Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 150 Bilag 1
Offentligt
2982804_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsfor-
sikring m.v. og barselsloven (Udvidet ret til
dagpenge til iværksættere og bagatelgrænse
for arbejde i selvstændig virksomhed med
fulde barselsdagpenge)
Februar 2025
J.nr.
DEP: 2024-5115
STAR: 2024-3949
YS/KØ
HEN/DIT
Baggrund
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folke-
parti har den 21. juni 2024 indgået aftale om Iværksætterpakken.
Formål
Med lovforslaget foreslås gennemført en udvidet ret til arbejdsløshedsdagpenge for
nystartede iværksættere, som kan anvende lønindkomst i de forudgående 12 måne-
der før opstart af virksomhed til at optjene dagpengeret og få beregnet dagpenge-
satsen. Det er en betingelse at virksomheden lukker inden for det tredje og femte år
efter virksomhedens opstart, og at virksomheden gennem sin levetid har haft en
samlet omsætning eller har fået en kapitaltilførsel på 500.000 kr.
Endvidere foreslås det, at der indføres en bagatelgrænse for arbejde på 3�½ timer pr.
uge under barsel for selvstændige, så de har mulighed for at løse helt basale opga-
ver i virksomheden under barslen.
Den primære målgruppe
Alle medlemmer af en a-kasse, der starter selvstændig virksomhed og selvstændige
på barsel, der arbejder i op til 3�½ timer pr. uge under barslen.
De sekundære målgrupper
Ingen.
Samlet vurdering
Det vurderes, at forslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser.
Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget på baggrund af objektive kri-
terier om beskæftigelseskrav for selvstændig erhvervsdrivende mv. gives lige ret-
tigheder til kvinder og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at medføre tilsigtede
eller utilsigtede forskelle for mænd eller kvinder.
Forslaget om en udvidet ret til arbejdsløshedsdagpenge for nystartede iværksættere
skønnes på baggrund af den generelle kønsfordeling af selvstændige at berøre ca.
70 pct. mænd og ca. 30 pct. kvinder. Det vurderes dog ikke at være en konsekvens
L 150 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
af gældende regler eller af forslaget. Forskellene i anvendelsen blandt mænd og
kvinder skønnes ikke at skyldes forslaget, da det giver lige rettigheder til mænd og
kvinder, men vurderes at skyldes den underliggende fordeling blandt selvstændige.
Forslaget om selvstændige på barsel, der arbejder i op til 3�½ timer pr. uge under
barslen, skønnes dog i højere grad at berøre kvinder frem for mænd, da kvinder står
for ca. ¾ af den afholdte barsel med barselsdagpenge for selvstændige i 2023. Det
vurderes dog ikke at være en konsekvens af gældende regler eller af forslaget. For-
skellene i anvendelsen blandt mænd og kvinder skønnes ikke at skyldes forslaget,
da det giver lige rettigheder til mænd og kvinder, men skyldes den underliggende
fordeling af de afholdte barselsuger for selvstændige.
Samlet set vurderes det på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at
gennemføre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lov-
forslaget.
2