Sundhedsudvalget 2024-25
L 134 Bilag 1
Offentligt
2976220_0001.png
Enhed: Lægemidler
Sagsbeh.: LBJE
Sagsnr.: 2024 - 7335
Dok. nr.: 272632
Dato: 03-01-2025
Bilag: Høringssvar vedr. lovforslag om mulighed for tildeling af tilskud
på baggrund af en forhandlet fortrolig pris i tilskudssystemet
Indholdsfortegnelse
Bilag 1: ALK-Abelló
Bilag 2: Amgros I/S
Bilag 3: Bristol Myers Squibb
Bilag 4: Danmarks Apotekerforening
Bilag 5: Danmarks Farmaceutiske Selskab
Bilag 6: Dansk Erhverv
Bilag 7: Dansk Industri
Bilag 8: Dansk Selskab for Almen Medicin
Bilag 9: Danske Patienter
Bilag 10: Danske Regioner
Bilag 11: Foreningen for Parallelimportører af Medicin
Bilag 12: Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler
Bilag 13: Lægemiddelindustriforeningen
Bilag 14: Psoriasisforeningen
1
5
6
8
10
11
16
19
20
24
27
32
35
40
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0002.png
-- AKT 272632 -- BILAG 1 -- [ ALK-Abelló ] --
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0003.png
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0004.png
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0005.png
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0006.png
-- AKT 272632 -- BILAG 2 -- [ Amgros ] --
Indenrigs- og sundhedsministeriet
[email protected]
Att: [email protected] og [email protected]
Amgros I/S
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
Danmark
T +45 88713000
F +45 88713008
[email protected]
www.amgros.dk
13. december 2024
SNI
Amgros høringssvar til udkast til ændring af sundhedsloven om mulighed
for forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet
Amgros har den 15. november 2024 modtaget udkast til ændring af
sundhedsloven fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Vi anerkender vigtigheden
af lovforslaget, der skal muliggøre forhandling af fortrolige priser i
tilskudssystemet. Som en central aktør i den konkrete opgave er det afgørende, at
vi inddrages i processen, og vi værdsætter den hidtidige dialog om muligheden for
at opnå besparelser på tilskudsmedicin.
Vi ser positivt på forslaget om, at Lægemiddelstyrelsen i en treårig forsøgsperiode
kan træffe tilskudsafgørelser baseret på forhandlede fortrolige priser, da dette
kan fremme bedre økonomisk bæredygtighed i det danske sundhedsvæsen.
Amgros har lang og god erfaring med forhandling af fortrolige priser på
sygehusmedicin, som vil kunne overføres i den tilsvarende opgave vedrørende
medicin i primærsektoren.
I Amgros læner vi os i øvrigt op ad Danske Regioners høringssvar, som vi er meget
enige i.
Vi ser frem til det videre samarbejde med de involverede parter.
Med venlig hilsen
Flemming Sonne, administrerende direktør
Søs Nielsen, seniorrådgiver
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0007.png
-- AKT 272632 -- BILAG 3 -- [ Bristol Myers Squibb ] --
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Att.: Teamleder Victoria Nellemann
Departementet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
13. december 2024
Høringssvar til udkast til lovforslag om mulighed for forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet
Bristol Myers Squibb Danmark (BMS) er overordnet meget positive over, at der nu åbnes op for
forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet, om end det kun er som en forsøgsordning.
Forsøgsordningen rummer mulighed for, at flere patienter kan få adgang til innovative behandlinger,
hvilket i sig selv er meget positivt. Derfor bakker vi op om intentionen i forslaget.
Samtidig er det også vigtigt at understrege, at hele forudsætningen for forsøgsordningen hviler på
lægemiddelvirksomhedernes aktive medvirken. Og det er baggrunden for, at Bristol Myers Squibb har
valgt at bidrage med sit eget høringssvar.
Vores beskedne håb er, at følgende bemærkninger kan indgå i vurderingen og tilpasningen af
lovforslaget:
A
Det er helt og aldeles afgørende for lægemiddelvirksomhedernes medvirken i forsøgsordningen, at
der aldrig kan stilles spørgsmålstegn ved konfidentialiteten i ordningen. I bemærkningerne til
udkastet til lovforslaget nævnes konfidentialitet også, men det er alligevel nødvendigt for os at
understrege det.
Det understreges tydeligt i bemærkningerne, at forsøgsordningen indføres ”under forudsætning af,
at den forhandlede prisreduktion vurderes at lede til lavere regionale udgifter til tilskudsmedicin”.
Det fremgår imidlertid ikke, hvordan man vil vurdere, om ordningen fører til lavere regionale
udgifter. Og da det samtidig fremgår, at ordningen skal give mulighed for, at man kan udlægge
lægemidler fra sygehussektoren til behandling i praksissektoren, vil der kunne opstå situationer,
hvor ordningen medfører, at patienterne i praksissektoren tilbydes lægemidler, som ikke har været
tilgængelige tidligere. Det må alt andet lige medføre merudgifter, der muligvis opvejes af
besparelser på hospitalsmedicin. Men denne besparelse vil ikke indgå i vurderingen, fordi den kun
omfatter regionale udgifter til tilskudsmedicin. På denne baggrund anbefaler BMS, at det
præciseres, at udgifterne til nogle lægemidler kan stige, mens omkostningerne til andre lægemidler
i ordningen vil falde, og dermed forhåbentligt mere end opveje udgiftsstigninger. Vurderingen af de
lavere udgifter bør endvidere omfatte regionernes samlede udgifter til lægemidler, herunder
B
Bristol Myers Squibb
Danmark
Hummeltoftevej 49
2830 Virum
bms.com/dk
Tlf
+45 45 28 01 28
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Side 2/2
hospitalsmedicin, for at give et retvisende billede.
C
Det fremgår af udkastets bemærkninger, at man i forbindelse med økonomiaftalen for 2025 aftalte,
at ordningen skal kunne benyttes i forbindelse med 3-5 tilskudsprocesser om året. Vi vil anbefale,
at man i stedet for at fokusere på et antal tilskudsprocesser, tager udgangspunkt i samlede
sygdomsområder, og inviterer relevante lægemiddelvirksomheder til at byde ind med fortrolige
rabatter. Dette vil sikre, at lægerne kan vælge mellem flere produkter, og dermed give patienten
det produkt, der passer bedst til pågældende. Dermed undgår man, at praksissektoren skal
behandle alle med en ”one-size-fits-all” tilgang.
Vi vil ikke undlade at nævne, at psoriasis-området efter vores opfattelse vil være særligt velegnet til at
deltage i forsøgsordningen. Der er nemlig mange patienter, der ikke er tilknyttet hospitalerne, og som har
et ikke opfyldt behandlingsbehov. Disse patienter vil have stor gavn af et bredere udvalg af systemiske
behandlinger, hvilket det både patientforeningen og behandlere efter vores opfattelse er enige i
Det kan de få ved at de såkaldte biologiske behandlinger gøres tilgængelige hos praktiserende
dermatologer, hvilket de desuden tidligere har været, men for at omkostningsbegrænse valgte man at
forbeholde disse behandlinger hosptialet. Denne tilgang er imidlertid forældet, da flere af disse nu ikke er
patentbeskyttet, og der er prisbillige biosimilære alternativer til rådighed. Derfor er psoriasis et område,
hvor man kan gøre hospitalsmedicin tilgængelig hos praktiserende dermatologer med stor effekt for
mange patienter uden, at det efter vores opfattelse, vil konflikte med målsætningen om, at ordningen
samlet set ikke må medføre øgede omkostninger for regionerne.
Vi håber, at behandlingen af dette vigtige udkast til lovforslag vil komme til at afspejle de forslag og
synspunkter, som vi har fremsat i dette høringssvar.
Med venlig hilsen
Anders Thelborg
General Manager
Bristol Myers Squibb Danmark
+45
30 65 55 70
[email protected]
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0009.png
-- AKT 272632 -- BILAG 4 -- [ Danmarks Apotekerforening ] --
Danmarks Apotekerforening
Bredgade 54 · 1260 København K
Telefon 33 76 76 00 · Fax 33 76 76 99
[email protected] · www.apotekerforeningen.dk
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Mail til
[email protected], [email protected], [email protected]
13-12-2024
BNW/412/00104
Svar på høring om forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 15. november 2024 sendt lovforslag om
mulighed for forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet i offentlig høring.
Danmarks Apotekerforening takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Lovforslaget følger op på aftale om regionernes økonomi for 2025, hvor Regeringen
og Danske Regioner indgik aftale om, at der bør indføres mulighed for, at regioner-
nes indkøbsorganisation, Amgros, kan forhandle fortrolige priser på udvalgte læge-
midler i tilskudssystemet.
Formålet med lovforslaget er at muliggøre, at der kan gives generelt tilskud og gene-
relt klausuleret tilskud på baggrund af en forhandlet fortrolig pris.
Apotekerforeningen har noteret sig, at
”Den forhandlede fortrolige pris offentliggøres
ikke i Medicinpriser.dk og holdes dermed også fortrolig over for apoteker og borgere.
Det indebærer, at apoteket sælger lægemidlet til borgeren til den officielle listepris
(forbrugerprisen), og at borgerens tilskud beregnes på baggrund af denne. Samtidig
vil apotekernes opgavevaretagelse ske på baggrund af den officielle listepris”.
Apotekerforeningen lægger således til grund, at lovforslaget ikke vil påvirke arbejds-
gangene på apotekerne herunder oplysningerne i Medicinpriser og tilskudsberegnin-
gen, og at den fortrolige rabatpris heller ikke vil påvirke apotekets registrerede om-
sætning og avanceberegning, som fortsat vil skulle beregnes ud fra den officielle li-
stepris.
Apoteket skal med ordningen fortsat udlevere det billigste lægemiddel i en gruppe af
lægemidler. Dette kan dog afviges, hvis medicinbrugeren forlanger at få udleveret
det anviste lægemiddel, eller hvis receptudstederen udtrykkeligt har anført på recep-
ten, at der ikke må ske substitution.
Apotekerforeningen lægger til grund, at disse lovlige afvigelser også gælder for læ-
gemidler omfattet af det aktuelle lovforslag.
Apotekerforeningen har noteret sig, at muligheden for at yde tilskud på baggrund af
en fortrolig pris forventes benyttet i forbindelse med 3-5 tilskudsprocesser årligt i en
afgrænset periode på 3 år med henblik på at indsamle erfaringer.
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2 af 2
Apotekerforeningen opfordrer til, at der ved periodens afslutning foretages en grun-
dig evaluering, og at bl.a. apotekernes erfaringer med den nye ordning indgår i eva-
lueringen.
I de tilfælde, hvor forhandling af en fortrolig pris skal muliggøre en øget udbredelse
af nye, innovative lægemiddelbehandlinger i primærsektoren kan Apotekerforeningen
imidlertid være bekymret for, om det i lovforslaget beskrevne kriterium om, at til-
skud på baggrund af en forhandlet fortrolig pris efter forslaget skal vurderes at lede
til lavere regionale udgifter til tilskudsmedicin, vil hæmme en øget udbredelse af nye
innovative lægemidler i primærsektoren.
Hvis helt nye innovative lægemidler gives tilskud og tages i brug i primærsektoren,
synes dette umiddelbart at forøge regionernes tilskudsudgifter, medmindre den for-
handlede fortrolige pris på et nyere innovativt lægemiddel sættes lavere end prisen
på ældre, eksisterende tilskudsberettigede lægemiddelbehandlinger, som de nye læ-
gemidler måtte erstatte brugen af.
Med venlig hilsen
Dan Rosenberg Asmussen
Vice.adm. direktør
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0011.png
-- AKT 272632 -- BILAG 5 -- [ Danmarks Farmaceutiske Selskab ] --
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om mulighed for forhandling af
fortrolige priser i tilskudssystemet.
Danmarks Farmaceutiske Selskab takker for høringsmuligheden og bifalder lovforslaget uden
yderligere bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen
Sektion for Klinisk Farmaci på vegne af
Danmarks Farmaceutiske Selskab
13.12.2025
Side 1 af 1
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0012.png
-- AKT 272632 -- BILAG 6 -- [ Dansk Erhverv ] --
DANSK ERHVERV
Tietgens Hus
1215 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Den 13. december 2024
Dansk Erhvervs høringssvar til lovforslag om mulighed for forhandling af for-
trolige priser i tilskudssystemet
Dansk Erhverv har den 15. november 2024 modtaget høring over udkast til lovforslag om
mulighed for forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet (ændring af sundhedsloven.
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Dansk Erhverv arbejder generelt for et sikkert og effektivt sundhedsvæsen, som borgerne har
høj tillid til, og hvor de får behandling af højeste kvalitet uanset om det sker i offentlig eller
privat regi. Dansk Erhverv repræsenterer i denne sammenhæng den forskende lægemiddelin-
dustri, herunder danske og internationale originalproducenter af lægemidler, der opererer i
Danmark.
Generelle bemærkninger
Med lovforslag om mulighed for forhandling af fortrolige priser i medicintilskudssystemet,
sigtes der mod at etablere en forsøgsordning, hvor ansøgninger om generelt eller generelt
klausuleret medicintilskud kan baseres på en fortrolig pris. Forsøgsordningen vil løbe i perio-
den 1. juli 2025
30. juni 2028 og omhandle 3-5 lægemidler årligt.
Det fremgår af lovforslaget, at lægemidler, der kan kandidere til ordningen, er nye, dyre læge-
midler, hvor der ansøges om generelt tilskud eller generelt klausuleret tilskud, og lægemidler
der undergår revurdering af tilskud eller udlægges til behandling i praksissektoren.
Nye, dyre lægemidler defineres i lovforslaget, som lægemidler uden generisk konkurrence el-
ler biosimilære substitution, som er relativt nyligt lanceret på det danske marked og ikke in-
den for en nærmere fremtid står til at blive udsat for konkurrence af generiske lægemidler.
Dansk Erhverv er som udgangspunkt positiv over for lovforslaget. Det er dog vanskeligt at se
relevansen, når der samtidig er en meget stram budgetrestriktion indarbejdet. Det vil gøre
ordningen meget lidt relevant for nye, innovative lægemidler og dermed forpasses et potenti-
elt virkningsfuldt redskab til at få mere innovation ud i primærsektoren.
Dansk Erhverv støtter ligeledes bestræbelserne på at muliggøre brug af fortrolige priser i me-
dicintilskudssystemet. Fortrolige priser er et virkningsfuldt redskab, der kan sikre patienter
[email protected]
Side 1/5
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
DANSK ERHVERV
adgang til innovativ behandling på vilkår, der er forenelige med de hensyn, som det offentlige
og lægemiddelindustrien hver især må tage. Fortrolige priser kan fremme sundhedsvæsenets
ambition om, at danske patienter får hurtig adgang til nye og innovative lægemidler. Til-
skudsbeslutninger baseret på fortrolige priser kan dermed også understøtte ambitionerne om
at skabe rammerne for, at flere patienter kan fastholdes i behandling i det nære sundhedsvæ-
sen, så dyre og kapacitetskrævende sygehusindlæggelser mindskes.
Desværre må Dansk Erhverv konstatere, at den forslåede forsøgsordning kun i ringe grad kan
forventes at bidrage til at indfri målet om fremme adgangen til ny og innovativ medicin i det
nære sundhedsvæsen.
Specifikke bemærkninger
Dansk Erhverv hæfter sig særligt ved tre specifikke forhold ved forsøgsordningen, som vil for-
hindre, at adgangen til nye og innovative lægemidler fremmes ved brug af fortrolige priser.
1.
Der kan ikke ansøges om tilskud under forsøgsordningen, hvis tilskuddet vurderes
at øge medicintilskudsudgifterne.
Hvis ordningen har til formål at fremme patienternes adgang til ny og innovativ me-
dicin, er det Dansk Erhvervs synspunkt, at man bør modificere kravet om, at der ikke
kan ansøges om tilskud under forsøgsordningen, hvis tilskuddet vurderes at ville øge
medicintilskudsudgifterne.
Samtidig pålægges originalproducenten at kompensere regionerne for den del af sal-
get, der stammer fra parallelimport. Dansk Erhverv har svært ved at se logikken og
rimeligheden heri.
Med lovforslaget stilles der desuden krav om, at en regional udpeget repræsentant
skal vurdere om et tilskud under ordningen vil forøge medicintilskudsudgifterne. Hvis
repræsentanten vurderer, at et tilskud kan øge medicintilskudsudgifterne, er det ikke
muligt at ansøge om tilskud baseret på en fortrolig pris.
Kravet om, at et lægemiddel ikke kan ansøge om tilskud med en fortrolig pris, hvis det
vurderes at ville øge tilskudsudgifterne vil de facto forhindre, at der ansøges om til-
skud til nye innovative lægemidler under ordningen. Kravet eliminerer muligheden
for, at innovation belønnes og underminerer dermed også lægemiddelindustriens in-
citament til at lade nye innovative lægemidler indgå i ordningen.
Dansk Erhverv konstaterer, at et sådant krav heller ikke gør sig gældende, når de
svenske eller norske myndigheder baserer et tilskud på en fortrolig pris. Kravet bryder
grundlæggende med de principper, der gør sig gældende i det ordinære medicintil-
skudssystem baseret på listepriser, hvor reglerne rummer mulighed for at belønne in-
novation, idet myndighederne skal vurdere om lægemidlets pris er i overensstem-
melse med dets behandlingsmæssige værdi.
Side 2/5
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
DANSK ERHVERV
Dansk Erhverv stiller sig undrende over disse restriktive krav for en ordning, der ge-
nerelt sigter mod at skabe adgang til medicin på mere favorable vilkår for det offent-
lige.
Det er en generel ambition med det danske sundhedsvæsen og med en kommende
sundhedsreform, at patienter har hurtig adgang til de mest effektive og sikre behand-
linger samtidig med, at man sikrer mest mulig sundhed for pengene. Generelle ram-
meløft og skærpet priskonkurrence vil også i de kommende år sikre et vist råderum til
investeringer i nye og innovative lægemidler i det danske sundhedsvæsen.
Sundhedsvæsenet vil alt andet lige få mere sundhed for pengene, hvis investeringer i
nye og bedre behandlingsmuligheder baseres på fortrolige priser frem for listepriser.
Fortrolige priser kan ligeledes have en arbejdskraftsfrigørende effekt, når en række
sygdomme kan behandles hos enten privatpraktiserende læger eller speciallæger og
dermed holde patienterne ude af sygehusene. Potentialet bliver dog stærkt begrænset
med kravet om, at der kan ikke ansøges om tilskud under forsøgsordningen, hvis til-
skuddet vurderes at øge medicintilskudsudgifterne. Forsøgsordningen bør derfor ju-
steres og indrettes til også at kunne omfatte nye og innovative lægemidler.
Ønsker man med lovforslaget at skabe bedre adgang til nye og innovative lægemidler
og samtidigt fastholde en bæredygtig udgiftsudvikling, bør man fjerne kravet om at en
tilskudsansøgning baseret på en konfidentiel pris ikke må øge medicintilskudsudgif-
terne. Man kan i den forbindelse overveje om det ikke er mere hensigtsmæssigt at
lade den regionale repræsentant vurdere budgeteffekten af en tilskudsansøgning ba-
seret på konfidentiel pris, med henblik på at vurderingen kan indgå i beslutnings-
grundlaget for den konkrete tilskudsafgørelse. Udgiftsudviklingen vil som hidtil forsat
blive kontrolleret via de konkrete tilskudsafgørelser, men på et styrket grundlag for
prioriteringerne.
2.
Forsøgsordningen giver ikke mulighed for at fastsætte et loft over antallet af patien-
ter, der kan behandles til en aftalt fortrolig pris.
Punkt to indebærer, at ordningen ikke har et redskab til at håndtere risikoen for et
økonomisk irrationelt forbrug og den deraf følgende budgetusikkerhed for det offent-
lige. Dansk Erhverv mener derfor, at forsøgsordningen bør rumme mulighed for at
fastsætte et behandlingsloft.
Den manglende mulighed for at fastsætte et behandlingsloft må forventes at indebære
en kraftig indskrænkning af nye innovative lægemidler, der kan opnå tilskud under
den nye ordning. Nye innovative lægemidler anvendes i dag typisk som 2. linje, 3.
linje eller 4. linje behandling. For disse lægemidler, er der en iboende risiko for, at de
anvendes tidligere i behandlingslinjen, end tiltænkt af myndighederne, og dermed
også risiko for et økonomisk irrationelt forbrug. Risikoen for irrationelt forbrug er i
Side 3/5
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
DANSK ERHVERV
dag den næstmest anvendte begrundelse for, at et lægemiddel ikke tildeles/oprethol-
der tilskud.
Med lovforslaget foreslås i stedet, at en regional repræsentant skal vurdere risikoen
for økonomisk irrationelt forbrug, og inddrage denne vurdering i den samlede vurde-
ring af om et tilskud vil medføre øgede offentlige udgifter til medicintilskud. Det er en
vurdering, der for nye innovative lægemidler vil være behæftet med stor usikkerhed
og i sidste ende i høj grad baseret på mavefornemmelser.
I lovforslaget begrundes den manglende mulighed for at kombinere en fortrolig pris
med en aftale om et behandlingsloft med, at den nuværende forsøgsordning om gene-
relt klausuleret tilskud baseret på vilkår om risikodeling giver mulighed for at basere
et tilskud på en kombination af en listepris og et fastsat behandlingsloft. Det står ikke
Dansk Erhverv klart, hvorfor dette forhold blokerer for, at behandlingslofter baseret
på fortrolige priser kan være en del af en kommende forsøgsordning. Den eksiste-
rende forsøgsordning er lukket for nye ansøgninger og er kun anvendt til at tildele et
enkelt lægemiddel tilskud. Erfaringerne fra denne ordning vil således under alle om-
stændigheder være stærkt begrænsede.
Der er en iboende risiko for et økonomisk irrationelt lægemiddelforbrug for langt ho-
vedparten af nye lægemidler, men risikoen er vanskelig at vurdere. Aftaler om be-
handlingslofter kan medvirke til at begrænse lægemiddeludgifterne og give det offent-
lige budgetsikkerhed i forhold til udviklingen af medicintilskudsudgifterne. Dansk Er-
hverv mener derfor, at lovforslaget bør rumme mulighed for, at en aftale om en konfi-
dentiel pris kombineres med en aftale om et fastsat behandlingsloft.
3.
Det foreslås at fastsætte regler om, at fortroligheden af den forhandlede pris ophæ-
ves forud for, at lægemidlet forventes at blive udsat for generisk konkurrence.
Oplysninger om patentudløb opfattes af den forskende lægemiddelindustri som for-
retningshemmeligheder og Dansk Erhverv har vanskeligt ved at forstå nødvendighe-
den af, at transparens knyttes til oplysninger, der kan relateres til et lægemiddels pa-
tentudløb. Dansk Erhverv foreslår, at formuleringen ændres til f.eks.
”fortroligheden
om den forhandlede pris ophæves, når lægemidlet udsættes for generisk konkur-
rence”.
Den foreslåede strukturering af forsøgsordningen vil indebære, at ordningen helt
overvejende vil finde anvendelse på lægemidler, der udlægges fra sygehussektoren til
primærsektoren. Ordningen kan ikke forventes anvendt til nye innovative lægemidler,
der ikke allerede i dag er omfattet af den generelle tilskudsordning.
Det fremgår desuden af lovforslagets bemærkninger,
at ”det forventes, at indenrigs-
og sundhedsministeren i medfør af den gældende § 154, stk. 1, i sundhedsloven fast-
sætter regler om, at fortroligheden af den forhandlede pris ophæves forud for, at læ-
gemidlet forventes at blive udsat for generisk konkurrence. Formuleringen skaber
Side 4/5
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
DANSK ERHVERV
usikkerhed om de signaler, som myndighederne sender i markedet i forhold til oplys-
ninger, som af den forskende lægemiddelindustri opfattes som forretningshemmelig-
heder. Med henblik på at eliminere en utilsigtet barriere bør formuleringen præcise-
res. Det kunne igen f.eks.
være ”fortroligheden om den forhandlede pris ophæves, når
lægemidlet udsættes for generisk konkurrence”.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed for uddybning af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Sarah Lindegaard
Fagchef for life science
Side 5/5
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0017.png
-- AKT 272632 -- BILAG 7 -- [ Dansk Industri ] --
13. december 2024
PARN
DI-2024-01767
Deres sagsnr.: 2024 - 7335
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Att.: Victoria Nellemann og Line Brøns Jensen
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Høringssvar fremsendt pr. e-mail til:
[email protected]
samt
[email protected]
og
[email protected]
Dansk Industris høringssvar vedrørende udkast til lovforslag om mulighed for
forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet
DI har den 15. november 2024 modtaget høring fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet vedrørende
Lov om ændring af sundhedsloven (Mulighed for forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet).
Lovforslaget har til formål at afprøve muligheden for at forhandle fortrolige priser i tilskuds-
systemet med henblik på at understøtte bedre adgang for danske patienter til udvalgte nye
apoteksforbeholdte lægemidler.
DI noterer sig, at der er tale om en forsøgsordning over tre år, hvor der forventes 3-5 tilskudspro-
cesser pr. år.
DI noterer sig samtidig, at det forudsættes at differencen mellem den forhandlede fortrolige pris og
den officielle listepris
herunder parallelimporterede og -distribuerede lægemidler - vil blive
tilbagebetalt af virksomhederne til regionerne med henblik på at reducere regionernes tilskudsud-
gifter.
DI noterer sig særligt, at lovforslaget forudsætter, at den forhandlede prisreduktion vurderes at lede
til lavere regionale udgifter til tilskudsmedicin. Mao. at der alene kan indgås en aftale mellem
Amgros og en virksomhed, hvis det vurderes, at den fortrolige pris vil bidrage til at nedbringe
regionernes samlede udgifter til tilskudsmedicin.
Herudover noterer DI, at muligheden for at forhandle fortrolige priser er afgrænset til 3 situationer.
For det første nye, dyre lægemidler, hvor der ansøges om generelt tilskud eller generelt klausuleret
tilskud. For det andet lægemidler, hvor der foretages en revurdering af tilskudsstatus. For det tredje
lægemidler, hvor behandlingen af et sygdomsområde besluttes udlagt fra sygehus- til
praksissektoren.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0018.png
Dansk Industris bemærkninger til lovforslaget
DI bakker op om lovforslagets formål om at afprøve muligheden for at forhandle fortrolige priser i
tilskudssystemet med henblik på at understøtte bedre adgang for danske patienter til udvalgte nye
apoteksforbeholdte lægemidler. Et formål der også må kunne forventes at bidrage positivt i forhold
til udviklingen af det nære sundhedsvæsen.
Det er imidlertid DI’s vurdering, at lovforslaget i sin nuværende udformning vil have klare
begrænsninger i forhold til at opnå sit formål om at understøtte bedre adgang for danske patienter,
særligt når det kommer til at øge adgangen til nye innovative lægemidler.
For det første må forudsætningen om, at den forhandlede fortrolige pris skal vurderes at lede til
lavere regionale udgifter til tilskudsmedicin forventes at være en væsentlig hæmsko for forsøgs-
ordningens succes.
Denne forudsætning giver ikke incitament for lægemiddelvirksomheder til at medvirke i forsøgs-
ordningen med nye innovative lægemidler. Samtidig må forudsætningen også siges at være en
afvigelse set i forhold til det eksisterende medicintilskudssystem.
Følgelig vil DI opfordre til, at man genovervejer forudsætningen om, at det alene er muligt at indgå
i forsøgsordningen såfremt det vurderes, at det vil føre til lavere regionale udgifter til tilskuds-
medicin. Man bør i stedet anlægge en mere helhedsorienteret tilgang i vurderingen af omkost-
ningerne for regionerne. Dette med henblik på at opnå lovforslagets formål om bedre adgang for
danske patienter til nye apoteksforbeholdte lægemidler.
For det andet vil DI foreslå, at man overvejer muligheden for at indarbejde et loft over antallet af
patienter (risikodeling), der kan modtage behandling i forbindelse med en konkret aftale mellem
Amgros og en virksomhed.
Dette vil give regionerne et bedre grundlag for vurdere budgetimplikationerne ved en konkret
aftale. Det behøves ikke at være et krav, men en mulighed, som parterne kan anvende, hvor det
findes hensigtsmæssigt.
Endelig skal det bemærkes, at formuleringen på side 13 i lovforslagets bemærkninger vedrørende
ophævelse af fortroligheden af den forhandlede pris forud for, at lægemidlet forventes at blive
udsat for generisk konkurrence, kan give usikkerhed om, hvornår ophævelsen af fortroligheden rent
faktisk vil finde sted.
1
DI vil på den baggrund opfordre til en præcisering af formuleringen.
Samlet set finder DI ideen om at anvende fortrolige priser i tilskudssystemet til at understøtte bedre
adgang for danske patienter til udvalgte nye apoteksforbeholdte lægemidler formålstjenligt.
1
”Det forventes, at indenrigs-
og sundhedsministeren i medfør af den gældende § 154, stk. 1, i
sundhedsloven fastsætter regler om, at fortroligheden af den forhandlede pris ophæves forud for, at
lægemidlet forventes at blive udsat for generisk konkurrence.”
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Med de foreslåede justeringer af forsøgsordningen er der
i DI’s optik
potentiale for at høste
erfaringer, der kan være med til at understøtte behandlingen af danske patienter og dermed
generelt det danske sundhedsvæsen.
Med venlig hilsen
Peter Arnt Nielsen
Chefkonsulent, DI Life Science
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0020.png
-- AKT 272632 -- BILAG 8 -- [ Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) ] --
København, den 10. december 2024
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Høringssvar vedr. lovforslag om mulighed for forhandling af
fortrolige priser i tilskudssystemet
Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) takker for muligheden for at afgive høringssvar
til lovforslaget om fortrolige prisforhandlinger i tilskudssystemet.
DSAM anerkender nødvendigheden af at sikre regionernes økonomi og forhandle fordel-
agtige priser på lægemidler. Vi ser det imidlertid som dybt problematisk, at dette skal ske
gennem en ordning, der bygger på hemmeligholdelse. Hemmelighed i forvaltningen er en
uacceptabel praksis, som undergraver borgernes ret til indsigt i, hvordan skattemidler
bruges.
Den nylige afsløring af Novo Nordisks krav om offentlig støtte via tilskudssystemet for at
sænke prisen på Ozempic (1) og regionernes kaotiske håndtering (2) viser tydeligt, hvorfor
gennemsigtighed er afgørende. En model med fortrolige priser vil kun bidrage til at øge
mistilliden til lægemiddelprissætning og undergrave offentlighedens tillid til tilskuds-
ordninger. Hemmelighedskræmmeri i tilskudssystemet risikerer også at svække faglig-
heden i almen praksis, da lægers medicinvalg kan blive påvirket af uklare økonomiske
hensyn frem for patientens bedste. Dette kan få alvorlige konsekvenser for behandlings-
kvaliteten.
DSAM opfordrer kraftigt til, at lovforslaget genovervejes. En løsning, der sikrer fuld gen-
nemsigtighed og offentlig kontrol, er nødvendig for at opretholde både faglighed og tillid i
sundhedsvæsenet.
Med venlig hilsen
Bolette Friderichsen
Formand for DSAM
Referencer:
1.
2.
https://www.bt.dk/sundhed/ny-afsloering-novo-nordisk-kraevede-statsligt-tilskud-for-at-
saenke-prisen-paa
https://sundhedstinget.dk/kristians-klumme/517-regionerne-gik-i-total-
panik-patienterne-i-almen-praksis-betaler-prisen.html
Dansk Selskab for Almen Medicin
Stockholmsgade 55, 2100 København Ø
7070 7431
[email protected]
www.dsam.dk
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0021.png
-- AKT 272632 -- BILAG 9 -- [ Danske Patienter ] --
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
E-mail:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Mulighed for forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet)
Danske Patienter takker for muligheden for at afgive høringssvar på det
fremsendte lovforslag om muligheden for forhandling af fortrolige priser i
tilskudssystemet.
Med lovforslaget indføres en treårig forsøgsordning, hvor Amgros på vegne
af regionerne kan forhandle fortrolige priser på lægemidler i
tilskudssystemet. Differencen mellem den officielle listepris og den
forhandlede pris tilfalder regionerne, og patienterne vil fortsat betale og få
beregnet tilskud på baggrund af listeprisen. De forhandlede rabatter
medfører således ikke en besparelse for den enkelte patient. Det fremgår
dog af lovforslaget, at den foreslåede ordning vil muliggøre, at der gives
tilskud til lægemidler, der ellers ikke ville leve op til kriterierne herfor. Dette
vil i sagens natur være en væsentlig fordel for patienterne.
Muligheden for forhandling af fortrolige priser er afgrænset til tre situationer
i forbindelse med en tilskudsvurdering: Ved 1) nye, dyre lægemidler, hvor
der ansøges om generelt tilskud eller generelt klausuleret tilskud, 2)
lægemidler, hvor Lægemiddelstyrelsen foretager en revurdering af
tilskudsstatus, og 3) lægemidler, hvor behandlingen af et sygdomsområde
besluttes udlagt fra sygehus- til praksissektoren.
Danske Patienter bakker op om, at der afsøges nye metoder, som kan
gøre nye, innovative lægemidler tilgængelige for patienterne. Vi mener
imidlertid også, at ordningen indebærer elementer, som risikerer at stille
patienterne dårligere på en række parametre. Det er særligt
konsekvenserne af pkt. 2) og 3) ovenfor, vi er bekymrede for.
Lovforslaget udspringer af økonomiaftalen mellem regeringen og Danske
Regioner for 2023, og det afspejler sig også i høringsmaterialet, at det
primære formål med lovforslaget er at mindske regionernes udgifter til
tilskudsmedicin. Dette understreges af, at den foreslåede
erfaringsopsamling kun skal forholde sig til forsøgsordningens effekt på
regionernes tilskudsudgifter – og at det kun er Finansministeriet og Danske
Regioner, der skal inddrages i arbejdet.
Danske Patienter vil opfordre ministeriet til, at man følger de patientrettede
konsekvenser ved ordningen tæt, bl.a. i evalueringen, og at man er villig til
at imødegå konsekvenserne, for eksempel ved at se på tilskudsgrænser og
egenbetaling i tilskudssystemet.
Nedenfor følger vores mere tekstnære kommentarer til lovforslaget.
Dato:
13. december 2024
Danske Patienter
Kompagnistræde 22, 1. sal
1208 København K
Tlf.: 33 41 47 60
www.danskepatienter.dk
E-mail:
[email protected]
Cvr-nr: 31812976
Side 1/4
Danske Patienter er paraply for patient- og pårørendeforeninger i Danmark. Danske Patienter har 25 medlemsforeninger, der repræsenterer 106
patientforeninger og 900.000 medlemmer: Alzheimerforeningen, Amputationsforeningen, Astma-Allergi Danmark, Bedre Psykiatri, Colitis-Crohn
Foreningen, Depressionsforeningen, Diabetesforeningen, Epilepsiforeningen, Fibromyalgi- & Smerteforeningen, Foreningen Spiseforstyrrelser og
Selvskade, Gigtforeningen, Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Lungeforeningen, Muskelsvindfonden, Nyreforeningen,
Osteoporoseforeningen, Parkinsonforeningen, Patientforeningen Fertilitet og Tab, PolioForeningen, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
UlykkesPatientForeningen og Øjenforeningen.
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0022.png
Ad 1) Forhandling vedrørende tilskud til nye, dyre lægemidler
Danske Patienter er positive over udsigten til, at flere nye, dyre lægemidler
potentielt kan blive tilgængelige i tilskudssystemet for patienter. Derfor
bakker vi særligt op om ordningen i de tilfælde, den anvendes for at bringe
nye lægemidler på markedet.
Det fremgår af høringsmaterialet, at Amgros ikke indgår aftale med en
virksomhed, hvis det vurderes, at den forhandlede pris ikke vil bidrage til at
nedbringe regionernes
samlede udgifter
til tilskudsmedicin. Heri ligger en
forudsætning om, at udgifterne til tilskudsmedicin ikke må stige, uagtet
hvilken behandlingsmæssig værdi, der måtte blive tilført.
Det virker paradoksalt at forvente, at man kan introducere nye, dyre
lægemidler – med potentielt stor betydning for patienternes helbred og
livskvalitet – uden at man skal betale for den merværdi, de medfører. Vi
opfordrer derfor til, at vurderingen af gevinsten af en forhandlet rabat bliver
foretaget på et bredere grundlag end regionernes udgifter til
tilskudsmedicin isoleret set. Afledte effekter som helbred, livskvalitet,
mulighed for tilknytning til arbejdsmarkedet, fald i antallet af kontakter til
sygehus- eller praksissektor og mindre plejebehov bør inddrages i
betragtningen af, om der skal indgås aftale med en virksomhed, når der er
tale om nye, dyre lægemidler.
Side 2/4
Ad 2) Forhandling i forbindelse med revurdering af tilskudsstatus
Det fremgår, at det skal være muligt at indgå aftale om en fortrolig pris på
enkelte lægemidler i forbindelse med en revurdering, så længe alle
virksomheder, der er omfattet af revurderingen, har fået mulighed for at
forhandle. Det fremgår endvidere, at en forhandling af fortrolige priser i
forbindelse med revurdering af tilskud ikke er afhængig af, at der er indgået
aftale om en fortrolig pris for alle lægemidler, der er en del af
revurderingen.
Vi kan ikke læse af høringsmaterialet, hvordan Lægemiddelstyrelsen vil
vægte pris overfor patientrelaterede kvalitetsmål i
revurderingsspørgsmålet. Derfor er vi bekymrede for, at økonomien – dvs.
den forhandlede konkurrencefordel – alene vil få betydning for, hvilke
lægemidler, der tildeles generelt tilskud og generelt klausuleret tilskud.
Risikoen er, at man stiller potentielt velbehandlede patientgrupper overfor
enten en behandlingsmæssig byrde (i form af skift i lægemiddel) eller en
administrativ byrde (i form af ansøgning om individuelt tilskud).
Vi ved, at skift i behandling kan have store konsekvenser for patienter med
kroniske sygdomme. Det kan tage lang tid at finde et nyt, virksomt middel,
hvilket kan forværre sygdommen, og mange patienter oplever bivirkninger
ved skift til andre præparater. Dertil er det med risiko for fejlmedicinering,
da doser, pakninger mv. er anderledes, end man er vant til. Kompleksiteten
øges yderligere for de mange patienter, der lever med flere samtidige
kroniske sygdomme.
Derfor opfordrer vi til, at det med lovforslaget fastlægges, at
Lægemiddelstyrelsen ikke kun skal tage højde for økonomi, men også for
de behandlingsmæssige konsekvenser der følger for patienterne med en
revurdering af tilskudsstatus indenfor en lægemiddelgruppe.
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0023.png
Ad 3) Forhandling i forbindelse med udlægning af sygdomsområder
For lægemidler, der udlægges fra sygehuse til praksissektoren, bliver det
muligt at forhandle en fortrolig pris, hvis det vurderes at kunne nedbringe
regionernes tilskudsudgifter sammenlignet med et scenarie, hvor
behandlingen udlægges uden en forhandlet fortrolig pris.
Udlægningen af behandling fra sygehus til praksissektor er dilemmafyldt i
et patientperspektiv. På den ene side vil patienterne blive bedre stillet, fordi
de slipper for det fysiske fremmøde på hospitalet – noget, som for mange
patienter er forbundet med lang transporttid, ventetid og generel indgriben i
deres hverdagsliv. På den anden side giver udlægningen patienterne en
egenbetaling for behandlingen, som de ikke før har haft.
For nogle patienter vil dette trade-off – tid sparet vs. flere udgifter – være
positivt. For andre vil det være forbundet med store problemer, fordi de nu
står med ekstra regning, der skal betales. Om det ene eller andet forhold
vægter højst, er selvsagt afhængigt af den enkelte patients præferencer og
økonomiske situation. Vi ved, at der er mange danskere, der af
økonomiske årsager undlader at hente deres receptpligtige medicin på
apoteket. For eksempel viser en undersøgelse fra 2023
1
, at mere end hver
tiende adspurgte havde undladt at hente medicin til dem selv eller en
pårørende, og at økonomi var den overvejende årsag i fire ud af 10
tilfælde.
Set i det lys finder vi det bekymrende, at man med det foreliggende
lovforslag vil risikere at forstærke den sociale ulighed i adgang til
behandling af hensyn til regionernes besparelser. Vi bemærker i øvrigt, at
man i vurderingen under høringsmaterialets pkt. 3 (Konsekvenser
for
opfyldelsen af FN’s verdensmål)
undlader at forholde sig til det forhold, at
nogle patienter vil få egenbetaling på behandling, som i dag modtages
uden selvfinansiering i hospitalsregi. Vi mener derfor ikke, at det er
retvisende, når ministeriet konkluderer, at forslaget understøtter delmål 3.8.
om universel sundhedsdækning positivt. Der er derimod risiko for større
ulighed i adgang til behandling inden for en patientgruppe, når man
udlægger behandling uden samtidig at kigge på tilskudsreglerne.
Bevægelsen i sundhedsvæsenet går generelt mod, at mere behandling
skal foretages i det nære sundhedsvæsen. Det giver på mange måder
rigtig god mening – også for patienter og pårørende. Men udlægningen
fører til en øget brugerbetaling, og den økonomiske byrde lægges over på
patienterne. Derfor er der behov for, at man ser tilskudssystemet efter i
sømmene, så patienterne ikke står med en uoverkommelig regning som
følge af de politiske beslutninger. Danske Patienter opfordrer derfor til, at
der laves et eftersyn af tilskudsreglerne, som sikrer, at systemet følger
udviklingen, at systemet fortsat kan understøtte patienters adgang til
behandling, og at systemet ikke er med til at forstærke den sociale ulighed i
sundhed.
Den digitale abonnementsordning for tilskudsmedicin, som der med SSA-
reserven er afsat midler til at lave en foranalyse af, kan være et greb til at
sikre større forudsigelighed og bedre betalingsmuligheder for patienterne.
Side 3/4
1
Lægemiddelindustriforeningen m.fl, 2023: Uafhentet receptpligtig medicin
på apoteket.
https://www.apotekerforeningen.dk/-
/media/apotekerforeningen/analysersundhed/analyse-af-uafhentet-
receptpligtig-medicin-2023.pdf
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0024.png
Tilskud efter forsøgsperiodens udløb
Det fremgår af side 13, at tilskud, der er meddelt som følge af en forhandlet
fortrolig pris, som udgangspunkt ikke bortfalder, når forsøgsperioden
udløber i juni 2028. Dette er positivt, da det vil beskytte velbehandlede
patienter på et forhandlet præparat fra pludselig at få frataget tilskuddet.
Side 4/4
Snæver erfaringsopsamling skal bredes ud
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil frem mod ordningens udløb lave en
erfaringsopsamling, ’herunder af effekten på regionernes tilskudsudgifter’
(s. 14). Der lægges op til, at Finansministeriet og Danske Regioner
inddrages i processen.
Som skrevet indledningsvist er det ikke tilstrækkeligt at lave en evaluering,
som udelukkende har et økonomisk fokus, og som udelukkende trækker på
erfaringerne fra parter, der har en klar besparelsesmæssig interesse i
ordningen. Vi finder det helt centralt, at man også evaluerer på de
patientrettede effekter ved ordningen. Det kan for eksempel være
adgangen til nye lægemidler, mængden af og konsekvenserne ved skift
ifm. revurdering, og patienternes vurdering af det skitserede trade-off
mellem transport og egenbetaling.
På den baggrund opfordrer vi ministeriet til at brede ambitionerne for
erfaringsopsamlingen ud og invitere flere aktører med ind i arbejdet –
herunder bl.a. patient- og pårørendeforeninger, Apotekerforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen m.fl.
Med venlig hilsen
Morten Freil
Direktør
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0025.png
-- AKT 272632 -- BILAG 10 -- [ Danske Regioner ] --
Indenrigs- og sundhedsministeriet
[email protected]
11-12-2024
EMN-2024-01239
1737466
Emilie Sophie Frank
Danske Regioners høringssvar til udkast til ændring af
sundhedsloven om mulighed for forhandling af fortrolige priser
i tilskudssystemet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 15. november 2024 fremsendt
udkast til ændring af sundhedsloven (mulighed for forhandling af fortrolige
priser i tilskudssystemet) i høring. Danske Regioner takker for muligheden for
at komme med bemærkninger og for den løbende inddragelse i udformningen
af forslaget til lovændring, der vil gøre det muligt for Lægemiddelstyrelsen at
træffe afgørelse om tilskud på baggrund af en forhandlet pris i en treårig
forsøgsperiode.
Danske Regioner ser positivt på forslaget til lovændringen. Regionerne har de
sidste år oplevet markante stigninger i udgifterne til tilskudsmedicin, hvilket
presser regionernes samlede økonomi og dermed går ud over patienterne. For
at reducere stigningen i regionernes udgifter til sygehusmedicin oprettede
Danske Regioner i 2017 Medicinrådet, der sammen med regionernes
indkøbsorganisation Amgros sørger for at holde udgiftsstigningerne nede.
Amgros markante rabatter på hospitalsmedicin bygger bl.a. på forhandling af
fortrolige priser, og det er derfor positivt, at virksomhederne også får
muligheden for at forhandle fortrolige priser på tilskudsmedicin med henblik
på at reducere stigningen i regionernes udgifter. Det er også positivt, at
ordningen giver mulighed for, at flere borgere vil kunne opnå tilskud til
receptpligtige lægemidler, hvis prisen sættes tilstrækkeligt lavt.
Bemærkninger til udkastet til lovændringen
Danske Regioner har følgende bemærkninger til lovforslaget:
-
Det fremgår af udkastet, at det i forbindelse med de årlige
økonomiforhandlinger mellem regeringen og Danske Regioner skal
aftales, hvordan den besparelse
borgere ville have opnået, hvis de
havde betalt den forhandlede fortrolige pris på apoteket
skal
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
udmøntes i sundhedsvæsenet. Danske Regioner er enige i, at den
forventede reduktion i regionernes udgifter til tilskudsmedicin skal
bruges på at skabe mest mulig sundhed for borgerne. Danske Regioner
vil dog også bemærke, at ordningen muliggør, at flere borgere vil kunne
opnå tilskud, hvilket alt andet lige vil øge regionernes udgifter. Det vil
derfor være svært at estimere, hvor stor en reduktion i
medicintilskudsudgifterne ordningen reelt vil medføre.
-
Det fremgår af udkastet, at eksisterende tilskud ikke skal bortfalde alene
som følge af, at der forhandles en fortrolig pris på andre lægemidler.
Danske Regioner mener, at hvis lægemidler med forskellige
indholdsstoffer har lige god effekt, er det vigtigt, at der kan konkurreres
på pris for at holde borgernes og regionernes medicinudgifter nede.
Hvis eksempelvis et nyt lægemiddel har lige så god effekt som et
eksisterende lægemiddel med tilskud, bør begge virksomheder
indbydes til en prisforhandling, hvor det skal være muligt, at
virksomheden med det dyreste produkt får frataget sit tilskud. Ellers
udnyttes konkurrencesituationen ikke optimalt.
Det fremgår af udkastet, at det forventes, at ministeriet vil fastsætte
regler om, at fortroligheden af den forhandlede pris ophæves forud for,
at lægemidlet forventes at blive udsat for generisk konkurrence. Danske
Regioner er enige i, at det er hensigtsmæssigt, at producenter af
generika får indsigt i prisniveauet forud for markedsføringen af deres
produkter. Det vil dog gå ud over originalproducenternes mulighed for
at sænke priserne, hvis disse på et tidspunkt offentliggøres. De
forhandlede priser bør derfor ikke offentliggøres, men kun oplyses til de
producenter, der planlægger at markedsføre generika i Danmark.
Oplysningen af priserne bør derfor ske i fortrolighed.
Det fremgår konkret af lovforslaget, at
”Danske
Regioner allerede har
en repræsentant i Medicintilskudsnævnet”. Hertil skal Danske
Regioner for god ordens skyld oplyse, at Danske Regioner ikke er
repræsenteret i Medicintilskudsnævnet. Det er Regionernes Lønnings
og Takstnævn (RLTN), som i henholdt til Sundhedslovens § 155, stk. 2,
har et medlem af Medicintilskudsnævnet.
Danske Regioner bemærker afslutningsvist, at det er afgørende, at
ordningen medfører lavere udgifter til tilskudsmedicin for regionerne,
og at der i evalueringen af forsøgsordningen lægges vægt på dette.
-
-
-
Danske Regioner ser frem til i samarbejde med Indenrigs- og
Sundhedsministeriet at bidrage til det videre arbejde i udfoldelsen af
forsøgsordningen med forhandlingen af fortrolige priser på tilskudsmedicin.
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Med venlig hilsen
Anders Kühnau / Mads Duedahl
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0028.png
-- AKT 272632 -- BILAG 11 -- [ Foreningen for Parallelimportører af Medicin (FPM) ] --
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
12. december 2024
Høring vedrørende udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven (mulighed for
forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet)
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har med mail af 15. november 2024 udsendt udkast til lovforslag
om ændring af sundhedsloven (mulighed for forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet) i
høring.
Baggrunden for lovforslaget er ifølge Indenrigs- og Sundhedsministeriet, at regeringen og Danske
Regioner i økonomiaftalen for regionerne for 2025 har aftalt, at der bør indføres mulighed for, at
Amgros kan forhandle fortrolige priser på udvalgte lægemidler i tilskudssystemet.
Med lovforslaget foreslås en 3-årig forsøgsordning, hvor virksomhederne har mulighed for at indgå en
aftale med regionerne om at yde en konfidentiel rabat. Forsøgsperioden er den 1. juli 2025 til den 30.
juni 2028. Formålet er at muliggøre, at der i perioden kan gives tilskud til udvalgte lægemidler på
baggrund af en forhandlet fortrolig pris.
De lægemidler, som vil være kandidater til en aftale om en hemmelig pris, er lægemidler, hvor der skal
træffes beslutning om generelt tilskud eller generelt klausuleret tilskud, dvs. enten nye lægemidler
uden generisk konkurrence, hvor der ansøges om generelt tilskud, lægemidler som er genstand for
revurdering af tilskudsstatus., samt lægemidler som udlægges fra sygehussektoren til primærsektoren.
Det fremgår af lovforslaget, at i ordningen i praksis tænkes at fungere ved, at en virksomhed - i
forbindelse med Lægemiddelstyrelsens stillingtagen til om et lægemiddel skal ydes generelt tilskud
har mulighed for at indgå en aftale om hemmelig pris bestående af en hemmelig rabat samt et
hemmeligt loft over virksomhedens officielle listepris. Den officielle listepris er fortsat grundlaget for
Lægemiddelstyrelsens inddeling i A-, B-, og C-priser, og bestemmende for, hvilket lægemiddel, der skal
substitueres til og udleveres på apoteket.
FORENINGEN FOR PARALLEL-
IMPORTØRER AF MEDICIN
Kratvænget 7
2920 Charlottenlund
Tlf (+45) 2963 1235
[email protected]
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0029.png
Virksomheden vil med en hemmelig rabataftale kunne få fordelen ved at kunne opretholde en høj
listepris i Danmark (som vil have betydning for at kunne opholde en højere pris i andre lande), samt at
der eventuel vil blive givet generelt tilskud til et lægemiddel, som ellers ikke ville have fået tilskud på
grund af for høj pris.
Foreningen for Parallelimportører af Medicin (FPM) konstaterer overordnet, at regeringen med
forslaget om, at der skal kunne aftales hemmelige priser på lægemidler på apoteksområdet, nu tager
et skridt, der helt grundlæggende bryder med princippet om åbne og transparente priser, som har
været et særkende for det danske medicinprissystem gennem mange år.
FPM frygter, at den foreslåede forsøgsordning med hemmelige rabatter er første skridt i retning af en
langt mere lukket prisregulering, hvor hemmelige prisaftaler i stigende grad vinder indpas. Det vil
kunne have afsmittende effekt på andre lande og vil kunne udhule konkurrencen, skabe højere priser
og forringe forsyningssikkerheden.
Danmark har i sammenligning med andre lande et helt unikt og dynamisk medicinprissystem med 14-
dages prisperioder, hvor den virksomhed, der tilbyder laveste pris i hver periode, vinder markedet.
Modellen har gennem mere end 20 år sig særdeles velegnet til at skabe en meget effektiv
priskonkurrence i leverandørleddet, tiltrække flere leverandører til markedet og derved opnå lavere
medicinpriser og store besparelser til patienter og samfundet, samtidig med at Danmark i
international sammenligning har en meget høj forsyningssikkerhed.
Den danske model
som andre lande ser op til
er karakteriseret ved fuld pristransparens for alle led
i forsyningskæden understøttet af en høj grad af digitalisering, der muliggør, at substitution og
tilskudsberegning altid sker på grundlag af den til enhver tid billigste pakning. Den fulde
gennemsigtighed om medicinpriserne gør det samtidig muligt for flere leverandører, herunder
parallelimportører, at byde ind og deltage i konkurrencen i substitutionsgrupperne på lige vilkår og
dermed sikre forbrugere og samfundet større besparelser på medicinpriserne. Dette gælder ikke
mindst på den patentbeskyttede del af markedet, hvor det udelukkende er parallelimport, der
bidrager til at skabe konkurrence og prispres. Gennem parallelimport af medicin til det danske marked
opnår de danske patienter og samfundet en årlig besparelse på 740 mio. kr. på medicinpriserne
1
.
Hvis der omvendt havde været tale om en prisregulering, hvor man tillader hemmelige rabataftaler,
ville dette afholde leverandører fra at byde ind og deltage i konkurrencen på et sådant lukket marked.
1
https://copenhageneconomics.com/?news=new-study-parallel-import-of-pharmaceuticals-in-
denmark-led-to-savings-of-dkk-740-million-in-2021
FORENINGEN FOR PARALLEL-
IMPORTØRER AF MEDICIN
Kratvænget 7
2920 Charlottenlund
Tlf (+45) 2963 1235
[email protected]
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0030.png
FPM finder det grundlæggende beklageligt, at regeringen nu vil bryde med det danske princip om fuld
gennemsigtighed i priserne, ligesom indførelse af hemmelige prisaftaler strider mod Danmarks
normale position som fortaler og foregangsland for den åbne og fri varebevægelighed i det indre
marked.
FPM frygter, at introduktionen af hemmelige prisaftaler i Danmark vil skubbe til en udvikling, hvor
flere andre EU-lande vil følge Danmarks eksempel og tilsvarende indføre ordninger med hemmelige
priser, dvs. ordninger med dobbelt prisfastsættelse, hvor virksomheden indgår aftaler om hemmelige
priser med de forskellige landes myndigheder, mens der fastholdes (kunstigt) høje officielle listepriser
overfor andre.
FPM gør opmærksom på, at parallelimport af medicin er en vigtig del af lægemiddelforsyningen i
Danmark med op mod en tredjedel af omsætningen af receptpligtig medicin på apoteksområdet.
Såfremt andre EU-lande, hvorfra der importeres medicin til Danmark, ligesom Danmark introducerer
ordninger, hvor originalproducenten gives muligheden for at fastsætte en høj listepris overfor
indkøbere fra andre lande, mens hjemlandets egne sundhedsmyndigheder tilbydes en rabat, vil dette
direkte påvirke parallelimport af medicin til Danmark negativt og dermed føre højere priser og
forringet forsyningssikkerhed. Det skyldes, at parallelimportører ikke længere vil kunne indkøbe til de
højere listepriser, som fastsættes i eksportlandene.
Indførelse af ordninger med hemmelige prisaftaler i de enkelte lande vil de facto vil være et indgreb i
den fri konkurrence og varebevægelighed i EU, og vil være at sidestille med handelshindringer. Med
indførelsen af mulighed for at indgå hemmelige prisaftaler i Danmark, svækker regeringen sin position
i forhold til at kunne kritisere indførelse af lignende hindringer i samhandlen i andre medlemslande.
Derfor er det helt afgørende, at den danske regering overvejer de eventuelt afsmittende effekter på
andre EU-lande af introduktionen af hemmelige priser på apoteksområdet i Danmark og de skadelige
konsekvenser for Danmark og for den fri konkurrence og varebevægelighed i EU, hvis andre lande
indfører tilsvarende ordninger.
FPM hæfter sig ved, at regeringen forudsætter, at den foreslåede forsøgsordning med hemmelige
rabatter skal sameksistere med de gældende takst- og medicintilskudssystemer. Det betyder, at det
fortsat er aftalevirksomhedens officielle listepris, der vil blive lagt til grund for Lægemiddelstyrelsens
inddeling i A-, B- og C-priser, og at apoteket fortsat skal udlevere den billigste pakning med A-pris,
uanset at dette lægemiddel kan være markedsført af en anden virksomhed, eksempelvis en
parallelimportør. Den fortrolige pris vil udelukkende skulle kendes af forhandlingsparterne og af
Lægemiddelstyrelsen, dvs. apoteker, forbrugere og andre kender kun den officielle listepris.
FORENINGEN FOR PARALLEL-
IMPORTØRER AF MEDICIN
Kratvænget 7
2920 Charlottenlund
Tlf (+45) 2963 1235
[email protected]
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0031.png
Det fremgår af lovforslaget, at virksomheden, som har indgået en rabataftale, vil skulle tilbagebetale
rabatten til regionerne svarende til antallet af pakninger af lægemidlet, som er solgt på apotekerne
med tilskud. Rabatten er forskellen mellem den hemmelige forhandlede pris og den officielle listepris.
I situationer, hvor et parallelimporteret lægemiddel har den laveste listepris, betaler virksomheden
forskellen mellem den hemmelige forhandlede pris og listeprisen for det parallelimporterede
lægemiddel.
I forbindelse med aftale om en hemmelig rabat, aftales også et hemmeligt prisloft, som
virksomhedens officielle listepris ikke kan overstige. I situationer hvor den virksomhed, der har indgået
aftale om en fortrolig rabat, ikke kan forsyne markedet, tilbagebetaler virksomheden differencen til
regionerne på baggrund af den officielle listepris for tilgængelige lægemidler op til det forhandlede
fortrolige prisloft over den officielle listepris.
FPM konstaterer, at det i høj grad er en nyskabelse i det danske medicinprissystem, at der fremover
forudsættes at skulle foretages fortrolige rabatbetalinger fra virksomheder til de offentlige
myndigheder. FPM noterer i den forbindelse også, at forsøgsordningen indebærer, at den aftalte rabat
udelukkende tilfalder regionerne, hvorimod patienternes tilskudsberegning og egenbetaling fortsat
beregnes ud fra den officielle listepris.
Det er naturligvis helt afgørende for FPM, at ordningen på ingen måde griber ind i parallelimportørers
markedsvilkår i Danmark og mulighed for at fortsat at deltage i priskonkurrencen i 14-dages udbud.
Dette er forudsætningen for, at parallelimportører derigennem fortsat har mulighed for at sikre
patienter og samfundet store besparelser på medicinudgifterne.
FPM bemærker, at det i lovforslaget forudsættes, at det kan indgå som et element i prisforhandlingen
mellem virksomheden og Amgros, at virksomheden kun skal lave en ”delvis tilbagebetaling” for solgte
pakninger fra parallelimportører og -distributører. FPM finder det uacceptabelt, at der kan indgås
aftale om, at der kun skal foretages delvis tilbagebetaling af rabatten for solgte parallelimporterede
pakninger, da dette jo i praksis vil betyde, at regionerne ikke længere vil have den samme økonomiske
fordel af rabataftalen, uanset hvilket lægemiddel der sælges på apotekerne.
FPM finder det helt afgørende, at der fortsat for alle led i lægemiddelforsyningen er fuldkommen
uvildighed i forhold til udleveringen af lægemidler på apotekerne i overensstemmelse med
substitutionsreglerne.
Efter FPM’s opfattelse er det derfor
nødvendigt, at rabattens størrelse ikke er
betinget af, at det er virksomhedens egen produkt der udleveres på apoteket, men at tilbagebetaling
FORENINGEN FOR PARALLEL-
IMPORTØRER AF MEDICIN
Kratvænget 7
2920 Charlottenlund
Tlf (+45) 2963 1235
[email protected]
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0032.png
af rabatten sker i samme omfang, også selvom et parallelimporteret lægemiddel har vundet markedet
med billigste pris.
Dette bør naturligvis være en minimumsbetingelse i en situation, hvor virksomheden gennem en
frivillig fortrolig rabataftale opnår de klare fordele af, at der gives medicintilskud til lægemidlet,
samtidig med at virksomheden kan opretholde en højere listepris af hensyn til
afsætningsmulighederne i andre lande.
Thomas Brandhof
Formand, FPM
Helle Sandager
Direktør, FPM
FORENINGEN FOR PARALLEL-
IMPORTØRER AF MEDICIN
Kratvænget 7
2920 Charlottenlund
Tlf (+45) 2963 1235
[email protected]
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0033.png
-- AKT 272632 -- BILAG 12 -- [ Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL) ] --
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Att.: Line Brøns Jensen
Slotsholmsgade 10–12
DK-1216 København K.
København, den 12. december 2024
Angående høring om forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL) har den 15. november 2024
modtaget Indenrigs- og Sundhedsministeriets høring over et udkast til lovforslag om en ændring
af sundhedsloven, der indfører mulighed for forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet.
Baggrunden for lovforslaget er den aftale Regeringen og Danske Regioner indgik den 1. juni 2024
om regionernes økonomi for 2025. Det fremgik heraf blandt andet, at parterne var enige om, at
der bør indføres mulighed for, at Amgros kan forhandle fortrolige priser på udvalgte lægemidler i
tilskudssystemet. Formålet med lovforslaget er at gøre det muligt, at der i perioden 1. juli 2025 til
og med 30. juni 2028 kan gives generelt tilskud og generelt klausuleret tilskud på baggrund af en
forhandlet fortrolig pris. Forslaget giver indenrigs- og sundhedsministeren bemyndigelse til at
udmønte de nærmere rammer for ordningen i en bekendtgørelse, jf. lovforslagets bemærkninger.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget bl.a., at muligheden for at forhandle fortrolige
priser afgrænses til: 1) nye, dyre lægemidler, hvor der ansøges om generelt tilskud eller generelt
klausuleret tilskud, 2) lægemidler, hvor Lægemiddelstyrelsen foretager en revurdering af
tilskudsstatus, og 3) lægemidler, hvor behandlingen af et sygdomsområde besluttes udlagt fra
sygehus- til praksissektoren. Der er således tale om et ganske snævert anvendelsesområde. Hertil
kommer en yderligere begrænsning, idet muligheden for at yde tilskud på baggrund af en fortrolig
pris på lægemidler alene tænkes benyttes i forbindelse med 3-5 tilskudsprocesser årligt. Herved
forstås enten behandling af en ansøgning om generelt tilskud eller generelt klausuleret tilskud til
et enkelt lægemiddel, en revurdering af tilskud til eller udlægning af en gruppe af lægemidler.
Det er endelig en generel forudsætning, at den forhandlede prisreduktion naturligvis vurderes at
føre til lavere regionale udgifter til tilskudsmedicin.
Prisdannelsen
Det overordnede formål med lovforslaget er at sikre til lavere medicinudgifter i primærsektoren
gennem en forhandling med virksomhederne om nedsatte priser. Det forudsættes imidlertid med
lovforslaget, at der ikke kan forhandles på lægemidler, hvor der enten er eksisterende generisk
konkurrence eller biosimilær substitution eller som inden for en nærmere fremtid står til at blive
udsat for konkurrence af generiske lægemidler. IGL noterer sig på den baggrund, at stort set alle
produkter fra vores medlemmer ikke vil være omfattet af lovforslagets bestemmelser. Det synes
heller ikke at give megen mening, jf. at vi løbende har de laveste priser på såvel generiske som
biosimilære lægemidler i hele EU.
IGL skal derfor også helt generelt advare mod at pille for meget ved den del af markedet, hvor
prisdannelsen i forvejen er velfungerende.
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0034.png
Hensynet til borgerne
IGL har noteret, at den foreslåede ordning tilrettelægges på en sådan måde, at borgerne, som det
er tilfældet med andre lægemidler, på apoteket blive tilbudt det lægemiddel i en substitutions
gruppe, der har den laveste officielle listepris. Samtidig muliggør ordningen, at nogle borgere kan
få tilskud til køb af lægemidler, der ikke ville leve op til kriterierne for at få tilskud, hvis der ikke
kunne forhandles om en fortrolig pris som en del af tilskudsvurderingen.
IGL støtter selvfølgelig fuldt ud dette hensyn til borgerne.
Rabat uden omsætning
Ifølge lovforslaget skal differencen mellem den officielle listepris og den forhandlede fortrolige
pris på alle solgte pakninger af det pågældende lægemiddel, herunder evt. parallelimporterede,
tilbagebetales af den virksomhed, der har indgået aftalen om den fortrolige pris, til regionerne
medmindre der indgås specifik aftale i forhandlingen med Amgros I/S om en delvis dækning af
solgte pakninger fra parallelimportører. Dvs. at en virksomhed kan risikere at skulle betale en
rabat, selvom de ingen omsætning har haft, fordi PI har været billigere.
Det synes efter
IGL’s’ opfattelse
slet ikke at give nogen som helst (kommerciel) mening.
På et orienteringsmøde med IGL ultimo oktober 2024 har Indenrigs- og Sundhedsministeriet
imidlertid bekræftet, at det er en korrekt forståelse af forslaget. Ministeriet har således henvist til,
at det ikke har været muligt at lande en model, hvor man både kan holde priserne fuldt fortrolige
og samtidig sikre, at borgerne får udleveret det billigste lægemiddel i substitutionsgruppen på
apoteket, uden at den virksomhed, der indgår aftale om en fortrolig pris, også betaler rabatten,
når et parallelimporteret produkt er det billigste for borgeren. Ministeriet henviste samtidig til, at
det er frivilligt for virksomhederne at indgå i forhandlingerne med Amgros, herunder om risikoen
for parallelimport skal dækkes helt eller delvist af virksomheden.
IGL er skeptisk overfor holdbarheden af denne begrundelse, og har under alle omstændigheder
svært ved at forestille sig, at en eller flere af medlemsvirksomhederne vil finde det attraktivt at
indgå rabataftaler på et grundlag, der kan ende med en negativ omsætning. Det kan illustreres
med fx migræne og diabetes, hvor medicinen i dag sælges med store rabatter via Amgros. Hvis
virksomheder så skulle indgå en tilsvarende rabataftale, uden at der lukkes for at der så at sige
kan sælges PI medicin på deres regning, ender de jo med et negativt salg.
Fortrolige priser
Endelig er der hele spørgsmålet om fortrolighed om priserne. Efter lovforslaget skal rabatterne
skal være fortrolige, og ordet indgår ikke mindre end 117 steder i teksten. Den forhandlede
fortrolige pris offentliggøres ikke i Medicinpriser.dk og holdes dermed også fortrolig over for
apoteker og borgere. Apoteket sælger lægemidlet til borgeren til den officielle listepris og tilskud
beregnes på grundlag heraf.
Der er formentlig mange gode begrundelser for denne fortrolighed.
IGL skal dog gøre opmærksom på, at det kan have nogle negative konsekvenser for generiske og
biosimilære lægemidler, hvis det bliver (for) svært for virksomhederne at vurdere om Danmark er
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0035.png
et attraktivt marked for nye lanceringer
eller om de hellere skal lancere på mere åbne og
transparente markeder.
Det er selvsagt en vigtig del af virksomhedernes nødvendige kommercielle overvejelser.
En løsning kunne måske være at rabataftalerne blot automatisk forsvinder, når der sker generisk
introduktion, hvilket jo svarer til vilkårene for overhovedet at indgå dem til at begynde med. Det
betyder samtidig, at der ikke er behov for at publicere aftaleprisen og dermed offentliggøre den
fortrolige pris.
Også for (nogle af) IGL’s medlemmer kunne det
i givet fald
være en ”showstopper”,
da det kan påvirke referencepriserne (i andre lande) negativt.
Med venlig hilsen
Inge-Merete Larsen, formand for IGL
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0036.png
-- AKT 272632 -- BILAG 13 -- [ Lif ] --
Lersø Parkallé 101
2100 København Ø
Telefon 39 27 60 60
www.lif.dk
[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
13. december 2024
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Mulighed for forhandling af
fortrolige priser i tilskudssystemet)
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 15. november 2024 udsendt høring over udkast til forslag til
lov om ændring af sundhedsloven (Mulighed for forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet). Læ-
gemiddelindustriforeningen (Lif) takker for muligheden for at deltage i høringen.
Med lovforslaget etableres en forsøgsordning, hvor ansøgninger om generelt eller generelt klausuleret
tilskud kan vurderes på baggrund af en fortrolig pris, hvor der ydes en rabat i forhold til den officielle
listepris. Det fremgår af lovforslaget, at lægemidler, der kan inddrages i ordningen, er nye dyre læge-
midler, lægemidler, der undergår revurdering af tilskud, eller lægemidler, der udlægges til behandling
fra sygehuse til almen praksis. Forsøgsordningen vil eksistere i perioden 1. juli 2025 – 30. juni 2028 og
omhandle 3-5 lægemidler årligt.
Lif er principielt positiv over for at afsøge alternative måder, hvorpå nye innovative lægemidler kan ind-
drages i tilskudssystemet med generelt eller generelt klausuleret tilskud til glæde for danske patienter.
Lif bakker derfor også op om en frivillig forhandlingsmodel for fortrolige priser i tilskudssager i primær-
sektoren og mener i den forbindelse, at det er vigtigt at afsøge forskellige modeller og måder, hvorpå
innovative lægemidler i øget omfang kan inddrages i tilskudssystemet i Danmark.
Fuld fortrolighed om priser er en afgørende forudsætning for, at virksomhederne vil søge tilskud gennem
den nye forsøgsordning. Lif vurderer, at der i lovforslaget er sammensat en model, hvor forhandlingsre-
sultatet med Amgros umiddelbart sikrer virksomhederne reel fortrolighed omkring prisloft, rabatniveau
og pris.
Der er imidlertid en række grundlæggende forhold i den foreslåede model, som i praksis medfører, at
virksomhederne får vanskeligt ved at anvende ordningen, herunder at:
medicintilskudsudgifterne samlet set ikke må stige på trods af en merværdi af nye lægemidler,
der ikke er mulighed for at forhandle et maksimalt antal patienter i behandling,
originalproducenterne af lægemidler skal betale for parallelimport, og
de fortrolige priser offentliggøres inden patentudløb.
Lif forventer på den baggrund en meget begrænset tilslutning fra virksomhedernes side. Det er Lifs
vurdering, at modellen ikke lever op til ambitionerne i lovforslaget om at øge antallet af lægemidler, der
får tilskud, og dermed patienternes adgang til behandling på vilkår, der skaber mere sundhed for pen-
gene i sundhedsvæsenet.
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0037.png
2
Medicintilskudsudgifterne må samlet set ikke stige på trods af en merværdi af nye lægemidler
Med lovforslaget stilles krav om, at en regionalt udpeget repræsentant skal vurdere, om et tilskud under
ordningen vil forøge medicintilskudsudgifterne. Hvis repræsentanten vurderer, at et tilskud kan øge me-
dicintilskudsudgifterne, er det ikke muligt at ansøge om tilskud baseret på en fortrolig pris.
Lif finder det stærkt begrænsende for ordningens anvendelse, at den grundlæggende forudsætning for
at benytte ordningen er, at en inddragelse af
ny og innovativ medicin
ikke samlet set må føre til øgede
tilskudsudgifter.
Normalt vurderer Lægemiddelstyrelsen i det ordinære medicintilskudssystem lægemidler efter, om læ-
gemidlets pris er i overensstemmelse med dets behandlingsmæssige værdi. Imidlertid synes lægemid-
ler i den nye ordning med fortrolige priser at blive vurderet alene ud fra en sammenligning med prisen
for eksisterende behandling, og der tages således ikke højde for den ekstra værdi, nye lægemidler kan
tilføre.
Lif opfordrer til, at dette ændres i lovforslaget, så lægemidler i en model med fortrolige priser vurderes i
forhold til lægemidlets behandlingsmæssige værdi – både isoleret set og forstået bredt, hvor der tages
hensyn til afledte effekter andre steder i sundhedsvæsenet og i samfundet generelt. Eksempelvis kan
nogle lægemidler nedsætte antallet af kontakter på sygehuse, nedsætte antallet af besøg hos privat-
praktiserende læger, skabe et mindre plejebehov i den kommunale plejesektor og/eller øge arbejdsdel-
tagelsen for den enkelte. Det bør således også være muligt at inddrage sådanne afledte effekter, når
værdien af lægemidlet vurderes. Alternativt bør kravet om nulvækst i medicintilskudsudgifterne fjernes,
så regionerne kan vurdere budgeteffekten, som kan indgå i det videre beslutningsgrundlag.
Forskellige virksomheder har forskellige incitamenter til at indgå i en ordning med fortrolige priser, men
grundlæggende er der behov for, at den foreslåede binding på medicintilskudsudgifterne ophæves, hvis
ønsket er at skabe bedre adgang for danske patienter til nye og innovative lægemidler samt medicin
under revurdering.
I forhold til
udlægning af lægemidler fra hospital til almen praksis
skal opgørelsen af udgifterne sam-
menlignes med et scenarie, hvor behandlingen udlægges uden en fortrolig rabat. Lif vurderer, at dette
er en meningsfuld sammenligning, og det vurderes realistisk, at ordningen her vil kunne finde anven-
delse.
Fravær af mulighed for at forhandle et maksimalt antal patienter i behandling
Lovforslaget indeholder desuden en bestemmelse om, at risikoen for et
økonomisk irrationelt forbrug
af
lægemidlet skal inddrages i den samlede vurdering af, om et tilskud vil medføre øgede offentlige udgifter
til medicintilskud. Der vil dog næsten altid initialt være en potentiel risiko for et økonomisk irrationelt
lægemiddelforbrug af nye og innovative lægemidler, og denne risiko er altid vanskelig at vurdere.
Et krav om, at medicintilskudsudgifterne ikke må stige, samt en anvisning af, at risikoen for irrationelt
forbrug skal indregnes i omkostningsvurderingen, vil reelt medføre, at
nye lægemidler og hovedparten
af lægemidler, der undergår en revurdering,
ikke vil kunne komme i betragtning til ordningen. Hvis for-
målet med ordningen er at skabe adgang til nye innovative lægemidler og fastholde adgangen til læge-
midler, der undergår revurdering, bør ordningen rumme mulighed for at aftale et loft over antallet af
patienter i behandling til en konfidentiel pris for et givent lægemiddel.
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0038.png
3
Gives virksomhederne som led i forhandlingen med Amgros mulighed for at aftale et behandlingsloft for
antallet af patienter i behandling til en konfidentiel pris, vil det give det offentlige budgetsikkerhed i for-
hold til udviklingen i medicintilskudsudgifterne. Det vil desuden styrke muligheden for, at lægemidler
med risiko for irrationelt forbrug kan indgå i en ordning, der vil skabe mere sundhed for pengene for
patienter og sundhedsvæsen. Ordningen kendes i dag fra forsøgsordningen med generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling, hvor virksomheden får fuld pris for lægemidlet for den patientgruppe,
der af Lægemiddelstyrelsen er identificeret som målpopulationen. Er det faktiske forbrug højere, end
hvad der svarer til målpopulationen, skal virksomheden dække de offentlige merudgifter målt i forhold
til komparator til tilskud til det antal patienter, der måtte overstige målpopulationen. Lif opfordrer til, at
der i lovforslaget gives mulighed for, at virksomheden med Amgros kan forhandle et loft over antal pa-
tienter til en konfidentiel pris i en aftale med en fortrolig pris.
Originalproducenterne af lægemidler skal betale for parallelimport
Med lovforslaget pålægges originalproducenterne at kompensere regionerne for den andel af salget,
der stammer fra parallelimport.
Lif vil kraftigt fraråde, at modellen indeholder bestemmelser om, at nogle virksomheder skal medfinan-
siere andre virksomheders salg, jf. bestemmelserne om, at originalproducenterne skal medfinansiere
salget af parallelimporterede lægemidler på det danske marked. Lifs medlemsvirksomheder peger netop
på denne bestemmelse som en helt afgørende barriere for, at den eksisterende forsøgsordning med
generelt klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling aldrig har opnået reel anvendelse, og at ordningen
i dag alene tæller ét enkelt lægemiddel. Der er ingen tvivl om, at det også vil være en afgørende barriere
for, at virksomhederne ønsker at deltage i den foreslåede forsøgsordning med fortrolige priser. Origi-
nalproducenternes incitamenter til at indgå i en aftale med fortrolig rabat bliver dermed stærkt begræn-
sede, når der er krav om parallelimportkompensation.
Lif opfordrer derfor til at justere denne del af lovforslaget. Vi anerkender, at Indenrigs- og Sundhedsmi-
nisteriet delvist har imødekommet kritikken om parallelimportkompensation ved at give mulighed for at
indføre et loft for, hvad originalproducenten skal kompensere regionerne – og at det i en forhandlings-
løsning kan aftales, at originalproducenten alene kompenserer med en andel eller et bestemt beløb i
forhold til parallelimport. Det ændrer dog ikke ved det faktum, at det dels vil være endnu en forhand-
lingsfaktor i et kompliceret forløb, og dels vil være en uforudsigelig og forvridende ekstraomkostning for
originalproducenten.
Lovligheden af den juridiske særstatus, som lovforslaget giver parallelimportørerne på bekostning af
originalproducenterne, mangler der en grundig udredning af i lovbemærkningerne i forhold til de forvalt-
ningsretlige principper og konkurrencereglerne mv.
Lif finder det i den forbindelse også påfaldende, at originalproducenter efter den forslåede ordning ikke
må prisfastsætte over et fortroligt prisloft, hvis patienterne skal opnå tilskud, men at parallelimportørerne
gerne må. I tilfælde af, at originalproducenten kommer ud for leveringssvigt, vil lægemidlet efter forslaget
således kunne udleveres med tilskud til en pris, der overstiger originalproducentens prisloft, og den
ekstraudgift vil regionerne finansiere. Det er uomtvistelig forskelsbehandling af leverandørerne. Model-
len skaber dermed ulige konkurrencevilkår mellem originalproducenter og parallelimportørerne. For at
løse dette konkrete problem foreslår Lif, at der for produkter i ordningen også fastsættes et maksimalt
prisloft for parallelimportørerne. Dette kan fx svare til gennemsnittet af de seneste 6 prisperioders of-
fentlige listepris for originalproducenten.
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0039.png
4
De fortrolige priser offentliggøres inden patentudløb
Det anføres i bemærkningerne til lovforslaget, at ”indenrigs-
og sundhedsministeren i medfør af den
gældende § 154, stk. 1, i sundhedsloven fastsætter regler om, at fortroligheden af den forhandlede pris
ophæves forud for, at lægemidlet forventes at blive udsat for generisk konkurrence”.
Lif advarer imod, at fortrolighed omkring priser opgives inden patentudløb. For det første er tidspunktet
for patentudløb en forretningshemmelighed, og bestemmelsen vil skabe øget usikkerhed i forhold til at
anvende modellen for virksomhederne. For det andet vil nogle virksomheder fortsat ønske fortrolighed
om de forhandlede priser, idet de indgåede aftaler fortsat anses som en forretningshemmelighed – både
op til og efter patentudløb.
Lif opfordrer til, at selve aftalen om fortrolighed i priser udløber, når patentet udløber, og generisk kon-
kurrence indledes, uden at de fortrolige priser offentliggøres. I forhold til at forberede produktion og
priskonkurrence ved patientudløb er det ikke en hindring for producenter af generika, at de ikke kender
den fortrolige pris. Erfaringer fra sygehuslægemidler i Danmark viser med stor tydelighed, at aftaler om
fortrolige priser ikke reducerer konkurrencen fra generika.
Antallet af aftaler kan blive en barriere ved flere konkurrerende lægemidler
Det fremgår af lovforslaget, at der er sat en begrænsning på 3-5 aftaler, som kan indgås årligt. Det
fremgår ikke, hvordan de 3-5 produkter udvælges.
I tilfælde, hvor der forhandles fortrolige prisaftaler, og der findes konkurrerende (analoge) lægemidler
eller lægemidler, der ikke indgår i en igangværende revurdering, vil det være relevant, at ikke blot én
producent får mulighed for at indgå en fortrolig prisaftale, men at der gives mulighed for, at andre kon-
kurrerende virksomheder også får mulighed for at søge om en frivillig aftale med fortrolige priser uden
for rammen af de 3-5 lægemidler.
Derfor foreslår Lif, at det præciseres, at 3-5 mulige ”aftaler” årligt ikke nødvendigvis gælder enkelte
lægemidler, men også kan omfatte flere (analoge) lægemidler inden for samme ATC-gruppe (4. niveau).
Samtidig bør det være klart, hvordan lægemidlerne udvælges til at indgå som et af de 3-5 lægemidler
årligt.
Den svenske model for fortrolige priser er ikke sammenlignelig – og er under betydeligt pres
I præsentationen af lovforslaget, der er sendt i høring, fremgår det på Indenrigs- og Sundhedsministeri-
ets hjemmeside, at
”Inspirationen kommer fra Sverige, der i en årrække har haft en lignende ordning,
og de svenske erfaringer er gode”.
Ordningen i Sverige og den foreslåede model i Danmark er imidlertid
meget forskellige og derfor svært sammenlignelige – dog på nær på ét punkt, nemlig kravet om, at
originalproducenter skal kompensere for parallelimport, og på netop det punkt er den svenske model
under pres.
Stort set alle lægemidler inkluderet i det svenske tilskudssystem efter den såkaldte ordning for
”sido-
överenskommelser”
i Sverige (model med en fortrolig pris) er hospitalsprodukter i Danmark. Samtidig
har ordningen i Sverige ikke en begrænsning i forhold til, at medicin inkluderet i ordningen ikke må øge
tilskudsudgifterne. Derimod vurderes lægemidlerne efter en sundhedsøkonomisk analyse og inkluderes
i tilskudssystemet, hvis vurderingen er, at den behandlingsmæssige værdi svarer til den fortrolige pris.
Ordningen med fortrolige priser er netop nu meget omdiskuteret i Sverige, og der er betydelige udfor-
dringer i forhold til, at originalproducenterne på tilsvarende vis – som foreslået i den danske model –
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0040.png
5
kompenserer for parallelimportørernes salg. Ifølge brancheorganisationen for lægemiddelvirksomheder
i Sverige resulterer det oftere og oftere i, at sundhedsvæsenet ikke får adgang til de lægemidler, de er
interesserede i, idet nogle virksomheder ikke accepterer at skulle betale for parallelimport. Modsat In-
denrigs- og Sundhedsmisteriet finder Lif således ikke belæg for at anføre, at erfaringerne med ordningen
i Sverige er gode.
Risiko for, at det bliver endnu en fejlslagen model
Den igangværende forsøgsordning med generelt klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling viser med
alt tydelighed, at modeller for inddragelse af ny innovativ medicin skal sammensættes på en måde, så
både virksomhed og det offentlige ser en fordel i ordningen. De krav, der er indeholdt i forsøgsordningen
med risikodeling, har netop betydet, at den for virksomhederne ikke er attraktiv at anvende. Det gælder
særligt kravet om kompensation for parallelimport.
Lif opfordrer derfor Indenrigs- og Sundhedsministeriet til at justere den nye model, så vi kan få etableret
en forsøgsordning med fortrolige rabatter og dermed fortrolige priser, hvor der faktisk kan høstes erfa-
ringer i forhold til at inddrage lægemidler med fortrolige priser i det danske tilskudssystem, og hvor man
efterfølgende kan foretage en grundig evaluering med henblik på at få etableret en permanent ordning
for øget ibrugtagen af innovativ medicin i primærsektoren i Danmark til glæde for danske patienter.
I en
life science-nation
som Danmark bør det til enhver tid være en ambition, at danske patienter har
hurtig adgang til de mest effektive og sikre behandlinger samtidig med, at der sikres mest mulig sundhed
for pengene. Det vil en model med fortrolige rabatterede priser kunne bidrage til, hvis den tager hensyn
til alle involverede parter.
Lif bidrager meget gerne til dette arbejde.
Med venlig hilsen
Henrik Vestergaard
/ Pernille Langgaard-Lauridsen
L 134 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2976220_0041.png
-- AKT 272632 -- BILAG 14 -- [ Psoriasisforeningen ] --
Handicaporganisationernes Hus | Blekinge Boulevard 2 | DK-2630 Taastrup |+ 45 36 75 54 00 | [email protected]
Høringssvar fra Psoriasisforeningen vedrørende udkast til lovforslag om mulighed for forhandling af
fortrolige priser i tilskudssystemet
Psoriasisforeningen takker for muligheden for at afgive bemærkninger til det fremsendte udkast til
lovforslaget om mulighed for forhandling af fortrolige priser i tilskudssystemet.
Vi ønsker at udtrykke vores fulde støtte til forslaget, som vi anser for at være et væsentligt skridt mod at
sikre mere omkostningseffektiv og bedre adgang til nødvendige lægemidler til patienter med kroniske
hudsygdomme, herunder psoriasis. Muligheden for at forhandle fortrolige priser vil efter vores vurdering
kunne bidrage til økonomisk bæredygtighed i sundhedsvæsenet og samtidig sikre patienterne adgang til
avancerede behandlinger på et tidligere tidspunkt. Dette er særligt vigtigt, da en række lægemidler i dag er
forbeholdt hospitalsafdelinger.
Vi håber specifikt, at den foreslåede ordning kan understøtte en bredere anvendelse af det biosimilære
lægemiddel adalimumab til behandling af psoriasis i speciallægepraksis. Biosimilære lægemidler som
adalimumab har vist sig både effektive og omkostningseffektive, og en forhandling af fortrolige priser kan
efter vores opfattelse styrke incitamentet til at anvende disse præparater uden for hospitalerne. Dette vil
ikke alene aflaste de dermatologiske hospitalsafdelinger, men også bringe behandlingen tættere på
patienternes bopæl.
Psoriasis er en kronisk sygdom med betydelige fysiske, psykiske og sociale konsekvenser for de berørte.
Derfor er det afgørende, at behandlingsmuligheder løbende forbedres og gøres mere tilgængelige. Vi
mener, at forslaget er et vigtigt skridt i den rigtige retning og kan sikre patienterne adgang til effektiv
behandling tidligere i deres forløb, hvilket vil forbedre deres livskvalitet betydeligt.
I dag er der omkring 100 dermatologiske ydernumre i Danmark, hvilket giver gode muligheder for at sikre
nærhed til behandling. For eksempel kunne en patient fra Nakskov, der i dag skal rejse 117 km til Roskilde
Universitetshospital, få adgang til behandling i Nykøbing Falster
kun 60 km væk
hvis biosimilære
behandlinger blev tilgængelige i speciallægepraksis. En sådan ændring ville ikke kun reducere patienters
rejsetid, men også mindske behovet for alternative behandlinger som methotrexat og lysbehandling. Disse
behandlinger kræver ofte hyppige kontroller og indebærer potentielle bivirkninger, mens biosimilær
behandling giver patienterne mulighed for at behandle sig selv hjemme og kun kræve opfølgning få gange
om året.
Psoriasisforeningen ser frem til en implementering af forslaget og står til rådighed for at bidrage yderligere
med vores erfaringer og indsigt fra patienternes perspektiv.
Venlig hilsen
Liselott Blixt, Formand
Psoriasisforeningen
[email protected] | www. psoriasis.dk | CVR.nr. 81935319 | Danske Bank, kontonr.: 1471-7460100105
Du kan besøge os på vores digitale platforme: