Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 150 Bilag 3
Offentligt
2991941_0001.png
IVÆRKSÆTTERAFTALE-SAGEN
Iværksætteraftalen fra juni 2024 indeholder et rigtig godt tiltag, der sikrer
større tryghed for iværksættere i dagpengesystemet. Det sikres bl.a. ved
at man kan opnå en dagpengeret og få beregnet sin dagpengesats på
basis af indkomst i perioden,
inden
man bliver iværksætter.
Desværre fremgår det af aftaleteksten, at perioden som iværksætter skal
være en ”død periode”. Men døde perioder er ikke længere et princip i
dagpengesystemet (efter dagpengereformen fra 2017) og
implementeringen af aftalen indebærer derfor introduktion af et nyt
(eller rettere et gammelt) princip i dagpengesystemet, som vil indebære
store administrative omkostninger for a-kasserne. Omkostninger som
ikke står mål med aftalen, som man forventer vil omfatte ca. 50 personer
årligt.
Danske A-kasser foreslår, at tiltaget i stedet udmøntes, så det er i tråd
med gældende principper dvs. ikke som en død periode men som en
forlængelse af både optjenings- og beregningsperioden.
En lille del af de 50 personer, der forventes at gøre brug af ordningen, vil
potentielt kunne får op imod 2.220 kroner mere i dagpenge om
måneden, hvis tiltaget implementeres efter gældende principper. Nemlig
de personer, der ikke er berettiget til en max dagpengesats pba.
indkomsten, inden de bliver selvstændige og som derefter tjener mere
som selvstændige.
Vi vurderer ikke, at det er i modstrid med aftalens ånd, da det politiske
ønske er jo netop var at stille iværksættere bedre i dagpengesystemet.
BAGGRUND
Man har fra politisk side aftalt at give medlemmer med en
iværksætterdrøm bedre muligheder for at udleve deres drøm, f.eks. ved
at sikre dem en dagpengeret med en beregnet sats på baggrund af det
arbejde, de havde forud for opstart af deres iværksættervirksomhed.
Aftalen bygger desværre på principper, som vi for år tilbage med
dagpenge- og selvstændigreformen har forladt, herunder på princippet
om en såkaldt ’død periode’.
Vi har talt for en administrativ udmøntning af aftalen, som ikke
genindfører døde perioder, men i stedet bygger på eksisterede principper
i dagpengesystemet – mere konkret en
forlængelse
af den eksisterende
optjenings- og beregningsperiode fremfor en ’død periode’. Det vil gøre
udmøntningen langt mere enkel og kan implementeres direkte i a-
kassesystemerne.
Det vil dog kunne stille nogle ganske få af de 50 personer, der årligt
forventes at bruge ordningen, marginalt bedre satsmæssigt – op til 2.220
27. februar 2025
Side 1 / 3
L 150 - 2024-25 - Bilag 3: Danske A-kassers notat af 27/2-25 om beregningsperioden for dagpengesatsen til iværksættere
2991941_0002.png
kr. om måneden – da de også vil kunne få beregnet deres dagpengesats
på baggrund af indtægten i perioden som selvstændig. Men det politiske
ønske er jo netop at stille nogen bedre.
STAR er gået med til at udmønte optjeningen som en forlængelse, men
har valgt at udmønte beregningen som en ’død periode’. Vi går ud fra, at
valget at død periode handler om, at nogle ganske få stilles marginalt
bedre på satsen, hvis man udmønter efter de nuværende principper i
dagpengesystemet (dvs. forlængelser). At man har valgt en udmøntning
med to forskellige metoder (én for optjening og en anden for beregning),
øger desværre kun den tekniske kompleksitet og regelkompleksiteten.
Resultatet er, at vi skal indføre et helt nyt (eller rettere sagt gammelt)
princip i dagpengesystemet for en aftale, der omfatter meget få
personer. Det vil indebære store administrative udgifter for a-kasserne.
LØSNING
Danske A-kasser foreslår, at sagen løses ved, at også beregningsperioden
udmøntes som en forlængelse. Konkret forslag til ændring af
lovforslaget fremgår af bilaget.
FAKTA
Ordningen forventes at blive brugt af ca. 50 personer årligt. Det vil kunne
stille nogle ganske få af de 50 personer marginalt bedre satsmæssigt – op
til 2.220 kr. om måneden – hvis de også vil kunne få beregnet deres
dagpengesats på baggrund af indtægten i perioden som selvstændig.
Merudgiften til dagpenge herved er helt ubetydelig, da langt de fleste vil
have tjent nok til at få beregnet en max-sats, allerede inden de blev
selvstændige.
Merudgiften til implementering i a-kasserne er til gengæld ganske
betydelig, hvis a-kasserne skal bygge et helt nyt beregningssystem til
ordningen.
TIDSPLAN
Loven er fremsat den 26. februar 2025 og er sat på dagsorden til 1.
behandling 13-03-2025.
ANDET
SMV Danmark bakker op om DAK’s forslag.
Side 2 / 3
L 150 - 2024-25 - Bilag 3: Danske A-kassers notat af 27/2-25 om beregningsperioden for dagpengesatsen til iværksættere
2991941_0003.png
BILAG. FORSLAG OM FORLÆNGELSE AF BEREGNINGSPERIODEN FOR IVÆRKSÆTTERE
Ved L 150 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og barselsloven
(Udvidet ret til dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse for arbejde i selvstændig
virksomhed med fulde barselsdagpenge) er der fremsat et forslag vedr. beregning af
dagpengesatsen for iværksættere på baggrund af lønarbejde i 12 måneder forud for
opstarten af virksomheden. Da indtægter i den efterfølgende periode ikke kan medregnes til
beregningen, betyder forslaget, at der indføres et (nyt) princip om ”død periode” i
dagpengesystemet.
Det vil have store administrative og økonomiske omkostninger for a-kasserne, herunder til
tilpasning af IT systemer.
Danske A-kasser foreslår i stedet, at forslaget om beregning af dagpengesatsen for
iværksættere udmøntes som en forlængelse af beregningsperioden. På den måde kan også
de efterfølgende indtægter, herunder medlemmets indtægter fra
iværksættervirksomheden, medregnes til beregningen af dagpengesatsen.
Det kan ske ved at ændre i forslaget til § 1, nr. 2, i L 150 på følgende måde:
2. Efter § 49 indsættes:
Ȥ
49 a.
Et medlem, som
opfylder betingelserne i er omfattet af
§ 53 a, kan vælge, at
forlænge
beregningsperioderne
i § 49, stk. 2, med den periode, hvor medlemmet har drevet
virksomheden i § 53 a udover n er de seneste
12 måneder
forud for opstarten af
virksomheden.
Ved beregningen af dagpengenes størrelse kan der
kun
medregnes indkomst
efter § 48, stk. 1, nr. 1
-3og 2.
Stk. 2.
Beregningsperioden i stk. 1 kan forlænges efter reglerne i § 49, stk. 3.«
Side 3 / 3