Sundhedsudvalget 2024-25
L 135 Bilag 1
Offentligt
2976233_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 22-01-2025
Enhed: Lægemidler
Sagsbeh.: emo
Sagsnr.: 2024 - 5845
Dok. nr.: 267463
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
vedrørende
Lov om ændring af lov om forsøgsordning med medicinsk
cannabis
I det følgende gennemgås de væsentligste bemærkninger til lovforslaget, som
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget i forbindelse med den offentlige
høring.
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag om ændring af lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis
har i perioden fra den 29. november 2024 til den 27. december 2024 været sendt i
offentlig høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Danske Regioner, Datatilsynet, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog Forening
(DP), Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Ergoterapeutforeningen
(Etf), Foreningen af Speciallæger (FAS), Lægeforeningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber (LVS), Praktiserende Lægers Organisation, Yngre Læger
Alzheimerforeningen, Bedre Psykiatri, Dansk Fibromyalgi-Forening, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Patienter, Danske
Ældreråd, Diabetesforeningen, Epilepsiforeningen, Gigtforeningen, Hjerteforeningen,
Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere
(LAP), Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), LEV - livet med
udviklingshandicap, Osteoporoseforeningen - landsforeningen mod knogleskørhed,
Patientforeningen, Scleroseforenin-gen, IND - Landsforeningen for psykisk sundhed,
Sjældne Diagnoser, Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF), Ældresagen,
Advokatrådet, AEssense Europe ApS, Amgros I/S, Apotekerforeningen, Aureum A/S,
Azanta Denmark A/S, Bagger-Sørensen Gruppen, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri,
Dansk Industri, Dansk Psykiatrisk Selskab (DPS), Dansk Selskab for Almen Medicin,
Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin, Dansk Selskab for Klinisk
Farmakologi (DSFK), Dansk Selskab for Palliativ Medicin, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Selskab for Rets-medicin, Dansk Standard, Danske Seniorer,
Fagron Nordic A/S, Fertin Pharma, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Gartneriet Gårslev A/S,
HortiAdvice A/S, Invest in Denmark, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landbrug
og Fødevarer, Little Green Pharma, Lægemiddelindustriforeningen, Medicinsk
Cannabis Industri, MM Bureau v/Morten Nøhr, Nomeco, OC Care ApS, Okono A/S,
Patienterstatningen, Real Canna Denmark, Region Hovedstaden, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Rådet for Socialt Udsatte,
Schroll Mana-gement ApS, Specific Pharma A/S, Spectrum Therapeutics, StenoCare
IVS, Tjellesen Max Jenne A/S og Valeos Pharma.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på
www.borger.dk
under
Høringsportalen.
L 135 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976233_0002.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar uden bemærkninger fra:
Datatilsynet, Tjellesen Max Jenne, Nomeco, Ergoterapeutforeningen, Dansk
Kiropraktor Forening og Patienterstatningen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra:
Kræftens Bekæmpelse, Danske Patienter, Dansk Selskab for Almen Medicin,
ValconMedical, Lægeforeningen, Gigtforeningen, Apotekerforeningen, Danske
Regioner, medlemmer af Referencegruppen for medicinsk cannabis, Stenocare,
Medicinsk Cannabis Industri, Valeos Pharma, Dansk Selskab for Palliativ Medicin,
Brancheforeningen for Erhvervet Hamp & Cannabis og CannGros.
I det følgende foretages en gennemgang af de væsentligste bemærkninger til de
enkelte elementer i lovforslaget og dets bemærkninger. Ministeriets bemærkninger
hertil er
kursiverede.
2. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Kræftens Bekæmpelse
finder det meget positivt, at regeringen med lovforslaget vil
gøre forsøgsordningen med medicinsk cannabis permanent. Kræftens Bekæmpelse
fremhæver, at de gerne havde set systematisk dataopsamling som en del af
lovforslaget.
Danske Patienter
finder det meget positivt, at der med lovforslaget lægges op til, at
forsøgsordningen med medicinsk cannabis gøres permanent. Danske Patienter
bemærker, at en permanent ordning sikrer klarhed for de patienter, der modtager
behandling med medicinsk cannabis.
Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM)
kritiserer beslutningen om, at
forsøgsordningen med medicinsk cannabis gøres permanent. DSAM kritiserer blandt
andet, at evidensen for behandling med medicinsk cannabis er mangelfuld og så
derfor gerne en øget videnskabelig indsats på området.
Valcon Medical
har stillet overordnede spørgsmål til lovforslagets initiativ om import
af API fra EU/EØS-lande. Valcon Medical bemærker herudover forskellen i
tilskudsudgifterne til henholdsvis medicinske cannabisprodukter under
forsøgsordningen og den magistrelle ordning med medicinsk cannabis.
Lægeforeningen
gør opmærksom på, at foreningen ikke kan støtte op om ordningen
med medicinsk cannabis henset til, at evidensen for effekt og sikkerhed er
begrænset. Lægeforeningen henviser til, at det af evalueringen af forsøgsordningen
fremgår, at der ikke er fremkommet ny evidens for behandling med medicinsk
cannabis, hvilket Lægeforeningen ser som en forudsætning for behandling af
patienterne.
Gigtforeningen
finder det positivt, at der med lovforslaget åbnes op for at gøre
forsøgsordningen permanent. Foreningen fremhæver samtidig en række forhold, som
bør ændres i ordningen, herunder vejledningen til læger, systematisk dataopsamling
og ændring i tilskudsreglerne til medicinsk cannabis.
Apotekerforeningen
gør opmærksom på, at medicinsk cannabis under den
nuværende forsøgsordning ikke er et lægemiddel. Apotekerforeningen bemærker, at
anvendelsen af tørrede plantedele til behandling hos patienter burde forudsætte, at
drogens effekt er dokumenteret i et klinisk forsøg.
Side 2
L 135 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Danske Regioner
fremhæver, at der overordnet mangler evidens for behandling med
medicinsk cannabis, hvilket kan medføre patientsikkerhedsmæssige konsekvenser.
Det påpeges ligeledes, at der ikke sker en systematisk dataindsamling, der kan danne
grundlag for evidensbaseret forskning. Danske Regioner gør opmærksom på, at
medicinsk cannabis bør godkendes i overensstemmelse med Medicinrådets
principper for anbefaling af lægemidler og mener derfor ikke, at forsøgsordningen
bør gøres permanent.
Medlemmer af Referencegruppen for medicinsk cannabis
er meget positive over, at
der sikres varig adgang til behandling med medicinsk cannabis. Medlemmerne
italesætter samtidig en række ønsker til ordningen, herunder ændring i
tilskudsreglerne for medicinsk cannabis, udarbejdelse af klinisk
behandlingsvejledning, systematisk dataindsamling og justering af kørselsregler.
Stenocare
fremhæver, at tilskuddet til medicinsk cannabis harmoniseres med øvrig
receptpligtig, tilskudsberettiget medicin, herunder også en mere klar praksis for
anvendelse af magistrelt fremstillet medicinsk cannabis. Herudover anbefaler
Stenocare, at forbuddet mod anvendelse af pesticider opretholdes.
Medicinsk Cannabis Industri
finder det positivt, at der med den politiske aftale sikres
en permanent ordning med medicinsk cannabis. Medicinsk Cannabis Industri har
herudover en række bemærkninger, der blandt andet vedrører brug af pesticider,
den magistrelle ordning med medicinsk cannabis samt anvendelse af medicinsk
cannabis i kliniske studier.
Valeos Pharma
er positive over, at den politiske aftale mellem regeringen og
aftalepartier sikrer, at forsøgsordningen med medicinsk cannabis gøres permanent.
Valeos Pharma har samtidig en række bemærkninger til ordningen, herunder blandt
andet et ønske om harmonisering af tilskudsreglerne til medicinsk cannabis samt
vedrørende anvendelse af pesticider.
Dansk Selskab for Palliativ Medicin
udtrykker bekymring over, at det er politisk
besluttet, at medicinsk cannabis kan ordineres til patienter henset til, at evidens for
effekt og bivirkninger vurderes mangelfuld. Det påpeges samtidig, at der mangler
protokollerede videnskabelige studier på området.
Brancheforeningen for Erhvervet Hamp & Cannabis
anfører, at der er behov for en
mere fleksibel lovgivning, der udvider den eksisterende lovgivnings formål til også at
omfatte øvrigt industrielt brug af cannabisplanten.
DanCann Pharma
hilser den politiske aftale om en permanent ordning med
medicinsk cannabis velkommen, men anfører samtidig behov for en række ændringer
i ordningen, herunder blandt andet hvad angår dataindsamling, kørsel, tilskud samt
den magistrelle ordning med medicinsk cannabis.
2.1. Specifikke bemærkninger
2.1.1.
Evidens og dataindsamling ved behandling med medicinsk cannabis
Dansk Selskab for Almen Medicin
anbefaler, at ordningen med medicinsk cannabis
kun bør videreføres som en midlertidig ordning under forudsætning af en øget
Side 3
L 135 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
videnskabelig indsats på området. DSAM fremhæver, at der er behov for
protokollerede randomiserede forsøg for behandling med medicinsk cannabis.
Ligeledes fremhæver DSAM, at ordination af medicinsk cannabis bør begrænses indtil
der foreligger et tilstrækkeligt videnskabeligt grundlag for behandling med medicinsk
cannabis.
Dansk Selskab for Palliativ Medicin
påpeger, at der mangler evidens for
smertebehandling med medicinsk cannabis, herunder om mulige positive effekter
overstiger potentielle bivirkninger. Det fremhæves ligeledes, at der ikke er udført
protokollerede videnskabelig forsøg for behandling med medicinsk cannabis.
Danske Regioner
italesætter, at evidensen for behandling med medicinsk cannabis er
mangelfuld, hvilket kan have konsekvenser for patientsikkerheden. Der henvises
blandt andet til, at medicinske cannabisprodukter ikke undergår samme
godkendelsesprocedure som godkendte lægemidler hvad angår klinisk effekt og
bivirkninger. Danske Regioner fremhæver, at medicinsk cannabis bør godkendes i
overensstemmelse med Medicinrådets principper for anbefaling af lægemidler.
Lægeforeningen
fremhæver, at evidensen for behandling med medicinsk cannabis er
begrænset, herunder også hvad angår sikkerhed. Lægeforeningen gør opmærksom
på, at foreningen er af den opfattelse, at behandling med medicinsk cannabis bør ske
på et fagligt grundlag.
Gigtforeningen
opfordrer til, at Lægemiddelstyrelsen løbende monitorerer og
opsamler ny viden om behandling med medicinsk cannabis. Foreningen opfordrer
endvidere til, at det løbende vurderes, hvorvidt patientgruppen for medicinsk
cannabis skal udvides.
Medlemmer af referencegruppen for medicinsk cannabis
opfordrer til, at der sikres
en systematisk dataindsamling blandt patienter med det formål at evaluere effekten
efterfølgende.
Medicinsk Cannabis Industri
italesætter, at mulighederne for at benytte medicinske
cannabisprodukter i kliniske studier bør forbedres.
DanCann Pharma
anbefaler, at der sikres en systematisk dataindsamling om
bivirkning og effekt ved patienters behandling med medicinsk cannabis. Det foreslås
blandt andet, at der kan benyttes patientrapporteret data samt en justering af de
eksisterende indikationskoder Lægemiddelstatistikregistret.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet henviser til evalueringen af forsøgsordningen med
medicinsk cannabis 2024, som ministeriet offentliggjorde den 19. november 2024. I
evalueringen har Lægemiddelstyrelsen blandt andet foretaget en systematisk
gennemgang af dansk og international forskning i behandling med medicinsk
cannabis. Ministeriet henviser samtidig til, at evalueringen indikerer, at patienterne i
ordningen har en oplevet positiv effekt af behandling med medicinsk cannabis.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vurderer endvidere, at det af hensyn til patienterne
er vigtigt at sikre medicinsk cannabis som fremtidig behandlingsmulighed under
ordnede forhold i sundhedsvæsenet fremfor at overlade patienterne til det illegale
cannabismarked.
Side 4
L 135 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2.1.2.
Priser og tilskud til medicinsk cannabis
Kræftens bekæmpelse
fremhæver, at mange patienter oplever, at priserne på de
medicinske cannabisprodukter under den nuværende forsøgsordning er høje, hvilket
medfører at patienter i stedet køber cannabis illegalt.
Danske Patienter
italesætter, at mange patienter har erfaret, at priserne på de
medicinske cannabisprodukter er dyre, hvorfor der opfordres til at sidestille tilskud til
medicinsk cannabis med øvrig receptpligtig medicin. Danske Patienter anfører
samtidig, at en permanent ordning kan medføre, at flere producenter tilslutter sig
ordningen, hvilket kan betyde øget konkurrence og produktudbud.
Valcon Medical
italesætter forskellen i tilskudsudgifterne mellem forsøgsordningen
og den magistrelle ordning med medicinsk cannabis. Valcon Medical så gerne en
harmonisering af tilskudsreglerne og fremhæver, at det kan bidrage til mere fair
priskonkurrence samt øget gennemsigtighed for patienter og læger.
Apotekerforeningen
opfordrer til, at det overvejes at sidestille tilskudsreglerne for
medicinsk cannabis med øvrig receptpligtig medicin henset til, at ordningen gøres
permanent med lovforslaget.
Gigtforeningen
gør opmærksom på, at mange patienter oplever, at prisen på
medicinske cannabisprodukter under forsøgsordningen udgør en barriere for at
benytte ordningen. Gigtforeningen opfordrer til, at tilskudsreglerne for medicinsk
cannabis harmoniseres med tilskudsordningen til receptpligtig medicin.
Medlemmer af referencegruppen for medicinsk cannabis
fremhæver, at den
nuværende tilskudsordning til medicinsk cannabis ikke bør videreføres med en
permanent ordning med medicinsk cannabis. Det anbefales i stedet en harmonisering
af tilskudsreglerne.
Medicinsk Cannabis Industri
kritiserer, at der følger to forskellige tilskudsmodeller
for henholdsvis den nuværende forsøgsordning med medicinsk cannabis og den
magistrelle ordning med medicinsk cannabis, hvorfor der italesættes et behov for en
harmonisering af tilskudsreglerne.
Valeos Pharma
italesætter, at tilskudsreglerne for medicinsk cannabis bør sidestilles
med øvrig receptpligtig, tilskudsberettiget medicin. Det påpeges samtidig, at den
nuværende tilskudsordning udgør en hæmsko for udbredelsen af medicinsk cannabis.
Stenocare
opfordrer til, at tilskudsreglerne for medicinsk cannabis harmoniseres med
receptpligtig medicin. Stenocare anfører, at der ligeledes skal være en mere tydelig
praksis for, hvornår magistrelle medicinske cannabisprodukter skal kunne ordineres
til patienter henset til, at ordningen gøres permanent.
DanCann Pharma
anfører, at det er vigtigt at understøtte tilgængeligheden af
medicinsk cannabis som behandlingsmulighed for patienterne. På den baggrund så
DanCann Pharma gerne, at tilskuddet til medicinsk cannabis sidestilles med øvrig
receptpligtig, tilskudsberettiget medicin.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at det følger af den politiske aftale om
permanent ordning med medicinsk cannabis, at tilskuddet til medicinsk cannabis vide-
reføres i uændret form. Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker endvidere, at
Side 5
L 135 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
tilskud til medicinsk cannabis er reguleret i bekendtgørelse om tilskud til cannabisslut-
produkter, og at en ændring i tilskudssatsen til medicinsk cannabis ikke forudsætter
lovændring. Ministeriet bemærker slutteligt, at magistrel fremstilling af lægemidler,
herunder lægemidler med indhold af cannabis, er reguleret af regler i lov om apoteks-
virksomhed. Der lægges med dette lovforslag ikke op til en ændring af reglerne om
magistrel fremstilling af lægemidler, som fortsat vil kunne finde sted i henhold til reg-
lerne herom.
2.1.3.
Vejledning til læger om behandling med medicinsk cannabis
Kræftens Bekæmpelse
beretter, at mange patienter oplever, at deres praktiserende
læge ikke ønsker at gå i dialog om behandling med medicinsk cannabis og ligeledes
ikke vil udskrive recept på medicinsk cannabis. På den baggrund fremhæver Kræftens
Bekæmpelse, at der er behov for styrket vejledning til de praktiserende læger om
behandling med medicinsk cannabis.
Danske Patienter
fremhæver, at der er behov for en styrket vejledning til læger om
behandling med medicinsk cannabis, såfremt ordningen med medicinsk cannabis skal
komme patienterne yderligere til gavn.
Gigtforeningen
pointerer at vejledningen til læger og patienter om behandling med
medicinsk cannabis er afgørende, samt at vejledningen bør styrkes og udbredes.
Medlemmer af referencegruppen for medicinsk cannabis
opfordrer til, at der sikres
adgang til en klinisk behandlingsvejledning for læger om behandling med medicinsk
cannabis. Der opfordres endvidere til, at sundhedsmyndighederne publicerer
vejledningen, som Dansk Selskab for Klinisk Cannabismedicin har udgivet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet henviser til den politiske aftale, der blev indgået
mellem regeringen og aftalepartierne, hvor det fremgår, at der som led i den politiske
aftale skal arbejdes for at styrke Lægemiddelstyrelsens vejledning til læger om
behandling med medicinsk cannabis. Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker
endvidere, at eventuelle ændringer i Lægemiddelstyrelsens vejledning ikke
forudsætter lovændring.
2.1.4.
Formel genfremsættelse efter notifikation for EU-Kommissionen
Ministeriet gør opmærksom på, at lovforslaget blandt andet har til formål at
genfremsætte relevante bestemmelser med henblik på notificering ved EU-
Kommissionen. Det indebærer, at en række bestemmelser i gældende lov om
forsøgsordning medicinsk cannabis genfremsættes i uændret form i nærværende
lovforslag. Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker i den forbindelse, at en række
interessenter har afgivet høringssvar, der kommenterer på bestemmelser, som
allerede er reguleret i gældende lovgivning og som genfremsættes.
2.1.5.
Lægeligt kørselsforbud ved behandling med medicinsk cannabis
Danske Patienter
bemærker, at det lægelige kørselsforbud ved behandling med
medicinsk cannabis ikke adresseres i lovforslaget. Danske Patienter ser endvidere
gerne, at det lægefaglige kørselsforbud ved behandling med medicinsk cannabis
ophører.
Side 6
L 135 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Medlemmer af referencegruppen for medicinsk cannabis
opfordrer til, at
kørselsreglerne ved behandling med medicinsk cannabis justeres. Der opfordres til, at
der bør gælde samme regler for kørsel ved medicinsk cannabis som ved godkendte
cannabislægemidler.
DanCann Pharma
anbefaler, at det lægelige kørselsforbud ved handling med
medicinsk cannabis tilpasses i overensstemmelse med retningslinjerne for kørsel ved
godkendte cannabisbaserede lægemidler.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at en eventuel ændring af det lægelige
kørselsforbud ved behandling med medicinsk cannabis ikke forudsætter lovændring.
Ministeriet henviser endvidere til den politiske aftale indgået mellem regeringen og
aftalepartier, hvoraf det fremgår, at Styrelsen for Patientsikkerhed vil gennemgå og
opdatere det sundhedsfaglige grundlag for styrelsens anbefaling om udstedelse af
lægeligt kørselsforbud.
2.1.6.
Patientsikkerhed og bivirkninger ved behandling med medicinsk
cannabis
Dansk Selskab for Almen Medicin
fremhæver, at det er afgørende, at der udarbejdes
produktresumeer og produktbeskrivelser for alle cannabisprodukter i ordningen.
Gigtforeningen
fremhæver, at der bør etableres et system for
bivirkningsindberetning ved behandling med medicinsk cannabis.
DanCann Pharma
opfordrer til, at data om indberettede bivirkninger fra behandling
med medicinsk cannabis anvendes aktivt i kommunikationen samt oplysningen over
for blandt andet læger.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyser, at læger, der ordinerer medicinsk cannabis
til patienter, har skærpet indberetningspligt. Dette indebærer, at læger skal
indberette alle formodede bivirkninger hos patienter, som er i behandling eller har
været behandlet med cannabisslutprodukter til Lægemiddelstyrelsen. Ministeriet kan
endvidere oplyse, at Lægemiddelstyrelsen udgiver en årlig rapport om
bivirkningsindberetningerne.
2.1.7.
Import af API (aktive stoffer) fra EU/EØS-lande
Valcon Medical
italesætter, hvilke muligheder som initiativet om import af API fra
EU/EØS-lande
i lovforslaget indebærer, herunder om API’en kan benyttes til
videreforarbejdning og efterfølgende eksport samt til produktoptagelse i den danske
ordning. Valcon Medical har i den forbindelse også italesat, om forslaget giver
mulighed for at udføre kontraktarbejde for udenlandske virksomheder.
Stenocare
anfører, at forslaget om import af API fra EU/EØS-lande kan medføre en
underminering af Danmarks renommé som troværdig fremstiller af medicinsk
cannabis. Stenocare understreger i den sammenhæng, at det er vigtigt, at importeret
API efterlever gældende kvalitetsstandarder.
DanCann Pharma
italesætter, at det bør være muligt for erhvervet at eksportere API
importeret fra EU/EØS-lande forudsat at gældende kvalitets- og sikkerhedsstandarder
efterleves.
Side 7
L 135 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan oplyse, at forslaget om import af API fra
EU/EØS-lande gør det muligt for danske virksomheder at videreforarbejde med
henblik på, at disse produkter kan eksporteres samt optages på Lægemiddelstyrelsens
liste. For så vidt angår kontraktarbejde kan Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyse,
at forslaget om import af API ikke gør det muligt for danske virksomheder udføre
kontraktarbejde for udenlandske virksomheder til fremstillingsaktiviteter. Ministeriet
kan endvidere oplyse, at det er muligt for danske cannabisvirksomheder at overlade
aktiviteter til andre kontrakttagere i Danmark og for analyser kan der udlægges i
kontrakt til kontrakttager i andre EU/EØS-lande. Ministeriet vurderer, at initiativets
formål fremgår tydeligt af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.5. Hvad
angår kvalitetsstandarder bemærker ministeriet, at det fremgår af bemærkninger til
forslaget, at Lægemiddelstyrelsen i forbindelse med en ansøgning om optagelse af et
produkt kan få indsendt fuld dokumentation for kvaliteten af den anvendte cannabis
som API.
2.1.8.
Mulighed for anvendelse af pesticider i dyrkning af medicinsk cannabis
Medicinsk Cannabis Industri
fremhæver en række pesticider, som foreningen gerne
ser mulig at anvende i dyrkningen af cannabis til medicinsk brug. Medicinsk Cannabis
Industri italesætter samtidig, at forslaget kun muliggør brug af pesticider til produkter
beregnet til peroral anvendelse. Foreningen gør opmærksom på, at de også gerne så,
at anvendelsen af pesticider blev muligt for produkter beregnet til inhalation.
Valeos Pharma
fremhæver, at der bør udarbejdes en positivliste over pesticider, som
vil kunne anvendes i dyrkningen af cannabis til medicinsk brug. Det påpeges samtidig,
at det under den nuværende forsøgsordning har været muligt at dyrke medicinsk
cannabis uden brug af pesticider i kontrollerede produktionsmiljøer.
Stenocare
anbefaler, at det ikke gøres muligt at anvende pesticider i dyrkningen af
cannabis til medicinsk brug. Stenocare lægger blandt andet vægt på, at industrien har
indrettet produktionen efter, at den foregår uden pesticider. Det fremhæves
ligeledes, at forbuddet mod anvendelse af pesticider bør opretholdes af hensyn til
troværdigheden af de medicinske cannabisprodukter.
Ministeriet bemærker, at der med lovforslaget åbnes op for at anvende pesticider i
dyrkning af cannabis til medicinsk brug. Indenrigs- og Sundhedsministeriet gør
opmærksom på, at godkendelser om ibrugtagning af konkrete pesticider ikke er under
ministeriets ressort, og kan i den forbindelse henvise til, at Miljøstyrelsen håndterer
ansøgninger om ibrugtagning af pesticider. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
bemærker ligeledes, at det følger af den politiske aftale om permanent ordning med
medicinsk cannabis, at der er politisk opbakning til, at industrien skal have mulighed
for at anvende pesticider i dyrkningen af medicinsk cannabis. Ministeriet er
opmærksomt på, at dele af cannabisindustrien har et ønske om, at muligheden for
anvendelse af pesticider udvides til bl.a. at omfatte produkter beregnet til inhalation.
For at sikre lige konkurrencevilkår har ministeriet på baggrund af denne
tilbagemelding justeret lovforslaget, således at det ikke længere fremgår, at
pesticider kun kan anvendes til medicinske cannabisprodukter beregnet til oral
anvendelse. Ændringen skal sikre, at erhvervet eksempelvis får mulighed for at
anvende pesticider i produkter beregnet til inhalation og hermed understøtte, at den
danske cannabisindustri kan anvende pesticider til samme type cannabisprodukter
som øvrige EU/EØS-lande. Ministeriet kan i den sammenhæng oplyse, at relevante
bekendtgørelser vil blive justeret, hvoraf det vil fremgå, hvilke grænseværdier for
Side 8
L 135 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
pesticider der vil være for forskellige produkter, herunder eksempelvis for produkter
beregnet til inhalation. Justeringen af bekendtgørelserne vil komme i offentlig høring.
2.1.9.
Sagsbehandling og godkendelse af produktansøgninger
Medicinsk Cannabis Industri
gør opmærksom på, at Lægemiddelstyrelsen har fastsat
servicemål for produktgodkendelser på 70 dage. Medicinsk Cannabis Industri
italesætter ønske om, at servicemålet skrives ind i loven. Medicinsk Cannabis Industri
så ligeledes gerne, at det blev muligt at indsende flere produktansøgninger samtidig.
Ministeriet er meget opmærksom på, at smidig og effektiv sagsbehandling er vigtigt
for erhvervet. Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan oplyse, at det er aftalt i den
politiske aftale om permanent ordning med medicinsk cannabis, at
Lægemiddelstyrelsens vejledning til cannabisproducenter skal forbedres med henblik
på at nedbringe sagsbehandlingstiden for virksomhederne. Ministeriet tager forslaget
om, at Lægemiddelstyrelsens sagsbehandlingstid skal fastsættes ved lov til
efterretning, men vurderer på nuværende tidspunkt ikke, et sådan krav vil være
hensigtsmæssigt.
2.1.10. Salg af cannabisprodukter med THCA
Medicinsk Cannabis Industri
kritiserer, at en række virksomheder lovligt har
mulighed for at sælge cannabisprodukter med THCA uden krav om efterlevelse af
samme regulering, som den medicinske cannabisindustri er påkrævet. Medicinsk
Cannabis Industri fremhæver i den sammenhæng, at denne forskel bidrager til ulige
konkurrenceforhold. Medicinsk Cannabis Industri anfører på den baggrund, at salget
af THCA-produkter bør forbydes.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er opmærksomme på sagen og henviser til det
igangværende arbejde, hvor Sundhedsstyrelsen i samarbejde med
Lægemiddelstyrelsen og retskemiske eksperter vurderer, om bekendtgørelsen om
euforiserende stoffer bør tilpasses.
Side 9