Transportudvalget 2024-25
L 145 Bilag 5
Offentligt
3004029_0001.png
Odense Kommune, Odense Slot, Nørregade 36-38, Postboks 730,
5000 Odense C
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal,
1577 København V
Klima- og Miljøforvaltningen
Natur og Miljø
Industri og Miljø
Odense Slot
Nørregade 36
5000 Odense C
www.odense.dk
Tlf. 23103541
E-mail
[email protected]
DATO
13. JUNI 2024
REF.
Udbygning af E20 syd om Odense
Odense Kommunes kommentarer til
miljøkonsekvensvurdering
Vejdirektoratet har sendt en miljøkonsekvensrapport for udbygningen af E20 syd
om Odense i høring i perioden fra den 12. april til den 15. juni 2024. Hermed
fremsendes Odense Kommunes kommentarer til rapporten.
Indledningsvist skal Odense Kommune give udtryk for, at det findes meget
positivt, at der endelig er udsigt til, at udbygningen af E20 syd om Odense
etableres. Dette er meget vigtigt for trafikafviklingen, ikke bare i Odense
Kommune, men også generelt.
Odense Kommune ser frem til et godt samarbejde med Vejdirektoratet om
projektets gennemførelse.
Støj fra motorvejen
Odense Kommune finder det meget positivt at projektet omfattet af
miljøkonsekvensvurderingen, indeholder volde og skærme til begrænsning af
støjen fra motorvejen. Der er således tale om et stort fremskridt, ikke bare i
forhold til den nuværende situation, men også i forhold til fremtiden.
Det fremgår dog også af miljøkonsekvensrapporten, at tiltagene ikke er
tilstrækkelige til at sikre at miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj fra
veje overholdes. Der vil stadig i 2040 være 3.047 boliger langs motorvejen der er
støjbelastede, idet de udsættes for en støjbelastning, der overstiger
pama
JOURNAL NR.
09.40.15-P17-1-24
EKSPEDITIONSTIDER
Mandag-Torsdag 10.00-14.00
Fredag lukket
1/9
L 145 - 2024-25 - Bilag 5: Henvendelse af 9/4-25 fra Thorbjørn Christian Kaldau, Odense S
3004029_0002.png
grænseværdien på 58 dB. Hertil kommer, at også kolonihaver, rekreative områder
og andre støjfølsomme arealer og anvendelser stadig rammes af støj fra
motorvejen.
Det fremgår af miljøkonsekvensrapporten og af baggrundsnotatet om
konsekvensanalyse af støjskærme, at flere undersøgte støjvolde og -skærme er
fravalgt som støjbegrænsende tiltag, med henvisning til at Vejdirektoratet, uden
angivelse af konkrete vurderingskriterier, finder at man ikke opnår tilstrækkelig
støjbegrænsning ved tiltagene, i forhold til hvad de koster. Dette sker, selv om
tiltagene kan begrænse antallet at støjramte boliger mv. Vejdirektoratet sætter
dermed økonomiske hensyn over hensynet til at sikre en rimelige støjbeskyttelse
af områderne langs motorvejen.
Problemet forværres ved, at Vejdirektoratet, for at finde besparelser i projektet,
har fjernet støjskærme fra det projekt, der er vurderet i miljøkonsekvensrapporten,
og dermed fjernet støjskærme som man oprindelig har vurderet burde etableres.
Særlig skal Odense Kommune pege på, at det findes forkert at
støjafskærmningen over Odense Å spares bort. Hvis dette sker, vil både Odense
Ådal, der er et velbesøgt rekreativt område, samt boligerne langs kanten af
ådalen, fortsat blive belastet med for meget støj. Også andre rekreative områder
bør overvejes støjbeskyttet, f.eks. området ved Glisholm Sø og Hollufgård. Det
bemærkes at Vejdirektoratet i andre tilfælde, f.eks. ved krydsningen af Susådalen
ved Næstved, har opsat støjskærme på broen over ådalen, for bl.a. at beskytte
rekreative områder mod støj. Dette bør også ske ved Odense Å.
Odense Kommune finder det ikke rimeligt, at man for at tilpasse projektets
økonomi, foretager besparelser i forhold til støjbekæmpelse. Støj fra motorvejen
er årsag til store gener for borgerne i Odense Kommune og forårsager også, jf.
forskningen, mange helbredsproblemer og øget dødelighed. Motorvejsstøj
vurderes desuden at være væsentlig mere generende end normal vejstøj, hvilket
taler for at støjafskærmningen langs motorvejen yderligere bør forbedres, og ikke
udsættes for besparelser af økonomiske grunde.
Det er Odense kommunes opfattelse, at eventuelle besparelser bør findes andre
steder i projektet, eller projektet bør tildeles flere midler. E20 er en afgørende del
af det statslige motorvejsnet i Danmark, og det må derfor være en statslig opgave
at afsætte tilstrækkelige midler til projektet for udvidelse af motorvejen, inklusive
en yderligere forbedret støjbekæmpelse. Det bemærkes i øvrigt, at udvidelsen af
motorvejen jf. det fremsendte materiale, stadig må forventes at give et stort
samfundsøkonomisk overskud, selvom der i projektet bruges væsentlig flere
midler på støjbekæmpelse.
Det fremgår af miljøkonsekvensrapporten, at projektet medfører et stort overskud
af jord. Odense Kommune skal foreslå, at Vejdirektoratet nærmere undersøger
2/9
L 145 - 2024-25 - Bilag 5: Henvendelse af 9/4-25 fra Thorbjørn Christian Kaldau, Odense S
3004029_0003.png
om overskuddet kan nyttiggøres til etablering af yderligere støjvolde langs
motorvejsudvidelsen, eller andetsteds langs motorvejsnettet i Odense Kommune.
På denne måde kan fordelen ved forbedret støjbeskyttelse kombineres med en
forbedret projektøkonomi.
Odense Kommune kan desuden konstatere, at miljøkonsekvensrapporten ikke
belyser mulighederne for at supplere støjdæmpende volde- og skærme med
støjdæmpende asfalt og nedsat hastighed, ligesom der ikke ses på muligheden
for at tilbyde tilskud til facadeisolering af boliger mod støj, hvor der ikke tilbydes
støjdæmpende tiltag, selv om støjgrænserne er overskredet. Odense Kommune
har tidligere, den 20. marts 2022 til Transportministeren samt den 25. marts til
Vejdirektoratet og Transportudvalget, sendt en rapport udarbejdet af Rambøll
omhandlende problemerne med motorvejsstøj i Odense Kommune, og
mulighederne for at begrænse problemerne. Det fremgår af rapporten, at en
løsning af støjproblemerne typisk vil kræve en tilgang, hvor alle støjdæmpende
tiltag er i spil samtidig – dvs. ikke bare støjskærme og -volde, men også
støjdæmpende asfalt, nedsat hastighed og tilskud til facadeisolering mod støj. Det
er Odense Kommunes opfattelse, at Vejdirektoratet i det videre arbejde med
motorvejsudvidelsen bør inddrage de ovennævnte andre muligheder for af
begrænse motorvejsstøjen og indarbejde dem i projektet.
Odense Kommune skal i øvrigt henlede opmærksomheden på at nedsat
hastighed på motorvejen også kan betragtes som et tiltag til at begrænse
motorvejens klimapåvirkning, og derfor er nævnt som en mulighed i kommunens
grønne mobilitetsplan. Det bemærkes, at Vejdirektoratet i
miljøkonsekvensrapporten selv anfører, at lokale hastighedsnedsættelser til 90
km/t kan være en mulighed på dele af motorvejsudvidelsen – ved Odense Å –
som følge af manglende nødspor. Muligheden for nedsat hastighed er således
ikke fremmed for Vejdirektoratet.
Som følge af, at problemerne med motorvejens støjbelastning ikke løses med
udvidelse projektet, Skal Odense Kommune anmode om, at der afholdes et møde
mellem Vejdirektoratet og kommunen, med henblik på at drøfte forudsætninger,
løsninger samt valg- og fravalg i forbindelse med projektets fortsatte
støjbelastning af omgivelserne.
Odense Kommune har for nuværende ikke konkrete planer for etablering af
støjafskærmning langs kommunale veje i tilknytning til motorvejen, ud over det
igangværende projekt ved Assensvej/Thujavej. Såfremt der vurderes at være
fordele ved at koordinere Vejdirektoratets støjafskærmningsprojekter i forbindelse
med motorvejsudvidelsen med støjdæmpning af tilknyttede kommunale veje,
foreslås at der også afholdes møde mellem Vejdirektoratet og kommunen herom.
Det fremgår af miljøkonsekvensrapporten, at der må forventes miljøgener i
anlægsfasen for motorvejsudvidelsen - ikke bare støj, men også vibrationer,
3/9
L 145 - 2024-25 - Bilag 5: Henvendelse af 9/4-25 fra Thorbjørn Christian Kaldau, Odense S
3004029_0004.png
støvgener mv. Det anføres også at arbejdet primært forventes at foregå i
dagperioden på hverdage, men at der kan forekomme arbejde udenfor dette
tidsrum. Odense Kommune skal foreslå, at der før arbejdet sættes i gang,
afholdes møde mellem Vejdirektoratet og kommunen om hvordan generne i
anlægsperioden håndteres og reguleres.
Trafik
Odense Kommune har følgende kommentarer til miljøkonsekvensrapporten
vedrørende trafik og forhold afledt heraf:
Tilslutningsanlæg 51 - besparelse
Vejdirektoratet har oplyst, at det har været nødvendigt at finde en besparelse i
projektet for at kunne holde sig indenfor projektøkonomien. Derfor vil TSA 51 (den
store fordelerring) ikke blive udvidet til 3 spor som beskrevet i
miljøkonsekvensvurderingen.
I miljøkonsekvensvurderingen beskrives, at ”fordelerringen er trafikalt hårdt
belastet, og der forekommer mange ulykker” og det nævnes også, at ”de
eksisterende kapacitetsproblemer i rundkørslen vil blive forstærket med betydelig
øgede kødannelser og uacceptabel trafikafvikling på alle tilfarter”.
Af materialet fremgår, at den eksisterende rundkørsel bevares med 2 spor og
signalreguleres pga. besparelsen. Hvis der opstår kø på motorvejen, vil denne
trafik blive prioriteret på bekostning af de kommunale veje.
Odense Kommune vurderer, at det vil få meget store trafikale konsekvenser for
de kommunale veje, særligt i krydset Stenløsevej – Hjallesegade, som ligger
meget tæt på fordelerringen. Krydset er et skolevejskryds til Dalumskolen.
Derudover betjener krydset et meget stort antal busser som skal til og fra
letbanens endestation i Hjallese, og som bliver påvirket af den utilfredsstillende
afvikling i spidsbelastningerne.
Odense Kommune har fået oplyst, at udbygningen af TSA51 til 3 spor kan
tilvælges af politikerne, men det kræver, at der findes ekstra midler til projektet.
Odense Kommune vil på det kraftigste anbefale, at TSA 51 udvides til 3 spor, da
det ellers har meget store konsekvenser for det kommunale vejnet i forhold til
trafiksikkerhed og fremkommelighed. Odense Kommune mener ikke, at det er
rimeligt, at projektets realisering skal have negative konsekvenser for det
kommunale vejnet.
Nyt tilslutningsanlæg i vest for at sikre erhvervsudvikling
Odense Kommune arbejder for et nyt tilslutningsanlæg i den vestlige del af
kommunen, som en afgørende forudsætning for at sikre fremtidig
erhvervsudvikling i området.
4/9
L 145 - 2024-25 - Bilag 5: Henvendelse af 9/4-25 fra Thorbjørn Christian Kaldau, Odense S
3004029_0005.png
Det nuværende erhvervsområde i Højme oplever allerede i dag store problemer
med at komme til og fra området, og en yderligere udvidelse af området kan ikke
håndteres på det kommunale vejnet.
Odense Kommune arbejder for, at tilslutningsanlægget kan etableres samtidig
med motorvejsudvidelsen og ønsker, at Vejdirektoratet medtager dette i deres
planlægningsfase.
Plangrundlag for trafikberegninger
Trafikberegningerne i miljøkonsekvensvurderingen er foretaget i
landstrafikmodellen. I miljøkonsekvensvurderingen står, at ”kommende vækst i
Odense-området samt besluttede vejnetsændringer, byomdannelse og
byudvikling indgår”.
Landstrafikmodellen er ikke opdateret med plandata for Odense siden 2010, og
det fremgår ikke, hvilken plandata, der er lagt ind i miljøkonsekvensvurderingens
beregninger.
Det er afgørende, at det store fremtidige erhvervsområde i Odense Øst på ca.
300 ha. indgår, samt den fremtidige Dry Port i Aarslev, da en stor del af trafikken
vil komme til og fra motorvejen. Derudover bør plangrundlaget for nyt OUH også
kvalificeres, da forudsætninger har ændret sig siden 2010.
Det er afgørende, at plangrundlaget er så opdateret som muligt for at sikre det
mest retvisende billede af de trafikale konsekvenser.
Odense Kommune indgår gerne i dialog om plangrundlaget.
Anlægsperiode
I miljøkonsekvensvurderingen angives, at der kan være behov for omlægninger af
trafikken, herunder busser. Fynbus skal oplyses om omlægninger senest 2 uger
før omlægningen sker
Odense Kommune anbefaler, at de større kommunale veje, der leder op til TSA
51, undgår lukning i videst muligt omfang, da de alternative kommuneveje ikke er
gearet til at håndtere den ekstra trafik.
Tilslutningsanlæg 50
I miljøkonsekvensvurderingen står, at ”TSA 50 har ingen rampekryds og dermed
ingen kapacitetsproblemer”. Selve TSA50 har, isoleret set, ikke
kapacitetsproblemer, men i samspil med Odense Kommunes kryds ved
Munkebjergvej – Drejebænken, kan der opstå problemer pga. tætheden mellem
TSA50 og krydset.
5/9
L 145 - 2024-25 - Bilag 5: Henvendelse af 9/4-25 fra Thorbjørn Christian Kaldau, Odense S
3004029_0006.png
Odense Kommune ombyggede i 2021 krydset ved Munkebjergvej –
Drejebænken, så kapaciteten blev øget væsentligt. Odense Kommune har været i
dialog med Vejdirektoratet om at ombygge TSA 50 til et signalreguleret
doseringsanlæg for at afværge tilbagestuvningsproblematikken på motorvejen.
Dette projekt er, Odense Kommune bekendt, i planlægningsfasen ved
Vejdirektoratet og er en vigtig forudsætning ifm. motorvejsudvidelsen.
Samkørselsplads
Der fremgår af Miljøkonsekvensvurderingen, at Vejdirektoratet overtager en privat
parkeringsplads på Hvidkærvej ved erhvervsområdet vest for Assensvej. Denne
skal omdannes til en offentlig samkørsels plads og forventes overdraget til
Odense Kommune.
Hvis Odense Kommune skal overtage denne plads, betyder det en merudgift i
driftsbudgettet, hvilket der skal afsættes midler til. Odense Kommune vil beregne
afledt drift når opgavens omfang er kendt, og der er modtaget en plan over det.
Vejteknik
Der står i Miljøkonsekvensvurderingen, at der af besparelseshensyn ikke
etableres nødspor på den bynære strækning, da afstandene mellem
tilslutningsanlæggene er ret korte, og bilister dermed har mulighed for at komme
væk fra selve motorvejen, hvis deres køretøj havarerer.
Fravælgelsen af nødspor betyder, at muligheden for at afvikle trafikken på
motorvejen og fastholde trafikken på motorvejen i uheldssituationer forringes og
kommer til at belaste det kommunale vejnet, særligt i nærhed til motorvejen, hvor
det i forvejen er hårdt belastet.
Odense Kommune anbefaler derfor, at der etableres nødspor på hele
motorvejsstrækningen.
Adgang til arbejdsarealet og ejendomme
Det bemærkes, at der skal være adgang til arbejdsarealet og til ejendomme langs
motorvejsudvidelsen. Odense Kommune forventer, at adgang til arbejdsarealet
delvis vil foregå fra motorvejen og delvis fra kommuneveje. I de tilfælde hvor
adgang til ejendomme langs motorvejsudvidelsen forhindres i anlægsperioden
eller permanent, skal der findes alternativ vejadgang. Hvis der ikke findes
løsninger, må Vejdirektoratet overtage de pågældende ejendomme.
Byrum og Landskab
Odense Kommune har følgende kommentarer til miljøkonsekvensrapporten
vedrørende byrum og landskab:
6/9
L 145 - 2024-25 - Bilag 5: Henvendelse af 9/4-25 fra Thorbjørn Christian Kaldau, Odense S
3004029_0007.png
Der skal genplantes, så oplevelsen af den grønne storby reetableres
Udbygningen af E20 syd om Odense vil ændre oplevelsen af at køre gennem
Odense markant.
I dag oplever man Odense som en grøn by, når man kører gennem byen på E20.
En robust og varierede skovpræget beplantning af store træer på skråninger og
arealer langs E20, giver en meget flot og grøn oplevelse for bilisterne.
Tilsvarende skærmer beplantningen for oplevelsen af E20, når man færdes langs
E20 i Odense.
Udvidelse af vejen betyder, at alt eller meget af beplantning på skråninger ryddes.
Etablering af støjskærme og etablering af bassiner vil fjerne yderligere
beplantning.
Odense Kommune mener, at der skal genplantes på skråninger og arealer, hvor
der ryddes beplantning. Der bør genplantes med hjemmehørende arter, der kan
udvikle sig til store buske og træer, som passer i den store skala som E20.
Odense Kommune finder også, at støjskærme skal beplantes med robuste
klatreplanter, der kan vokse helt op og dække de høje skærme.
Støjskærme mod Odense Ådal
Den fredede Odense Ådal er et af Odenses mest værdifulde og mest benyttede
rekreative områder. Vejstøj fra E20 er allerede i dag en stor gene og et
forstyrrende element for denne rekreative benyttelse. De rekreative områder mod
E20 benyttes i mindre omfang på grund af støjen.
Det er Odense Kommunes opfattelse, at hele den fredede Odense Ådal bør,
afskærmes med støjskærme, jf. også afsnittet om støj fra motorvejen.
Støjafskærmningen over Odense Ådal bør etableres som en transparent løsning,
så bilister kan opfatte ådalen og så støjafskærmningen i mindst muligt omfang
spærrer for oplevelsen af ådalen, når man færdes i ådalen.
Fredningen af Odense Ådal
Projektet etablerer et stort bassin i den fredede Odense Ådal. Fredningen
fastlægger, at området skal bevares i sin nuværende tilstand, at skoven skal
bevares og der ikke må ske terrænændringer.
Projektet ønsker også at ekspropriere midlertidigt, i det fredede område. Der er
store gamle træer langs de stier, som vises som midlertidigt eksproprierede.
Odense Ådal er fredet for at bevare de store landskabelige og naturmæssige
værdier i sin nuværende tilstand. Det er derfor Odense Kommunes opfattelse, at
bassiner og midlertidige anvendelser bør placeres udenfor fredningen.
7/9
L 145 - 2024-25 - Bilag 5: Henvendelse af 9/4-25 fra Thorbjørn Christian Kaldau, Odense S
3004029_0008.png
Jordforurening
Af miljøkonsekvensrapporten fremgår det under afsnit 21.4.1 følgende: ”Den
diffuse forurening af overfladejorden forventes at være sammenlignelig med, hvad
der i en række undersøgelser er konstateret langs danske motorveje. Generelt
forventes overjord (defineret som jord 0-0,3 m u.t.) fra 0-1 m fra belægningskant
at kunne karakteriseres værende over Miljøstyrelsens jordkvalitetskriterier, men
under Miljøstyrelsens afskæringskriterier svarende til kategori 2 i
jordflytningsbekendtgørelsen fra 2007. Overjord fra 1-3 m fra belægningskant
forventes at kunne karakteriseres som kategori 1-2. Jord under 0,3 m u.t.
(defineret som råjord) forventes som udgangspunkt at kunne karakteriseres som
kategori 1 jord.”
I Odense Kommune er den administrative praksis, at al jord fra vejmatriklen skal
håndteres og reguleres som lettere forurenet jord. Derfor må jord fra vejmatriklen
ikke flyttes uden forudgående anmeldelse til kommunen. Jordens
forureningsforhold skal dokumenteres ved analyser i forbindelse med
anmeldelsen.
Det bemærkes desuden, at der er konstateret flere fejl i
miljøkonsekvensrapporten og det supplerende materiale vedrørende
jordforurening. Vejdirektoratet er velkommen til at kontakte Odense Kommune
herom.
Regnvandshåndtering og regnvandsbassin
Regnvandshåndteringen i forbindelse med udvidelse af motorvejen syd om
Odense fra 4 til 6 spor er ikke endelig afklaret. Odense Kommune og
Vejdirektoratet har over flere omgange været i dialog om spørgsmålet.
Odense Kommune er af den overbevisning, at der skal ansøges om en ny
udledningstilladelse i forbindelse med projektet for udvidelse af motorvejen. Dette
fordi ændringerne ikke kan siges at være uvæsentlige (der vil være tale om en
væsentlig arealforøgelse) og dermed vil projektet ikke kunne indeholdes i den
eksisterende udledningstilladelse.
Odense Kommune foreslår på denne baggrund, at der afholdes et møde mellem
Vejdirektoratet og Odense Kommune, hvor ovenstående drøftes med henblik på
at fastlægge det videre forløb.
Som omtalt under afsnittet om trafik, arbejder Odense Kommune for at sikre en
fremtidig erhvervsudvikling i den vestlige del af kommunen. Der forventes, som
led i dette arbejde, udlagt et nyt erhvervsområde syd for motorvejen og vest for
Højme. Projektet placerer et regnvandsbassin i dette område. Det fremgår af
miljøkonsekvensrapporten, at bassinets endelige placering aftales med og
godkendes af Odense Kommune.
8/9
L 145 - 2024-25 - Bilag 5: Henvendelse af 9/4-25 fra Thorbjørn Christian Kaldau, Odense S
3004029_0009.png
Odense Kommune skal i denne sammenhæng bemærke, at der bør findes en
anden placering til bassinet, udenfor det påtænkte erhvervsområde.
Venlig hilsen
Christopher Mammen Rau
Kontorchef
Tlf. 30 12 07 24
E-mail
[email protected]
Palle Anker Matzen
Civilingeniør
Tlf. 65 51 24 89
E-mail
[email protected]
9/9