Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 149 Bilag 1
Offentligt
2982819_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Lovforslag om ændring af lov om social
pension, lov om arbejdsskadesikring og lov
om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring og af
arbejdsulykkeserstatninger m.v. (regulering
af folkepensionsalderen, ændring af
revisionsbestemmelse m.v.)
20. januar 2025
J.nr. STAR: 2024
1404
DEP: 2024-3584
Ydelser
Mathias Hyun Jensen
Baggrund
Efter lov om social pension skal det hvert 5. år beregnes, om folkepensionsalderen
skal reguleres. Dette skete første gang i 2015. Folkepensionsalderen fastsættes med
virkning fra 1. januar i kalenderåret 15 år efter det år, hvori folkepensionsalderen er
blevet reguleret efter lovens reguleringsregler.
Lovens reguleringsregler indebærer, at folkepensionsalderen i 2025 skal forhøjes
med et år med virkning fra 2040.
Det foreslås, at folkepensionsalderen fastsættes til 70 år for alle, der er født efter
den 31. december 1970. Det vil sige for alle personer, der fylder 69 år i 2040 eller
senere.
Formål
Lovforslaget har til formål at regulere folkepensionsalderen som følge af de
udmøntede og aftalte principper for levetidsindeksering fastsat ved lov, og indgår
som udgangspunkt allerede i de samfundsøkonomiske fremskrivninger.
De gældende bestemmelser om regulering af folkepensionsalderen blev indført ved
lov nr. 1586 af 20. december 2006. Lovændringen var et led i udmøntningen af den
politiske aftale af 20. juni 2006 om en velfærdsreform. Forliget om
levetidsindeksering af folkepensionsalderen er senest genbekræftet i 2015 i
Aftale
om levetidsindeksering af folkepensionsalderen,
og består af S, V, M, RV, DF og
K. Moderaterne indtrådte i forliget som følge af regeringsdeltagelsen.
Tilbagetrækningsreformen fra 2011 indebar en fremrykning på 5 år til 2019-2022
af den ved velfærdsreformen vedtagne gradvise forhøjelse af folkepensionsalderen
fra 65 år til 67 år, men ændrede ikke ved reguleringsmekanismen.
Folkepensionsalderen blev sidst reguleret til 69 år i 2020 med virkning fra 2035.
L 149 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Den primære målgruppe
Alle der fylder 70 år i 2040 eller senere.
Tilskadekomne, der får en folkepensionsalder over 69 år, og som har fået eller får
udmålt erstatning for tab af erhvervsevne inkl. et afløsningsbeløb efter de tidligere
arbejdsskadelove fra før 2004/2005, indtil de fylder 69 år.
Efterladte, der får en folkepensionsalder over 69 år, og som får udmålt en
erstatning for tab af forsørger inkl. et afløsningsbeløb efter de tidligere
arbejdsskadelove fra 2004/2005, indtil de fylder 69 år.
De sekundære målgrupper
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Ankestyrelsen påvirkes af forslaget om
forlængelse af erstatning efter arbejdsskadesikringsloven.
Samlet vurdering
Forslaget er en udmøntning af de gældende lovbestemte reguleringsregler. Disse
regler indebærer, at folkepensionsalderen fastsættes med udgangspunkt i, at den
forventede periode med folkepension i gennemsnit udgør 14�½ år målt for en 60-
årig. Folkepensionsalderen er den samme for kvinder og mænd. Da 60-årige
mænds forventede levetid er mindre end 60-årige kvinders forventede levetid
indebærer lovens reguleringsregler en tilsvarende forskel med hensyn til forventede
antal år med folkepension.
Den konkrete udmøntning af lovens reguleringsregler, det vil sige forhøjelsen af
folkepensionsalderen med ét år, er i forhold til målgruppen, kønsneutralt.
Lovforslaget påvirker således ikke de eksisterende strukturer, som i øvrigt stiller
mænd og kvinder forskelligt.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at
gennemføre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af
lovforslaget.
2