Transportudvalget 2024-25
L 146 Bilag 1
Offentligt
2983232_0001.png
HØRINGSNOTAT
Februar 2025
Høringsnotat om forslag til lov om
ændring af færdselslo-
ven (Revision af forsøgsordninger for selvkørende motor-
køretøjer og selvkørende enheder og obligatorisk digital
selvbetjening ved indberetning af sikkerhedsrådgivere)
Høringsnotatet er delt op i to dele. Første del vedrører forslagene
om revision af forsøgsordning for selvkørende motorkøretøjer og
obligatorisk digital selvbetjening ved indberetning af sikkerheds-
rådgivere. Anden del vedrører forslaget om revision af forsøgsord-
ning for selvkørende enheder.
Indholdsfortegnelse
Forslagene om revision af forsøgsordning for
selvkørende motorkøretøjer og obligatorisk digital
selvbetjening ved indberetning af sikkerhedsrådgivere... 3
1. Høringen ...................................................................................... 3
1.1. Høringsperiode ...................................................................... 3
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v. .............................. 3
2. Høringssvarene............................................................................ 6
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget ............................... 7
2.1.1. Sikkerhedsrådgivere........................................................ 7
2.1.2. Selvkørende motorkøretøjer ......................................... 10
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet.......................................... 15
Forslaget om revision af forsøgsordning for selvkørende
enheder ........................................................................ 15
1. Høringen ..................................................................................... 15
1.1. Høringsperiode......................................................................... 15
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v. ............................. 15
2. Høringssvarene........................................................................... 21
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget .............................. 21
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ........... 23
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0002.png
Side 2/39
2.2.1. Mulighed for forsøg på arealer med almindelig færdsel
og med større selvkørende enheder ....................................... 23
2.2.2 Mulighed for at kommunerne kan udpege testzoner til
test af selvkørende enheder.................................................... 26
2.2.3 Robotter i almindelig drift ............................................ 28
2.2.4. Definitionen af selvkørende enheder som emissionsfri
køretøjer ................................................................................. 30
2.2.5. CE-mærkning ............................................................... 32
2.2.6. Sagsbehandling og gebyrfinansiering af
forsøgsordningen ................................................................... 33
2.2.7. Evaluering .................................................................... 35
2.2.8. Dataretlige bemærkninger ........................................... 36
2.2.9. Forsikring og identifikation af enhederne.................... 36
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet......................................... 38
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0003.png
Side 3/39
Forslagene om revision af forsøgsordning for selvkø-
rende motorkøretøjer og obligatorisk digital selvbetje-
ning ved indberetning af sikkerhedsrådgivere
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Revision
af forsøgsordning for selvkørende motorkøretøjer og obligatorisk
digital selvbetjening ved indberetning af sikkerhedsrådgivere) har i
perioden fra den 2. december 2024 til den 7. januar 2025 (36 dage)
været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer
m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 2. december 2024 endvidere sendt
til Transportudvalget til orientering.
Herudover blev
udkastet til lovforslag
offentliggjort på Hørings-
portalen den 2. december 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag. Det bemærkes, at oversigten
er tilpasset i forlængelse af enkelte høringsparters orientering om
navneskift, således at høringsparternes nye navne indgår. Hørings-
parter, som er ophørt, er ikke medtaget.
Der er ikke myndigheder, organisationer m.v., som på egen foran-
ledning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Hørings-
svar
modtaget
Bemærk-
ninger
Ingen be-
mærknin-
ger
Advokatrådet
ATAX Arbejdsgiver-
forening for person-
transport
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0004.png
Side 4/39
ATL - Transportens
arbejdsgivere
Autobranchen Dan-
mark
Cyklistforbundet
Danmarks Motor
Union
Danmarks Tekniske
Universitet, Institut
for Transport (DTU
Transport)
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilforhandler
Union
Dansk Erhverv
Dansk Handicap For-
bund
Dansk Kørelærer-
Union
Dansk Metal
Dansk PersonTrans-
port (DPT)
Dansk Standard
Dansk Vejforening
Danske Kørelæreres
Landsforbund
Danske Motorcykli-
ster
Danske Regioner
X
X
X
X
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0005.png
Side 5/39
Danske Speditører
Datatilsynet
DI - Dansk Industri
Dommerforeningen
Dommerfuldmægtig-
foreningen
DTL - Danske Vogn-
mænd
Fagligt Fælles For-
bund (3F)
Falck A/S
FDM (Forenede Dan-
ske Motorejere)
Forbrugerombuds-
manden
Forbrugerrådet
Tænk
Foreningen af Frie
Kørelærere
Foreningen af offent-
lige
anklagere
Foreningen af Sik-
kerhedsrådgivere i
Danmark (FASID)
Forsikring & Pension
Frie Danske Lastbil-
vognmænd (FDL)
ITD - Brancheorgani-
sation for den danske
vejgodstransport
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0006.png
Side 6/39
KL - Kommunernes
Landsforening
Landbrug & Fødeva-
rer
Landdistrikternes
Fællesråd
Mobility Denmark
NOAHTrafik
Politiforbundet
Rådet for Bæredygtig
Trafik
Rådet for Sikker Tra-
fik
Trafikselskaberne i
Danmark (TID)
Trafikforsknings-
gruppen ved Aalborg
Universitet
Transporterhvervets
Uddannelser (TUR)
Veteranknallertklub-
ben Arkiv
X
X
X
X
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hørings-
svar om udkastet til lovforslag.
Transportministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder
om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omta-
les også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne hørings-
svar, men er foretaget på Transportministeriets egen foranledning.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0007.png
Side 7/39
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.1.1. Sikkerhedsrådgivere
2.1.1.1. Bemærkninger til bestemmelse om anvendelse af digital
selvbetjeningsløsning
FASID og ITD er betænkelige ved formuleringen
”transportmini-
steren bemyndiges til at indføre regler om, at oplysninger og
meddelelse om virksomhedernes udpegede sikkerhedsrådgivere
skal indsendes ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløs-
ning, som transportministeren stiller til rådighed”.
FASID og ITD
bemærker, at den eksisterende digitale selvbetjeningsløsning har
uheldige konsekvenser for sikkerhedsrådgivere og virksomheder.
Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis Færdselsstyrelsen lovligt kan
tvinge virksomheder eller deres sikkerhedsrådgivere til udeluk-
kende at foretage udpegning og afmelding via virk.dk. FASID og
ITD bemærker, at E-post går ind under en digital løsning, da den
ikke er papirbaseret.
DTL Danske Vognmænd er enige med transportministerens forslag
om at indføre obligatorisk digital selvbetjening ved indberetning af
sikkerhedsrådgivere for vejtransport af farligt gods.
DTL anfører, at den digitale løsning vil skabe en mere effektiv, ens-
artet og sikker proces for både virksomheder og myndigheder.
DI Transport/ATL ønsker at udtrykke bekymring over den foreslå-
ede ændring, der giver transportministeren beføjelse til at kræve,
at oplysninger om virksomhedernes sikkerhedsrådgivere udeluk-
kende indsendes via en specifik digital selvbetjeningsløsning. Den
nuværende digitale løsning, som DI/ATL tidligere har påpeget, har
resulteret i en række uhensigtsmæssige konsekvenser for både sik-
kerhedsrådgivere og virksomheder. Derfor finder de det ikke hen-
sigtsmæssigt, at Færdselsstyrelsen får beføjelse til at pålægge en
eksklusiv anvendelse af virk.dk til udpegning og afmelding.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0008.png
Side 8/39
Transportministeren vurderer, at høringssvarene ikke giver an-
ledning til at ændre i lovforslaget.
Bestemmelsen om anvendelse af en obligatorisk digital selvbetje-
ningsløsning til indberetning af udpegede sikkerhedsrådgivere
har til formål at reducere papirbaseret kommunikation mellem
virksomheder og offentlige myndigheder. Desuden er formålet at
reducere de administrative omkostninger i forbindelse med myn-
dighedens behandling af indsendte oplysninger.
Det vurderes, at anvendelse af den digitale løsning, som trans-
portministeren stiller til rådighed, som udgangspunkt ikke vil
medføre ændringer i den tid, virksomhederne skal anvende i for-
bindelse med indsendelse af oplysninger om udpegede sikkerheds-
rådgivere for vejtransport af farligt gods, da der i henhold til gæl-
dende ret allerede er pligt til, at virksomheder indberetter oplys-
ninger om udpegede sikkerhedsrådgivere for transport af farligt
gods.
Det bemærkes, at der arbejdes på at udvikle en ny digital selvbe-
tjeningsløsning. Selve formuleringen af bestemmelsen er derfor
også generel og fastsætter ikke en konkret digital selvbetjenings-
løsning eller konkrete indretningskrav hertil. Bestemmelsen er
dermed ikke til hinder for, at branchens bemærkninger tages med
i det fremtidige arbejde med den digitale selvbetjeningsløsning,
som kan indrettes mere simpelt og smidigt for virksomhederne at
anvende end den nuværende løsning.
2.1.1.2. Bemærkninger til den nuværende digitale løsning
FASID bemærker, at der for nuværende ikke kan tilmeldes en sik-
kerhedsrådgiver med gyldighed for beviset ud over 5 år. FASID op-
lever, at hverken virksomhederne eller sikkerhedsrådgiverne mod-
tager kvitteringer, hvilket skaber usikkerhed om, hvorvidt tingene
er gået igennem. Endelig undrer de sig over, hvor sikkerhedsrådgi-
vere skal tjekke, hvem der er tilmeldt deres CPR-nummer. Det vir-
ker uhensigtsmæssigt, at dette kun er synligt, hvis man går ind un-
der ”afmeld sikkerhedsrådgiver”.
FASID henviser i bemærkningerne til en skrivelse stilet til Færd-
selsstyrelsen fra januar 2024 omhandlende betænkeligheder for
især eksterne sikkerhedsrådgivere og spørgsmål til den nuværende
digitale løsning. FASID oplister i skrivelsen de problemer, som de
oplever med den nuværende digitale løsning.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0009.png
Side 9/39
ITD henviser i deres høringssvar til at tage hensyn til de problema-
tikker, som FASID oplister i skrivelsen fra januar 2024.
ITD bemærker desuden, at der er uhensigtsmæssig deling af per-
sonfølsomme oplysninger og en unødvendigt tung procedure sam-
menlignet med, da Beredskabsstyrelsen håndterede udpegninger
og afmeldinger. Det er i sidste ende en ekstra tidsmæssig og der-
med økonomisk byrde for de i forvejen hårdt pressede virksomhe-
der.
DI Transport/ATL bemærker, at den nuværende danske løsning in-
debærer flere konkrete problemstillinger som CPR-numre, der
gemmes automatisk i systemet hos brugeren inde
på Virk.dk, hvilket kan være i strid med GDPR-reglerne, mang-
lende adgang til et samlet overblik for sikkerhedsrådgivere over de-
res tilknyttede virksomheder, og at systemet ikke sender kvitterin-
ger ved registrering, hvilket skaber usikkerhed for både virksomhe-
der og rådgivere.
Transportministeren vurderer, at høringssvarene ikke giver an-
ledning til at ændre i lovforslaget, da bemærkningerne omhand-
ler den nuværende løsning, som er udmøntet i bekendtgørelse nr.
1618 af 8. december 2023 om sikkerhedsrådgivere for vejtrans-
port af farligt gods.
Det bemærkes dog, at der kan være problemer med anvendelse af
den nuværende digitale selvbetjeningsløsning, som i den fremti-
dige løsning kan indrettes mere simpelt og smidigt for virksomhe-
derne at anvende. Bemærkningerne til den nuværende digitale
løsning vil blive taget med i overvejelse i arbejdet med den fremti-
dige digitale selvbetjeningsløsning.
2.1.1.3. Bemærkninger til den fremtidige digitale selvbetjenings-
løsning
DTL Danske Vognmænd ser det som en klar fordel, hvis også sik-
kerhedsrådgiveren, på vegne af kunden, får mulighed for at indbe-
rette via f.eks. MitID, som vi har mulighed for ved andre indberet-
ninger. Denne tilgang sikrer, at oplysningerne håndteres korrekt og
med høj datasikkerhed, samtidig med at det mindsker risikoen for
fejl og mangler i indberetningen.
DI Transport/ATL ønsker, at den svenske model for registrering af
sikkerhedsrådgivere undersøges. I Sverige tilbydes rådgivere et
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0010.png
Side 10/39
samlet overblik over de virksomheder, de er tilknyttet. De vurde-
rer, at en tilsvarende løsning kunne være en værdifuld inspiration
for Danmark.
DI Transport/ATL opfordrer til, at de identificerede udfordringer
adresseres, og at der udvikles en mere brugervenlig og retssikker
digital løsning. Denne løsning bør tage højde for virksomhedernes
og rådgivernes behov og sikre en smidig og pålidelig administra-
tion. De anbefaler, at en ny løsning indeholder en funktion, hvor
sikkerhedsrådgivere selv kan foretage tilmeldingen, hvorefter den
godkendes af virksomheden via MitID. Dette vil effektivisere pro-
cessen for alle parter. DI Transport/ATL står til rådighed for even-
tuelle spørgsmål og bidrager gerne til en arbejdsgruppe med hen-
blik på at sikre udviklingen af den mest optimale løsning.
ITD bemærker, at selvbetjeningsløsningen skal udarbejdes, så den
tager hensyn til de problematikker FASID oplister i skrivelse stilet
til Færdselsstyrelsen fra januar 2024.
Transportministeren vurderer, at høringssvarene ikke giver an-
ledning til at ændre i lovforslaget, da bemærkningerne omhand-
ler den nuværende løsning, som er udmøntet i bekendtgørelse nr.
1618 af 8. december 2023 om sikkerhedsrådgivere for vejtrans-
port af farligt gods.
Det bemærkes dog, at den fremtidige digitale selvbetjeningsløs-
ning kan indrettes mere simpelt og smidigt for virksomhederne at
anvende end den nuværende løsning. Bemærkningerne til den nu-
værende digitale selvbetjeningsløsning vil blive taget med i over-
vejelse i arbejdet med den fremtidige digitale selvbetjeningsløs-
ning.
2.1.2. Selvkørende motorkøretøjer
Cyklistforbundet udtrykker både begejstring og bekymring for
fremtiden med selvkørende motorkøretøjer. Forbundet anfører, at
selvkørende køretøjer potentielt kan være en sikkerhedsmæssig ge-
vinst for cyklister og fodgængere, da mange ulykker i dag skyldes
menneskelige fejl i trafikken. Samtidig udtrykkes der bekymring
for, at selvkørende køretøjer kan føre til flere biler i bybilledet, her-
under tomme biler, hvilket kan reducere brugen af cykel og kollek-
tiv transport og påvirke bymiljøet negativt.
Forbundet bemærker desuden, at Færdselsstyrelsen i fremtidige
tilladelser til selvkørende køretøjer bør sikre, at producenternes
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0011.png
Side 11/39
teknologier tager særligt hensyn til cyklister og fodgængere, især i
komplekse bymiljøer.
Endelig foreslår Cyklistforbundet, at færdselsloven præciserer en
minimumsafstand på 1,5 meter ved overhaling af cyklister, samt at
hastigheden i byområder sættes til 30 km/t. Disse tiltag vurderes at
kunne styrke sikkerheden og trygheden for cyklister betydeligt og
kan integreres i selvkørende bilers programmering.
FDM udtrykker overordnet tilfredshed med, at de foreslåede æn-
dringer fremstår fornuftige og velafbalancerede. FDM understreger
vigtigheden af, at trafiksikkerhed og fremkommelighed for den øv-
rige trafik også fremadrettet prioriteres højt, når forsøg med selv-
kørende køretøjer gennemføres.
Derudover bemærker FDM, at der i FN-regi fortsat pågår et vigtigt
arbejde med at definere nærmere krav til selvkørende køretøjer.
FDM deltager aktivt i dette arbejde og opfordrer Færdselsstyrelsen
til nøje at følge udviklingen.
Forsikring & Pension fremhæver motorområdets store betydning
for forsikringsbranchen og understreger, at innovation og udvik-
ling inden for mobilitet og automatisering er områder, de følger
med stor interesse. De ser frem til at deltage i fremtidige overvejel-
ser på området og påpeger et stigende behov for en opdatering af
færdselslovens motorkøretøjsbegreb i lyset af udviklingen inden for
selvkørende enheder og nye transportformer.
ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport ud-
trykker overordnet opbakning til revisionen af forsøgsordningen
for selvkørende motorkøretøjer.
ITD anfører, at de håber, at æn-
dringerne af forsøgsordningen vil skabe tilstrækkelige rammer for
at kunne igangsætte eventuelle forsøg med tunge køretøjer inden
for ansvarlige og sikre rammer.
Trafikselskaberne i Danmark (TID) udtrykker generel opbakning
til revisionen af forsøgsordningen for selvkørende motorkøretøjer.
De fremhæver, at lovforslaget gør det enklere at gennemføre pro-
jekter med delte førerløse køretøjer som en integreret del af den
kollektive transport, uden at gå på kompromis med passagerernes
og den øvrige trafiks sikkerhed.
TID kvitterer for, at en række af de input, som organisationen gav i
forbindelse med evalueringen i 2022, er blevet indarbejdet i lov-
forslaget. De ser positivt på, at projekter med førerløse køretøjer
kan omfatte SAE-niveau 4 (uden sikkerhedschauffør i køretøjet),
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0012.png
Side 12/39
og at der ikke længere stilles krav om særskilte bekendtgørelser el-
ler forelæggelse for Transportudvalget. Dette vurderes at reducere
procestiden og fremme en mere smidig proces for gennemførelse af
projekter.
Mobility Denmark udtrykker overordnet støtte til de foreslåede
ændringer til forsøgsordningen for selvkørende motorkøretøjer. De
fremhæver, at ændringerne imødekommer flere af de anbefalinger,
som fremkom på baggrund af Vejdirektoratets evaluering i 2022.
Transportministeriet kan samlet bemærke, at ministeriet har no-
teret sig de overvejende positive tilkendegivelser fra høringspar-
terne vedrørende lovforslaget.
DTL
Danske Vognmænd opfordrer til, at selvkørende motorkøre-
tøjer af typerne selvkørende e-trailers og Self Propelled Modular
Transport (SPMT) bliver omfattet af dansk lovgivning, så de kan
anvendes lovligt af danske transportvirksomheder.
Derudover anbefaler DTL, at Færdselsstyrelsen følger den europæ-
iske organisation ESTA’s kommende Best Practice Guideline for
anvendelsen af SPMT, som forventes færdiggjort i anden halvdel af
2025.
DTL
Danske Vognmænd har opfordret til, at selvkørende e-trai-
lers og Self Propelled Modular Transport (SPMT) omfattes af for-
søgsordningen. Transportministeriet bemærker, at de nævnte ty-
per af køretøjer som udgangspunkt er fjernstyrede og dermed
klassificeres som selvmanøvrerende snarere end autonomt selv-
kørende. Derfor vurderes de at falde uden for forsøgsordningens
anvendelsesområde.
Mobility Denmark finder det kritisabelt, at ændringerne først in-
troduceres nu, hvilket har medført, at danske virksomheder har
flyttet aktiviteter til udlandet som følge af en tidligere utilstrække-
lig og kompliceret forsøgsordning. De bemærker, at kravene om
særskilte bekendtgørelser og restriktive tekniske krav har været
unødigt byrdefulde for projekter. Mobility Denmark bifalder der-
for, at lovforslaget fjerner bekendtgørelseskravet og giver mulighed
for lempeligere krav ved forsøg med FN- eller EU-typegodkendte
køretøjer. De understreger dog, at processen med ændringer bør
være effektiv og fleksibel for at sikre, at projekter kan implemente-
res og valideres løbende.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0013.png
Side 13/39
Mobility Denmark har udtrykt kritik af, at lovforslaget først
fremsættes nu. Transportministeriet bemærker hertil, at grundla-
get for lovforslaget blandt andet bygger på resultaterne af to om-
fattende evalueringer vedrørende henholdsvis selvkørende enhe-
der og selvkørende motorkøretøjer. Disse evalueringer har resul-
teret i en række anbefalinger, der efterfølgende er blevet bearbej-
det og omsat til et samlet lovforslag. Processen har været kom-
pleks og tidskrævende, men har haft til formål at sikre en helheds-
orienteret og velafbalanceret revision af forsøgsordningen.
Mobility Denmark understreger vigtigheden af, at mindre ændrin-
ger, herunder softwareopdateringer, kan implementeres løbende
uden at påvirke tilladelserne, da sådanne opdateringer kan have
væsentlig betydning for præmisserne for forsøget.
Trafikselskaberne i Danmark (TID) fremhæver behovet for flek-
sible rammer, der kan muliggøre tekniske opdateringer og mindre
organisatoriske ændringer under projekternes forløb, uden krav
om ekstern godkendelse, så længe disse ændringer ikke påvirker
trafiksikkerheden væsentligt.
Transportministeriet anerkender, at forsøg med selvkørende mo-
torkøretøjer kræver en lang forberedelse, og at omstændigheder
kan ændre sig undervejs.
I forhold til udstedelse af selve tilladelsen og den efterfølgende ad-
ministration heraf er det vigtigt, at der tages hensyn til, at ram-
merne for forsøget kan ændre sig. Det er derfor, at der er en tæt
dialog mellem myndighedsgruppen, som vurderer ansøgningen,
og ansøger. Konsekvenserne af ændringer i forsøget afhænger af,
hvor omfattende de er for særligt trafiksikkerheden. Det er vig-
tigt, at ansøger forsøger at beskrive forventede ændringer i an-
søgningen, da der ellers kan opstå situationer, hvor mindre æn-
dringer i f.eks. køretøjets software kan få stor betydning for præ-
misserne for forsøget. Det er ændringens betydning, som er afgø-
rende for, om det påvirker tilladelsen.
I forhold til bemærkningerne fra Mobility Denmark og Trafiksel-
skaberne i Danmark om behovet for fleksibilitet i forsøgsram-
merne og mulighed for at implementere tekniske og organisatori-
ske ændringer uden omfattende godkendelsesprocedurer, skal
Transportministeriet bemærke, at det med lovændringen bliver
nemmere at gennemføre ændringer i forsøg, da der ikke skal ud-
arbejdes en ny bekendtgørelse, men blot udstedes en ny admini-
strativ tilladelse
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0014.png
Side 14/39
2.1.2.1. Assessorordningen
Mobility Denmark bemærker, at det er vigtigt at assessorordningen
og reglerne for assessorer udstikker klare retningslinjer for, hvad
assessor skal vurdere, ligesom afgrænsning og retningslinjer for
indhold af en ansøgning til assessor ifølge Mobility Denmark er
nødvendige for, at projekter kan gennemføres med en forudsigelig-
hed både i forhold tidslinjer og set fra et økonomisk perspektiv.
Mobility Denmark bemærker i den forbindelse, assessors vurde-
ring bør være overflødig ved forsøg med typegodkendte køretøjer.
Mobility Denmark anbefaler endeligt, at der iværksættes retnings-
linjer eller et forum til fastsættelse af metoder til risikovurdering,
så metoderne ikke skal udvikles undervejs i projekterne og der-
igennem fordyre processen.
Trafikselskaberne i Danmark (TID) finder det hensigtsmæssigt, at
assesseringen lempes for forsøg med FN- eller EU-typegodkendte
køretøjer eller med sikkerhedschauffør, da kørsel med en sikker-
hedschauffør i køretøjet ifølge Trafikselskaberne vil kunne sidestil-
les med flextrafik eller delt taxakørsel. Der bør ifølge Trafikselska-
berne iværksættes retningslinjer eller et forum til fastsættelse af
metoder til risikovurdering, så metoderne ikke skal udvikles un-
dervejs i projekterne og derigennem fordyre processen. Trafiksel-
skaberne anbefaler i den forbindelse, at der kigges mod regelvær-
ket i Norge og Sverige når retningslinjerne for assessorvurderingen
skal præciseres.
Transportministeriet deler vurderingen af, at assessorordningen
kan medføre, at ansøgningsprocessen er kompliceret og admini-
strativ tung. Det ændrer dog ikke ved, at det som udgangspunkt
er vigtigt, at en uvildig ekspert (en assessor), som har de fornødne
kompetencer til at vurdere forsøget, herunder rute/infrastruktur,
trafikbilledet, teknologien, ansøgers organisation m.v., gennem-
går forsøget i sin helhed, således at det sikres, at forsøget kan
gennemføres færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Transportministeriet deler dog også vurderingen af, at forsøg
med FN- eller EU-typegodkendte køretøjer eller en sikkerheds-
chauffør bør kunne underlægges en mere enkel assessorvurde-
ring. De konkrete lempelser i forhold til assessorvurderingen vil
blive fastsat i bekendtgørelse om assessorer i forbindelse med for-
søg med selvkørende motorkøretøjer, og der vil i forbindelse med
ændringen af denne bekendtgørelse ligeledes være behov for at
opdatere det vejledningsmateriale, der knytter sig til assessorord-
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0015.png
Side 15/39
ningen. Transportministeriet vil i den forbindelse bede Færdsels-
styrelsen undersøge om der kan inddrages erfaringer fra Norge
og Sverige når retningslinjerne i vejledningsmaterialet opdateres.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
Der er foretaget lovtekniske justeringer i bemærkningerne
til § 1 nr. 1 med henblik på at præcisere bestemmelsens an-
vendelsesområde.
Forslaget om revision af forsøgsordning for selvkørende
enheder
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Revision
af forsøgsordning for selvkørende enheder) har i perioden fra den
29. november 2024 til den 5. januar 2025 (37 dage) været sendt i
høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 29. november 2024 endvidere
sendt til Transportudvalget til orientering.
Herudover blev
udkastet til lovforslag
offentliggjort på Hørings-
portalen den 29. november 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag. Det bemærkes, at oversigten
er tilpasset i forlængelse af enkelte høringsparters orientering om
navneskift, således at høringsparternes nye navne indgår. Hørings-
parter, som er ophørt, er ikke medtaget.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0016.png
Side 16/39
Udover nedenstående er der kommet høringssvar fra Aarhus Kom-
mune, Kerteminde Kommune og Maybe Robotics.
Der er ikke andre myndigheder, organisationer m.v., som på egen
foranledning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at
afgive
hø-
rings-
svar
Advokatsamfun-
det
Agrointelli
Autobranchen
Danmark
Automobilbran-
chens Handels-
og Industrifor-
ening
Samtlige byretter
Capra Robotics
ApS
Conpleks
Cyklistforbundet
Danmarks Motor
Union
Danmarks Tekni-
ske Universitet-
Institut for
X
X
X
X
X
X
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0017.png
Side 17/39
Transport (DTU
Transport)
Dansk Bilbran-
cheråd
Dansk Bilfor-
handler Union
Dansk Erhverv
Dansk Industri
(DI)
Dansk Kørelærer-
Union
Dansk Køreskole
Forening
Dansk Standard
Dansk Transport
& Logistik (DTL)
Dansk Vejfor-
ening
Danske Advoka-
ter
Danske Biludle-
jere
Danske Kørelæ-
reres Landsfor-
bund
Danske Motor-
cyklister
Danske Regioner
Datatilsynet
X
X
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0018.png
Side 18/39
Den Danske
Dommerforening
DFIM
Dansk
forening for in-
ternational mo-
torkøretøjsforsik-
ring
Dimaps ApS
Dommerfuld-
mægtigforenin-
gen
Domstolsstyrel-
sen
Falck Danmark
A/S
Fodgængerfor-
bundet
Forbrugerom-
budsmanden
Forbrugerrådet
Tænk
Forenede Danske
Motorejere
(FDM)
Foreningen af
Frie Kørelærere
Forsikring & Pen-
sion
Frie Danske Last-
bilvognmænd
(FDL)
X
X
X
X
X
X
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0019.png
Side 19/39
GTS
Godkendt
Teknologisk Ser-
vice
Havarikommissi-
onen for Vejtra-
fikulykker
Håndværksrådet
Institut for Men-
neskerettigheder,
International
Transport Dan-
mark (ITD)
Kommunal Vej-
teknisk Forening
Kommunernes
Landsforening
KL
Kørelærerfor-
eningen
Landsforeningen
af Polio Trafik-
og Ulykkesska-
dede
Køreprøvesag-
kyndiges Lands-
forening
Landbrug & Fø-
devarer,
Landdistrikternes
Fællesråd
X
X
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0020.png
Side 20/39
Landsforening af
Forsvarsadvoka-
ter
Lorenz Technol-
ogy ApS
Meili ApS,
Mobility Den-
mark- De Danske
Bilimportører
NOAH-Trafik
Novo Nordisk
Odense Robotics
Politiforbundet i
Danmark
Rådet for Bære-
dygtig Trafik
Rådet for Grøn
Omstilling
Rådet for Sikker
Trafik
Starship Techno-
logies
Sikre Veje
TinyMobileRo-
bots ApS
Trafikforsknings-
gruppen ved Aal-
borg Universitet
X
X
X
X
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0021.png
Side 21/39
Transporterhver-
vets Uddannelser
Veteranknallert-
klubben Aktiv
Vestre Landsret
Østre Landsret
X
X
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hørings-
svar om udkastet til lovforslag.
Transportministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder
om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omta-
les også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne hørings-
svar, men er foretaget på Transportministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Aarhus Kommune kvitterer for en god og positiv dialog om områ-
det for selvkørende enheder. Aarhus Kommune udtrykker fuld for-
ståelse for kompleksiteten ift. både udformning af selve ordningen,
lovgivningen og sikkerheden omkring brugen af selvkørende enhe-
der, og støtter vi fuldt op om, at selvkørende enheder skal kunne
ibrugtages under ordnede forhold, hvor bl.a. sikkerheden er en
topprioritet.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0022.png
Side 22/39
Aarhus Kommune mener, at der i landets kommuner er et stort po-
tentiale for, at selvkørende enheder vil kunne afhjælpe en række af
de udfordringer, som den offentlige sektor står overfor eks. ift.
nedslidende, repetitive og mandskabstunge arbejdsopgaver, man-
gel på arbejdskraft, frigivelse af varme hænder, CO2 reduktion
mm. Aarhus Kommune ser positivt på, at der i lovforslaget er fokus
på at give plads til de kommuner, der gerne vil gå forrest, eks. ved
at kommunerne kan spille en mere aktiv rolle i identificering og
udpegning af egnede testområder, og får større råderum, når det
kommer til at afprøve nye robotter.
Aarhus Kommune ser det også som positivt, at kredsen af aktører,
der kan anvende forsøgsordningen udvides, så flere aktører får mu-
lighed for at gennemføre forsøg med selvkørende enheder.
Agrointelli takker for samarbejdet omkring udarbejdelse af for-
søgsordningen for selvkørende enheder, og er overbevist om, at de
muligheder, der med ordningen bliver åbnet for, danner grundlag
for både en indtægtsgivende dansk industri, som kan levere tekno-
logi til resten af verden, samtidig med at den kan bidrage til en
mere bæredygtig dansk landbrugsproduktion.
Conpleks finder, at udkastet i høj grad imødekommer behovet for
forsøg og test og giver bedre vilkår for dette i sammenhænge med
relevant færdsel, samtidig med at udstedelsen af tilladelser begrun-
des i individuelle vurderinger, hvorved forsøgsordningen giver de
ønskede konkurrencemæssige fordele.
FDM bakker grundlæggende op om, at man fra lovgivers side har
et ønske om at understøtte udviklingen og forsøge at høste de frug-
ter som moderne og morgendagens teknologi kan tilbyde. FDM ud-
trykker, at det i forlængelse heraf dog er ganske vigtigt, at man ikke
lader teknologifascinationen stå i vejen for det øvrige, eksisterende
samfund, og således risikerer at give køb på grundlæggende begre-
ber som færdselssikkerhed og trafikafvikling.
Odense Robotics takker for, at de og andre relevante aktører er ble-
vet inddraget i processen, og bemærker, at det er tydeligt, at der
har været fokus på at skabe en forbedret ordning, der både er prak-
sisnær og løsningorienteret. Odense Robotics bemærker, at det at
sikre, at politiske processer er tæt på erhvervslivets behov, ikke
blot er vigtigt for udviklingen af nye teknologier, men også for at
sikre, at Danmark fortsat kan være en frontløber inden for innova-
tion og her selvkørende teknologi. Odense Robotics ser de foreslå-
ede ændringer som et vigtigt skridt fremad og har derudover en
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0023.png
Side 23/39
række områder, som de ønsker at fremhæve og uddybe for at
styrke ordningen yderligere.
Odense Robotics bemærker, at forslaget introducerer en differenti-
eret tilgang med højrisiko- og lavrisikoforsøg, hvor kravene til sik-
kerhed og dokumentation tilpasses forsøgets karakter, og ser dette
som en positiv udvikling, da det skaber mulighed for at tilpasse
ordningen til forskellige typer forsøg og teknologier. Samtidig ser
Odense Robotics det som en klar fordel, at de faste krav til dimen-
sionsgrænser fjernes, og at vurderinger foretages fra sag til sag, da
det giver virksomheder større fleksibilitet og mulighed for at teste
innovative løsninger, der måske ikke tidligere kunne godkendes
under de faste grænser.
Transportministeriet har noteret sig bemærkningerne.
2.2. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Mulighed for forsøg på arealer med almindelig færdsel og med
større selvkørende enheder
Aarhus Kommune ser det som positivt, at der i ændringsforslaget
er fokus på, at det skal være muligt at køre med selvkørende enhe-
der på steder med almindelig færdsel, og at der ikke fremover vil
være en på forhånd angivet begrænsning ift. vægt og dimensioner
af selvkørende enheder.
FDM er af den opfattelse, at tilladelse til kørsel med selvkørende
enheder fortsat bør begrænses til strækninger og områder, som
alene i begrænset omfang anvendes til almindelig færdsel af en el-
ler flere færdselsarter, og at man ved at give los og lade sådanne
enheder begive sig ud, hvor færdslen er mere udbredt, løber en stor
risiko for utilsigtede konsekvenser. FDM bemærker, at det synes
oplagt at lade selvkørende enheder bevise sit værd i områder med
begrænset færdsel, før det overvejes, om disse også skal slippes løs
andre steder. FDM bemærker også, at det er vigtigt at have for øje,
at det ikke kun handler om, hvorvidt disse selvkørende enheder
ikke kører ind i andre trafikanter eller i øvrigt får skabt farlige situ-
ationer, men at det også er afgørende, at enhederne ikke skaber
forringelse af trafikafviklingen, fx når enheden går i stå midt på ve-
jen eller fortovet. FDM bemærker, at afledte farlige situationer
også skal undgås, som fx fodgængeren, der af enheden bliver tvun-
get til at træde ud på kørebanen. FDM bemærker, at teknologien
endnu i høj grad er i sin barndom, hvorfor FDM ikke mener, at ti-
den er inde til at slække på kravene for forsøg med selvkørende en-
heder.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0024.png
Side 24/39
ITD - International Transport Danmark glæder sig over, at lov-
forslaget indeholder udviklingsfremmende bestemmelser til æn-
dring af færdselsloven, som vil give bedre rammer og muligheder
for, at der kan igangsættes forsøgsordninger med selvkørende en-
heder, som kan anvendes på udpegede steder på færdselslovens
område, hvor der er almindelig færdsel. ITD angiver, at mulighe-
derne hidtil været relativt begrænsende og ikke har kunnet føre til
relevante forsøg i den tunge transportsektor i Danmark. ITD be-
mærker, at der, ved at fjerne begrænsningerne om vægt og dimen-
sioner for de selvkørende enheder, kan åbnes døre for nye mulig-
heder for afprøvning og teknologisk udvikling af tunge selvkørende
enheder.
Odense Robotics imødeser, at forslaget fjerner begrebet
“begræn-
set færdsel”, hvilket imødekommer en væsentlig udfordring, som
Odense Robotics også fremhævede i evalueringen af den gældende
forsøgsordning. Odense Robotics angiver, at det er vigtigt at
komme ud og få testet mere i virkeligheden, og at det er helt cen-
tralt for, at både startups og større virksomheder får mere erfaring
med virkeligheds- og driftsnære projekter. Odense Robotics be-
mærker, at det også er et vigtigt element i virksomhedernes vækst,
hvor man ofte tidligt går ud og sælger testprojekter, og at det ulti-
mativt gør, at Danmark potentielt sakker bagud i udviklingen.
Odense Robotics bemærker, at flere realistiske tests ikke kun vil
fremme innovation og tiltrække investeringer, men også give vær-
difuld indsigt tilbage til myndighederne.
Odense Robotics vurderer overordnet set, at de foreslåede ændrin-
ger kan implementeres fuldt ud på en ansvarlig og sikkerhedsmæs-
sigt forsvarlig måde, da sikkerhed er en kerneværdi for virksomhe-
derne inden for selvkørende teknologi, og branchen arbejder med
høje standarder for at sikre, at autonome systemer kan fungere
trygt i offentlige miljøer. Odense Robotics bemærker dertil, at de
eksisterende krav til maskinsikkerhed og teknologisk dokumenta-
tion kombineret med virksomhedernes egne sikkerhedsprocedurer
danner et stærkt fundament for at håndtere eventuelle risici, og at
de foreslåede ændringer kan implementeres uden at gå på kompro-
mis med sikkerheden.
Transportministeriet har noteret sig bemærkningerne.
For så vidt angår FDMs bemærkninger om at sikre hensyn til tra-
fiksikkerheden skal Transportministeriet bemærke, at evaluerin-
gen af den nuværende forsøgsordning viser, at der er udfordrin-
ger med kravet i den gældende ordning, hvor en selvkørende en-
hed kun kan få tilladelse til at køre på færdselslovens område på
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0025.png
Side 25/39
strækninger og områder, hvor der alene er et begrænset omfang
af almindelig færdsel. Evalueringen viser, at det ikke er gennem-
skueligt for ansøgerne, hvilke områder, der er omfattet af bestem-
melsen, og at det ikke er muligt at opfylde alle formål med selvkø-
rende enheder, når der kun kan gives tilladelse til forsøg med
selvkørende enheder på områder, som alene i begrænset omfang
anvendes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.
Samme evaluering viser ligeledes, at vægt- og dimensionsram-
men for de selvkørende enheder i den gældende forsøgsordning
afskærer en række robotvirksomheder fra at kunne anvende ord-
ningen, da deres robotter har dimensioner, som overskrider
grænserne for vægt og dimensioner i den gældende bekendtgø-
relse. Det drejer sig blandt andet om logistikrobotter til anven-
delse internt på fabriksområder og landbrugsrobotter, hvis pri-
mære arbejdsopgaver udføres på marker, men som kan have be-
hov for at krydse veje, som er omfattet af færdselslovens område.
Samme problematik er gældende for en række robotter til natur-
pleje og udendørs vedligeholdelsesopgaver, herunder f.eks. fejero-
botter og robotter til hækklipning.
Det er derfor Transportministeriets vurdering, at det er en forud-
sætning for at understøtte vækst og udvikling i området for selv-
kørende enheder, at forsøgsordningens anvendelsesområde udvi-
des til også at omfatte områder med almindelig færdsel og forsøg
med større og tungere enheder.
Det er Transportministeriets vurdering, at der vil kunne åbnes op
for forsøg med selvkørende enheder på steder, hvor der er almin-
delig færdsel, og for at der kan køres med større og tungere selv-
kørende enheder, mens der forsat tages et afgørende hensyn til
både færdselssikkerheden og fremkommeligheden, og til, at forsø-
get kan afvikles færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
For fortsat at sikre, at anvendelse af nye teknologier og køretøjs-
typer skal ske færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt, og uden at
det skaber unødig utryghed for øvrige trafikantgrupper, foreslås
det, at der fortsat er tale om en forsøgsordning, hvor kørsel med
selvkørende enheder fortsat kræver en konkret tilladelse fra
transportministeren (i praksis Færdselsstyrelsen ligesom i dag).
Her vil der ske en nøje vurdering af de nødvendige færdselssik-
kerhedsmæssige forhold i forbindelse med forsøget. Derfor vil der
stadig skulle ske en vurdering af strækningen eller området, som
enheden ønskes anvendt i, sammenholdt med den konkrete enhed,
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0026.png
Side 26/39
der ønskes anvendt, og der vil forsat være de samme sikkerheds-
mæssige krav til maskinen og dens egenskaber, herunder at ma-
skindirektivets regler om CE-mærkning skal overholdes.
Transportministeriet er opmærksom på, at en udvidelse af for-
søgsordningens anvendelsesområde til også at omfatte områder
med almindelig færdsel vil betyde, at de selvkørende enheder i hø-
jere grad vil skulle indgå i den almindelige trafik side om side
med eksisterende færdselsarter, ligesom større selvkørende enhe-
der i højere grad vil kunne påvirke fremkommeligheden og færd-
selssikkerheden negativt. Det er derfor også helt nødvendigt fort-
sat at foretage en overordnet færdselssikkerhedsmæssig vurde-
ring af det enkelte forsøg med henblik på, at vurdere den færd-
selssikkerhedsmæssige risiko for det enkelte forsøg.
For at opnå tilladelse til forsøg med selvkørende enheder vil der
således skulle være sikkerhed for maskinens basale sikkerheds-
mæssige egenskaber, og der vil derudover også blive set på den
generelle fremkommelighed og på karakteren og mængden af
færdsel på det pågældende område, hvor forsøget ønskes gen-
nemført. Alt efter vurderingen af det samspil, vil der blive stillet
passende vilkår om monitorering, varighed og opfølgning, og det
vil være forudsat, at vejmyndigheden har truffet beslutning om
eventuelle nødvendige sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse
med forsøget.
2.2.2 Mulighed for at kommunerne kan udpege testzoner til test af
selvkørende enheder
Aarhus Kommune ser det som positivt, at vejmyndigheden spiller
en større rolle i forhold til at kunne udpege områder som testzoner,
hvor der kan gennemføres test af selvkørende enheder, der har
brug for at blive afprøvet og eventuelt videreudviklet. Aarhus Kom-
mune bemærker, at det ligeledes er positivt, at vejmyndigheden
spiller en større rolle i forhold til at træffe beslutning om nødven-
dige sikkerhedsforanstaltninger, og at deri indsættes en specifik
hjemmel til dette.
Aarhus Kommune bemærker dog også, at det umiddelbart kan
være svært at vurdere forskellen på de to testmuligheder i forsøgs-
ordningen, og at den primære forskel, som de læser det er, at ved
testlignende forsøg, forholder Færdselsstyrelsen sig ikke til det
geografiske område, da vejmyndigheden har sagt god for egnethe-
den af testzonen (sandkassen). Aarhus Kommune bemærker, at det
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0027.png
Side 27/39
dog er beskrevet, at vejmyndigheden også skal være med i den vur-
dering ved driftslignende aktiviteter, og at forskellen måske bør
uddybes yderligere.
Odense Robotics, ser positivt på muligheden for at etablere testzo-
ner i kommuner, men bemærker, at det er vigtigt, at der gives klare
retningslinjer for, hvordan disse zoner kan anvendes og kategorise-
res. Odense Robotics anbefaler, at der etableres forskellige typer
zoner, herunder lavrisiko- og højrisikozoner, så virksomheder kan
teste deres teknologi under både kontrollerede forhold og i realisti-
ske scenarier. Odense Robotics bemærker dertil, at en differentie-
ret tilgang til zoner vil give virksomheder bedre mulighed for at va-
lidere deres løsninger og skabe mere præcise data til myndigheder-
nes evaluering af ordningen, hvilket vil være til gavn for både virk-
somheder, myndigheder og samfundet som helhed.
Transportministeriet skal hertil samlet bemærke:
Med lovforslaget vil der blive introduceret to forskellige typer af
tilladelser til forsøg med selvkørende enheder.
Det ene vil være det kendte forsøg fra den gældende forsøgsord-
ning, hvor forsøgene kan have driftslignende karakter med selv-
kørende enheder, der måske er afprøvet i andre lande eller på af-
lukkede områder, som man i stor udstrækning ved, hvordan opfø-
rer sig, men som nu vil skulle køre på færdselslovens område i
Danmark, med de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.
Det andet vil være det mere testlignende forsøg, der vil kunne
gennemføres i de testzoner, som det foreslås, at den kommunale
vejmyndighed kan udpege. Her vil der være tale om såkaldte
”sandkasser”, hvor der vil kunne gennemføres test med selvkø-
rende enheder, der har brug for en højere grad af afprøvning
blandt en grad af almindelig færdsel, inden de vil være klar til et
mere driftslignende forsøg.
I disse test af selvkørende enheder vil der også skulle tages nød-
vendige sikkerhedsmæssige forholdsregler, der passer til den en-
kelte selvkørende enhed, der ønskes testet inden for et sådant om-
råde. Men der vil være en større mulighed for at afprøve enheder-
nes tekniske funktioner og samspillet med den færdsel, enhederne
møder, som led i at udvikle enheden til på sigt at kunne løse drifts-
lignende opgaver.
Vejmyndigheden spiller en rolle i begge typer af forsøg. I de mere
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0028.png
Side 28/39
driftslignende forsøg kan der i nogle tilfælde være tale om en min-
dre aktiv rolle, idet initiativet til forsøget ikke nødvendigvis er
foranlediget af, at kommunen selv er ansøger eller projektejer.
Der kunne fx være tale om virksomheder, som ønsker at benytte
det offentlige vejnet til forsøg med selvkørende enheder. I disse til-
fælde skal Færdselsstyrelsen sikre, at vejmyndigheden er blevet
hørt om det konkrete forsøg.
Ved udpegningen af testzoner og ved ansøgninger om test af selv-
kørende enheder indenfor testzonerne, vil vejmyndigheden der-
imod spille en mere aktiv rolle da det er vejmyndigheden, der ud-
peger den konkrete testzone og vurderer eventuelle risici i forbin-
delse med testzonen, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger, der er
behov for i forbindelse med testzonen.
Det vil være op til vejmyndigheden at vurdere risikoprofilen i den
enkelte testzone, og det vurderes ikke at være fordelagtigt at ope-
rere med centralt fastsatte risikoprofiler i lovgivningen. Det skal
være en konkret vurdering for de enkelte testzoner, som varetages
af vejmyndigheden i den kommune, hvor testzonen skal etableres,
og hvor der er lokalkendskab til relevante forhold for en sikker
etablering af en sådan zone. I forbindelse med en konkret ansøg-
ning om test af en selvkørende enhed i en udpeget testzone vil det
være Færdselsstyrelsen, som vurderer, om de planlagte sikker-
hedsforanstaltninger er passende i forhold til den test, der ønskes
gennemført med enheden i testzonen.
Transportministeriet bemærker herudover, at det i lovforslaget,
der har været i offentlig høring, angives i de foreslåede § 92 m,
stk. 2, stk. 3 og stk. 4, der alle omhandler vejmyndighedens vurde-
ring af et forsøg, en testzone eller en test, at færdselslovens § 92
finder anvendelse.
Transportministeriet har imidlertid vurderet, at det ikke er nød-
vendigt at angive specifikt i lovteksten, at § 92 finder anvendelse,
idet vejmyndigheden generelt kan anvende § 92 til at træffe færd-
selsmæssige bestemmelser, som indvirker på vejens udnyttelse og
indretning, og § 92 er ikke begrænset til specifikke områder, så
længe vejmyndighedens bestemmelser har et færdselsmæssigt
indhold. Det er derfor ikke nødvendigt at henvise til færdselslo-
vens § 92 i bestemmelserne vedrørende forsøgsordningen for selv-
kørende enheder, for at § 92 finder anvendelse.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0029.png
Side 29/39
Der er således ikke tale om en materiel ændring, men om den æn-
dring af lovteknisk karakter, og vejmyndigheden kan efter det ju-
sterede forslag stadig anvende redskaberne i § 92, selvom § 92
ikke er angivet specifikt i de foreslåede bestemmelser.
2.2.3 Robotter i almindelig drift
Kerteminde Kommune skriver i deres høringssvar, at græsplæne-
robotter nu er almindeligt brugt på kommunale områder med of-
fentlig adgang, og at holdningen i branchen generelt er, at teknolo-
gien i forhold til græsplænerobotter er løbet foran lovgivningen.
Kerteminde Kommune bemærker dertil, at maskinerne er relativt
små og lette, så de hverken truer eller beskadiger såvel voksne som
børn, og at praksis har vist, at der kun optræder meget få og min-
dre skader på personer forårsaget af de gængse græsklipperobotter
fra fx Husqvarna.
Maybe Robotics udtrykker, at lovudkastet vil gøre det nemmere at
være udvikler i Danmark, men at alle dem der vil bruge robotter i
almindelig drift, ikke rigtig er tænkt ind. I høringssvaret gættes der
på, at alle kommuner bruger eller planlægger at bruge robotter i
dag, og at det samme gælder masser af golfbaner, boligselskaber og
private virksomheder. Maybe Robotics bemærker, at mange er i
tvivl om lovgivningen og foreslår, at der oprettes en hotline man
kan ringe til indtil lovgivningen er indfaset.
Transportministeriet skal hertil samlet bemærke, at kørsel med en
selvkørende enhed på færdselslovens anvendelsesområde, jf.
færdselslovens § 1, alene må finde sted, hvis transportministeren
har meddelt tilladelse hertil, jf. færdselslovens § 92 m, stk. 1. Det
fremgår videre af stk. 2, at transportministeren meddeler tilla-
delse til forsøg med selvkørende enheder, jf. stk. 1, efter høring af
vejmyndigheden. Kompetencen til at administrere ordningen er
delegeret til Færdselsstyrelsen, der har den tekniske fagkundskab
inden for køretøjsteknik.
Med dette lovforslag er det intentionen, at forsøgsordningen skal
kunne bruges i højere grad, og at det skal være nemmere at an-
vende selvkørende enheder.
Selvkørende teknologi er et område i stor udvikling, og det er
svært at forudse, præcis hvordan området udvikler sig, bl.a. på
baggrund af ændringerne i forsøgsordningen med dette lov-
forslag.
Transportministeriet anerkender, at
der kan opstå en si-
tuation, hvor det, for at undgå unødig administration, vil være
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0030.png
Side 30/39
hensigtsmæssigt, at nogle typer af selvkørende enheder, som ge-
nerelt vurderes at være færdselssikkerhedsmæssige uproblemati-
ske, eventuelt skal kunne anvendes i forsøgsordningen uden en
forudgående tilladelse. Det kunne f.eks. være små enheder med
meget lav hastighed, der ikke krydser stier eller veje, eller enheder
med andre lignede karakteristika.
For at understøtte den udvikling foreslås det i den reviderede ud-
gave af lovforslaget, at transportministeren skal kunne fastsætte
regler om, at forsøg med eller test af visse selvkørende enheder
med nærmere definerede egenskaber vedrørende f.eks. størrelse,
hastighed og anvendelsesområde kan gennemføres i forsøgsord-
ningen uden en forudgående tilladelse. Forsøgsordningen er ud-
møntet i bekendtgørelse nr. 941 af 19 maj 2021 om forsøg med
selvkørende enheder. En fremtidig beslutning om, at en særlig
type af selvkørende enheder, skal kunne køre under forsøgsord-
ningen uden en forudgående tilladelse, vil kunne udmøntes i be-
kendtgørelsen.
2.2.4. Definitionen af selvkørende enheder som emissionsfri køretøjer
Agrointelli bemærker, at de finder det uhensigtsmæssigt, at selvkø-
rende enheder fortsat defineres som værende emissionsfrie. Agro-
intelli bemærker dertil, at landbruget i dag serviceres af store og
ikke mindst tunge traktorer på diesel, og at Agrointelli har udviklet
en landbrugsrobot, som er den første landbrugsmaskine i Europa,
der er blevet certificeret til at køre på 100 % HVO biodiesel. En løs-
ning, der gør, at totalemissionen fra produktion og drift af denne
robot med nutidens teknologi ikke kan gøres mindre emissionsfrit
ved brug af f.eks. elektrisk drift og batterier. Agrointelli oplyser, at
robotten giver en energibesparelse på 20-40 % per arealenhed
sammenlignet med samme redskab trukket af en almindelig trak-
tor. Agrointelli håber derfor, at der kan ses på muligheden for at
benytte en mere bæredygtig løsning end nutidens teknologi.
Conpleks bemærker, at skønt det kan argumenteres at have mindre
betydning fremadrettet, vil der være visse områder for selvkørende
enheder, hvor elektrificering kan være en udfordring. Conpleks fin-
der det derfor fortsat uhensigtsmæssigt, at selvkørende enheder
defineres som værende emissionsfrie og med elektrisk fremdrift,
da en række fremtidige anvendelser af selvkørende enheder inden-
for præcisionslandbrug og naturpleje, fremadrettet fortsat vil in-
volvere relativt energitunge arbejdsopgaver, der kræver brug af tra-
ditionelle og hybride varianter af drivmiddel og samtidig ikke i ud-
gangspunktet har betydning i forhold enhedens selvkørende egen-
skaber.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0031.png
Side 31/39
Odense Robotics bemærker, at de finder det uhensigtsmæssigt, at
forsøgsordningen fortsat stiller krav om, at køretøjer skal være
emissionsfrie, og at dette krav udelukker en række værdifulde ca-
ses, som eksempelvis AgroIntelli, hvis teknologi ikke er batteridre-
vet, men som stadig har en net-positiv indflydelse på klimaet i for-
hold til eksisterende teknologier. Odense Robotics bemærker, at
automatisering af processer i mange tilfælde kan optimere brænd-
stofforbrug og reducere den samlede miljøbelastning, selvom tek-
nologien ikke er fuldt emissionsfri. Odense Robotics bemærker, at
man, ved at fastholde dette krav, risikerer at udelukke innovatio-
ner, der kan skabe stor værdi både klimamæssigt og økonomisk og
samtidig hæmme udviklingen af løsninger, som på sigt kan bidrage
til en endnu grønnere fremtid. Odense Robotics opfordrer derfor
til, at forsøgsordningen åbnes for selvkørende enheder, der kan do-
kumentere en samlet positiv miljøeffekt, selvom de ikke er emissi-
onsfrie.
Transportministeriet skal hertil samlet bemærke, at
efter færd-
selslovens § 92 l forstås ved en selvkørende enhed et førerløst
emissionsfrit køretøj, der kører med lav hastighed på hjul, bælter
el.lign., og som er teknisk indrettet således, at en fysisk person
kan overtage kontrollen af køretøjet.
Det foreslås videreført som en forudsætning for tilladelse til for-
søg med selvkørende enheder, at der i udgangspunktet skal være
tale om en førerløs emissionsfri enhed, der kører med lav ha-
stighed, og at en fysisk person kan overtage kontrollen af enheden
enten ved hjælp af en fjernbetjening eller f.eks. via computersty-
ring af enheden.
Transportministeriet anerkender dog behovet og gevinsterne ved
i nogle tilfælde at tillade forsøg med selvkørende enheder, der ikke
nødvendigvis er emissionsfri. For at gøre det muligt at under-
støtte en højere grad af brug selvkørende teknologi i brancher,
hvor man i dag ofte bruger store og tunge maskiner på diesel, fo-
reslås det således, at transportministeren i visse tilfælde skal
kunne dispensere fra kravet om, at en selvkørende enhed skal
være emissionsfri.
Det foreslås derfor, at der i § 92 m, indsættes et stk. 6, hvorefter
transportministeren til konkrete forsøg med selvkørende enheder
kan dispensere fra kravet om, at enheden skal være emissionsfri,
jf. § 92 l.
Det vil fortsat være en del af den grundlæggende definition af en
selvkørende enhed, at der er tale om et emissionsfrit køretøj. For
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0032.png
Side 32/39
ikke at afskære brugen af selvkørende teknologi ved opgaver som
f.eks. præcisionslandbrug og naturpleje, og dermed gå glip af ge-
vinsterne for miljøet ved formindsket dieselforbrug samt mindre
behov for arbejdskraft, foreslås det dog, at dette skal kunne fravi-
ges i konkrete tilfælde.
Der vil være tale om en konkret vurdering, hvor det vil indgå, om
det vurderes, at den konkrete enhed bruger mindre energi end en
traditionel maskine, der ellers ville blive anvendt, så der stadig er
en energimæssig besparelse ved forsøget, selvom der ikke anven-
des en helt emissionsfri enhed.
Det forventes, at den konkrete kompetence til at træffe afgørelser
efter denne undtagelse vil ligge hos Færdselsstyrelsen, der står for
den generelle administration af forsøgsordningen.
2.2.5. CE-mærkning
Aarhus Kommune bemærker, at den nye forsøgsordning og de til-
hørende ændringer i færdselsloven har fokus på at gøre forsøgsord-
ningen mere anvendelig og understøtte udviklingen af selvkørende
enheder, men bemærker dertil den også tidligere nævnte udfor-
dring i forhold til maskindirektivet og kravet om CE-mærkning.
Aarhus Kommune bemærker dertil, at da 99% af de danske virk-
somheder er betegnet som små- og mellemstore virksomheder
(SMV), som generelt er præget af stram økonomi og begrænsede
ressourcer, er dette en stor barriere. Aarhus Kommune bemærker,
at grundet de begrænsede ressourcer venter virksomhederne oftest
med en CE-mærkning, indtil deres produkt er færdigudviklet og
klar til at komme på markedet, og at der inden da er brug for, at
produktet bliver udviklet og testet i den virkelige verden og den/de
brugskontekster, som løsningen er tiltænkt til at håndtere.
Conpleks bemærker, at det implicitte krav om CE-mærkning kan
være udfordrende i udviklingsforløb med selvkørende enheder,
som ofte ikke er produktmodnet i en sådan en grad, at en formel
CE-erklæring i henhold til maskindirektivet er udarbejdet.
Odense Robotics bemærker, at CE-mærkning er en vigtig del af for-
søgsordningen, men at de oplever, at det nuværende krav kan være
en væsentlig barriere for virksomheder
særligt startups og pro-
jektvirksomheder. Mange virksomheder arbejder stadig på proof-
of-concept og er endnu ikke klar til at påbegynde den omfattende
og ressourcekrævende proces, som CE-mærkning indebærer.
Odense Robotics foreslår derfor, at der indføres mere fleksible krav
for prototyper, hvor en grundlæggende sikkerhedsvurdering kan
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0033.png
Side 33/39
erstatte fuld CE-mærkning i forsøgsfasen, og at dette vil sænke bar-
riererne for deltagelse og fremme innovation samtidig med, at sik-
kerheden bevares.
Transportministeriet skal hertil samlet bemærke, at maskindirek-
tivet, herunder reglerne om CE-mærkning hører til Erhvervsmini-
steriets ressort, og at reglerne om CE-mærkning gælder bredt for
maskiner. Det er således ikke i reglerne om forsøgsordningen for
selvkørende enheder, at der stilles et krav om CE-mærkning. Det
gælder både den gældende ordning og ordningen med de ændrin-
ger, der foreslås med dette lovforslag.
Transportministeriet har forståelse for de beskrevne udfordringer
og har løbende været i dialog med Sikkerhedsstyrelsen, der vare-
tager myndighedsopgaven vedrørende maskindirektivet, herun-
der CE-mærkning.
Det har været en del af dialogen, at der i forbindelse med arbejdet
med at revidere forsøgsordningen har vist sig et ønske fra kom-
muner og danske robotvirksomheder om, at der fra vejmyndighe-
den kan udpeges såkaldte ”sandkasser” eller ”testmiljøer”, hvor
virksomheder kan gennemføre den afsluttende testfase af robot-
ternes autonome styringssystemer i mere virkelighedstro omgi-
velser, end de selv kan skabe på egne fabriksområder, før robot-
terne tages i brug i mere drift-lignende forsøg. Flere virksomhe-
der har i relation til disse test udtrykt et behov for, at disse test
med henblik på udvikling af robotternes autonomi kan ske. før
den færdigudviklede robot undergår de afsluttende sikkerhedstest
og risikovurderinger for så vidt angår robottens maskinsikkerhed
med henblik på CE-mærkning i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/42/EF om maskiner (maskindirektivet).
Det er på baggrund af den dialog Transportministeriets forstå-
else, at maskindirektivet finder anvendelse ved ibrugtagning af en
maskine til den forudsatte anvendelse, og at der således før CE-
mærkningen kan udføres afprøvninger eller test, som ikke vedrø-
rer maskinens forudsatte anvendelse - eksempelvis græsklipning
eller fejning - men alene udvikling eller tilpasning af maskinens
autonome styringssystemer. Det er ligeledes Transportministeri-
ets opfattelse, at denne mulighed er afspejlet i præambel 12 og 17 i
maskindirektivet og i § 86 om definition af ibrugtagning i vejled-
ning i anvendelsen af maskindirektivet 2006/42/EF.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0034.png
Side 34/39
2.2.6. Sagsbehandling og gebyrfinansiering af forsøgsordningen
Aarhus kommune ser det som positivt, at kommunerne får mulig-
hed for at opkræve gebyr fra ansøger for udgifter i forbindelse med
behandling af ansøgninger og tilsyn. Aarhus Kommune bemærker
også, at der fortsat fra sidste forsøgsordning kan pålægges bruger-
betaling i forhold til sagsbehandling og godkendelse hos Færdsels-
styrelsen. Dertil bemærker Aarhus Kommune, at de gerne ser, at
der er fokus på, at sagsbehandlingstiden nedbringes og, at bruger-
betalingen fastsættes på et realistisk niveau for de potentielle ansø-
gere.
Odense Robotics bemærker, at en af de væsentlige udfordringer
ved forsøgsordningen er den manglende gennemsigtighed omkring
behandlingstiden for ansøgninger i forsøgsordningen, og at denne
udfordring desværre ikke er blevet adresseret i det nye forslag.
Odense Robotics bemærker, at denne mangel på klarhed gør det
svært for virksomheder at planlægge deres projekter og ressourcer
effektivt, hvilket kan afholde dem fra at benytte forsøgsordningen,
og anbefaler derfor, at der fastsættes klare tidsrammer for behand-
ling af ansøgninger, så virksomheder ved, hvad de kan forvente, og
at der skabes mulighed for løbende dialog og iterationer i proces-
sen.
Transportministeriet skal hertil samlet bemærke, at det
foreslås
videreført fra den gældende forsøgsordning, at forsøgsordningen
samt tilsyn med de tilladte forsøg skal være finansieret via geby-
rer og dermed være brugerbetalt.
Som beskrevet i bemærkningerne til det oprindelige lovforslag,
hvor forsøgsordningen blev indført, jf. Folketingstidende 2020-21,
tillæg A, L 37 som fremsat, side 10, følger gebyrordningen de al-
mindelige principper i Finansministeriets Budgetvejledning,
hvoraf bl.a. fremgår, at gebyrer skal fastsættes således, at der op-
nås fuld dækning for de omkostninger, som er forbundet med det
gebyrbelagte område, og at der ikke må opnås mere end fuld
dækning. Det fremgår videre af bemærkningerne til det oprinde-
lige lovforslag, at da det forventede antal af ansøgninger om tilla-
delse til forsøg med selvkørende enheder er usikkert, og da der
kan være stor forskel i omfang og kompleksitet af forsøgene, var
det vurderingen, at gebyr for sagsbehandling og tilsyn m.v. bør
opkræves efter regning for medgået tid, da ordningen derved på
denne måde tager hensyn til de enkelte forsøgs omfang og kom-
pleksitet.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0035.png
Side 35/39
Det bemærkes dertil, at bekendtgørelse nr. 1358 af 3. december
2024 om gebyrer og afgifter på Færdselsstyrelsens område i dag
indeholder nærmere bestemmelser om Færdselsstyrelsens op-
krævning af gebyr i forbindelse med behandling af ansøgninger
om og tilsyn med forsøg med selvkørende enheder og den fast-
satte timepris for sagsbehandlingen.
Ved den nærmere udmøntning af den ændrede forsøgsordning på
baggrund af dette lovforslag, forventes det, at der på bekendtgø-
relsesniveau også vil blive medtaget bestemmelser om kommu-
nernes mulighed for at opkræve gebyr fra ansøger for de udgifter
der er i forbindelse med behandling af ansøgninger og ved opga-
ver i forbindelse med tilsyn. Kommunerne vil ligesom Færdsels-
styrelsen kun kunne få dækket omkostningerne i forbindelse med
sagsbehandlingen og må ikke oppebære et overskud på ordnin-
gen.
Vedrørende sagsbehandlingstiden skal Transportministeriet be-
mærke, at der i ministeriet og hos Færdselsstyrelsen, der står får
administrationen af ordningen, er fokus på sagsbehandlingen.
Det er forventningen, at det med de foreslåede ændringer, der ud-
vider anvendelsesområdet for forsøgsordningen, vil være lettere
at opnå en tilladelse til forsøg med selvkørende enheder, og at der
vil være en større brug af ordningen, der efterhånden vil give
Færdselsstyrelsen et større grundlag at vurdere de enkelte ansøg-
ninger. Det er også forventningen, at der løbende vil ske en vur-
dering af sagsbehandlingen, og om der evt. er behov for justerin-
ger efterhånden, som der kommer flere ansøgninger.
Det bemærkes i den sammenhæng, at der med de foreslåede æn-
dringer i dette lovforslag har været et stort fokus på at imøde-
komme kommuner og robotvirksomheders ønsker om en mere
fleksibel ordning, hvor der er bedre rammer for at udvikle og af-
prøve selvkørende enheder uden de på forhånd definerede ram-
mer, der i høj grad definerer den gældende ordning. For at imø-
dekomme dette sammen med et fokus på færdselssikkerhed og
fremkommelighed omkring det enkelte forsøg eller den enkelte
test, er det nødvendigt med en meget individuel sagsbehandling,
og det ses ikke muligt på forhånd at definere en forventet sagsbe-
handlingstid eller fx fastsætte realistiske mål herfor.
2.2.7. Evaluering
Aarhus Kommune bemærker, at der lægges op til, at der først skal
evalueres efter 5 år, da man gerne vil have en længere og større re-
ferenceramme, end man oplevede ved den sidste ordning. Aarhus
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0036.png
Side 36/39
Kommune bemærker, at risikoen kan være, at der, hvis der stadig
opleves større udfordringer og stopklodser ved ordningen i forhold
til selvkørende enheder, så går 5 år, inden man får fokus på dem,
og at det ligeledes er et marked i hurtig udvikling, og at der derfor
vil være sket meget på 5 år.
Transportministeriet har noteret sig bemærkningen, men vurde-
rer at det med
baggrund i erfaringerne fra evalueringen af den
gældende ordning, der blev gennemført efter 3 år på baggrund af
et meget lille antal forsøg, fortsat er mest hensigtsmæssigt, at der
denne gang evalueres efter en lidt længere periode. Evalueringen
vil bl.a. skulle fokusere på indvirkningen af kørsel med selvkø-
rende enheder på trafikbilledet, herunder samspillet med øvrige
trafikanter, eventuelle uheld og hændelser, samt omfanget og ud-
bredelsen af kørsel med selvkørende enheder på de afgrænsede
områder. Evalueringen skal danne grundlag for en politisk stil-
lingtagen til, om ordningen skal fortsætte uændret, justeres, op-
hæves eller udvides. Det vurderes derfor, at det er vigtigt med et
større datagrundlag at evaluere på. Det foreslås dermed fortsat,
at der skal foretages en evaluering 5 år efter ændringerne med
dette lovforslag er trådt i kraft.
Det bemærkes dertil, at skulle der opstå udfordringer eller om-
stændigheder i løbet af de 5 år, som taler for en hurtigere evalue-
ring, vil der altid kunne træffes beslutning herom.
2.2.8. Dataretlige bemærkninger
Agrointelli bemærker, at de i forhold til behandling af persondata
og brugen af kamerasensorer finder det vigtigt at nuancere anven-
delserne. Agrointelli bemærker, at i de sammenhænge, hvor for-
skellige typer af kamerasensorer anvendes til eksempelvis analyse
af afgrøder, detektion af forhindringer eller assistance til naviga-
tion, og hvor data kun bruges kortvarigt lokalt, vil kravet om pi-
xelering være en unødig ekstra kompleksitet, der stiller yderligere
krav til processering, der kan overstige den lokale databehand-
lingskapacitet.
Datatilsynet henviser i deres høringssvar til deres høringssvar til
det tidligere lovforslag, hvormed den oprindelige forsøgsordning
blev indført (L 37 af 7. oktober 2020, lov nr. 2074 af 21. december
2020).
Transportministeriet henviser i den forbindelse til Transport
og
Boligministeriets høringsnotat til L 37 af 7. oktober 2020.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0037.png
Side 37/39
Transportministeriet skal supplerende bemærke, at ministeriet i
nærværende lovforslag i punkt 2.2.1.2.1. i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger har præciseret, at hvis der i kraft af de selvkø-
rende enheders navigationssystemer skulle blive indsamlet og be-
handlet personoplysninger, vil en sådan behandling skulle ske i
overensstemmelse med den persondataretlige lovgivning.
2.2.9. Forsikring og identifikation af enhederne
DFIM -Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring
(herefter DFIM) udtrykker bekymring for, at lovforslaget omfatter
endnu en ny type køretøjer, hvor der er forsikringspligt, og mulig-
hed for at pålægge dagsgebyrer for manglende forsikring, jf. færd-
selslovens § 106, og som er omfattet
af DFIM’s garantiforpligtelse
for skader forhold af uforsikrede og ukendte motorkøretøjer, men
hvor der ikke er registreringspligt.
DFIM bemærker, at uden registreringspligten har DFIM ingen
praktisk mulighed for at identificere tilladelsesindehaveren og der-
ved heller ikke reel mulighed for at pålægge tilladelsesindehaveren
dagsgebyrer, såfremt denne ikke opfylder sin forpligtelse til at have
den lovpligtige forsikring på den selvkørende enhed. DFIM bemær-
ker også, at DFIM’s mulighed for regres i tilfælde
af en ulykke med
en uforsikret enhed er sværere, når der ikke er registreringspligt.
DFIM bemærker i den sammenhæng, at det at lovforslag bl.a. læg-
ger op til, at det fremover skal være muligt at køre med selvkø-
rende enheder på steder med almindelig færdsel, samt at der frem-
over ikke vil være en på forhånd angivet begrænsning i vægt og di-
mensioner for de selvkørende enheder, vil øge risikoen for skader
forvoldt af selvkørende enheder.
DFIM bemærker dertil, at mange af de ”nye” typer af køretøjer kan
og bliver købt hos forhandlere, der er ukendte med forsikringsfor-
hold, herunder lovmæssig pligt til at købe ansvarsforsikring. DFIM
er bekymret for at tilladelsesindehaveren ved manglende viden om
ansvaret for at forsikre køretøjet, eller manglende viden om behov
for særlig forsikringsdækning af det konkrete køretøj, uforvarende
kan ende med en med en uoverskuelig økonomisk konsekvens i en
situation, hvor køretøjet forvolder skade på andre.
Transportministeriet skal hertil samlet bemærke, at de foreslåede
ændringer ikke introducerer en ny type køretøj. Med forslaget ud-
vides anvendelsesområdet for den gældende forsøgsordning for
selvkørende enheder, og der ændres på kriterierne for at kunne få
tilladelse til forsøg med selvkørende enheder.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0038.png
Side 38/39
Det foreslås videreført fra den gældende ordning, at færdselslo-
vens objektive erstatningsansvar og forsikringspligt pålægges til-
ladelsesindehaveren for eventuelle skader forvoldt af en selvkø-
rende enhed under et forsøg.
Det fremgår således af bekendtgø-
relse nr. 941 af 19. maj 2021 om forsøg med selvkørende enheder,
at ansøger bl.a. skal give Færdselsstyrelsen oplysninger om for-
sikringsforhold for at få tilladelse til forsøg med en selvkørende
enhed. Dette foreslås videreført i den reviderede ordning.
Der ændres med lovforslaget ikke på det element i den gældende
forsøgsordning, at de selvkørende enheder ikke skal registreres i
Køretøjsregisteret men i stedet bliver tildelt et individuelt identifi-
kationsnummer, der er registreret hos Færdselsstyrelsen. Det
fremgår således af § 14 i bekendtgørelsen om forsøg med selvkø-
rende enheder, at
tilladelsesindehaveren er ansvarlig for, at en
selvkørende enhed er forsynet med en påskrift med tilladelsesin-
dehaverens navn, tilladelsesindehaverens CVR-nummer, tilladel-
sesindehaverens telefonnummer og enhedens identifikationsnum-
mer. De regler foreslås der ikke ændret på.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
Der foreslås indsat et nyt
§92 m, stk. 6,
hvorefter
transport-
ministeren til konkrete forsøg med selvkørende enheder
kan dispensere fra kravet om, at en selvkørende enhed skal
være emissionsfri.
Se ovenfor i afsnit 2.2.4.
Der foreslås indsat et nyt
§ 92 m, stk. 13,
hvorefter trans-
portministeren
kan fastsætte regler om, at forsøg med eller
test af selvkørende enheder med nærmere definerede egen-
skaber vedrørende f.eks. størrelse, hastighed og anvendel-
sesområde kan gennemføres uden en forudgående tilla-
delse. Se ovenfor i afsnit 2.2.3.
På Transportministeriets egen foranledning, er der foretaget føl-
gende ændring:
I de foreslåede § 92 m, stk. 2, stk. 3 og stk. 4, angives det
ikke i lovteksten, at færdselslovens § 92 finder anvendelse.
Se ovenfor i afsnit 2.2.2.
L 146 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2983232_0039.png
Side 39/39
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.
Det bemærkes, at lovforslaget vil blive fremsat sammen med for-
slag til lov om ændring af færdselsloven (revision af forsøgsordning
for selvkørende motorkøretøjer og obligatorisk digital selvbetje-
ning ved indberetning af sikkerhedsrådgivere), der har været of-
fentlig høring parallelt med dette forslag.