Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 142
Offentligt
3002833_0001.png
Dato:
8. april 2025
Sagsnr.: 2025 - 490
Akt-id.: 2823
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalg vedrørende forslag til
lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren (L 142)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til
lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren (L 142), som Folketin-
gets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget har
stillet til ministeren for samfundssikkerhed og beredskab den 19.
marts 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alexander Ryle
(LA).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
L 142 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvorfor Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i sit høringsnotat til energisektoren giver konkrete fortolkningsbidrag til vurderingen af, hvilke medarbejdere der skal sikkerhedsgodkendes, mens telesektoren hverken får konkrete fortolkningsbidrag eller noget løfte om, at Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab også vil kigge på muligheden for baggrundskontrol af personer i mindre kritiske funktioner end dem, der kræver en egentlig sikkerhedsgodkendelse
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og
Beredskabsudvalg vedrørende forslag til lov om sikkerhed og bered-
skab i telesektoren (L 142):
”Vil ministeren bekræfte, at han vil anvende implemente-
ringen af NIS2 til at få ryddet op i den eksisterende lovgiv-
ning om sikkerhed og beredskab i net og tjenester og
sikre, at televirksomhederne får klarere vejledning, særligt
på området omkring sikkerhedsgodkendelser?”
Svar:
Som det fremgår af pkt. 1 i forslag til lov om sikkerhed og beredskab
i telesektoren (L 142), har lovforslaget til formål at implementere NIS
2-direktivet for telesektoren. Da telesektoren spiller en afgørende
rolle i et højt digitaliseret samfund som det danske, eksisterer der
allerede omfattende regulering af informationssikkerhed og bered-
skab i telesektoren. På visse områder vurderes den nuværende re-
gulering om sikkerhed og beredskab i telesektoren at sikre et højere
sikkerhedsniveau end det, der følger af NIS 2-direktivet.
Som nærmere beskrevet i lovforslagets pkt. 2.1. foreslås det med
lovforslaget at samle implementeringen af NIS 2-direktivet i telesek-
toren og den eksisterende regulering på området i én lov.
Det betyder bl.a., at der med lovforslaget lægges op til at ophæve
den eksisterende regulering om sikkerhed og beredskab i telesekto-
ren, herunder navnlig lov om sikkerhed i net og tjenester, og bekendt-
gørelser udstedt i medfør heraf. Samtidig videreføres visse af de re-
levante nationale særregler, herunder krav om sikkerhedsgodkendel-
ser. På den måde sikres, at alene relevante eksisterende regler vi-
dereføres, mens regler, som erstattes af NIS 2-krav, ophæves.
Med lovforslaget lægges der endvidere op til, at visse af lovforslagets
bestemmelser udmøntes nærmere i bekendtgørelser. Mit ministerie
er på nuværende tidspunkt i gang med at udarbejde de bekendtgø-
relser, der skal udstedes i medfør af lovforslaget, herunder bl.a. en
bekendtgørelse om sikkerhedsgodkendelser. I den forbindelse vil
Side 2/3
L 142 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvorfor Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i sit høringsnotat til energisektoren giver konkrete fortolkningsbidrag til vurderingen af, hvilke medarbejdere der skal sikkerhedsgodkendes, mens telesektoren hverken får konkrete fortolkningsbidrag eller noget løfte om, at Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab også vil kigge på muligheden for baggrundskontrol af personer i mindre kritiske funktioner end dem, der kræver en egentlig sikkerhedsgodkendelse
relevante krav blive videreført, mens krav, der ikke længere er nød-
vendige, ophæves.
I forbindelse med arbejdet med den kommende bekendtgørelse om
sikkerhedsgodkendelser er mit ministerium desuden i dialog med
Styrelsen for Samfundssikkerhed om udformningen af en ny model,
der bl.a. skal afgrænse den personkreds, som omfattes af kravet om
sikkerhedsgodkendelse sammenlignet med de eksisterende regler.
Formålet hermed er navnlig at skabe mere klarhed over, hvem der
på teleområdet skal sikkerhedsgodkendes, og til hvilket niveau. Dette
forventes samtidig at kunne medvirke til at nedbringe sagsbehand-
lingstiden for sikkerhedsgodkendelser.
Jeg kan derudover oplyse, at der vil blive udarbejdet en vejledning
om sikkerhedsgodkendelser, der skal bistå virksomheder med at for-
tolke bekendtgørelsen. Virksomheder vil derudover kunne få den for-
nødne vejledning direkte fra Styrelsen for Samfundssikkerhed.
Side 3/3