Grønlandsudvalget 2024-25
L 132 Bilag 2
Offentligt
31-07-2024
EM2024/23
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33 i
forretningsorden for Inatsisartut:
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Forslag til Lov
om ændring af lov om arbejdsskadesikring i Grønland
(Harmonisering af regler om anmeldelse, en lempeligere vurdering af
anerkendelsesspørgsmålet ved arbejdsulykker m.v.)
(Naalakkersuisoq for Sociale Anliggender, Familier, Arbejdsmarked og Indenrigsanliggender)
Begrundelse
Lov om arbejdsskadesikring i Grønland blev senest ændret i 2018. Vedtagelse af det forelagte
lovforslag vil medføre, at lov om arbejdsskadesikring i Grønland vil blive ændret, så det
grønlandske arbejdsskadesystem i højere grad er opdateret.
Hovedpunkterne i forslaget er:
En lempeligere vurdering af anerkendelsesspørgsmålet ved arbejdsulykker
Der foretages ændringer i lov om arbejdsskadesikring i Grønland for at øge muligheden for, at
alle, der udsættes for en ulykke i relation til sit arbejde, kan få anerkendt ulykken som en
arbejdsulykke. Ændringer i lov om arbejdsskadesikring i Grønland vil således indebære, at også
forbigående personskader kan anerkendes som arbejdsulykker i et større omfang, end det er
tilfældet efter den nuværende lovgivning. Det vil fortsat være et krav, at ulykken er sket på
arbejdet og skyldes arbejdets forhold, ligesom der skal være medicinsk årsagssammenhæng
mellem hændelsen eller påvirkningen og personskaden.
Ophævelse af de lovbestemte frister
§ 15 om de lovfastsatte frister blev indsat ved lov nr. 1528 af 21. december 2010 om
arbejdsskadesikring i Grønland og var en videreførelse af allerede gældende ret.
Bestemmelsen om at træffe en samlet afgørelse om anerkendelse, godtgørelse og erstatning
blev indført ud fra en betragtning om, at den ville medføre færre partshøringer, ligesom det
som udgangspunkt ikke længere ville være nødvendigt at afvente udløbet af en klagefrist over
én af sagens øvrige afgørelser, førend sagen kunne viderebehandles.
Ved administrationen af sager efter lov om arbejdsskadesikring i Grønland har de lovfastsatte
frister og den samlede afgørelse ikke i alle sager haft den ønskede effekt i forhold til at
nedbringe sagsbehandlingstiden.
Det foreslås derfor, at de lovbestemte frister for behandling af anmeldte arbejdsskader og
afgørelse af, om tilskadekomne har ret til ydelser efter lov om arbejdsskadesikring i Grønland,
ophæves.
_______________
EM2024/23
ISNNN – Sags nr.: 2023-16512
1
L 132 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
2975845_0002.png
Det vurderes, at en udskiftning af de lovbestemte frister med klare mål for sagsbehandlingstiden
vil styrke bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikrings mulighed og ansvar for
at tilrettelægge den mest hensigtsmæssige sagsafvikling.
Ændrede kriterier for anmeldelse af arbejdsulykker
Reglerne om anmeldelse af en ulykke efter lov om arbejdsskadesikring i Grønland foreslås
ændret, således at de i større omfang svarer til anmeldereglerne efter
arbejdsmiljølovgivningen i Grønland. Anmeldepligten vil fortsat påhvile den arbejdsgiver, der
efter loven er sikringspligtig. Ændringerne indebærer, at den første fraværsdag, som ulykken
forårsager, bliver afgørende for anmeldetidspunktet. Lægers og tandlægers anmeldepligt af
erhvervssygdomme påvirkes ikke af lovforslaget.
Opdaterede kapitaliseringsfaktorer
Det foreslås at opdatere kapitaliseringsfaktorerne, hvorefter erstatning for tab af erhvervsevne
og forsørgertabserstatning beregnes, når erstatningen udbetales som en kapitalerstatning
(engangsbeløb), frem for som en løbende erstatning. Efter de gældende regler om omsætning
af løbende erstatning til kapitalerstatning, anvendes forskellige faktorer. Flere af faktorerne er
forældede og indebærer, at princippet om samme værdi, uanset om erstatningen udbetales
løbende eller som et engangsbeløb, ikke overholdes. Forslaget om opdatering af
kapitaliseringsfaktoren vil sikre, at faktorerne overholder dette princip, samt at alle
tilskadekomne får udmålt erstatning ud fra et tidssvarende niveau. Endvidere foreslås en række
yderligere elementer i kapitaliseringsfaktoren. Således vil der i kapitaliseringsfaktoren indgå en
prisregulering, som følge af almindelige stigninger i priser og lønninger.
Adgang for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring til at genvurdere alle afgjorte afgørelser
Med forslaget ønskes at skabe et mere forenklet klagesystem på arbejdsskadeområdet i
Grønland, der bidrager til en større grad af sammenhæng og forenkling på tværs af systemet.
Derfor foreslås det at indføre adgang for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring til at genvurdere
det skøn, der indgår i afgørelserne.
Overdragelse af administrationen af en arbejdsulykkesforsikringsbestand fra
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, når et
forsikringsselskab går konkurs eller får inddraget sin tilladelse til at drive
arbejdsulykkesforsikringsvirksomhed
Endvidere foreslås det, at Garantifonden for skadesforsikringsselskaber overtager
administrationen af en arbejdsulykkesforsikringsbestand i tilfælde af, at et forsikringsselskab
får inddraget tilladelsen til at drive arbejdsulykkesforsikringsvirksomhed. Efter gældende regler
er det Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der overtager arbejdsulykkesforsikringsbestanden i
et sådant tilfælde. Garantifonden for skadesforsikringsselskaber har erfaring med at tage hånd
om forsikringstagere og sikrede i tilfælde, hvor et skadesforsikringsselskab får inddraget sin
tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed. Den erfaring har Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring ikke i samme omfang. Med forslaget sikres det, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring kan fokusere på sin kerneopgave, som består i at træffe uafhængige og korrekte
afgørelser efter arbejdsskadeloven.
Samspil med produktansvarsreglerne
Det foreslås også, at der indføres en regresbestemmelse for arbejdsskadesager, der er
forårsaget af en defekt ved et produkt, så det er muligt at rette krav om regres mod en
producent eller mellemhandler, der er erstatningsansvarlig i medfør af
2
L 132 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
produktansvarsreglerne. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring behandler som hidtil sagen og
træffer afgørelse om kompensation efter lov om arbejdsskadesikring i Grønland. Med
forslaget sikres det, at arbejdsskadeforsikringsselskaberne, selvforsikrede enheder og
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan rette krav om regres i forhold til erstatningsudgifter
efter lov om arbejdsskadesikring i Grønland mod producenten eller mellemhandleren, der er
erstatningsansvarlig efter produktansvarsreglerne.
Øvrige bestemmelser
Derudover foreslås en række ændringer af primært teknisk karakter, som har til formål at
understøtte forenklet sagsbehandling hos arbejdsskademyndighederne, og øvrige forslag, som
opdaterer arbejdsskadesystemet på en række punkter, hvor reglerne i dag er utidssvarende,
eller hvor praksis har udviklet sig imod lovens intention.
Bemærkninger fra Naalakkersuisut til udkastet
Naalakkersuisut er tilfreds med, at lovgivningen om arbejdsskadesikring bliver opdateret.
Herunder er det godt, at forslaget øger muligheden for, at alle, der udsættes for en ulykke i
relation til sit arbejde, kan få anerkendt ulykken som en arbejdsulykke. Og det er positivt, at
forslaget sikrer, at alle tilskadekomne får udmålt erstatning ud fra et tidssvarende niveau.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
De samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget for det offentlige skønnes at være ikke
nævneværdige.
Der vil inden for et enkelt kalenderår dog kunne forekomme nogle økonomiske konsekvenser.
Det er imidlertid ikke muligt at forudse, om der vil være tale om et fald eller en stigning i
udgifterne. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at lovforslaget i gennemsnit, henover en
årrække, vil medføre et lille fald i udgifterne på op til 100.000 kr. om året.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser skønnes at være yderst beskedne for det
grønlandske erhvervsliv. Der vil dog inden for et enkelt kalenderår kunne forekomme
økonomiske udsving. Det er imidlertid ikke muligt at forudse, om der vil være tale om et fald
eller en stigning i udgifterne. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at lovforslaget i
gennemsnit, henover en årrække, vil medføre et lille fald i udgifterne for det grønlandske
erhvervsliv på op til 400.000 kr. om året.
For en mere detaljeret forklaring på vurderingen af de økonomiske konsekvenser henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om at ændre klagefristen for tilskadekomne eller efterladte, der opholder sig udenfor
Europa, har begrænsede administrative konsekvenser for borgerne.
For tilskadekomne eller dennes efterladte vil klagefristen være seks uger efter, at klageren har
modtaget afgørelsen uanset, hvor tilskadekomne eller dennes efterladte befinder sig. Efter
gældende regler er klage-fristen for tilskadekomne eller efterladte, der opholder sig udenfor
Europa, tre måneder. Den almene digitale omstilling betyder, at tilskadekomne har mulighed
3
L 132 - 2024-25 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
for at læse sine afgørelser og klage over disse elektronisk, uanset hvor den pågældende opholder
sig. Der er derfor ikke længere behov for forlængede klagefrister for tilskadekomne, der
opholder sig uden for Europa. Ankestyrelsen vil fortsat have mulighed for at dispensere fra
klagefristerne i særlige tilfælde.
Lovforslaget vurderes ikke i øvrigt at have administrative konsekvenser for borgerne.
Høring
Arbejdstilsynet har stået for høringsprocessen. Arbejdstilsynet har bl.a. hørt de relevante
departementer. Forslaget har været i høring i perioden 22. april – 23. maj 2024, hvor det har
været på Naalakkersuisuts høringsportal, ligesom det er sendt til eksterne parter.
Der er modtaget høringssvar med indholdsmæssige bemærkninger fra Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring (AES), Departementet for Finanser og Skatter, Domstolsstyrelsen, Retten i
Grønland og SIK (Lønmodtagernes forbund).
For en nærmere beskrivelse af høringsprocessen henvises til Høringsnotat og resumé.
Bilag
1. Forslag Til Lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring i Grønland (Harmonisering af
regler om anmeldelse, en lempeligere vurdering af anerkendelsesspørgsmålet ved
arbejdsulykker m.v.).
2. Høringsnotat og resumé
4