Tak, formand. Vi har i dag to gældende forsøgsordninger for såvel selvkørende motorkøretøjer som selvkørende enheder. Begge forsøgsordninger har været gældende et par år, men de er næsten ikke blevet brugt, og derfor har lovforslaget til formål at revidere forsøgsordningerne på baggrund af evalueringer udarbejdet af Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet, som bl.a. bygger på tilbagemeldinger fra kommuner og forskellige aktører.
I forhold til de selvkørende motorkøretøjer er der otte anbefalinger fra Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratets evaluering, der bliver konkretiseret her. Her anbefales det, at den politiske involvering i godkendelsesprocessen reduceres, og det er jo rent faktisk Transportudvalgets indflydelse, der bliver reduceret; at godkendelser gives uden en særskilt udstedelse af bekendtgørelser for de enkelte forsøg; og at der gives mulighed for en mere lempelig proces for tilladelse til forsøg, der gennemføres med en sikkerhedschauffør, samt til forsøg, hvor der anvendes FN- eller EU-typegodkendte køretøjer.
Lovforslaget har således til formål at gøre processerne mere enkle i forbindelse med ansøgningen om forsøg med selvkørende motorkøretøjer i Danmark, når dette kan ske færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt, samt at give mulighed for, at der kan laves forsøg med selvkørende motorkøretøjer i større områder end i dag. Den del støtter Socialdemokratiet selvfølgelig.
Så er der den del af lovforslaget, der handler om selvkørende enheder. Der er det sådan, at forsøgsordningen for selvkørende enheder med lovforslaget ændres på tre hovedpunkter. For det første vil det fremover være muligt efter en konkret vurdering at køre med selvkørende enheder på steder med almindelig færdsel og ikke kun på steder med begrænset færdsel, som det er tilfældet i dag.
For det andet vil det fremover være sådan, at der ikke vil være en på forhånd angivet begrænsning i vægt og dimensioner for de selvkørende enheder. Det vil afhænge af det konkrete forsøg, den konkrete enhed og de konkrete omgivelser, hvor stor en enhed det færdselssikkerhedsmæssigt kan godkendes, at man kører med.
For det tredje får kommunerne mulighed for at udpege områder som testzoner, hvor der kan gennemføres test af selvkørende enheder, der har brug for at blive afprøvet og eventuelt videreudviklet. Der vil fortsat være tale om en forsøgsordning, hvor man skal have tilladelse for at køre, og der vil fortsat være et afgørende hensyn til færdselssikkerheden baseret på en konkret vurdering af de enkelte forsøg.
Også den del kan Socialdemokratiet selvfølgelig støtte, så afsluttende vil jeg sige, at med den her opdatering af forsøgsordningerne håber vi at der vil blive søsat flere forsøg her i Danmark. Det er vigtigt, for at den nyeste forskning og udvikling kan blive afprøvet i forsøg, så det forhåbentlig kan udvikle sig til nogle nye erhvervseventyr til gavn for vores økonomi, vores borgere og virksomheder i fremtiden. Så alt i alt er det en rigtig god tilpasning af forsøgsordningerne.