Beskæftigelsesudvalget 2024-25, Beskæftigelsesudvalget 2024-25, Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 16 Bilag 4, L 16 A Bilag 4, L 16 B Bilag 4
Offentligt
2937450_0001.png
Til lovforslag nr.
L 16
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 13. november 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling
Danmark og barselsudligningsloven
(Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og bidragssatsen til barselsudligningsordningen)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF, M, EL, DF og ALT)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (LA, KF og RV) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre
Det Konservative Folkepartis medlemmer og Radikale
Venstres medlem af udvalget bemærker, at KF og RV stem-
mer imod lovforslaget, der indeholder to meget forskellige
dele.
Den ene del handler om forhøjelse af den supplerende
pensionsydelse og udmønter en del af den politiske aftale
»Grøn luftfart i Danmark« af 15. december 2023, som KF
og RV ikke er en del af. Konkret handler det om, at man
pålægger en passagerafgift på fly og anvender en meget stor
del af pengene til at forhøje ældrechecken i stedet for at
føre pengene tilbage til branchen og den helt nødvendige
grønne omstilling af luftfarten. Dette er KF og RV imod,
da partierne ønsker, at provenuet fra passagerafgiften går til
omstilling af luftfarten.
Den anden del af lovforslaget handler om en forhøjel-
se af bidragssatsen til barselsudligningsordningen. Forhøjel-
sen sker på baggrund af en indstilling fra ATP’s bestyrel-
se. Denne del af lovforslaget kan KF og RV godt bakke
op om. Reelt er der tale om to lovforslag, og derfor har
vi i lovprocessen bedt om at få lovforslaget delt op i to
lovforslag. Ministeren har afvist denne anmodning med den
begrundelse, at lovforslagets to dele er fremsat sammen af
hensyn til at reducere antallet af lovforslag på lovprogram-
met, jf. L 16 – svar på spørgsmål 2. KF og RV opfordrer til,
at ministeren fremadrettet ændrer denne praksis, så separate
lovforslag kan blive behandlet hver for sig af hensyn til
den demokratiske proces og de mennesker, som lovforslaget
berører.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget mener,
at det er uhensigtsmæssigt, at regeringens finansiering af
ældrechecken afhænger af indførelsen af en passagerafgift
på dansk luftfart. Forhøjelsen af ældrechecken er en kær-
kommen håndsrækning til de pensionister i Danmark, der
har allermest brug for den. Tiltag, der skal forbedre forhol-
dene for landets pensionister, bør ikke blandes sammen med
debatten om CO₂-afgifter i Danmark.
DD er ikke en del af aftalen »Grøn luftfart i Danmark«
af 15. december 2023, da DD ikke støtter indførelsen af
passagerafgiften på dansk luftfart. Afgiften øger priserne og
rammer de små lufthavne i landets yderområder hårdt, hvor
passagertallene i forvejen er lave, og de risikerer dermed at
måtte lukke.
Når DD alligevel støtter lovforslaget, er det, fordi DD
med sit kommende finanslovsudspil vil finde finansiering til
at fjerne passagerafgiften, samtidig med at DD opretholder
finansieringen til den forhøjede ældrecheck.
På baggrund af ovenstående kan DD støtte lovforslaget.
DD kan endvidere tilslutte sig den del af KF’s og RV’s
politiske bemærkninger, som handler om kritik af ministe-
rens afvisning af at opdele lovforslaget i to dele, og opfor-
AX030494
L 16 - 2024-25 - Bilag 4: Betænkning afgivet 13/11-24
2937450_0002.png
2
dringen til, at ministeren fremadrettet ændrer den oplyste
praksis, hvorefter forskellige dele samles i ét lovforslag ud
fra et hensyn om at reducere antallet af lovforslag på lovpro-
grammet.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL er
med i aftalen om forhøjelse af den supplerende pensions-
ydelse. De seneste års inflation har udhulet folkepensioni-
sters købekraft, og forhøjelsen af den supplerende pensions-
ydelse er derfor velkommen.
Ydermere støtter EL, at forslaget finansieres igennem en
passagerafgift på flyrejser. Den grønne omstilling kræver
både investeringer i grøn teknologi, og at dem med de lave-
ste indkomster kompenseres. EL understreger, at der ikke
kan være tale om en grøn omstilling uden social retfærdig-
hed.
Samtidig så EL gerne, at forslagets ånd udvides. Langt
fra alle folkepensionister modtager den supplerende pensi-
onsydelse, og EL så derfor gerne, at den generelle folkepen-
sions ydelsesregulering blev opdateret til løbende tal. Den
nuværende regulering følger ikke med inflationens udhuling
af folkepensionisters købekraft, og den bør derfor opdateres.
EL kan tilslutte sig den del af KF’s og RV’s politiske be-
mærkninger, som handler om kritik af ministerens afvisning
af at opdele lovforslaget i to dele, og opfordringen til, at mi-
nisteren fremadrettet ændrer den oplyste praksis, hvorefter
forskellige dele samles i ét lovforslag ud fra et hensyn om at
reducere antallet af lovforslag på lovprogrammet.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at DF
opfatter det som dybt urimeligt at knytte ældrechecken sam-
men med passagerafgiften. Pensionister, der har arbejdet
hårdt et langt liv, skal ikke bruges som brikker i regeringens
grønne symbolpolitik. For DF er svaret klart. DF ønsker at
støtte vores pensionister, men DF kan ikke bakke op om en
passagerafgift.
DF kan tilslutte sig den del af KF’s og RV’s politiske be-
mærkninger, som handler om kritik af ministerens afvisning
af at opdele lovforslaget i to dele, og opfordringen til, at mi-
nisteren fremadrettet ændrer den oplyste praksis, hvorefter
forskellige dele samles i ét lovforslag ud fra et hensyn om at
reducere antallet af lovforslag på lovprogrammet.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til
1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 17.
juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
190, folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene, et høringsnotat og
en ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V)
Hans Andersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Michael Rosenmark (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF)
Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
50
24
15
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
7
6
5
L 16 - 2024-25 - Bilag 4: Betænkning afgivet 13/11-24
2937450_0003.png
3
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
15
15
13
10
9
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
6