Stinne Rørlyng
Til:
Emne:
Stinne Rørlyng
VS: Høringssvar Danske Rederier - udkast til lovforslag om implementering af BBNJ-
aftalen
Fra:
Sendt:
15. november 2024 11:06
Til:
Emne:
Høringssvar Danske Rederier - udkast til lovforslag om implementering af BBNJ-aftalen
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Danske Rederier støtter formålet bag udviklingen af et juridisk bindende instrument under De Forenede
Nationers Havretskonvention (UNCLOS), som er bevarelse og bæredygtig udnyttelse af marine
biodiversitet i områder uden for national jurisdiktion (BBNJ). Danske Rederier læser hensigten bag aftalen
som at være at fremme sammenhæng og komplementaritet inden for det eksisterende system for
havforvaltning uden at underminere dette system. Følgende elementer bør derfor fastholdes i
implementeringen af aftalen:
1.
Respekt for navigationsrettigheder:
Shipping industrien understreger vigtigheden af at opretholde navigationsrettigheder og frihed på
åbent hav, som fastsat i artiklerne 87 og 90 i UNCLOS. I betragtning af, at global handel i høj grad er
afhængig af søveje, er disse principper afgørende for at sikre effektiv og sikker transport af varer,
der understøtter verdensøkonomien.
2.
IMO’s centrale rolle:
Aftalen fremhæver Den Internationale Søfartsorganisations (IMO) etablerede autoritet og
kompetence til at regulere international skibsfart. IMO har et globalt mandat, der anerkendes af
UNCLOS, til at håndtere spørgsmål som maritim sikkerhed, forureningsforebyggelse og
miljøbeskyttelse. Danske Rederier understreger, at dette mandat ikke bør undermineres eller
duplikeres ved gennemførelse af aftalen.
3.
Koordinering med eksisterende rammer:
Der opfordres til, at lovforslaget sikrer en klar afgrænsning af ansvarsområder, især i forhold til
implementeringen af områdebaserede forvaltningsværktøjer (ABMT’er) og
miljøkonsekvensvurderinger (EIA’er).
Derudover ser Danske Rederier gerne, at dansk skibes opgavevaretagelse ikke forringes i forhold til andre
landes skibe i forbindelse med gennemførelse af aftalen.
Mvh
Henriette Ingvardsen
Erhvervsjuridisk chef
Politik og Analyse
M: +45 20 33 06 09
Amaliegade 33
DK 1256 København K
1