Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 138 Bilag 1
Offentligt
UDKAST
Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 138 - Bilag 1
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af dyrevelfærdsloven
(Grænseværdier for dødelighed og særlige rådgivningsbesøg ved dødelig-
hed i besætninger, uddannelseskrav for medarbejdere samt takstændring)
§1
I dyrevelfærdsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 33 af 14. januar 2025, foreta-
ges følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 2 a
Grænseværdier for dødelighed og særlige rådgivningsbesøg ved dødelig-
hed i besætninger med landbrugsdyr
§ 15 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
grænseværdier for dødelighed i besætninger med landbrugsdyr.
Stk. 2.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at den besætnings-
ansvarlige skal rekvirere særlige rådgivningsbesøg, der kan bidrage til at
nedbringe dødeligheden i besætningen, herunder regler om indhold, omfang
og hyppighed af rådgivningen samt om udarbejdelse, opbevaring og frem-
visning af besøgsrapporter. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om,
hvem der kan udføre særlige rådgivningsbesøg.
§ 15 b.
Ministeren kan indhente og sammenstille oplysninger om dødelig-
hed i besætninger med landbrugsdyr til brug for fastsættelse af regler om
grænseværdier og regler om særlige rådgivningsbesøg, jf. § 15 a.«
2.
I
§ 21, stk. 3,
udgår »nr. 2-6,«.
3.
I
§ 43, stk. 4,
ændres »33 kr.« til: »64 kr.«
§2
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Særlige rådgivningsbesøg ved dødelighed i besætninger med landbrugs-
dyr
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2. Uddannelseskrav hos medarbejdere i landbrugsbesætninger
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den
foreslåede ordning
2.3. Bestemmelse om betaling af omkostninger til stikprøvekontrol ved på-
læsning og aflæsning af dyr samt dybdegående kontroller i forbindelse med
udførsel af levende dyr
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
2
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at forbedre dyrevelfærden ved at etablere bemyn-
digelser til at fastsætte grænseværdier for dødelighed og krav om særlige
rådgivningsbesøg i besætninger med høj dødelighed og uddannelseskrav for
medarbejdere i besætninger med landbrugsdyr. Lovforslaget har endvidere
til formål at hæve taksten for stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning
i forbindelse med transport af levende dyr og dybdegående kontrol i forbin-
delse med udførsel af levende dyr for at sikre balance mellem indtægter og
udgifter
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) indgik den 9. fe-
bruar 2024 aftale om dyrevelfærd 2024-2027 (”Sammen om Dyrene”) (her-
efter benævnt aftalen) med Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternati-
vet. Aftalen indeholder i alt 31 konkrete initiativer, der skal sikre bedre dy-
revelfærd.
Formålet med lovforslaget er at udmønte to af initiativerne i aftalen, der
kræver lovændring. Det drejer sig om initiativ nr. 14 om uddannelseskrav
for medarbejdere i sobesætninger og initiativ nr. 18 om indsats for højere
sooverlevelse. De foreslåede bemyndigelser er ikke afgrænset hertil og vil
tillige kunne anvendes til at fastsætte regler om grænseværdier og regler om
særlige rådgivningsbesøg samt uddannelseskrav i relation til besætninger
med andre landbrugsdyr.
Med lovforslaget indføres bemyndigelser, som kan bidrage til at nedbringe
dødeligheden i besætninger med landbrugsdyr, i første omgang i sobesæt-
ninger. Det foreslås bl.a., at der kan fastsættes regler om grænseværdier for
3
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
dødelighed i besætninger med landbrugsdyr, samt krav til den besætnings-
ansvarlige om at søge uvildig rådgivning, hvis dødeligheden i besætningen
overskrider en fastsat grænseværdi for en bestemt periode.
Forslaget indeholder desuden en bemyndigelseshjemmel til ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til at kunne fastsætte nærmere regler om at
indhente og sammenstille oplysninger om dødelighed i en besætning med
landbrugsdyr.
Endelig udvider lovforslaget uddannelseskravet i loven til også at omfatte
medarbejdere, der beskæftiger sig med besætninger med landbrugsdyr frem
for alene de besætningsansvarlige. Lovforslaget har til hensigt i første om-
gang at blive anvendt til at fastsætte uddannelseskrav for medarbejdere i
sobesætninger med henblik på at fremme pattegrise- og sooverlevelse.
Ud over udmøntningen af de to initiativer i aftalen foreslås det at hæve tak-
sten for stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning i forbindelse med
transport af levende dyr og dybdegående kontrol i forbindelse med udførsel
af levende dyr for at sikre balance mellem indtægter og udgifter. Taksten
har i 2024 været midlertidigt nedsat for at afvikle overskud på ordningen,
og der er derfor behov for at hæve taksten.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Særlige rådgivningsbesøg ved dødelighed i besætninger med land-
brugsdyr
2.1.1. Gældende ret
Der findes i dag ikke regler i dyrevelfærdsloven om en grænseværdi for dø-
delighed i besætninger med landbrugsdyr og i den forbindelse mulighed for
at indføre konkrete tiltag, der skal bidrage til at nedbringe dødeligheden i
forhold til en grænseværdi.
2.1.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejel-
ser og den foreslåede ordning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) indgik den 9. fe-
bruar 2024 aftale om dyrevelfærd 2024-2027 (”Sammen om Dyrene”) (her-
efter benævnt aftalen) med Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
4
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternati-
vet. Aftalen indeholder i alt 31 konkrete initiativer, der skal sikre bedre dy-
revelfærd.
Aftalens initiativ nr. 18 indeholder et initiativ om indsats for højere soover-
levelse.
Sodødeligheden, som omfatter aflivede og selvdøde dyr, har været stigende
over en årrække og er i 2022 opgjort til 16,5 pct. i gennemsnit ifølge SEGES
Innovation. Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er enige om at fastsætte
krav om, at den besætningsansvarlige løbende skal holde sig opdateret om
sodødeligheden i besætningerne. Det fremgår endvidere, at hvis dødelighe-
den i besætningen overstiger grænseværdien for sodødelighed over en peri-
ode på fire måneder, skal den besætningsansvarlige indhente et ekstra råd-
givningsbesøg inden for 30 dage og efterfølgende hver fjerde måned, indtil
besætningens sodødelighed er under den fastsatte grænseværdi.
For at udmønte initiativ nr. 18 i aftalen om indsats for højere sooverlevelse
er der behov for at tilvejebringe en hjemmel, som giver ministeren mulighed
for at fastsætte en grænseværdi for f.eks. sodødelighed, fastsætte regler om
at indhente og sammenstille oplysninger om bl.a. sodødelighed samt krav til
den besætningsansvarlige om at indhente rådgivningsbesøg, der kan med-
virke til at sænke sodødeligheden, når den overskrider en nærmere fastsat
grænseværdi. Bemyndigelsen som foreslået vil tillige kunne anvendes til at
fastsætte regler om grænseværdier og regler om særlige rådgivningsbesøg i
relation til besætninger med andre landbrugsdyr end sobesætninger, hvor
dødelighed ses som et problem.
Det foreslås derfor at indsætte et kapitel 2 a i dyrevelfærdsloven om græn-
seværdier for dødelighed og særlige rådgivningsbesøg ved dødelighed i
besætninger med landbrugsdyr. Det foreslåede kapitel indeholder § 15 a,
stk. 1, hvorefter ministeren kan fastsætte regler om grænseværdier for dø-
deligheden i besætninger med landbrugsdyr.
Herudover foreslås det i § 15 a, stk. 2, at ministeren endvidere skal kunne
fastsætte krav til den besætningsansvarlige om at rekvirere særlige rådgiv-
ningsbesøg, der kan bidrage til at nedbringe dødeligheden i besætningen,
herunder regler om indhold, omfang og hyppighed af rådgivningen samt om
udarbejdelse, opbevaring og fremvisning af besøgsrapporter. Ministeren
kan endvidere fastsætte regler om, hvem der kan udføre særlige rådgivnings-
besøg.
5
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Det vil afhænge af forholdene i den enkelte besætning med landbrugsdyr,
hvilke tiltag der skal iværksættes for at nedbringe dødeligheden, f.eks. for-
bedret management, herunder øget fokus på klovbeskæring, nedbringelse af
aggression mellem søer i flok m.v.
Endelig foreslås det i § 15 b, at ministeren kan indhente og sammenstille
oplysninger om dødelighed i besætninger med landbrugsdyr til brug for fast-
sættelse af regler om grænseværdier og regler om særlige rådgivningsbesøg.
De foreslåede bemyndigelser kan udmøntes i bekendtgørelse, der kan fast-
sætte en grænseværdi for, hvornår dødeligheden i besætninger med land-
brugsdyr ikke længere er acceptabel. Endvidere vil der kunne stilles krav til
den enkelte besætningsansvarlige om at indhente uvildig rådgivning, hvis
grænseværdien for dødelighed i en nærmere fastsat periode, f.eks. to til fire
måneder, overskrides. Det påhviler den besætningsansvarlige at indhente
rådgivning, indtil dødeligheden er nedbragt.
I forbindelse med udmøntning af den foreslåede bemyndigelse i en bekendt-
gørelse forventes sodødeligheden at blive udregnet på baggrund af døde
søer, der leveres til destruktion. Sodødeligheden for den enkelte besætning
forventes vist på Landbrugsindberetning.dk, som er en statslig it-løsning,
hvor landbrugere og besætningsejere kan se og indberette oplysninger om
deres besætninger.
Det vil ved Fødevarestyrelsens ordinære dyrevelfærdskontrol blive kontrol-
leret, om der er rekvireret særlige rådgivningsbesøg i de situationer, hvor
der i en kommende bekendtgørelse er krav om dette.
2.2. Uddannelseskrav hos medarbejdere i besætninger med landbrugs-
dyr
2.2.1. Gældende ret
Det følger af dyrevelfærdslovens § 21, stk. 1, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om uddannelseskrav i forhold til dy-
revelfærd for personer, som er ansvarlige for 1) landbrugsmæssigt hold af
dyr, 2) erhvervsmæssig handel med dyr, 3) erhvervsmæssigt opdræt af dyr,
4) drift af dyrepensioner, 5) drift af dyreinternater eller 6) formidling af dyr.
Af § 21, stk. 2, følger, at ministeren kan fastsætte regler om godkendelse af
uddannelseskurser, uddannelsers indhold og varighed, krav til undervisere,
6
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
eksamen og opnåelse af kursusbevis for gennemført uddannelse samt ud-
formning af kursusbeviser.
I medfør af dyrevelfærdslovens § 21, stk. 1 og 2, er der fastsat regler for
uddannelse i forbindelse med hold af landbrugsdyr. Der er med hjemmel
heri udstedt en bekendtgørelse om uddannelseskrav for den besætningsan-
svarlige for landbrugsmæssigt hold af grise, malkekvæg og æglæggende hø-
ner. Endvidere er der bl.a. fastsat bestemmelser om uddannelse m.v. i for-
bindelse med hold af slagtekyllinger i en bekendtgørelse om dyrevelfærds-
mæssige mindstekrav til hold af slagtekyllinger og rugeægsproduktion til
produktion af slagtekyllinger samt om uddannelse ved hold af slagtekyllin-
ger.
Det fremgår af dyrevelfærdslovens § 21, stk. 3, at ministeren kan fastsætte
regler om uddannelseskrav i forhold til dyrevelfærd for personer, som er
tilknyttet de i dyrevelfærdslovens § 21, stk. 1, nr. 2-6, nævnte virksomheder
uden at være ansvarlige for driften, men som håndterer dyr eller yder råd-
givning om hold af dyr i virksomhederne.
Af bemærkningerne til forslaget til den gældende dyrevelfærdslov, jf. Fol-
ketingstidende 2019-20, tillæg A, L 80 som fremsat, side 112-113, fremgår
det, at hensigten med § 21, stk. 1, nr. 1, er at fastsætte uddannelseskrav for
personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af dyr. Dette kan
være ejeren eller den person, som ejeren har udpeget til at varetage det dag-
lige ansvar for pasning af dyrene i en besætning.
Dyrevelfærdsloven indeholder ikke hjemmel til at udstede regler om uddan-
nelseskrav for medarbejdere i besætninger med landbrugsdyr.
2.2.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejel-
ser og den foreslåede ordning
For at udmønte initiativ nr. 14 i aftalen om uddannelseskrav for medarbej-
dere i sobesætninger er der behov for at ændre dyrevelfærdslovens § 21, stk.
3.
Baggrunden for initiativet er, at der er stor variation i pattegrise- og sodøde-
ligheden blandt danske besætninger. Øget viden og forståelse for dyrevel-
færd kan opnås gennem uddannelse og vurderes bl.a. at kunne bidrage til at
nedbringe pattegrise- og sodødeligheden. Det fremgår af aftalen, at der skal
7
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
indføres et krav om uddannelse af alle medarbejdere tilknyttet sobesætnin-
ger med mere end 10 søer som supplement til det eksisterende uddannelses-
krav for besætningsansvarlige.
Det foreslås, at henvisningen til nr. 2-6 i § 21, stk. 3, udgår, så der ligeledes
kan fastsættes uddannelseskrav i forhold til dyrevelfærd for personer, som
er tilknyttet virksomheder med landbrugsmæssigt hold af dyr, men ikke an-
svarlige, jf. § 21, stk. 1.
Bemyndigelsen påtænkes først og fremmest udmøntet i regler i en bekendt-
gørelse for så vidt angår uddannelseskrav hos medarbejdere tilknyttet sobe-
sætninger som opfølgning på dyrevelfærdsaftalens initiativ nr. 14. Meget
små besætninger, som må antages at have karakter af hobbyhold eller sel-
skabsgrise, omfattes således i første omgang ikke af uddannelseskravet.
Det vil ved Fødevarestyrelsens ordinære dyrevelfærdskontrol blive kontrol-
leret, om medarbejderne i sobesætningerne har den uddannelse, som fast-
lægges i en kommende bekendtgørelse.
Bemyndigelsen vil tillige kunne anvendes til at fastsætte regler om uddan-
nelseskrav i relation til besætninger med andre landbrugsdyr end sobesæt-
ninger.
2.3. Bestemmelse om betaling af omkostninger til stikprøvekontrol ved
pålæsning og aflæsning af dyr samt dybdegående kontroller i forbin-
delse med udførsel af levende dyr
2.3.1. Gældende ret
Det følger af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 4, at virksomheder, som beskæf-
tiger sig med sammenbringning, og besætningsejere m.v., som opkræves
gebyr for syn af dyr ved udførsel, jf. bekendtgørelse om betaling for kontrol
af fødevarer, foder og levende dyr m.v., betaler et beløb på 33 kr. pr. kvarters
faktureret kontroltid i forbindelse med syn af dyr til finansiering af omkost-
ninger til stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning af dyr samt dybde-
gående kontroller i forbindelse med udførsel af levende dyr.
Taksten i § 43, stk. 4, for stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning i
forbindelse med transport af levende dyr og dybdegående kontrol i forbin-
delse med udførsel af levende dyr er i 2024 på 33 kr. Taksten blev med lov
8
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
nr. 1547 af 12. december 2023 om ændring af lov om hold af dyr, dyrevel-
færdsloven, lov om dyrlæger, lov om dyreforsøg og lov om foderstoffer ned-
sat fra 1. januar 2024, idet der skulle afvikles et overskud på ordningen.
Det følger af § 43, stk. 7, at beløbene i § 43, stk. 4, årligt pr. 1. januar bliver
pris- og lønreguleret med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der
er fastsat af Finansministeriet. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste
hele kronebeløb og offentliggøres ved bekendtgørelse. Den regulerede takst
fremgår af den til enhver tid gældende bekendtgørelse om betaling for kon-
trol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. Taksten fremgår aktuelt af § 12,
i bekendtgørelse nr. 1718 af 30. december 2024 om betaling for kontrol af
fødevarer, foder og levende dyr m.v. Taksten er 34 kr. fra 1. januar 2025.
2.3.2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris overvejel-
ser og den foreslåede ordning
Taksten for finansiering af Fødevarestyrelsens omkostninger til stikprøve-
kontrol ved pålæsning og aflæsning af dyr samt dybdegående kontroller i
forbindelse med udførsel af levende dyr er fastsat direkte i dyrevelfærdslo-
vens § 43, stk. 4. Forhøjelse af taksten med henblik på at skabe balance
mellem kontroludgifter og de opkrævede betalinger skal ske ved lovæn-
dring.
Taksten blev med lov nr. 1547 af 12. december 2023 om ændring af lov om
hold af dyr, dyrevelfærdsloven, lov om dyrlæger, lov om dyreforsøg og lov
om foderstoffer nedsat fra 1. januar 2024, idet der skulle afvikles et over-
skud på ordningen. Der er behov for at hæve taksten igen for at sikre balance
på ordningen.
Taksten i dyrevelfærdslovens § 43, stk. 4, foreslås derfor hævet til 64 kr.
Taksten er beregnet så der budgetteres med akkumuleret balance ultimo
2027.
Den foreslåede takst er pris- og lønreguleret i prisniveau 2025, jf. § 47, stk.
7.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslagets § 1, nr. 1, om indsats ved høj dødelighed i besætninger med land-
brugsdyr og nr. 2, om uddannelseskrav for medarbejdere tilknyttet besæt-
ninger med landbrugsdyr er bemyndigelsesbestemmelser og har derfor ikke
i sig selv økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner.
9
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Ved udmøntning i bekendtgørelse forventes forslagets § 1, nr. 1, imidlertid
at have økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for sta-
ten, men ikke for kommuner og regioner.
Ved udmøntning i bekendtgørelse af forslagets § 1, nr. 2, forventes begræn-
sede økonomiske konsekvenser for staten, men ingen økonomiske konse-
kvenser for kommuner og regioner.
I forbindelse med udmøntning af forslagets bemyndigelser vil der blive fo-
retaget en nærmere vurdering af de økonomiske og administrative konse-
kvenser.
Det er ikke muligt på forhånd at vurdere implementeringsomkostningerne
for den fremtidige indhentning og sammenstilling af oplysninger om døde-
lighed i besætninger, herunder om det vil kræve en tilpasning af eksisterende
it-systemer. Sodødeligheden for en besætning forventes vist på Landbrugs-
indberetning.dk, som er en it-løsning, hvor landbrugere og besætningsejere
kan se og indberette oplysninger om deres besætninger.
Lovforslaget vurderes at efterleve principperne i den politiske aftale om di-
gitaliseringsklar lovgivning i det omfang, at principperne er relevante.
Lovforslaget vurderes således at være i overensstemmelse med princip nr. 3
om at muliggøre automatisk sagsbehandling. De foreslåede bemyndigelser
er formuleret teknologineutralt. Ministeriet vurderer endvidere, at lovforsla-
get er i overensstemmelse med princip nr. 4 om sammenhæng på tværs –
ensartede begreber og genbrug af data, idet lovforslaget understøtter, at ek-
sisterende data kan anvendes med henblik på sammenstille oplysninger om
dødelighed i en besætning.
Ministeriet vurderer endvidere, at lovforslaget er i overensstemmelse med
princip nr. 7 om forebyggelse af fejl og snyd, idet det ved Fødevarestyrel-
sens ordinære dyrevelfærdskontrol vil blive kontrolleret, om der er rekvire-
ret særlige rådgivningsbesøg i de situationer, hvor der i en kommende be-
kendtgørelse er krav om dette.
I forhold til kontrol med uddannelseskrav vil det ved Fødevarestyrelsens
ordinære dyrevelfærdskontrol blive kontrolleret, om medarbejderne i sobe-
sætningerne har den uddannelse, som fastlægges i en kommende bekendt-
gørelse, og der forventes på den baggrund ikke ændrede arbejdsgange for
det offentlige.
10
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Lovforslagets § 1, nr. 3, har ingen økonomiske konsekvenser eller imple-
menteringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner, fordi udgifterne til
kontrol finansieres af de opkrævede beløb. Lovforslagets § 1, nr. 3, medfø-
rer ikke behov for it-anskaffelser eller tilpasning af eksisterende it-systemer.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ved udmøntning af bemyndigelserne i lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, i be-
kendtgørelse forventes økonomiske og i mindre grad administrative konse-
kvenser.
De administrative konsekvenser består i, at ministeren for fødevarer, land-
brug og fiskeri bemyndiges til, jf. den foreslåede § 15 a, at fastsætte regler
for særlige rådgivningsbesøg i besætninger med landbrugsdyr med henblik
på bl.a. at fremme dyrenes overlevelse, samt at give ministeren bemyndi-
gelse til at fastsætte nærmere regler om uddannelseskrav hos medarbejdere
tilknyttet landbrugsbesætninger, jf. den foreslåede § 21, stk. 3.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Re-
gulering (OBR), som har vurderet, at lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, har admi-
nistrative konsekvenser i form af omkostninger for erhvervslivet.
Bemyndigelserne forventes at medføre administrative konsekvenser for er-
hvervslivet i form af omkostninger ved rådgivningsbesøg samt uddannelse.
OBR har noteret, at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt endeligt at
vurdere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, og at disse vil skulle opgø-
res, når bemyndigelsen i lovforslaget udmøntes.
OBR har i den forbindelse bemærket, at lovforslaget giver hjemmel til at
udstede bekendtgørelser, som indebærer administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
I forbindelse med udmøntning af forslagets bemyndigelser vil der blive fo-
retaget en nærmere vurdering af de økonomiske og administrative konse-
kvenser.
Stigningen i taksten for finansiering af Fødevarestyrelsens omkostninger til
stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning af dyr samt dybdegående kon-
troller i forbindelse med udførsel af levende dyr, jf. lovforslagets § 1, nr. 3,
forventes at medføre en merbetaling på 3,5 mio. kr. årligt for erhvervet.
11
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
OBR har vurderet, at lovforslagets § 1, nr. 3, ikke medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vurderer endelig, at Innova-
tions- og Iværksættertjekket ikke er relevant for de foreslåede ændringer i
lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Det fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625
af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med
henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og foderstoflovgivningen og
reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyt-
telsesmidler, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 999/2001, (EF) nr. 396/2005, (EF) nr. 1069/2009, (EF) nr.
1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 og (EU)
2016/2031, Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 og (EF) nr. 1099/2009 samt
Rådets direktiv 98/58/EF, 1999/74/EF, 2007/43/EF, 2008/119/EF og
2008/120/EF og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 854/2004 og (EF) nr. 882/2004, Rådets direktiv 89/608/EØF,
89/662/ EØF, 90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF, 96/93/EF og 97/78/EF
og Rådets afgørelse 92/438/EØF (forordningen om offentlig kontrol) (her-
efter kontrolforordningen), at gebyrer og afgifter bør dække, men ikke over-
stige de kompetente myndigheders omkostninger, herunder indirekte om-
kostninger, ved offentlig kontrol. De betalingsordninger, som er omhandlet
i lovforslaget, er omfattet af kontrolforordningen. De øvrige elementer i lov-
forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
12
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2 samt § 2 har i perioden fra den 1.
oktober 2024 til den 28. oktober 2024 (28 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v. Endvidere har udkast til lov-
forslagets § 1, nr. 3, været sendt i høring i samme kreds i perioden fra 19.
december 2024 til 8. januar 2025 (21 dage):
A/S Mortalin, Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Alternativfon-
det, ANIMA, Anticimex A/S, Applia, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Astma-Allergi Forbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech Food
– DinFødevarekonsulent, Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Boesen
Food Consulting, Brancheforeningen for farmaceutiske industrivirksomhe-
der i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The, Brancheforeningen for
Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Bryggeriforeningen, Bureau
Veritas - filial af Bureau Veritas Frankrig, Center for Miljø og Toksologi på
DHI Vand - Miljø – Sundhed, Certificerende organers forum (COF),
Comida Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO,
DANAK, Danish Agro, Danish Seafood Association (DSA), Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Biavlerforening, Danmarks civile Hundefø-
rerforening (DcH), Danmarks Farve- og Lakindustri, Danmarks Fiskerifor-
ening , Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dan-
marks Restauranter og Cafeer, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks
Tekniske Universitet , Dansk Akvakultur, Dansk Akvarieunion, Dansk Er-
hverv (høring), Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk
Hunderegister, Dansk Industri, Dansk Kennel Klub, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Planteværn, Dansk Rideforbund, Dansk Skalddyrcenter,
Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Træforening, Dansk Veterinær Konsortium-KU,
Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske Fugleforeninger,
Danske Kartofler , Danske Lammeproducenter, Danske Mink, Danske Re-
gioner, Danske Slagtermestre, Danske Speditører, Danske Svineproducen-
ter, Danske Universiteter, Danske Ørredsøer, DAZA (Danske Zoologiske
Haver og Akvarier), DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De
Samvirkende Købmænd , Den Danske Brancheorganisation for Vitalmidler,
Den Danske, Dyrlægeforening (DDD), Det Danske Fjerkræråd (JNL), Det
Dyreetiske Råd, Det Veterinære Sundhedsråd, DI Fødevarer, DI Handel,
Diabetesforeningen, DinSmiley, DTU-Fødevareinstituttet, Dyrefondet, Dy-
reforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes Velfærd, Dyreværnsorga-
nisationernes Samarbejdsorganisation (doso), E-Branchekoden ApS,
ECSCOM/Kim Iversen, EFSA – Effektiv Food Safety Advise, EMCON,
13
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
ERFA-gruppen for Helsekostbranchen, eSmiley, Eurofins Milk Testing
Denmark A/S, Eurofins Miljø A/S, Eurofins Steins Laboratorium A/S, Fag-
lig Fælles Forbund 3F, Fair Dog, Fairtrade Mærket, Felis Danica, Fokus på
Dyr, Food Consult, Nordic, Food Diagnostics A/S, Foodcare, FoodEffici-
ency, Forbrugerrådet Tænk, Force Technology, Foreningen af Tilsynsfunk-
tionærer, Foreningen Eksotiske Pattedyr, Foreningen for Biodynamisk Jord-
brug (biodynamisk), Foreningen Frit Fjerkræ, Foreningen Muslingeerhver-
vet (FME), Frie Bønder Levende Land, FS-C.dk (Food Safety Consult), Fø-
devare og Egenkontrol, Fødevaredanmark, FødevareExperten, Fødevare-
konsulenten v/Jytte Høyrup, Fødevarer til Medicinske Formål (FMF), Gigt-
foreningen, Greenpeace Danmark, Grøn Hverdag, Hatting-KS A/S, Have-
selskabet, HELSAM, Helsebranchens Leverandørforening, Hestens Værn,
Hjerteforeningen, Horesta, Højmarkslaboratoriet A/S, International Trans-
port Danmark, ISI Food Protection, Kantineledernes Landsklub, Kelsen
Group, KGH CUSTOMS SERVICES Danmark, KGH CUSTOMS SER-
VICES Sverige, Kliniske Diætister, Kopenhagen fur, Kommunernes Lands-
forening, Kosmetik- og hygiejnebranchen, Kost & Ernæringsforbundet,
Kost, Motion & Sund fornuft (KMS), Kraftvaerk Foodtech ApS, Kræftens
Bekæmpelse Høring , Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen Forsøgsdyrenes Værn, Landsforenin-
gen Komitéen mod Dyreforsøg, Landskontoret for Heste, Lolex ApS, Ma-
rine Ingredients, Mejeriforeningen (ddb), Møllers Fødevarerådgivning,
Nemhygiejne, Ninkovich Consult ApS, NOAHs Sekretariat (noah), NOPA-
LAX, Nordic Petfood Association (NPFA), Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes
Landsforening, OASA, Ostehandlerforeningen for Danmark, Pernod Ricard
Denmark , Plantebranchen, Plastindustrien i Danmark, QFish/Foreningen af
Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark, Quality Consulting Denmark,
Rådet for Bedre Hygiejne, Salling Group, SAMMARK
SEDAN, SEGES, SGS Analytics Denmark A/S, Sills & Løndal Rådgivning
ApS, Smiley-One, SPF-Danmark, Statens Seruminstitut, Stop Spild Af
Mad, Sundhedsrådet, Teknologisk Institut, Tænketanken Frej, VARE-
FAKTA, Videncenter For Svineproduktion, VikingGenetics, ViNordic –
Veterinary Industry Nordic, World Animal Protection Danmark, WWF Ver-
densnaturfonden og Økologisk Landsforening.
Den forkortede høringsperiode for så vidt angår lovforslagets § 1, nr. 3,
skyldes, dels behov for afklaring af finansieringsmulighederne og dels, at
der har været tale om en selvstændig, supplerende høring af et forslag, der
indgår i nærværende forslag til ændring af dyrevelfærdsloven, hvis øvrige
indhold har været i forudgående høring.
14
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2975265_0015.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Stigningen i taksten i dyrevelfærds-
lovens § 43, stk. 4, jf. lovforslagets §
1, nr. 3, forventes at betyde, at der
opkræves en merbetaling på 3,5 mio.
kr. årligt.
De administrative konsekvenser i
form af omkostninger for erhvervsli-
vet vurderes foreløbigt ikke at over-
stige bagatelgrænsen for forelæg-
gelse for regeringens Økonomiud-
valg på fire mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
Ingen
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
15
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2975265_0016.png
UDKAST
Forholdet til EU- Lovforslagets § 1, nr. 3, om ændring af takst vurderes at være i overens-
retten
stemmelse med EU-rettens regler om offentlig kontrol og andre officielle
aktiviteter (forordningen om offentlig kontrol). De øvrige elementer i lov-
forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant
omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ja
Nej
X
16
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er i den nuværende regulering ikke hjemmel til at fastsætte krav i for-
hold til dødelighed i besætninger med landbrugsdyr.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
kapitel 2 a,
med overskriften ”Grænse-
værdier for dødelighed og særlige rådgivningsbesøg ved dødelighed i be-
sætninger med landbrugsdyr”,
der indeholder § 15 a og § 15 b.
Efter den foreslåede
§ 15 a, stk. 1,
kan ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri fastsætte regler om grænseværdier for dødelighed i besætninger
med landbrugsdyr.
Ved ”grænseværdi
for dødelighed”
forstås den grænse, hvor dødeligheden i
en besætning har nået en højde, hvor den ikke længere er acceptabel.
Den foreslåede § 15 a, stk. 1, forventes i første omgang at blive anvendt til
at fastsætte en grænseværdi for dødelighed i sobesætninger.
Sodødeligheden, som omfatter aflivede og selvdøde dyr, har været stigende
over en årrække og er i 2022 opgjort til 16,5 pct. i gennemsnit ifølge SEGES
Innovation. Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er enige om at fastsætte
krav om, at den besætningsansvarlige løbende skal holde sig opdateret om
sodødeligheden i besætningerne.
Sodødeligheden forventes at blive udregnet på baggrund af antal døde søer,
der leveres til destruktion.
Efter den foreslåede
§ 15 a, stk. 2,
kan ministeren endvidere fastsætte regler
om, at den besætningsansvarlige skal rekvirere særlige rådgivningsbesøg,
der kan bidrage til at nedbringe dødeligheden i besætningen, herunder regler
om indhold, omfang og hyppighed af rådgivningen samt om udarbejdelse,
opbevaring og fremvisning af besøgsrapporter. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, hvem der kan udføre særlige rådgivningsbesøg.
Den besætningsansvarlige er ejeren eller den person, som ejeren har udpeget
til at varetage det daglige ansvar for pasning af dyrene i en besætning.
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Det forudsættes, at der fastsættes regler om, at den besætningsansvarlige
således vil skulle rekvirere et særligt rådgivningsbesøg, der skal foretages
af en dyrlæge eller fagkonsulent, som skal være en person med naturviden-
skabelig eller landbrugsfaglig uddannelse, som ikke er besætningsdyrlægen
eller tilknyttet samme praksis, så der kommer en uvildig vurdering af for-
holdene i besætningen. Det skal bidrage til at sikre, at rådgivningen udeluk-
kende har fokus på dødelighed og ikke inddrager øvrige aspekter, som be-
sætningsdyrlægen løbende skal forholde sig til.
Den foreslåede bemyndigelse giver endvidere mulighed for at fastsætte krav
om, at besætningen efter et nærmere fastsat antal måneder, f.eks. to til fire
måneder, skal rekvirere et nyt rådgivningsbesøg, indtil dødeligheden i be-
sætningen kommer under grænseværdien.
Kravet om særlige rådgivningsbesøg har til formål at bidrage til at nedbringe
dødeligheden i besætninger, når dødeligheden i en nærmere fastsat periode
overstiger grænseværdien, og indtil dødeligheden er nedbragt. Det afhænger
af forholdene i den enkelte besætning med landbrugsdyr, hvilke tiltag der
skal iværksættes for at nedbringe dødeligheden, f.eks. forbedret manage-
ment, herunder øget fokus på klovbeskæring, nedbringelse af aggression
mellem søer i flok m.v.
Det vil ved Fødevarestyrelsens ordinære dyrevelfærdskontrol blive kontrol-
leret, om der er rekvireret særlige rådgivningsbesøg i de situationer, hvor
der i en kommende bekendtgørelse er krav om dette.
Med den foreslåede
§ 15 b,
kan ministeren indhente og sammenstille oplys-
ninger om dødelighed i besætninger med landbrugsdyr til brug for fastsæt-
telse af regler om grænseværdier og regler om særlige rådgivningsbesøg, jf.
§ 15 a.
Indhentning og sammenstilling forventes foretaget af Fødevarestyrelsen og
vil ske via det til enhver tid tilgængelige relevante datasystem. Fremvisning
af relevante oplysninger om dødelighed i den enkelte besætning forventes
at ske gennem Landbrugsindberetning.dk.
Den besætningsansvarlige forventes derefter at hente oplysninger om besæt-
ningens sodødelighed på Landbrugsindberetning.dk, hvor den besætnings-
ansvarlige selv vil kunne ajourføre sig med besætningens aktuelle status.
18
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Manglende overholdelse vil blive sanktioneret i medfør af en kommende
bekendtgørelse, jf. dyrevelfærdslovens § 58, stk. 8, hvoraf fremgår, at i for-
skrifter, der udfærdiges efter loven, kan der fastsættes straf af bøde eller
fængsel indtil 4 måneder for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 21, stk. 1, i dyrevelfærdsloven, at ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om uddannelseskrav i forhold til dy-
revelfærd for personer, som er ansvarlige for 1) landbrugsmæssigt hold af
dyr, 2) erhvervsmæssig handel med dyr, 3) erhvervsmæssigt opdræt af dyr,
4) drift af dyrepensioner, 5) drift af dyreinternater eller 6) formidling af dyr.
Endvidere fremgår det af § 21, stk. 3, at ministeren kan fastsætte regler om
uddannelseskrav i forhold til dyrevelfærd for personer, som er tilknyttet de
i stk. 1, nr. 2-6, nævnte virksomheder uden at være ansvarlige for driften,
men som håndterer dyr eller yder rådgivning om hold af dyr i virksomhe-
derne.
Der er i dag ikke hjemmel til at fastsætte regler om uddannelse for medar-
bejdere i sobesætninger.
Det foreslås, at henvisningen til nr. 2-6 i
§ 21, stk. 3,
udgår, så der også kan
fastsættes uddannelseskrav i forhold til dyrevelfærd for medarbejdere i virk-
somheder med landbrugsmæssigt hold af dyr.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der tilvejebringes hjemmel for mi-
nisteren til at fastsætte nærmere regler om uddannelseskrav for medarbej-
dere i besætninger med landbrugsdyr. Den foreslåede bemyndigelseshjem-
mel omfatter alle landbrugsmæssige dyrehold.
Forslaget har i første omgang til formål at øge medarbejdernes viden og for-
ståelse for dyrevelfærd med henblik på at fremme pattegrise- og sooverle-
velse.
Det er Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris vurdering, at kom-
petence og viden om faktorer, der påvirker sodødelighed, kan opnås gennem
uddannelse. Uddannelsen for medarbejdere tilknyttet sobesætninger fore-
slås at gælde besætninger med landbrugsmæssigt sohold.
19
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Bemyndigelsen påtænkes først og fremmest udmøntet i regler i en bekendt-
gørelse for så vidt angår uddannelseskrav hos medarbejdere tilknyttet sobe-
sætninger som opfølgning på dyrevelfærdsaftalens initiativ nr. 14.
Uddannelsen skal især fokusere på de managementmæssige forhold, der har
betydning for so- og pattegriseoverlevelse, herunder elementer såsom fore-
byggelse, tidlig erkendelse og behandling af lemme- og klovlidelser hos
søer og gylte, betydningen af faringsovervågning, viden om normal og unor-
mal adfærd, fokus på søers og pattegrises forskellige temperaturbehov, be-
tydningen af gode gris-menneske relationer med henblik på rolig omgang
med grisene, huldvurdering og betydningen heraf, fodringens betydning for
forebyggelse af mavesår hos søer, kuldudjævning, forhold, der kan be-
grænse flytning af pattegrise, herunder behov for supplerende mælk og tid-
lig tildeling af fast foder til pattegrise samt tiltag for at minimere aggression
mellem søer i flok.
Uddannelseskravet for medarbejdere i sobesætninger kan opfyldes af den
landmandsuddannelse, der udbydes af landbrugsskolerne, forudsat at land-
mandsuddannelsen har tilstrækkelig fokus på faktorer, der har betydning for
so- og pattegriseoverlevelse.
Det vil også være muligt at opfylde uddannelseskravet gennem en anden
uddannelse end landbrugsuddannelsen, hvis uddannelsen har tilstrækkelig
fokus på faktorer, der har betydning for so- og pattegriseoverlevelse. En så-
dan anden uddannelse kan være kortere end uddannelsen for den besæt-
ningsansvarlige, da denne anden uddannelse alene vil skulle omfatte søer og
pattegrise. Uddannelse for den besætningsansvarlige for landbrugsmæssigt
hold af grise har en varighed af minimum 35 timer, eksklusive pauser.
Denne uddannelse for besætningsansvarlige udbydes af private aktører. Det
forudsættes, at den anden uddannelse for medarbejdere ligeledes skal udby-
des af private aktører på linje med det, der gælder for uddannelsen for den
besætningsansvarlige, hvor Fødevarestyrelsen godkender uddannelsen.
Det vil ved Fødevarestyrelsens ordinære dyrevelfærdskontrol blive kontrol-
leret, om medarbejderne i sobesætningerne har den uddannelse, som fast-
lægges i en kommende bekendtgørelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
20
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
Det følger af dyrevelfærdslovens § 43, stk. 4, at virksomheder, som beskæf-
tiger sig med sammenbringning, og besætningsejere m.v., som opkræves
gebyr for syn af dyr ved udførsel, jf. bekendtgørelse om betaling for kontrol
af fødevarer, foder og levende dyr m.v., betaler et beløb på 33 kr. pr. kvarters
faktureret kontroltid i forbindelse med syn af dyr til finansiering af omkost-
ninger til stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning af dyr samt dybde-
gående kontroller i forbindelse med udførsel af levende dyr.
Det følger af § 43, stk. 7, at beløbene i § 43, stk. 4, årligt pr. 1. januar bliver
pris- og lønreguleret med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der
er fastsat af Finansministeriet. Det regulerede beløb afrundes til nærmeste
hele kronebeløb og offentliggøres ved bekendtgørelse. Den regulerede takst
fremgår af den til enhver tid gældende bekendtgørelse om betaling for kon-
trol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. Taksten fremgår aktuelt af § 12,
i bekendtgørelse nr. 1718 af 30. december 2024 om betaling for kontrol af
fødevarer, foder og levende dyr m.v. Taksten er 34 kr. fra 1. januar 2025.
Den gældende takst dækker ikke udgifterne til kontrollen, og det er derfor
nødvendigt at hæve taksten med henblik på at tilstræbe balance på ordnin-
gen over tid.
Det foreslås på den baggrund, at taksten i dyrevelfærdslovens
§ 43, stk. 4,
ændres fra 33 kr. til 64 kr. Den foreslåede takst er pris- og lønreguleret i
prisniveau 2025, jf. § 43, stk. 7. Det foreslåede indebærer, at virksomheder,
som beskæftiger sig med sammenbringning, og besætningsejere m.v., som
opkræves gebyr for syn af dyr ved udførsel, skal betale 64 kr.pr. kvarters
faktureret kontroltid i forbindelse med syn af dyr til finansiering af omkost-
ninger til stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning af dyr samt dybde-
gående kontroller i forbindelse med udførsel af levende dyr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Lovforslaget vil ikke gælde for Færøerne og Grønland og vil heller ikke
kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland, da dyrevelfærdsloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
21
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
UDKAST
22
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2975265_0023.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I dyrevelfærdsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 33 af 14. januar
2025, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 2 a
Grænseværdier for dødelighed og
særlige rådgivningsbesøg ved dø-
delighed i besætninger med land-
brugsdyr
§ 15 a.
Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan endvidere
fastsætte regler om grænseværdier
for dødelighed i besætninger med
landbrugsdyr.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte reg-
ler om, at den besætningsansvarlige
skal rekvirere særlige rådgivnings-
besøg, der kan bidrage til at ned-
bringe dødeligheden i besætningen,
herunder regler om indhold, om-
fang og hyppighed af rådgivningen
samt om udarbejdelse, opbevaring
og fremvisning af besøgsrapporter.
Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, hvem der kan udføre
særlige rådgivningsbesøg.
23
L 138 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2975265_0024.png
UDKAST
§ 15 b.
Ministeren kan indhente og
sammenstille oplysninger om døde-
lighed i besætninger med land-
brugsdyr til brug for fastsættelse af
regler om grænseværdier og regler
om særlige rådgivningsbesøg.«
§ 21.
2.
I
§ 21, stk. 3,
udgår »nr. 2-6, «.
Stk. 2. ---
Stk. 3.Ministeren
kan fastsætte reg-
ler om uddannelseskrav i forhold til
dyrevelfærd for personer, som er
tilknyttet de i stk. 1, nr. 2-6, nævnte
virksomheder uden at være ansvar-
lige for driften, men som håndterer
dyr eller yder rådgivning om hold
af dyr i virksomhederne.
§ 43.---
3.
I
§ 43, stk. 4,
ændres »33 kr.« til:
Stk. 2. ---
»64 kr.«
Stk. 3.
---
Stk. 4.
Virksomheder, som beskæf-
tiger sig med sammenbringning, og
besætningsejere m.v., som opkræ-
ves gebyr for syn af dyr ved udfør-
sel, jf. bekendtgørelse om betaling
for kontrol af fødevarer, foder og
levende dyr m.v., betaler et beløb
på 33 kr. pr. kvarters faktureret
kontroltid i forbindelse med syn af
dyr til finansiering af omkostninger
til stikprøvekontrol ved pålæsning
og aflæsning af dyr samt dybdegå-
ende kontroller i forbindelse med
udførsel af levende dyr.
24