Ejendomsret i klemme: Borgere ofre for langvarige infrastrukturprojekter
Kære Transportudvalg
Jeg skriver til jer i forlængelse af lovforslaget om udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense, og de
alvorlige konsekvenser dette og lignende infrastrukturprojekter har for borgernes ejendomsret og rets-
stilling på landsplan.
Som bekendt er ejendomsretten forankret i vores grundlovs § 73 og i Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonventions tillægsprotokol, artikel 1. Disse fundamentale principper sikrer, at ingen kan fratages
deres ejendom uden lovhjemmel og fuldstændig erstatning. Desværre oplever mange borgere, at disse
principper tilsidesættes i praksis, især når staten undersøger nye linjeføringer til motorveje og jernbaner.
Sagen om udbygningen af Fynske Motorvej syd om Odense er et tydeligt eksempel på, hvordan langvarig
usikkerhed og uvished kan have en ødelæggende effekt på borgernes liv. Tilbage i 2013 vedtog Folketin-
get loven om udbygning, men projektet var ikke finansieret og har ligget i dvale i 12 år. I denne periode
har berørte ejendomsejere levet i uvished om deres fremtid, stavnsbundet til deres ejendomme og ude
af stand til at foretage nødvendige vedligeholdelses- og forbedringsarbejder.
En forestående ekspropriation af en ejendom har betydelige konsekvenser for den berørte ejer. For det
første skaber det en markant usikkerhed om tidspunktet og proceduren for selve ekspropriationen. For
det andet indebærer det en reel begrænsning af ejerens råderet, idet huset ikke kan sælges, og ejeren
reelt stavnsbindes til ejendommen. Muligheden for at foretage væsentlige forbedringer af ejendommen
bortfalder ydermere, idet sådanne forbedringer normalt ikke kompenseres. Denne situation kan i visse
tilfælde være acceptabel, hvis ekspropriationen gennemføres kort tid efter den politiske beslutning, ek-
sempelvis inden for et år. I tilfældet med udvidelsen af den Fynske Motorvej syd om Odense er den plan-
lagte ekspropriation imidlertid sat til 2026, hvilket er hele 13 år efter den oprindelige lovvedtagelse.
Denne lange tidsperiode medfører en årelang usikkerhed og en betydelig indskrænkning af ejerens
handlefrihed, medmindre reglerne om forhåndsekspropriation finder anvendelse. Desuden medfører
det, at ejeren i op til 13 år er afskåret fra at foretage nødvendig vedligeholdelse ud over det absolutte
minimum, da større vedligeholdelsesarbejder risikerer at blive klassificeret som forbedringer og dermed
ikke erstattes.
Det findes både ekspropriation og midlertidig ekspropriation, men ovenstående virker som en de
facto ekspropriation fordi ejeren ikke kan hverken sælge eller vedligeholde sin ejendom og samtidig ikke
ved hvornår staten vælger at overtage den.
Dette er ikke et isoleret tilfælde. Eksempler fra hele landet viser, at borgere ofte lever i årevis med trus-
len om ekspropriation, når staten undersøger nye infrastrukturprojekter. Af eksempler kan nævnes un-
dersøgelse af ny linjeføring af jernbanen over Fyn, højhastighedsbane ved Solbjerg, den nye Femern-for-
bindelse og hærvejsmotorvejen ved Give.
Side
1
af
2