Grønlandsudvalget 2024-25
L 132 Bilag 1
Offentligt
2973909_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til Lov om ændring af lov om ar-
bejdsskadesikring i Grønland (Harmonisering
af regler om anmeldelse, en lempeligere vur-
dering af anerkendelsesspørgsmålet ved ar-
bejdsulykker m.v.)
4. december 2024
J.nr. 2024-3309
UE
TKB
Baggrund
Reglerne i lov om arbejdsskadesikring i Grønland er i vidt omfang baseret på reg-
lerne i den danske lov om arbejdsskadesikring med de tilpasninger, som de grøn-
landske forhold tilsiger. De foreslåede ændringer i nærværende lovforslag vil med-
føre, at lov om arbejdsskadesikring i Grønland bliver ændret, således at det grøn-
landske arbejdsskadesystem i højere grad er nutidigt opdateret. Lovforslaget vil
samlet set bidrage til et smidigere system, hvor håndtering af sagerne er i bedre
overensstemmelse med den virkelighed, som kendetegner arbejdsmarkedet og sam-
fundet i dag.
Formål
Med lovforslaget sikres, at den danske og den grønlandske arbejdsskadesikringslov
er harmoniseret i det omfang, de grønlandske forhold tilsiger det. Lovforslaget in-
deholder primært forslag til ændringer, der svarer til ændringer gennemført ved tre
ændringslove af den danske arbejdsskadesikringslov i 2019, 2020 og 2021. Derud-
over er lovforslaget opdateret på et enkelt punkt, som svarer til en ændring, der føl-
ger af arbejdsskadeaftalen fra september 2022
svarende til en tilsvarende ændring
i den danske arbejdsskadesikringslov. Specifikt drejer det om, at de lovbestemte
frister for behandling af arbejdsskadesager, som er blevet afskaffet i Danmark, li-
geledes afskaffes i Grønland. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vil herefter som
udgangspunkt skulle overholde frister for sagsbehandlingstiden svarende til de fri-
ster, som blev fastsat i arbejdsskadeaftalen fra september 2022, også i Grønland.
Med lovforslaget indføres også en ny kapitaliseringsfaktor. Faktoren bruges, når en
erhvervsevnetabserstatning eller erstatning for tab af forsørger skal omsættes til et
kapitalbeløb, hvis erstatningen eller dele af den bliver udbetalt som et engangsbe-
løb. Kapitalbeløbet udregnes som den årlige erstatning ganget med kapitaliserings-
faktoren, som b.la. afhænger af såkaldte dødelighedsforudsætninger.
L 132 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Baggrunden for justeringen er, at man i Grønland anvender et regelsæt for kapitali-
seringsfaktorer, som stammer
fra 1970’erne.
Det såkaldte U74-indeks bliver an-
vendt som dødelighedsforudsætning. Det baserer sig på den observerede dødelig-
hed i Danmark
i 1960’erne og 1970’erne.
Indekset indeholder forskellige faktorer
for kvinder og mænd, da den gennemsnitlige levetid for kvinder var højere end for
mænd. Det er vurderingen, at U74-indekset ikke giver et retvisende billede af den
aktuelle levetid i befolkningen. Samtidig skelner U74-indekset mellem køn, hvilket
indebærer, at mænd modtager en mindre kapitaliseret erstatning end kvinder, uan-
set at deres alder er ens på tilkendelsestidspunktet.
Med lovforslaget udskiftes U74-indekset og erstattes af Finanstilsynets Bench-
mark-model for levetidsforudsætninger, idet det er det mest retvisende eksisterende
grundlag. Det foreslås, at Finanstilsynets Benchmark-model for levetidsforudsæt-
ninger anvendes kønsneutralt, som et simpelt gennemsnit af mænd og kvinders dø-
delighed. Derved vil reglerne efter lov om arbejdsskadesikring i Grønland svare til
reglerne i Danmark, hvor man i 2020 overgik til Finanstilsynets Benchmark-model
for levetidsforudsætninger.
Den primære målgruppe
Lovforslagets primære målgruppe er tilskadekomne, der har været udsat for en
ulykke eller pådraget sig en sygdom på deres arbejde.
De sekundære målgrupper
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Ankestyrelsen, forsikringsselskaber/forsik-
ringsenheder og arbejdsgiverne.
Samlet vurdering
Retstilstanden for arbejdsskadesagens parter samt lovforslagets øvrige berørte inte-
ressenter er intakt. Lovforslaget bidrager med kønsneutralitet ved opdateringen af
kapitaliseringsfaktorerne, således at der ikke længere skelnes imellem mænd og
kvinder, hvorfor lovforslaget i denne henseende indebærer en forbedring af ligestil-
lingen.
2