HØRINGSNOTAT VEDRØRENDE UDKAST TIL
FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LATTERGAS-
LOVEN OG LOV OM PRODUKTER OG
MARKEDSOVERVÅGNING (NYE
KONTROLBESTEMMELSER OM PÅBUD OM
FJERNELSE AF INDHOLD PÅ SOCIALE MEDIER,
BLOKERING AF ONLINEGRÆNSEFLADER OG
ANVENDELSE AF FIKTIVE PROFILER)
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at bidrage til, at det skal være trygt og sikkert
at være forbruger i Danmark. samt at virksomheder skal have fair og lige
konkurrencevilkår. Derfor skal kontrolmyndighederne have de nødvendige
redskaber til effektivt at kunne føre kontrol, også på de sociale medier.
Lovforslaget består af kontrolelementer, der skal styrke og sikre lovmed-
holdelighed på sociale medier i lattergasloven og produktloven. Der lægges
bl.a. op til at indføre mulighed for, at kontrolmyndigheden kan anvende
fiktive profiler på kommunikationsplatforme og indføre tilsvarende kon-
trolbestemmelser over for onlinegrænseflader i lattergasloven, som findes
i lov om tobaksvarer m.v. og lov om elektroniske cigaretter m.v.
Lovforslaget har været i offentlig høring fra 12. december 2024 til 14. ja-
nuar 2025 hos i alt 24 myndigheder, organisationer, foreninger m.v. Lov-
forslaget har i samme periode været offentliggjort på høringsportalen.dk.
Der er modtaget høringssvar fra otte af de hørte myndigheder, organisatio-
ner, foreninger m.v. Heraf har tre haft konkrete bemærkninger til udkastet
til lovforslaget.
De generelle bemærkninger gennemgås og kommenteres nedenfor i afsnit
2. De konkrete bemærkninger gennemgås og kommenteres i afsnit 3. I for-
hold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, indeholder
det fremsatte lovforslag redaktionelle ændringer og præciseringer i lovtek-
sten og bemærkningerne.
2. Generelle bemærkninger
Høringen viser, at lovforslaget overordnet er positivt modtaget, og at der er
opbakning til intentionerne om dels at skabe rammerne for at styrke kon-
trolmyndighedernes redskaber til effektivt at kunne føre kontrol på sociale
medier fsva. lattergasloven og produktloven, dels at sikre lovmedholdelig-
hed fsva. muligheden for påbud til kommunikationsplatforme.
12. marts 2025