20. februar 2025
Henvendelse til Folketingets sundhedsudvalg vedr. Folketingets førstebehandling af L135: Lov om
ændring af lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning for dyrkning, fremstilling m.v.
af medicinsk cannabis fredag 21/2.
Kære sundhedsudvalg
I morgen fredag d. 21/2 er der førstebehandling af regeringens forslag om en permanent ordning for
patienters adgang til behandling med medicinsk cannabis. Dette med afsæt i den aftale, som en bred kreds
af partier indgik om en permanent ordning med medicinsk cannabis 28. november 2024.
Forud for førstebehandlingen ser Medicinsk Cannabis Industri (MCI), som er brancheforening for danske
cannabisproducenter og endvidere medlem af Referencegruppen for medicinsk cannabis under
Lægemiddelstyrelsen, sig nødsaget til at henvende sig direkte til udvalget. Dette i erkendelse af, at
lovforslaget, som mange af jer har været med til at indgå aftale om, efter MCI´s opfattelse ikke løser
hverken patienternes eller producenternes reelle udfordringer.
Lad mig her nævne de vigtigste udfordringer, som vi ser dem:
Medicinsk cannabis har som bekendt aldrig været lægernes livret. Derfor har de generelt været stærkt
tilbageholdende med at ordinere medicinsk cannabis. Lovforslaget kommer ikke lægerne i møde, hverken
for så vidt angår protokolleret ordination, en behandlingsvejledning eller efteruddannelse. For patienterne
tegner udsigten til en recept derfor ikke bedre.
Lovforslaget lover, ligesom den politiske aftale, uændrede tilskudsregler. Dette til trods for, at både læger,
patienter og industri igen og igen har anført, at prisen på den medicinske cannabis er afgørende for mange
patienters adgang til lovlig behandling. Hvis man gerne vil have et marked, hvor der er konkurrence og
dermed lavere priser, er volumen og garanti for patienternes adgang til behandling af afgørende betydning.
Derfor er det også særligt problematisk, at regeringen ikke har lyttet til MCI´s rimelige ønsker ift. at kunne
etablere et reelt dansk hjemmemarked for medicinsk cannabis. Det gælder i forhold til at behandle
godkendte medicinske cannabisprodukter på samme måde, som anden godkendt medicin. Dvs. forbyde,
fremstilling og salg af magistrelt fremstillede cannabinoidbaserede lægemidler, som allerede findes under
ordningen for medicinsk cannabis. jf. § 13, stk. 2, i bekendtgørelse af lov om apoteksvirksomhed (LBK nr.
703 af 26/05/2023). I forhold til at kunne etablere et dansk marked er det også afgørende, at det eksplicit
fremgår af loven, at cannabisproducenter skal have mulighed for at søge om godkendelse af flere produkter
på én gang, samt at Lægemiddelstyrelsen skal overholde sit eget servicemål på 70 dage for godkendelse af
produkter. Som mange af jer vil vide fra vores foretræde i foråret 2024, har Lægemiddelstyrelsen været
flere år om at godkende medicinske cannabis produkter.
I en konkurrencepræget verden er bureaukrati en omkostning og et nådesløst konkurrenceparameter.
Derfor er det meget uheldigt, at regeringen har ignoreret MCI´s ønske om at få en positivliste for økologiske
plantebeskyttelsesmidler – kalkeret over hvad andre EU-lande tillader. I stedet lægger lovforslaget op til, at
hver enkelt producent skal søge Miljøstyrelsen om tilladelse til at anvende (de samme 5-6) økologiske
plantebeskyttelsesmidler. Dette mod betaling af et gebyr, naturligvis. Denne tilgang er unødvendig og
styrker ikke danske virksomheders konkurrenceevne.
1