Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25, Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25, Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
L 140 Bilag 2, L 141 Bilag 2, L 142 Bilag 2
Offentligt
2980851_0001.png
Handout vedr. forslag til lov om foranstaltninger til sikring af
højt cybersikkerhedsniveau (NIS 2-loven)
Baggrund for forslaget
Lovforslaget har til formål at
implementere NIS 2-direktivet.
Lovforslaget finder anvendelse for
samtlige sektorer, der er omfattet af NIS
2-diektivet med undtagelse for tele-,
energi-, og finanssektorerne, hvor
direktivet implementeres særskilt.
Lovforslaget lægger en fælles
lovgivningsmæssig ramme for de
omfattede enheder, og de myndigheder,
der skal anvende lovgivningen.
Lovforslaget bemyndiger
ressortministre til på visse områder at
fastsætte nærmere regler, når særlige
sektorspecifikke forhold tilsiger det.
Indhold i forslaget
Nye krav om foranstaltninger til styring
af cybersikkerhedsrisici, herunder vedr.
håndtering af hændelser,
personalesikkerhed og
forsyningskædesikkerhed.
Nye registrerings- og
underretningspligter, herunder
underretninger om bl.a. væsentlige
hændelser.
Styrkelse af CSIRT’ens opgaver.
Nye tilsyns- og
håndhævelsesforanstaltninger.
Nye regler om gensidig bistand, når en
enhed leverer tjenester i mere end én
medlemsstat i EU.
Ændringer i lovforslaget
Bemyndigelsesbestemmelserne er justeret så
ressortministre alene kan fastsætte nærmere
regler efter forhandling med ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab.
Indsat et nyt stk. 3 i § 20, der bemyndiger
ministeren for samfundssikkerhed og
beredskab til at fastsætte nærmere regler om
koordinering, ansvar, fordeling af opgaver og
udveksling af oplysninger mellem henholdsvis
de kompetente myndigheder samt de
kompetente myndigheder og CSIRT’en.
Anvendelsesområdet for kommuner er
præciseret, så det nu fremgår, at offentlige
forvaltningsenheder på lokalt plan, herunder
kommuner, der leverer tjenester inden for
sektorerne, der er omfattet af direktivet vil
være underlagt lovens krav.
Det er skrevet frem i lovforslagets
bemærkninger, at erhvervslivet i fornødent
omgang vil kunne anmode de kompetente
myndigheder om vejledning vedr. lovens krav.
L 140 - 2024-25 - Bilag 2: Handouts om lovforslagene L140, L141 og L142 til brug for teknisk gennemgang d. 20/2-25
2980851_0002.png
Handout vedr. forslag til lov om sikkerhed og beredskab i
telesektoren
Baggrund for forslaget
Lovforslaget har til formål at
implementere NIS 2-direktivet for
telesektoren.
Implementeringen sker gennem en
integration med den gældende
regulering for sikkerhed og beredskab i
telesektoren.
Lov om sikkerhed i net og tjenester
ophæves.
Visse regler i lov om sikkerhed i net og
tjenester videreføres.
Indhold i forslaget
Nye krav om foranstaltninger til
styring af sikkerhedsrisici, herunder
vedr. personalesikkerhed, håndtering
af hændelser, og politikker for
risikostyring.
Nye oplysnings- og
underretningspligter ved bl.a.
væsentlige hændelser.
Videreførelse af særlige regler for
beredskabssituationer og andre
ekstraordinære situationer.
Videreførelse af regler om
sikkerhedsgodkendelser.
Nye tilsyns- og
håndhævelsesforanstaltninger.
Ændringer i lovforslaget
Den foreslåede § 3, stk. 2, er ændret
således, ar der for de i bestemmelsens
nr. 1-5 nævnte teleudbydere ikke skal
træffes en afgørelse, men at
teleudbyderen skal vurdere, om den er
omfattet af de oplistede kriterier.
I den foreslåede § 13, er der blevet
tilføjet et stk. 6 og 7 vedrørende
teleudbyderes forpligtelser i
beredskabssituationer og andre
ekstraordinære situationer. Der er tale
om en videreførelse af gældende ret.
Den tidligere foreslåede § 19 er
indskrevet i hhv. den nu foreslåede § 19,
stk. 1, nr. 1, og § 22, stk. 1, nr. 1, og
L 140 - 2024-25 - Bilag 2: Handouts om lovforslagene L140, L141 og L142 til brug for teknisk gennemgang d. 20/2-25
2980851_0003.png
Handout vedr. forslag til lov om kritiske enheders
modstandsdygtighed
Baggrund for forslaget
Lovforslaget har til formål at
implementere CER-direktivet.
Lovforslaget finder anvendelse for
samtlige sektorer, der er omfattet af
CER-direktivet, med undtagelse for
energisektoren.
Lovforslaget lægger en fælles
lovgivningsmæssig ramme for de
omfattede enheder, og de myndigheder,
der skal anvende lovgivningen.
Lovforslaget bemyndiger
ressortministre til på visse områder at
fastsætte nærmere regler, når særlige
sektorspecifikke forhold tilsiger det.
Indhold i forslaget
Regler om identifikation af kritiske
enheder, herunder kritiske enheder af
særlig europæisk betydning.
Krav om
modstandsdygtighedsforanstaltninger,
herunder foranstaltninger, der er
nødvendige for bl.a. at forhindre
hændelser og sikre genopretning efter
hændelser.
Underretningspligter ved betydelige
forstyrrelser i leveringen af kritiske
enheders tjenester.
Baggrundskontrol af personer i
kritiske enheder
Tilsyn- og
håndhævelsesforanstaltninger.
Ændringer i lovforslaget
Bemyndigelsesbestemmelserne er
justeret, så ressortministre alene kan
fastsætte nærmere regler efter
forhandling med ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab.
Det er skrevet frem i lovforslagets
bemærkninger, at erhvervslivet i
fornødent omgang vil kunne anmode de
kompetente myndigheder om vejledning
vedr. lovens krav.
Indsat en ny bemyndigelsesbestemmelse
i den foreslåede § 13, stk. 2, som
bemyndiger ministeren for
samfundssikkerhed og beredskab til at
fastsætte nærmere regler om
koordinering, ansvar og udveksling af
oplysninger mellem de kompetente
myndigheder og Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab.