Kulturudvalget 2024-25
L 162 Bilag 1
Offentligt
2983735_0001.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Julie Broholm
Julie Dichmann Holm
VS: Hørrings svar
22. januar 2025 10:13:12
image002.png
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
Lars Theil Münster <[email protected]>
Sendt:
6. januar 2025 10:06
Til:
Julie Broholm <[email protected]>
Cc:
Sine Valbjørn Schlüter <[email protected]>
Emne:
VS: Hørrings svar
Høringsvar ang. DR- bestyrelsen fra ARF
Fra:
Arf Online <[email protected]>
Sendt:
6. januar 2025 09:19
Til:
Kulturministeriet <[email protected]>
Cc:
Lars Theil Münster <[email protected]>
Emne:
Hørrings svar
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
ARF Multimedier takker for hørings muligheden.Til forslaget om Lov om ændring af lov
om radio og fjernsynsvirksomhed m.v.
og lov om mediestøtte.
Vi har ingen kommentarer
ARF Multimedier takker for hørings muligheden til lovforslaget om at gennemføre den
politiske aftale om ny udpegning model til DRs bestyrelse.
Vores kommentarer er;
Vi glæder os over at der skal udpeges en, med folkelig forankring og ser frem til at i
selvfølgelig henvender jer til lytter og seer organisationerne (SLS) omkring
den udpegning.
På ARF multimediers vegne
Lea Rosfort
Formand
1
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0002.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Julie Broholm
Julie Dichmann Holm
VS: Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om
mediestøtte
22. januar 2025 10:13:51
image002.png
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
Ask Jessen <[email protected]>
Sendt:
3. december 2024 16:19
Til:
Julie Broholm <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Kære Julie
På vegne af Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder mange tak for muligheden
for at afgive høringssvar til høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
Vi har ingen bemærkninger til lovforslagene.
Med venlig hilsen / Best regards
Ask Jessen
2
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0003.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Julie Broholm
Julie Dichmann Holm
VS: Høring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
22. januar 2025 10:12:32
Høringssvar.pdf
image002.png
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
Sune Jensen <[email protected]>
Sendt:
8. januar 2025 12:29
Til:
Kulturministeriet <[email protected]>
Cc:
Julie Broholm <[email protected]>
Emne:
Høring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Hermed fremsendes Dansk Erhvervs høringssvar i forbindelse med høring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte.
Det skal samtidig bemærkes, at Dansk Erhverv ikke har kommentarer til høringen om
udpegningsmodel for DR’s bestyrelse.
Med venlig hilsen
Sune Jensen
Fagchef for Medier og Kreative Erhverv
M.: +4529494624
T.: +4533746164
[email protected]
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for et af verdens mest handlekraftige erhvervsliv.
Vi handler på vegne af 18.000 medlemsvirksomheder og 100 brancheforeninger.
Det er vores vision, at Danmark skal være verdens bedste land at drive virksomhed i. Det starter med erhvervslivets rammevilkår.
DANSK ERHVERV
Børsgade 4
DK-1215 København K
CVR nr. 43232010
[email protected]
T. +45 3374 6000
www.danskerhverv.dk
3
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0004.png
Dansk Erhverv - Læs mere
Læs vores persondatapolitik online
4
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0005.png
DANSK ERHVERV
Børsgade 4
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Att.: [email protected] (cc: [email protected])
Den 8. januar 2025
Høring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
Dansk Erhverv takker for muligheden for at kommentere på lovforslaget, som skal være med til at
sikre, at dansk lov er i overensstemmelse med forordning om mediefrihed og forordning om gen-
nemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame.
Generelle betragtninger
Da forordningerne har umiddelbar retsvirkning, anerkender Dansk Erhverv, at lovforslaget først
og fremmest skal sikre, at gældende dansk lovgivning er i overensstemmelse med forordningerne.
Dansk Erhverv har derfor også kun få kommentarer til selve lovforslaget, men vi benytter her lej-
ligheden til at gøre opmærksom på en række af udfordringer og uklarheder, som især forordnin-
gen om politisk reklame medfører for erhvervslivet.
Med forordningen om politisk reklame bliver der indført en række nye krav og begreber, som er-
hvervslivet ikke mindst kommunikations-, reklame- og mediebranchen skal forholde til. I en
række situationer er det dog ikke entydigt, hvorledes virksomhederne skal agere. Dansk Erhverv
vil derfor opfordre til, at Kulturministeriet i forbindelse med de kommende bekendtgørelser og /
eller udarbejdelsen af informationsmateriale kommer med fortolkningsbidrag til forordningen.
Selvom forordningen formelt først finder anvendelse fra den 10. oktober 2025, og vi også endnu
venter på Kommissionens gennemførelsesretsakter i forhold til eksempelvis gennemsigtigheds-
meddelelsen, så skal virksomheder og organisationer de facto allerede i dag agere efter bestem-
melserne i forordningen. Det skyldes, at virksomheder og organisationer allerede nu er involveret
i planlægningen og udarbejdelsen af politiske kampagner, der vil være synlige i anden halvdel af
2025. Dansk Erhverv kvitterer i den forbindelse for, at Kulturministeriet allerede er i dialog med
erhvervet om implementeringen af forordningen, så der hurtigst muligt kan skaffes klarhed over
konsekvenserne og udstrækningen af forordningen.
Det er særligt men ikke kun udstrækningen af begrebet ”lovgivnings- eller reguleringsproces” i
forordningen artikel 3, nr. 2, litra b, som er uklart i forhold til, hvilke former for kampagner og
kommunikation, der er omfattet af forordningen.
Dansk Erhverv skal endvidere gøre opmærksom på, at nogle virksomheder allerede i dag bliver
mødt med krav, som kan henføres til artikel 13 i forordningen om politisk reklame. Uagtet om de i
[email protected]
suje
Side 1/2
5
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
DANSK ERHVERV
forvejen er omfattet eller ej, skal Dansk Erhverv derfor opfordre til, at det i den videre proces bli-
ver afklaret, hvorvidt selve den politiske reklame (herunder det kreative indhold) skal gøres til-
gængelig via databasen, eller om der er tale om metadata vedrørende reklamen samt oplysnin-
gerne i gennemsigtighedsdatabasen. Vil virksomhederne fremadrettet skulle stille selve den poli-
tiske reklame til rådighed i 7 år i en database, skal virksomhederne sikre rettighedsbetaling for
brug af ophavsretsligt beskyttet materiale
ikke kun for et par måneder som en normal politisk
reklame løber men for 7 år. Det vil medføre en ikke ubetydelig udgift, idet ophavsretligt beskyttet
materiale nuværende tidspunkt kun bliver frikøbt for en kortere periode.
Specifikke kommentarer
Dansk Erhverv kvitterer for, at Radio- og tv-nævnet styrkes med kompetencer inden for markeds-
føringsret (§1, nr. 3). Dansk Erhverv har tidligere argumenteret for netop at styrke Radio- og tv-
nævnet på dette område.
Dansk Erhverv skal opfordre til, at der i forbindelse den kommende bekendtgørelse, der skal ud-
mønte den nye § 85 f i lov om radio og fjernsynsvirksomhed, bliver præciseret, hvad udtrykket
”alle nødvendige oplysninger” i artikel 16 i forordningen dækker over.
De berørte virksomheder
skal med forordningen indsamle, løbende validere og opbevare oplysningerne i 7 år. Det er derfor
vigtigt, at det er entydigt, hvilke oplysninger, som virksomhederne skal indsamle og opbevare.
Med venlig hilsen
Sune Jensen
Fagleder for Medier og Kreative Erhverv
Side 2/2
6
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0007.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Julie Broholm
Julie Dichmann Holm
VS: Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
22. januar 2025 10:11:55
image012.png
image013.png
image014.png
image015.png
image016.png
image017.png
image018.png
image019.png
image020.png
250108, Høring, DR bestyrelse, lovudkast.pdf
250108, Høring, EMFA mv., lovudkast.pdf
image001.png
image005.png
image006.png
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
Hans Jørgen Dybro <[email protected]>
Sendt:
8. januar 2025 15:35
Til:
Kulturministeriet <[email protected]>
Cc:
Lars Theil Münster <[email protected]>; Julie Broholm <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
Til Kulturministeriet
Hermed fremsendes 2 x høringssvar fra DJ.
Bekræft gerne modtagelsen af denne mail.
Venlig hilsen
Hans Jørgen Dybro
politisk chefrådgiver
+45 33 42 80 00
+45 27 25 80 44
Journalistforbundet.dk
Gammel Strand 46,
1202
København K
DJ behandler dine personoplysninger. DJ opfordrer derfor til, at du læser om, hvordan DJ behandler dine personoplysninger i vores privatlivspolitik
her
.
Indholdet af denne mail bedes behandlet fortroligt. Er du ikke den rette modtager, skal du kontakte mig straks,
slette denne mail samt evt. vedhæftede filer uden at gemme en kopi.
Fra:
Fra:
Julie Broholm <[email protected]>
Sendt:
3. december 2024 14:14
Emne:
Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
Til høringsparterne
Kulturministeriet sender hermed udkast til to lovforslag i høring:
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte (Etablering af tilsyn og
øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den
europæiske forordning om mediefrihed).
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. (Ændring af udpegningsmodel for DR’s
bestyrelse).
Se venligst vedhæftede høringsbreve, høringsliste og udkast til lovforslag.
Vh. Julie
Julie Broholm
7
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0008.png
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
8
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0009.png
8. januar 2025
Kulturministeriet
sendt pr. mail til
KUM
@kum.dk
og
JUBR
@kum.dk
Vedr. høring om supplerende lovgivning ifm. EU-forordningerne
om hhv. mediefrihed og politisk reklame
Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation skal hermed meddele,
at vi kan tiltræde udkastet til forslag til lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed mv. og lov om mediestøtte i forbindelse med EU-
forordningerne om henholdsvis mediefrihed og politisk reklame.
Venlig hilsen
Hans Jørgen Dybro
politisk chefrådgiver
[email protected]
1/1
9
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0010.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Julie Broholm
Julie Dichmann Holm
VS: Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om
mediestøtte
22. januar 2025 10:13:39
image003.png
image001.png
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
Lotte Bork Ferraro <[email protected]>
Sendt:
11. december 2024 12:20
Til:
Julie Broholm <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Kulturministeriet:
Dansk Markedsføring kommer ikke til at indgive svar. I kan overveje at sætte Dansk
Annoncørforening på høringslisten.
Bedste hilsner
Lotte
Lotte Bork Ferraro
Adm. direktør / CEO
Dansk Markedsføring



Bredgade 19 E, 2. sal.
DK-1260 København K
10
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0011.png
Tlf. 51328076
Markedsforing.dk
Fra:
Julie Broholm <[email protected]>
Dato:
tirsdag, 3. december 2024 kl. 14.15
Til:
Emne:
Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
Du får ikke ofte mails fra
[email protected]. Få mere at vide om, hvorfor
dette er vigtigt
Til høringsparterne
Kulturministeriet sender hermed udkast til to lovforslag i høring:
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om
mediestøtte (Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af
forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske
forordning om mediefrihed).
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. (Ændring af
udpegningsmodel for DR’s bestyrelse).
Se venligst vedhæftede høringsbreve, høringsliste og udkast til lovforslag.
Vh. Julie
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
11
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0012.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Julie Broholm
Julie Dichmann Holm
VS: Danske Mediers høringssvar til forslag til lov om Radio.....
22. januar 2025 10:12:17
image001.png
Danske Mediers høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
og lov om mediestøtte.pdf
image003.png
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
Marianne Bugge Zederkof <[email protected]>
Sendt:
8. januar 2025 13:25
Til:
Kulturministeriet <[email protected]>
Cc:
Julie Broholm <[email protected]>; Dicle Duran Nielsen <[email protected]>
Emne:
Danske Mediers høringssvar til forslag til lov om Radio.....
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Hermed fremsendes Danske Medier høringssvar.
Marianne Bugge Zederkof
Vice adm. direktør
Danish Media Association
Rådhuspladsen 16, 4. sal
1550 Kbh. V
M: +45 20765099
12
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0013.png
Richshuset
Rådhuspladsen 16, 4. sal
1550 København V
+45 33 97 40 00
[email protected]
www.danskemedier.dk
Sendt til
[email protected]
med
[email protected]
i kopi
8. januar 2025
Høringssvar vedr. forslag om ændring af radio- og fjernsynsloven og
mediestøtteloven.
Danske Medier takker for muligheden for at kunne bidrage til høringen vedr. forslag til lov om
ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte. Danske Medier er
opmærksom på, at lovforslaget hovedsageligt bemyndiger Kulturministeren til at fastsætte nærmere
regler i relation til
EU’s forordninger
om politisk reklame og om mediefrihed. Foreningen finder ikke
desto mindre anledning til at fremkomme med bemærkninger, som bør tages i betragtning, når
ministeriet forbereder de nye bekendtgørelser.
Indledende bemærkninger
Danske Medier er stærkt bekymret for konsekvenserne af forordningen om gennemsigtighed og
målretning ifm. politisk reklame, som i praksis risikerer at begrænse politisk annoncering betragteligt,
herunder politiske partiers muligheder for at udbrede deres synspunkter i offentligheden.
Dette skyldes, at forordningen pålægger medierne betydelige administrative og tekniske byrder i et
omfang, så de potentielt må undgå at vise politiske reklamer. Alt for komplicerede krav til
overholdelse af reglerne kan blive så omkostningstunge for medierne, at disse helt undlader at
bringe politisk reklame. Dette harmonerer næppe med forordningens formål.
Danske Medier opfordrer derfor Kulturministeriet til dialog med branchen forud for udformningen af
nærmere regler, og foreningen finder det helt essentielt, at Danske Medier inddrages i det arbejde
med tanke for netop de tekniske udfordringer, der ligger i implementeringen af forordningen.
Nationalt tilsyn
Danske Medier finder det fornuftigt og relevant at udvide Radio- og TV-nævnets medlemstal og
kompetencer. Nævnet vil fremover få tilsyn med overholdelsen af en lang række nye og meget
detaljerede bestemmelser i såvel forordningen om politisk reklame som forordningen om
mediefrihed, herunder om techgiganternes overholdelse af deres forpligtelser i forhold til
redaktionelle medier. Derfor anbefaler Danske Medier, at forslaget til ændring af radio- og
fjernsynslovens § 39 justeres, således at DJ og Danske Medier får to repræsentanter hver i Radio- og
TV-nævnet. Dette for at sikre den bredest mulige indsigt i forhold til, at forordningen er
platformsneutral og det kræver nogle andre indsigter end de der i dag er til stede.
13
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
§ 85c og § 85 e - statslig reklame
Danske Medier finder det uklart, hvilke annoncører der skal omfattes af
begrebet ”statslig
reklame” i
artiklerne 6 og 25 i forordningen om mediefrihed. Særligt for så vidt angår de oplysninger, som
medievirksomhederne skal give efter artikel 6, stk. 1, litra d) ønsker Danske Medier at gøre
opmærksom på, at medievirksomhederne har behov for en enkel og let administrerbar
definition af
”statslig reklame”
i en eventuel kommende bekendtgørelse efter § 85 c, som er i
overensstemmelse med de oplysninger, som offentlige myndigheder eller enheder skal
indberette efter artikel 25, stk. 2.
Danske Medier konstaterer, at de øvrige oplysninger om ejerskab m.v., som
medietjenesteudbyderne skal oplyse efter artikel 6 i forordningen om mediefrihed i vidt omfang
er statiske. Foreningen opfordrer derfor Kulturministeriet til at tage behørigt hensyn hertil ved
fastsættelsen af eventuelle regler, så oplysningerne ikke forlanges opdateret hyppigere end én
gang årligt.
§ 85f - supplerende nationale regler, som præciserer, hvordan udbydere af politiske
reklametjenester skal videregive disse oplysninger til de kompetente nationale myndigheder
Lovforslaget henviser mange steder til, at de supplerende nationale regler i vidt omfang er af teknisk
karakter og derfor mest hensigtsmæssigt fastsættes i administrative forskrifter udstedt af
Kulturministeren. Danske Medier finder det helt essentielt, at foreningen inddrages i det arbejde
med tanke for netop de tekniske udfordringer der ligger i implementeringen af forordningen.
Herunder krav om indberetning af oplysninger om reklameudgifter, finansiering, målgrupper og
andre relevante data. Reglerne pålægger medierne så betydelige tekniske og administrative byrder,
at det er meget sandsynligt, at medierne vælger ikke at optage politisk annoncering, da
omkostningerne ved at leve op til reglerne risikere at overstige indtægterne.
I øjeblikket oplever medierne, at de nye regler er vanskelige at forene med eksisterende
forretningspraksis og teknologisk infrastruktur. Som resultat overvejer mange helt at stoppe med at
vise politiske reklamer. De primære årsager til dette er, at:
omkostningerne ved overholdelse sandsynligvis vil overstige de marginale indtægter fra
politisk reklame, som jf. indsamlede oplysninger i gennemsnit udgør 3-4 % af de samlede
reklameindtægter.
medievirksomhederne ser sig ikke i stand til at investere i de nødvendige
forretningsprocesser og teknologisk infrastruktur, som techgiganterne lettere kan gøre,
hvilket forstærker den i forvejen ulige konkurrence.
tekniske vejledninger og krav vil blive udstedt med for kort varsel til, at branchen kan udvikle,
tilpasse og teste løsninger, inden reglerne træder i kraft.
det er uklart, om sponsorer og annoncører af politisk reklame vil kunne levere de nødvendige
oplysninger for at overholde de nye regler.
Side 2 af 3
14
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
når det kommer til digital annoncering, er medierne desuden afhængige af
tredjepartsteknologier såsom Google og Microsoft/Xandr, som begge har meddelt, at de ikke
vil lade annoncører købe politisk annoncering gennem deres programmatiske platforme,
ligeledes er det pt. usikkert om de vil udvikle teknologi, der kan understøtte afvikling af
direkte, solgte digitale kampagner.
Ovenstående skaber usikkerhed og kan afholde medievirksomhederne fra at fortsætte med at tilbyde
politisk annoncering, hvilket strider imod intentionen med forordningen, nemlig at fremme ansvarlig
og gennemsigtig politisk reklame. Hvis medierne stopper med at vise politiske reklamer, vil det også
have en betydelig demokratisk omkostning, da det vil blive vanskeligere for politikere og politiske
partier at nå ud til borgerne med deres budskaber.
Økonomiske konsekvenser
Af udkastet fremgår det, at det vurderes, at der ikke er nogle økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Det finder Danske Medier er en skæv konklusion, idet de regler, der vil blive fastsat
med hjemmel i loven, vil pålægge medierne betydelige administrative og tekniske byrder i et omfang,
der potentielt fjerner incitamentet til at udbyde reklameplads til politiske annoncer.
Afsluttende bemærkninger
Danske Medier stiller sig til rådighed for en drøftelse og uddybning af ovenstående, og vi mener, at
foreningen bør involveres tæt i arbejdet med at fastlægge de administrative rammer for den
nationale håndhævelse af forordningen.
Venlig hilsen
Marianne Bugge Zederkof
Vice adm. direktør
Side 3 af 3
15
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0016.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Julie Broholm
Julie Dichmann Holm
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov
om mediestøtte
22. januar 2025 10:12:23
image001.png
DRs bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af radio- fjernsynsloven og mediestøtteloven.pdf
image003.png
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
Viktoria Kromann DR <[email protected]>
Sendt:
8. januar 2025 13:24
Til:
Kulturministeriet <[email protected]>
Cc:
Julie Broholm <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v. og lov om mediestøtte
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Se vedhæftet DR’s høringssvar af dags dato.
Med venlig hilsen
Viktoria Kromann
Viktoria Kromann
Chefkonsulent
DR Jura
M +45 2263 1863
[email protected]
DR Byen
Emil Holms Kanal 20
OPG. 3-4
DK-0999 København C
T +45 3520 3040
dr.dk
Vi gør opmærksom på, at denne e-mail kan indeholde fortrolig information. Hvis du ved en fejltagelse
har modtaget denne e-mail, beder vi dig venligst informere afsender om fejlen ved at bruge svar-
funktionen. Samtidig beder vi dig slette e-mailen i dit system uden at videresende eller kopiere den.
Selv om e-mailen og ethvert vedhæftet bilag efter DRs overbevisning er fri for virus og andre fejl -
som kan påvirke computeren eller it-systemet, hvori den modtages og læses - åbnes den på
modtagerens eget ansvar.
16
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Please note that this message may contain confidential information. If you have received this message by mistake,
please inform the sender of the mistake by sending a reply, and then delete the message from your system without
making, distributing or retaining any copies of it. Although DR believes that the message and any attachments are free
from viruses and other errors - that might affect the computer or IT system where it is received and read - the recipient
opens the message at his or her own risk.
17
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0018.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
DR |
DR Byen
Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 København C
dr.dk
DR Jura
Sendt elektronisk til [email protected], cc [email protected]
24/02235
8. januar 2025
DR’s bemærkninger til udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om radio- og fjern-
synsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte (Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger
med henblik på efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. poli-
tisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed)
DR takker Kulturministeriet for muligheden for at komme med bemærkninger til lovforsla-
get.
DR bemærker indledningsvis, at den europæiske forordning om mediefrihed indeholder
bestemmelser, der har både principiel og praktisk relevans for DR. DR er af den grund na-
turligvis opmærksom på, hvordan det nationale tilsyn med overholdelse af de relevante
bestemmelser påtænkes udmøntet i praksis.
DR’s bemærkninger til lovforslaget kan opsummeres således:
-
-
At Radio- og tv-nævnets tilsyn med anvendelsen af forordningens artikel 5, stk. 1-
3, bør holdes til en formel og overordnet prøvelse.
At det i lovforslagets bemærkninger tydeliggøres, at Radio- og tv-nævnets over-
vågning med anvendelsen af forordningens artikel 5, stk. 2, gælder reglerne relate-
ret til den øverste ledelse i public service-medierne i henhold til radio- og fjern-
synsloven, dvs. i DR’s tilfælde bestyrelsen.
At den nuværende model i radio- og fjernsynsloven, hvorefter DR’s bestyrelse an-
sætter DR’s generaldirektør, kan opretholdes i sin nuværende udformning.
At Radio- og tv-nævnet har de nødvendige beføjelser og kompetencer til at kunne
udøve et fyldestgørende tilsyn, herunder beføjelser over for de meget store onli-
neplatforme og udbyderne af systemer til publikumsmåling til brug for tilsynet
med overholdelse af forpligtelserne i forordningens artikel 18 og 24.
-
-
Generelt om tilsynet med anvendelsen af forordningens artikel 5, stk. 1-3
Det fremgår af forordningens artikel 5, stk. 4, at medlemslandene skal udpege én eller
flere uafhængige myndigheder mv. til at
”overvåge anvendelsen”
af artikel 5, stk. 1-3.
DR bemærker overordnet om denne tilsynsopgave, at Radio- og tv-nævnets tilsyn med
anvendelsen af artikel 5, stk. 1-3, bør holdes til et overordnet tilsyn med, at Danmark som
medlemsstat lever op til forordningens bestemmelser om fastsættelse af krav, processer
og retsgarantier. Radio- og tv-nævnet bør således primært føre tilsyn med, at der findes
de nødvendige regler i lovgivning, vedtægter mv., samt eventuelt kunne foretage en over-
ordnet prøvelse af, om de påkrævede regler om eksempelvis kriterier ses inddraget i de
relevante beslutninger. Radio- og tv-nævnet bør derimod ikke tillægges beføjelser til at gå
ind i en nærmere prøvelse af det konkrete skøn, fx af det konkrete indhold af public
Side 1
18
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0019.png
service-kontrakterne, af det konkrete finansieringsniveau eller af udpegningen af konkrete
bestyrelsesmedlemmer. DR bemærker i den forbindelse, at Radio- og tv-nævnet allerede
afgiver udtalelse om radio- og tv-foretagendets redegørelse for
opfyldelse
af dets public
service-kontrakt/tilladelse, jf. radio- og fjernsynslovens § 40, stk. 2.
Nærmere om tilsynet med anvendelsen af forordningens artikel 5, stk. 2
Forordningens artikel 5, stk. 2, fastsætter en række krav til proceduren i forbindelse med
udnævnelse og afskedigelse af den øverste ledelse i public service-medier, herunder at
udnævnelsen skal ske
”på grundlag af gennemsigtige, objektive, ikkediskriminerende og
forholdsmæssige kriterier, der på forhånd er fastlagt på nationalt plan”.
Det er også et
krav, at
”varigheden af deres embedsperiode skal være tilstrækkelig til at sikre public ser-
vice-medieudbydernes faktiske uafhængighed”.
DR bemærker, at den øverste ledelse i DR udgøres af bestyrelsen, jf. radio- og fjernsynslo-
vens § 17, stk. 1. Radio- og fjernsynsloven indeholder allerede regler om udpegningen af
DR’s bestyrelse, herunder om kompetencer og embedsperiode, jf. § 16 i sin nuværende af-
fattelse, samt det udkast til lovforslag om ændring heraf, som netop er sendt i høring. Det
er bestyrelsen, der i dets egenskab af øverste ledelsesorgan ansætter og afskediger gene-
raldirektøren og de øvrige medlemmer af direktionen, jf. radio- og fjernsynslovens § 17,
stk. 2, og bekendtgørelsen om vedtægt for DR § 14, stk. 3.
DR opfordrer til, at det i lovforslagets bemærkninger tydeliggøres, at Radio- og tv-næv-
nets overvågning med anvendelsen af forordningens artikel 5, stk. 2, gælder reglerne rela-
teret til den øverste ledelse i public service-medierne i henhold til radio- og fjernsynsloven,
dvs. i DR’s tilfælde bestyrelsen.
En sådan forståelse har støtte i forordningens artikel 5, stk. 2, der overlader medlemslan-
dene et vist spillerum, idet der henvises til
”procedurerne for udnævnelse og afskedigelse
af den øverste leder i public service-medieudbydernes ledelse eller medlemmerne af be-
styrelsen”.
Forordningen tager således højde for de forskellige måder, public service-me-
dier er organiseret på de i forskellige medlemslande.
Lovforslagets almindelige bemærkninger kan i den nuværende affattelse imidlertid give
anledning til tvivl om, hvorvidt kravene i forordningens artikel 5, stk. 2, samt Radio- og tv-
nævnets overvågning med anvendelsen heraf, gælder andre dele af ledelsen end besty-
relsen (i DR’s tilfælde generaldirektøren og/eller den øvrige direktion). DR lægger til grund,
at Kulturministeriet er enig i, at dansk ret lever op til kravene om public service-mediernes
redaktionelle og funktionelle uafhængighed. DR forudsætter således, at den nuværende
model i radio- og fjernsynsloven, hvorefter bestyrelsen ansætter generaldirektøren i DR,
kan opretholdes i sin nuværende udformning.
Hvad angår Radio- og tv-nævnets prøvelse i forbindelse med overvågningen af artikel 5,
stk. 2, kan DR desuden henvise til det ovenfor anførte om tilsynet med overholdelse af ar-
tikel 5, stk. 1-3, herunder at Radio- og tv-nævnet ikke bør gå ind i en materiel prøvelse af
eksempelvis udpegning af konkrete bestyrelsesmedlemmer.
Tilsynet med overholdelse af forordningens kapitel III
Lovforslaget fastsætter regler om, at Radio- og tv-nævnet også skal føre tilsyn med over-
holdelsen af bestemmelserne i forordningens kapitel III. Det er ikke beskrevet i lovforsla-
gets bemærkninger, hvad bestemmelserne i forordningens kapitel III vedrører, eller hvad
nævnets tilsyn nærmere skal omfatte.
Side 2
19
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0020.png
Kapitel III indeholder bestemmelser af meget forskelligartet karakter rettet mod forskellige
aktører. Artikel 18 og 24 har særlig interesse for DR, og DR har af den grund følgende be-
mærkninger til tilsynet med overholdelse heraf:
Artikel 18 indeholder en række krav til de meget store onlineplatforme (såkaldte ”VLOPs”)
i forbindelse med indhold leveret af medietjenesteudbydere. DR gør opmærksom på, at
DR som redaktionelt medie, der bl.a. er undergivet Pressenævnets kompetence, er omfat-
tet af beskyttelsen i artikel 18. Det indebærer bl.a., at DR skal høres og gives mulighed for
at svare, inden platformen fjerner eller på anden måde begrænser synligheden af DR’s ind-
hold, samt krav om en begrundelse for den påtænkte beslutning fra platformens side. For-
ordningen anerkender, at disse platforme for mange brugere fungerer som en gateway for
adgang til medierne og deres indhold, og bestemmelsen er således væsentlig for DR.
Artikel 18 indeholder bl.a. også regler om såkaldte ”egenerklæringer”, hvorefter medietje-
nesteudbyderne kan erklære, at de lever op til kravene for at være omfattet af beskyttel-
sen, en pligt for platformene til at angive kontaktoplysninger til brug for hurtig kommuni-
kation med medietjenesteudbyderne, samt regler om platformenes offentliggørelse af op-
lysninger om suspension/begrænsning af redaktionelt indhold.
Artikel 24 indfører en række forpligtelser for udbydere af systemer til publikumsmåling,
hvilket også omfatter onlineplatforme. Publikumsmåling er et vigtigt redskab for at medi-
erne, herunder DR, kan evaluere indholdets rækkevidde og relevans, herunder forstå for-
skellige præferencer blandt forskellige typer af publikum.
DR har ikke for nu et overblik over, hvilke nærmere opgaver der indgår i tilsynet med an-
vendelsen af artikel 18 og 24, men opfordrer generelt Kulturministeriet til at være op-
mærksom på, at Radio- og tv-nævnets opgaver tilrettelægges, således at der sikres en
streng kontrol med onlineplatformene.
På ovenstående baggrund opfordrer DR Kulturministeriet til at være opmærksom på, at
Radio- og tv-nævnet har de nødvendige beføjelser og kompetencer til at kunne udøve et
fyldestgørende tilsyn, særligt i relation til de meget store onlineplatforme. Det gælder
både i forbindelse med det aktuelle lovforslag, men også i forbindelse med udstedelse af
administrative forskrifter i medfør af de nye bestemmelser. DR kan bl.a. fremhæve, at
medlemslandene i medfør af artikel 7, stk. 4, skal sikre, at de nationale tilsynsmyndigheder
har de nødvendige beføjelser til at anmode aktørerne omfattet af kapitel III om information
og data til brug for tilsynsopgaven. Det indebærer altså bl.a., at Radio- og tv-nævnet også
skal kunne have beføjelser over for de meget store onlineplatforme og udbyderne af sy-
stemer til publikumsmåling.
Med venlig hilsen
Mads Diness Jensen
Direktør for Økonomi, Teknologi og Medieproduktion
Side 3
20
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0021.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Julie Broholm
Julie Dichmann Holm
VS: Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om
mediestøtte
22. januar 2025 10:12:01
image003.png
Medienævnets høringssvar på høring over ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om
mediestøtte (EMFA og politisk reklame).pdf
image001.png
image004.png
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
SLKS FP Center for Medier - Mediestøtte <[email protected]>
Sendt:
8. januar 2025 14:47
Til:
Julie Broholm <[email protected]>
Cc:
SLKS FP Center for Medier - Mediestøtte <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
Kære Julie
På vegne af Medienævnet fremsendes her høringssvar vedr. udkast til to lovforslag om ændring
af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte.
På vegne af Medienævnet
Martin B. Rosbæk
Specialkonsulent
Sekretariat for Medienævnet
Center for Medier
Slots- og Kulturstyrelsen
Hammerichsgade 14
1611 København V
T 33 73 33 28
[email protected]
|
slks.dk
Slots- og Kulturstyrelsen behandler dine oplysninger efter reglerne i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven.
Sådan håndterer vi dine personoplysninger.
Fra:
Julie Broholm <[email protected]>
21
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0022.png
Sendt:
3. december 2024 14:14
Emne:
Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v. og lov om mediestøtte
Til høringsparterne
Kulturministeriet sender hermed udkast til to lovforslag i høring:
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov
om mediestøtte (Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af
forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske
forordning om mediefrihed).
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
(Ændring af udpegningsmodel for DR’s bestyrelse).
Se venligst vedhæftede høringsbreve, høringsliste og udkast til lovforslag.
Vh. Julie
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
22
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0023.png
NOTAT
Til Kulturministeriet
Att. specialkonsulent Julie Broholm,
[email protected]
8. januar 2025
Medienævnet
Jour. nr. 24/16706-5
Medienævnets høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af
lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
Kulturministeriets høring over udkast til lovforslag om ændring af radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte giver Medienævnet
anledning til følgende bemærkninger:
Det fremgår af lovforslagets § 2 om vurdering af mediemarkedsfusioner og af
bemærkningerne hertil, at mens Radio- og tv-nævnet udnævnes som
tilsynsmyndighed, får Medienævnet mulighed for at afgive udtalelser i
forbindelse med vurdering af mediemarkedsfusioner efter den europæiske
forordning om mediefrihed.
Tildelingen af denne nye opgave, som Medienævnet meget gerne påtager sig,
giver sammen med det seneste års udvidelse af nævnets opgaveportefølje
anledning til overvejelser om behovet for en organisatorisk styrkelse af
nævnets beslutningsdygtighed.
Overvejelserne er foranlediget af erfaringerne i en periode, hvor lovligt forfald
blandt nævnets medlemmer på grund af bl.a. barsel og sygdom i kombination
med de enkelte tilfælde af speciel inhabilitet, som helt naturligt opstår som
led i nævnets arbejde, har udfordret nævnets beslutningsdygtighed.
Medienævnet består af syv medlemmer. Efter § 12 i bekendtgørelsen om
forretningsorden for Medienævnet er nævnet beslutningsdygtigt, når fire
medlemmer, herunder formanden, deltager fysisk eller online i mødet. Hvis et
eller flere medlemmer ikke kan deltage i en sags behandling som følge af
inhabilitet, kan sagen behandles af de øvrige medlemmer, idet mindst tre
medlemmer skal deltage i afgørelsen.
Den ideelle måde at styrke nævnets beslutningsdygtighed på, ville være med
indførsel af en suppleantordning for nævnets medlemmer. Ordningen ville
indebære, at der samtidig med beskikkelse af nævnets ordinære medlemmer
ville skulle beskikkes en suppleant for hvert medlem.
Såfremt en egentlig suppleantordning ikke anses som mulig, har
Medienævnet følgende alternative forslag, som vil styrke nævnets
beslutningsdygtighed.
23
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0024.png
Side 2
Forslag 1 – mulighed for næstformand
Medienævnet består af syv medlemmer inkl. en formand, der skal være jurist.
Det foreslås, at det fremadrettet også skal være muligt at udpege en
næstformand blandt én af nævnets øvrige seks medlemmer. En næstformand
vil sikre nævnets beslutningsdygtighed i sager, hvor formanden er inhabil
eller forhindret i at deltage i et eller flere møder.
Forslag 2 – mulighed for beskikkelse i resterende, indeværende
beskikkelsesperiode
Det er for nuværende alene muligt at udpege og beskikke medlemmer af
Medienævnet for en 4-årig periode. Der kan imidlertid opstå situationer, hvor
et medlem ikke længere kan eller vil varetage sit hverv og derfor må udtræde
af nævnet før beskikkelsesperiodens udløb.
I sådanne tilfælde er der behov for, at kulturministeren vil kunne udpege et
nyt medlem for den resterende del af beskikkelsesperioden, så nævnets
beslutningsdygtighed ikke påvirkes af det udtrædende medlems fravær.
Venlig hilsen
Vibeke Borberg
Formand for Medienævnet
24
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0025.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Julie Broholm
Julie Dichmann Holm
VS: OBR høringssvar - lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
22. januar 2025 10:12:11
image002.png
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
Pernille Sofie Dimcevska Ungermann <[email protected]>
Sendt:
8. januar 2025 14:35
Til:
Kulturministeriet <[email protected]>
Cc:
Rasmus Pedersen <[email protected]>; Johan Juul-Andersen <[email protected]>; Kristian Søger
Nielsen <[email protected]>; Pernille Sofie Dimcevska Ungermann <[email protected]>; Sofie Amalie
Anderskov Riis <[email protected]>; Emilie Hansen Foley <[email protected]>; Antonie Sonne-Ragans
<[email protected]>; Emilie Andersen <[email protected]>; Lars Theil Münster <[email protected]>;
Julie Broholm <[email protected]>
Emne:
OBR høringssvar - lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om
mediestøtte
Kære Kulturministeriet
Hermed OBRs høringssvar vedr. nedenstående høring. I er meget velkomne til at kontakte
OBR, hvis I har spørgsmål.
Med venlig hilsen
Pernille Sofie Dimcevska Ungermann
Høringssvar vedrørende lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov
om mediestøtte
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har konstateret, at Kulturministeriet har
sendt lovforslaget i høring via høringsportalen. OBR minder om, at al erhvervsrettet regulering
sendes i høring direkte til OBR via
[email protected].
Forestående høringssvar fra OBR vedrører
alene de administrative konsekvenser, som udgør en delmængde af den samlede
erhvervsøkonomiske konsekvensvurdering. Vejledning og yderligere information om proces og
bagatelgrænser
kan
findes
Erhvervsstyrelsens
hjemmeside:
https://erhvervsstyrelsen.dk/myndigheders-konsekvensvurderinger.
OBR har følgende vurdering af forslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet og har
dermed ikke yderligere kommentarer.
25
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0026.png
OBR bemærker, at lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af bekendtgørelser, som indebærer
administrative konsekvenser for erhvervslivet, jf. lovforslagets §§ 44c, stk. 2, § 44d, stk. 2, § 85c,
§ 85d, § 85e og § 85f. De administrative konsekvenser består i, at Kulturministeren kan fastsætte
nærmere regler om bl.a. tilsyn, medietjenesteudbyderes tilgængeliggørelse af oplysninger om
ejerskab, indtægter for statslig reklame mv. samt udbydere af politiske reklametjenesters
indberetning af oplysninger. De administrative konsekvenser vil blive vurderet, når
bemyndigelsesbestemmelserne udmøntes på bekendtgørelsesniveau.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Pernille Sofie Dimcevska Ungermann
Fuldmægtig
Tlf. direkte 35291283
E-post
[email protected]
26
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0027.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Julie Broholm
Julie Dichmann Holm
VS: Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og
lov om mediestøtte (Pressenævnets sag nr. 2024-15926)
22. januar 2025 10:13:19
Høringssvar til Kulturministeriet.pdf
image001.png
image002.png
image004.png
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
Pressenævnet <[email protected]>
Sendt:
2. januar 2025 14:57
Til:
Kulturministeriet <[email protected]>; Julie Broholm <[email protected]>
Emne:
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte (Pressenævnets sag nr. 2024-15926)
Til Kulturministeriet
Vedhæftet fremsendes Pressenævnets høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte.
Med venlig hilsen
Lisbeth Feldvoss
Sekretariatsleder
Pressenævnets sekretariat
Landgreven 4, 4.
1301 København K
Telefon +45 3315 5564
Direkte +45 20 60 06 68
E-mail
[email protected]
Fra:
Julie Broholm <[email protected]>
Sendt:
3. december 2024 14:14
Emne:
Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v. og lov om mediestøtte
Til høringsparterne
27
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0028.png
Kulturministeriet sender hermed udkast til to lovforslag i høring:
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov
om mediestøtte (Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af
forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske
forordning om mediefrihed).
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
(Ændring af udpegningsmodel for DR’s bestyrelse).
Se venligst vedhæftede høringsbreve, høringsliste og udkast til lovforslag.
Vh. Julie
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
28
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0029.png
2. januar 2025
Kulturministeriet
Sendt til
[email protected]
og
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsyns-
virksomhed m.v. og lov om mediestøtte
Kulturministeriet har ved mail af 3. december 2024 anmodet bl.a. Pressenævnet om eventu-
elle bemærkninger udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksom-
hed m.v. og lov om mediestøtte (Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på
efterlevelse af forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den eu-
ropæiske forordning om mediefrihed).
Kulturministeriet har henvist til, at lovforslaget har til formål at supplere og sikre mulighed
for praktisk efterlevelse af to nye EU-forordninger; forordning om gennemsigtighed og mål-
retning ifm. politisk reklame og den europæiske forordning om mediefrihed. Forordningerne
finder anvendelse i løbet af 2025 og gælder derefter direkte i dansk ret. Fælles for begge for-
ordninger er, at de forpligter medlemsstaterne til at føre tilsyn med overholdelse af forord-
ningerne, som med lovforslaget foreslås etableret i Radio- og tv-nævnet.
Lovudkastet giver ikke Pressenævnet anledning til bemærkninger. Nævnet bemærker i den
forbindelse, at det fremgår af medieansvarslovens § 35, at ”for indholdet af reklamer i radio
og fjernsyn og klager over indholdet af reklameindslag gælder reglerne i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed.”
Der henvises til Pressenævnets sag nr. 2024-15926.
Med venlig hilsen
Lisbeth Feldvoss
Sekretariatsleder
PRESSENÆVNET
LANDGREVEN 4, 4. - 1301 KØBENHAVN K
TLF. 33 15 55 64
WWW.PRESSENAEVNET.DK
29
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0030.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Julie Broholm
Julie Dichmann Holm
VS: Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om
mediestøtte
22. januar 2025 10:11:48
image001.png
image002.png
TV 2"s høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed mv. og
lov om mediestøtte.pdf
Bilag 1 til TV 2"s høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v. og lov om mediestøtte.pdf
image004.png
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
Fra:
Signe Bendorff <[email protected]>
Sendt:
8. januar 2025 15:41
Til:
Julie Broholm <[email protected]>; Kulturministeriet <[email protected]>
Cc:
Lisbeth Qvist <[email protected]>; Rikke Buch-Rønne <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til Kulturministeriet
Hermed genfremsendes TV 2’s høringssvar vedrørende lovforslag til lov om ændring af lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed mv. og lov om mediestøtte, i det bilag 1 til høringssvaret ikke var
vedhæftet ved den tidligere fremsendelse.
Dbh. Signe
Med venlig hilsen
Signe Bendorff
Teamchef, advokat
TV 2 Jura
M +45 30 18 87 82
[email protected]
TV 2 Danmark A/S
Rugaardsvej 25, DK-5100 Odense
Teglholm Allé 16, DK-2450 København SV
tv2.dk
30
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0031.png
Fra:
Signe Bendorff
Sendt:
8. januar 2025 11:01
Til:
'Julie Broholm' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>
Cc:
Lisbeth Qvist <[email protected]>; Rikke Buch-Rønne <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte
Til Kulturministeriet
Vedhæftet fremsendes TV 2’s høringssvar vedrørende lovforslag til lov om ændring af lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed mv. og lov om mediestøtte.
Med venlig hilsen
Signe Bendorff
Teamchef, advokat
TV 2 Jura
M +45 30 18 87 82
[email protected]
TV 2 Danmark A/S
Rugaardsvej 25, DK-5100 Odense
Teglholm Allé 16, DK-2450 København SV
tv2.dk
Fra:
Julie Broholm <[email protected]>
Sendt:
3. december 2024 14:14
Emne:
Høring over udkast til to lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
m.v. og lov om mediestøtte
Til høringsparterne
Kulturministeriet sender hermed udkast til to lovforslag i høring:
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov
om mediestøtte (Etablering af tilsyn og øvrige tilpasninger med henblik på efterlevelse af
forordning om gennemsigtighed og målretning ifm. politisk reklame og den europæiske
forordning om mediefrihed).
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
(Ændring af udpegningsmodel for DR’s bestyrelse).
Se venligst vedhæftede høringsbreve, høringsliste og udkast til lovforslag.
Vh. Julie
Julie Broholm
Specialkonsulent | Medier
Kulturministeriet | Nybrogade 2 | 1203 København K
+45 21195585 |
[email protected]
|
www.kum.dk
31
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0032.png
32
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0033.png
33
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0034.png
34
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0035.png
35
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0036.png
36
L 162 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2983735_0037.png
37