Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 14 Bilag 6
Offentligt
2941378_0001.png
Til lovforslag nr.
L 14
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 20. november 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om indkvartering af ansatte
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Det Kon-
servative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1, og beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF, M, EL, DF, RV og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det af mini-
steren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
det af Det Konservative Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
finder kravene til en tjenestebolig som fastsat i lovforsla-
get for rimelige. Imidlertid kan KF ikke støtte lovforsla-
get, da det sætter princippet om boligens ukrænkelighed,
jf. grundlovens § 72, ud af spil. Med den foreslåede lov
får Arbejdstilsynet nemlig ret til uden retskendelse at lave
husundersøgelser, kræve dokumentation og lave fotografiske
optagelser i folks private hjem. Dermed bliver de ansattes
grundlovssikrede rettigheder sat ud af spillet for at tilgodese
det offentliges behov for kontrol. Det forringer folks retssik-
kerhed og boligens ukrænkelighed, hver gang der indføres
ny hjemmel til indtrængen uden retskendelse. Det er meget
indgribende og krænkende for folk, at vildfremmede menne-
sker tiltvinger sig adgang til ens private bolig. KF mener
heller ikke, at det er nødvendigt her. KF har derfor stillet
et ændringsforslag, der giver den enkelte mulighed for at
sige nej til Arbejdstilsynet, når dette ønsker at foretage en
husundersøgelse, hvis man ikke ønsker at åbne døren her-
for. Derved skal Arbejdstilsynet rekvirere en retskendelse,
hvis Arbejdstilsynet alligevel ønsker adgang til at kontrolle-
re boligen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af et
mindretal
(LA):
Til § 5
1)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Arbejdstilsynet har med forudgående retskendelse
mod behørig legitimation til enhver tid adgang til den bolig,
som en arbejdsgiver stiller til rådighed for en eller flere
ansatte, i det omfang det er påkrævet, for at Arbejdstilsynet
kan føre tilsyn efter § 4. Politiet yder om fornødent bistand
hertil. Arbejdstilsynet har herudover alene adgang til den
bolig, som en arbejdsgiver stiller til rådighed for en eller
flere ansatte, uden forudgående retskendelse, hvis der fore-
ligger frivillig accept fra de ansatte, som er indkvarteret i
boligen, og eventuelle øvrige beboere af boligen.«
[Arbejdstilsynet får alene adgang til boliger med retskendel-
se eller med frivillig accept fra de ansatte og eventuelle
andre beboere af boligen]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 14
2)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 9, stk. 1, nr. 15,
udgår »,
som arbejdsgivere stiller til rådighed for ansatte«.
AX030546
L 14 - 2024-25 - Bilag 6: Betænkning afgivet 20/11-24
2941378_0002.png
2
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af det fremsatte lovforslags § 5, stk. 2, at
Arbejdstilsynet uden retskendelse mod behørig legitimation
til enhver tid har adgang til den bolig, som en arbejdsgiver
stiller til rådighed for en eller flere ansatte, i det omfang, det
er påkrævet, for at Arbejdstilsynet kan føre tilsyn efter § 4.
Det foreslås med dette ændringsforslag, at Arbejdstilsy-
net kun med forudgående retskendelse kan få adgang til
boliger, som arbejdsgiver stiller til rådighed for ansatte, og i
det omfang det er påkrævet, for at Arbejdstilsynet kan føre
tilsyn efter § 4. Det foreslås herudover, at Arbejdstilsynet
alene har adgang til boliger, som arbejdsgiver stiller til rå-
dighed for en eller flere ansatte, uden forudgående retsken-
delse, hvis der foreligger frivillig accept fra de ansatte, som
er indkvarteret i boligen, og eventuelle øvrige beboere af
boligen.
Ændringsforslaget medfører, at Arbejdstilsynet kun har
adgang til boligen med forudgående retskendelse, eller i det
omfang der foreligger frivillig accept fra de ansatte, som er
indkvarteret i boligen, og fra eventuelle andre beboere af
boligen.
Ændringsforslaget sikrer, at såvel ansatte som eventuelle
andre beboere af boligen skal give frivillig accept til, at
Arbejdstilsynet får adgang til deres bolig, hvis der ikke fore-
ligger forudgående retskendelse om adgang til boligen.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring af sproglig karak-
ter. I forbindelse med at lovforslaget har fået ny titel, var
en del af den tidligere titel ved en fejl ikke udgået af bestem-
melsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til
1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 13.
juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
189, folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene, et høringsnotat og
en ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V)
Hans Andersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF)
Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
50
24
15
15
15
13
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
7
6
5
1
1
1
L 14 - 2024-25 - Bilag 6: Betænkning afgivet 20/11-24
2941378_0003.png
3
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
10
9
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
6