Skatteudvalget 2024-25
L 151 Bilag 1
Offentligt
2983070_0001.png
26. februar 2025
J.nr. 2022 - 13174
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af skatteindberetningsloven, skattekontrolloven, lov om
gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre
foranstaltninger samt administrativt samarbejde på beskatningsområdet og toldloven)
(Gennemførelse af direktiv om ændring af direktiv om administrativt samarbejde på be-
skatningsområdet om indberetning og udveksling af oplysninger om transaktioner i kryp-
toaktiver m.v.).
Rasmus Stoklund
/ Per Hvas
L 151 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2983070_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Aktive Ejere
Aktive Ejere har for nuværende in-
gen bemærkninger.
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker, at de
generelt understøtter målsætningen
om at styrke det administrative
samarbejde mellem EU-medlems-
staterne samt at sikre korrekt ind-
beretning og udveksling af oplys-
ninger om transaktioner i krypto-
aktiver. Dansk Erhverv bemærker,
at øget transparens og effektivitet
på området vil bidrage til at be-
kæmpe skattesnyd og styrke den fi-
nansielle integritet.
Dansk Erhverv bemærker dog, at
de ønsker præciseret, hvilke speci-
fikke transaktioner der omfattes af
indberetningspligt, herunder hvilke
grænser der evt. kan gælde for rap-
porteringen. Dansk Erhverv vur-
derer, at en præcis afklaring på
dette punkt vil hjælpe udbydere af
kryptoaktivtjenester med at over-
holde reglerne, uden at pålægge
udbyderne unødvendige byrder.
Der vil i forlængelse af lovforsla-
gets vedtagelse skulle udstedes en
bekendtgørelse, hvor de nærmere
krav til indberetningen vil fremgå,
herunder hvilke transaktioner der
vil være omfattet af indberetnings-
pligt mv.
DAC8 indeholder meget speci-
fikke regler for indberetning. Disse
regler er nærmere beskrevet i lov-
forslagets bemærkninger, og be-
kendtgørelsen vil komme til at af-
spejle disse regler.
Dansk Erhverv opfordrer derud-
over til, at der tages højde for de
administrative byrder, som indbe-
retningspligten kan medføre for
udbyderne af kryptoaktivtjenester,
DAC8 indeholder klare regler om,
hvem der er indberetningspligtige,
og hvad der skal indberettes.
Side 2 af 8
L 151 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2983070_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
især for de mindre aktører. Dansk
Erhverv påpeger, at det bør over-
vejes at indføre klare retningslinjer
og en gennemsigtig indberetnings-
proces, som kan lette udbydernes
overholdelse af indberetningsplig-
ten uden at skabe unødvendigt bu-
reaukrati.
Der vil blive taget højde for byr-
derne for erhvervslivet i forbin-
delse med udviklingen af indberet-
ningsløsningen.
Dansk Erhverv anerkender vigtig-
heden af at implementere
OECD´s modelregler i relation til
kryptoaktiver og e-penge, men be-
toner samtidig, at det er afgørende,
at de foreslåede regler er tilpasset
danske forhold og ikke skaber
unødige barrierer for innovation
på området. Dansk Erhverv me-
ner, at der bør tages højde for,
hvordan reglerne kan implemente-
res i praksis uden at hæmme ud-
viklingen af nye tjenester og tekno-
logier.
OECD´s modelregler og DAC8
indeholder ganske præcise regler,
som en dansk gennemførelse vil
skulle holde sig indenfor.
Henset til krytoaktivernes globale
karakter vurderes det hensigtsmæs-
sigt at have ensartede regler globalt
uden for mange nationale afvi-
gelser.
Afslutningsvist bemærker Dansk
Erhverv, at de understøtter lov-
forslagets generelle målsætninger
om at forbedre det administrative
samarbejde og øge transparensen,
men opfordrer samtidig til, at der
tages højde for de nævnte hensyn,
som vil kunne bidrage til en mere
effektiv og retfærdig implemente-
ring af reglerne.
Danske A-kasser
Danske A-kasser har ingen be-
mærkninger.
Side 3 af 8
L 151 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2983070_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Datatilsynet
Datatilsynet bemærker, at lov-
forslaget ikke umiddelbart giver
anledning til bemærkninger.
Datatilsynet bemærker dog, at det
generelt forudsættes, at reglerne i
databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven iagttages i
forbindelse med behandling af
personoplysninger foranlediget af
lovforslaget.
Reglerne i databeskyttelsesforord-
ningen og databeskyttelsesloven vil
naturligvis skulle iagttages i forbin-
delse med behandling af person-
oplysninger foranlediget af lov-
forslaget.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen bemærker,
at Skatteministeriet bør beskrive
den forventede it-projektrisiko for-
bundet med evt. behov for tilpas-
ning af eksisterende it-systemer til
understøttelse af lovforslaget og
det tilknyttede direktiv. Digitalise-
ringsstyrelsen finder i den forbin-
delse, at det vil være relevant at
forholde sig eksplicit til, at med-
lemslandenes omkostninger til it-
understøttelse af DAC8-direktivet
oprindeligt blev vurderet til at ligge
i intervallet 1-13 mio. euro, jf. di-
rektivforslagets konsekvensvurde-
ring.
Lovforslaget, der blev sendt i of-
fentlig høring, indeholdt ikke op-
lysninger om implementerings-
mæssige konsekvenser for Skatte-
forvaltningen, da denne vurdering
ikke var foretaget på det tidspunkt,
lovforslaget blev udsendt.
Lovforslaget er efterfølgende ble-
vet udbygget med et skøn herover.
Digitaliseringsstyrelsen bemærker,
at da lovforslaget indebærer ud-
veksling af personoplysninger, så
kan Skatteministeriet overveje at
gøre brug af et dataetisk vurde-
ringsskema udviklet af Dataetisk
Råd, der skal understøtte, at of-
fentlige myndigheder gør sig de
nødvendige etiske overvejsler
forud for beslutninger om
Det fremgår af præamblen til
DAC8, at den Europæiske Tilsyns-
førende for Databeskyttelse har
været hørt i forbindelse med tilbli-
velsen af DAC8.
Direktivet, som lovforslaget gen-
nemfører, har således været vurde-
ret ud fra et datebeskyttelsesmæs-
sigt perspektiv. Lovforslaget gen-
nemfører direktivets ganske
Side 4 af 8
L 151 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2983070_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
samkøring af data ved brug af nye
teknologier.
præcise regler, hvorved den data-
beskyttelse, der er indtænkt i direk-
tivet, videreføres i de danske reg-
ler. Det er dog klart, at de syste-
mer, der skal understøtte reglerne,
skal udvikles på en dataetisk for-
svarlig måde.
I relation til principperne for digi-
taliseringsklar lovgivning bemær-
ker Digitaliseringsstyrelsen, at
Skatteministeriet har anført udfør-
lige og gode overvejelser om lov-
forslagets udformning i overens-
stemmelse med de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning.
Udover det i lovforslaget allerede
anførte finder Digitaliseringsstyrel-
sen, at lovforslagets elementer om
krav om indsamling og udveksling
af skatteregistreringsnummer samt
brugen af OECD´s Crypto-Asset
Reporting Framework (CARF) bi-
drager til en udformning i overens-
stemmelse med princip 4 om sam-
menhæng på tværs ved genbrug af
begreber og data.
Foranlediget af Digitaliseringssty-
relsens høringssvar er lovforslagets
bemærkninger udbygget med disse
betragtninger.
Digitaliseringsstyrelsen bemærker,
at Skatteministeriet bør overveje at
redegøre for, i hvilket omfang de
beskrevne identifikationstjenester,
der forventes at følge af DAC8-di-
rektivet, vil være udformet i over-
ensstemmelse med princip 6 om
brug af offentlig infrastruktur,
hvilket efter Digitaliseringsstyrel-
sens opfattelse tilsiger en oriente-
ring mod eksisterende lovgivning
og standarder for autentifikation
Der er ikke aktuelle planer om at
udvikle en sådan identifikationstje-
neste i forbindelse med implemen-
teringen af DA8.
Dog vil en sådan løsning, hvis en
sådan på sigt udvikles, skulle base-
res på eksisterende lovgivning og
standarder for autentifikation og
identifikation, herunder eIDAS-
Side 5 af 8
L 151 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2983070_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og identifikation, herunder eI-
DAS-forordningen og de nationale
eID-løsninger.
forordningen og de nationale eID-
løsninger.
Digitaliseringsstyrelsen bemærker,
at Skatteministeriet bør overveje,
om elementerne i de foreslåede
ordninger om udveksling af skatte-
oplysninger er at betragte som en
beslutning om nye eller væsentligt
ændrede bindende krav, der er
fastsat af en EU-enhed eller en of-
fentlig myndighed vedrørende en
eller flere transeuropæiske, digitale
offentlige tjenester, og som har
indvirkning på grænseoverskri-
dende interoperabilitet. Digitalise-
ringsstyrelsen henleder i den for-
bindelse opmærksomheden på, at
offentlige myndigheder fra den 12.
januar 2025 i relevant omfang skal
foretage en interoperabilitetsvur-
dering, inden der træffes afgørelse
om nye eller væsentlige ændrede
bindende krav vedrørende transeu-
ropæiske, digitale tjenester som har
indvirkning på grænseoverskri-
dende interoperabilitet.
Det fremgår af DAC8, at EU-
Kommissionen senest den 31. de-
cember 2026 skal udvikle og stille
et centralt register til rådighed med
henblik på den automatiske ud-
veksling af oplysninger om krypto-
aktiver.
Udveksling af oplysninger vedrø-
rende kryptoaktiver vil således
komme til at ske via en løsning
stillet til rådighed af en EU-enhed,
hvorfor kravet om interoperabili-
tetsvurdering ikke gælder.
Digitaliseringsstyrelsen henviser til,
at kravet ikke gælder, hvis der alle-
rede er foretaget en interoperabili-
tetsvurdering, eller hvis bindende
krav gennemføres ved hjælp af løs-
ninger leveret af EU-enheder.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering (OBR) vurderer,
at lovforslaget medfører
Side 6 af 8
L 151 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2983070_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
administrative konsekvenser i
form af omkostninger for er-
hvervslivet.
OBR vurderer, at omkostningerne
bl.a. består i, at udbyderne af kryp-
toaktivtjenester vil skulle efterleve
en række regler om due diligence
og indberetning vedrørende de
transaktioner, de formidler. Der-
udover skal rådgivere, der indbe-
retter om grænseoverskridende
skatteplanlægningsordninger, ind-
samle og indberette skatteregistre-
ringsnumre.
OBR vurderer, at de samlede ad-
ministrative konsekvenser ikke
overstiger bagatelgrænsen for fore-
læggelse for Regeringens økono-
miske udvalg på 4 mio. kr. årligt,
hvorfor omkostningerne ikke
kvantificeres nærmere.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer bemærker
indledningsvist, at de for nuvæ-
rende ikke har bemærkninger til
implementeringen af direktivet.
FSR
danske revisorer noterer sig
dog, at de oplysninger, Skattefor-
valtningen vil kunne få fra de ind-
berettende udbydere af kryptoak-
tivtjenester og ved udveksling af
oplysninger fra andre landes skat-
temyndigheder, ikke umiddelbart
vil kunne anvendes til fortryk på
de skattepligtiges årsopgørelser,
men at oplysningerne på anden
måde vil kunne anvendes til at
Det er korrekt, at såvel indberet-
tede oplysninger
som oplysnin-
ger modtaget via udveksling
ikke
vil kunne anvendes til fortryk.
Oplysningerne vil dog kunne be-
nyttes på anden måde af Skattefor-
valtningen
fx som kontroloplys-
ninger.
Side 7 af 8
L 151 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2983070_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sikre en højere grad af regelefterle-
velse og en mere korrekt skattebe-
taling.
FSR
danske revisorer er af den
opfattelse, at det vil være en større
hjælp for de berørte kryptoaktive-
jere, hvis direktivets udveksling af
oplysninger kunne danne grundlag
for en avance- eller tabsopgørelse,
men har også forståelse for, at
dette hverken er indeholdt i direk-
tivet eller OECD´s CARF.
FSR
danske revisorer har i øvrigt
noteret sig, at der med implemen-
teringen af direktivet ikke er til-
tænkt overimplementering, hvilket
er en tilgang FSR
danske reviso-
rer støtter.
Det er korrekt, at der med imple-
menteringen af direktivet ikke er
tiltænkt overimplementering.
Endelig bemærker FSR
danske
revisorer, at de ikke har bemærk-
ninger til den foreslåede bestem-
melse, hvorefter Toldstyrelsen kan
behandle og videregive oplysnin-
ger om personer med henblik på
genoptagelse af samarbejdet med
Lufthavnstilsynet om bekæmpelse
af socialt bedrageri i forbindelse
med ind- og udrejse af Danmark.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Side 8 af 8