Transportministers Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. marts 2025
2025-1085
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L131
–
Forslag til lov om ændring af færd-
selsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om vejafgift
(Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og for-
højelse af bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.),
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 5:
Kan ministeren redegøre for, hvornår EETS-leverandøren bliver
holdt ansvarlig for manglende registrering og betaling af vejafgif-
ten, når der f.eks. er tekniske problemer, udfald o.lign. på vejaf-
giftsboksen, og hvornår ansvaret ligger hos vognmanden, som der-
med risikerer at få en uberettiget bøde? Vil ministeren ligeledes re-
degøre for, hvordan det er muligt for Sund & Bælt at kontrollere,
om fejlen ligger det ene eller andet sted?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Sund &
Bælt Holding A/S, som jeg kan henholde mig til:
”EETS-udbyderen
bliver holdt ansvarlig, hvis der er et aktivt EETS
køretøjsudstyr i køretøjet, som har lyst grønt på kontroltidspunk-
tet, men hvor der ikke er indsendt køretøjsdata for køretøjet på det
tidspunkt, hvor køretøjet er kontrolleret (dokumenteret via ANPR
læsning på et kontrolpunkt). EETS-udbyderen har 5 dage til at ind-
sende data, og har Sund & Bælt Holding A/S ikke modtaget data
inden for dette tidsrum, er der tale om en hændelse, hvor EETS-
udbyderen bliver holdt ansvarlig i henhold til dennes EETS-kon-
trakt.
EETS-brugeren (vognmanden) holdes ansvarlig, hvis det ved kon-
trol kan stadfæstes, at der ikke er et gyldigt EETS-køretøjsudstyr i
køretøjet, hvilket vil sige at køretøjsudstyret ikke er registreret som
aktivt og gældende hos en EETS-udbyder, eller køretøjsudstyret
ikke har været aktiveret korrekt på kontroltidspunktet og således