Til lovforslag nr.
L 140
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget den 10. april 2025
Betænkning
over
Forslag til lov om kritiske enheders modstandsdygtighed (CER-loven)
[af ministeren for samfundssikkerhed og beredskab (Torsten Schack Pedersen)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab har stil-
let 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Borgernes Parti, Naleraq, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget anerkender behovet for
at beskytte Danmarks kritiske infrastruktur mod angreb,
da konsekvenserne kan være alvorlige og i visse tilfælde
irreversible. Et veltilrettelagt angreb på eksempelvis drikke-
vandsforsyningen, sundhedssystemet eller energinetværket
kan ikke blot forårsage midlertidige forstyrrelser, men også
føre til varige skader på befolkningens sundhed, miljøet og
samfundets stabilitet. Når først skaden er sket, kan den ik-
ke nødvendigvis udbedres. Alternativet forholder sig derfor
kritisk til minimumsimplementeringen af aftalen. Det er af-
gørende, at beskyttelsen af vores infrastruktur ikke bliver
et spørgsmål om mindst mulig implementering af lovgivnin-
gen, men i stedet, at der sikres en robust og langsigtet mod-
standsdygtighed.
Endvidere stiller Alternativet sig kritisk over for lovfor-
slagets implementeringsmodel, hvor reguleringen flyttes ud
af ministeriet og i stedet udmøntes gennem sektorspecifik-
ke bekendtgørelser. En sådan fragmenteret tilgang kan øge
kompleksiteten, skabe uklarhed om ansvarsfordeling og i
sidste ende svække indsatsen. Vi har tidligere set lignen-
de tendenser i miljøbeskyttelsesloven, hvor en omfattende
og uoverskuelig bekendtgørelsesstruktur har ført til øget
bureaukrati uden nødvendigvis at styrke den miljømæssige
beskyttelse.
Når vi taler om kritisk infrastruktur, har vi ikke råd til
at gamble med sikkerheden. En minimumsimplementering
risikerer at efterlade sårbarheder og kan betyde, at vi først
erkender behovet for mere omfattende beskyttelse, når det
er for sent. Alternativet forholder sig derfor kritisk til, om
lovforslaget i sin nuværende form formår at imødegå de
alvorlige trusler, det er tiltænkt at håndtere, idet vi ser en
risiko for, at utilstrækkelig implementering kan skabe falsk
tryghed frem for reel beskyttelse.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for samfundssikkerhed og beredskab,
tiltrådt
af
udvalget:
Til titlen
1)
Som
fodnote
til lovforslagets titel indsættes:
»1) Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv (EU) 2022/2557 af 14. december 2022 om kriti-
ske enheders modstandsdygtighed og om ophævelse af
Rådets direktiv 2008/114/EF (CER-direktivet), EU-Ti-
dende 2022, nr. L 333, side 164.«
[Indsættelse af EU-note i lovforslaget]
Til § 2
2)
I
nr. 7
ændres »kunne føre til« til: »kan føre til«.
[Sproglig præcisering]
AX031203