Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 142 Bilag 1
Offentligt
2976186_0001.png
Sekretariatet
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
[email protected]
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.: 33 96 97 98
DATO: 9. januar 2025
SAGSNR.: 2024 - 3614
ID NR.: 1066298
Høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed og beredskab i
telesektoren
Ved e-mail af 12. december 2024 har Ministeriet for Samfundssikkerhed og
Beredskab anmodet om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte udkast.
Advokatrådet har følgende generelle bemærkninger:
Advokatrådet finder generelt, at lovforslaget fastsætter en hensigtsmæssig ramme
for en
generelt set ordlydsnær
implementering af NIS 2-direktivet i forhold til
telesektoren.
Advokatrådet finder dog, at navnlig de mest centrale definitioner i lovforslaget,
som i praksis vil have en væsentlig betydning for fastlæggelsen af de omfattede
teleudbyderes strafbelagte forpligtelser, med fordel kan søges yderligere uddybet.
Eksempelvis er det centrale begreb »hændelse« defineret som en begivenhed, der
bringer tilgængeligheden, autenticiteten, integriteten eller fortroligheden af
lagrede, overførte eller behandlede data eller af de tjenester, der tilbydes af eller
er tilgængelige via net- og informationssystemer, i fare.
Advokatrådet bemærker i den forbindelse, at det ikke står entydigt klart, f.eks.
hvornår en fare, i definitionens forstand, konkret er aktualiseret, herunder om
definitionen alene omfatter konkrete farer eller om også abstrakte farer, f.eks. at
en central leverandør kommer i økonomiske vanskeligheder, er omfattet af
definitionen. Med fordel kan denne definition præciseres gennem konkrete
eksempler, der både demonstrerer tilfælde, hvor fare er, og ikke er, aktualiseret i
praksis.
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
1
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0002.png
Sekretariatet
Endvidere finder Advokatrådet, at hvor lovforslaget fastsætter hjemmel for
udstedelsen af administrative forskrifter, der fastsætter omfanget af omfattede
teleudbyderes forpligtelser, bør sådanne forskrifter i videst muligt omfang
fastsætte krav, der er entydige og dermed egnede til at sikre klare retlige rammer
for udbyderne såvel som et hensigtsmæssigt grundlag for Center for
Cybersikkerhed (CFCS) tilsynsvirksomhed.
Det anbefales navnlig, at adgangen i lovforslagets § 5, stk. 3, til at fastsætte
nærmere regler om krav til foranstaltninger efter lovforslagets § 5, stk. 1, benyttes
til mere konkret at afgrænse, præcist hvilke forpligtelser den enkelte teleudbyder
er underlagt. Dette vil bl.a. være relevant i forhold til kravet i § 5, stk. 1, nr. 4, om
forsyningskædesikkerhed, idet de sikkerhedskrav en teleudbyder stiller til en
leverandør i praksis reguleres i aftaleforholdet mellem udbyderen og
leverandøren. Hvis det f.eks. ikke fastsættes nærmere, hvilke krav, der skal stilles
til leverandøren, om udbyderne skal føre tilsyn hermed og med hvilken frekvens
mv., vil dette bl.a. gøre det vanskeligt for parterne at fastlægge, hvilke forhold, der
konkret skal reguleres i deres indbyrdes aftalerelation for at efterleve
lovgivningens krav.
Advokatrådet har følgende bemærkninger vedrørende
retssikkerhedsmæssige forhold:
Strafansvar for fysiske personer
Det fremgår af lovforslagets generelle bemærkninger, at det er Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskabs opfattelse, at NIS 2-direktivets krav om, at
nærmere bestemte fysiske personer kan drages til ansvar for tilsidesættelse af
deres forpligtelser efter direktivet, ikke synes at stille krav, der går videre end det,
der allerede følger af de gældende regler.
Det anføres endvidere, at et eventuelt strafansvar for fysiske personer dermed vil
følge det almindelige udgangspunkt i særlovgivningen, hvorefter der i tillæg til
den juridiske person efter nærmere retningslinjer kan rejses tiltale mod en fysisk
person, såfremt denne har handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Bøder vil i givet
fald skulle udmåles i overensstemmelse med direktivets forudsætninger om
størrelsen heraf.
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
2
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0003.png
Sekretariatet
Advokatrådet bemærker i den forbindelse, at efter lovforslagets § 6, stk. 1, skal de
foranstaltninger, som en væsentlig eller en vigtig teleudbyder træffer på baggrund
af forpligtelserne i § 5, stk. 1 og 2, være godkendt af teleudbyderens ledelsesorgan.
Ledelsesorganet
skal
endvidere
føre
tilsyn
med
foranstaltningernes
gennemførelse og sikre, at foranstaltningerne har den fornødne effekt.
Efter § 6, stk. 2, skal medlemmerne af ledelsesorganet i en væsentlig eller vigtig
teleudbyder
endvidere
deltage
i
relevante
kurser
om
styring
af
informationssikkerhedsrisici og tilskynde til at tilsvarende kurser tilbydes til
udbyderens øvrige ansatte.
Overtrædelser af § 6, er strafbelagt, jf. lovforslagets § 33, stk. 1, nr. 1.
Dette rejser spørgsmålet om, hvilken ansvarsnorm, der konkret vil finde
anvendelse i tilfælde af, at f.eks. en bestyrelse eller direktion som helhed, eller
enkelte medlemmer heraf, har overtrådt kravene i § 6. Ud fra lovforslagets
udformning er det Advokatrådets forståelse, at vurderingen af det strafferetlige
ansvar for medlemmerne af ledelsesorganet skal finde sted ud fra en traditionel
strafferetlig vurdering, upåvirket af f.eks. normerne for bestyrelsesansvar mv.
Advokatrådet skal dog opfordre til, at det i lovforslaget behandles nærmere, om
f.eks. et medlem af ledelsesorganet, der ikke konkret har ansvar for, eller indblik
i, cybersikkerhedsmæssige forhold hos teleudbyderen, kan holdes strafferetlig
ansvarlig, såfremt medlemmet har deltaget i beslutninger eller dispositioner som
medlem af ledelsesorganet, der efterfølgende viser sig at have ført til en
overtrædelse af kravene i § 6.
Suspensions- og forbudsordning
I overensstemmelse med NIS 2-direktivets artikel 32, stk. 5, fastsætter
lovforslagets
§
23
en
ordning,
hvorefter
CFCS,
i
tilfælde
hvor
håndhævelsesforanstaltninger pålagt i medfør af § 26, nr. 1-6, har vist sig at være
utilstrækkelige, kan fastsætte en frist, inden for hvilken den væsentlige
teleudbyder skal foretage de nødvendige tiltag for at afhjælpe manglerne eller
opfylde CFCS’s krav.
Er tiltagene ikke foretaget inden for den fastsatte frist, kan CFCS efter
bestemmelsen træffe afgørelse om:
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
3
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0004.png
Sekretariatet
1) Midlertidigt at suspendere en certificering eller godkendelse
vedrørende dele af eller alle de relevante tjenester, teleudbyderen
leverer, eller aktiviteter, der udføres af teleudbyderen.
2) Midlertidigt at forbyde enhver fysisk person med ledelsesansvar
på niveau med administrerende direktør eller den juridiske
repræsentant hos udbyderen at udøve ledelsesfunktioner i den
pågældende teleudbyder.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at det vil være en forudsætning for
anvendelse af suspensions- og forbudsordningen, at mindre indgribende midler i
form af anvendte håndhævelsesforanstaltninger har vist sig utilstrækkelige.
Det er Advokatrådets forståelse, at det anførte indebærer, at en teleudbyder, og
relevante fysiske personer, alene vil kunne gøres til genstand for suspensions- og
forbudsordningen, såfremt CFCS forudgående, ved en konkret afgørelse, har
fastlagt en frist, inden for hvilken en række nærmere opregnede tiltag, skal være
implementeret, og det konstateres, at teleudbyderen konkret ikke har efterlevet
denne afgørelse. Det lægges i den forbindelse til grund, at en sådan afgørelse kan
påklages til Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, ligesom afgørelsen
vil kunne indbringes for domstolene. Det lægges endvidere til grund, at en
efterfølgende anvendelse af suspensions- og forbudsordningen vil være
begrænset til forhold, der var angivet i afgørelsen, der fastsatte fristen over for
teleudbyderen.
På denne baggrund giver lovforslagets regulering af suspensions- og
forbudsordningen ikke Advokatrådet anledning til bemærkninger.
Endelig har Advokatrådet følgende bemærkninger vedrørende lovtekniske
forhold:
Lovforslagets § 12
Lovforslagets § 12, stk. 2, fastsætter, at teleudbydere uden unødigt ophold oplyser
modtagerne af deres tjenester, som potentielt er berørt af en væsentlig hændelse,
om eventuelle foranstaltninger eller modforholdsregler, som modtagerne kan
træffe som reaktion på den pågældende hændelse. Hvor det er relevant, skal
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
4
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0005.png
Sekretariatet
udbyderne også informere de pågældende modtagere om den væsentlige
hændelse.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til bestemmelsen, at den svarer
indholdsmæssigt til bestemmelsen i NIS 2-direktivets artikel 23, stk. 2, og skal
forstås og anvendes i overensstemmelse med direktivets forudsætninger, dog med
den ændring, at kravet om underretning ikke alene gælder for væsentlige og
vigtige teleudbydere, men for samtlige teleudbydere, der er omfattet af
nærværende lov.
Hertil bemærkes det, at NIS 2-direktivets artikel 23, stk. 2, fastsætter, at
væsentlige og vigtige enheder uden unødigt ophold meddeler modtagerne af deres
tjenester, som potentielt er berørt af en væsentlig cybertrussel, eventuelle
foranstaltninger eller modforholdsregler, som disse modtagere kan træffe som
reaktion på den pågældende trussel. Hvor det er relevant, skal enhederne også
informere de pågældende modtagere om selve den væsentlige cybertrussel.
Artikel 23, stk.
2, ses således at anvende begrebet ”væsentlig cybertrussel”, jf.
definitionen i artikel 6, nr. 11, og lovforslagets § 2, nr. 15. Henset til, at det fremgår
af lovforslagets bemærkninger, at bestemmelsen svarer til, og skal forstås og
anvendes i overensstemmelse med direktivets artikel 23, stk. 2, skal Advokatrådet
opfordre til, at bestemmelsens ordlyd genbesøges.
Forholdet til lov om Center for Cybersikkerhed
Det
fremgår
af
lovforslagets
generelle
bemærkninger,
at
Center
for
Cybersikkerhed ved implementeringen af NIS 1-direktivet blev udpeget som
CSIRT i Danmark, og opgaven har hidtil været varetaget som en del af
netsikkerhedstjenesten i Center for Cybersikkerhed.
Det fremgår endvidere, at med den kongelige resolution af 29. august 2024 er
Center for Cybersikkerhed, bortset fra bl.a. netsikkerhedstjenesten, blevet
overdraget til Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab. Det betyder, at
ansvaret for CSIRT-funktionen indtil videre forbliver på Forsvarsministeriets
område. Med nærværende lovforslag lægges der op til, at bl.a. hændelser skal
indberettes til både Center for Cybersikkerhed og CSIRT’en. Det forudsættes på
den baggrund, at der vil være et tæt samarbejde mellem Center for Cybersikkerhed
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
5
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0006.png
Sekretariatet
og CSIRT’en. En nærmere fastlæggelse af rammerne for samarbejdet
vil kunne ske
i en samarbejdsaftale.
Advokatrådet bemærker i den forbindelse, at CFCS’s virksomhed generelt er
reguleret
ved
lov
om
Center
for
Cybersikkerhed
(CFCS-loven),
jf.
lovbekendtgørelse nr. 836 af 7. august 2019. Henset til, at CFCS-lovens kapitel 3,
4 og 7 alene regulerer netsikkerhedstjenestens virksomhed, lægges det til grund,
at CFCS’s deling af oplysninger med netssikkerhedstjenesten, fremover skal anses
som en ekstern videregivelse af oplysninger, der skal vurderes efter CFCS-lovens
kapitel 6. CFCS-lovens kapitel 6 regulerer imidlertid alene behandling af
personoplysninger.
På denne baggrund
og henset til det anførte i lovforslaget om, at der fortsat ikke
er
endelig
klarhed
om
den
varige
ressortmæssige
placering
af
netsikkerhedstjenesten
skal Advokatrådet opfordre til, at de retlige rammer for
CFCS’s fremadrettede samarbejde med netsikkerhedstjenesten behandles
nærmere i lovforslaget. Det bør i den forbindelse bl.a. behandles, under hvilke
betingelser
oplysninger
herunder
oplysninger,
der
ikke
udgør
personoplysninger
som CFCS indsamler som led i sin tilsynsvirksomhed, kan
deles med netsikkerhedstjenesten.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
Generalsekretær
www.advokatsamfundet.dk · [email protected]
6
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0007.png
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
Slotsholmsgade 12
1218 København K
Hillerød, 09-01-2025
Borch Teknik A/S høringssvar angående udkast til forslag til lov om sikkerhed og
beredskab i telesektoren.
Borch Teknik A/S takker for invitation til at afgive høringssvar på udkast til forslag til lov
om sikkerhed og beredskab i telesektoren.
Det er vor opfattelse, at med det nuværende forretningsgrundlag falder Borch Teknik A/S
ikke ind under det fremsatte lovforslag. Dette begrundes i, at Borch Teknik A/S ikke kan
anses for omfattet af lovens definition af en teleudbyder. Vi er ikke udbyder af produkter
af offentlige elektroniske kommunikationsnet og offentligt tilgængelige elektroniske
kommunikationstjenester, men en ordreproducerende virksomhed, der i denne relation
installerer, servicerer, overvåger og vedligeholder netelementer i en kundes
kommunikationsnet. Hvorvidt dette net er offentligt tilgængeligt for andre eller
distribuerer offentligt tilgængelige kommunikationstjenester beror alene på kundens
forhold.
Borch Teknik A/S er opmærksom på, at i det omfang vores kunder må anses for omfattet
af NIS2-direktivet i den form det implementeres i Danmark, så vil dette kunne medføre
nye krav til Borch Teknik A/S med hensyn til den ydelse, der leveres til kunden, for at
denne kan opfylde NIS2-kravene. Dette vil formentlig også kræve visse kontraktuelle
forandringer og tilpasninger.
Vi ser med største alvor på det verdensbillede, der er lige pt., og vil naturligvis medvirke
til at vore kunder kan møde de krav, som dette billede afføder og som lovforslaget
lægger op til.
Med venlig hilsen
Thomas H. Jørgensen
CEO
BORCH TEKNIK A/S - Vølundsvej 12 - DK 3400 Hillerød - T: +45 48 25 30 03 - CVR/VAT no.: 33 77 86 94
www.borchteknik.dk [email protected]
1/1
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0008.png
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
Dok. ansvarlig: MOB
Sekretær:
Sagsnr.: s2025-014
Doknr: d2025-584-7.0
09-01-2025
Fiberalliancens høringssvar er sendt til [email protected]
Der henvises til sagsnr. 2024-13723.
Høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren
Fiberalliancen, som er er en del af erhvervsorganisationen Green Power Denmark og brancheforening
for selskaber som ejer, driver og anvender samfundskritiske fibernet, har med interesse læst udkastet til
forslag til lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren og har følgende bemærkninger.
Bekymring for uensartet implementering af NIS2-direktivet på tværs af sektorer
Fiberalliancen og Green Power Denmark har tidligere udtrykt bekymring for, at implementeringen af
NIS2-direktivet sker uensartet på tværs af sektorer, hvilket kan påvirke ensartetheden og konsistensen.
Vi bemærker, at Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, i sin koordinerende rolle for NIS2-
implementeringen, skal sikre tæt samarbejde mellem tilsynsmyndighederne for at opnå en ensartet
implementering på tværs af sektorer. Dette skal sikre, at der ikke fastsættes modstridende krav i relati-
on til NIS2-direktivet for de sektorer, der er omfattet af direktivet.
Vi har med tilfredshed noteret os, at der i højere grad er foretaget en definitorisk og terminologisk har-
monisering af begreber i implementeringen af NIS2 i de forskellige sektorspecifikke love. Udkastet til Lov
om sikkerhed og beredskab i telesektoren er dermed på flere af de sammenfaldende og generelle om-
råder konsistent i forhold til L 111 om forslag til Lov om styrket beredskab i energisektoren, som blev
fremsat for Folketinget den 4. december 2024.
Der er dog fortsat definitoriske uensartetheder i hovedlovene for telesektoren og energisektoren samt i
udkastet til bekendtgørelse om modstandsdygtighed og beredskab i energisektoren. Dette skaber en
bekymring for, at der ikke sker en ensartet implementering på tværs af sektorer.
Vi ønsker derfor at fremhæve følgende eksempler på uensartethed:
Manglende forståelse af “beredskab” og “beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer”:
Den foreslåede § 2, nr. 1 beskriver “beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer” som
“situationer, hvor der allerede er, eller hvor der kan opstå større ulykker, katastrofer eller hændelser,
herunder krise eller krig, og hvor der er risiko for påvirkning af udbuddet af net og tjenester”. Dette be-
greb er også centralt i lovforslaget om styrket beredskab i energisektoren, hvor det imidlertid hverken
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0009.png
defineret i lovforslaget eller i udkastet til bekendtgørelse om modstandsdygtighed og beredskab i ener-
gisektoren. I anden gældende lovgivning for energisektoren findes der en definition af beredskabssitua-
tioner som “krisesituationer i freds-
og krigstid forårsaget af naturskabte, menneskeskabte og teknologi-
ske trusler”, jf. § 2 i Bekendtgørelse 2021-12-28
nr. 2646 om beredskab for elsektoren.
Der er således forskelle i, hvordan en beredskabssituation defineres i henholdsvis lovgivningen for tele-
sektoren og energisektoren. I det aktuelle hybride trusselsbillede, som i højere grad udvisker de traditi-
onelle forståelser af grænserne mellem krise, krig og fred, og hvor fjendtlige aktører opererer i juridiske
gråzoner, bør der sikres en mere ensartet forståelse af en beredskabssituation på tværs af sektorlovgiv-
ning. Dette vil øge forståelsen af, hvad der kvalificerer en sådan situation, og de forskellige eksterne
faktorer, der kan påvirke situationen.
Forslaget til lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren indeholder derudover ikke en definition af
begrebet “beredskab”. Dette er ellers et centralt begreb for loven og for det nyoprettede
Ministerium
for Samfundssikkerhed og Beredskab.
En definition af “beredskab” findes derimod i udkastet til be-
kendtgørelse om modstandsdygtighed og beredskab i energisektoren, som definerer beredskab som
“[o]rganisering af processer, aktiviteter og foranstaltninger, som aktiveres, når der er behov for at for-
hindre, begrænse eller håndtere risici for nedbrud i eller forstyrrelse af en tjeneste”, jf. § 3, nr. 1.
Vi opfordrer derfor til, at ministeriet sikrer en ensartet definition af beredskab og beredskabssituationer
på tværs af alle sektorer.
Principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering
Vi ønsker at rose Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab for at have foretaget en systematisk
gennemgang af lovforslagets forhold til principperne for implementering af erhvervsrettet EU-
regulering.
Vi bemærker især, at lovforslaget søger at overholde princip 2, som sikrer, at danske virksomheder ikke
stilles dårligere i den internationale konkurrence ved at minimere byrderne ved implementeringen af
NIS2-direktivet. Vi noterer samtidig, at lovforslaget sigter mod at overholde princip 5 ved at træde i kraft
så sent som muligt og samtidigt følger de faste årlige ikrafttrædelsesdatoer i Danmark ved at træde i
kraft den 1. juli. Vi havde gerne set, at andre hovedlovforslag, der implementerer NIS2-direktivet i Dan-
mark, fulgte samme praksis og havde samme senest mulige ikrafttræden.
Sikkerhedsgodkendelser
Af lovforslagets §17 fremgår, at medarbejdere hos teleudbydere samt repræsentanter for disse udbyde-
re skal sikkerhedsgodkendes af Center for Cybersikkerhed. Dette indebærer, som Fiberalliancen forstår
bestemmelsen, at det fremadrettet vil være PET som foretager sikkerhedsgodkendelserne. Det ser Fi-
beralliancen som en meget positiv forenkling, da der i dag er medarbejdere, der skal sikkerhedsgodken-
des hos både FE og PET.
Tilsyn
Fiberalliancen glæder sig over, at ministeren for samfundssikkerhed og beredskab i besvarelsen af
spørgsmål nr. 22 (Alm. del) af 29. november 2024 fra Folketingets Udvalg for Digitalisering og It har til-
kendegivet, at myndighederne ved overtrædelse af reglerne kan anvende andre reaktionsmuligheder
end bøder, såsom påbud og forbud, afhængigt af omstændighederne. Denne tilgang virker både fornuf-
tig og pragmatisk i forhold til den nye og komplekse lovgivning, som virksomhederne skal tilpasse sig.
2
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
Det er derfor også positivt, at ministeriet vil udbrede denne tilgang til andre tilsynsmyndigheder som en
del af sin koordinerende rolle.
Fiberalliancen opfordrer samtidig ministeriet til at dele yderligere information om myndighedernes til-
synskoncept, især om de omstændigheder, der kan berettige, at en overtrædelse af reglerne håndteres
med mindre indgribende foranstaltninger. For eksempel, hvis en virksomhed under et tilsyn kan fremvi-
se fornuftige og velovervejede planer, selvom disse endnu ikke er fuldt implementeret.
Med venlig hilsen
Morten Trolle
Fiberalliancen
3
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0011.png
13. januar 2025
Att: Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
Sagsnr.:2024-13723
[email protected]
Høringssvar: Udkast til forslag til lov om sikkerhed og be-
redskab i telesektoren
Dansk Industri Digital og Rådet for Digital Sikkerhed takker for muligheden for at komme med
bemærkninger til Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs udkast til forslag til lov om
sikkerhed og beredskab i telesektoren.
I lyset af det aktuelle trusselsniveau anerkender vi nødvendigheden og behovet for at styrke
sikkerheden og modstandsdygtigheden i samfundet. Vi hilser derfor ambitionen om at sikre et
højt cybersikkerhedsniveau og beredskab i Danmark såvel som på tværs i EU velkomment. En
robust og fremtidssikret digital infrastruktur er netop central for vores konkurrenceevne, vel-
færd, vækst og samfundets stabilitet.
Vores høringssvar vil hovedsageligt bestå af generelle bemærkninger med enkelte nedslag.
Nærværende høringssvar skal i øvrigt ses i relation til vores fælles høringssvar, der er udarbej-
det sammen med Teleindustrien, IT-branchen, Dansk Erhverv, samt i relation til Dansk Industri
Digitals høringssvar den 21. august til udkast til forslag til lov om foranstaltninger til sikring af
et højt cybersikkerhedsniveau
1
. Nærværende høringssvar vil være supplerende i forhold til
ovenstående høringssvar, men vil ligeledes frembringe nogle af de samme bemærkninger for
at understrege betydningen af disse.
1. Bemærkninger
Overordnet fremstår lovforslaget gennemarbejdet. Der stilles krav til tekniske, operationelle og
organisatoriske foranstaltninger, som er vigtige skridt i retning af at sikre bedre beredskab og
cybersikkerhed. Det er ligeledes formålstjenstligt, at ministeriet samtænker nærværende lov-
forslag med lov om leverandørsikkerhed i den kritiske teleinfrastruktur og lov om sikkerhed i
net og tjenester, hvoraf sidstnævnte ophæves.
At lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren forventeligt fremsættes parallelt med loven
om foranstaltninger til sikring af et højt cybersikkerhedsniveau, finder vi ligeledes formåls-
tjenstligt med henblik på at understøtte muligheden for at skabe koordination og ensartethed
på tværs af sektorer.
1
https://www.danskindustri.dk/globalassets/brancher/di-digital/2024/di-horingssvar-vedr.-forslag-til-lov-om-foran-
staltninger-til-sikring-af-et-hojt-cybersikkerhedsniveau.pdf
1
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0012.png
Kort høringsfrist
En tæt involvering af de virksomheder, som omfattes af NIS2-lovgivningen, er essentiel for en
vellykket implementering. Vi vil i den henseende påpege ministeriets korte frist
tilmed i en
ferieperiode - på nærværende omfangsrige lovforslag som problematisk herfor.
Implementering
Med lovens ikrafttrædelse den 1. juli 2025, mener vi, at der efter ikrafttrædelsen bør være en
passende implementeringsperiode. Dette vil give virksomhederne mulighed for at opfylde de
nye krav, inden tilsyn indledes. Vi anbefaler, at virksomhederne skal have 12 måneder eller som
minimum seks måneder til at efterleve kravene. Det er vores bekymring, at en kort implemen-
teringsperiode vil føre til mere fokus på compliance end reelle forandringer, der styrker sikker-
heden og beredskabet.
Derudover mener vi, at harmonisering på EU-niveau er afgørende for et konkurrencedygtigt
indre marked. Virksomheder, der opererer på tværs af landegrænser, skal i videst muligt om-
fang reguleres af ensartede krav. Vi vil derfor opfordre til, at regeringen deltager aktivt i EU
Kommissionens arbejde med henblik på at sikre, at reglerne bliver ensartede på tværs af EU.
Uklarhed om kommende rammer
Det fremgår af lovforslaget, at dele af den konkrete regulering på området efterfølgende vil
blive udmøntet i bekendtgørelser, hvor lovforslaget herunder indeholder en række ministerbe-
myndigelser med mulighed for at ”fastsætte
nærmere regler”.
Dette sikrer naturligvis en vis flek-
sibilitet hos myndighederne, men gør det ligeledes svært at gennemskue omfanget, rækkevid-
den og proportionaliteten af krav og forpligtelser, som herved skaber usikkerhed for virksom-
heder i telesektoren. I og med, at bekendtgørelserne ikke er tilgængelige samtidig med nærvæ-
rende lovforslag, vil vi opfordre til, at interessenter fra branchen involveres i udarbejdelsen af
disse samt at der planlægges en tilstrækkelig lang frist når disse sendes i høring.
Økonomiske og administrative byrder
Ministeriet har ikke foretaget en kvantificering af de erhvervsøkonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet som lovforslaget medfører, men en foreløbig vurdering. Med
krav til tekniske, operationelle og organisatoriske foranstaltninger, herunder implemente-
ringsomkostninger og potentielle økonomiske sanktioner, er der tale om betydelige økonomi-
ske og administrative byrder.. Vi vil derfor understrege vigtigheden af at implementere de sek-
torspecifikke regler om sikkerhed og beredskab på en måde, der ikke øger byrderne for virk-
somheder i telesektoren, og henlede til at ministeriet tager højde for teleaftalen af den 21. de-
cember 2021, om at ”telepolitikken
skal fremme, at rammerne for private investeringer på tele-
området er enkle, klare og forudsigelige, samtidig med at barrierer og byrder for private investe-
ringer i den digitale infrastruktur reduceres”.
2
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0013.png
Derudover vil vi henlede til § 9 i lovforslagets kapitel 3
”Oplysnings-
og underretningspligter
mv.”, der
stiller krav til,
”at
teleudbydere skal uden unødigt ophold underrette Center for Cyber-
sikkerhed og CSIRT’en om enhver væsentlig hændelse”,
medfører unødige administrative byrder,
da teleudbydere skal underrette flere instanser. I tilfælde af væsentlige hændelser, der netop
har karakter af kritiske samfundssituationer, er det ikke effektivt at skulle bruge tid på at un-
derrette flere steder, men derimod at allokere virksomhedens ressourcer til at bidrage til at
løse den pågældende situationen. Vi ser derfor, at underretningerne til Center for Cybersikker-
hed
og CSIRT’en
sker via én fælles digital indgang, som sikrer, at virksomheden kun skal fore-
tage én samlet underretning, som derefter fordeles til relevante myndigheder.
Proportionalitet i krav
Det er positivt, at loven understreger princippet om proportionalitet med en risikobaseret til-
gang ved, at
”væsentlige og vigtige teleudbydere skal træffe passende og forholdsmæssige tekni-
ske, operationelle og organisatoriske foranstaltninger for at styre risiciene for sikkerheden i net-
og informationssystemer…”.
Vi mener, at
krav til sikkerhed og beredskab bør stå i rimelig for-
hold til den faktiske trussel, til virksomhedernes størrelse og til deres kapacitet. Det for blandt
andet at sikre, at små og mellemstore virksomheder ikke pålægges uforholdsmæssigt store
krav eller unødvendige byrder.
Afklaring og yderligere vejledning
Klarhed, tydelighed og forudsigelighed i de krav der stilles medvirker til, at virksomheder i te-
lesektoren har de rette forudsætninger for implementering af lovforslaget. I lovforslaget er der
en række definitioner, som på nuværende tidspunkt synes uklare, hvorfor der vil være behov
for yderligere afklaring samt vejledning eller lignende. I nedenstående fremhæves nogle af
disse eksempler:
Foranstaltninger til styring af sikkerhedsrisici mv.
Kapitel 2 § 6.;
Lovforslaget stiller krav
til, at foranstaltninger godkendes af teleudbyderens ledelsesorgan, og i
§ 6. Stk. 2
krav til, at
ledelsesorganet skal
”deltage i relevante kurser om styring af
informationssikkerhedsrisici og
tilskynde til at tilsvarende kurser tilbydes til udbyderens
øvrige ansatte”.
Det præciserer ikke
yderligere, hvilken enhed eller personkreds begrebet
ledelsesorgan
dækker over.
Oplysnings- og underretningspligt
Kapitel 3 § 8 pkt 2.;
stiller krav til, at teleudbyder under-
retter Center for Cybersikkehed om påtænkt indgåelse af aftaler om leverancer, der
”vedrø-
rer væsentlige dele af udbyderens net eller tjenester eller driften heraf”.
Hvornår noget defi-
neres som
”væsentlige
dele”
kan være udfordrende for virksomhederne at vurdere, hvorfor
vi ser et behov for, at der udarbejdes vejledninger eller lignende, der kan støtte teleudby-
derne i fortolkningen.
3
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0014.png
Sikkerhedsgodkendelser
Kapitel 6 § 17. stk. 1;
stiller krav til sikkerhedsgodkendelse fore-
taget af Center for Cybersikkerhed,
når ”det
er nødvendigt i forhold til den pågældendes ad-
gang til klassificeret information eller til de funktioner, som den pågældende skal varetage”.
Vi finder det uklart, hvem der er omfattet, herunder om der er krav til, at leverandører li-
geledes skal godkendes.
Vi ser derudover et generelt behov for, at sikkerhedsgodkendelser behandles effektivt med
kort sagsbehandlingstid.
2. Opsummering
Dansk Industri Digital og Rådet for Digital Sikkerhed støtter lovforslagets formål om at styrke
cybersikkerheden og beredskabet i telesektoren. For tilstrækkelig at kunne indfri lovforslagets
ambitioner ser vi generelt et behov for klare definitioner, vejledning, en rimelig implemente-
ringsfrist samt tæt inddragelse af branchen i arbejdet med de kommende bekendtgørelser, her-
under for at sikre at implementeringen ikke øger byrderne for virksomheder i telesektoren
Vi står naturligvis til rådighed for en uddybning af høringssvaret og besvarelse af eventuelle
spørgsmål.
4
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0015.png
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
Slotsholmsgade 12, 4.
1218 København K
9. januar 2025
J.nr. 2024-11-0243
Dok.nr. 678279
Sagsbehandler
Nanna Stig Pedersen
Sendt til:
[email protected]
Sendt i kopi til:
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed og beredskab i
telesektoren
1. Indledende bemærkninger
Ved brev af 12. december 2024 har Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab anmodet
om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Datatilsynet skal i den anledning udtale følgende:
2. Mulige brud på persondatasikkerheden
Det følger af NIS 2-direktivets artikel 35, stk. 1, at de kompetente myndigheder efter direktivet
uden unødigt ophold skal underrette tilsynsmyndighederne efter databeskyttelsesforordningen
om overtrædelser af direktivet, som kan medføre et brud på persondatasikkerheden.
Det er i bemærkningerne til lovforslaget afsnit
3.8.3.3. Særligt om brud på persondatasikker-
heden
angivet, at det, ifølge dansk ret, er Datatilsynet, som er tilsynsmyndighed i Danmark
efter databeskyttelsesforordningen.
Datatilsynet bemærker hertil, at det følger af databeskyttelseslovens § 27, stk. 1, at Datatilsy-
net fører tilsyn med enhver behandling, der omfattes af denne lov, databeskyttelsesforordnin-
gen og anden lovgivning, som ligger inden for databeskyttelsesforordningens rammer for sær-
regler om behandling af personoplysninger.
Det fremgår dog samtidig af databeskyttelseslovens § 1, stk. 3, at regler om behandling af
personoplysninger i anden lovgivning, som ligger inden for databeskyttelsesforordningens
rammer for særregler om behandling af personoplysninger, går forud for reglerne i denne lov.
Der er fastsat sådanne særregler i telelovens § 8, stk. 2, nr. 2
1
og bekendtgørelse om person-
datasikkerhed i forbindelse med udbud af offentlige elektroniske kommunikationstjenester og
nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester
2
. Disse regler forpligter udby-
dere af offentlige tilgængelige elektroniske kommunikationsnet og -tjenester til at underrette
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
1 Bekendtgørelse af lov nr. 955 af 17. juni 2022 om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
2 Bekendtgørelse nr. 1882 af 4. december 2020 om persondatasikkerhed i forbindelse med udbud af offentlige elektroniske
kommunikationstjenester og nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
Digitaliseringsstyrelsen (tidligere Erhvervsstyrelsen) om brud på persondatasikkerheden, når
bruddet opstår i relation til udbuddet af sådanne tjenester.
Der skal således i sådanne tilfælde ikke ske anmeldelse af brud på persondatasikkerheden til
Datatilsynet, men til Digitaliseringsstyrelsen.
Det er på den baggrund Datatilsynets opfattelse, at det samme gør sig gældende i forhold til
mulige brud på persondatasikkerheden omfattet af NIS 2-direktivets artikel 35, stk. 1, således
at der ikke skal ske anmeldelse til Datatilsynet, men til Digitaliseringsstyrelsen, når sagerne er
omfattet af de nævnte særregler i telelovgivningen.
Datatilsynet skal opfordre til, at ovenstående afspejles i lovforslaget.
3. Afsluttende bemærkninger
Lovforslaget giver ikke i øvrigt Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Datatilsynet forudsætter dog generelt, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og databe-
skyttelsesloven – i det omfang de finder anvendelse – vil blive iagttaget i forbindelse med
behandling af personoplysninger foranlediget af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Nanna Stig Pedersen
Side 2 af 2
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0017.png
13. januar 2025
Til Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
Sagsnr.: 2024/13723
Sendt pr. e-mail til:
[email protected]
Høringssvar til høring over udkast til lov om sikkerhed og beredskab i telesektoren
Indledningsvis skal TI, Dansk Erhverv, DI Digital, IT-Branchen og Rådet for Digital Sikkerhed (herefter
høringsparterne) takke for muligheden for at afgive høringssvar til den nye lov om sikkerhed og
beredskab i telesektoren. Høringssvaret er opdelt i en række generelle bemærkninger og en række
konkrete bemærkninger.
Generelle bemærkninger:
1.1.
Kort høringsfrist:
Nærværende udkast til lovforslag blev sendt i høring den 12. december 2024 med frist for at
afgive høringssvar den 9. januar 2025. Høringsparterne finder det dybt problematisk, at et så
omfangsrigt lovforslag fremsættes hen over en ferieperiode med frist kort tid efter nytår, da det
lægger et unødigt stort pres på de omfattede televirksomheder, der på meget kort tid har
skullet nå at forholde sig til et meget omfattende materiale.
Henset til den korte høringsfrist, vil høringsparterne gerne rose Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab (herefter ”MSSB”) for at have været så positivt indstillede på
en tæt dialog med branchen. Høringsperterne imødeser en fortsat tæt dialog og håber, at
MSSB også vil være lydhøre overfor branchens holdninger og indlæg i relation til de kommende
bekendtgørelser. Høringsparterne opfordrer desuden helt generelt til, at der med
fremsættelsen af bekendtgørelserne også videreføres en mere konsekvent begrebsanvendelse,
så vi undgår unødig ”begrebsforvirring” f.eks. omkring tidsfrister som det er tilfældet i dag med
begreberne ”unødigt ophold, ”ugrundet ophold” mv.
1
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0018.png
1.2.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser:
Det fremgår af lovforslagets side 207, at det ikke har været muligt at foretage en kvantificering
af de erhvervsøkonomiske efterlevelses- og administrative konsekvenser for erhvervslivet af de
nye regler, men at det foreløbig vurderes, at der vil være efterlevelseskonsekvenser for
erhvervslivet på mindre end 10 mio. kr. og administrative konsekvenser på mindre end 4 mio.
kr.
Høringsparterne ser frem til Erhvervsstyrelsens kommende konsekvensvurdering og minder i
den forbindelse om, at det er et af de fire pejlemærker i den telepolitiske aftale, at
”[t]elepolitikken skal fremme, at rammerne for private investeringer på teleområdet er enkle,
klare og forudsigelige, samtidig med at barrierer og byrder for private investeringer i den digitale
infrastruktur reduceres”.
Ved implementering af de sektorspecifikke regler om sikkerhed og
beredskab bør der derfor være særlig opmærksomhed på at undgå at øge byrderne for
virksomhederne i telesektoren.
Det bemærkes i den forbindelse, at det er vanskeligt at foretage en reel vurdering af byrderne
på baggrund af udkastet til lovforslaget i sig selv, da den væsentligste del af de specifikke krav
til selskaberne vil blive fastsat i bekendtgørelser. Vurderingen bør derfor tage udgangspunkt i
det markante udfaldsrum, myndighederne gives i forhold til at kunne pålægge byrder, hvis
forslaget vedtages.
Høringsparterne har noteret, at der generelt må forventes et væsentligt større
dokumentationsarbejde hos selskaberne samt væsentligt større indsats i forhold til assistance
til myndighederne i forbindelse med hændelsesrapportering og tilsyn end det hidtil har været
tilfældet. Disse opgaver forventes ikke at kunne varetages på tværs af sektoren indenfor de
angivne, foreløbige estimater.
1.3.
Bemyndigelseshjemler og kommende bekendtgørelser:
Det fremgår af lovforslaget, at meget af den konkrete regulering på området for sikkerhed i net
og tjenester kommer til at blive udmøntet i bekendtgørelser, som vi endnu ikke kender
indholdet af.
Høringsparterne havde gerne set, at bekendtgørelserne, særligt på baggrund af den lange
forberedelse af lovforslagets fremsættelse, havde foreligget samtidig med udkastet til
lovforslag, så helheden af den foreslåede regulering kunne være blevet vurderet samlet. Da
dette ikke ses at være tilfældet, opfordrer høringsparterne til, at MSSB foretager en grundig
inddragelse af alle interessenter i udarbejdelsen af udkast til bekendtgørelser, og herudover
giver tilstrækkelig tid til, at det bliver en god høringsproces, når bekendtgørelsesudkastene skal
i høring.
Herudover er det for høringsparternes medlemmer positivt at kunne notere, at
anvendelsesområdet, jf. den foreslåede § 1 i den nye lov om sikkerhed og beredskab i
telesektoren, synes at omfatte alle relevante aktører i telesektoren. Det er vigtigt for
konkurrenceevnen hos teleudbyderne, at de lovgivningsmæssige byrder, som denne nye
2
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0019.png
lovgivning medfører, hviler ligeligt på alle relevante aktørers skuldre, og høringsparterne håber
derfor, at bekendtgørelserne også vil afspejle dette.
1.4.
Behov for tydeliggørelse af, hvilke krav, der skal stilles til teleudbydernes håndtering af ”kritiske
netkomponenter, systemer og værktøjer”:
Høringsparternes medlemmer er enige med MSSB i, at trusselsbilledet har ændret sig markant
inden for de senere år, hvilket bl.a. også berøres af MSSB på side 151 i udkastet til lovforslag.
Teleinfrastrukturen er uden tvivl kritisk infrastruktur i det danske samfund, og det faktum stiller
store krav til sikkerheden hos teleudbyderne.
Høringsparterne støtter fuldt ud op om, at den danske teleinfrastruktur skal beskyttes bedst
muligt. Men for at kunne løfte denne opgave, er det nødvendigt, at teleudbyderne får et
tydeligere billede af, hvilke rammer og forventninger, der er fra myndighedernes side til
teleudbydernes håndtering af den samfundskritiske teleinfrastruktur.
Først og fremmest er det for høringsparternes medlemmer med den gældende regulering en
udfordring i sig selv at afgøre i praksis, hvilke komponenter, systemer og værktøjer, der er
kritiske i lovgivningens forstand, jf. definitionen af
”kritiske netkomponenter, systemer og
værktøjer”
i § 1, nr. 3 i bekendtgørelse om sikkerhed i net og tjenester, jf. bekendtgørelse nr. 259
af 22. februar 2021. Definitionen er meget bred, hvilket medfører en vis usikkerhed om
rækkevidden af definitionen. At der er usikkerhed om definitionens rækkevidde, medfører både
en uensartet praksis på tværs af branchen og giver anledning til tvivl og forskellige opfattelser
internt hos teleudbyderne.
Herefter, når den ovenstående udfordring er løst på bedst mulig vis, og en teleudbyder har
afgjort, hvilke komponenter, systemer og værktøjer, der er kritiske i teleudbyderens
virksomhed, opstår der et centralt spørgsmål om, hvordan de kritiske netkomponenter,
systemer og værktøjer skal beskyttes og håndteres af teleudbyderen. I den forbindelse fremgår
det f.eks. ganske klart af den eksisterende lovgivning, at CFCS skal underrettes, når en
teleudbyder vil indgå en aftale med en leverandør om køb af kritiske netkomponenter,
systemer og værktøjer mv. Men det fremgår omvendt ikke klart, om og i hvilket omfang, at
fysisk eller logisk adgang til samfundskritisk teleinfrastruktur skal resultere i et krav om
sikkerhedsgodkendelse. Endvidere fremgår det heller ikke klart, i hvilket omfang det f.eks. er
muligt for en teleudbyder at outsource aktiviteter forbundet med kritiske netkomponenter,
systemer og værktøjer. Disse udfordringer ses ikke løst med udkastet til lovforslag.
Tilsvarende rejser den foreslåede § 5 flere spørgsmål om fortolkning af de beskrevne krav til
teleudbydernes sikkerhedsforanstaltninger. Eksempelvis om forståelse og definition af
’cyberhygiejnepraksisser” (pkt. 7) samt definition og anvendelse af ”sikret tale-, video- og
tekstkommunikation” (pkt. 10).
For at opnå en ensartet fortolkning og passende beskyttelse har teleudbyderne brug for
tydeligere rammer og myndighedernes vejledning til, hvordan den kritiske teleinfrastruktur
efter myndighedernes vurdering beskyttes bedst muligt. Høringsparterne ser NIS2-
implementering som den perfekte mulighed for også at få nedbragt eksisterende uklarheder,
som den gældende lovgivning indeholder.
3
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0020.png
1.5.
Hændelsesrapportering til både CSIRT og CFCS:
Det fremgår af side 158 i bemærkningerne til lovforslaget, at teleudbyderne skal foretage
hændelsesrapportering til både CSIRT’en, som hører under Forsvarsministeriet og til CFCS,
som hører under MSSB. I forlængelse heraf fremgår, at det forudsættes, at der vil være et tæt
samarbejde mellem CFCS og CSIRT’en, og at en nærmere fastlæggelse af rammerne for dette
vil kunne ske i en samarbejdsaftale.
Når der skal indrapporteres til to forskellige organer, er der en risiko for, at det kan blive
uhensigtsmæssigt og unødigt bureaukratisk for virksomhederne, særligt hvis begge organer
vender tilbage med opfølgende spørgsmål til rapporteringen o.lign. Det er derfor væsentligt, at
myndighederne koordinerer området indbyrdes, og at indrapporteringsløsninger som ’virk.dk’
og den efterfølgende kommunikation mellem myndigheden og den rapporterende virksomhed
er overskuelig. En overskuelig proces kunne f.eks. ske således, at den samme indrapportering
systemmæssigt sendes til begge organer uden at virksomheden skal indsende samme
rapportering flere gange, samt at de to organer koordinerer indbyrdes om opfølgning.
Konkrete bemærkninger:
Nedenfor følger høringsparternes bemærkninger til de konkrete bestemmelser i lovforslaget.
2.1.
§ 2, nr. 1: Definitionen af
”Beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer”:
Det fremgår af bemærkningerne på side 215 i lovforslaget, at den nye lov vil definere
”Beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer”, som:
”Situationer, hvor der
allerede er, eller hvor der kan opstå større ulykker, katastrofer eller hændelser, herunder krise
eller krig og hvor der er risiko for påvirkning af udbuddet af net og tjenester”.
MSSB anfører i
forlængelse heraf, at denne nye definition svarer til definitionen i den gældende lovgivning.
Imidlertid fremgår det af § 1, nr. 2 i bekendtgørelse om sikkerhed i net og tjenester, jf.
bekendtgørelse 259 af 22. februar 2021, (herefter bekendtgørelse 259), at
”Beredskabssituationer og ekstraordinære situationer” defineres som: ”Større
ulykker,
katastrofer eller hændelser, hvor det kan være nødvendigt at indføre særlige foranstaltninger
vedrørende net og tjenester med henblik på at kunne opretholde samfundets funktioner.
Høringsparterne finder ikke, at disse to definitioner har et enslydende indhold.
Den nye definition udvider efter høringsparternes opfattelse området for, hvornår der er tale
om en beredskabssituation, da definitionen med ordene
”hvor der kan opstå større ulykker”
og
”risiko for påvirkning[…]”
udvides til også at omfatte situationer, hvor en
ulykke/hændelse/påvirkning endnu ikke rent faktisk er indtrådt eller foreligger.
Høringsparterne skal i den forbindelse understrege, at definitionen af, hvornår der er tale om
en ”beredskabssituation” er helt central for teleudbyderne af flere grunde. Som eksempler kan
nævnes, at beredskabssituationer, hvor teleudbyderen aktiverer sit interne beredskab,
medfører en række skærpede underretningspligter til CFCS, jf. kap. 5 i bekendtgørelse 259.
Endvidere vedrører en stor del af teleudbydernes forpligtelser i ”bekendtgørelse om
beredskabsaktørers adgang til elektronisk kommunikation i beredskabssituationer mv.”, jf.
4
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0021.png
bekendtgørelse 261 af 22. februar 2021, netop, hvad teleudbyderne kan blive påbudt af CFCS i
en beredskabssituation.
Det er således af stor betydning for høringsparternes medlemmer, at definitionen af en
beredskabssituation kan omsættes, så den operationelt passer ind i teleudbydernes
virksomhed. Og dette bliver sværere med den nye, bredere definition, hvor potentielle faktorer
som noget nyt også skal medtages. Der vil være tale om en meget væsentlig udvidelse af
forpligtelserne på udbyderne, hvis definitionen udvides som foreslået.
Høringsparterne skal derfor henstille til, at den gældende formulering fastholdes i stedet for
den foreslåede udvidelse.
Skulle MSSB se et behov for at benytte en udvidet definition i specifikke tilfælde, fx i relation til
lovens kapitel 4 om beredskabs- og andre ekstraordinære situationer, bør definitionens
udvidelse ske på en måde, så den kun vedrører CFCS’ specifikke beføjelser i lovens kapitel 4.
Og her bør det ydermere tydeliggøres, hvilke situationer, der hentydes til med ordene
”hvor der
kan opstå større ulykker, katastrofer eller hændelser”
samt hvad der menes med
”risiko for
påvirkning af udbuddet af net og tjenester”.
2.2.
§ 5: Risikostyring:
Lovforslagets § 5, stk. 1 fastslår, at væsentlige og vigtige teleudbydere skal træ e passende og
forholdsmæssige tekniske, operationelle og organisatoriske foranstaltninger for at styre
risiciene for sikkerheden i net- og informationssystemer, som disse udbydere anvender til
deres operationer eller til at levere deres tjenester.
Bestemmelsen er en direkte implementering af artikel 21 i NIS2-Direktivet, men lader til at
have væsentlig sammenhæng med de gældende bestemmelser om risikovurdering af ”risikoen
for tab af tilgængelighed, autenticitet, integritet og fortrolighed i de net og tjenester, der
udbydes”, jf. bekendtgørelse 259, § 2, stk. 1 samt bekendtgørelsens § 9, som fastslår, at
væsentlige erhvervsmæssige udbydere som en del af fastlæggelsen af risikovillighed i
risikostyringsprocessen skal tage højde for, at udbyderne i videst muligt omfang skal
opretholde udbuddet af net og tjenester i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære
situationer med henblik på at sikre samfundets teleforsyning.
Selvom bestemmelsen i lovforslaget, som tager udgangspunkt i direktivet, er ny for
teleudbyderne, vil det være hjælpsomt, hvis MSSB kan oplyse, hvorvidt der ses at være tale om
ændring i forhold til de gældende regler om risikostyring. For at sikre en god og ensartet
implementering af den foreslåede bestemmelse, skal høringsparterne henstille til MSSB, at der
udarbejdes vejledning eller lignende om den ønskede risikostyring af net- og
informationssystemer, der anvendes til udbydernes operationer.
2.3.
§ 6: Begrebet
”ledelsesorgan”
og dette organs forpligtelser:
Det fremgår af lovforslagets § 6, stk. 1, at teleudbydernes ledelsesorganer skal godkende og
føre tilsyn med de foranstaltninger til risikostyring, som teleudbyderen skal have, jf.
lovforslagets § 5. Herudover skal ledelsesorganerne deltage i relevante kurser om risikostyring
mv., jf. forslagets § 6, stk. 2.
5
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0022.png
Det materielle indhold af forpligtelserne svarer i det store hele til NIS2-Direktivets artikel 20 og
giver derfor efter høringsparternes opfattelse alene anledning til følgende bemærkninger:
Ved første øjekast på § 6 er det meget vanskeligt for høringsparternes medlemmer at afklare,
hvilken personkreds, der skal henføres under begrebet ”ledelsesorgan”. Høringsparterne
ønsker derfor, at MSSB forholder sig direkte til indholdet af dette begreb, således at vi sikrer en
ensartet implementering på tværs af branchen, men også på tværs af sektorerne i Danmark.
Konkret ønsker høringsparternes medlemmer en afklaring af, hvorvidt der ved ansvarligt
ledelsesorgan lægges vægt på funktion fremfor ledelsesniveau.
Som baggrund kan kort nævnes, at høringsparternes medlemmers organisationer er bygget op
på meget forskellig vis. Det faglige ledelsesansvar for fysisk sikkerhed, telesikkerhed,
cybersikkerhed mv. kan være placeret mange forskellige steder både vertikalt og horisontalt
inden for organisationerne, og derfor kan det hurtigt blive en svær øvelse at fastlægge, hvilken
personkreds, der hentydes til med den foreslåede § 6. Det er et tungt ansvar at skulle føre
tilsyn med sin egen organisations overholdelse af de foranstaltninger til risikostyring, som
hjemles i § 5, og derfor bør det fremstå mere klart for teleudbyderne, hvor dette ansvar skal
placeres, så organisationen kan indrettes og evt. tilpasses derefter.
I forlængelse af ovenstående bør MSSB også overveje, om det bør præciseres, at
ledelsesorganets opfyldelse af sin tilsynsforpligtelse forudsætter en passende tildeling af
centrale sikkerhedsroller og en uafhængig rapporteringskanal for at være e ektiv. Med andre
ord kan det være vanskeligt at ’føre tilsyn med sig selv’ internt i en virksomhed, hvis ikke der
laves det rette set up, og det bør ikke være muligt at indrette sin organisation på en måde, gør §
6 illusorisk
2.4.
§ 7: IKT-produkter, -tjenester og -processer:
Det fremgår af den foreslåede § 7, at Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan
fastsætte regler om, at væsentlige og vigtige teleudbydere skal anvende særlige IKT-produkter,
-tjenester og -processer, som er certificeret i henhold til en europæisk
cybersikkerhedscertificeringsordning for at påvise overensstemmelse med bestemte krav i § 5,
stk. 1, eller regler om krav til foranstaltninger fastsat i medfør af § 5, stk. 3.
Bestemmelsen er en direkte implementering af artikel 24, stk. 1, i NIS2-Direktivet, og er
således helt ny for teleudbyderne. Høringsparternes medlemmer er dog usikre på rækkevidden
af bestemmelsen, der potentielt virker meget omfattende. Herudover er der flere forhold, der
endnu ikke fremstår helt klart, f.eks. hvad tidsrammen er for efterlevelse af et fremtidigt påbud
om at benytte bestemte IKT-produkter, -tjenester eller -processer, hvordan en europæisk
cybersikkerhedscertificeringsordning helt konkret kommer til at se ud og virke i praksis m.v.
Endvidere fremgår det af bemærkningerne på side 230, at EU-Kommissionen kan vedtage
delegerede retsakter på dette område, når ”der er identificeret utilstrækkeligt
cybersikkerhedsniveau”. Det er efter høringsparternes opfattelse uklart, om og hvordan EU-
Kommissionen i fremtiden har tænkt sig at håndtere denne bemyndigelse.
6
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0023.png
2.5.
§ 8, stk. 1: Registrering af IP-intervaller:
Det fremgår af den foreslåede § 8, stk. 1, at teleudbyderne skal registrere sig hos CFCS og
udlevere en række bestemte ’pligtoplysninger’, herunder IP-intervaller. Bestemmelsen
stammer direkte fra NIS2-Direktivet og giver efter høringsparternes opfattelse også meget god
mening i udgangspunktet.
Dog forholder det sig sådan i praksis, at det for teleudbyderne vil være en meget stor
administrativ opgave løbende at skulle registrere og ajourføre sine IP-ranges, sådan som det de
facto bliver tilfældet med den nye § 8.
Derfor skal høringsparterne opfordre MSSB til at implementere et nemt og lempeligt set up, så
teleudbydernes administrative byrde med registrering af IP-ranges bliver så lille som muligt.
Høringsparternes medlemmer deltager gerne i denne proces, da de har en stor interesse i at
sikre, at forpligtelserne de pålægges i medfør § 8, bliver så lette at løfte i praksis som muligt.
2.6.
§§ 8, stk. 5, nr. 2, og 9, stk. 2: Begreberne
”væsentlige dele af udbyderens net”,
”alvorlige
driftsforstyrrelser” og ”betydelig skade”:
Det fremgår af lovforslagets § 8, stk. 5, nr. 2, at der skal udstedes en bekendtgørelse, hvorefter
teleudbyderne skal underrette CFCS inden, at der indgås aftaler om
”væsentlige dele af
udbyderens net”.
Høringsparterne finder i det store hele, at der er tale om en videreførsel af
den gældende bekendtgørelse om oplysnings- og underretningspligter vedr. sikkerhed i net og
tjenester, jf. bekendtgørelse 1414 af 30. november 2023.
Det er dog i den forbindelse vigtigt for høringsparternes medlemmer, jf. også vores generelle
bemærkning ovenfor om tydeligere rammer, at understrege, at det kan være en stor udfordring i
praksis for teleudbyderne at skulle foretage en vurdering af, hvad der kan siges at være
”en
væsentlig del af udbyderens net”.
Ligeledes fremgår det af forslagets § 9, stk. 2, der vedrører, hvornår en hændelse er væsentlig,
at:
”En hændelse anses for at være væsentlig, hvis den 1) har forårsaget eller er i stand til at
forårsage
alvorlige driftsforstyrrelser
af net eller tjenester eller økonomiske tab for den
berørte udbyder, eller 2) har påvirket eller er i stand til at påvirke andre fysiske eller juridiske
personer ved at forårsage
betydelig
fysisk eller ikke fysisk
skade”
(Høringsparternes
fremhævelse).
Definitionen stammer fra NIS2-Direktivets artikel 23, stk. 3, og er dermed ny for teleudbyderne.
Det er høringsparternes opfattelse, at også denne definition kan resultere i en svær vurdering
af, hvornår en hændelse er
væsentlig.
Høringsparterne skal derfor på baggrund af ovenstående opfordre MSSB til at udarbejde
vejledninger, formålsbeskrivelser eller lignende, der kan støtte teleudbyderne i fortolkningen.
Og herudover opfordres MSSB også til i den nye bekendtgørelse at indsætte tærskelværdier for,
hvornår en hændelse er væsentlig, sådan som det er tilfældet i dag, jf. § 8 i bekendtgørelse
1414 af 30. november 2023.
7
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0024.png
Det overordnede formål bør være, at bestemmelserne får et indhold, der kan indarbejdes i den
mere operationelle del af teleudbydernes virksomhed og herudover, at vejledninger mv.
kommer til at danne grundlag for en mere ensartet forståelse og praksis på tværs af
telebranchen, hvilket ikke altid ses i dag.
2.7.
§ 9: Undtagelse for aktindsigt
Høringsparterne har med tilfredshed noteret, at det foreslås at undtage teleudbydernes
underretninger om hændelser og trusler fra aktindsigt og at bemyndige CFCS til at fastsætte
regler om undtagelse fra aktindsigt vedr. selskabernes underretninger til CFCS fx om aktivering
af beredskab.
Høringsparterne finder det væsentligt, at det sikres, at følsomme oplysninger om sårbarheder i
teleudbydernes net mv. ikke kommer til uvedkommendes kendskab, herunder i forbindelse
med en evt. deling af oplysninger mellem relevante myndigheder.
2.8.
§ 14: Beredskabs- og andre ekstraordinære situationer:
§ 14, stk. 1:
Bestemmelsen viderefører indholdet af § 5, stk. 3 i den tidligere lov om sikkerhed i net og
tjenester. Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse 261 om beredskabsaktørers adgang til
elektronisk kommunikation i beredskabssituationer (herefter BEK 261).
Ud fra ordlyden af bestemmelsen vil det kunne forstås, at det er CFCS der prioriterer hvilke
beredskabsaktører, der kan opnå prioritet i et netværk. Da der er tale om en videreførelse af de
gældende regler, forstår høringsparterne, at det således stadig er mobilselskaberne, jf. § 9 i
BEK 261, der via brancheaftaler sikrer, at beredskabsaktørerne får forrang i forhold til brug af
mobilnettet i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer eller at CFCS
påbyder udbyderen at etablere en sådan sikring.
Da der er tale om en videreførelse af reglerne, er det høringsparternes forventning, at de nye
regler ikke vil ændre den eksisterende brancheaftale.
§ 14, stk. 2:
Det fremgår af bestemmelsen, at CFCS kan fastsætte regler om, at væsentlige og vigtige
teleudbydere skal sikre, at de foretagne prioriteringer gennemføres i net og tjenester.
Hvis bestemmelsen udmøntes i en bekendtgørelse, vil høringsparterne i den proces opfordre
til, at de berørte parter inddrages så tidligt som muligt.
I bemærkningerne til bestemmelsen, side 249, står (Høringsparternes fremhævning):
”Der kan desuden med hjemmel i bestemmelsen fastsættes regler om, at væsentlige
teleudbydere og vigtige teleudbydere i beredskabssituationer eller andre ekstraordinære
situationer efter påbud fra Center for Cybersikkerhed
skal foretage visse foranstaltninger
med henblik på, at prioriteringerne i net og tjenester kan gennemføres.
Der kan i den
forbindelse fastsættes nærmere regler om, at Center for Cybersikkerhed kan
give påbud om,
8
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0025.png
at væsentlige teleudbydere og vigtige teleudbydere skal prioritere retablering af bestemte
dele af en udbyders beskadigede infrastruktur.”
Ovenstående fremhævning skaber bekymring i telebranchen, da det indikeres, at
teleselskaberne kan pålægges uforudsete omkostninger ved påbud om reetablering af
infrastruktur, som kan ligge udover selskabernes egen planlægning.
Det er således vigtigt at udmøntningen af bestemmelsen ikke er for vidtrækkende og at
teleselskaberne skal have med indflydelse på prioriteringsordningerne, som udarbejdes af
CFCS.
§ 14, stk. 3:
Bestemmelsen bemyndiger CFCS til at fastsætte regler om at teleudbydere skal underrette
CFCS i tilfælde hvor beredskabet aktiveres. Der er tale om en delvis videreførelse af § 5, stk. 2 i
lov om sikkerhed og tjenester.
Der kan således fastsættes nærmere regler om underretning. Der står imidlertid i
bemærkningerne til bestemmelsen, på side 250, at:
”MSSB finder det henset til vurderingen af det aktuelle trusselsniveau mod telesektoren
væsentligt at opretholde det nuværende sikkerhedsniveau i telesektoren.”
Dette afsnit står for sig selv og høringsparterne kan ikke se koblingen til reglerne om
underretning. Høringsparterne beder derfor ministeriet om en uddybende forklaring af,
hvorledes vurderingen af det aktuelle trusselsniveau og opretholdelsen af det nuværende
sikkerhedsniveau hænger sammen med regler om hvordan underretninger skal foretages.
§ 14, stk. 4:
Den foreslåede bestemmelse er en uændret videreførelse af § 5 a i lov om sikkerhed i net og
tjenester. Bemyndigelsen til at fastsætte regler er ikke udmøntet i dag.
Der refereres i bemærkningerne til at udbydere i alvorlige nødsituationer skal ’træ e alle
nødvendige foranstaltninger til at sikre uafbrudt transmission af advarslerne.’ Der refereres i
denne forbindelse til art. 108, 2. pkt. i teledirektivet (EU 2018/1972) som skal ses i
sammenhæng med art. 110 i samme direktiv.
Art. 110 i teledirektivet pålægger medlemsstater at indføre et o entligt varslingssystem. I
Danmark blev det system til via en kontrakt mellem Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelsen
(herefter FMI) og mobilselskaberne og er kendt som S!RENEN. Hjemlen til implementeringen af
S!RENEN findes i telelovens § 62.
Der står bl.a. i art. 108 at:
”Medlemsstaterne sikrer, at udbydere af
talekommunikationstjenester træ er alle nødvendige foranstaltninger til at sikre uafbrudt
adgang til beredskabstjenester og uafbrudt transmission af o entlige advarsler.”
Denne ordlyd er ikke implementeret i teleloven, men er omfattet af kontrakten mellem FMI og
mobilselskaberne, som blev indgået i stedet for at myndighederne skulle udstede en
bekendtgørelse.
9
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0026.png
Kontrakten mellem FMI og mobilselskaberne består af to aftaler:
-
En hovedaftale om implementeringen af systemet og
-
En driftsaftale om driften af systemet
Der blev valgt en kontrakt i stedet for at udstede en bekendtgørelse fordi, at der er tale om en
yderst teknisk implementering i den kritiske infrastruktur, som krævede dialog mellem
parterne. Dette er svært at udmønte i en bekendtgørelse. Herudover må slutbrugerne jf.
telelovens § 62, 2. pkt. ikke pålægges udgifter i forbindelse med modtagelse af advarslerne,
samt at mobiloperatørerne heller ikke pålægges omkostninger ved implementeringen jf.
telelovens § 62, stk. 2.
FMI afholdt derfor omkostningerne til implementeringen af systemet samt afholder
omkostningerne til driften af systemet.
Kontrakten indeholder flere bilag med krav til den tekniske implementering, test, oppetid,
redundans, kravspecifikationer, beskrivelser af hardware og software etc. Alle disse tekniske
dialoger blev foretaget, fordi systemet skulle bygges redundant og derved til at sikre uafbrudt
transmission af advarslerne. Herudover er der i kontrakten givet FMI beføjelser til at sikre
systemet og iværksætte tiltag for at sikre at systemet fungerer ved katastrofer. Det indebærer
den net-tekniske sikkerhed, men også mulighed for fysisk sikkerhed som f.eks. vagter på
bestemte lokationer, for at opretholde systemets funktionalitet.
Det er derfor høringsparternes klare forståelse, at teledirektivets art. 108 og art. 110 er fuldt
implementeret i teleloven og i kontrakten med FMI.
Høringsparterne mener derfor, at § 14, stk. 4 allerede er implementeret i dansk ret, og at
bestemmelsen bør udgå.
Vælges det at beholde bestemmelsen, skal der med reference til telelovens § 62, stk. 2 fremgå,
at mobiloperatørerne får refunderet udgifter afholdt i forbindelse med systemet.
Høringsparterne har nedenfor med blå/fed skrift indsat ordlyden fra telelovens § 62, stk. 2 og
en omskrivning af bestemmelsen bør se således ud:
”Stk. 4. Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte regler om, at udbydere,
som i medfør af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester skal udsende o entlige
advarsler om overhængende eller truende alvorlige nødsituationer og katastrofer, skal træ e
alle nødvendige foranstaltninger til at sikre uafbrudt transmission af advarslerne.
Det sikres, at
udbyderne refunderes nødvendige, dokumenterede udgifter, som udbyderne har afholdt i
forbindelse med udvikling, etablering og drift af den tekniske løsning, der anvendes til
udsendelse af o entlige advarsler.”
§ 14, stk. 5:
Der er tale om en videreførelse af indholdet i § 5, stk. 4 i lov om sikkerhed i net og tjenester.
I bemærkningerne til bestemmelsen står slutteligt:
10
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0027.png
”Det forudsættes, at udbyderne skal foretage de pågældende foranstaltninger uden
omkostninger for staten, hvilket svarer til, at der heller ikke på andre områder udtrykkeligt er
angivet, at de påkrævede foranstaltninger skal foretages uden omkostninger for staten.”
Høringsparterne henviser til sine bemærkninger til § 14, stk. 4, at staten afholder omkostninger
til etablering og drift af det o entlige varslingssystem.
2.9.
§ 17: Sikkerhedsgodkendelser:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (side 256), at den foreslåede § 17 om
sikkerhedsgodkendelser delvist viderefører indholdet af den gældende § 6, stk. 1, i lov om
sikkerhed i net og tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 153 af 1. februar
2021, som ændret ved § 18 i lov nr. 1156 af 8. juni 2021.
Ordlyden i bestemmelsen er ændret, så det tydeliggøres, at der er 2 grundlæggende tilfælde,
hvor det er relevant at vurdere, om en medarbejder eller repræsentant for teleudbyderen skal
sikkerhedsgodkendes i regi af denne lovgivnings regler.
Det ene kriterie vedrører sikkerhedsgodkendelse, når
”det er nødvendigt i forhold til den
pågældendes adgang til klassificeret information eller til de funktioner, som den pågældende
skal varetage.”
Det andet kriterie vedrører sikkerhedsgodkendelse, når
”den pågældende
varetager kontakten til Center for Cybersikkerhed i relation til beredskabet i henhold til regler,
der er udstedt i medfør af § 14, stk. 3”.
Hvad angår anden del af det første kriterie om
”funktioner, som den pågældende skal
varetage”,
har høringsparternes medlemmer meget vanskeligt ved at indsnævre den relevante
personkreds ud fra denne bestemmelses ordlyd. Allerede i dag volder den løse formulering i
den gældende § 6, stk. 1, om sikkerhedsgodkendelse stort besvær for teleudbyderne. Støttes
den nye ordlyd i § 17 ikke op af yderligere og mere detaljeret regulering, eller alternativt
vejledninger fra myndighederne, vil disse vanskeligheder fortsætte.
Der skal på den ene side naturligvis være en vis margin i lovgivningen til, at teleudbyderne selv
kan indstille medarbejdere eller repræsentanter til sikkerhedsgodkendelse, såfremt
teleudbyderen vurderer, at den pågældende medarbejder varetager en så kritisk eller central
funktion i virksomheden, at det er nødvendigt at sikkerhedsgodkende vedkommende.
Men denne margin kan også være for stor, og det er netop det, der er tilfældet i dag.
Den brede margin kan resultere i, at der enten sendes et for lille eller for stort antal
anmodninger om sikkerhedsgodkendelse ind til CFCS og PET. Sendes der for lille et antal
anmodninger, giver det ikke den ønskede personalesikkerhed på tværs af branchen. Sendes
der omvendt et for stort antal, vil det lægge et pres på myndighedernes sagsbehandlingstid af
ansøgningerne. Der ses p.t. enormt lange sagsbehandlingsperioder på op til 12-14 måneder,
hvilket ikke er rimeligt i forhold til at sikre udbyderne gode rammevilkår for at varetage
sikkerhedsmæssigt følsomme opgaver. Endvidere medfører den brede margin, at området
vurderes forskelligt på tværs af teleudbydere, hvilket skaber tvivl og dårlige sager mellem
teleudbyderne i praksis. Endelig kan en bred margin i lovgivningen gøre det svært for
11
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0028.png
teleudbyderne at sikre sig, at der stilles de fornødne kontraktuelle krav om
sikkerhedsgodkendelse i kontrakter med andre teleudbydere, leverandører m.v.
Samlet set er det høringsparternes opfattelse, at der bør skabes et lovgivningsmæssigt regime
for sikkerhedsgodkendelser, der indeholder tydelige og gennemskuelige krav for
teleudbyderne, også set i lyset af det ovenfor beskrevne afsnit 1.4. om det generelle behov for
tydeligere rammer. Herudover bør det på myndighedssiden sikres tilstrækkelige ressourcer til
at håndtere sagsbehandlingen af anmodningerne, så der kan skabes det ønskede niveau af
sikkerhedsgodkendelse med en rimelig sagsbehandlingstid.
Høringsparterne ser gerne, at teleudbydernes mulighed for at få sikkerhedsgodkendt centrale
medarbejdere efter eget skøn bevares, mens det herudover fremgår klart af enten
bekendtgørelser, vejledninger eller andet, hvilken personkreds, som myndighederne har en klar
forventning om, at teleudbyderne får sikkerhedsgodkendt.
Høringsparterne hilser det desuden velkomment, at MSSB har planer om at udstede nærmere
regler for ansøgning og afgørelser om sikkerhedsgodkendelser, samt meddelelse om og
tilbagekaldelse af afgørelser om sikkerhedsgodkendelser. Det praktiske og administrative
arbejde med sikkerhedsgodkendelser fylder meget hos både myndigheder og teleudbydere.
Derfor vil en forenkling af de administrative krav og processer uden tvivl være en stor hjælp i
praksis.
Endelig er der et ønske hos flere af høringsparternes medlemmer om, at MSSB sammen med
sine nordiske søstermyndigheder vil kigge på, om der i fremtiden kan etableres en løsning, hvor
en sikkerhedsgodkendelse i ét nordisk land nemmere kan bruges/overføres til et andet nordisk
land.
2.10.
§ 21: Tilsyn
Det fremgår af den foreslåede § 21, stk. 1, at CFCS som led i sit tilsyn bl.a. kan ”foretage
kontrol på stedet og eksternt tilsyn, herunder stikprøvekontroller”. Det er ikke beskrevet i
bemærkningerne til bestemmelsen, hvad begrebet ”eksternt tilsyn” dækker over i forhold til de
øvrige nævnte tilsynsmuligheder med kontrol på stedet og stikprøvekontroller.
Høringsparterne beder MSSB om at uddybe beskrivelsen af denne type tilsyn enten i
bestemmelsen, dens bemærkninger eller i en vejledning.
Det fremgår videre af den foreslåede bestemmelses stk. 3, at CFCS kan stille nærmere krav
om, hvordan og i hvilken form oplysninger, som skal afgives af udbyderne skal afgives. Det
nævnes i bemærkningerne, at oplysningerne kan kræves udleveret på en bestemt måde, på et
bestemt sprog og i en bestemt form, samt at der fx kan stilles krav om indtastning på en
hjemmeside eller brug af et bestemt skema.
Det bør tilføjes i bemærkningerne til bestemmelsen, at denne beføjelse skal anvendes på
baggrund af dialog med den berørte part samt med behørig hensyntagen til den potentielle
byrde særlige krav til form, sprog osv. kan pålægge virksomheden, der skal afgive
oplysningerne. Der bør i størst muligt omfang tages hensyn til, hvordan oplysningerne lettest
12
L 142 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for samfundssikkerhed og beredskab
2976186_0029.png
muligt kan stilles til rådighed af virksomheden, da ændring af formater, systemer osv. kan
indebære en væsentlig omkostning.
2.11.
§ 23: Håndhævelsesforanstaltninger
Det fremgår af den foreslåede bestemmelses stk. 1, nr. 1, at CFCS bl.a. bemyndiges til
midlertidigt at suspendere en certificering eller godkendelse vedrørende dele af eller alle de
tjenester, teleudbyderen leverer. Bemærkningerne til bestemmelsen fastslår, at bestemmelsen
forudsættes ikke at blive anvendt, før CFCS har fastsat nærmere regler om, hvilke
certificeringer og godkendelser, som bestemmelsen finder anvendelse på.
Høringsparterne hilser denne detaljering af bestemmelsen velkommen og ser frem til dialog i
forbindelse med CFCS’ udarbejdelse af disse nærmere regler, da det ikke er muligt at tage
stilling til konsekvensen af denne bestemmelse før de nærmere regler er fastsat.
2.12.
§ 33: Bøder
MSSB bemærker i forbindelse med sanktionsbestemmelsen i § 33, at det foreslås, at der ikke
anvendes administrative bøder, men at bøder udstedes og udmåles i det almindelige
stra eprocessuelle system. Høringsparterne støtter denne tilgang, som svarer til dansk praksis
i øvrigt.
Høringsparterne står naturligvis til rådighed for en uddybning af høringssvaret og besvarelse af
eventuelle spørgsmål.
Med venlig hilsen
Poul Noer
Fagchef for telepolitik
Dansk Erhverv
Troels Johansen
Chefkonsulent
IT-Branchen
Anders S. Skovbakke
Konsulent
DI Digital
Claus Hjorth
Sekretariatschef
Rådet for Digital Sikkerhed
Jakob Willer
Direktør
Teleindustrien
13