Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg (BUU)
Christiansborg
1218 København K
Sendt elektronisk via ft.dk
08-04-2025
Bilag: Koncentrat om den retlige regulering af tegnsprogstolkning til og fra dansk tegnsprog
og om ligebehandlingsprincippet
1
Tolkning til og fra dansk tegnsprog kan enten ske på
ulovbestemt grundlag
eller på
lovbestemt grund-
lag.
Tolkning på ulovbestemt grundlag
I afgørelsessager og ved anden retlig forvaltningsvirksomhed forpligter forvaltningslovens § 7, stk.
2, eller det generelle vejledningsprincip som bestemmelsen er udtryk for, at en myndighed gør sig
forståelig for og gør sig selv i stand til at forstå borgeren, herunder ved at rekvirere tolkebistand, jf.
vejledning nr. 11740 af 4. december 1986 om forvaltningsloven,
pkt. 32, og bl.a. Folketingets Om-
budsmands Beretning
1990, s. 240ff.,
og
2002, s. 194ff.
Ved faktisk forvaltningsvirksomhed ydes (tegnsprogs)tolkning som en accessorisk del af den pågæl-
dende ydelse såfremt andet ikke er bestemt ved lov, og dette er nødvendigt for at gøre ydelsen »brug-
bar« for modtageren. Til eksempel var der ikke nogen eksplicit regulering af tolkning i sygehusloven
af 1974, men tolkning blev anset som en accessorisk del af ydelsen, jf.
Folketingstidende 2004-05 (2.
samling), tillæg A, s. 3210
(beskrivelse af hidtidig praksis efter sygehusloven). Se også
Folketingets
Socialudvalg 2023-24, Alm. del – svar på spm. 20.
Da tegnsprogstolkning tillige udgør en tilgængelighedsforanstaltning for døve, er en offentlig myn-
dighed forpligtet til at stille den til rådighed i kraft af det handicapretlige sektoransvarlighedsprincip,
hvorefter det er den myndighed, der leverer ydelsen, som også er ansvarlig for at ydelsen er tilgæn-
gelig for personer med handicap, jf. eks.
Folketingets Social- og Ældreudvalg 2015-16, Alm. del –
svar på spm. 326.
Sektoransvarlighedsprincippet kan fraveges ved skreven lovgivning, der udpeger
en anden myndighed som ansvarlig for at sikre tilgængelighed.
Tolkning på lovbestemt grundlag
Tolkning på lovbestemt grundlag anvendes blandt andet – men ikke kun – i tilfælde hvor den døve
ikke interagerer med en offentlig myndighed, men med en anden privat part, eller hvor mere alment
gældende lovgivning i en given sektor anvendes til at yde tegnsprogstolkning.
Hovedeksemplet på førstnævnte er lov om tolkning til personer med hørehandicap, jf.
lovbekendtgø-
relse nr. 927 af 3. juli 2013,
undertiden betegnet »tolkeloven« eller »den sociale tolkelov«. Denne lov
regulerer bl.a. ydelse af tegnsprogstolkning ved besøg hos praktiserende sundhedspersoner og i for-
bindelse med sociale arrangementer.
Eksempler på sidstnævnte er lov om kompensation til handicappede i erhverv, jf.
lovbekendtgørelse
nr. 108 af 3. februar 2020
med senere ændringer, der regulerer ydelse af tegnsprogstolkning på ar-
bejdsmarkedet, og lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser m.v., jf.
lovbe-
kendtgørelse nr. 1507 af 7. december 2022,
der regulerer ydelse af tegnsprogstolkning på videregå-
ende uddannelser.
2
3
4
5
6
7