Transportudvalget 2024-25
L 131 Bilag 1
Offentligt
2974638_0001.png
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K.
Deres ref.: 2024-2189
Vor ref.: 24-269
Dato: 2.12.2024
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund &
Bælt Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og
kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven
m.v.)
DTL-Danske Vognmænd (DTL) har følgende bemærkninger til ovennævnte høring:
Generelle bemærkninger
DTL er enige i, at der er helt afgørende for den præventive effekt af bøder og kontrolafgifter på
færdselsområdet, at de bagvedliggende regler er underlagt en effektiv kontrol og håndhævelse, og at
dette også sker i forhold til udlændinge, som under ophold i Danmark er blevet idømt eller pålagt for
overtrædelse af danske regler.
Efter DTLs opfattelse så opfyldes dette formål langt fra ved nærværende udkast til lovforslag.
I den forbindelse skal DTL henvise til vedlagte fællesbrev af 4. september 2023 fra transportbranchen
til transportministeren, justitsministeren og skatteministeren.
Der bør være permanent kontrol ikke kun ved Storebæltsforbindelsen, men også ved alle dansk-tyske
grænseovergange, ved Øresundsforbindelsen, ved alle færgehavne med godsforbindelse til udlandet,
samt ved den kommende Femern-forbindelse.
I den forbindelse skal det bemærkes, at ifølge bemærkninger til lovforslaget så er det kun ca. 20 pct.
af godstrafikken med lastbil, som passerer Storebæltsforbindelsen, som er udenlandsk.
Effektiv inddrivelse
Politiet bør have en rolle i kontrollen, håndhævelsen og inddrivelse, og der bør ikke alene være tale
om en administrativ kontrol. Politiets ANPG-kameraer bør inddrages i kontrollen og håndhævelsen.
Ved vejsidekontrol bør Politiet kontrollere for manglende betaling af bøder og kontrolafgifter, og i
givet fald tilbageholde køretøjet, indtil der er betalt eller stillet sikkerhed for betalingen. Der bør også
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
DK-1270 København K
Tel. 7015 9500
[email protected]
www.dtl.eu
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0002.png
være mulighed for klampe køretøjet, indtil der er betalt eller stillet sikkerhed for betaling af forfaldne
køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter.
Og det bør være i forhold til betaling af forfaldne køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter for alle
køretøjer, som virksomheden er ejer/bruger af, og ikke kun forfaldne køretøjsrelaterede bøder og
kontrolafgifter i forhold til det konkrete køretøj, som bliver stoppet.
Hvis man ikke fra start sørger for en effektiv inddrivelse, så vil man ende i samme situation som for p-
afgifter pålagt udenlandske lastbiler
de bliver ikke betalt.
For at følge op på, hvordan kontrollen, håndhævelsen og inddrivelsen går i forhold til udenlandske
køretøjer, så bør der være en månedlig tilbagemelding fra Sund og Bælt samt Gældsstyrelsen til
Folketingets Transportudvalg med en opgørelse af antallet af overtrædelser til udenlandske køretøjer,
og en opgørelse af hvor mange, som fortsat ikke er betalt.
Specifikke bemærkninger
Afvisning af passage
DTL er positive overfor forslaget om at
give Sund & Bælt Holding A/S’ adgang til at nægte
udenlandske køretøjer passage af faste forbindelser, hvis der til køretøjet er registreret forfaldne
køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter, samt at forhøje bøderne.
Efter DTLs opfattelse så bør der være adgang til at nægte passage af faste forbindelser gælde for alle
virksomhedens køretøjer. Dvs. at såfremt virksomhedens køretøjer har forfaldne køretøjsrelaterede
bøder og kontrolafgifter, så kan Sund & Bælt Holding A/S’ nægte alle virksomhedens køretøjer
passage af faste forbindelser.
Det kan også have en præventiv effekt i forhold til virksomheden, fx hvis virksomheden er ejer/bruger
af andre køretøjer med forfaldne køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter, men disse passerer ikke
Storebæltsforbindelsen.
I den forbindelse bemærkes det, at køretøjsoplysningerne vil fremgå af IMI-registreret, såfremt
chaufføren er udstationeret.
Der bør også gives hjemmel til at klampe de køretøjer, der ikke betaler på stedet.
Spærreliste
Det fremgår af bemærkningerne, at
”passagenægtelse
af faste forbindelser vil endvidere alene være
virkningsfuld i forhold til køretøjer, der har gentagen transport til Danmark. Tilbagevendende
transport må antages at finde sted indenfor en periode af 6 måneder. Hvis et køretøj, hvortil der er
knyttet forfaldne køretøjsrelaterede fordringer, ikke har passeret Storebælt inden for 6 måneder efter
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
DK-1270 København K
Tel. 7015 9500
[email protected]
www.dtl.eu
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0003.png
fordringens overgivelse til Sund & Bælt Holding A/S, vil fordringen derfor blive tilbagegivet til
fordringshaveren eller sendt direkte til Gældsstyrelsen.”
Efter DTLs opfattelse så bør spærrelisten opbevares af Sund & Bælt Holding A/S i mindst 12 måneder,
og spærrelisten bør omfatte alle virksomhedens køretøjer, jf. ovenfor.
Forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven
DTL er enige i, at det vejledende bødeniveau for overtrædelse af vejafgiftsloven bør forhøjes for at
bevare sin præventive effekt.
Desuden bør der efter DTLs opfattelse indtræde gentagelsesvirkning ved yderligere overtrædelser i
lighed med, hvad der gælder ved overtrædelse af de nugældende regler om vejbenyttelsesafgift.
Med venlig hilsen
John Roy Vesterholm
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
DK-1270 København K
Tel. 7015 9500
[email protected]
www.dtl.eu
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0004.png
Transportminister Thomas Danielsen
Justitsminister Peter Hummelgaard
Skatteminister Jeppe Bruus
4. september 2023
Styrk kontrollen med vejafgiften
Lastbiler skal om halvandet år betale en kilometerbaseret vejafgift i Danmark. Det bliver dermed mange
gange dyrere at køre lastbil end under det nuværende system med tidsbaserede vejbenyttelsesafgifter.
Det betyder, at kontrollen bliver endnu vigtigere end før, fordi unddragelse af vejafgiften medfører en
væsentlig konkurrenceforvridning.
Vi skriver som samlet transportbranche, fordi vi er bekymret for, at det vedtagne kontroltryk og
inddrivelsesmodel ikke er tilstrækkeligt til at sikre lige konkurrencevilkår og mindske risikoen for snyd.
Kontrol med vejafgiften
Vi anerkender, at metoden med digital kontrol baseret på nummerpladegenkendelse har potentiale til at
blive langt mere effektiv end kontrol udelukkende ifm. vejsidekontrollen. Desværre bliver potentialet
ikke indfriet med det kontroltryk, der er vedtaget. Seks faste kontrolpunkter og et tilsvarende antal
fleksible kontrolenheder er efter vores vurdering ikke nok til at holde et tilstrækkeligt højt kontroltryk
og dække det offentlige vejnet effektivt.
For at undgå
’sorte’ pletter på landkortet
mener vi, at antallet af både faste og fleksible kontrolenheder
skal forhøjes. Der bør som minimum være permanent kontrol ved alle de dansk-tyske grænseovergange,
ved Øresundsforbindelsen, ved alle færgehavnene med godsforbindelser til udlandet samt ved den
kommende Femern-forbindelse. Vi opfordrer også til, at politiets ANPG-kameraer og miljøzone-
kameraerne i byerne bliver inddraget i kontrollen med vejafgiften.
Vejafgiften står til at generere en merindtægt til staten i milliardstørrelsen. Vi mener, at der skal
prioriteres flere midler til mere kontrol, som i denne sammenhæng må udgøre en relativ lille
merinvestering for staten. Afgifterne behøver således ikke at stige som følge af, at man øger kontrollen.
Ser vi fx til Tyskland, er kontrollen af mauten langt mere omfattende, end den kontrol der lægges op til i
Danmark. Det er vores erfaring, at det høje kontroltryk i Tyskland er medvirkende til, at relativt få
undlader at betale mauten, og de der gør, løber en risiko for at blive stoppet og indkrævet manglende
betaling.
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Inddrivelse af bøder
Det er helt afgørende, at der er en effektiv inddrivelsesmodel af bøder for manglende betaling af
vejafgiften. Vi er stærkt bekymret for, at der sker en gentagelse af de massive udfordringer, der er med
inddrivelsen af parkeringsafgifter pålagt udenlandske lastbiler på motorvejsrastepladserne.
Vi anerkender, at der er bedre muligheder for at identificere udenlandske vognmand, der ikke har betalt
vejafgiften, end tilfældet er med parkeringsafgifterne, da kontrolmyndighederne kan bruge Eurocaris-
systemet. Men da flere lande ikke er med i Eurocaris-samarbejdet, vil der være tilfælde, hvor det
praktisk talt er umuligt at identificere skyldneren. Her bør Danmark samarbejde med de lande omkring
en løsning, der gør det muligt at udveksle de nødvendige oplysninger, inden lovgivningen træder i kraft.
Vi forudser og er meget bekymret for, at selvom myndighederne rent faktisk identificerer udenlandske
vognmænd, der ikke betaler vejafgiften, vil der blive store udfordringer med at inddrive bøden. Det
udgør et alvorligt problem for troværdigheden og opbakningen til den nye lovgivning. Det viser
udfordringerne på parkerings- og færdselsområdet med stor tydelighed. Virksomheder, der ikke betaler
vejafgiften, får en utilbørlig konkurrencefordel, som der bør arbejdes hårdt på at forhindre.
Vi opfordrer til, at myndighederne opprioriterer den administrative indsats på inddrivelsesområdet og
udnytter alle de værktøjer, som gældsinddrivelsesloven og andre danske og europæiske regelsæt på
området giver mulighed for.
Men det er næppe nok til at sikre en effektiv inddrivelsesmodel. Derfor foreslår vi, at politiet påtager sig
en rolle i inddrivelsen af ubetalte bøder i vejsidekontrollen. Det styrker kontrollen og sikrer, at bøden
bliver betalt, og det har samtidig en præventiv virkning, så flere betaler bøden i udgangspunktet.
Færdselsloven indeholder i dag regler om tilbageholdelse af køretøjer indtil forskyldte bøder er betalt,
eller der er stillet sikkerhed for betalingen. Bestemmelsen bliver dog langt fra anvendt. Vi mener, at
politiet bør anvende denne mulighed, hvis det kan konstateres, at et køretøj (trækkeren) har mindst 2-3
ubetalte bøder, hvor betalingsfristen er overskredet. For en effektiv kontrol kræver det, at de
nødvendige bødeoplysninger bliver koblet sammen med politiets ANPG-kameraer, så de kan stoppe
lastbilen.
Loft på antal rutebilletter
Bruger man en rutebillet til betaling af vejafgiften, er der mulighed for at ændre ruten, efter transporten
er afsluttet. I udgangspunktet er det hensigtsmæssigt, at der åbent for ændringer af hensyn til at sikre
fleksibiliteten og kunne tilpasse sig pludseligt opståede ruteændringer o.lign.
Men det åbner samtidig en risiko for, at rutebilletten bliver anvendt til at opnå en lavere vejafgift, der
ikke svarer til den faktiske kørte rute. Hvis der er et lavt kontroltryk, øges denne risiko, men selv med et
højt kontroltryk er risikoen til stede.
Vi anbefaler derfor, at der bliver indført et proportionalt loft over antallet af rutebilletter for en given
lastbil inden for en nærmere bestemt tidsperiode for at forhindre forsætligt misbrug.
Konklusion
For at sikre den nødvendige respekt for den nye vejafgift, skal der være et højt kontroltryk og en effektiv
inddrivelse fra 1. januar 2025. Efter vores opfattelse er det langt bedre at starte ud på et højt
kontrolniveau, som efterfølgende kan nedjusteres, hvis erfaringerne giver mulighed for det.
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0006.png
Branchens konkurrencekraft samt tillid og opbakning til den nye vejafgift afhænger af, at staten sikrer
en høj efterlevelse af reglerne. Vi stiller os naturligvis til rådighed for at drøfte muligheder om en styrket
kontrol og det videre arbejde.
Jesper Kronborg
Branchedirektør
Dansk Erhverv Transport
Erik Østergaard
Adm. Direktør
DTL - Danske Vognmænd
Martin Aabak
Adm. direktør
Danske Speditører
Stefan K. Schou
Adm. Direktør
ITD
Karsten Lauritzen
Branchedirektør
DI Transport
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0007.png
2. december 2024
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal
1220, København K
J.nr: 2024-2189
Sendt til: [email protected]
Høring over lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om
vejafgift.
DI Transport takker for muligheden for at afgive høring over lov om ændring af færdselsloven, lov
om Sund & Bælt Holding A/S og lov om vejafgift.
DI Transport vil indledningsvist gerne kvittere for formålet med lovforslaget, som er at øge
muligheden for at sikre, at vejafgiften opkræves effektivt for alle køretøjer, herunder også
udenlandske køretøjer. Som DI Transport har gjort opmærksom på under hele processen
forbundet med implementeringen af vejafgiften, er det nødvendigt at indføre en kontrol som
sikrer, at alle lastbiler, uanset oprindelsesland, betaler deres vejafgift. Derfor bakker DI Transport
op om forslaget om at nægte udenlandske køretøjer passage af faste forbindelser, i første omgang
Storebæltsforbindelsen. DI Transport noterer sig, at det udelukkende er det motordrevne køretøj,
som nægtes passage. Det er vigtigt, at der fremadrettet holdes fast i dette, således at det forbliver
muligt, at et køretøj uden forfaldne bøder og kontrolafgifter, kan hente en sættevogn, som et
tilbageholdt køretøj ikke kan køre videre med.
DI Transport noterer sig, at det med forslaget også gøres muligt at nægte et udenlandsk
motorkøretøj passage over Storebæltsforbindelsen ved ubetalte kontrolafgifter, herunder
parkeringsafgifter. Det fremgår af lovforslaget, at forslaget om at nægte køretøjer passage, som
følge af ubetalte parkeringsafgifter, skal ses som et middel til at opkræve og inddrive de
kontrolafgifter, som Færdselsstyrelsen udsteder til udenlandske chauffører for manglende
efterlevelse af parkeringsbestemmelserne på de statslige rastepladser på motorvejsnettet,
herunder bestemmelsen om tidsbegrænset parkering på 25 timer for lastbiler. DI Transport har
tidligere udtrykt, at 25-timers-reglen er problematisk for mange udenlandske køretøjer og deres
chauffører, som skal afholde det reducerede ugentlige hvil på 45 timer jf. køre- og
hviletidsreglerne. Derfor vil det efter DI Transports overbevisning være mere fordrende for
transportbranchen, at 25-timers-reglen afskaffes og det på danske rastepladser gøres muligt at
afvikle 45 timers hvil.
DI Transport noterer sig, at nægtelse af passage over Storebæltsforbindelsen ikke må resultere i
kødannelse. Hertil vil DI Transport opfordre til, at det tydeligt kommunikeres til branchen, hvordan
passagenægtelsen i praksis vil finde sted, så branchens aktører ved, hvordan de skal tilgå
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
betalingsanlægget ved Storebæltsforbindelsen i tilfælde, hvor andre køretøjer nægtes passage og
af den grund vil spærre baner ved betalingsanlægget. DI Transport noterer sig, at passagenægtelse
ikke gennemføres i perioder med særlig trængsel, hvor yderligere kødannelse ikke vil kunne
undgås. For eksempel i forbindelse med ferietrafik og højtider vil passagenægtelse ikke skulle
gennemføres.
DI Transport noterer sig, at bødeniveauet for ikke at have betalt vejafgift fordobles fra 4.500 kr. til
9.000 kr. Hertil vil DI Transport gerne gøre opmærksom på, at en bøde på 9.000 kr. som følge af en
simpel administrativ fejl er uproportionel høj.
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0009.png
Transportministeriet ([email protected])
Tinne Hjerrild Jakobsen ([email protected])
CFU svarer på høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov
om vejafgift
Sendt:
04-11-2024 13:42
Til:
Fra:
Titel:
CFU har ingen bemærkninger til ovennævnte høring
Med venlig hilsen
Tinne Hjerrild Jakobsen
Fuldmægtig
w
w
CFU
- Centralorganisationernes Fællesudvalg
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Direkte telefon 4224 1698
Mail:
[email protected]
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes du
venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at videregive
oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk/persondatapolitik
https://www.lc.dk/persondatapolitik
https://www.co10.dk/persondatapolitik
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0010.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
Gunnar Sørensen ([email protected])
Høringssvar
18-11-2024 10:41
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Vedr. sagsnummer 2024-2189.
Undertegnede har ingen kommentarer til ”Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af
køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af
vejafgiftsloven m.v.)”
Med venlig hilsen
Gunnar Sørensen
Formand
Dansk Automat Brancheforening
Tlf.: +45 40 35 55 33
E mail:.
[email protected]
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0011.png
Xenia Petrusjka Saxil Andersen ([email protected])
Jacob K. Clasen ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
Anna Vejlby Ib ([email protected])
Sv: Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om
vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for
overtrædelse af vejafgiftsloven m. (I...
Sendt:
07-11-2024 10:35
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Kære Ulla,
Mange tak for muligheden for at afgive høringssvar til journalnummer 2024-2189.
Danske Rederier har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Anna Vejlby Ib
Public Affairs Chefkonsulent
Politik og Analyse
M: +45 9299 3913
[email protected]
Amaliegade 33
DK-1256 København
From:
Xenia Petrusjka Saxil Andersen <[email protected]>
Sent:
Friday, November 1, 2024 5:46 PM
Subject:
Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om
vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse
af vejafgiftsloven m. (Id nr...
CAUTION:
This email originated from outside of the organization and may contain attachtments or links that could be
unsafe!.
Do
not click or download unless you know the content is safe.
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høring fra Transportministeriet over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt
Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet
for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.)
Eventuelle bemærkninger kan sendes til Transportministeriet
senest mandag den 2. december 2024
til
[email protected]
med angivelse af journalnummer 2024-2189.
Med venlig hilsen
Ulla Østergaard
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0012.png
Færdselskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 72267044
[email protected]
www.trm.dk
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0013.png
Transportministeriet ([email protected])
Christian Brandt ([email protected]), Xenia Petrusjka Saxil Andersen ([email protected])
Thomas Benjamin Johansen ([email protected])
VS: Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om
vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for
overtrædelse af vejafgiftsloven m. (Id n
Sendt:
29-11-2024 13:33
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Til
Transportministeriet
Tak for det modtagne udkast til lovforslag.
Finans og Leasing repræsenterer de langt de fleste leasingselskaber i Danmark og dermed også ejerne af
langt de fleste (danske) lastbiler, der kører på de danske veje. Vores medlemmer ejer ca. 35.000 ud af ca.
45.000 lastbiler i Danmark.
Som ejer af lastbilerne er vores medlemmer som bekendt solidarisk hæftende (med brugerne) for de
kommende vejafgifter.
Vores medlemmer har derfor en stor interesse i at brugerne af lastbilerne (dvs.
leasingtagerne/vognmændene) får betalt deres vejafgifter rettidigt og løbende, således at
ejerne/leasinggiver ikke kan pålægges, at betale for udbetalte vejafgifter jf. den solidariske hæftelse. Vi er
bekymrede for at ubetalte vejlafgifter kan hobe sig op i længere tid hos vognmanden og at store beløb i
sidste ende (evt. ved vognmands konkurs) skal betales af ejer/leasinggiver, uden at leasinggiver/ejer har
mulighed for at forhindre/forebygge dette.
Vores medlemmer (leasingselskaber og dermed ejere af størstedelen af lastbiler i DK) ønsker derfor et
værktøj til at kunne kontrollere, at leasingtager/lastbilsbruger løbende får betalt sine vejafgifter. Vi vil derfor
opfordre til, at der gives leasingselskaber adgang til at kunne få indsigt i om en vognmand/leasingtager har
betalt sine vejafgifter. Denne indsigt/adgang bør gives løbende ved indsigt i Sund og Bælts data om den
pågældende vognmand eller lastbil (evt. ud fra nummerplade) eller på konkret forespørgsel til Sund og
Bælt f.eks. om en konkret lastbil. Der kunne også tænkes en slags advarsel/notifikation når en vis mængde
udbetalte vejafgifter nås. Alternativt kunne der gives mulighed for at en vognmand kunne få dokumentation
fra Sund og Bælt på, at han ikke har udbetalte vejafgifter, hvilket vognmanden så kunne fremvise til
leasingselskabet.
I afsnittet i lovforslaget hvor man forslår at hæve bødenivauet fra 4.500 til 9.000 kr. står at bl.a. ”
Ved et
bødeniveau på 9.000 kr. pr. overtrædelse skal en ejer eller registreret bruger af et afgiftspligtigt køretøj
betale en idømt bøde eller vedtage et bødeforelæg….”
(lovforslagets side 26). Det bør her for god ordens
skyld nævnes (påmindes) om, at ejer ikke hæfter solidarisk for bøder jf. vejafgiftslovens § 16, stk. 1, jf. § 7,
stk. 1., 3. pkt. og § 8, stk. 1. 2. pkt.
Med venlig hilsen
Thomas Benjamin Johansen
Chefkonsulent, Finans og Leasing
Amaliegade 7
1256 København K
Tlf 27369019
[email protected]
www.finansogleasing.dk
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0014.png
Transportministeriet ([email protected])
Maria Caluza Bache ([email protected])
VS: Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om
vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for
overtrædelse af vejafgiftsloven m. (Id n
Sendt:
15-11-2024 08:57
Til:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede filer, som ikke er sikre.
Kære Ulla Østergaard
Trafik, Vej og Park har modtaget din henvendelse.
Da det hele drejer sig om kontrolafgifter ved storebæltsbroen, er der ikke noget vi finder relevant at lave høringssvar på.
Med venlig hilsen
Trafik, vej og park
HILLERØD KOMMUNE, By og Miljø
Telefon: 7232 2241
HILLERØD RÅDHUS | Trollesmindealle 27 | 3400 Hillerød | Telefon: 7232 0000 | hillerod.dk | CVR 29189366 | EAN nr
5798008307416
Vi behandler personoplysninger om dig - orientering om dine rettigheder.
Trafik, vej og park behandler personoplysninger om dig. Formålet med behandlingen er, at behandle din henvendelse om vejsager og grønne
områder. Det drejer sig om almindelige personoplysninger, så som navn, mailadresse, telefonnummer og adresse og i få tilfælde også følsomme
personoplysninger som f.eks. helbredsoplysninger. Oplysningerne stammer overvejende fra dig selv. Vi videregiver dine oplysninger til andre dele af
kommunen, så som opkrævningen, eksterne leverandører og andre myndigheder, hvis det er nødvendigt for behandlingen af din sag. Vi skal orientere
dig om, at du har ret til, at få indsigt i de oplysninger vi har registreret om dig, at få dine personoplysninger i en struktureret og maskinlæsbar form,
at få berigtiget urigtige oplysninger om dig, hvis vi er enige i, at de er urigtige, at få slettet oplysninger, hvis lovgivningen giver mulighed for det, at
gøre indsigelse mod en ellers lovlig behandling af dine personoplysninger, i visse tilfælde at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.
Behandlingen af dine personoplysninger sker i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e og artikel 9, stk. 2, litra g, hvis vi
behandler følsomme personoplysninger. Hillerød Kommune er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger. Vi kan på nuværende
tidspunkt ikke sige, hvor længe vi vil opbevare oplysningerne. Du har mulighed for at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi
behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på
www.datatilsynet.dk.
Hvis du har spørgsmål til vores behandling
af dine oplysninger, er du velkommen til at kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver på e-mail:
[email protected]
eller
telefon 7232 0000. Indeholder din henvendelse personfølsomme oplysninger, anbefaler vi, at du bruger digital post eller sender et brev til
Databeskyttelsesrådgiveren, Trollesmindealle 27, 3400 Hillerød.
Fra:
byogmiljo-email <[email protected]>
Sendt:
4. november 2024 13:18
Til:
Trafik Vej og park <[email protected]>
Emne:
VS: Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov
om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse
af vejafgiftsloven m. (Id n
Fra:
hillerod-email <[email protected]>
Sendt:
4. november 2024 13:14
Til:
byogmiljo-email <[email protected]>
Emne:
VS: Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov
om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0015.png
af vejafgiftsloven m. (Id n
Fra:
Xenia Petrusjka Saxil Andersen <[email protected]>
Sendt:
1. november 2024 17:46
Emne:
Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om
vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af
vejafgiftsloven m. (Id nr...
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høring fra Transportministeriet over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding
A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse
af vejafgiftsloven m.v.)
Eventuelle bemærkninger kan sendes til Transportministeriet
senest mandag den 2. december 2024
til
[email protected]
med angivelse
af journalnummer 2024-2189.
Med venlig hilsen
Ulla Østergaard
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Færdselskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 72267044
[email protected]
www.trm.dk
Såfremt Hillerød Kommune behandler personoplysninger om dig, kan du læse om dine rettigheder
her
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0016.png
Transportministeriet ([email protected])
Jan Hempel ([email protected])
VS: Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om
vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for
overtrædelse af vejafgiftsloven m. (Id n
Sendt:
04-11-2024 11:41
Bilag:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til forslag om ændring af færdselsloven, SogB-loven og
vejafgiftsloven.docx;
Til:
Fra:
Titel:
Til Transportministeriet.
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen.
Politiforbundets jr.nr. 2024-01132.
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
E-mail
+45 3345 5965
[email protected]
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her
https://www.politiforbundet.dk/om-
politiforbundet/politiforbundets-databeskyttelsespolitik
Denne e-mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E-mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e-
mailen ved en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e-mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.
På forhånd tak
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til
[email protected].
Det forudsætter dog, at du selv har adgang
til at sende fra sikkermail.
Fra:
Xenia Petrusjka Saxil Andersen <[email protected]>
Sendt:
1. november 2024 17:46
Emne:
Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S
og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af
bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m. (Id nr...
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høring fra Transportministeriet over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt
Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet
for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.)
Eventuelle bemærkninger kan sendes til Transportministeriet
senest mandag den 2. december
2024
til
[email protected]
med angivelse af journalnummer 2024-2189.
Med venlig hilsen
Ulla Østergaard
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Færdselskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0017.png
DK-1220 København K
Telefon +45 72267044
[email protected]
https://url12.mailanyone.net/scanner?m=1t6uo7-000000007Py-
30T1&d=4%7Cmail%2F90%2F1730479200%2F1t6uo7-000000007Py-
30T1%7Cin12d%7C57e1b682%7C25933027%7C13345177%7C67250623B95A3B95BA5DA5EE05775790&o=..
wwkrmdwt&s=TO8xmskVUv1_7YiumuiuM1rXoW8
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0018.png
Xenia Petrusjka Saxil Andersen ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
Transporterhvervets Uddannelser ([email protected])
SV: Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om
vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for
overtrædelse af vejafgiftsloven m. (Id n
Sendt:
04-11-2024 11:28
Til:
Fra:
Titel:
TUR har ingen bemærkninger til denne høring.
Med venlig hilsen
Annette Arrild Toft
Uddannelsessekretær
​Transporterhvervets Uddannelser
Tlf.:
Tlf. direkte:
E‑mail:
35878700
81454513
[email protected]
Personoplysninger - Sådan behandler vi dine oplysninger
Her
kan du læse om, hvordan vi behandler personoplysninger, hvilke oplysninger vi må bruge, og hvad dine rettigheder er.
Fra:
Xenia Petrusjka Saxil Andersen <[email protected]>
Sendt:
1. november 2024 17:46
Emne:
Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S
og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af
bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m. (Id nr...
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høring fra Transportministeriet over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt
Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet
for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.)
Eventuelle bemærkninger kan sendes til Transportministeriet
senest mandag den 2. december
2024
til
[email protected]
med angivelse af journalnummer 2024-2189.
Med venlig hilsen
Ulla Østergaard
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Færdselskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0019.png
Telefon +45 72267044
[email protected]
www.trm.dk
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0020.png
Transportministeriet ([email protected])
Henriette Kjær ([email protected])
SV: Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om
vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for
overtrædelse af vejafgiftsloven m. (Id n
Sendt:
06-11-2024 10:38
Til:
Fra:
Titel:
Hej Ulla
Tårnby kommune har ingen bemærkninger til det fremsendte.
Med Venlig Hilsen
Henriette Kjær
Trafik, Vej og Grønne byrum
TÅRNBY KOMMUNE
CENTER FOR BY, MILJØ OG KLIMA
AMAGER LANDEVEJ 76
2770 KASTRUP
TLF. 3247 1516
[email protected]
WWW.TAARNBY.DK
Fra:
Xenia Petrusjka Saxil Andersen <[email protected]>
Sendt:
1. november 2024 17:46
Emne:
Offentlig høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om
vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse
af vejafgiftsloven m. (Id nr...
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høring fra Transportministeriet over forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding
A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse
af vejafgiftsloven m.v.)
Eventuelle bemærkninger kan sendes til Transportministeriet
senest mandag den 2. december 2024
til
[email protected]
med angivelse
af journalnummer 2024-2189.
Med venlig hilsen
Ulla Østergaard
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Færdselskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0021.png
Telefon +45 72267044
[email protected]
www.trm.dk
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0022.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
Mette Lyster Knudsen ([email protected]), Helga Lund Laursen ([email protected])
Anders Raagaard ([email protected])
Høringssvar - sagsnr. 2024-2189
02-12-2024 11:14
Til Transportministeriet
Ved mail af 1. november 2024 har Transportministeriet hørt Dommerforeningen over udkast til forslag til lov om ændring
af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og
kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.).
Udkastet har været drøftet i Dommerforeningens bestyrelse.
De foreslåede ændringer vedrørende bødeniveauet og Sund & Bælt Holding A/S’ beføjelser over for udenlandske
køretøjer og førere er retspolitiske spørgsmål, som Dommerforeningen ikke ønsker at udtale sig om.
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2024-2189.
På vegne af
Mette Lyster Knudsen
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Med venlig hilsen
Anders Raagaard
Landsdommer
Vestre Landsret
Asmildklostervej 21
8800 Viborg.
Tlf.: + 45 99 68 80 00
www.VestreLandsret.dk
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0023.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Transportministeriet
Att.: Ulla Østergaard
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Den 2. december 2024
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov
om Sund & Bælt Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsre-
laterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtræ-
delse af vejafgiftsloven m.v.)
Dansk Erhverv har modtaget høringen d. 1. november 2024.
Når vejafgiften for lastbiler træder i kraft 1. januar 2025, er det afgørende, at der er et højt kon-
troltryk, en effektiv opkrævning og inddrivelse af bøder for manglende betaling samt et passende
sanktionsniveau, der tilskynder til regelefterlevelse.
Det har stor betydning for konkurrencesituationen, da afgiftsbetalingen for benyttelse af det dan-
ske vejnet vil mangedobles med indførslen af vejafgiften i forhold til den eksisterende ordning
(vignetten), og det forvrider konkurrencen, hvis ikke alle betaler vejafgiften.
Dansk Erhverv tager positivt imod lovforslaget.
Men vi bemærker samtidigt, at der kan gøres mere, når det kommer til øget kontrol og inddri-
velse, hvor sidstnævnte er altafgørende. Vi henviser i den forbindelse til brev af 4. september
2023 til transportministeren, justitsministeren og skatteministeren fra en samlet branche (som vi
endnu ikke har modtaget et svar på). Særligt bør politiet i vejsidekontrollen have en rolle ift. kon-
trollen og inddrivelsen af ubetalte bøder, ligesom politiets ANPG-kameraer bør anvendes. I hånd-
hævelsesøjemed giver det derfor ikke mening, at det med vejafgiftsloven
1
fra sidste år blev beslut-
tet, at politiets vejsidekontrol ikke længere er en del af håndhævelsen af vejafgiftsordningen. Det,
mener Dansk Erhverv, bør ændres.
Passagenægtelse
Dansk Erhverv anerkender, at inddrivelse af ubetalte kontrolafgifter og bøder pålagt udenlandske
køretøjer er en udfordring for de danske myndigheder.
1
Lov nr. 763 af 13/06/2023.
Deres ref.: Sags-nummer 2024-2189
[email protected]
Side 1/3
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
DANSK ERHVERV
Dansk Erhverv støtter derfor forslaget om at give Sund & Bælt Holding A/S mulighed for at nægte
udenlandske køretøjer passage af faste forbindelser, hvis der til køretøjet er knyttet forfaldne kø-
retøjsrelaterede kontrolafgifter og bøder, eller køretøjet tidligere har benyttet forbindelsen uden
at betale.
Foruden lastbiler er der også udfordringer med udenlandske bussers ubetalte bøder, så Dansk Er-
hverv tager godt imod, at busser også er omfattet.
Vi noterer os, at ordningen omfatter køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter indenfor trans-
portministerens ressortområde, herunder navnlig færdselsloven (fx p-afgifter på motorvejsraste-
pladser), og på andre ministerområder, hvor bl.a. nævnes skatteministerens (vejafgiftsbøder) og
miljøministerens (miljøzonebøder) ressort.
Dansk Erhverv mener, at passagenægtelsen både vil have en præventiv effekt, der tilskynder til at
betale vejafgiften, ligesom tiltaget vil have en reel effekt på opkrævningen af bøder og afgifter,
hvilket er positivt.
Vi hæfter os dog ved, at passagenægtelsen er knyttet til det pågældende udenlandske køretøj, som
har en ubetalt afgift eller bøde. Det er ejeren/brugeren af det udenlandske køretøj (fx en uden-
landsk transportvirksomhed), som i sidste ende hæfter for det skyldige, og derfor bør man gøre
inddrivelsen mere effektiv ved, at spærrelisten omfatter alle den udenlandske transportvirksom-
heds køretøjer, når der til blot ét af køretøjerne eksempelvis er knyttet en ubetalt bøde for mang-
lende betaling af vejafgiften. Relevante informationer kan indhentes fra EETS-providerne eller
IMI-systemet eller ved at udnytte CBE-direktivets muligheder.
Ifølge lovforslaget vil et køretøj være på spærrelisten i seks måneder, hvorefter fordringen bliver
tilbagegivet til fordringshaveren eller sendt til Gældsstyrelsen. Dansk Erhverv mener, at opkræv-
ningsperiodens (tiden på spærrelisten) skal være længere, fx 12 eller 18 måneder.
Vi noterer os, at muligheden for passagenægtelse vil gælde på faste forbindelser (broer og tunne-
ler), som Sund & Bælt Holding A/S til enhver tid måtte drive. For øjeblikket vil det sige Store-
bæltsforbindelsen
som det ifølge lovforslaget er hensigten at indføre passagenægtelsen på
men det er ikke begrænset hertil, da muligheden også vil gælde på andre faste forbindelser, som
Sund & Bælt Holding A/S måtte komme til at drive. Vi noterer os, at Transportministeriet har op-
lyst, at muligheden ikke vil dække Øresundsbroen, da det er Øresundskonsortiet, der driver
denne forbindelse.
Det fremgår af lovforslagets forslag til ny § 120 c, stk. 4 i færdselsloven, at
”Reglen
i stk. 3, 1. pkt.,
finder ikke anvendelse med hensyn til
førere,
der er hjemmehørende i Finland, Island, Norge
eller Sverige.”
Går bestemmelsen på føreren af køretøjet eller på selve køretøjet. Hvad gælder fx,
hvis der er tale om en litauisk indregistreret lastbil med en finsk chauffør? Og hvad gælder i den
omvendte situation med en finsk indregistreret lastbil og en litauisk chauffør?
Det er vigtigt, at passagenægtelse ikke fører til kødannelse på Storebæltsbroen, og det er godt, at
der i lovforslaget er fokus på, at det skal undgås ved at fastlægge procedurer mv. herfor. Det bør
der findes en praktisk løsning på.
Side 2/3
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
DANSK ERHVERV
Det er også vigtigt, at det bliver let tilgængelig for den udenlandske fører at betale det skyldige be-
løb.
Forhøjelse af vejafgiftsbøder
Med lovforslaget lægges der op til at hæve bødeniveauet fra 4.500 kr. til 9.000 kr. for manglende
betaling af vejafgiften for lastbiler. Bødeniveauet på 4.500 kr. blev fastsat i vejafgiftsloven fra juni
2023, men foreslås nu hævet.
Dansk Erhverv er enig i Transportministeriets overvejelser omkring, at bødeniveauet skal være
passende i forhold til tilfælde af systematisk snyd, men at bødeniveauet omvendt ikke må blive for
højt i forhold til mere enkeltstående fejl og forglemmelser. Afgiftsbetalingen for benyttelse af det
danske vejnet kommer for en gennemsnitlig lastbil til at blive mangedoblet, og der skal være et
passende sanktionsniveau, der virker afskrækkende og tilskynder til betaling. Dansk Erhverv støt-
ter op om at forhøje det vejledende bødeniveau til 9.000 kr. Det kan overvejes at indføre gentagel-
sesvirkning for køretøjet.
På opfordring fra Dansk Erhverv blev det på seneste interessentmøde med Sund & Bælt i novem-
ber drøftet, om data vedr. vejafgiftsbetalingen, herunder opgørelser vedr. ubetalte bøder, kunne
lægges offentligt frem. Sund & Bælt tilkendegav, at de var positive overfor for idéen, men at det
også måtte bero på ministeren og ministeriets holdning. Dansk Erhverv skal derfor opfordre til, at
alle interessante data, statistikker og oplysninger vedr. vejafgiften bliver lagt offentligt frem.
Med venlig hilsen
Kristian Baasch Pindbo
Fagchef for tung transport
Side 3/3
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0026.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Transportministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
27. november 2024
J.nr.: 24/29888-2
Sagsbehandler: Lars B Olesen
Transportministeriet har ved brev af 1. november 2024 (sagsnr. 2024-2189) anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt
Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse
af bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0027.png
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København
Sendt pr. mail til
[email protected]
København, 2. december 2024
Høringssvar vedr. udkast til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S
og lov om vejafgift
Dansk PersonTransport (DPT) vil gerne indledningsvis takke Transportministeriet for det tilsendte
lovforslag. Bedre håndhævelse af udenlandske køretøjers forseelser i Danmark er af stor
betydning for den danske persontransportbranche, og vi anser derfor lovforslaget som et korrekt
og nødvendigt initiativ.
Vi har med interesse noteret os, at lovforslaget sigter mod at forbedre håndhævelsen over for
udenlandske køretøjer, især inden for godstransportsektoren. Dog bemærker vi, at udenlandske
busser ikke eksplicit nævnes i lovforslaget.
Vi har forståelse for, at de forbedrede håndhævelsesmuligheder for Sund & Bælt i lovforslaget
kommer på baggrund af de nye vejafgifter, som persontransportbranchen ikke er omfattet af.
Imidlertid er vi i tvivl om lovens anvendelsesområde med hensyn til håndhævelse af udenlandske
bussers forseelser i Danmark.
Det er afgørende for os, at hjemlen i lovforslaget også omfatter bøder udstedt til udenlandske
busser. Det er velkendt, at der er betydelige udfordringer med særligt udenlandske bussers
overholdelse af de danske miljøzoneregler, men også overtrædelser af andre love, såsom
færdselsloven, volder problemer.
Vi vil derfor opfordre til, at det i lovforslagets bemærkninger gøres eksplicit, at de forbedrede
håndhævelsesmuligheder også gælder for udenlandske busser. Det vil bidrage til klarhed og
sikre, at der ikke er tvivl om lovens anvendelsesområde.
Med venlig hilsen
Jens Hvid Bang
Kommunikations- og sektorchef
Dansk PersonTransport
[email protected]
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0028.png
Østre Landsret
Præsidenten
Transportministeriet
Sendt til: [email protected]
J.nr.: 24/27654-2
5. november 2024
Sagsbehandler: Dorte Hansen
Dir. tlf.:
Mail: [metadata fra Public]
Transportministeriet har ved brev af 1. november 2024 (sagsnr. 2024-2189) anmodet om eventuelle
bemærkninger til lovudkast om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om
vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for
overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Carsten Kristian Vollmer
arsten
Ellen Busck Porsb
Porsbo
Østre Landsrets Plads 1, 2150 Nordhavn • Tlf. 99 68 62 00 • Mail: [email protected] • Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) • EAN 5798000161214
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0029.png
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Jeres ref.: 2024-2189
Dato: 26-11-2024
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og
lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af
bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.)
ITD takker for fremsendte høring og muligheden for at give bemærkninger hertil.
Generelt støtter ITD op om, at der skal sikres en effektiv håndhævelse af reglerne, samt at bøder også
effektivt kan inddrives. Dette gælder ikke kun i forhold til vejafgiften, men også på andre områder som
også nævnt i forslaget. En effektiv men samtidig fleksibel håndhævelse er nødvendig i forhold til at sikre
lige konkurrencevilkår. ITD frygter dog, at dele af forslaget kan modvirke den lige konkurrence.
Ligeledes skal vi generelt bemærke, at hindring af passage ikke bør skabe unødvendig kø for øvrige
trafikanter på forbindelserne, der er en del af den vigtige infrastruktur i Danmark.
I forhold til de enkelte bestemmelser har ITD følgende bemærkninger:
Færdselsloven
Nr. 1, § 120 c:
Det fremgår af bestemmelsen, at Sund & Bælt varetager opgaver angående opkrævning, hvor både
køretøjet såvel som
føreren
og andre, der måtte hæfte for en køretøjsrelateret kontrolafgift er
hjemhørende i udlandet.
Det er vigtigt for den præventive effekt, at der også findes en inddrivelsesmulighed for kontrolafgifter og
bøder. Her kan dette være et tiltag til at sikre bedre inddrivelse, men tiltaget kan ikke stå alene.
ITD bemærker, at denne bestemmelse kan forstås således, at § 120c kun finder anvendelse i tilfælde,
hvor afgiften (eller bøden efter stk. 3 og 5) også påhviler føreren. ITD skal opfordre til, at bestemmelsen
præciseres således, så det klart fremgår, at det ikke kun er i tilfælde, hvor føreren også hæfter for den
køretøjsrelaterede afgift eller bøde. Det kan således overvejes, om der bør skelnes mellem tilfælde, hvor
fører og ejer/bruger hæfter for beløbet og tilfælde, hvor alene bruger/ejer hæfter for beløbet.
1
/
5
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0030.png
For så vidt angår stykke 4, bør det overvejes, om dette kan give udfordringer i tilfælde, hvor føreren fører
et køretøj hjemhørende udenfor Skandinavien, og hvor bøden ikke påhviler føreren men eksempelvis en
udenlandsk ejer eller bruger af køretøjet.
ITD bemærker, at det er køretøjets registrerede ejer eller bruger, som hæfter for betaling af vejafgiften.
Det vil også være ejeren eller brugeren, som kan pålægges bøder for manglende betaling.
ITD skal yderligere bemærke, at såfremt køretøjet er solgt til en ny ejer, som er i god tro, bør dette ikke
medføre passagenægtelse for denne nye ejer.
I forhold til spærreperioden på seks måneder, tvivler ITD dog på, om dette er tilstrækkeligt
særligt for
køretøjer, der kun lejlighedsvist kommer til Danmark.
Lov om Sund & Bælt Holding A/S
Nr. 1, Nr. 2
ITD har ingen bemærkninger hertil.
Nr. 3
ITD støtter generelt muligheden for at afvise de pågældende køretøjer, hvis der er knyttet udestående
fordringer for passage af forbindelserne til køretøjet. Det kan dog overvejes, om det ikke vil være
hensigtsmæssigt at indføre en undtagelse, såfremt køretøjet er solgt, hvor fordringen altså hverken
påhviler den nuværende ejer eller fører.
Nr. 4
I forhold til effektiviteten af tiltaget kan ITD støtte, at der anvendes udstyr til overvågning i det omfang,
dette er nødvendigt, således dette håndteres korrekt og forsvarligt i forhold til sikring af databeskyttelse.
Nr. 5
ITD kan støtte, om bestemmelserne om nummerpladegenkendelse og tv-overvågning udvides til også at
omfatte den indførte passagenægtelse og opkrævningsordning.
Lov om vejafgift
Nr. 1
Der foreslås en fordobling af bødetaksten fra 4.500 DKK til 9.000 DKK per 24 timer. ITD kan ikke støtte
dette forslag, da det kan komme til at ramme vognmænd hårdt, som forsøger at overholde lovgivningen.
Det fremgår af loven, at overtrædelse straffes med bøde uanset, om overtrædelsen er begået uagtsom
eller forsætlig. Der er således i selve lovteksten ikke taget hensyn til, om overtræder har til hensigt at
snyde (eksempelvis køre helt uden køretøjsenhed) eller uagtsom (chaufføren har ikke opdaget, at
enheden har mistet strøm eller forbindelse). ITD mener, at det bør afspejle sig i bødeniveauet, hvorvidt
overtrædelsen er forsætlig eller uagtsom, og sanktionen bør gradueres efter de konkrete forhold.
2
/
5
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0031.png
I forslaget fremgår det, at efterlevelsen vil afhænge af sandsynligheden for at blive opdaget i løbet af et
år sammenholdt med bødestørrelsen. Dette er ITD grundlæggende ikke uenig i.
Videre fremgår det, at ved en bøde på 4.500 DKK, vil køretøjet skulle vedtage eller idømmes en bøde 11
gange årligt, før det kan betale sig at købe vejafgift, hvis der regnes med en årlig betaling på 48.000 DKK i
vejafgift. Det fremgår ikke, hvor mange kilometer denne betaling er udregnet efter, men med en pris på
1 DKK per km for et køretøj mellem 18 og 32 tons i CO2-emissionsklasse 1, vil det svare til 48.000 km i
løbet af det pågældende år.
Hæves bøden til 9.000 DKK per overtrædelse vil det ved samme årlige betaling kræve, at der pålægges en
bøde seks gange årligt, for det økonomisk kan forsvare sig at betale vejafgift. Det bemærkes endvidere i
forslaget, at seks overtrædelser på et år forekommer som et højt tal.
ITD bemærker, i forhold til det brugte eksempel, at såfremt der undlades at betale vejafgift for 48.000
DKK svarende til 48.000 kørte kilometer, så bør kontrollen være så effektiv, at køretøjet snuppes af
kontrollen langt mere end seks eller skyld 11 gange. Det må tilstræbes, at køretøjet fanges af enten den
stationære eller mobile kontrol mindst en gang per 24 timer. Det reelle antal registrerede overtrædelser
bør således være langt højere end seks eller 11, hvis der i det anvendte eksempel slet ikke betales
vejskat. Regnes der med 300 kørte kilometer på vejafgiftsbelagt strækning i eksemplet, så vil det svare til
160 dages kørsel i Danmark. Hvis køretøjet fanges i mobil eller stationær kontrol bare 100 af disse dage,
så vil det medføre en samlet bøde på 450.000 DKK eller 900.000 DKK.
Forhåbentlig og forudsat at inddrivelsen også er mulig, så vil ejer eller bruger af køretøjet dog blive
afskrækket af de modtagne bøder, inden der køres så mange dage uden at betale vejafgift.
ITD frygter dog at den høje bødesats kan få væsentlig negativ betydning for vognmænd, der prøver at
overholde reglerne, men hvor der sker fejl. Denne hypotese bygger ITD på sin store erfaring med
vejafgift i udlandet og fejl, der kan ske i forbindelse med eksempelvis benyttelse af køretøjsenheder eller
rutebilletter.
Et eksempel kan være en vognmand, der har en køretøjsenhed i alle biler. Chaufførerne er instrueret i at
holde øje med, om enheden virker. En chauffør får dog ved en fejl skubbet til ledningen, så strømmen
går. Chaufføren opdager ikke, trods arbejdsgivers instruktion, at boksen ikke længere er aktiv, før der er
gået fem dage. Da chaufføren og vognmand er i god tro, prøver chaufføren ikke at omgå kontrolpunkter
og bliver derfor taget i kontrollen hver dag. Den samlede bøde efter forslaget vil her være 45.000 DKK.
Den ”omgåede” afgift vil ved en sats på 1
DKK per km og en daglig kørsel på 300 km på det omfattede
vejnet være 1.500 DKK. ITD mener ikke, at en bøde på 45.000 DKK for en fejlagtig, manglende betaling på
1.500 DKK er proportionel.
Tages der samme eksempel, men hvor perioden, hvor chaufføren ikke er opmærksom på enhedens
strøm/signal er 14 dage, vil bøden være 126.000 DKK og den manglende betalte afgift 4.200 DKK. Det
mener vi ingenlunde er proportionelt.
Yderligere har ITD også betænkeligheder med eventuel sanktion i forbindelse med fejlagtig registrering
af køretøjets vægt og CO2-emissionsklasse. Vi er naturligvis enige i, at det ikke skal kunne betale sig i ond
tro at registrere sine køretøjer i en billigere klasse for at spare penge.
Vi er dog betænkelige ved, om der er tilstrækkelig sikkerhed for at vognmænd, der ved en fejl har
registreret forkert klasse, ikke pålægges store bøder. Dette gælder særligt, når registreringerne langt hen
3
/
5
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0032.png
ad vejen bygger på motorregistret, hvor vi desværre kan konstatere, at der forefindes mange fejlagtige
registreringer af blandt andet CO2-emissionsklasse. Hertil skal vi også bemærke, at vi ultimo november
stadig mangler at få registreret mange køretøjers CO2-emission i registret, hvilket stort set ikke giver
vognmændene tid til at verificere, om disse oplysninger er korrekte.
Vi bemærker, at det i svaret til spørgsmål ni fremgår, i forbindelse med behandling af L23, at Sund & Bælt
ved stikprøvekonto vil lave kontrol af vægt og CO2-emissionsklasse. Ligeledes fremgår det, at Sund &
Bælt vil gøre brug af tre muligheder:
- Kontakte vognmand via EETS-udbyder om forkert angivelse med advarsel om konsekvenserne
ved ikke at få det rettet.
- Spærre køretøjsudstyr således, at vognmand er tvunget til at bruge en rutebillet.
- Lave en politianmeldelse.
ITD bemærker, at der ikke synes at være retningslinjer for, hvornår særligt de to sidste tiltag kommer i
brug, og der mangler retlig sikkerhed for, at der ikke pålægges (store) bøder ved mere enkeltstående
fejlregistreringer.
ITD glæder sig dog over, at et af tiltagene er dialog
altså at vognmanden eller anden ejer/bruger
kontaktes for at tilrette angivelserne. Dette bør som udgangspunkt være det primære tiltag
særligt i
starten, hvor systemet er nyt for alle, og hvor der formentlig kommer mange ændringer i systemet. ITD
gør her også opmærksom på, at en ændring af angivelsen i forbindelse med en ændring i Motorregistret
vil kræve et registreringssyn, hvorfor der i forvejen er omkostninger hertil.
Generelt skal ITD opfordre til, at man lader sig inspirere af andre lande, hvor der er et gradueret
sanktionssystem. Vi kan eksempelvis her nævne Tyskland og Belgien. Sidstnævnte måtte, i forbindelse
med indførelse af kilometerbaseret vejafgift, også efterfølgende tilpasse bødeniveauet, så det blev
gradueret.
Der kan her nævnes den flamske skattelov, hvor overtrædelserne deles op i fire kategorier (artikel
3.18.0.0.1) for henholdsvis:
- Gruppe A
bøde på 1.000 EUR (manipulation af enheden eller forfalskning af dokumenter)
- Gruppe B
bøde på 800 EUR (ingen køretøjsenhed eller aftale indgået for køretøjet)
- Gruppe C
bøde på 500 EUR (enhed ikke aktiv, enhed registreret på andet køretøj eller
manglende signal på enheden)
- Gruppe D
bøde på 100 EUR (andre forhold).
I tilfælde af, det er første overtrædelse inden for et kalenderår, kan en gruppe-C bøde nedsættes til 250
EUR.
Ligeledes kan bøden reduceres, hvis der er tale om flere ens overtrædelse inden for en begrænset
periode, og såfremt den ansvarlige er i god tro.
På baggrund af ovenstående kan ITD ikke støtte et generelt vejledende bødeniveau på 9.000 DKK. Dette
uanset om det efter bemærkningerne i udkastet i sidste ende beror på domstolenes vurdering. Dels så
kræver det, at vognmanden skal gå hele vejen videre til domstolene, hvilket giver ekstra administrativt
arbejde, medfører advokatomkostninger og er oftest underlagt en lang sagsbehandlingstid. Dertil
kommer, at det er vores erfaring, at domstolene stort set aldrig afviger fra de vejledende bødesatser
4
/
5
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0033.png
uanset hvad der måtte være af formildende omstændigheder. En fravigelse i nedadgående retning synes
således kun at være en teoretisk og ikke reel mulighed.
Med venlig hilsen
ITD
Maria Feldberg
Chefjurist
5
/
5
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0034.png
Dato
Side
2. december 2024
1 af 2
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Att.: Ulla Østergaard
Høringssvaret er sendt til
[email protected]
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding
A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og
forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.), j.nr. 2024-2189
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om vejafgift.
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Generelle bemærkninger
Landbrug & Fødevarer bakker op om en effektiv kontrol af vejafgiften, så den ikke ender med at
være konkurrenceforvridende. Landbrug & Fødevarer er dog bekymret for ændringen af
bødeniveauet, som ændres allerede inden, at afgiften er trådt i kraft, og der er erfaringer med
afgiften. Dertil kommer, at det ikke alene er bødestørrelsen, men også antallet af kontroller, der er
afgørende for en effektiv kontrol.
Landbrug & Fødevarer kan forstå, at alle lastbiler endnu ikke er indplaceret ift. CO2-
emissionsklasse i Motorregistret. Landbrug & Fødevarer finder det meget problematisk, at det først
forventes, at alle lastbilers emissionsklasse er registreret i Motorregistret primo/medio december.
Der er dermed ikke lang tid fra, at virksomhederne kender CO2-emissionsklasserne til, at afgiften
træder i kraft. Dertil kommer, at der kan være fejl i registreringen i Motorregistret, som efterlader
virksomhederne med begrænset mulighed for at sikre en korrekt indplacering, inden afgiften træder
i kraft. Det finder L&F særdeles problematisk.
Specifikke bemærkninger
Bødeniveau
Med lovforslaget foreslås det at forhøje bøden fra 4.500 kr. til 9.000 kr. Landbrug & Fødevarer
bakker op om effektiv kontrol for både danske og udenlandske køretøjer. Det er ikke alene
bødestørrelsen, der har betydning for en effektiv kontrol, men også kontroltrykket. Der skal også
afsættes ressourcer, så de virksomheder, der snyder med afgiften, bliver opdaget. Landbrug &
Fødevarer mener ikke, at der skal kunne spekuleres i at undgå at betale afgiften og i stedet betale
bøden. Det kan tale for et højere bødeniveau end hidtil fastlagt. Men et højere generelt bødeniveau
rammer også de virksomheder, som gør, hvad de kan, for at overholde reglerne, men som kan
opleve tekniske udfordringer med køretøjsudstyret eller generelle opstartsproblemer. Det finder
Landbrug & Fødevarer problematisk.
Landbrug & Fødevarer havde gerne set, at bøden differentieres efter overtrædelsens karakter og
antallet af overtrædelser. Landbrug & Fødevarer er bekymret for, at de lastbiler, som gerne vil
overholde reglerne, men hvor der er udfald med det tekniske udstyr, vil blive hårdt ramt af det
foreslåede højere bødeniveau.
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974638_0035.png
Side 2 af 2
Der er tale om en ny afgift, som opkræves og afregnes på en anden måde end andre afgifter,
ligesom afgiften kræver installering af køretøjsudstyr i bilerne. Landbrug & Fødevarer havde derfor
gerne set, at der var erfaringer med udstyr og kontrol før, at der blev taget stilling til, om
bødeniveauet skulle ændres. Landbrug & Fødevarer skal opfordre til, at der i forbindelse med
indfasningen (3-6 måneder) kun udskrives bøder, når køretøjsudstyret ikke er monteret, eller der
sker bevidst snyd.
Helt overordnet skal Landbrug & Fødevarer opfordre Transportministeriet til at genoverveje et
generelt højere bødeniveau til fordel for et system, der er mere differentieret.
Landbrug & Fødevarer skal endvidere opfordre til, at situationer, hvor der er kortere udfald på
køretøjsudstyr, ikke medfører bøde.
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Trine Rex Christensen
Chefkonsulent
Erhverv
M +45 4024 9064
E [email protected]