19. februar 2025
Til transportminister Thomas Danielsen
Kopi til Folketingets Transportudvalg
L131 - Bøder for overtrædelse af lov om vejafgift.
DI Transport vil gerne bidrage med vores erfaringer med udstedelse af bøder for overtrædelse af
lov om vejafgift samt udtrykke vores store bekymring over L 131, hvori regeringen foreslår at hæve
bødeniveauet for brud på vejafgiften fra 4.500 kr. til 9.000 kr.
På baggrund af tilbagemeldinger fra både transportvirksomheder og industrivirksomheder, der
kører firmakørsel, kan det konstateres, at virksomhederne oplever store udfordringer med bøder,
som udskrives på grund af tekniske fejl selvom virksomhederne gør alt hvad de kan for at være i
overensstemmelse med loven.
Sund & Bælt A/S oplyser, at 98 % af kørslen og betalingen sker som planlagt, hvilket er positivt,
men dette ændrer ikke på, at rigtig mange virksomheder oplever urimelige bøder, selvom de har
gjort alt for at handle i overensstemmelse med loven.
Udfordringerne er følgende:
1) Signaludfald mellem boks og satellit
Flere transportvirksomheder oplever, at bokse i kortere eller længere tid har udfald. Det er
muligt at anvende
såkaldt ”gap-closing”, hvor
Sund & Bælt A/S indtegner den del af ruten, hvor
der er signaludfald og på baggrund af dette beregner afgiften. Dette er ikke muligt ved længere
udfald, hvorfor der bliver udstedt en bøde på 4.500 kr. til virksomheden, selvom virksomheden
har gjort alt for at betale afgiften korrekt. Virksomheden kan i det fleste tilfælde dokumentere
den faktiske rute med GPS-signaler, f.eks. fra de nyeste tachografer, der kontrollerer køre-
hviletid.
2) Stop ved rød
Transportvirksomhederne får oplyst, at såfremt boksen får udfald og lyser rødt, skal
chaufføren øjeblikkeligt stoppe kørslen og købe en rutebillet eller benytte app-løsningen.
Dette er af logiske årsager ikke muligt, da lastbilerne ikke kan holde ind i nødsporet på
motorvejen eller midt i byerne. Dette er ej heller trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt, og for
f.eks. modulvogntog og dobbelttrailere kan der være langt mellem rastepladser, hvor de lovligt
kan holde ind. Endvidere går det ud over chaufførens køre- og hviletid, hvis han skal holde ind,
hver gang der er udfald på boksen. Det vil heller ikke altid være muligt for chaufføren at
benytte andre løsninger end boksen, hvis han f.eks. kører midt om natten og ikke kan kontakte
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
di.dk
CVR-nr.: 16077593