Erhvervsudvalget 2024-25
L 166 Bilag 1
Offentligt
2988789_0001.png
HØRINGSNOTAT VEDRØRENDE UDKAST TIL
FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LATTERGAS-
LOVEN OG LOV OM PRODUKTER OG
MARKEDSOVERVÅGNING (NYE
KONTROLBESTEMMELSER OM PÅBUD OM
FJERNELSE AF INDHOLD PÅ SOCIALE MEDIER,
BLOKERING AF ONLINEGRÆNSEFLADER OG
ANVENDELSE AF FIKTIVE PROFILER)
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at bidrage til, at det skal være trygt og sikkert
at være forbruger i Danmark. samt at virksomheder skal have fair og lige
konkurrencevilkår. Derfor skal kontrolmyndighederne have de nødvendige
redskaber til effektivt at kunne føre kontrol, også på de sociale medier.
Lovforslaget består af kontrolelementer, der skal styrke og sikre lovmed-
holdelighed på sociale medier i lattergasloven og produktloven. Der lægges
bl.a. op til at indføre mulighed for, at kontrolmyndigheden kan anvende
fiktive profiler på kommunikationsplatforme og indføre tilsvarende kon-
trolbestemmelser over for onlinegrænseflader i lattergasloven, som findes
i lov om tobaksvarer m.v. og lov om elektroniske cigaretter m.v.
Lovforslaget har været i offentlig høring fra 12. december 2024 til 14. ja-
nuar 2025 hos i alt 24 myndigheder, organisationer, foreninger m.v. Lov-
forslaget har i samme periode været offentliggjort på høringsportalen.dk.
Der er modtaget høringssvar fra otte af de hørte myndigheder, organisatio-
ner, foreninger m.v. Heraf har tre haft konkrete bemærkninger til udkastet
til lovforslaget.
De generelle bemærkninger gennemgås og kommenteres nedenfor i afsnit
2. De konkrete bemærkninger gennemgås og kommenteres i afsnit 3. I for-
hold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, indeholder
det fremsatte lovforslag redaktionelle ændringer og præciseringer i lovtek-
sten og bemærkningerne.
2. Generelle bemærkninger
Høringen viser, at lovforslaget overordnet er positivt modtaget, og at der er
opbakning til intentionerne om dels at skabe rammerne for at styrke kon-
trolmyndighedernes redskaber til effektivt at kunne føre kontrol på sociale
medier fsva. lattergasloven og produktloven, dels at sikre lovmedholdelig-
hed fsva. muligheden for påbud til kommunikationsplatforme.
12. marts 2025
L 166 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2988789_0002.png
2/6
Forbrugerrådet TÆNK og Danske Advokater er generelt positive over for
de foreslåede kontrolbestemmelser i både lattergasloven og produktloven.
L 166 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2988789_0003.png
3/6
Kommentar
Det er afgørende for at føre en effektiv kontrol målrettet de erhvervsdri-
vende eller personer, der ikke vil overholde reglerne, at kontrolmyndighe-
derne er til stede der, hvor produkter sælges eller lattergas markedsføres
til forbrugerne.
Med onlinehandel i stigende vækst, særligt også handel på sociale medier,
skal det sikres, at kontrolmyndighederne også har de nødvendige beføjelser
til at føre en effektiv kontrol disse steder.
Lovforslaget skal derfor medvirke til at styrke kontrollen af de ulovlige pro-
dukter, der sælges, og den lattergas, der ulovligt markedsføres til forbru-
gere, online.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene er sket med udgangspunkt i følgende
opdeling:
3.1. Blokering ved gentagelsestilfælde
3.2. Ressourcetræk ved blokeringssager efter lattergasloven
3.3. Central placering af indgribende kontrolhjemler
3.1. Blokering ved gentagelsestilfælde
Forbrugerrådet TÆNK ser gerne, at der bliver strammet op for sanktioner
i forhold til gentagelsestilfælde og bemærker, at erfaringen fra online mar-
kedspladser viser, at ulovligt indhold ofte dukker op igen efter onlinegræn-
sefladen har fjernet indholdet. De ønsker, at loven giver mulighed for, at
onlinegrænsefladen kan sanktioneres yderligere ved gentagelsestilfælde.
Kommentar
Med lovforslaget foreslås det, at der i lattergasloven indføres en bloke-
ringsbestemmelse, der gør det muligt at blokere en onlinegrænseflade, der
ikke efterkommer et påbud om at fjerne ulovlig markedsføring af lattergas
fra grænsefladen. Sikkerhedsstyrelsen kan således indbringe en begæring
om blokering af onlinegrænsefladen allerede, hvis styrelsens første påbud
ikke efterleves.
Lignende bestemmelse findes allerede i flere andre lovgivninger, f.eks. i
produktloven, lov om tobaksvarer m.v. og lov om elektroniske cigaretter
m.v.
I produktloven er en blokeringsbestemmelse med muligheden for, at der
kan ske blokering af en onlinegrænseflade ved gentagelsestilfælde, dvs.
hvis der i tre eller flere tilfælde inden for 2 år konstateres tilgængeliggø-
relse af produkter, der udgør en alvorlig risiko.
L 166 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2988789_0004.png
4/6
Da en onlinegrænseflade allerede vil kunne blokeres, hvis første påbud ud-
stedt i hht. lattergasloven ikke efterleves, vurderer Erhvervsministeriet
ikke, at der er behov for, at der i den foreslåede blokeringsbestemmelse i
lattergasloven reguleres om gentagelsestilfælde, som det eksempelvis føl-
ger af produktloven. Det bemærkes endvidere, at erfaringen fra Sikkerheds-
styrelsens hidtidige kontrol på området, viser, at onlinegrænsefladerne i
høj grad fjerner ulovlig markedsføring af lattergas efter henvendelse fra
Sikkerhedsstyrelsen.
Det er på den baggrund Erhvervsministeriets opfattelse, at den foreslåede
blokeringsbestemmelse i lattergasloven er den mest hensigtsmæssige til-
gang til at få fjernet ulovlig markedsføring af lattergas fra onlinegrænse-
flade
særligt henset til, at den alene forventes nødvendig at anvende i et
begrænset omfang.
3.2. Ressourcetræk ved blokeringssager efter lattergasloven
Den Danske Dommerforening er opmærksom på, at der i lattergasloven
indføres en ordning, hvorefter domstolene på begæring fra kontrolmyndig-
heden kan træffe afgørelse om blokering af onlinegrænseflader. De bemær-
ker, at der i lovforslag ikke er givet oplysninger om forventede antal sager
eller ressourcer i den henseende. De påpeger vigtigheden af, at domstolene
tilføres de fornødne midler ved lovændringer, som kan medføre merudgif-
ter til domstolene.
Kommentar
Erhvervsministeriet er opmærksom på, at ændringer i lovgivning, der kan
føre til merudgifter hos domstolene, klart skal angives i lovforslaget.
Det er ikke forventningen, at den foreslåede blokeringsbestemmelse i lat-
tergasloven vil føre til et stort antal sager ved domstolene. Sikkerhedssty-
relsens hidtidige kontrol på området viser, at onlinegrænseflader i høj grad
fjerner ulovligt indhold fra deres platforme, når Sikkerhedsstyrelsen hen-
vender sig herom. Der vurderes derfor kun at være et begrænset antal sa-
ger, hvori det kan være nødvendigt for Sikkerhedsstyrelsen at udstede et
påbud til en onlinegrænseflade om at fjerne indhold, der indeholder ulovlig
markedsføring af lattergas.
Generelt er det Sikkerhedsstyrelsens erfaring, at virksomheder indretter sig
efter de påbud, som styrelsen udsteder. Idet den foreslåede blokeringsbe-
stemmelse alene kan anvendes i de tilfælde, hvor et påbud ikke efterkom-
mes, vurderes det kun at være et meget lille antal af sager, der vil blive
indbragt for domstolene.
Det begrænsede antal af forventede sager vurderes ikke at medføre en mer-
udgift for domstolene. Dette vil blive præciseret i lovbemærkningerne.
L 166 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2988789_0005.png
5/6
3. Central placering af indgribende kontrolhjemler
Danske Advokater anser det for hensigtsmæssigt og proportionalt at an-
vende fiktive profiler til kontrol i de i lovforslaget givne tilfælde. De be-
mærker, at der flere steder i lovgivning ses at være hjemmel til kontrol med
fiktive profiler og kontrolkøbere og henviser bl.a. til lov om forbud mod
salg af tobak og alkohol til personer under 18 år.
Danske Advokater bemærker, at der med pletvis og spredt regulering vil
være risiko for, at både regulering og praksis udvikler sig forskellige fra
området til område, da det vil blive den enkelte ressortminister, som har
ansvaret for udmøntningen på sit område. Det vurderer de er uhensigts-
mæssigt.
Henset til den indgribende karakter og for at sikre og styrke retssikkerhe-
den, anbefaler Danske Advokater, at hjemlen til indgreb af denne karakter
placeres centralt, så reguleringen vil ske fra ét ministerium, f.eks. Justits-
ministeriet.
Kommentar
Med forslaget skal det sikres, at kontrolmyndighederne har de nødvendige
beføjelser til at foretage en effektiv kontrol de steder, hvor salg af produkter
eller markedsføring af lattergas finder sted. Uanset om kontrollen foregår
i fysiske eller online butikker eller på sociale medier, skal der kunne sættes
effektivt ind over for de, der ikke vil overholde reglerne.
Bestemmelserne om anvendelse af fiktive profiler på kommunikationsplat-
forme er inspireret af de bestemmelser, der også er blevet en del af lov om
tobaksvarer m.v. og lov om elektroniske cigaretter m.v.
Det er Erhvervsministeriets opfattelse, at udmøntningen af bestemmelserne
i høj grad vil blive administreret efter den samme praksis.
L 166 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
6/6
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Børns Vilkår
DANAK
Danmarks Restauranter og Caféer
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Danske Advokater
Danske Erhvervsskoler og Gymnasier
De Samvirkende Købmænd
Den Danske Dommerforening
Digitaliseringsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet TÆNK
Foreningen for Dansk Internethandel
Giftlinjen
HORESTA
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
Sundhedsstyrelsen
3F
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger til
lovforslaget:
Danske Advokater
Den Danske Dommerforening
Forbrugerrådet TÆNK