Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
L 154 Bilag 1
Offentligt
2983984_0001.png
Høringsnotat
Høringsnotat om forslag til lov om supplerende
bestemmelser til forordningen om kunstig
intelligens
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om
kunstig intelligens har i perioden fra den 1. november til den 29. november
2024 (28 dage) været sendt i høring hos en række myndigheder,
organisationer m.v.
Udkastet til lovforslaget blev den 1. november 2024 endvidere sendt til
Udvalget for Digitalisering og It til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslaget offentliggjort på Høringsportalen den 1.
november 2024.
29. november 2024
KDRT/KHV/INGHEI
J. nr. 2024 - 6806
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Advokatsamfundet, AE – Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Akademikerne,
ATP, Danske Advokater, Danske Iværksættere, Dansk Industri, Den Danske
Dommerforening, Erhvervshus Midtjylland, Erhvervshus Nordjylland,
Erhvervshus Sjælland, Erhvervshus Sydjylland, Erhvervshus Fyn, Erhvervshus
Hovedstaden, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), FDIH, Institut for
Menneskerettigheder, Ingeniørforeningen IDA, IT-Politisk Forening, KMD, KL –
Kommunernes Landsforening, Prosa, KOMBIT, Landbrug & Fødevarer, Rådet
for Socialt Udsatte, SMV Danmark, Teleindustrien, Dansk IT, Digital Lead,
Dataetisk Råd, DIGST/ERST Sekretariat, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Danske Universiteter, Danske Regioner, DIRA (Dansk Robot Netværk),
Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk, F & P, Fonden Dansk Standard, FSR,
GTS-foreningen, HK Danmark, IBIZ-center, IT-Branchen, MADE, Nets DanID,
NNIT, Odense Robotics, Psykiatrifonden, Rigsrevisionen, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne Rådet for Digital Sikkerhed,
Datatilsynet og Domsstolsstyrelsen.
Side 1 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0002.png
2. Høringssvarene
Der er modtaget høringssvar fra følgende parter:
IDA
ATP
IT-Branchen
Danske Advokater
F&P
Finans Danmark
Dansk Erhverv
Akademikerne
Dataetisk Råd
Dansk Industri
Forbrugerrådet Tænk
Institut for Menneskerettigheder
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Danske Regioner
Datatilsynet
Domsstolsstyrelsen
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om
udkastet til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig
intelligens.
Det bemærkes, at en række høringssvar angår forhold, som ikke vedrører dette
lovforslag, men i stedet vedrører kommende lovforslag om supplerende regler
til forordningen om kunstig intelligens i sin helhed, herunder regler om
højrisiko-AI-systemer. Nærværende lovforslag har til formål at skabe rammer
for det danske tilsyn med forbudte former for AI-systemer. Det indebærer
herunder udpegning af Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet som
markedsovervågningsmyndigheder samt tildeling af nødvendige
tilsynskompetencer. Bemærkninger som ikke vedrører dette lovforslag
eksempelvis fordi de relaterer sig til de dele af forordningen, som vedrører høj-
risikoanvendelse, medtages ikke og besvares ikke i nærværende høringsnotat,
da de ikke giver anledning til ændringer i lovforslaget.
Digitaliseringsministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der
er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til
det udkast af lovforslaget, som har været i offentlig høring. Her omtales også
ændringer, som ikke har baggrund i de modtagne høringssvar, men er
foretaget på Digitaliseringsministeriets egen foranledning.
Side 2 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0003.png
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
IDA
IDA er overordnet meget positive over for forordningen om kunstig intelligens
og støtter udpegningen af Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet som
markedsovervågningsmyndigheder i henhold til forordningen. IDA bakker
desuden op om de håndhævelsesbeføjelser, som myndighederne er tillagt i
henhold til lovforslagets kapitel 3 og 4.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Digitaliseringsministeriet kvitterer for det indkomne høringssvar fra IDA.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
ATP
ATP støtter udpegningen af Digitaliseringsstyrelsen som bemyndigende
myndighed samt udpegningen af Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet som
markedsovervågningsmyndigheder, men anbefaler en præcisering af
samarbejdsstrukturen mellem dem.
ATP anerkender nødvendigheden af, at markedsovervågningsmyndighederne
har vidtrækkende beføjelser til at indhente oplysninger og gennemføre
kontrolbesøg, men fremhæver vigtigheden af klare retningslinjer og procedurer
for anvendelsen heraf. Desuden udtrykker ATP et ønske om specificering af
samarbejdet mellem markedsovervågningsmyndighederne ved tilsyn hos
aktører, som kan være omfattet af både forordningen om kunstig intelligens og
anden relevant lovgivning, herunder databeskyttelsesforordningen (GDPR).
ATP understreger behovet for en enkel og praktisk tilgang til
overensstemmelsesvurdering, så udbydere og idriftsættere af AI-systemer kan
opfylde kravene på en effektiv måde gennem en overskuelig og brugervenlig
proces, som både små og store aktører kan efterleve uden unødvendige
omkostninger. ATP ønsker også vejledning med konkrete eksempler for at lette
planlægning og gennemførelse af overensstemmelsesvurderinger med færrest
mulige administrative byrder.
Side 3 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0004.png
Afslutningsvist opfordrer ATP til klare rammer og retningslinjer for
administrative bødeforelæg for at sikre proportionalitet og retssikkerhed, især
da offentlige myndigheder som ATP kan blive omfattet af forordningen og
sanktioneret.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Digitaliseringsministeriet bemærker, at fordelingen mellem Datatilsynet og
Digitaliseringsstyrelsen på forbudskategoriernes område nu er præciseret
nærmere i lovforslaget. Digitaliseringsministeriet er opmærksom på
forordningens relation til reglerne om databeskyttelse, og den fremtidige
koordinering af tilsynet sker i samarbejde med Datatilsynet.
Digitaliseringsministeriet understreger i forhold til de vidtrækkende
håndhævelsesbeføjelser i lovforslaget, at anvendelsen heraf er underlagt en
række retningslinjer og procedurer. Beføjelserne i §§ 5 og 6 kan under alle
omstændigheder kun anvendes, når det er proportionalt og nødvendigt for
markedsovervågningsmyndighedens virksomhed. Digitaliseringsministeriet
påpeger i den forbindelse, at kontrolbesøg efter § 6 almindeligvis vil
forudsætte, at markedsovervågningsmyndighederne forinden har forsøgt at
indhente oplysninger efter lovforslagets § 5. For så vidt angår kontrolbesøg
uden retskendelse, er der desuden tilføjet yderligere argumentation for
beføjelsens nødvendighed i bemærkningerne.
Digitaliseringsministeriet er opmærksom på, at i det omfang der fastsættes
nærmere regler om udstedelse af administrative bødeforelæg, forudsætter det
klare rammer og retningslinjer. Fastsættelse af regler om administrative
bødeforelæg sker efter forhandling med justitsministeren.
For så vidt angår forordningens krav til overensstemmelsesvurdering, vil
Digitaliseringsministeriet i det videre implementeringsarbejde tage højde for
det udtrykte behov for enkle og praktiske tilgange samt vejledning med
konkrete eksempler.
It-Branchen
IT-Branchen støtter generelt en harmoniseret og teknologineutral tilgang til
regulering af kunstig intelligens og finder det afgørende, at reguleringen i videst
muligt omfang ikke påfører danske virksomheder unødige administrative eller
økonomiske byrder. Derfor ser IT-Branchen et stort behov for klare vejledninger
samt hjælp til virksomhederne med hensyn til de kommende standarder for
kunstig intelligens.
Side 4 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0005.png
Derudover udtrykker IT-Branchen bekymring over den manglende adgang til
ankemuligheder i forbindelse med afgørelser truffet af nationale kompetente
myndigheder.
Det understreges desuden, at markedsovervågningsmyndigheder skal være
tilstrækkeligt kvalificerede til at varetage deres opgaver, og det påpeges, at
delegation af myndighedsopgaver til private aktører kan rejse bekymringer om
deling af forretningskritiske oplysninger og konkurrencehensyn.
IT-Branchen
anerkender
nødvendigheden
af
markedsovervågnings-
myndigheders adgang til data for at kunne føre et effektivt tilsyn, men lægger
vægt på proportionalitet i denne adgang. I den forbindelse udtrykkes der
bekymring over formuleringen i § 5, der giver adgang til "alle oplysninger," idet
dette kan føre til, at myndigheder kræver flere oplysninger end nødvendigt,
hvilket vil være ressourcekrævende for virksomhederne. Branchen foreslår
derfor, at bestemmelsen ændres, så der alene kræves adgang til "nødvendige
oplysninger."
Endelig fremhæver IT-Branchen positivt, at der i lovforslaget åbnes op for
offentliggørelse af afgørelser om forbudt anvendelse af AI-systemer. Branchen
anbefaler imidlertid, at det tydeliggøres, hvilke systemer der henføres til
forskellige risikoniveauer, herunder de systemer, der klassificeres som
forbudte.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Digitaliseringsministeriet bemærker, at det alene er administrativ rekurs, som
afskæres ved lovforslaget, og at den almindelige adgang til at indbringe sager
for domstolene efter grundlovens § 63 fortsat er gældende. Det følger hertil af
lovforslagets specielle bemærkninger til § 3, at afgørelser kan indbringes
direkte for domstolene. En henvisning til grundlovens § 63 er på baggrund af
det fremsendte høringssvar indarbejdet i de specielle bemærkninger.
For så vidt angår markedsovervågningsmyndighedernes kompetencer,
fremhæves det, at forordningen om kunstig intelligens artikel 70, stk. 3.,
kræver, at de nationale kompetente myndigheder tilføres tilstrækkelige
tekniske, finansielle og menneskelig ressourcer og infrastruktur til, at de kan
udføre deres opgaver effektivt i henhold til forordningen. Der er hertil påkrævet
at medlemsstaterne årligt skal vurdere og om nødvendigt ajourføre
kompetence- og ressourcebehovet.
Krav vedrørende nationale akkrediteringsorganer følger af artikel 8 i
forordningen om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse
med markedsføring af produkter, som finder anvendelse efter artikel 28, stk. 2
Side 5 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0006.png
i forordningen om kunstig intelligens. Akkrediteringsorganer skal blandt andet
have passende procedurer til at garantere en fortrolig behandling af de
modtagne oplysninger samt organisation og drift skal være tilrettelagt på en
sådan måde, at organet kan udøve sin virksomhed objektivt og uvildigt.
Digitaliseringsministeriet gør derfor gældende, at der allerede foreligger
tilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger ved anvendelsen af delegation til
private institutioner i forordningen.
I forbindelse med oplysningspligten fremhæver Digitaliseringsministeriet, at
muligheden for at afkræve oplysninger efter lovforslagets § 5 er formuleret
som følgende, ”Markedsovervågningsmyndigheden kan […] afkræve alle
oplysninger, som er nødvendige […]”(Digitaliseringsministeriets
understregning). Der er således allerede i den foreslåede bestemmelse indlagt
en proportionalitetsvurdering, hvorefter markedsovervågningsmyndighederne
ikke kan kræve oplysninger ud over de oplysninger, som er nødvendige for at
føre et effektivt tilsyn. Det fremgår ligeledes af de specielle bemærkninger til §
5, at vurderingen af, hvilke oplysninger der vil blive indhentet, altid vil bero på
en proportionalitetsvurdering, og at karakteren af den dokumentation, der kan
kræves, vil variere fra sag til sag.
Med hensyn til tydelig kategorisering af hvilken risikokategori et AI-system
henføres til, vil Digitaliseringsministeriet i videst muligt omfang imødekomme
dette behov ved de vejledningsindsatser, der allerede er påbegyndt og vil blive
igangsat. Hertil afventes der yderligere vejledningsmateriale fra Europa-
Kommissionen, som vil hjælpe med at belyse denne kategorisering. Det
bemærkes dog generelt, at klassificering af et AI-system altid vil bero på en
konkret vurdering.
Danske Advokater
Danske Advokater anerkender regeringens indsats for at implementere den
nationale ramme for håndhævelse og administration af forordningen om
kunstig intelligens, men finder det nødvendigt at påpege enkelte forhold, som
kan skabe usikkerhed for de aktører, der bliver underlagt reglerne i
forordningen om kunstig intelligens og lovforslaget.
Danske Advokater bemærker, at udpegningen af Digitaliseringsstyrelsen og
Datatilsynet som markedsovervågningsmyndigheder rejser spørgsmål om
afgrænsningen af deres kompetenceområder i forhold til aktørers overholdelse
af forordningen. Selvom Digitaliseringsstyrelsen er udpeget som central
myndighed, er det uklart, om Datatilsynets rolle begrænses til behandling af
personoplysninger eller omfatter en bredere kontrol. For at undgå overlap og
forskellige standarder anbefales det, at lovforslaget præciserer
myndighedernes roller og indfører regler for koordination.
Side 6 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0007.png
Danske Advokater bemærker, at Digitaliseringsstyrelsen skal udføre deres
opgaver uafhængigt af politisk eller anden indblanding, jf. artikel 70 i
forordningen om kunstig intelligens og bemærker i denne forbindelse, at
Digitaliseringsstyrelsen ikke er organiseret med samme uafhængighed som
Datatilsynet. Danske Advokater anbefaler at ændre Digitaliseringsstyrelsens
uafhængighed, således at den svarer til organiseringen af Datatilsynet.
Hertil bemærker Danske Advokater, at de udpegede nationale kompetente
myndigheder skal besidde de nødvendige faglige kompetencer og ressourcer til
at påtage sig opgaven efter forordningen om kunstig intelligens artikel 70. Det
anbefales at ansætte medarbejdere med ekspertise i AI og med praktisk
erfaring på området, samt indskrive at der årligt skal foretages en revurdering
af tilstrækkeligheden af kompetencer og ressourcer hos
markedsovervågningsmyndighederne.
Danske Advokater bemærker slutteligt, at adgang uden retskendelse, som
foreslås i lovforslagets § 6, er meget indgribende og anbefaler derfor, at
justitsministeren sikrer rammer for brugen af denne tilsynsbeføjelse. Hertil
foreslås en præcisering af de almindelige bemærkninger til § 6.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Digitaliseringsministeriet hæfter sig ved Danske Advokaters høringssvar og har
blandt andet på baggrund heraf i lovforslaget tilføjet en beskrivelse af hvilke
dele af artikel 5 i forordningen om kunstig intelligens, som henholdsvis
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen skal føre tilsyn med.
Digitaliseringsstyrelsen skal føre tilsyn med de forbudte former for AI-praksis,
der er omfattet af artikel 5, stk. 1, litra a-c, og litra e-f, mens Datatilsynet skal
føre tilsyn med de forbudte former for AI-praksis, der er omfattet af artikel 5,
stk. 1, litra d og litra g, i forordningen om kunstig
intelligens. Digitaliseringsministeriet bemærker hertil, at regler om
koordination mellem de to tilsyn kan løses ved samarbejde imellem
myndighederne og klar vejledning, hvorfor der ikke ses et behov for
fastlæggelsen af lovbestemte regler herom.
Efter forordningen om kunstig intelligens skal
markedsovervågningsmyndighederne udøve deres beføjelser uafhængigt,
upartisk og uden bias for derved at beskytte objektiviteten i deres aktiviteter og
opgaver og for at sikre anvendelsen og gennemførelsen af forordningen.
Det er præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at
markedsovervågningsmyndighedernes uafhængighed er funktionel, således at
myndighederne kan udføre deres opgaver uden politisk indblanding. Det
indebærer, at regeringen ikke kan instruere
Side 7 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0008.png
markedsovervågningsmyndighederne i konkrete sager eller påvirke
myndighedernes prioriteringer og vejledningsindsatser.
Markedsovervågningsmyndighedernes uafhængighed understøttes desuden af
inhabilitetsregler efter dansk forvaltningsret.
Digitaliseringsministeriet skal i den forbindelse bemærke, at kravene til
uafhængighed i forordningen om kunstig intelligens ikke er lige så omfattende
som i databeskyttelsesforordningen. Databeskyttelsesforordningen kræver fx,
at hver medlemsstats tilsynsmyndighed vælger og råder over sit eget
personale, der alene er under ledelse af den pågældende tilsynsmyndighed.
Sådanne krav gælder ikke efter forordningen om kunstig intelligens.
I stedet skal der drages paralleller til andre EU-regler, som fx
markedsovervågningsforordningen og forordningen om digitale tjenester
(DSA).
Digitaliseringsministeriet vurderer ud fra ovenstående betragtninger, at den
foreslåede bestemmelse i § 3 i lovforslaget tilstrækkeligt sikrer
markedsovervågningsmyndighedernes uafhængighed.
I forbindelse med bemærkninger til kompetenceniveauet henvises til
ovenstående svar til IT-Branchen, hvorefter der ikke vurderes at være et behov
for yderligere bestemmelser herom i lovforslaget. Forordningen er direkte
gældende, hvorfor en gengivelse af forordningens bestemmelser ikke er
nødvendig.
Digitaliseringsministeriet understreger i forhold til lovforslagets § 6 om adgang
til kontrolbesøg uden retskendelse, at bestemmelsen kun kan anvendes, når
det er proportionalt og nødvendigt for markedsovervågningsmyndighedens
tilsynsvirksomhed. Digitaliseringsministeriet påpeger i den forbindelse, at
kontrolbesøg efter § 6 almindeligvis vil forudsætte, at
markedsovervågningsmyndighederne forinden har forsøgt at indhente
oplysninger efter lovforslagets § 5. Der er tilføjet yderligere beskrivelse af
beføjelsens nødvendighed i bemærkningerne.
F&P
F&P udtrykker bekymring over afskæring af klageadgangen, da der typisk vil
være tale om større og komplekse straffesager og foreslår derfor, at klager
henlægges til et ankenævn for at sikre to-instans behandling.
F&P fremhæver behovet for ensartet håndhævelse på tværs af lande og
sektortilsyn, når flere markedsovervågningsmyndigheder forventes udpeget i
den fremtidige implementering af forordningen. F&P støtter en sektorbaseret
Side 8 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0009.png
tilgang til tilsynet, da en række af de elementer, som følger af højrisikoreglerne,
kræver domæne- og branchekendskab. F&P anbefaler Finanstilsynet som
tilsynsmyndighed for forsikrings- og pensionsbranchen.
F&P gør desuden opmærksom på en række uklarheder og usikkerheder i
forordningen om kunstig intelligens, hvor der er et stort tolkningsrum, som kan
skabe usikkerheder i implementeringen. F&P fremhæver også, at den
risikobaserede og proportionelle tilgang skal fastholdes i vejledninger og
standarder for at undgå unødige byrder.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Digitaliseringsministeriet påpeger, at adgangen til at indbringe klager for
overordnede administrative myndigheder er afskåret med henblik på at sikre
markedsovervågningsmyndigheders uafhængighed. I øvrigt henvises der til
svaret til IT-branchen om muligheden for at indbringe sager for domstolene
efter grundlovens § 63.
For så vidt angår bemærkningen om det sektorbaserede tilsyn vil
Digitaliseringsministeriet tage højde herfor i det videre
implementeringsarbejde.
De i øvrigt påpegede uklarheder vedrører forordningen om kunstig intelligens
og relaterer sig ikke til det konkrete lovforslag. Det bemærkes, at
Kommissionen og Digitaliseringsstyrelsen arbejder på at udarbejde vejledning,
der skal skabe klarhed om begreber i forordningen og andre udestående. Et
arbejde som det offentlige, brancheorganisationer, arbejdsmarkedets parter,
civilsamfundet samt vidensinstitutioner også er og bliver inddraget i gennem
en følgegruppe.
Finans Danmark
Finans Danmark er positive overfor, at der kommer supplerende danske
bestemmelser og er optagede af, at der kommer en afklaring af udpegning af
relevante tilsynsmyndigheder.
Finans Danmark undrer sig desuden over, at Finanstilsynet ikke er nævnt som
tilsynsmyndighed, da Finanstilsynet har annonceret deres forventede rolle i
tilsynet med højrisiko-AI-systemer i den finansielle sektor. Finans Danmark
efterlyser også generelt mere transparens omkring samarbejdet mellem
myndighederne på tilsynsområderne, samt påvirkning af og sammenspil med
markedsovervågningsmyndighedernes eksisterende beføjelser.
Side 9 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0010.png
Endelig ønsker Finans Danmark mere indsigt i processerne omkring
straffebestemmelserne i §§ 10-11, især i forhold til hvordan bødeindstillingen i
forordningen om kunstig intelligens vil blive håndhævet.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Digitaliseringsministeriet bemærker, at det alene er Digitaliseringsstyrelsen,
Datatilsynet og Domsstolsstyrelsen, der udpeges som
markedsovervågningsmyndigheder for forbudte former for AI-praksis med
dette lovforslag. Øvrige markedsovervågningsmyndigheder tiltænkes udpeget
med det næste lovforslag, der blandt andet vil vedrøre tilsynet med højrisiko-AI-
systemer.
Digitaliseringsministeriet bemærker desuden, at de bødeindstillinger, der
følger af forordningens artikel 99, stk. 3 og 5 skal følges. I øvrigt skal
strafudmålingen for overtrædelser omfattet af § 10, stk. 1, følge artikel 99, stk.
7, i forordningen om kunstig intelligens. Det indebærer, at der i hver enkelt sag
skal tages behørigt hensyn til de oplistede hensyn i artikel 99, stk. 7, i
forordningen om kunstig intelligens. Der skal eksempelvis tages hensyn til
overtrædelsens art, grovhed og varighed, om der er andre skærpende eller
formildende faktorer ved sagens omstændigheder såsom opnåede
økonomiske fordele eller undgåede tab som direkte eller indirekte følge af
overtrædelsen, og den måde, hvorpå de nationale kompetente myndigheder fik
kendskab til overtrædelsen, navnlig om operatøren har underrettet om
overtrædelsen og i givet fald i hvilket omfang. Straffelovens § 51, stk. 3 og 10.
kapitel om straffens fastsættelse finder i øvrigt anvendelse.
Digitaliseringsministeriet bemærker endvidere, at anvendelsen af adgang til
kontrolbesøg efter lovforslagets § 6, er udfoldet og præciseret i nærværende
lovforslag. Beføjelserne tillagt markedsovervågningsmyndighederne gælder for
tilsyn med AI-systemer og ses som supplement til myndigheders eksisterende
beføjelser på øvrige områder. Markedsovervågningsmyndighedernes
eksisterende beføjelser påvirkes derfor ikke af forordningen om kunstig
intelligens eller nærværende lovforslag.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker, at det er afgørende, at implementeringen af
forordningen om kunstig intelligens sker strategisk med fokus på at balancere
regulering og innovation for at styrke Europas globale position inden for kunstig
intelligens.
Dansk Erhverv finder det i den forbindelse afgørende, at implementeringen af
forordningen om kunstig intelligens sker ensartet på tværs af EU’s
Side 10 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0011.png
medlemsstater for at undgå juridisk usikkerhed og unødige barrierer for
danske og europæiske virksomheders muligheder for at udvikle og anvende AI-
teknologi. Dansk Erhverv opfordrer derfor Digitaliseringsstyrelsen til at
prioritere at bidrage til harmonisering gennem tæt samarbejde i relevante EU-
fora og sikre, at Danmark deltager aktivt i udviklingen af fælles standarder,
vejledninger og håndhævelsesmekanismer.
Dansk Erhverv ser positivt på, at Digitaliseringsstyrelsen er koordinerende
myndighed, da det sikrer en centraliseret og helhedsorienteret tilgang til AI-
regulering og implementering. Dog bemærker Dansk Erhverv, at
opgavefordeling og samarbejdet mellem Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet
er uklart beskrevet i lovforslaget. Dansk Erhverv anbefaler, at myndighedernes
roller præciseres for at reducere administrative byrder, skabe større
forudsigelighed og styrke virksomhedernes tillid til myndighedernes
håndhævelse af forordningen om kunstig intelligens.
Dansk Erhverv finder herudover, at beføjelsen til kontrolbesøg i lovforslagets §
6 er for vidtgående og ikke-proportionel, og at kontroladgangen kan vise sig
særdeles problematisk for virksomhedernes retssikkerhed. Dansk Erhverv
påpeger, at der som udgangspunkt bør foreligge en retskendelse, der tildeler
myndigheden en sådan adgang.
Dansk Erhverv forholder sig desuden kritisk til administrative bødeforelæg med
tanke på, at der er tale om et nyt teknologisk område, der ikke tidligere har
været lovreguleret. Selvom Dansk Erhverv anerkender behovet for effektive
sanktioneringsmuligheder, finder Dansk Erhverv det afgørende af hensyn til
virksomhedernes retssikkerhed, at administrative bødeforelæg udelukkende
anvendes på områder, hvor domstolene har fastlagt en praksis. For at sikre
virksomhedernes retssikkerhed og opretholde uafhængig kontrol med
anvendelsen af sanktioner bør domstolene inddrages i alle sager, hvor
myndigheden indstiller til bøder.
Dansk Erhverv efterlyser til slut en præcisering af begrebet
forretningshemmelighed, der er anvendt i lovforslagets bemærkninger.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Digitaliseringsministeriet kan bekræfte, at Digitaliseringsstyrelsen allerede
samarbejder med øvrige myndigheder på EU-plan blandt andet gennem aktiv
deltagelse i Kommissionens AI board og de arbejdsgrupper, der er nedsat
herunder, samt i arbejdet med udvikling af fælles standarder. Samarbejdet på
EU-plan er netop et fokusområde for blandt andet at sikre harmonisering.
Side 11 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0012.png
Digitaliseringsministeriet bemærker desuden, at fordelingen mellem
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen på forbudskategoriernes område nu er
præciseret nærmere i lovforslaget. Det forudsættes, at tilsynsmyndighederne
indbyrdes drøfter spørgsmål af mere principiel karakter og snitflader, således
at der sker den fornødne koordinering mellem tilsynsmyndighederne. Der
henvises i øvrigt til Digitaliseringsministeriets bemærkninger til høringssvar fra
Danske Advokater.
For så vidt angår det anførte om kontrolbesøg uden retskendelse, er der tilføjet
yderligere beskrivelse af beføjelsens nødvendighed i bemærkningerne. Der
henvises i øvrigt til Digitaliseringsministeriets bemærkninger til høringssvaret
fra Danske Advokater.
Herudover bemærker Digitaliseringsministeriet, at lovforslaget kun giver
hjemmel til at fastsætte nærmere regler om udstedelse af administrative
bødeforelæg efter forhandling med justitsministeren. Det er en betingelse for
fastsættelse af regler om administrative bødeforelæg, at der skal være tale om
sager, der er enkle og ukomplicerede uden bevistvivl og uden tvivl om
sanktionsniveau for normalbøder i førstegangstilfælde i forskellige situationer.
Digitaliseringsministeriet påpeger, at begrebet forretningshemmeligheder nu
er præciseret i lovforslagets bemærkninger.
Akademikerne
Akademikerne bakker op om, at Digitaliseringsstyrelsen udpeges som
markedsovervågningsmyndighed, samt at Digitaliseringsstyrelsen udpeges som
centralt kontraktpunkt og foreslår i denne forbindelse, at myndighederne
tilføres de nødvendige ressourcer til at varetage disse opgaver.
Akademikerne fremhæver desuden, at effektiv håndhævelse kræver, at der
kan udføres kontrolbesøg, og at der ved overtrædelse gælder sanktions- og
straffebestemmelser. I den forbindelse støtter Akademikerne, at straffeansvar
skal følge straffelovens regler om straffeansvar for juridiske personer, og at
sager kan afgøres uden retssag, hvis den person, som sagen vedrører, erklærer
sig skyldig og er villig til inden for den angivne frist at betale bøden.
Akademikerne mener tillige, at sager om forbud relateret til forordningen om
kunstig intelligens bør offentliggøres for at kunne følge udviklingen og
retspraksissen på området.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Side 12 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0013.png
Digitaliseringsministeriet bemærker, at lovforslaget kun giver hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om udstedelse af administrative bødeforelæg efter
forhandling med justitsministeren. Lovforslaget hjemler således ikke i sig selv,
at sager kan afgøres uden retssag, hvis den person, som sagen vedrører,
erklærer sig skyldig og er villig til inden for den angivne frist at betale bøden.
Dette forudsætter fastlæggelse af nærmere regler herom.
Slutteligt bemærker Digitaliseringsministeriet, at sager om forbudte AI-
systemer kan offentliggøres i henhold til lovforslagets § 7.
Dataetisk Råd
Dataetisk Råd bemærker en fortsat bekymring for placering af
markedsovervågningen i Digitaliseringsstyrelsen, og anbefaler, at regeringen
genovervejer sin beslutning om at udpege både Digitaliseringsstyrelsen og
Datatilsynet som markedsovervågningsmyndigheder for forordningen for
kunstig intelligens. Rådet anbefaler, at Datatilsynet alene varetager
tilsynsopgaven for at sikre uafhængighed, tillid og sammenhæng med
databeskyttelsesforordningen samt det eksisterende tilsyn med
databeskyttelsesforordningen.
Dataetisk Råd anfører, at en placering af tilsynet hos Datatilsynet vil bygge på
dets eksisterende erfaring og ekspertise, som er afgørende for at håndtere et
komplekst område som kunstig intelligens. Hvis den delte model fastholdes,
opfordrer rådet til klarhed og gennemsigtighed om ansvarsfordelingen mellem
Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet.
Dataetisk Råd forholder sig desuden kritisk til, om § 3, stk. 1, i lovforslaget
sikrer tilsynsmyndighedernes reelle uafhængighed. Rådet mener, at
bestemmelsen og lovbemærkningerne til dels fremstår som en
hensigtserklæring, der ikke adresserer praktiske udfordringer ved
konstruktionen.
Rådet anfører endvidere, at forordningen om kunstig intelligens kræver, at
tilsynsmyndigheder handler uafhængigt og uden bias, men at reel
uafhængighed også kræver beskyttelse mod indirekte usaglig påvirkning.
Datatilsynets organisatoriske ophæng vurderes af Dataetisk Råd bedre egnet
til at sikre tillid og legitimitet end Digitaliseringsstyrelsens placering under
ressortministeriet.
Rådet opfordrer til præcisering af, hvordan uafhængighed kan sikres i praksis,
især for ansatte og funktioner i en myndighed, der refererer direkte til
ministeriet i visse sammenhænge.
Side 13 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0014.png
Dataetisk Råd påpeger, at § 3, stk. 2, som udelukker administrativ
klageadgang, kan skabe unødig usikkerhed for virksomheder, da domstolene
som eneste klageinstans har lange sagsbehandlingstider og mangler teknisk
ekspertise. Dataetisk råd påpeger ydermere, at bestemmelsen potentielt kan
udgøre en barriere for udbredelsen af kunstig intelligens i Danmark.
Rådet anbefaler, at myndighederne prioriterer tidlig og grundig vejledning for at
reducere juridisk usikkerhed, især da forordningen allerede stiller omfattende
krav til aktørerne.
Rådet ser positivt på § 7’s mulighed for at offentliggøre afgørelser om forbudt
AI-praksis, da gennemsigtighed kan skabe klarhed og styrke tilliden til
myndighedernes praksis.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Digitaliseringsministeriet henviser for så vidt angår uafhængighed til
bemærkningerne til Danske Advokaters høringssvar.
I forbindelse med Dataetisk Råds opfordring til placering af tilsynet alene hos
Datatilsynet, bemærkes det, at forordningen om kunstig intelligens lægger op
til en sektorbaseret tilgang til tilsyn, hvorefter det ikke alene skal placeres hos
de nationale datatilsynsmyndigheder.
I forbindelse med afskæring af administrativ rekurs kvitterer
Digitaliseringsministeriet for den indkomne bemærkning om domstolsprøvelse.
Hensynet til uafhængighed vurderes dog i denne sammenhæng at veje
tungere, hvorfor det anses for hensigtsmæssigt og nødvendigt at afskære
administrativ rekurs. Det bemærkes i øvrigt, at en sådan afskæring af
administrativ rekurs også bliver brugt på andre lovgivningsområder, herunder i
§ 5, stk. 3 i lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om et indre marked for digitale tjenester.
Digitaliseringsministeriet er enig i vigtigheden af tidlig og grundig vejledning og
kan bekræfte, at Digitaliseringsstyrelsen allerede har påbegyndt dette arbejde.
De nationale vejledningsindsatser skal desuden understøtte de større
vejledningsinitiativer, som Europa-Kommissionen leder.
Dansk Industri
Dansk Industri betænker sig ved, at både Digitaliseringsstyrelsen og
Datatilsynet udpeges som markedsovervågningsmyndigheder. DI bemærker, at
det er afgørende med ensartet fortolkning på tværs af myndigheder, da det
ellers kan skabe unødig kompleksitet og usikkerhed for virksomheder, og
Side 14 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0015.png
opfordrer derfor til en præcisering af ansvarsfordelingen for at undgå tvivl om
myndighedsansvaret.
DI anbefaler derfor, at lovforslaget revideres med henblik på at skabe en mere
entydig og transparent ansvarsdeling mellem de involverede myndigheder, for
at minimere risikoen for ineffektivitet og usikkerhed.
DI kritiserer, at lovforslaget mangler en begrundelse for kontrol uden
retskendelse og mener, at det er retssikkerhedsmæssigt problematisk. DI
foreslår, at § 6 ændres, så kontrol alene kan ske efter forudgående
retskendelse og med behørig legitimation. Det pointeres af DI, at den
foreslåede mulighed forudsætter et krav om forudgående retskendelse for at
respektere grundlovens § 72.
DI fremhæver i forbindelse med bøder, at der mangler fortolkningspraksis, og
understreger behovet for proportionalitet i bødeudmålingen.
DI forholder sig kritisk til lovforslaget § 11 om adgang til fastsættelsen af
nærmere regler i forbindelse med administrative bødeforelæg. Det anbefales i
denne forbindelse, at § 11 fjernes i det opdaterede lovforslag.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Digitaliseringsministeriet bemærker, at en ensartet fortolkning på national plan
kan løses ved samarbejde imellem myndighederne og klar vejledning.
Digitaliseringsministeriet bemærker, at tilsynsfordelingen mellem Datatilsynet
og Digitaliseringsstyrelsen for tilsynet med forbudte former for AI systemer i det
nuværende udkast til lovforslaget er præciseret. Der henvises i denne
forbindelse til Digitaliseringsministeriets kommentarer til Danske Advokaters
høringssvar.
I forhold til Dansk Industris høringssvar vedrørende kontrolundersøgelser
henvises til Digitaliseringsministeriets bemærkninger til høringssvaret fra ATP.
DI har fremhævet behovet for proportionalitet i bødeudmålingen samt tydelig
fortolkningspraksis. Digitaliseringsministeriet bemærker i den forbindelse, at
bøder efter lovforslagets § 10 pålægges af de retshåndhævende myndigheder,
hvilket indebærer, at selve bødeudmålingen også foretages af de
retshåndhævende myndigheder. Det bemærkes endvidere, at artikel 99, stk. 7,
i forordningen om kunstig intelligens oplister en række hensyn, der skal
inddrages ved bødeudmålingen. Dette sikrer, at der i hver enkelt sag tages
behørigt hensyn til de relevante kriterier som anført i artikel 99, stk. 7.
Side 15 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0016.png
Med den foreslåede § 11 i lovforslaget kan der på nuværende tidspunkt ikke
udstedes administrative bødeforelæg. Dette skyldes, at der er tale om et nyt
regelsæt og et område, hvor der endnu ikke foreligger retspraksis. Derfor
foreslås en model, hvor der efter forhandling med justitsministeren kan
indføres regler om administrative bøder, hvis der etableres tilstrækkelig klar og
præcis retspraksis, der understøtter behovet herfor. Adgangen til at fastsætte
regler om administrative bøder efter lovforslagets § 11 gælder kun ved
åbenbare og objektivt konstaterbare overtrædelser, som er ensartede,
ukomplicerede, og uden bevismæssig tvivl, hvor bødeudmålingen er fastlagt.
Digitaliseringsministeriet vurderer, at den foreslåede ordning har den fornødne
proportionalitet og sikrer retssikkerheden.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk forholder sig overordnet positivt til lovforslaget, og
bemærker særligt, at det er positivt, at der fastsættes en forældelsesfrist på 5
år efter lovforslaget § 10, stk. 5, henset til sagernes komplicerede natur.
Forbrugerrådet Tænk bemærker hertil, at lovforslaget bør præcisere i
lovteksten, at videregivelse af oplysninger skal ske i overensstemmelse med
gældende lovgivning, fremfor at blive nævnt som en overvejelse i
bemærkningerne. På den måde kan lovforslaget sikre, at personoplysninger
behandlet i denne forbindelse ikke har unødig eller uforsvarlig karakter.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Digitaliseringsstyrelsen påpeger, at oplysninger altid kun kan indhentes i
medfør af lovforslagets § 5 i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne.
Det følger hertil af artikel 78, stk. 2, i forordningen om kunstig intelligens, at
markedsovervågningsmyndigheden kun må anmode om data, der er strengt
nødvendige for at vurdere den risiko, som AI-systemer udgør, og for at udøve
deres beføjelser i henhold til databeskyttelsesforordningen. Der vurderes
således ikke at være behov for præcisering heraf i lovteksten.
Institut for Menneskerettigheder
Institut for Menneskerettigheder bemærker, at det ikke fremgår af lovforslaget,
hvad Digitaliseringsstyrelsens eller Datatilsynets områder er i relation til
forordningen om kunstig intelligens, herunder hvordan der sikres en
koordinering, opgavefordeling og ensartet praksis blandt de nationale
kompetente myndigheder. Dette er blandt andet nødvendigt ud fra en
betragtning af de beføjelser, som tildeles de kompetente myndigheder, samt
for retssikkerheden. Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at
Digitaliseringsstyrelsen i lovudkastet tydeliggør, hvordan den foreslåede delte
Side 16 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0017.png
håndhævelse af tilsynet med forordningen om kunstig intelligens skal fungere i
praksis.
Institut for Menneskerettigheder påpeger, at selvom kravet om uafhængighed
er beskrevet i lovudkastet, vil de nationale myndigheder fortsat være
organisatorisk underlagt ressortministeriet, hvorved der vil bestå et
over/underordnelsesforhold mellem styrelser og ministerier. Det er derfor
afgørende at sikre den nødvendige respekt for kravet om uafhængighed i
praksis, især for myndigheder uden funktionel uafhængighed.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Digitaliseringsstyrelsen bemærker, at fordelingen mellem Datatilsynet og
Digitaliseringsstyrelsen på forbudskategoriernes område nu er præciseret
nærmere i lovforslaget.
For så vidt angår de nationale kompetente myndigheders uafhængighed,
henviser Digitaliseringsstyrelsen til bemærkninger til høringssvaret fra Danske
Advokater.
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) gør først en række observationer
gældende i forbindelse med kunstig intelligens og medarbejderrettigheder,
herunder risici for skader på arbejdsmiljøet og arbejdsforholdene.
Hertil bemærker FH vigtigheden af tydelig kommunikation til virksomheder og
producenter, der udvikler og anvender AI-produkter, herunder inden for
personaleadministration. Selv hvis et AI-produkt er lovligt i henhold til
forordningen om kunstig intelligens, skal dets funktion og anvendelse
overholde regler om saglig ledelsesret og arbejdsmiljø. FH foreslår, at disse
aspekter fremhæves tydeligt i lovforslagets bemærkninger.
FH fremhæver vigtigheden af effektiv kontrol med forbudte anvendelser af AI,
især forbuddet mod at bruge AI-systemer til følelsesgenkendelse på
arbejdspladser, som træder i kraft den 2. februar 2025. FH opfordrer til, at
myndighederne hurtigt efter lovens ikrafttræden informerer virksomheder om
forbuddet og iværksætter kontrol for at sikre overholdelse.
Slutteligt bemærker FH, at der ikke foreligger sanktionsregler eller kompetente
tilsynsmyndigheder i Danmark, når reglerne om forbudt AI-praksis træder i kraft
2. februar 2025. Lovforslagets bestemmelser om
markedsovervågningsmyndigheder og strafregler træder først i kraft den 2.
Side 17 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0018.png
august 2025, hvilket betyder, at forbuddene ikke kan håndhæves i de første
seks måneder.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
I forbindelse med FH’s observationer omkring kunstig intelligens på
arbejdsmarkedet mere generelt, kvitterer Digitaliseringsministeriet for
høringssvaret, men hæfter sig ved, at disse observationer ikke vedrører det
materielle indhold af det aktuelle lovforslag, og derfor ikke behandles
nærmere.
Digitaliseringsministeriet vurderer ikke, at vejledning om forordningens
produktkrav, samt sammenspil med øvrige krav i anden lovgivning, såsom
arbejdsmiljølovgivningen, bør uddybes i bemærkningerne til dette lovforslag.
Fortolkning og vejledning vedrørende forordningens krav betragtes som et
særskilt, men relateret spor, der allerede håndteres gennem
Digitaliseringsstyrelsens igangværende vejledningsarbejde og det arbejde, der
pågår i EU-Kommissionen.
Digitaliseringsministeriet vurderer, at FH’s bemærkninger om hurtig vejledning
af virksomhederne om forbudskategorierne og iværksættelse af kontrol er i
overensstemmelse med både det nuværende lovforslag samt den
igangværende og planlagte vejledningsindsats.
I forbindelse med FH’s bemærkninger om perioden mellem ikrafttrædelsen af
forordningens bestemmelser om forbudte former for AI-praksis den 2. februar
2025 og lovforslagets foreslåede ikrafttrædelsesdato den 2. august 2025,
bemærker Digitaliseringsministeriet, at ifølge artikel 113 i forordningen om
kunstig intelligens træder kapitlerne om kompetente myndigheder og deres
beføjelser først i kraft den 2. august 2025, selvom reglerne om forbudte
former for AI-systemer allerede gælder fra 2. februar 2025. Ikrafttræden for
håndhævelsesreglerne er således forordningsbestemte. Da forordningen har
direkte anvendelse i dansk ret, gør Digitaliseringsministeriet opmærksom på,
at eventuelle sager vedrørende forbudte AI-systemer kan indbringes for
domstolene i den mellemliggende periode.
Danske Regioner
Danske Regioner bemærker, at det er positivt, at Datatilsynet udpeges som
markedsovervågningsmyndighed i henhold til forordningen om kunstig
intelligens art. 70, stk. 1, da det er vigtigt for retssikkerheden, at der sikres en
fortolkning af forordningen om kunstig intelligens, som er i overensstemmelse
med databeskyttelsesforordningen. Der er hertil afgørende, at der skabes en
ensartet fortolkning af forordningen og undgås, at udbydere og anvendere
Side 18 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0019.png
bliver underlagt forskellige krav afhængigt af, hvilken myndighed der fører
tilsynet.
Danske Regioner gør i denne forbindelse opmærksom på, at der savnes en
afklaring af, hvordan myndighederne løser deres opgaver i relation til
markedsovervågning i et harmonisk sammenspil mellem forordningen om
kunstig intelligens og Databeskyttelsesforordningen.
Danske Regioner gør gældende, at der er behov for en afklaring af
Digitaliseringsstyrelsens og Datatilsynets respektive kompetencer som
markedsovervågningsmyndigheder for at mindske usikkerhed om
rollefordelingen mellem dem og henviser i denne forbindelse til lovforslagets §
2.
Til lovforslaget § 2, stk. 1 sammenholdt med § 2, stk. 3, anfører Danske
Regioner, at det forekommer uklart, om Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet
alene er markedsovervågningsmyndigheder i forhold til forbudte former for AI-
praksis, jf. art. 5 i forordningen om kunstig intelligens, eller om de også kan
betragtes som markedsovervågningsmyndigheder, når kap. III i forordningen
om kunstig intelligens om højrisiko-AI-systemer træder i kraft, samt hvorvidt
Digitaliseringsstyrelsen kan afsætte allerede udpegede bemyndigede
myndigheder og markedsovervågningsmyndigheder.
Danske Regioner anfører, at lovforslagets § 7 hjemler, at følsomme oplysninger
kan offentliggøres i visse situationer ved offentliggørelse af afgørelser og
efterlyser klarhed om, hvilke situationer det skulle være nødvendigt, samt
hvorvidt dette harmonerer med proportionalitetsprincippet. Hertil bemærker
Danske Regioner, at det alene fremgår af lovforslagets bemærkninger til § 10
om bøder, at det ikke er tiltænkt, at offentlige myndigheder skal kunne
pålægges bøder, hvilket forstås som, at der ikke er taget endelig stilling hertil.
Danske Regioner foreslår, at det klargøres i selve lovteksten, at der er tale om
en afgrænset implementering af forordningen om kunstig intelligens, fremfor
alene i bemærkningerne.
Slutteligt gør Danske Regioner gældende, at der allerede nu bør påbegyndes
forberedende arbejde med vejledninger samt rådgivningsmateriale, der støtter
regionerne i implementeringen af forordningen om kunstig intelligens, samt
synliggør samspillet med anden lovgivning som Databeskyttelsesforordningen
og Medical Device Regulation. Hertil bør det sikres, at de udpegede
markedsovervågningsmyndigheder får de nødvendige ressourcer og økonomi
til at håndtere både nye og eksisterende opgaver effektivt.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Side 19 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0020.png
Digitaliseringsministeriet gør gældende, at en ensartet fortolkning primært
sikres gennem Europa-Kommissionens fortolkningsarbejde og dernæst
gennem det allerede igangsatte vejledningsarbejde udført af
Digitaliseringsstyrelsen i rollen som centralt kontaktpunkt.
Digitaliseringsministeriet bemærker, at fordelingen af opgaver mellem
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen fsva. forbudskategorierne er blevet
yderligere præciseret i lovforslaget.
I forhold til lovforslagets § 2 og den relaterede uklarhed om udpegningen af
Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet som
markedsovervågningsmyndigheder, bemærkes det, at ansvarsområderne for
begge myndigheder nu er præciseret. Samtidig er § 2, stk. 3, udeladt, idet der
tages højde for dette i kommende lovforslag som vil omfatte de supplerende
bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens i sin helhed, herunder
bestemmelser relateret til højrisiko-AI-systemer. På den måde tydeliggøres
lovens formål, nemlig at etablere de nødvendige bestemmelser for tilsynet med
forbudte AI-systemer.
I forbindelse med bemærkningerne til lovforslagets § 7 er det nu præciseret
yderligere i lovforslaget, hvordan offentliggørelsesordningen forholder sig til
følsomme oplysninger samt fortrolige oplysninger. Det bemærkes hertil, at
forordningen om kunstig intelligens pålægger en fortrolighedsforpligtelse. Det
bemærkes, at den foreslåede bestemmelse om oplysningspligt alene anvendes
ved legitime mål og skal respektere indholdet af retten til databeskyttelse, da
behandlingen skal være betinget af nødvendighed.
I forbindelse med bøder til det offentlige efter lovforslagets § 10, præciseres
det nu, at bøder alene kan udstedes til offentlige myndigheder i anledning af
overtrædelser, der begås ved udøvelse af virksomhed, der svarer til eller kan
sidestilles med virksomhed udøvet af private. Offentlige myndigheder kan
således alene ifalde strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5, i det
omfang myndigheden optræder på en måde, der kan sammenlignes med
virksomhed, der udøves af en privatperson eller af et selskab, det vil sige i
egenskab af driftsherre.
Datatilsynet
Datatilsynet bemærker, at lovforslaget ikke redegør nærmere for, hvilke
områder eller konkrete bestemmelser i forordningen om kunstig intelligens
Datatilsynet skal varetage som markedsovervågningsmyndighed, eller hvilke
opgaver Datatilsynet forventes at have i den forbindelse. Datatilsynet henstiller
derfor, at det i lovforslagets § 2, stk. 1, tydeliggøres, hvilke opgaver der er
forbundet med, at Datatilsynet skal varetage denne rolle.
Side 20 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0021.png
Hertil forholder Datatilsynet sig kritisk over for lovforslagets § 6, stk. 5, samt §
8, stk. 1, hvorefter det foreslås, at Datatilsynet, efter forhandling med
Digitaliseringsstyrelsen, kan fastsætte nærmere regler på en række områder.
Det bemærkes, at Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet skal betragtes som
ligestillede markedsovervågningsmyndigheder, hvorfor Datatilsynet er
uforstående over for den forskel, der foreslås i lovforslaget. Datatilsynet
henstiller derfor, at der generelt fastsættes ensartede regler for både
Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet samt eventuelle andre
markedsovervågningsmyndigheder, jf. lovforslagets § 5, stk. 1-4, § 6, stk. 5,
samt § 8, stk. 1.
Datatilsynet bemærker endvidere, at tilsynet vil få pålagt opgaver, som det på
nuværende tidspunkt ikke udfører. Derfor henstiller Datatilsynet, at
Digitaliseringsstyrelsen genovervejer sin vurdering af lovforslagets økonomiske
konsekvenser for det offentlige og inddrage de økonomiske konsekvenser, som
lovforslaget vil medføre for Datatilsynet.
Afslutningsvis bemærker Datatilsynet, at reglerne i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven vil blive overholdt ved
enhver behandling af personoplysninger foranlediget af lovforslaget.
Digitaliseringsministeriets kommentarer
Digitaliseringsministeriet bemærker, at fordelingen af opgaver mellem
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen på området for forbudskategorier er
blevet præciseret i lovforslaget.
På baggrund af høringssvar og interne overvejelser er der desuden foretaget
ændringer i de øvrige bestemmelser, som Datatilsynet har henvist til i deres
høringssvar. Det foreslås således nu i lovforslaget, at
markedsovervågningsmyndigheder kan fastsætte regler efter forhandling med
Digitaliseringsministeriet og ikke Digitaliseringsstyrelsen.
Endvidere er det præciseret i bemærkningerne til lovforslagets økonomiske
konsekvenser, at Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen og Domstolsstyrelsen
som markedsovervågningsmyndigheder har udgifter relateret til tilsynet med
forbudte AI-systemer, som knytter sig til forordningen om kunstig intelligens.
Domsstolsstyrelsen
Domstolsstyrelsen bemærker, at henholdsvis Domstolsstyrelsen og
domstolene bør være markedsovervågningsmyndigheder for domstolenes brug
af både forbudte og højrisiko-AI-systemer, da det vil være uforeneligt med
domstolenes uafhængighed, såfremt en administrativ myndighed uden for
Side 21 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0022.png
Danmarks Domstole skal føre tilsyn med domstolenes brug af AI-systemer, jf.
grundlovens § 3.
Domsstolsstyrelsen påpeger på den baggrund, at der bør indsættes en
bestemmelse i lovudkastet på lignende vis som databeskyttelseslovens § 37.
Alternativt bemærker Domsstolsstyrelsen, at domstolene og Domstolsstyrelsen
bør indsættes på samme vis som Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet i
lovudkastets § 2, stk. 1.
Afslutningsvist bemærker Domstolsstyrelsen, at varetagelse af tilsynsopgaven
ikke kan udføres inden for nuværende økonomiske rammer og henviser til, at
forordningen om kunstig intelligens vil medføre betydelige økonomiske
konsekvenser for kompetente myndigheder, som skal føre tilsyn.
Digitaliseringsstyrelsens kommentarer
Digitaliseringsministeriet bemærker, at Domsstolsstyrelsen og domstolene på
baggrund af det indkomne høringssvar i lovforslaget er tilføjet som
tilsynsansvarlige for domstolenes brug af AI-systemer. Domstolsstyrelsen bliver
udpeget som markedsovervågningsmyndighed for de dele af tilsynet med
forbudte former for AI-systemer, som vedrører domstolenes administrative
anvendelse af AI-systemer. Afgørelser om domstolenes anvendelse af AI-
systemer, når disse anvendes som led i domstolenes judicielle funktioner,
træffes dog af vedkommende ret.
Endvidere er det tilføjet i lovforslagets bemærkninger, at også
Domsstolsstyrelsen som markedsovervågningsmyndighed vil have udgifter
relateret til tilsynet med forbudte AI-systemer, som knytter sig til forordningen
om kunstig intelligens.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Høringen af lovforslaget om supplerende bestemmelser til forordningen om
kunstig intelligens har givet anledning til en række ændringer i lovforslaget. En
del af disse ændringer er af lovteknisk karakter og skyldes både
høringssvarene og interne overvejelser. Disse vil ikke blive behandlet nærmere
her. De øvrige ændringer, der er af materiel karakter, kan sammenfattes som
følger:
Der er foreslået ændringer i flere af lovforslagets hjemler til bekendtgørelser,
således at disse fremover skal udstedes af Digitaliseringsministeriet frem for
markedsovervågningsmyndighederne. Formålet med denne ændring er at sikre
en ligestilling mellem markedsovervågningsmyndighederne og følger den
Side 22 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0023.png
gængse praksis, hvor bekendtgørelseshjemler normalt tildeles ministerier frem
for styrelser, medmindre særlige omstændigheder tilsiger andet.
I denne forbindelse er lovforslagets § 2, stk. 3, udeladt for at tydeliggøre lovens
primære formål, som er at etablere de nødvendige bestemmelser for tilsynet
med forbudte AI-systemer. Udpegningen af øvrige kompetente myndigheder til
tilsyn med højrisiko-AI-systemer vil blive behandlet i et kommende lovforslag,
som vil omfatte de supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig
intelligens i sin helhed, herunder bestemmelser relateret til højrisiko-AI-
systemer.
Som følge af flere modtagne høringssvar er lovforslaget blevet præciseret, så
det nu tydeligt fremgår, hvilke artikler og tilknyttede områder henholdsvis
Datatilsynet og Digitaliseringsstyrelsen skal føre tilsyn med i relation til
forbudte AI-systemer. Digitaliseringsstyrelsen udpeges som
markedsovervågningsmyndighed for de forbud, der følger af artikel 5, stk. 1,
litra a-c og artikel 5, stk. 1, litra e-f i forordningen om kunstig intelligens, mens
Datatilsynet udpeges som markedsovervågningsmyndighed for de forbud, der
følger af artikel 5, stk. 1, litra d og artikel 5, stk. 1, litra g. Datatilsynet er dog
kun markedsovervågningsmyndighed for de dele af artikel 5, stk. 1, litra d og g,
som ikke er omfattet af det danske retsforbehold. Vurderingen af hvilke
systemer, der er omfattet af retsforbeholdet, henhører under Justitsministeriets
ressort.
Flere af høringssvarene rejser spørgsmål om, hvordan lovforslaget sikrer de
kompetente myndigheders uafhængighed. På baggrund heraf er der tilføjet et
afsnit i bemærkningerne til lovforslaget, hvor kravene til uafhængighed i
forordningen om kunstig intelligens præciseres, herunder især i relation til
databeskyttelsesforordningen.
Endvidere har høringssvarene vist, at der består en vis usikkerhed om
konsekvenserne ved afskæring af administrativ rekurs. For at adressere dette,
er der i bemærkningerne til lovforslaget tilføjet en præcisering af, at
muligheden for domstolsprøvelse i henhold til grundlovens § 63 fortsat er
gældende. Det er endvidere præciseret i lovforslagets bemærkninger, at det er
nødvendigt for at sikre markedsovervågningsmyndighedernes uafhængighed,
at en afgørelse truffet af markedsovervågningsmyndigheden ikke kan omgøres
eller ændres af myndighedens sædvanlige overordnede myndigheder.
For at redegøre for adgangen til at foretage kontrolundersøgelser uden
retskendelse, som foreslået i lovforslagets § 6, er bemærkningerne udvidet
med yderligere forklaring. Desuden er adgangen til at fastsætte nærmere
Side 23 af 24
L 154 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar vedr. forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordningen om kunstig intelligens, fra digitaliseringsministeren
2983984_0024.png
regler for gennemførelsen af kontrol og politiets bistand, jf. § 6, stk. 4 og 5,
fjernet.
Begrebet forretningshemmeligheder er præciseret i lovforslagets
bemærkninger, hvor det nu fremgår, at det vedrører oplysninger om tekniske
indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold
el.lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller
virksomhed, oplysningerne angår, at oplysningerne ikke videregives.
Herudover er lovforslaget ændret således, at Domstolsstyrelsen udpeges som
markedsovervågningsmyndighed for de dele af tilsynet med forbudte former for
AI-systemer, som vedrører domstolenes administrative anvendelse af AI-
systemer. Afgørelser om domstolenes anvendelse af AI-systemer, når disse
anvendes som led i domstolenes judicielle funktioner, træffes dog af
vedkommende ret.
Endelig er der foretaget en række mindre ændringer i lovforslaget. Disse
omfatter blandt andet en præcisering af de økonomiske konsekvenser for
Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen og Domsstolsstyrelsen i forbindelse med
deres tilsynsopgaver, en afgrænsning af oplysningspligten i § 5, hvorefter
oplysningspligten ikke vil omfatte de berørte personer, som defineret i artikel 2,
stk. 1, litra g, i forordningen om kunstig intelligens, en uddybning af de
administrative konsekvenser på baggrund af høringsvar fra Erhvervsstyrelsens
Område for Bedre Regulering (OBR), en uddybning af ordningen vedrørende
bøder til det offentlige i de specielle bemærkninger til § 10, en uddybning af
forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesretten, en
præcisering af lovforslagets forhold til EU-retten og indholdet fra den
forhenværende forslåede bestemmelse i § 10, stk. 2, hvorefter
strafudmålingen for overtrædelser omfattet af § 10, stk. 1 skal følge artikel 99,
stk. 7, i forordningen om kunstig intelligens, er flyttet til de specielle
bemærkninger til § 10.
Side 24 af 24