Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 143 Bilag 1
Offentligt
2979793_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om arbejds-
miljø, lov om arbejdsskadesikring og forskel-
lige andre love (Implementering af dele af
aftale om flere unge i fritidsjob, nedlæggelse
af arbejdsmiljøcertifikatordningen, præcise-
ring af reglerne om årsløn m.v.)
Februar 2025
J.nr. 2024
4669
2024 - 56220
JF
JB
Baggrund
Lovforslaget udmønter
dele af den politiske ”Aftale om flere unge i fritidsjob” fra
september 2024. Det drejer sig om følgende initiativer:
Mulighed for at vejlede 13-17-årige om fritidsjob i den kommunale ungeindsats
udvidelse af arbejdstidsreglerne for unge i alderen 15-17 år, der er færdige med
grundskole eller lignende, og
fremrykning af datoen for afslutningen af undervisningspligten.
Endvidere udmønter lovforslaget arbejdsmiljøforligskredsens beslutning fra juni
2024 om at nedlægge ordningen med anerkendte arbejdsmiljøcertifikater.
Derudover indeholder lovforslaget mere administrative ændringer af arbejdsmiljø-
loven, arbejdsskadesikringsloven, arbejdsretsloven og forligsmandsloven.
Formål
Formålet med lovforslaget er, at flere
unge skal have et fritidsjob, og at flere for-
skellige brancher og flere typer af virksomheder skal have øjnene op for mulig-
hederne i at ansætte unge i et fritidsjob.
Formålet med lovforslaget er endvidere at nedlægge ordningen med arnekendt ar-
bejdsmiljøcertifikater, så virksomheder, der erhverver et anerkendt arbejdsmiljø-
certifikat, ikke længere vil være undtaget fra Arbejdstilsynets grundtilsyn.
Herudover er formålet med lovforslaget, at
skabe hjemmel til adfærdsbaseret kommunikation for Arbejdstilsynet
skabe hjemmel til håndtering af retten til oplysning og retten til indsigt efter da-
tabeskyttelsesreglerne, når det er nødvendigt for udøvelsen af Arbejdstilsynets
virksomhed og i forbindelse med Arbejdstilsynets samarbejde med andre offent-
lige myndigheder.
skabe hjemmel for anvendelse af kunstig intelligens i Arbejdstilsynets opgave-
løsning
L 143 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingvurdering, fra beskæftigelsesministeren
justere reglerne om årsløn m.v.
justere reglerne om voldsskadeforsikring
justere sagsbehandlingen i visse sager i Arbejdsretten samt kodificere praksis
for forrentning af bod.
foretage konsekvensændringer som følge af bl.a. fusionen mellem FTF og LO
samt nedlæggelsen af FA.
Den primære målgruppe
I forhold til forslaget om fritidsjobs er den primære målgruppe de unge under 18 år
samt virksomheder, der ansætter eller har mulighed for at ansætte unge under 18 år.
For så vidt angår forslaget om at nedlægge ordningen med anerkendte arbejdsmil-
jøcertifikater er den primære målgruppe akkrediteringsorganer og certificeringsorg-
aner, der udsteder anerkendte arbejdsmiljøcertifikater.
I forhold til forslagene om præcisering af årsløn m.v. og justering af reglerne om
voldsskadeforsikring er den primære målgruppe tilskadekomne, Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, arbejdsulykkesforsikringsselskaber og selvforsikrede arbejdsgi-
vere.
I forhold til de restende forslag er den primære målgruppe Arbejdstilsynet, Ar-
bejdsretten og Forligsinstitutionen.
De sekundære målgrupper
Den sekundære målgruppe for forslaget om at nedlægge ordningen med arbejds-
miljøcertifikater er virksomheder, som ikke fremover vil kunne erhverve et aner-
kendt arbejdsmiljøcertifikat hos et certificeringsorgan.
Den sekundære målgruppe for forslagene om nye hjemler til Arbejdstilsynet er
virksomhederne og/eller borgerne.
Samlet vurdering
De forskellige dele af lovforslaget vurderes at være kønsneutrale, da lovforslaget
ikke vedrører bestemte brancher.
Fritidsjobs udføres i forskellige brancher og af unge med forskellige køn. Reglerne
om vejledning, udvidelse af arbejdstidsreglerne for unge samt fremrykning af da-
toen for afslutningen af undervisningspligten vil gælde for og være relevant for alle
unge uanset køn.
Anerkendte arbejdsmiljøcertifikater erhverves inden for forskellige brancher og
både inden for offentlig og privat virksomhed, hvorfor nedlæggelse af ordningen
vurderes at være kønsneutral.
Reglerne om årsløn og voldsskadeforsikring vurderes ligeledes at være kønsneu-
trale, da ændringerne ikke berører mænd og kvinder forskelligt.
2
L 143 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Forslagene om nye hjemler til Arbejdstilsynet kan blive aktuelle for alle virksom-
heder og/eller alle borgere, uanset køn, hvorfor forslagene vurderes at være køns-
neutrale.
3