Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K.
Deres ref.: 2024-2189
Vor ref.: 24-269
Dato: 2.12.2024
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om Sund &
Bælt Holding A/S og lov om vejafgift (Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og
kontrolafgifter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven
m.v.)
DTL-Danske Vognmænd (DTL) har følgende bemærkninger til ovennævnte høring:
Generelle bemærkninger
DTL er enige i, at der er helt afgørende for den præventive effekt af bøder og kontrolafgifter på
færdselsområdet, at de bagvedliggende regler er underlagt en effektiv kontrol og håndhævelse, og at
dette også sker i forhold til udlændinge, som under ophold i Danmark er blevet idømt eller pålagt for
overtrædelse af danske regler.
Efter DTLs opfattelse så opfyldes dette formål langt fra ved nærværende udkast til lovforslag.
I den forbindelse skal DTL henvise til vedlagte fællesbrev af 4. september 2023 fra transportbranchen
til transportministeren, justitsministeren og skatteministeren.
Der bør være permanent kontrol ikke kun ved Storebæltsforbindelsen, men også ved alle dansk-tyske
grænseovergange, ved Øresundsforbindelsen, ved alle færgehavne med godsforbindelse til udlandet,
samt ved den kommende Femern-forbindelse.
I den forbindelse skal det bemærkes, at ifølge bemærkninger til lovforslaget så er det kun ca. 20 pct.
af godstrafikken med lastbil, som passerer Storebæltsforbindelsen, som er udenlandsk.
Effektiv inddrivelse
Politiet bør have en rolle i kontrollen, håndhævelsen og inddrivelse, og der bør ikke alene være tale
om en administrativ kontrol. Politiets ANPG-kameraer bør inddrages i kontrollen og håndhævelsen.
Ved vejsidekontrol bør Politiet kontrollere for manglende betaling af bøder og kontrolafgifter, og i
givet fald tilbageholde køretøjet, indtil der er betalt eller stillet sikkerhed for betalingen. Der bør også
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
DK-1270 København K
Tel. 7015 9500
www.dtl.eu