Grønlandsudvalget 2024-25
L 132 Bilag 2
Offentligt
2975847_0001.png
UKA2024/23
26.09.2024
Mikivsuk Thomassen
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter
sig Forslag til Lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring i
Grønland
(Harmonisering af regler om anmeldelse, en lempeligere vurdering af
anerkendelsesspørgsmålet ved arbejdsulykker m.v.)
(Naalakkersuisoq for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og
Indenrigsanliggender)
Arbejdsskade kan ske når som helst også selv om man både er fysisk og
psykisk sund.
Efter de nugældende regler er der mulighed for at forsikre sig mod
arbejdsskade, hvis man skal komme ud for en ulykke under arbejdstiden, men
det er vigtigt at man udvider muligheden.
Nogle gange kan det være vanskeligt at lave en indberetning, alt efter
mulighederne, også selv om dette er en mulighed, jeg kan blandt andet
nævne, at der i de mindre bosteder er der problemer med at kunne tale med
nogen direkte, også selv om det er vigtigt at man kan tale med nogen i
forbindelse med arbejdsskade.
Der er sket flere arbejdsskader i de senere år, som desværre har kostet
menneskeliv. Dette sker for arbejderne til lands og til vands. Vi har kendskab
til flere arbejdsskader under højkonjunkturen her i vores land.
Det er den danske stat der har ansvaret for arbejdstilsynet. Man kan på deres
hjemmeside læse at arbejdstilsynet afgiver mellem 250-450 reaktioner om
året, som kan være vejledninger, påbud med frist, strakspåbud og forbud. Men
det er vanskeligt at se hvor og hvilke reaktioner har resultater. Også hvad
angår pligt til at føre tilsyn med arbejdspladser og arbejdsmiljø.
Her synes jeg at det bør være tydeligere om den lov vi udsteder, også er i
overensstemmelse med arbejdstilsynets opgaver samt at departementets
samarbejde med arbejdstilsynet skal være tydelig. Jeg vil opfordre
Naalakkersuisut til at gøre dette tydeligere.
1
L 132 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
2975847_0002.png
I den forgangne sommer konstaterede vi, at der findes virksomheder på
urigtigt grundlag henter arbejdskraft fra Asien.
Inuit Ataqatigiit mener i lighed med Naalakkersuisut at det skal være nemt at
modtage erstatning for arbejdsskader. Arbejderne skal arbejde i tryghed, og
med en fornemmelse om at de bliver beskyttet.
Vi konstaterer, at høringssvar er blevet registreret, men vi konstaterer
ligeledes at samtlige høringssvar ikke er medtaget, hvilket er nødvendigt at
disse afleveres udvalget. Inuit Ataqatigiit mener, at selv om området hører
under den danske stat, så skal man se på sagen i sin helhed, hvorfor alle
høringssvar bør præsenteres til Inatsisartut.
Med disse bemærkninger henviser Inuit Ataqatigiit forslaget til behandling i
Familie- og Sundhedsudvalget for nøje granskning, forud for
andenbehandlingen af forslaget.
2