Sundhedsudvalget 2024-25
L 164 Bilag 1
Offentligt
2989240_0001.png
Lovforslag nr.
L 00
Folketinget 2024-25
Fremsat den 12. marts 2025 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven, lov om lægemidler og lov om
forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning for dyrkning,
fremstilling m.v. af medicinsk cannabis
(Overførsel af administrationen af Dansk Patientsikkerhedsdatabase og behandling af rapporteringer om utilsigtede hændelser
m.v. til regionerne)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5.
september 2024, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 1673 af
30. december 2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 199, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Styrelsen for Patientsik-
kerhed« til: »Et regionsråd, der er udpeget af regionsrådene i
forening,«.
2.
I
§ 199, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Styrelsen for Patientsik-
kerhed« til: »Det regionsråd, der er udpeget efter 1. pkt.,«.
3.
I
§ 199, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Det udpegede regionsråd stiller anonymiserede rappor-
teringer til rådighed for Styrelsen for Patientsikkerhed til
brug for Styrelsen for Patientsikkerheds udvælgelse af tema-
er og områder for tilsyn og vejlednings- og læringsarbejde.«
4.
I
§ 199, stk. 1, 3. og 4. pkt.,
der bliver 4. og 5. pkt., æn-
dres »Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »Det regionsråd,
der er udpeget efter 1. pkt.,«.
5.
I
§ 199, stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
ændres »Styrelsen for Patient-
sikkerhed fastsætter« til: »Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter«.
6.
I
§ 199, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »til Styrelsen for Patientsik-
kerhed« til: »til det regionsråd, der er udpeget efter stk. 1,«.
7.
I
§ 199, stk. 2, 3. pkt.,
og to steder i
§ 202, stk. 1,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »Indenrigs- og
sundhedsministeren«.
8.
I
§ 199, stk. 3,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed kan
fastsætte regler om, at regionsrådet og kommunalbestyrelsen
til brug for Styrelsen for Patientsikkerheds« til: »Indenrigs-
og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at regionsrå-
det og kommunalbestyrelsen til brug for det efter stk. 1 ud-
pegede regionsråds«, og »til Styrelsen for Patientsikkerhed«
ændres til: »til det regionsråd, der er udpeget efter stk. 1«.
9.
I
§ 199, stk. 4,
ændres »Rapportering om utilsigtede hæn-
delser fra regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen
for patientsikkerhed efter stk. 1 og regler fastsat i medfør
af stk. 3« til: »Rapportering efter stk. 1 og regler fastsat i
medfør af stk. 3 om utilsigtede hændelser fra regionsrådet
og kommunalbestyrelsen til det regionsråd, der er udpeget
efter stk. 1,«, og »såvel patienten som den rapporterende
person« ændres til: »patienten, den rapporterende person og
sundhedspersoner, som indgår i en rapportering«.
10.
I
§ 199, stk. 5,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed«
til: »Det regionsråd, der er udpeget efter stk. 1,«.
11.
§ 199 a
ophæves.
12.
§ 202, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
§2
I lov om lægemidler, jf. lovbekendtgørelse nr. 339 af
15. marts 2023, som ændret ved § 1 i lov nr. 1550 af 12.
december 2023, § 3 i lov nr. 1778 af 28. december 2023, § 2
i lov nr. 646 af 11. juni 2024 og lov nr. 650 af 11. juni 2024,
foretages følgende ændring:
DI001401
Indenrigs- og Sundhedsmin., j.nr. 2024-14020
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0002.png
2
1.
I
§ 56, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Patientombuddet« til: »det
regionsråd, der er udpeget efter sundhedslovens § 199, stk.
1,«.
§3
I lov nr. 1668 af 26. december 2017 om forsøgsordning
med medicinsk cannabis og om ordning for dyrkning,
fremstilling m.v. af medicinsk cannabis, som ændret ved
§ 1 i lov nr. 1519 af 18. december 2018, lov nr. 2391 af
14. december 2021 og lov nr. 2392 af 14. december 2021,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 56, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »Styrelsen for Patientsikker-
hed« til: »det regionsråd, der er udpeget efter sundhedslo-
vens § 199, stk. 1«.
§4
Loven træder i kraft den 1. maj 2025.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men § 1
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold til-
siger. Bestemmelserne i § 1 kan sættes i kraft på forskellige
tidspunkter.
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Overførsel af administrationen af Dansk Patientsikkerhedsdatabase
Gældende ret
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Konsekvensændringer i lægemiddelloven og lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis og om
ordning for dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis
Gældende ret
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2.1. Overførsel af administrationen af Dansk Patientsik-
kerhedsdatabase
2.1.1. Gældende ret
Den nuværende ordning med pligt til rapportering af util-
sigtede hændelser trådte i kraft den 1. januar 2004. Ved
en utilsigtet hændelse forstås en begivenhed, der forekom-
mer i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed, herunder
præhospital indsats, eller i forbindelse med forsyning af og
information om lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter
på forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke
skyldes patientens sygdom, og som enten er skadevoldende
eller kunne have været skadevoldende, men forinden blev
afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre om-
stændigheder.
Formålet med ordningen var at forbedre patientsikkerheden
i sundhedsvæsenet ved at etablere et system, som gennem
analyse af rapporteringer kunne bidrage til, at der forebyg-
gende kunne reageres fra sundhedsmyndighedernes side, så-
ledes at antallet af utilsigtede hændelser blev mindsket, og
kvaliteten af sygehusbehandlingen generelt blev bedret.
Efter sundhedslovens § 198, stk. 1, modtager, registrerer
og analyserer regionsrådet og kommunalbestyrelsen rappor-
teringer om utilsigtede hændelser til brug for forbedring af
patientsikkerhed og rapportering af oplysninger efter regler-
ne i § 199. Sundhedspersoner, der som led den faglige virk-
somhed, bliver opmærksom på en utilsigtet hændelse, skal
efter bestemmelsens stk. 2 rapportere hændelsen til regionen
eller kommunen afhængig af, hvor hændelsen er foregået.
1. Indledning
Indenrigs- og Sundhedsministeriet indgik den 2. oktober
2024 aftale med Danske Regioner om, at Danske Regioner
pr. 1. maj 2025 overtager opgaven med at modtage og ana-
lysere rapporteringer om utilsigtede hændelser samt driften
af Dansk Patientsikkerhedsdatabasen med rapporteringer fra
sundhedspersonale, patienter og pårørende på tværs af regio-
ner, kommuner, almen praksis og apoteker m.v.
Lovforslaget udmønter denne aftale. Der er med lovforslaget
tale om, at opgaven med for at modtage rapporteringer om
utilsigtede hændelser, analysere og anvende de samlede rap-
porteringer til viden og læring til sundhedsvæsenet samt ad-
ministrationen af Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD)
flyttes fra Styrelsen for Patientsikkerhed til et regionsråd,
der er udpeget af regionsrådene i forening. Opgaven flyttes
dermed fra staten til regionerne.
Det er derudover hensigten med lovforslaget, at reglerne
om utilsigtede hændelser videreføres uændret. Der er med
lovforslaget ikke tale om ændringer i selve rapporterings-
pligten, herunder hvem der skal rapportere utilsigtede hæn-
delser til databasen, eller hvilke utilsigtede hændelser, der
skal rapporteres. Der er heller ikke tale om ændringer i,
hvem oplysningerne i databasen stilles til rådighed for eller i
hvilken form.
2. Lovforslagets hovedpunkter
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0004.png
4
Sundhedspersoner kan efter sundhedslovens § 198, stk. 3,
nr. 1-3, indhente oplysninger om patientens helbredsforhold
og andre fortrolige oplysninger i elektroniske systemer, når
indhentningen er nødvendig i forbindelse med analyse af
rapportering om en utilsigtet hændelse i regionen eller kom-
munen eller på det private sygehus (nr. 1), ledelsen på be-
handlingsstedet eller den centrale regionale eller kommunale
administrative ledelse for behandlingsstedet har givet tilla-
delse til, at den pågældende person kan foretage indhentnin-
gen (nr. 2), og det er muligt efterfølgende at identificere,
at indhentningen er sket til brug for analyse af en utilsigtet
hændelse (nr. 3).
Patienter og pårørende kan ligeledes efter sundhedslovens
§ 198, stk. 4, rapportere en utilsigtet hændelse til regionen
eller kommunen.
Ved en utilsigtet hændelse forstås efter sundhedslovens §
198, stk. 5, en begivenhed, der forekommer i forbindelse
med sundhedsfaglig virksomhed, herunder præhospital ind-
sats, eller i forbindelse med forsyning af og information
om lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på forhånd
kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes pa-
tientens sygdom, og som enten er skadevoldende eller kunne
have været skadevoldende, men forinden blev afværget eller
i øvrigt ikke indtraf på grund af andre omstændigheder.
Det er efter sundhedslovens § 199, stk. 1, Styrelsen for
Patientsikkerhed, der modtager rapporteringer fra regionsrå-
det og kommunalbestyrelsen om utilsigtede hændelser og
opretter et nationalt register herfor. Styrelsen for Patientsik-
kerhed har i den forbindelse oprettet Dansk Patientsikker-
hedsdatabase (herefter DPSD). På baggrund af de modtagne
rapporteringer analyserer og videreformidler Styrelsen for
Patientsikkerhed viden til sundhedsvæsenet.
Styrelsen for Patientsikkerhed anvender også tendenser fra
bl.a. rapporteringer af utilsigtede hændelser til udvælgelse
af temaer og områder for tilsyn og vejlednings- og lærings-
arbejde.
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 2, 1. pkt., at
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere regler om,
hvilke utilsigtede hændelser, der skal rapporteres af regions-
rådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for Patientsik-
kerhed, hvornår og i hvilken form rapporteringen skal ske,
og hvad den skal indeholde. Styrelsen for Patientsikkerhed
har på sin hjemmeside oprettet adgang til at indberette util-
sigtede hændelser via rapporteringsskemaer, dels for sund-
hedspersoner, dels for patienter og pårørende.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter endvidere efter be-
stemmelsens stk. 2, 2. pkt., nærmere regler om, i hvilke
tilfælde personer omfattet af § 198, stk. 2, skal rapportere
om utilsigtede hændelser til regionsrådet og kommunalbe-
styrelsen, hvornår rapporteringen skal eller ikke skal ske, i
hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den i givet
fald skal indeholde.
Bestemmelsen er senest ændret ved § 2 i lov nr. 737 af 13.
juni 2023 om ændring af lov om autorisation af sundheds-
personer og om sundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven
og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundheds-
væsenet (Skærpet straf ved ulovlige omskæringer af dren-
gebørn, ændring af sundhedspersoners rapporteringspligt i
forbindelse med utilsigtede hændelser og ophævelse af Sty-
relsen for Patientklagers pligt til at udgive en årsberetning).
Med loven blev der fastsat et entydigt grundlag for ved
bekendtgørelse at begrænse rapporteringspligten til alvorlige
eller potentielt alvorlige eller dødelige utilsigtede hændelser,
eller til hændelser, der i øvrigt kan bidrage til læring eller
forbedring.
Styrelsen for Patientsikkerhed har i bekendtgørelse nr. 867
af 20. juni 2023 om rapportering af utilsigtede hændelser
i sundhedsvæsenet m.v. fastsat nærmere regler om rapporte-
ringens form og indhold.
Det fremgår af § 5 i bekendtgørelsen, at rapporteringspligten
omfatter utilsigtede hændelser, der medførte eller bidrog til
alvorlige eller dødelige konsekvenser for patienten. Rappor-
teringspligten omfatter desuden utilsigtede hændelser, der
kunne have haft eller ville kunne få alvorlige eller dødeli-
ge konsekvenser for patienten. Endvidere omfatter rappor-
teringspligten utilsigtede hændelser, som efter en rapporte-
ringspligtig persons vurdering kan bidrage til læring og for-
bedring af patientsikkerhed, selv om konsekvenserne af de
enkelte hændelser ikke er eller kunne have været alvorlige
eller dødelige for patienten.
Rapportering om utilsigtede hændelser fra regionsrådet og
kommunalbestyrelsen til Styrelsen for Patientsikkerhed skal
efter sundhedslovens § 199, stk. 4, ske i anonymiseret form
vedrørende såvel patienten som den rapporterende person.
Oplysninger om enkeltpersoner, der indgår i en rapportering
efter § 198, stk. 1, er efter sundhedslovens § 200, stk. 1,
fortrolige. Efter bestemmelsens stk. 2, må oplysninger om
identiteten af en person, der har rapporteret, og oplysninger
om identiteten af sundhedspersoner, som indgår i en rappor-
tering, kun videregives til de personer i samme region eller
kommune, der varetager opgaver med utilsigtede hændelser.
Det fremgår af sundhedslovens § 201, at den rapporterede
person og de sundhedspersoner, der indgår i en rapportering,
ikke som følge af rapporteringen kan underkastes discipli-
nære undersøgelser og foranstaltninger af arbejdsgivere, til-
synsmæssige reaktioner af Styrelsen for Patientsikkerhed
eller strafferetlige sanktioner af domstolene.
Som led i arbejdet med utilsigtede hændelser har Styrelsen
for Patientsikkerhed efter sundhedslovens § 199 a nedsat
Fagligt Forum for Patientsikkerhed, hvis formål er at bi-
stå Styrelsen for Patientsikkerhed med faglig sparring om
læringsaktiviteter. Fagligt Forum for Patientsikkerhed sam-
mensættes af repræsentanter for relevante myndigheder og
organisationer efter Styrelsen for Patientsikkerheds nærmere
bestemmelse.
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0005.png
5
Det fremgår af sundhedslovens § 202, at Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed kan fastsætte nærmere regler for, hvilke syge-
huse og andre behandlingsinstitutioner der er omfattet af
rapporteringspligten, ligesom Styrelsen for Patientsikkerhed
kan fastsætte særlige regler for de private sygehuses rappor-
teringssystem. Bemyndigelsen er udmøntet ved bekendtgø-
relse nr. 867 af 20. juni 2023 om rapportering af utilsigtede
hændelser i sundhedsvæsenet m.v.
Det fremgår videre af sundhedslovens § 202, stk. 2, at sund-
hedslovens §§ 198-201 også gælder for private sygehuse.
Det fremgår af § 202, stk. 3, at sundhedslovens §§ 198-201
ikke gælder for andre lovbestemte indrapporteringsordnin-
ger vedrørende utilsigtede hændelser og fejl opstået under
behandling. Styrelsen for Patientsikkerhed kan i samarbejde
med berørte myndigheder fastsætte nærmere regler, der præ-
ciserer og eventuelt samordner indrapporteringsforhold, jf.
1. pkt.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske Regioner har
den 2. oktober 2024 indgået aftale om, at Danske Regioner
pr. 1. maj 2025 overtager opgaven med at modtage og ana-
lysere rapporteringer om utilsigtede hændelser og driften af
Dansk Patientsikkerhedsdatabasen (DPSD) med rapporterin-
ger fra sundhedspersonale, patienter og pårørende på tværs
af regioner, kommuner, almen praksis og apoteker m.v.
Den aftalte overdragelse af opgaven, som hidtil har ligget
hos Styrelsen for Patientsikkerhed, vil sikre, at læringssyste-
met kan fortsætte og ikke vil blive nedlagt som følge af
statsligt opgavebortfald. Aftalen er dermed med til at sikre
fortsættelsen af et system, der har været en succes og har
styrket patientsikkerheden ved at understøtte udviklingen
af en kultur, hvor der er fokus på læring, og hvor der er
åbenhed om fejl.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er opmærksom på, at
overdragelsen af systemet fra Styrelsen for Patientsikkerhed
til regionerne samtidigt betyder, at opgaven overdrages fra
staten til den regionale del af sundhedsvæsenet. Det er i
den forbindelse afgørende for Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriet, at ordningen med utilsigtede hændelser fortsat er et
system for hele sundhedsvæsenet og alle dets interessenter,
ikke regionerne alene.
For at sikre en smidig og uproblematisk overdragelse inden
for forholdsvis kort tidsrum inden den 1. maj 2025 bør sy-
stemet efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse
overdrages i dets nuværende form med bl.a. de gældende
regler om selve rapporteringspligten, rapporteringsformen
m.v. Eventuelle ændringer, bl.a. ud fra ønsker om effektivi-
seringer, afbureaukratisering og øget uddragelse af læring
vil efter ministeriets opfattelse kunne aftales på længere sigt
efter en proces med inddragelse af relevante parter.
Det foreslås derfor, at administrationen af det nationale sy-
stem for rapportering af utilsigtede hændelser, Dansk Patie-
ntsikkerhedsdatabase (DPSD), overføres til et regionsråd,
som udpeges af regionsrådene. Det foreslås også, at det
udpegede regionsråd overtager opgaven med at modtage og
analysere rapporteringer om utilsigtede hændelser fra sund-
hedspersonale, patienter og pårørende på tværs af regioner,
kommuner, almen praksis, apoteker m.v.
Med overtagelsen vil den udpegede region skulle varetage
to roller, som hidtil har være varetaget af Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed. Der vil for det første være tale om rollen
som ansvarlig for it-driften af Dansk Patientsikkerhedsdata-
base. Det vil indebære ansvar for drift, udvikling og vedlige-
holdelse af databasen. Heri ligger bl.a. en pligt til at stille
databasen og rapporteringsmetoder til rådighed for de parter,
som efter lovgivningen har rapporteringspligt eller -mulig-
heder, herunder øvrige regioner, kommuner, sundhedsperso-
ner, patienter og pårørende.
For det andet vil det indebære rollen som national koordi-
nator og vidensformidler af patientsikkerheds- og kvalitets-
arbejde. Det indebærer pligten til at analysere og viderefor-
midle viden til sundhedsvæsenet på baggrund af de modtag-
ne rapporteringer. Heri ligger bl.a. opgaver med at opdage,
udpege og arbejde med mønstre og tendenser i de utilsigtede
hændelser, der er rapporteret lokalt, og efter lokal analyse
rapporteres videre til den udpegede region. Det vil således
være den udpegede region, der på baggrund af de mange
forskellige rapporteringer på tværs af sektorer, viderefor-
midler læring til den resterende del af sundhedsvæsenet.
Analyse og læring på grundlag de rapporterede utilsigtede
hændelser vil fortsat skulle ske uden betaling eller finansie-
ring fra de relevante aktører.
Det kan være ved løbende læringsaktiviteter inden for en af-
grænset faglig problematik, som umiddelbart kan iværksæt-
tes, f.eks. i form af OBS-meddelelser, oplæg på konferencer,
undervisning og nyhedsbreve, eller læringsaktiviteter, der
faciliterer den lokale læring af utilsigtede hændelser. Det
kan også være læring på systemniveau, dvs. læring i forhold
til problemstillinger, som ikke kan løses inden for rammer-
ne af det enkelte behandlingssted eller den enkelte organisa-
tion, men som vedrører mange aktører og interessenter.
Der er således også en forudsætning, at regionerne og den
udpegede region ved overtagelse af opgaven sikrer, at syste-
met med rapportering af utilsigtede hændelser fortsat vil
være et system, der stilles vederlagsfrit til rådighed for alle
interessenter på sundhedsområdet, både hvad angår driften
af systemet og den læring, der kan udledes på baggrund her-
af. Derfor skal det også sikres, at der er fokus på at uddrage
læring i alle dele af sundhedsvæsenet, og at alle relevante
interessenter inddrages, når det overordnede billede viser
mønstre og tendenser i utilsigtede hændelser, hvor der bør
være opmærksomhedspunkter. Inddragelse vil f.eks. kunne
ske ved nedsættelse af et rådgivende udvalg, som ligner
det eksisterende Fagligt Forum for Patientsikkerhed i Styrel-
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0006.png
6
sen for Patientsikkerhed, som nedlægges ved ikrafttræden af
dette lovforslag.
Forslaget vil også betyde, at det udpegede regionsråd vil
skulle stille rapporteringer til rådighed for Sundhedsstyrel-
sen til brug for Sundhedsstyrelsens vejledningsarbejde. Der-
udover vil det udpegede regionsråd skulle stille rapporterin-
ger vedrørende utilsigtede hændelser med lægemidler og
medicinsk udstyr til rådighed for Lægemiddelstyrelsens va-
retagelse af opgaver i henhold til lov om lægemidler og lov
om medicinsk udstyr.
Forslaget vil også sikre, at Styrelsen for Patientsikkerhed
fortsat vil få adgang anonymiserede rapporteringer til brug
for Styrelsen for Patientsikkerheds udvælgelse af temaer og
områder for tilsyn og vejlednings- og læringsarbejde.
Forslaget vil sikre en vis fleksibilitet i forhold til, hvilket
regionsråd, der i praksis overtager it-driften og læringsop-
gaven. Aktuelt forventes det at være Region Midtjylland,
der overtager dataansvaret fra Styrelsen for Patientsikkerhed
og dermed ansvaret fra driften af DPSD. Forslaget vil ikke
være til hinder for, at regionen overlader den daglige drift og
læringsopgaven til samarbejdspartnere. Afhængig af place-
ringen af den daglige drift af databasen og læringsopgaven,
og hvordan den tilrettelægges, vil regionen i fornødent om-
fang skulle indgå databehandleraftaler.
Med den foreslåede overflytning foretages ikke ændringer
i selve rapporteringspligten for regionsråd, kommuner, sund-
hedspersoner, patienter, pårørende m.v., herunder i hvilken
form, omfang m.v. rapporteringerne foretages.
Der foretages desuden ikke ændringer med hensyn til i hvil-
ket omfang oplysninger i databasen stilles til rådighed for
brugerne af databasen, herunder i hvilken form det sker.
Forslaget vil heller ikke ændre på, at oplysninger om enkelt-
personer, der indgår i en rapportering, vil være fortrolige,
og at oplysninger om identiteten af en person, der har rap-
porteret, oplysninger om identiteten af sundhedspersoner,
som indgår i en rapportering, og om patienten, kun må vide-
regives til de personer i samme region eller kommune, der
varetager læringsopgaver.
Endelig skal det understreges, at forslaget ikke vil ændre
på, at den rapporterende person og de sundhedspersoner, der
indgår i en rapportering, ikke som følge af rapporteringen
vil kunne underkastes disciplinære undersøgelser og foran-
staltninger af arbejdsgiveren, tilsynsmæssige reaktioner af
Styrelsen for Patientsikkerhed eller strafferetlige sanktioner
af domstolene.
2.2. Konsekvensændringer i lægemiddelloven og lov om
forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning
for dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis
2.2.1. Gældende ret
Efter § 56, stk. 2, i lov om lægemidler, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 339 af 15. marts 2023 med senere ændringer,
kan Lægemiddelstyrelsen videregive oplysninger om indbe-
retninger om bivirkninger til Det Europæiske Lægemiddel-
agentur, Europa-Kommissionen, lægemiddelmyndigheder i
de andre EU/EØS-lande, Patientombuddet og indehaveren
af markedsføringstilladelsen. Sundhedsministeren fastsætter
nærmere regler herom, jf. lægemiddellovens § 56, stk. 2, 2.
pkt.
Lægemiddelstyrelsen har pligt til at videregive indberetnin-
ger om formodede bivirkninger som følge af medicinerings-
fejl til Styrelsen for Patientsikkerhed, og Lægemiddelstyrel-
sen kan videregive indberetninger om formodede bivirknin-
ger som følge af off-label brug og forkert brug af lægemid-
ler til Styrelsen for Patientsikkerhed. Videregivelse skal ske
i anonymiseret form.
Det følger af artikel 107 a, stk. 5, i direktiv 2001/83/EF
om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicin-
ske lægemidler som ændret ved direktiv 2010/84/EU, at
medlemsstaterne skal sikre, at indberetninger om formode-
de bivirkninger som følge af medicineringsfejl, som de får
kendskab til, gøres tilgængelige for de myndigheder, orga-
ner, organisationer og/eller institutioner, der er ansvarlige
for patientsikkerhed i medlemsstaterne.
Det følger af § 12, stk. 4, 1. pkt., i bekendtgørelse nr. 1191
af 6. november 2017 om bivirkningsovervågning af læge-
midler, at Lægemiddelstyrelsen videregiver indberetninger
om formodede bivirkninger som følge af medicineringsfejl
til Styrelsen for Patientsikkerhed. Efter bekendtgørelsens §
12, stk. 4, 2. pkt., kan Lægemiddelstyrelsen også videregive
indberetninger om formodede bivirkninger som følge af off-
label brug og forkert brug af lægemidler til Styrelsen for
Patientsikkerhed. Videregivelse sker i anonymiseret form, jf.
bekendtgørelsens § 12, stk. 4, 3. pkt.
Det følger af § 56 i lov nr. 1668 af 26. december 2017
om forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning
for dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis med
senere ændringer, at Lægemiddelstyrelsen anvender et over-
vågningssystem til at overvåge sikkerheden ved cannabis-
slutprodukter.
Efter lovens § 56, stk. 2, fører Lægemiddelstyrelsen et
register over og behandler indberetninger om formodede
bivirkninger af cannabisslutprodukter. Lægemiddelstyrelsen
har adgang til det nationale register over borgeres medici-
noplysninger, jf. sundhedslovens § 157, stk. 1, når det er
nødvendigt til brug for styrelsens behandling af bivirknings-
indberetninger om cannabisslutprodukter.
Efter lovens § 56, stk. 3, kan Lægemiddelstyrelsen videregi-
ve oplysninger om indberetninger om bivirkninger til Styrel-
sen for Patientsikkerhed. Videregivelse sker i anonymiseret
form.
Det fremgår af lovens § 56, stk. 4, at indenrigs- og sund-
hedsministeren kan fastsætte nærmere regler om Lægemid-
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0007.png
7
delstyrelsens behandling af indberetninger om formodede
bivirkninger efter stk. 1 og 2.
Det fremgår endelig af lovens § 56, stk. 5, at indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om Lægemid-
delstyrelsens videregivelse af oplysninger om indberetnin-
ger om bivirkninger til Styrelsen for Patientsikkerhed efter
lovens § 56, stk. 3.
Lovens § 56, stk. 5, er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1732
af 26. december 2017 om indberetning af bivirkninger ved
medicinsk cannabis og behandling af bivirkningsindberet-
ninger. Det følger af bekendtgørelsens § 8, stk. 3, at Læge-
middelstyrelsen videregiver indberetninger om formodede
bivirkninger ved cannabisslutprodukter som følge af medi-
cineringsfejl til Styrelsen for Patientsikkerhed. Lægemiddel-
styrelsen kan videregive indberetninger om formodede bi-
virkninger som følge af forkert brug af cannabisslutproduk-
ter til Styrelsen for Patientsikkerhed. Videregivelse sker i
anonymiseret form.
2.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Det er vigtigt for Indenrigs- og Sundhedsministeriet, at for-
modede bivirkninger som følge af medicineringsfejl, off-la-
bel brug og forkert brug, samt bivirkninger ved cannabis-
slutprodukter, fortsat kan rapporteres som utilsigtede hæn-
delser i Dansk Patientsikkerhedsdatabase, og at indberetnin-
gerne kan indgå i opgaverne med at analysere rapporteringer
om utilsigtede hændelser og videreformidle viden til sund-
hedsvæsenet.
Med den foreslåede overflytning af ansvaret for Dansk Pa-
tientsikkerhedsdatabase fra Styrelsen for Patientsikkerhed til
regionerne vil der derfor være behov for at sikre, at Læge-
middelstyrelsen kan videregive de samme typer oplysninger
til det udpegede regionsråd, som styrelsen hidtil har videre-
givet til Styrelsen for Patientsikkerhed, til brug for det udpe-
gede regionsråds varetagelse af opgaven med at analysere
rapporteringer om utilsigtede hændelser og videreformidle
viden til sundhedsvæsenet.
Det foreslås derfor at sikre denne videregivelsesmulighed i
lægemiddelloven. Tilsvarende foreslås det at tilpasse lov om
forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning for
dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis.
Forslaget vil betyde, at Lægemiddelstyrelsen fremover vil
skulle videregive oplysninger om indberetninger om bivirk-
ninger af lægemidler og cannabisslutprodukter til det udpe-
gede regionsråd, der vil overtage ansvaret for Dansk Patie-
ntsikkerhedsdatabase og forestå analysen og anvendelsen de
samlede rapporteringer til viden og læring til sundhedsvæse-
net.
Herved sikres det, at rapporteringer om formodede bivirk-
ninger som følge af medicineringsfejl, off-label brug og
forkert brug, samt bivirkninger ved cannabisslutprodukter,
fortsat kan registreres som utilsigtede hændelser i Dansk
Patientsikkerhedsdatabase, og at indberetningerne kan indgå
i opgaverne med at analysere rapporteringer om utilsigtede
hændelser og videreformidle viden til sundhedsvæsenet.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databe-
skyttelsesloven
Dansk Patientsikkerhedsdatabase omfatter oplysninger fra
den lokale rapportering af utilsigtede hændelser efter sund-
hedslovens § 198, som efterfølgende vidererapporteres til
Styrelsen for Patientsikkerhed med henblik på behandling af
oplysningerne på nationalt niveau, jf. sundhedslovens § 199.
Styrelsen for Patientsikkerhed er med den gældende ordning
ansvarlig for det samlede system og har ansvaret for driften
af databasen. Der er indgået en databehandleraftaler med en
flere eksterne aktør, bl.a. til drift af selve systemet.
De enkelte rapporterende myndigheder, dvs. regionsråd,
kommunalbestyrelsen m.fl., er dataansvarlige for de oplys-
ninger, de selv rapporterer, analyser m.v. i systemet. De er
endvidere ansvarlige for den lokale analyse og læring.
Som systemejer af DPSD fungerer Styrelsen for Patientsik-
kerhed i dag som databehandler for de enkelte rapporteren-
de myndigheder m.v., der anvender DPSD. Der er indgået
databehandleraftaler mellem disse myndigheder m.v. og Sty-
relsen for Patientsikkerhed.
Styrelsen for Patientsikkerhed har desuden med den gælden-
de ordning dataansvaret for de oplysninger i databasen, som
vidererapporteret til det nationale niveau i databasen. Styrel-
sen har endvidere ansvaret for analysen af oplysningerne
på nationalt niveau og forestår den nationale læring af de
rapporterede utilsigtede hændelser.
Efter overflytningen af DPSD vil det udpegede regionsråd
blive dataansvarlig for det samlede system og have ansvaret
for driften af databasen. Aktuelt forventes det, at Region
Midtjylland udpeges og vil være dataansvarlig. Afhængig
af placeringen af den daglige drift af databasen og lærings-
opgaven, og hvordan den tilrettelægges, vil regionen i fornø-
dent omfang skulle indgå databehandleraftaler.
De enkelte rapporterende myndigheder, dvs. regionsråd,
kommunalbestyrelsen m.fl., vil fortsat være dataansvarlige
for de oplysninger, de selv rapporterer. De vil endvidere
være ansvarlige for den lokale analyse og læring.
Som systemejer af DPSD vil Region Midtjylland blive data-
behandler for de enkelte rapporterende myndigheder, og vil
skulle indgå en databehandleraftale med disse.
På grund af opbygningen af DPSD vil der ikke være tale om
fuld anonymisering i databeskyttelsesmæssig forstand, da
det ved at sammenholde oplysninger fra databasen vil være
muligt at henføre data til enkeltpersoner. Der vil således
være tale om personoplysninger, der behandles på nationalt
niveau.
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0008.png
8
Det vurderes, at forslaget – ligesom den gældende ordning –
er i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af person-
oplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og
om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om
databeskyttelse).
Det er således Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurde-
ring, at indsamlingen og behandlingen af utilsigtede hæn-
delser er i overensstemmelse med databeskyttelsesforord-
ningens artikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter behandlingen er
lovlig, hvis behandling er nødvendig af hensyn til udførelse
af en opgave i samfundets interesse.
Det vurderes videre, at indsamlingen og behandlingen af
utilsigtede hændelser er i overensstemmelse med databe-
skyttelsesforordningens og artikel 9, stk. 2, litra b, hvorefter
behandlingen af særlige kategorier af personoplysninger er
lovlig, hvis behandling er nødvendig for at overholde den
dataansvarliges sundhedsretlige forpligtelser og specifikke
rettigheder, for så vidt den har hjemmel i national ret.
Herudover bemærkes det, at de øvrige bestemmelser i data-
beskyttelsesforordningen og -loven, herunder de grundlæg-
gende principper i forordningens artikel 5, skal iagttages,
når der behandles personoplysninger som led i arbejdet med
databasen.
Det bemærkes, at det vil være de enkelte dataansvarlige,
der vil skulle sikre, at behandlingen sker i overensstemmel-
se med databeskyttelsesforordningen- og loven. Det gælder
både indgåelse af nødvendige databehandleraftale og sikre
overholdelse af de registreredes rettigheder m.v.
4. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Lovforslaget er omfattet af FNs Verdensmål pkt. 3.8., idet
lovforslaget sikrer den fortsatte læring i sundhedsvæsenet
på baggrund af rapporteringer om utilsigtede hændelser, og
dermed adgang til sundhedsydelser af høj kvalitet.
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Bevillingen til den statslige drift af DPSD er ophørt med
finansloven for 2025 som følge af politisk prioriteret opga-
vebortfald. Med lovforslaget overflyttes ansvaret for DPSD
fra Styrelsen for Patientsikkerhed til et regionsråd, som re-
gionerne udpeger. Dette vil medføre frigivelse af 6 årsværk i
2025 i staten.
Lovforslaget vil medføre en udgift for staten på 5 mio. kr.
årligt fra 2025 og frem. Regionerne vil fra 2025 få overført
5 mio. kr. årligt fra staten til dækning af omkostningerne ved
administrationen af DPSD m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for kom-
munerne.
Lovforslaget vil indebære, at det regionsråd, som regionerne
udpeger, overtager administrationen af den gældende data-
base. Det vil indebære, at regioner indgår en ny dataaftale
med den gældende dataudbyder, og at databasen på bag-
grund heraf migreres uændret.
Det er forudsat, at der med overflytningen ikke sker ændrin-
ger i rapportering af data fra brugerne til databasen, herun-
der i hvilken form, omfang m.v. rapporteringerne foretages.
Det vurderes, at lovforslaget vil følge de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning.
Lovforslaget vurderes at opfylde princip 1 om enkle og
klare regler. Der vil blive fastsat enkle og klare regler om, at
ansvaret for administration af DPSD flyttes fra Styrelsen for
Patientsikkerhed til et regionsråd, som regionerne udpeger.
Lovforslaget vurderes at opfylde princip 2 om digital kom-
munikation, princip 3 om muliggørelse af automatisk sags-
behandling, princip 4 om at sikre sammenhæng på tværs –
ensartede begreber og genbrug af data, og princip 5 om at
sikre tryg og sikker datahåndtering, idet der alene er tale om
overflytning af ansvaret for administrationen af et allerede
etableret system.
Lovforslaget vurderes at opfylde princip 6 om anvendelse
af offentlig infrastruktur, da der alene er tale om overflyt-
ning af ansvaret for administrationen af et allerede etableret
system. Med lovforslaget sker der ikke ændringer i rapporte-
ring af data fra brugerne til databasen, herunder i hvilken
form, omfang m.v. rapporteringerne foretages.
Lovforslaget vurderes at opfylde princip 7 om forebyggelse
mod snyd og fejl, da der alene er tale om overflytning af
ansvaret for administrationen af et allerede etableret system.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for bor-
gerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0009.png
9
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. december
2024 til og med den 30. januar 2025 (41 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ansatte Tandlægers
Organisation (ATO), Danmarks Apotekerforening, Dansk
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk
Kiropraktor Forening, Dansk Neurologisk Selskab (DNS),
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Pædiatrisk Selskab
(DPS), Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM), Dansk
Selskab for Klinisk Mikrobiologi (DSKM), Dansk Selskab
for Palliativ Medicin (DSPaM), Dansk Selskab for Patie-
ntsikkerhed, Dansk Selskab for Samfundsmedicin, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd (DSR), Dansk
Sygepleje Selskab (DASYS), Dansk Tandsundhed, Danske
Bioanalytikere – dbio, Danske Fodterapeuter, Danske Fysi-
oterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Tandplejere, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, Depressionsforeningen, Det Centra-
le Handicapråd (DCH), De praktiserende psykiateres orga-
nisation (DPBO), Diabetesforeningen, DØNHO (Danske
Øre- Næse- Halslægers Organisation), Ergoterapeutforenin-
gen (Etf), Fagligt selskab af Kliniske Diætister (FaKD) i
Kost og Ernæringsforbundet, Farmakonomforeningen, FOA,
Foreningen af Speciallæger (FAS), Foreningen af danske
sundhedsvirksomheder – Sundhed Danmark, Gigtforenin-
gen, Heilsumálaráðið, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen,
Hjerteforeningen, HØPA (Foreningen af høreapparatbehand-
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske kon- Dette vil medføre frigivelse af 6 årsværk i
sekvenser for stat, 2025 i staten.
kommuner og re- Regionerne vil fra 2025 få overført 5 mio.
gioner
kr. årligt fra staten til dækning af omkost-
ningerne ved administrationen af DPSD
m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske konse-
kvenser for kommunerne.
Implementerings- Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Administrative
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative
Ingen
lende øre-næse-halslæger i speciallægepraksis), Institut
for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KL, Kris-
telig Lægeforening (KLF), Kræftens Bekæmpelse, Køben-
havns Universitet, Landsforeningen af Kliniske Tandtekni-
kere (LKT), LAP - Landsforeningen af nuværende og tid-
ligere psykiatribrugere, Lev – livet med udviklingshandi-
cap, Lægeforeningen, Medicoindustrien, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber (LVS), Osteoporoseforenin-
gen - landsforeningen mod knogleskørhed, Patienterstatnin-
gen, Patientforeningen, Praktiserende Lægers Organisation
(PLO), Praktiserende Tandlægers Organisation (PTO), Psy-
kiatrifonden, Radiograf Rådet, Roskilde Universitet, Rådet
for Socialt Udsatte, Scleroseforeningen, SIND - Landsfor-
eningen for psykisk sundhed, Syddansk Universitet, Tandlæ-
geforeningen, VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analy-
secenter for Velfærd, Yngre Læger, Ældre Sagen, Aalborg
Universitet og Aarhus Universitet.
I forbindelse med høringen har Indenrigs- og Sundhedsmi-
nisteriet modtaget høringssvar fra Heilsumálaráðið, der gør
opmærksom på, at lovforslaget vedrører et område, der ik-
ke er overgået til færøske myndigheder som særanliggende
iht. hjemmestyrelovgivningen. Iht. § 5 í lovforslaget gælder
loven ikke for Færøerne, men lovforslagets § 1 kan ved kon-
gelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne
med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Færøerne vil på et senere tidspunkt, når lovforslaget er trådt
i kraft i Danmark, tage stilling til, hvorvidt lovforslaget skal
sættes i kraft for Færøerne, med hensyntagen til særlige
færøske forhold.
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget vil medføre en udgift for sta-
ten på 5 mio. kr. årligt fra 2025 og frem.
Lovforslaget har ikke økonomiske konse-
kvenser for kommunerne.
Regionerne vil fra 2025 få overført 5 mio.
kr. årligt fra staten til dækning af omkost-
ningerne ved overflytning og administrati-
onen af DPSD m.v.
Ingen
Ingen
Ingen
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0010.png
10
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
Ingen
Ingen
konsekvenser
Miljø- og natur-
Ingen
Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper for
Ja
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering (der i
relevant omfang
også gælder ved
implementering af
ikke-erhvervsrettet
EU-regulering)
(sæt X)
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det er efter sundhedslovens § 199, stk. 1, Styrelsen for
Patientsikkerhed, der modtager rapporteringer fra regionsrå-
det og kommunalbestyrelsen om utilsigtede hændelser og
opretter et nationalt register herfor. Styrelsen for Patientsik-
kerhed har i den forbindelse oprettet Dansk Patientsikker-
hedsdatabase (herefter DPSD). På baggrund af de modtagne
rapporteringer analyserer og videreformidler Styrelsen for
Patientsikkerhed viden til sundhedsvæsenet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærk-
ninger.
Det foreslås, at i
§ 199, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Styrelsen
for Patientsikkerhed« til: »Et regionsråd, der er udpeget af
regionsrådene i forening«.
Forslaget vil betyde, at det regionsråd, der udpeges af regio-
nerne, vil skulle modtage rapporteringer fra regionsrådet og
kommunalbestyrelsen om utilsigtede hændelser og oprette
et nationalt register herfor. Da registeret allerede er oprettet
med DPSD, vil forslaget betyde, at DPSD overføres fra
Styrelsen for Patientsikkerhed til et regionsråd, som udpeges
af regionsrådene.
Forslaget vil også betyde, at det udpegede regionsråd vil
skulle modtage rapporteringer fra regioner, kommuner m.v.
om utilsigtede hændelser. Det vil være det udpegede regi-
onsråd, der bliver dataansvarlig for DPSD. Afhængig af pla-
ceringen af den daglige drift af databasen og læringsopga-
ven, og hvordan den tilrettelægges, vil regionen i fornødent
omfang skulle indgå databehandleraftaler.
Til nr. 2
Det er efter sundhedslovens § 199, stk. 1, Styrelsen for
Patientsikkerhed, der modtager rapporteringer fra regionsrå-
det og kommunalbestyrelsen om utilsigtede hændelser og
opretter et nationalt register herfor. Styrelsen for Patientsik-
kerhed har i den forbindelse oprettet DPSD. På baggrund
af de modtagne rapporteringer analyserer og videreformidler
Styrelsen for Patientsikkerhed viden til sundhedsvæsenet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærk-
ninger.
Det foreslås, at i
§ 199, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Styrelsen for
Patientsikkerhed« til: »Det regionsråd, der er udpeget efter
1. pkt.,«.
Forslaget vil betyde, at forpligtelsen til at analysere og vi-
dereformidle viden til sundhedsvæsenet på baggrund af de
modtagne rapporteringer overføres fra Styrelsen for Patie-
ntsikkerhed til det regionsråd, der udpeges af regionerne.
Det vil betyde, at den udpegede region vil overtage rollen
som national koordinator og vidensformidler af patientsik-
kerheds- og kvalitetsarbejde. Det indebærer bl.a. en pligt til
at analysere og videreformidle viden til hele sundhedsvæse-
net på baggrund af de modtagne rapporteringer. Heri ligger
bl.a. opgaver med at opdage, udpege og arbejde med mønst-
re og tendenser i de utilsigtede hændelser, der er rapporteret
lokalt og efter lokal analyse videre rapporteret til den udpe-
gede region. Det vil således være den udpegede region, der
på baggrund af de mange forskellige rapporteringer på tværs
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0011.png
11
af sektorer, videreformidler læring til den resterende del af
sundhedsvæsenet.
Det forudsættes, at regionerne ved overtagelse af opgaven
sikrer, at systemet med rapportering af utilsigtede hændelser
fortsat vil være et system for alle interessenter på sundheds-
området. Derudover er det afgørende for, at regionerne sik-
rer, at interessenterne inddrages, når det overordnede bille-
der viser mønstre og tendenser i utilsigtede hændelser, hvor
der burde være opmærksomhedspunkter. Dermed skal regio-
nerne med deres rolle som national koordinator sikre, at den
viden om mønstre og tendenser i de utilsigtede hændelser
kan bruges i arbejdet med læring på tværs af sundhedssyste-
met.
Forslaget vil endvidere betyde, at forpligtelsen til at stille
rapporteringerne til rådighed for Sundhedsstyrelsen til brug
for Sundhedsstyrelsens vejledningsarbejde, jf. sundhedslo-
vens § 214, stk. 1, overføres fra Styrelsen for Patientsikker-
hed til det regionsråd, der udpeges af regionerne.
Forslaget vil også betyde, at forpligtelsen til at stille rappor-
teringer, der vedrører utilsigtede hændelser med lægemidler
og medicinsk udstyr, til rådighed for Lægemiddelstyrelsens
varetagelse af opgaver i henhold til lov om lægemidler og
lov om medicinsk udstyr, overføres fra Styrelsen for Patie-
ntsikkerhed til det regionsråd, der udpeges af regionerne.
Til nr. 3
Det er efter sundhedslovens § 199, stk. 1, Styrelsen for
Patientsikkerhed, der modtager rapporteringer fra regionsrå-
det og kommunalbestyrelsen om utilsigtede hændelser og
opretter et nationalt register herfor. Styrelsen for Patientsik-
kerhed har i den forbindelse oprettet DPSD. På baggrund
af de modtagne rapporteringer analyserer og videreformidler
Styrelsen for Patientsikkerhed viden til sundhedsvæsenet.
Styrelsen for Patientsikkerhed anvender også tendenser fra
bl.a. rapporteringer af utilsigtede hændelser til udvælgelse
af temaer og områder for tilsyn og vejlednings- og lærings-
arbejde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærk-
ninger.
Det foreslås, at der efter
§ 199, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes
som et nyt punktum, at det udpegede regionsråd vil stille
anonymiserede rapporteringer til rådighed for Styrelsen for
Patientsikkerhed til brug for Styrelsen for Patientsikkerheds
udvælgelse af temaer og områder for tilsyn og vejlednings-
og læringsarbejde.
Forslaget vil indebære, at den udpegede region stiller anony-
miserede rapporteringer om utilsigtede hændelser til rådig-
hed for Styrelsen for Patientsikkerhed til brug for styrelsens
udvælgelse af temaer og områder for tilsyn og vejlednings-
og læringsarbejde. Det svarer til, at der efter de gældende
regler stilles anonymiserede rapporteringer om utilsigtede
hændelser til rådighed for Sundhedsstyrelsen og Lægemid-
delstyrelsen til varetagelse af deres respektive opgaver efter
lovgivningen.
Forslaget vil sikre, at Styrelsen for Patientsikkerhed, der
hidtil har administreret DPSD, efter overflytningen af ansva-
ret for DPSD fortsat har adgang til anonymiserede rapporte-
ringer om utilsigtede hændelse til brug for udvælgelse af
temaer og områder for tilsyn og vejlednings- og læringsar-
bejde.
Til nr. 4
Det er efter sundhedslovens § 199, stk. 1, Styrelsen for
Patientsikkerhed, der modtager rapporteringer fra regionsrå-
det og kommunalbestyrelsen om utilsigtede hændelser og
opretter et nationalt register herfor. Styrelsen for Patientsik-
kerhed har i den forbindelse oprettet DPSD. På baggrund
af de modtagne rapporteringer analyserer og videreformidler
Styrelsen for Patientsikkerhed viden til sundhedsvæsenet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærk-
ninger.
Det foreslås, at i
§ 199, stk. 1, 3.
og
4. pkt.,
ændres »Styrel-
sen for Patientsikkerhed« til: »Det regionsråd, der er udpe-
get efter 1. pkt.,«.
Forslaget vil betyde, at forpligtelsen til at analysere og vi-
dereformidle viden til sundhedsvæsenet på baggrund af de
modtagne rapporteringer overføres fra Styrelsen for Patie-
ntsikkerhed til det regionsråd, der udpeges af regionerne.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 2.
Til nr. 5
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 2, 1. pkt., at
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere regler om,
hvilke utilsigtede hændelser, der skal rapporteres af regions-
rådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for Patientsik-
kerhed, hvornår og i hvilken form rapporteringen skal ske,
og hvad den skal indeholde. Styrelsen for Patientsikkerhed
har på sin hjemmeside oprettet adgang til at rapportere util-
sigtede hændelser via rapporteringsskemaer, dels for sund-
hedspersoner, dels for patienter og pårørende.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter endvidere efter be-
stemmelsens stk. 2, 2. pkt., nærmere regler om, i hvilke
tilfælde personer omfattet af § 198, stk. 2, skal rapportere
utilsigtede hændelser til regionsrådet og kommunalbestyrel-
sen, hvornår rapporteringen skal eller ikke skal ske, i hvil-
ken form rapporteringen skal ske, og hvad den i givet fald
skal indeholde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærk-
ninger.
Det foreslås, at i
§ 199, stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
ændres »Sty-
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0012.png
12
relsen for Patientsikkerhed fastsætter« til: »Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter«.
Forslaget vil indebære en bemyndigelse for indenrigs- og
sundhedsministeren til at fastsætte nærmere regler om, hvil-
ke utilsigtede hændelser, der skal rapporteres af regionsrådet
og kommunalbestyrelsen til det udpegede regionsråd, hvor-
når og i hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den
skal indeholde.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at vide-
reføre de regler, som er fastsat i §§ 3 og 15-17 i bekendtgø-
relse nr. 867 af 20. juni 2023.
Forslaget vil også indebære en bemyndigelse for indenrigs-
og sundhedsministeren til at fastsætte nærmere regler om, i
hvilke tilfælde personer som er omfattet af sundhedslovens
§ 198, stk. 2, skal rapportere om utilsigtede hændelser til re-
gionsrådet og kommunalbestyrelsen, hvornår rapporteringen
skal eller ikke skal ske, i hvilken form rapporteringen skal
ske, og hvad den i givet fald skal indeholde.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at vide-
reføre de regler, som er fastsat i §§ 4 og 6 i bekendtgørelse
nr. 867 af 20. juni 2023.
Til nr. 6
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 2, 1. pkt., at
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere regler om,
hvilke utilsigtede hændelser, der skal rapporteres af regions-
rådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for Patientsik-
kerhed, hvornår og i hvilken form rapporteringen skal ske,
og hvad den skal indeholde. Styrelsen for Patientsikkerhed
har på sin hjemmeside oprettet adgang til at rapportere util-
sigtede hændelser via rapporteringsskemaer, dels for sund-
hedspersoner, dels for patienter og pårørende.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter endvidere efter be-
stemmelsens stk. 2, 2. pkt., nærmere regler om, i hvilke
tilfælde personer omfattet af § 198, stk. 2, skal rapportere
utilsigtede hændelser til regionsrådet og kommunalbestyrel-
sen, hvornår rapporteringen skal eller ikke skal ske, i hvil-
ken form rapporteringen skal ske, og hvad den i givet fald
skal indeholde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærk-
ninger.
Det foreslås, at i
§ 199, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »til Styrelsen
for Patientsikkerhed« til: »til det regionsråd, der er udpeget
efter stk. 1,«.
Forslaget vil indebære, at de utilsigtede hændelser, der skal
rapporteres af regionsrådet og kommunalbestyrelsen vil det
regionsråd, der er udpeget efter § 199, stk. 1, skulle modtage
i stedet for Styrelsen for Patientsikkerhed.
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 1 om, at regio-
nerne vil skulle modtage rapporteringer fra regionsrådet og
kommunalbestyrelsen om utilsigtede hændelser og overtage
administrationen af DPSD.
Til nr. 7
Efter sundhedslovens § 198, stk. 4, kan en patient eller den-
nes pårørende rapportere en utilsigtet hændelse til regionen
eller kommunen i overensstemmelse med reglerne i sund-
hedslovens § 198, stk. 2, 1. og 2. pkt.
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 2, 3. pkt., at Sty-
relsen for Patientsikkerhed desuden kan fastsætte nærmere
regler om, i hvilken form rapportering efter § 198, stk. 4,
skal ske.
Det fremgår af sundhedslovens § 202, stk. 1, at Styrelsen
for Patientsikkerhed kan fastsætte nærmere regler for, hvilke
sygehuse og andre behandlingsinstitutioner, der er omfattet
af rapporteringspligten, ligesom Styrelsen for Patientsikker-
hed kan fastsætte særlige regler for de private sygehuses
rapporteringssystem.
Det foreslås, at i
§ 199, stk. 2, 3. pkt.,
og to steder i
§ 202,
stk. 1,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »Inden-
rigs- og sundhedsministeren«.
Forslaget om ændring af sundhedslovens § 199, stk. 2, 3.
pkt., vil indebære en bemyndigelse for indenrigs- og sund-
hedsministeren til at fastsætte regler om, i hvilken form en
patient eller dennes pårørende kan rapportere en utilsigtet
hændelse til regionen eller kommunen.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at vide-
reføre de regler om rapporteringsmulighed for patienter og
deres pårørende, som er fastsat i § 7 i bekendtgørelse nr. 867
af 20. juni 2023.
Forslaget om ændring af sundhedslovens § 202, stk. 1, vil
indebære en bemyndigelse for indenrigs- og sundhedsmini-
steren til at fastsætte regler for, hvilke sygehuse og andre
behandlingsinstitutioner der er omfattet af rapporteringsplig-
ten, ligesom indenrigs- og sundhedsministeren vil kunne
fastsætte særlige regler for de private sygehuses rapporte-
ringssystem.
Det forventes, at bemyndigelsesbestemmelsen med de nød-
vendige tilpasninger vil blive anvendt til at videreføre de
regler, som er fastsat i §§ 9-13 og 15-17 i bekendtgørelse nr.
867 af 20. juni 2023.
Til nr. 8
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 3, at Styrelsen
for Patientsikkerhed kan fastsætte regler om, at regionsrådet
og kommunalbestyrelsen til brug for Styrelsen for Patient-
sikkerheds varetagelse af opgaver efter stk. 1 og til brug
for Sundhedsstyrelsens varetagelse af opgaver efter § 214,
stk. 1, skal sende nærmere bestemte oplysninger om rappor-
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0013.png
13
terede hændelser og udarbejdede handlingsplaner, faglige
udmeldinger m.v. til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det foreslås i §
199, stk. 3,
at »Styrelsen for Patientsik-
kerhed kan fastsætte regler om, at regionsrådet og kommu-
nalbestyrelsen til brug for Styrelsen for Patientsikkerheds«
ændres til: »Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
regler om, at regionsrådet og kommunalbestyrelsen til brug
for det efter stk. 1 udpegede regionsråds«, og at »til Styrel-
sen for Patientsikkerhed« ændres til: »til det regionsråd, der
er udpeget efter stk. 1«.
Forslaget vil indebære, at indenrigs- og sundhedsministeren
vil kunne fastsætte regler om, at regionsrådet og kommunal-
bestyrelsen til brug for det efter stk. 1 udpegede regionsråds
varetagelse af opgaver efter sundhedslovens § 199, stk. 1, og
til brug for Sundhedsstyrelsens varetagelse af opgaver efter
sundhedslovens § 214, stk. 1, skal sende nærmere bestem-
te oplysninger om rapporterede hændelser og udarbejdede
handlingsplaner, faglige udmeldinger m.v. til det regionsråd,
der er udpeget efter sundhedslovens § 199, stk. 1.
Forslaget vil dermed for det første betyde, at den nuværende
bemyndigelse overføres fra Styrelsen for Patientsikkerhed til
indenrigs- og sundhedsministeren. Forslaget vil også betyde,
at det vil være oplysninger til for brug for det efter stk. 1 ud-
pegede regionsråds – og ikke Styrelsen for Patientsikkerhed
– varetagelse af opgaver efter sundhedslovens § 199, stk. 1,
der kan fastsættes regler om.
Det forventes, at bemyndigelsesbestemmelsen med de nød-
vendige tilpasninger vil blive anvendt til at videreføre de
regler, som er fastsat i §§ 15-17 i bekendtgørelse nr. 867 af
20. juni 2023.
Til nr. 9
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 4, at rapportering
om utilsigtede hændelser fra regionsrådet og kommunalbe-
styrelsen til Styrelsen for patientsikkerhed efter stk. 1 og
regler fastsat i medfør af stk. 3 skal ske i anonymiseret form
vedrørende såvel patienten som den rapporterende person.
Efter § 16 i bekendtgørelse nr. 867 af 20. juni 2023 om rap-
portering af utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet m.v.
skal fremsendelse af rapporteringer og øvrige oplysninger
til Styrelsen for Patientsikkerhed ved brug af Dansk Patie-
ntsikkerhedsdatabase ske i anonymiseret form, og rapporte-
ringerne må ikke indeholde navne, adresser, personnumre
eller lign. oplysninger, som giver mulighed for direkte at
identificere de involverede sundhedspersoner og patienter.
Det foreslås i
§ 199, stk. 4,
at »Rapportering om utilsigtede
hændelser fra regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Sty-
relsen for patientsikkerhed efter stk. 1 og regler fastsat i
medfør af stk. 3« ændres til: »Rapportering efter stk. 1 og
regler fastsat i medfør af stk. 3 om utilsigtede hændelser fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til det regionsråd, der
er udpeget efter stk. 1,«, og »såvel patienten som den rap-
porterende person« ændres til: »patienten, den rapporterende
person og sundhedspersoner, som indgår i en rapportering«.
Forslaget vil betyde, at den anonymisering, som regionsråd-
et og kommunalbestyrelsen skal foretage ved rapporteringen
til det udpegede regionsråd, udvides til også at omfatte den
eller de sundhedspersoner, der indgår i en rapportering. Her-
med fastsættes den brede grad af anonymisering, som følger
af bekendtgørelsen, direkte i loven.
Til nr. 10
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 5, at Styrelsen for
Patientsikkerhed afgiver en årlig beretning om sin virksom-
hed i henhold til sundhedslovens kapitel 61.
Det foreslås i
§ 199, stk. 5,
at »Styrelsen for Patientsikker-
hed« ændres til: »Det regionsråd, der er udpeget efter stk.
1,«.
Forslaget vil betyde, at det regionsråd, som regionsrådene
udpeger, skal afgive en årlig beretning om sin virksomhed i
forhold til utilsigtede hændelser. Det forventes, at den årlige
beretning vil omfatte udviklingen i rapporterede utilsigtede
hændelser, orientering om opdateringer m.v. af Dansk Pa-
tientsikkerhedsdatabase, nationale indsatser om udbredelse
af viden fra utilsigtede hændelser og samarbejder om læring
af utilsigtede hændelser.
Forslaget er en konsekvens af, at ansvaret for og kompeten-
cen til at modtage og behandle oplysninger om utilsigtede
hændelser overflyttes fra Styrelsen for Patientsikkerhed til
det regionsråd, som regionsrådene udpeger.
Til nr. 11
Det fremgår af sundhedslovens § 199 a, stk. 1, at Styrelsen
for Patientsikkerhed nedsætter Fagligt Forum for Patientsik-
kerhed, hvis formål er at bistå Styrelsen for Patientsikkerhed
med faglig sparring om læringsaktiviteter.
Efter sundhedslovens § 199 a, stk. 2, sammensættes Fagligt
Forum for Patientsikkerhed af repræsentanter for relevan-
te myndigheder og organisationer efter Styrelsen for Patie-
ntsikkerheds nærmere bestemmelse.
Det foreslås, at
§ 199 a
ophæves.
Forslaget er en konsekvens af, at ansvaret for og kompeten-
cen til at modtage og behandle oplysninger om utilsigtede
hændelser overflyttes fra Styrelsen for Patientsikkerhed til
det regionsråd, som regionsrådene udpeger.
Forslaget vil betyde, at der i loven ikke fastsættes en formel
pligt til, at det regionsråd, som regionsrådene udpeger, skal
oprette eller videreføre Fagligt Forum for Patientsikkerhed.
Det forudsættes imidlertid, at regionerne ved overtagelse af
opgaven sikrer, at systemet med rapportering af utilsigtede
hændelser fortsat vil være et system for alle interessenter på
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0014.png
14
sundhedsområdet. Det udpegede regionsråd vil derfor fortsat
skulle inddrage alle relevante interessenter i læringsarbejdet,
og ved forslag til og drøftelser om konkrete læringsindsatser
og -aktiviteter.
Der er desuden i den forbindelse en forudsætning, at den
udpegede region ved overtagelse af opgaven sikrer, at syste-
met med rapportering af utilsigtede hændelser fortsat vil
være et system, der stilles vederlagsfrit til rådighed for alle
interessenter på sundhedsområdet, både hvad angår driften
af systemet og den læring, der kan udledes på baggrund her-
af. Derfor skal det også sikres, at der er fokus på at uddrage
læring i alle dele af sundhedsvæsenet, og at alle relevante
interessenter inddrages, når det overordnede billeder viser
mønstre og tendenser i utilsigtede hændelser, hvor der bør
være opmærksomhedspunkter.
Til nr. 12
Det fremgår af sundhedslovens § 202, stk. 3, 1. pkt.,
at sundhedslovens §§ 198-201 ikke gælder for andre lov-
bestemte indrapporteringsordninger vedrørende utilsigtede
hændelser og fejl opstået under behandling. Efter 2. pkt.
kan Styrelsen for Patientsikkerhed i samarbejde med berørte
myndigheder fastsætte nærmere regler, der præciserer og
eventuelt samordner indrapporteringsforhold, jf. 1. pkt.
Det foreslås, at
§ 202, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
Forslaget vil betyde, at forpligtelsen for Styrelsen for Patie-
ntsikkerhed til i samarbejde med berørte myndigheder at
fastsætte nærmere regler, der præciserer og eventuelt sam-
ordner indrapporteringsforhold efter sundhedslovens § 202,
stk. 3, 1. pkt., bortfalder.
Forslaget er en konsekvens af, at ansvaret for og kompeten-
cen til at modtage og behandle oplysninger om utilsigtede
hændelser overflyttes fra Styrelsen for Patientsikkerhed til
det regionsråd, som regionsrådende udpeger.
Til § 2
Til nr. 1
Efter § 56, stk. 2, i lov om lægemidler kan Lægemid-
delstyrelsen videregive oplysninger om indberetninger om
bivirkninger til Det Europæiske Lægemiddelagentur, Euro-
pa-Kommissionen, lægemiddelmyndigheder i de andre EU/
EØS-lande, Patientombuddet og indehaveren af markeds-
føringstilladelsen. Sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler herom, jf. lægemiddellovens § 56, stk. 2, 2. pkt.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i pkt. 2.2.1.
Det foreslås i lægemiddellovens
§ 56, stk. 2, 1. pkt.,
at »Pa-
tientombuddet« ændres til »det regionsråd, der er udpeget
efter sundhedslovens § 199, stk. 1, 1. pkt.,«.
Det bemærkes, at Patientombuddet blev nedlagt i 2015, da
den sammen med tilsynsområdet i Sundhedsstyrelsen blev
lagt sammen i Styrelsen for Patientsikkerhed.
Forslaget vil betyde, at Lægemiddelstyrelsen fremover vil
kunne videregive oplysninger om indberetninger om bivirk-
ninger af lægemidler til det regionsråd, der udpeges til at
overtage ansvaret for Dansk Patientsikkerhedsdatabase og til
at forestå analysen og anvendelsen de samlede rapporterin-
ger til viden og læring til sundhedsvæsenet.
Herved sikres det, at rapporteringer om formodede bivirk-
ninger som følge af medicineringsfejl, off-label brug og for-
kert brug, fortsat kan registreres som utilsigtede hændelser
i Dansk Patientsikkerhedsdatabase, og at indberetningerne
kan indgå i opgaverne med at analysere rapporteringer om
utilsigtede hændelser og videreformidle viden til sundheds-
væsenet.
Forslaget er dermed en konsekvens af forslaget i § 1 om at
overflytte ansvaret for Dansk Patientsikkerhedsdatabase fra
Styrelsen for Patientsikkerhed til regionerne.
Til § 3
Til nr. 1
Det følger af § 56 i lov 1668 af 26. december 2017 om
forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning for
dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis med sene-
re ændringer, at Lægemiddelstyrelsen anvender et overvåg-
ningssystem til at overvåge sikkerheden ved cannabisslut-
produkter.
Efter lovens § 56, stk. 2, fører Lægemiddelstyrelsen et
register over og behandler indberetninger om formodede
bivirkninger af cannabisslutprodukter. Lægemiddelstyrelsen
har adgang til det nationale register over borgeres medici-
noplysninger, jf. sundhedslovens § 157, stk. 1, når det er
nødvendigt til brug for styrelsens behandling af bivirknings-
indberetninger om cannabisslutprodukter.
Efter lovens § 56, stk. 3, kan Lægemiddelstyrelsen videregi-
ve oplysninger om indberetninger om bivirkninger til Styrel-
sen for Patientsikkerhed. Videregivelse sker i anonymiseret
form.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i pkt. 2.2.1.
Det foreslås i
§ 56, stk. 3, 1. pkt.,
i lov om forsøgsordning
med medicinsk cannabis og om ordning for dyrkning, frem-
stilling m.v. af medicinsk cannabis, at »Styrelsen for Patient-
sikkerhed« ændres til »det regionsråd, der er udpeget efter
sundhedslovens § 199, stk. 1«.
Forslaget vil betyde, at Lægemiddelstyrelsen fremover vil
kunne videregive oplysninger om indberetninger om bivirk-
ninger af cannabisslutprodukter til det regionsråd, der udpe-
ges til at overtage ansvaret for Dansk Patientsikkerhedsdata-
base og til at forestå analysen og anvendelsen de samlede
rapporteringer til viden og læring til sundhedsvæsenet.
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0015.png
15
Herved sikres det, at rapporteringer om formodede bivirk-
ninger ved cannabisslutprodukter, fortsat kan registreres
som utilsigtede hændelser i Dansk Patientsikkerhedsdataba-
se, og at indberetningerne kan indgå i opgaverne med at
analysere rapporteringer om utilsigtede hændelser og videre-
formidle viden til sundhedsvæsenet.
Forslaget er dermed en konsekvens af forslaget i § 1 om at
overflytte ansvaret for Dansk Patientsikkerhedsdatabase fra
Styrelsen for Patientsikkerhed til regionerne.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2025.
Loven har dermed virkning for utilsigtede hændelser, der
rapporteres den 1. maj 2025 eller senere.
Ansvaret for DPSD vil overgå fra Styrelsen for Patientsik-
kerhed til det udpegede regionsråd pr. 1. maj 2025, hvilket
betyder, at dataansvaret, systemejerskab og alle rapporterin-
ger skal gå til ny systemejer, dvs. det udpegede regionsråd,
uanset hændelsestidspunkt.
Det vil betyde, at tidspunktet for rapporteringen af den util-
sigtede hændelse har betydning for, om det er Styrelsen
for Patientsikkerhed eller det udpegede regionsråd, der skal
modtage rapporteringen.
Til § 5
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at sundhedsloven
ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Det følger dog af sundhedslovens 278, stk. 2, at sundhedslo-
vens §§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 61 og 66-68,
§§ 266-268, § 271, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§
272, 273 og 276 ved kongelig anordning kan sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som de
særlige færøske forhold tilsiger.
Det følger videre af sundhedslovens § 278, stk. 3, at sund-
hedslovens kapitel 12 og kapitel 54-57 ved kongelig anord-
ning kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de særlige færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Det foreslås med
§ 5,
at loven ikke skal gælde for Færøerne
og Grønland, men at lovens § 1 ved kongelig anordning helt
eller delvis skal kunne sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger. Det foreslås og-
så, at bestemmelserne i § 1 kan sættes i kraft på forskellige
tidspunkter.
De foreslåede ændringer af sundhedslovens §§ 199 og 202
er placeret i sundhedslovens kapitel 61 og vil derfor ved
kongelig anordning helt eller delvis kunne sættes i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold
tilsiger, jf. sundhedslovens § 278, stk. 2.
Lovforslagets §§ 2 og 3 gælder ikke for Færøerne og Grøn-
land og kan ikke sættes i kraft for Færøerne og Grønland, da
lægemiddelloven og lov om forsøgsordning med medicinsk
cannabis og om ordning for dyrkning, fremstilling m.v. af
medicinsk cannabis ikke gælder for Færøerne og Grønland,
jf. lægemiddellovens § 110 og § 68 i lov om forsøgsordning
med medicinsk cannabis og om ordning for dyrkning, frem-
stilling m.v. af medicinsk cannabis.
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0016.png
16
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015
af 5. september 2024, som ændret senest i lov
nr. 1673 af 30. december 2024, foretages følgen-
de ændringer:
§ 199.
Styrelsen for Patientsikkerhed modtager
rapporteringer fra regionsrådet og kommunalbe-
styrelsen om utilsigtede hændelser og opretter
et nationalt register herfor. Styrelsen for Patie-
ntsikkerhed analyserer og videreformidler viden
til sundhedsvæsenet på baggrund af de modtag-
ne rapporteringer. Styrelsen for Patientsikkerhed
stiller endvidere rapporteringerne til rådighed
for Sundhedsstyrelsen til brug for Sundhedssty-
relsens vejledningsarbejde, jf. § 214, stk. 1. Sty-
relsen for Patientsikkerhed stiller desuden rap-
porteringer, der vedrører utilsigtede hændelser
med lægemidler og medicinsk udstyr, til rådig-
hed for Lægemiddelstyrelsens varetagelse af op-
gaver i henhold til lov om lægemidler og lov om
medicinsk udstyr.
1.
I
§ 199, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Styrelsen
for Patientsikkerhed« til: »Et regionsråd, der er
udpeget af regionsrådene i forening«.
2.
I
§ 199, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Styrelsen
for Patientsikkerhed« til: »Det regionsråd, der er
udpeget efter 1. pkt.,«.
3.
I
§ 199, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt. som nyt
punktum:
»Det udpegede regionsråd vil stille anonymise-
rede rapporteringer til rådighed for Styrelsen for
Patientsikkerhed til brug for Styrelsen for Patie-
ntsikkerheds udvælgelse af temaer og områder
for tilsyn og vejlednings- og læringsarbejde.«
4.
I
§ 199, stk. 1, 3.
og
4. pkt.,
der bliver 4.
og 5. pkt., ændres »Styrelsen for Patientsikker-
hed« til: »Det regionsråd, der er udpeget efter 1.
pkt.,«.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter
nærmere regler om, hvilke utilsigtede hændelser
der skal rapporteres af regionsrådet og kommu-
nalbestyrelsen til Styrelsen for Patientsikkerhed,
hvornår og i hvilken form rapporteringen skal
ske, og hvad den skal indeholde. Styrelsen for
Patientsikkerhed fastsætter endvidere nærmere
regler om, i hvilke tilfælde personer omfattet
af § 198, stk. 2, skal rapportere om utilsigtede
hændelser til regionsrådet og kommunalbesty-
relsen, hvornår rapporteringen skal eller ikke
5.
I
§ 199, stk. 2, 1.
og
2. pkt.,
ændres »Styrelsen
for Patientsikkerhed fastsætter« til: »Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter«.
6.
I
§ 199, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »til Styrelsen
for Patientsikkerhed« til: »til det regionsråd, der
er udpeget efter stk. 1,«.
7.
I
§ 199, stk. 2, 3. pkt.,
og to steder i
§ 202,
stk. 1,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed«
til: »Indenrigs- og sundhedsministeren«.
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0017.png
17
skal ske, i hvilken form rapporteringen skal ske,
og hvad den i givet fald skal indeholde. Styrel-
sen for Patientsikkerhed kan desuden fastsætte
nærmere regler om, i hvilken form rapportering
efter § 198, stk. 4, skal ske.
Stk. 4 og 5.
---
§ 202.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan fast-
sætte nærmere regler for, hvilke sygehuse og
andre behandlingsinstitutioner der er omfattet af
rapporteringspligten, ligesom Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed kan fastsætte særlige regler for de
private sygehuses rapporteringssystem.
Stk. 2 og 3.
---
§ 199.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan fast-
sætte regler om, at regionsrådet og kommunal-
bestyrelsen til brug for Styrelsen for Patientsik-
kerheds varetagelse af opgaver efter stk. 1 og til
brug for Sundhedsstyrelsens varetagelse af op-
gaver efter § 214, stk. 1, skal sende nærmere be-
stemte oplysninger om rapporterede hændelser
og udarbejdede handlingsplaner, faglige udmel-
dinger m.v. til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Stk. 4.
Rapportering om utilsigtede hændelser
fra regionsrådet og kommunalbestyrelsen til
Styrelsen for patientsikkerhed efter stk. 1 og
regler fastsat i medfør af stk. 3 skal ske i ano-
nymiseret form vedrørende såvel patienten som
den rapporterende person.
8.
I §
199, stk. 3,
ændres »Styrelsen for Patie-
ntsikkerhed kan fastsætte regler om, at regions-
rådet og kommunalbestyrelsen til brug for Sty-
relsen for Patientsikkerheds« til: »Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til brug
for det efter stk. 1 udpegede regionsråds«, og
»til Styrelsen for Patientsikkerhed« ændres til:
»til det regionsråd, der er udpeget efter stk. 1«.
9.
I
§ 199, stk. 4,
ændres »Rapportering om
utilsigtede hændelser fra regionsrådet og kom-
munalbestyrelsen til Styrelsen for patientsikker-
hed efter stk. 1 og regler fastsat i medfør af
stk. 3« til: »Rapportering efter stk. 1 og regler
fastsat i medfør af stk. 3 om utilsigtede hændel-
ser fra regionsrådet og kommunalbestyrelsen til
det regionsråd, der er udpeget efter stk. 1,«, og
»såvel patienten som den rapporterende person«
ændres til: »patienten, den rapporterende person
og sundhedspersoner, som indgår i en rapporte-
ring«.
10.
I
§ 199, stk. 5,
ændres »Styrelsen for Patie-
ntsikkerhed« til: »Det regionsråd, der er udpeget
efter stk. 1,«.
Stk. 5.
Styrelsen for Patientsikkerhed afgiver en
årlig beretning om sin virksomhed i henhold til
dette kapitel.
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0018.png
18
§ 199 a.
Styrelsen for Patientsikkerhed nedsæt-
ter Fagligt Forum for Patientsikkerhed, hvis for-
mål er at bistå Styrelsen for Patientsikkerhed
med faglig sparring om læringsaktiviteter.
Stk. 2.
Fagligt Forum for Patientsikkerhed sam-
mensættes af repræsentanter for relevante myn-
digheder og organisationer efter Styrelsen for
Patientsikkerheds nærmere bestemmelse.
§ 202.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
§§ 198-201 gælder ikke for andre lov-
bestemte indrapporteringsordninger vedrørende
utilsigtede hændelser og fejl opstået under be-
handling. Styrelsen for Patientsikkerhed kan i
samarbejde med berørte myndigheder fastsæt-
te nærmere regler, der præciserer og eventuelt
samordner indrapporteringsforhold, jf. 1. pkt.
11.
§ 199 a
ophæves.
12.
§ 202, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
§2
I lov om lægemidler, jf. lovbekendtgørelse nr.
339 af 15. marts 2023, som ændret ved § 1 i
lov nr. 1550 af 12. december 2023, § 3 i lov nr.
1778 af 28. december 2023, § 2 i lov nr. 646 af
11. juni 2024 og lov nr. 650 af 11. juni 2024,
foretages følgende ændring:
§ 56. ---
Stk. 2.
Lægemiddelstyrelsen kan videregive op-
lysninger om indberetninger om bivirkninger
til Det Europæiske Lægemiddelagentur, Euro-
pa-Kommissionen, lægemiddelmyndigheder i de
andre EU/EØS-lande, Patientombuddet og inde-
haveren af markedsføringstilladelsen. Sundheds-
ministeren fastsætter nærmere regler herom.
1.
I
§ 56, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Patientombud-
det« til: »det regionsråd, der er udpeget efter
sundhedslovens § 199, stk. 1,«.
§3
I lov nr. 1668 af 26. december 2017 om for-
søgsordning med medicinsk cannabis og om
ordning for dyrkning, fremstilling m.v. af medi-
cinsk cannabis, som ændret ved § 1 i lov nr.
L 164 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2989240_0019.png
19
1519 af 18. december 2018, lov nr. 2391 af 14.
december 2021 og lov nr. 2392 af 14. december
2021, foretages følgende ændring:
§ 56. ---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Lægemiddelstyrelsen kan videregive op-
lysninger om indberetninger om bivirkninger
til Styrelsen for Patientsikkerhed. Videregivelse
sker i anonymiseret form.
Stk. 4 og 5.
---
1.
I
§ 56, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »Styrelsen for
Patientsikkerhed« til: »det regionsråd, der er ud-
peget efter sundhedslovens § 199, stk. 1«.