Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
L 153 Bilag 1
Offentligt
2982910_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Uddannelses- og Forskningsudvalget
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkredite-
ring)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1 Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
2. Høringssvar
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Nedlæggelse af Danmarks Akkrediteringsinstitution og oprettelse af Akkre-
diteringsrådets sekretariat
2.2.2. Medlemsantal i Akkrediteringsrådet
2.2.3. Forlængelse af akkrediteringsperioden fra 6 til 8 år
2.2.4. Justeret akkrediteringskoncept for tredje runde af institutionsakkreditering
2.2.5. Plan for institutionsakkreditering, jf. akkrediteringslovens § 5 a
2.3. Øvrige bemærkninger
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående ud-
dannelsesinstitutioner (Nye rammer for akkreditering) har i perioden fra den 20.
november 2024 til den 18. december 2024 (28 dage) været sendt i høring hos en
række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 21. november 2024 endvidere sendt til Uddannel-
ses- og Forskningsudvalget til orientering. Herudover blev udkastet til lovforslag
offentliggjort på Høringsportalen den 21. november 2024.
Ved høringsfristens udløb, den 18. december 2024, kl. 12, var der modtaget 18
høringssvar, der alle indeholder indholdsmæssige bemærkninger.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget hø-
ringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til udkastet til
lovforslag.
7. januar 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
2024 - 7098
Side 1/12
L 153 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskninsgministeren
2982910_0002.png
Udover de hørte myndigheder, organisationer m.v. er der modtaget høringssvar
fra Maritime Uddannelser.
Høringspart
Høringssvar
modtaget
Bemærkninger
Ingen bemærk-
ninger
Ønsker ikke at
afgive hørings-
svar
Advokatsamfun-
det
Akademikerne
Akkrediteringsrå-
det
Arkitektskolen
Aarhus
CFU
Center for
Undervisnings-
midler
Copenhagen
Business School
- Handelshøjsko-
len
Danmarks Akkre-
diteringsinstitu-
tion
Danmarks Forsk-
nings- og Innova-
tionspolitiske
Råd
Danmarks Me-
die- og Journa-
listhøjskole
Danmarks Stati-
stik
Danmarks Tekni-
ske Universitet
Dansk Byggeri
Dansk Erhverv
Dansk Magister-
forening
Danske Er-
hvervsakademier
Danske Professi-
onshøjskoler
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Reviso-
rer
Danske Reviso-
rer
FSR
Danske Stude-
rendes Fælles-
råd
Danske Universi-
teter
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 2/12
L 153 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskninsgministeren
2982910_0003.png
Datatilsynet
Designskolen
Kolding
Det Kongelige
Danske Kunst-
akademis Skoler
for Arkitektur,
Design og Kon-
servering
DI
Djøf
Erhvervsakademi
Kolding
Erhvervsakademi
Midt-Vest
Erhvervsakademi
Zealand
Erhvervsakademi
Syd-Vest
Erhvervsakademi
Aarhus
Erhvervsakademi
Copenhagen
Business Aca-
demy
Erhvervsakademi
Dania
EVA-Danmarks
Evalueringsinsti-
tut
Fagligt Fælles
Forbund
3F
FGU Danmark
FH-Fagbevægel-
sens Hovedorga-
nisation
Finanssektorens
Arbejdsgiverfor-
ening
FRI
Forenin-
gen af Rådgi-
vende Ingeniører
Fredericia Ma-
skinmesterskole
HK/Stat
Ingeniørforenin-
gen IDA
IT-Universitetet i
København
KL
Kongelige Dan-
ske Videnskaber-
nes Selskab
X
X
X
X
X
X
Side 3/12
L 153 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskninsgministeren
2982910_0004.png
Københavns Er-
hvervsakademi
Københavns Ma-
skinmesterskole
Københavns
Professionshøj-
skole
Københavns Uni-
versitet
Lederne
Marstal Navigati-
onsskole
MARTEC
OpenDenmark
Professionshøj-
skolen Absalon
Rektorkollegiet
for de kunstneri-
ske og kulturelle
uddannelser
Rektorkollegiet
for de maritime
uddannelser
Rigsrevisionen
Roskilde Univer-
sitet
Rådet for Er-
hvervsakademi-
uddannelser og
Professionsba-
cheloruddannel-
ser
Rådet for de
grundlæggende
Erhvervsrettede
Uddannelser
Rådet for Voksen
og Efteruddan-
nelse
SIMAC
Skoleskibet
Georg Stage
Svendborg Sø-
fartsskole
Syddansk Uni-
versitet
Teknisk Lands-
forbund
University Col-
lege Lillebælt
University Col-
lege Nordjylland
X
X
X
X
X
X
Side 4/12
L 153 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskninsgministeren
2982910_0005.png
University Col-
lege Syddan-
mark
VIA University
College
VUC Bestyrel-
sesforeningen
Aalborg Universi-
tet
Århus Maskin-
mesterskole
Aarhus Universi-
tet
X
X
X
X
2. Høringssvar
Neden for gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger i de indkomne
høringssvar om udkastet til lovforslag om nye rammer for akkreditering.
2.1. Generelt
Københavns Universitet
støtter de forslag til ændringer af loven, som er angivet i
lovforslaget, og hilser det velkomment, at arbejdet med akkreditering af de videre-
gående uddannelsesinstitutioner og uddannelser bliver tilpasset og reduceret.
Danmarks Tekniske Universitet
finder det meget positivt, at der med lovforslaget
lægges op til fortsat at gennemføre systematiske akkrediteringer af de danske vi-
deregående uddannelser. Det er DTU’s opfattelse, at om end ressourcekrævende,
så er akkrediteringsprocessen værdiskabende for universitetet.
IT-Universitetet i København
finder det positivt, at man bibeholder den samme
grundmodel for akkreditering, som er baseret på institutionsakkreditering og afgø-
relse af akkreditering hos Akkrediteringsrådet, hvilket er en velkendt og velimple-
menteret model.
DI
bakker op om, at det er hensigten, at der ikke ændres grundlæggende på mo-
dellen for akkreditering.
Danske Regioner
bemærker, at ændringerne potentielt kan føre til en mere smi-
dig og fleksibel tilgang til kvalitetssikringsarbejdet.
Maritime Uddannelser
bakker op om de foreslåede ændringer.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig de pågældende hørings-
parters bemærkninger.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Nedlæggelse af Danmarks Akkrediteringsinstitution og oprettelse af
Akkrediteringsrådets sekretariat
Side 5/12
L 153 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskninsgministeren
2982910_0006.png
Copenhagen Business School
Handelshøjskolen
noterer sig, at sekretaria-
tets faglige uafhængighed i opgavevaretagelsen vil være sikret i forhold til forsla-
get om nedlæggelse af Danmarks Akkrediteringsinstitution og oprettelse af et se-
kretariat, der er en enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en stats-
lig myndighed under ministeriet. Samme høringspart anfører, at Danmarks Akkre-
diteringsinstitutions arbejde med at samle national og international erfaring af be-
tydning for akkreditering ikke har haft reel værdi for uddannelsesinstitutionerne.
IT-Universitetet i København
finder det produktivt, at Akkrediteringsinstitutionen
erstattes af et sekretariat i eller en myndighed under Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet, når Akkrediteringsinstitutionen nedlægges.
Det Kongelige Akademi
Arkitektur, Design, Konservering
ser ingen proble-
mer i, at Danmarks Akkrediteringsinstitution nedlægges som selvstændig enhed
og flyttes ind under Uddannelses- og Forskningsministeriet, så længe beslutnin-
gen om godkendelse fortsat ligger hos det uafhængige akkrediteringsråd. Samme
høringspart anfører, at det er afgørende, at det kommende sekretariat fortsat får
mulighed for at fastholde og udvikle sin akkrediteringsfaglighed og -metode.
DI
finder det fornuftigt, at der værnes om sekretariatets faglige uafhængighed, her-
under at sekretariatet ikke er underlagt uddannelses- og forskningsministerens in-
struktionsbeføjelse, og at sekretariatet skal leve op til internationale standarder.
Danske Professionshøjskoler
henleder opmærksomheden på, at der sikres gen-
nemsigtighed i Akkrediteringsrådets nye sekretariats arbejde som fagligt uaf-
hængigt organ.
Akkrediteringsrådet, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danske Universite-
ter, Danmarks Tekniske Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Universi-
tet
og
Danske Erhvervsakademier
giver på forskellig vis udtryk for bekymring
for, om det nye sekretariat for Akkrediteringsrådet vil være tilstrækkelig fagligt uaf-
hængigt i sin opgavevaretagelse. Flere af disse høringsparter henviser i denne
forbindelse til de europæiske retningslinjer (ESG’erne), hvori der lægges vægt på
uafhængighed.
Herunder bemærker
Akkrediteringsrådet
hvis høringssvar
Danmarks Akkredi-
teringsinstitution
henviser til og er enig i
at rådet er bekymret for, om det nye
sekretariat med sin integration i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller en
statslig myndighed under ministeriet vil blive tilstrækkelig uafhængig i akkredite-
ringsopgaven til at leve op til forventningerne i de europæiske retningslinjer om or-
ganisatorisk og operationel uafhængighed.
Danske Universiteter
bemærker, at forslaget om at nedlægge Danmarks Akkre-
diteringsinstitution og henlægge betjeningen af Akkrediteringsrådet til et sekreta-
riat i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller en enhed i en statslig myndighed
under ministeriet bevirker, at akkrediteringsarbejdet ikke længere gennemføres af
en uafhængig institution.
Danske Erhvervsakademier
bemærker, at organisationen er bekymret for, at
konstruktionen, hvor sekretariatets medarbejdere kan påtage sig andre opgaver
Side 6/12
L 153 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskninsgministeren
2982910_0007.png
for den myndighed, hvor de er placeret, har uhensigtsmæssig virkning på uaf-
hængighed og autonomi.
Syddansk Universitet
bemærker, at universitetet finder det uklart, hvordan arms-
længdeprincippet mellem Uddannelses- og Forskningsministeriet og Akkredite-
ringsrådets sekretariatsbetjening vil blive sikret, dels når betjeningen foreslås ind-
lejret i ministeriets organisation, dels når det anføres, at medarbejdere i sekretaria-
tet forventeligt vil skulle løse opgaver for andre enheder i ministeriet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at det fremgår af bemærknin-
gerne til det udkast til lovforslag, der var i høring fra den 20. november til den 18.
december 2024, side 10 og 24, at sekretariatet skal være fagligt uafhængigt i sin
opgavevaretagelse, og at det således i faglige spørgsmål omfattet af akkredite-
ringsloven ikke vil være underlagt uddannelses- og forskningsministerens instrukti-
onsbeføjelse.
Endvidere bemærker ministeriet, at det i bemærkningerne til lovudkastet, side 13,
anføres, at det af hensyn til et hensigtsmæssigt ressourceforbrug i perioder med
få akkrediteringsopgaver efter ministeriets opfattelse vil være hensigtsmæssigt,
hvis sekretariatets medarbejdere i relevant omfang også kan udføre andre ar-
bejdsopgaver for den myndighed, hvor sekretariatet er placeret. Det anføres heref-
ter, at det i denne forbindelse forudsættes, at der konstant er klarhed og transpa-
rens om, hvilke arbejdsopgaver de pågældende medarbejdere udfører, og for hvil-
ken myndighed disse arbejdsopgaver udføres.
I forlængelse heraf kan ministeriet oplyse, at der med henblik på at tydeliggøre se-
kretariatets faglige uafhængighed i opgavevaretagelsen lægges op til at indsætte
en bestemmelse i akkrediteringslovens § 3, således at det eksplicit vil fremgå af
lovteksten, at sekretariatet er fagligt uafhængigt i sin opgavevaretagelse.
2.2.2. Medlemsantal i Akkrediteringsrådet
Akkrediteringsrådet
ser ikke et behov for at reducere antallet af medlemmer af
rådet fra 8 til 6, herunder at reducere antallet af studerende i rådet fra 2 til 1, da
det fortsat vil være hensigtsmæssigt med en solid vidensmæssig bredde i rådet.
Danmarks Tekniske Universitet
beklager, at man med forslaget reducerer antal-
let af medlemmer i Akkrediteringsrådet fra 8 til 6, da Akkrediteringsrådets medlem-
mer skal have kompetencer til at dække alle videregående uddannelsesinstitutio-
ner og have indsigt i arbejdsmarkedets behov inden for en bred vifte af uddannel-
ser.
Danske Erhvervsakademier, Aarhus Universitet
og
Danske Studerendes Fæl-
lesråd
giver på forskellig vis udtryk for, at forslaget om at reducere antallet af
medlemmer i Akkrediteringsrådet, og herunder reducere antallet af studerende i
rådet fra 2 til 1, særligt vil begrænse mulighederne for udpegning blandt stude-
rende.
Aarhus Universitet
bemærker herunder, at det er universitetets overbevis-
ning, at de studerende har en central rolle i kvalitetsarbejdet, som bør afspejles i
akkrediteringsarbejdet.
Side 7/12
L 153 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskninsgministeren
2982910_0008.png
Danske Erhvervsakademier
og
Danske Studerendes Fællesråd
opfordrer til at
fastholde et råd på 8 medlemmer, heraf 2 repræsentanter valgt af de studerende,
med henblik på at sikre, at der tages højde for hele spektret af danske videregå-
ende uddannelser. Danske Studerendes Fællesråd foreslår, at formanden gives 2
stemmer ved stemmelighed.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at den foreslåede reduktion af
antallet af medlemmer i Akkrediteringsrådet skal ses i sammenhæng med forsla-
get om at forlænge akkrediteringsperioden fra 6 til 8 år, som vil indebære en ned-
gang i antallet af akkrediteringer, samt intentionen om at udarbejde et justeret og
forenklet akkrediteringskoncept. Hertil kommer, at uddannelsesintuitionerne i dag
har etableret kvalitetssikringssystemer. Ud fra en samlet vurdering er det på den
baggrund ministeriets vurdering, at akkrediteringsopgaven på sigt vil blive mindre
omfattende, og at antallet af medlemmer derfor kan reduceres.
Ministeriet har noteret sig høringssvarenes bemærkninger om studenterrepræsen-
tation og kan oplyse, at lovforslaget justeres med henblik på at fastholde antallet
af studerende i Akkrediteringsrådet. Det vil endvidere fremgå, at i tilfælde af stem-
melighed vil formandens stemme være afgørende.
Dansk Industri
noterer sig, at antallet af medlemmer af Akkrediteringsrådet redu-
ceres. Samme høringspart finder det fornuftigt, at ministeren udpeger medlem-
merne af rådet, og at det forudsættes, at ministeren indhenter forslag til kvalifice-
rede medlemmer af rådet fra relevante organisationer.
Danmarks Tekniske Universitet
udtrykker en skepsis ved, at ministeren udpeger
alle medlemmer af Akkrediteringsrådet (3 ud af 7 medlemmer dog efter indstilling
fra relevante organisationer). Samme høringspart foreslår, at alle medlemmer ud-
peges efter indstilling fra relevante organisationer.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at ministeriet allerede i dag,
som forudsat i lovbemærkningerne, jf. lovforslag L 137, FT 2012/13, rådfører sig
med relevante organisationer i forbindelse med udpegning af medlemmerne. Med
forslaget fastsættes det eksplicit i den foreslåede bestemmelse, at ministeren skal
udpege medlemmer efter indstilling fra relevante organisationer m.v., som udpe-
ges i deres personlige egenskab.
2.2.3. Forlængelse af akkrediteringsperioden fra 6 til 8 år
Danske Professionshøjskoler, Danske universiteter, Aarhus Universitet,
Danmarks Tekniske Universitet, Syddansk Universitet, Copenhagen Busi-
ness School
Handelshøjskolen, Aalborg Universitet, Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, IT Universite-
tet i København
og
Danske Erhvervsakademier
støtter forslaget om at forlænge
institutionsakkrediteringernes gyldighed fra 6 til 8 år.
Akkrediteringsrådet
finder, at forlængelsen til 8 år er en lang periode i et kvali-
tetssikringsperspektiv, og foreslår derfor, at forslaget ledsages af et forslag om en
udviklingsorienteret midtvejsaktivitet, der kan medvirke til, at institutionerne fortlø-
bende arbejder med uddannelsernes kvalitet og relevans.
Side 8/12
L 153 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskninsgministeren
2982910_0009.png
Danmarks Tekniske Universitet
håber, at niveauet for institutionsakkrediteringer
opretholdes, og anbefaler, at der stilles krav om en selvevaluering i løbet af akkre-
diteringsperioden.
DI
opfordrer til, at lovændringen evalueres med henblik på at vurdere, om ændrin-
gen fra seks til otte år har haft en betydning for uddannelsesinstitutionernes kvali-
tetssikringssystemer.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig, at en række høringsparter
støtter den foreslåede forlængelse af gyldighedsperioden fra 6 til 8 år for en positiv
institutionsakkreditering.
Det er ministeriets vurdering, at uddannelsesinstitutionerne i dag har veletablerede
kvalitetssikringssystemer, der er velfungerende i praksis og vil kunne understøtte
udviklingen i uddannelsernes kvalitets og relevans over en længere periode.
Som beskrevet i lovforslagets bemærkninger er det hensigten, at der vil blive ud-
viklet et justeret akkrediteringskoncept, der skal finde anvendelse, når institutio-
nerne påbegynder tredje runde af institutionsakkreditering, og som vil tage ud-
gangspunkt i institutionernes kvalitetssikringssystemer. Det forventes, at udviklin-
gen af konceptet vil ske med inddragelse af relevante interessenter, herunder
særligt de videregående uddannelsesinstitutioner.
Ministeriet har ligeledes noteret sig forslagene om en midtvejsaktivitet og bemær-
ker hertil, at overvejelser herom vil kunne indgå i det fremtidige arbejde med at ud-
vikle et nyt, justeret akkrediteringskoncept, jf. ovenfor.
Aarhus Universitet, Aalborg Universitet
og
Danmarks Tekniske Universitet
giver udtryk for, at det er disse høringsparters forventning, at forlængelsen af gyl-
dighedsperioden vil skulle ske automatisk uden en egentlig ansøgningsproces for
institutioner, som har opnået to positive institutionsakkrediteringer.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at Akkrediteringsrådet med for-
slaget bemyndiges til af egen drift at træffe afgørelse om at forlænge en positiv in-
stitutionsakkreditering i 2 år for institutioner, der inden den 1. juli 2025 har opnået
to positive institutionsakkrediteringer. Dermed vil den samlede gyldighedsperiode
for disse institutioners positive institutionsakkreditering kunne blive op til 8 år, sva-
rende til den gyldighedsperiode, som med lovforslaget vil skulle gælde for instituti-
onsakkrediteringer, der gennemføres efter dette lovforslags ikrafttræden.
Det er endvidere forventningen, at der med den foreslåede bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om procedure og kriterier for forlængelse af en positiv
institutionsakkreditering vil blive fastsat regler om, at Akkrediteringsrådet kan
træffe afgørelse om forlængelse, uden at uddannelsesinstitutionen indgiver en
særskilt ansøgning herom.
Side 9/12
L 153 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskninsgministeren
2982910_0010.png
2.2.4. Justeret akkrediteringskoncept for tredje runde af institutionsakkredi-
tering
Akkrediteringsrådet
finder det positivt, at udviklingen af konceptet for tredje ak-
krediteringsrunde vil ske med inddragelse af relevante interessenter, og ser som
en central aktør frem til at bidrage til udviklingen af konceptet.
Danske Professionshøjskoler, Danske Erhvervsakademier, Københavns Uni-
versitet, Copenhagen Business School
Handelshøjskolen
og
DI
støtter in-
tentionerne om udvikling af et justeret og mindre omfattende koncept for tredje
runde af institutionsakkrediteringer.
Danske Universiteter, Syddansk Universitet, IT-Universitetet i København
og
Danske Professionshøjskoler
ser positivt på inddragelsen af de videregående
uddannelsesinstitutioner i udviklingen af konceptet.
Copenhagen Business
School
Handelshøjskolen
og
IT-Universitetet i København
understreger vig-
tigheden af, at institutionerne inddrages på et tidligt tidspunkt.
Aarhus Universitet
påpeger, at rammerne for fremtidens institutionsakkreditering
fortsat er uklare. Samme høringspart anfører, at med reduktionen i organiseringen
omkring akkreditering har universitetet en klar forventning om, at den grundlæg-
gende model for akkreditering forenkles, og at reduktionen i den statslige admini-
stration ikke må medføre opgaveskred og en større opgavebyrde for institutio-
nerne.
DI
bemærker, at kapacitetsbegrænsninger ikke må medføre, at der gås på kom-
promis med akkrediteringsopgaven.
Danmarks Tekniske Universitet
finder det afgørende, at eventuelle ændrede kri-
terier for institutionsakkreditering udmeldes hurtigst muligt.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har noteret sig interessen for at indgå i det
kommende arbejde med udvikling af et nyt, justeret akkrediteringskoncept fra en
række høringsparter.
Ministeriet vurderer, at der med forslaget, herunder om at forlænge positiv instituti-
onsakkreditering i 2 år for institutioner, der inden den 1. juli 2025 har opnået to po-
sitive institutionsakkrediteringer, vil være god tid til at udarbejde et justeret kon-
cept, som både afspejler de ressourcer, der fremover vil være til rådighed, og
samtidig understøtter, at institutionsakkrediteringerne også fremover skal have
den fornødne kvalitet.
2.2.5. Plan for institutionsakkreditering, jf. akkrediteringslovens § 5 a
Akkrediteringsrådet
foreslår i sit høringssvar, at akkrediteringslovens § 5 a op-
hæves. Det anføres hertil, at det var nødvendigt at udarbejde en plan for instituti-
onsakkreditering ved første runde af institutionsakkreditering, men at det i dag føl-
ger af loven, at uddannelsesinstitutionerne automatisk skal institutionsakkrediteres
på ny, før udløbet af gyldigheden af en eksisterende institutionsakkreditering.
Side 10/12
L 153 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskninsgministeren
2982910_0011.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker hertil, at Akkrediteringsrådet
ved den første runde af institutionsakkreditering udarbejdede et forslag til plan her-
for i henhold til akkrediteringslovens § 5 a på baggrund af uddannelsesinstitutio-
nernes ansøgninger. Da det følger af lovens § 9, hvornår institutioner, der har op-
nået positiv institutionsakkreditering, igen skal indgive ansøgning om institutions-
akkreditering, vurderer ministeriet, at det herefter ikke længere er nødvendigt, at
Akkrediteringsrådet udarbejder et forslag til plan for institutionsakkreditering på
baggrund af uddannelsesinstitutionernes ansøgning herom.
Det er derfor indsat en bestemmelse i lovforslaget, hvormed det foreslås at op-
hæve akkrediteringslovens § 5 a. Som følge heraf vil det tillige blive foreslået at
ophæve henvisningen til § 5 a i lovens § 11, stk. 1, 1. pkt.
2.3. Øvrige bemærkninger
Akkrediteringsrådet
anfører, at det må gøres langt mere tydeligt i lovforslaget,
bl.a. hvorledes samspillet mellem rådet og det nye sekretariat formelt og i praksis
efterlever de europæiske standarder.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at lovforslaget bl.a. har til for-
mål at fastlægge de retlige rammer for det nye sekretariat og for sekretariatsbetje-
ningen af Akkrediteringsrådet. Det er i den forbindelse blevet tilstræbt at bevare en
vis fleksibilitet med henblik på den kommende udvikling af et nyt, justeret akkredi-
teringskoncept, jf. pkt. 2.2.4, samt tilrettelæggelse af øvrige sagsgange m.v., der
vil skulle bidrage til efterlevelse af de europæiske standarder. Det er ministeriets
opfattelse, at lovforslaget er et udtryk for en hensigtsmæssig balance mellem
disse hensyn.
Akkrediteringsrådet
anfører, at akkrediteringspanelet ikke selvstændigt affatter
en rapport, sådan som det anføres i de specielle bemærkninger til lovudkastet § 1,
nr. 13.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bemærker, at lovudkastets specielle be-
mærkninger til den pågældende bestemmelse på dette punkt ikke har været retvi-
sende. Dette er blevet ændret, således at det fremgår af bemærkningerne til lov-
forslagets § 1, nr. 13, at det foreslåede indebærer, at sekretariatet vil udarbejde en
akkrediteringsrapport på baggrund af akkrediteringspanelets akkrediteringsvurde-
ring.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været sendt i offentlig høring, indehol-
der det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændringer:
1) Antallet af medlemmer af Akkrediteringsrådet nedsættes fra 8 til 7 (mod 6 i det
lovudkast, der var høring), således at antallet af medlemmer udpeget efter indstil-
ling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelserne for de videregående ud-
dannelsesinstitutioner fortsat er 2.
2) Det fastlægges eksplicit i selve lovteksten, at Akkrediteringsrådets sekretariat er
fagligt uafhængigt i sin opgavevaretagelse.
Side 11/12
L 153 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskninsgministeren
2982910_0012.png
3) Akkrediteringslovens § 5 a ophæves. Det indebærer, at Akkrediteringsrådet
ikke længere skal udarbejde forslag til plan for institutionsakkreditering på bag-
grund af uddannelsesinstitutionernes ansøgning herom.
Herudover er der i lovforslaget foretaget forskellige ændringer af primært sproglig,
redaktionel og lovteknisk karakter.
Side 12/12