Transportudvalget 2024-25
L 131 Bilag 1
Offentligt
2974637_0001.png
HØRINGSNOTAT
December 2024
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og vejafgiftsloven
(Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgif-
ter og forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af vej-
afgiftsloven m.v.)
1.
2.
Indholdsfortegnelse
Høringen ................................................................................... 1
1.1.
1.2.
2.
2.1.
2.2.
Høringsperiode ................................................................. 1
Hørte myndigheder, organisationer m.v. ......................... 2
Generelle bemærkninger til lovforslaget .......................... 8
Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ......... 9
Passagenægtelse ....................................................... 9
Køretøjer omfattet af passagenægtelse ................... 10
Øget kontrol ............................................................. 11
Opkrævningsperioden ............................................. 11
Forebyggelse af kødannelse ..................................... 12
Forhøjelse af vejledende bødeniveau ...................... 12
Adgang til oplysninger om skyldnere ......................14
Høringssvarene ........................................................................ 7
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
2.2.4.
2.2.5.
2.2.6.
2.2.7.
3.
Lovforslaget i forhold til lovudkastet ...................................... 15
2.
1.1.
Høringen
Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om
Sund & Bælt Holding A/S og vejafgiftsloven (Opkrævning af køre-
tøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og forhøjelse af bødeni-
veauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.) har i perioden fra
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0002.png
Side 2/15
den 1. november 2024 til den 2. december 2024 (31 dage) været
sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 5. november 2024 endvidere sendt
til Transportudvalget til orientering.
Herudover blev
udkastet til lovforslag
offentliggjort på Hørings-
portalen den 5. november 2024.
1.2.
Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag. Det bemærkes, at oversigten
er tilpasset i forlængelse af enkelte høringsparters orientering om
navneskift, således at høringsparternes nye navne indgår. Hørings-
parter, som er ophørt, er ikke medtaget.
Der er ikke myndigheder, organisationer m.v., som på egen foran-
ledning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Hørings-
svar
modtaget
Bemærk-
ninger
Ingen be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at
afgive hø-
ringssvar
3F Fælles Fagligt Forbund
Advokatsamfundet
Akademikerne
Aluminium Danmark
AMU Transport Danmark
Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd
Arbejdsgiverforeningen KA
Arbejdsgiverforeningen for
Transport og Logistik (ATL)
Arbejdstilsynet
Arriva Danmark A/S
ATAX Arbejdsgiverforening
for persontransport
AutoBranchen Danmark
Associationen Dansk Bio-
brændsel (ADB)
AUTIG - Autobranchens
Handels- og Industrifor-
ening i Danmark
AutocamperRådet
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0003.png
Side 3/15
BAT
BAT-Kartellet
Bilbranchen
Bilsynsbranchen
Blik- og Rørarbejderforbun-
det
Borger- og retssikkerheds-
chefen i Skatteforvaltningen
Brancheforeningen af Dan-
ske Distributionsvirksom-
heder
Brancheforeningen Cirku-
lær
Brintbranchen
Byggeriforeningen
Business Danmark
Campingbranchen
Carta
Centralforeningen af Taxi-
foreninger i Danmark
(C.A.T.)
Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU)
Cevea
COWI
Cyklistforbundet
DAKOFA (Dansk Kompe-
tencecenter for Cirkulær
Omstilling)
Danmarks Frie Autocam-
pere (DFAC)
Danmarks Motor Union
(DMU)
Danmarks Naturfrednings-
forening (DN)
Danmarks Statistik
Danmarks Tekniske Univer-
sitet
Transport
Dansk Agroindustri
Dansk Aktionærforening
Dansk Arbejdsgiverforening
(DA)
Dansk AutoGenbrug
Dansk Automat Branche-
forening (DAB)
Dansk Automobil Sports
Union
Dansk Bilforhandler Union
Dansk Byggeri
Dansk Ejendomsmægler
forening
X
X
X
X
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0004.png
Side 4/15
Dansk Elbil Alliance
Dansk Erhverv (DE)
Dansk Erhvervsfremme
(DEF)
Dansk Fjernvarme
Dansk Forening for Inter-
national Motorkøretøjsfor-
sikring (DFIM)
Dansk Gartneri
Dansk Gasteknisk Center
Dansk Handicap Forbund
Dansk Industri (DI)
Dansk Kørelærer-Union
Dansk Maskinhandlerfor-
ening
Dansk Metal
Dansk Methanolforening
Dansk Mobilitet
Dansk Offshore
Dansk PersonTransport
Dansk Solcelleforening
Dansk Standard
Dansk Told- og Skattefor-
bund
Dansk Transport og Logi-
stik (DTL)
Dansk Ungdoms Fællesråd
Dansk Vand- og Spilde-
vandsforening
Dansk Vejforening
Danske Advokater
Danske Handicaporganisa-
tioner
Danske Havne
Danske Kørelæreres Lands-
forbund (DKL)
Danske Maritime
Danske Motorcyklister
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Speditører
Danske Synsvirksomheder
DANVA
Datatilsynet
DBU
De Danske Bilimportører
De Samvirkende Købmænd
Den Danske Dommerfor-
ening
Det Centrale Handicapråd
Det Faglige Hus
X
X
X
X
X
X
X
X
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0005.png
Side 5/15
DI Transport
Dommerfuldmægtigfor-
eningen
Domstolsstyrelsen
DTL - Danske Vognmænd
Dækbranchen Danmark
Eksportrådet
Emballageindustrien
ERFAgruppen Bilsyn
Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation (FH)
FALCK Danmark A/S
Finans Danmark
Finans og Leasing
Finansforbundet
FOA
Fodgængerforbundet
Forbrugerrådet
FORCE Technology
Foreningen af Danske Skat-
teankenævn
Forenede Danske Motor-
ejere (FDM)
Foreningen af Frie Kørelæ-
rere
Foreningen af Offentlige
Anklagere
Foreningen af Vognimpor-
tører i Danmark
Foreningen Tekniske Kon-
sulenter for Vejtransport
Forhandlingsfællesskabet
(SHK og KTO)
Forsikring & Pension
Frie Danske Lastbilvogn-
mænd (FDL)
Frie Funktionærer
FSR
Danske revisorer
Friluftsrådet
Fynbus
GAFSAM
GLS Danmark
Green Power Denmark
Grundejeren.dk
Havarikommissionen for
vejtrafikulykker
HK Trafik og Jernbane
Ingeniørforeningen (IDA)
Institut for Menneskeret-
tigheder
X
X
X
X
X
X
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0006.png
Side 6/15
Institut for miljø, samfund
og rumlig forandring
Ros-
kilde Universitet
Institut for planlægning
Aalborg Universitet
ITD - Brancheorganisation
for den danske vejgods-
transport
ITS Danmark
Klimarådet
Kommunal Teknisk Chef-
forening
Kommunal Vejteknisk For-
ening
Kommunale Tjenestemænd
og Overenskomstansatte
Kommunernes Landsfor-
ening (KL)
Kraka
Kran Blok Erfa
Krifa
Københavns Universitet
Institut for Geovidenskab
og Naturforvaltning
Kørelærerforeningen
Landbrug & Fødevarer
Landdistrikternes Fællesråd
Landsforeningen af For-
svarsadvokater
Landsforeningen af Menig-
hedsråd
Landsforeningen af Polio-,
Trafik- og Ulykkesskadede
Ledernes Hovedorganisa-
tion
Livet med Handicap (LEV)
Mellemfolkeligt Samvirke
Midtjyske Jernbaner
Midtsjællands Kørelærer-
forening
Midttrafik
Molslinjen A/S
Motorhistorisk Samråd
Mover
Movia
NOAH-Trafik
Nordjyllands Trafikselskab
Oxfam IBIS
Politiforbundet
Region Hovedstaden
Region Midtjylland
Region Nordjylland
X
X
X
X
X
X
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0007.png
Side 7/15
Region Sjælland
Region Syddanmark
Rådet for Bæredygtig Trafik
Rådet for Grøn Omstilling
Rådet for Sikker Trafik
Samtlige byretter
Samtlige kommuner i Dan-
mark
Hørings-
svar mod-
taget fra
Hillerød
Kommune
og Tårnby
Kommune
X
SEGES
Sikre Veje
SKAD - Køretøjsbygger- og
Autoskadebranchen i Dan-
mark
SMVdanmark
SRF Skattefaglig forening
Sydtrafik
Sø- og Handelsretten
Teknisk Landsforbund
Trafikforbundet
Trafikforskningsgruppen
ved Aalborg Universitet
Trafikselskaberne i Dan-
mark
Transportens Arbejdsgivere
(ATL)
Transporterhvervets Ud-
dannelser (TUR)
Trekantsområdets Brand-
væsen
UlykkesPatientForeningen
Vestre Landsret
Østre Landsret
Aalborg Universitet
Sek-
tion for Geoinformatik og
Arealforvaltning
Aarhus Letbane I/S
Ældre Sagen
X
X
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hørings-
svar om udkastet til lovforslag.
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0008.png
Side 8/15
Transportministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder
om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omta-
les også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne hørings-
svar, men er foretaget på Transportministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
2.1.
Generelle bemærkninger til lovforslaget
Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport, DI Transport, DTL, ITD,
og Landbrug & Fødevare er generelt positive over forslaget om at
give Sund & Bælt Holding A/S adgang til at nægte udenlandske kø-
retøjer passage af faste forbindelser.
Dansk Erhverv har blandt andet anført, at de anerkender, at op-
krævning af ubetalte kontrolafgifter og bøder pålagt udenlandske
køretøjer er en udfordring for de danske myndigheder. Dansk Er-
hverv støtter derfor forslaget. Dansk Erhverv har endvidere anført,
at de mener, at passagenægtelse både vil have en præventiv effekt,
der tilskyder til at betale vejafgiften, ligesom tiltaget vil have en
reel effekt på opkrævningen af bøder og afgifter, hvilket er positivt.
Dansk PersonTransport bemærker, at bedre håndhævelse af uden-
landske køretøjers forseelser i Danmark er af stor betydning for
den danske persontransportbranche, og Dansk PersonTransport
anser derfor lovforslaget som et korrekt og nødvendigt initiativ.
Landbrug & Fødevare har anført, at de bakker op om en effektiv
kontrol af vejafgiften, så denne ikke ender med at være konkurren-
ceforvridende.
Transportministeriet har noterer sig Dansk Erhvervs, Dansk Per-
sonTransports, DI Transports, DTL’s, ITD’s, og Landbrug & Føde-
vares bemærkninger.
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0009.png
Side 9/15
2.2.
2.2.1.
Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
Passagenægtelse
ITD bemærker, at den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1,
nr. 1, kan forstås således, at bestemmelsen om passagenægtelse
kun finder anvendelse i tilfælde, hvor kontrolafgiften eller bøden
også påhviler føreren. ITD opfordre til, at bestemmelsen præcise-
res således, at det klart fremgår, at bestemmelsen ikke kun omfat-
ter tilfælde, hvor føreren også hæfter for den køretøjsrelaterede
kontrolafgift eller bøde.
ITD bemærker endvidere, at hvis køretøjet er solgt til en ny ejer,
som er i god tro, bør det ikke medføre passagenægtelse for den nye
ejer. ITD foreslår, at det overvejes, om det ikke vil være hensigts-
mæssigt at indføre en undtagelse, hvis køretøjet er solgt, hvor for-
dringen således hverken påhviler den nuværende ejer eller fører.
Dansk Erhverv bemærker, at det er uklart om den foreslåede be-
stemmelse i § 120 c, stk. 4, går på føreren af køretøjet eller på selve
køretøjet.
Transportministeriet bemærker, at der er foretaget tilpasninger
af bestemmelsen i den foreslåede § 120 c, således at det er præci-
seret, at bestemmelsen finder anvendelse i tilfælde, hvor skyldne-
ren eller andre, der måtte hæfte, er hjemmehørende i udlandet.
Omtale af ”førere” i den foreslåede § 120 c,
stk. 1 og 3, er således
udgået, da det ikke har været hensigten, at
bestemmelsen alene
skulle omfatte tilfælde, hvor føreren også hæfter for den køretøjs-
relaterede kontrolafgift eller bøde.
Det er endvidere tilføjet i lovforslagets bemærkninger, at den ak-
tuelle føreres nationale tilhørsforhold ingen betydningen har i
selv passagenægtelsessituationen. Det, der er afgørende, er, at så-
vel skyldneren som andre, der måtte hæfte for kontrolafgiften el-
ler bøden, og det køretøj, hvormed overtrædelsen er begået, er
hjemmehørende i udlandet.
Transportministeriet skal i øvrigt henvise til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, hvoraf det fremgår, at
kontrolafgifter, der
er pålagt udenlandske skyldnere, i medfør af den foreslåede be-
stemmelses 2. pkt. knytter sig til det udenlandske køretøj, som
overtrædelsen er begået med. Passage vil derfor efter den foreslå-
ede bestemmelse kunne nægtes, selvom den aktuelle fører af køre-
tøjet, der ønsker at passerer den pågældende faste forbindelse,
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0010.png
Side 10/15
ikke er den skyldner, som oprindelig er blevet pålagt afgiften. Det
vil for eksempel kunne være tilfældet, hvis køretøjet har skiftet
ejer, siden afgiften blev pålagt, eller fordi køretøjet tilhører en
transportvirksomhed, hvis køretøjer benyttes af forskellige førere.
Det vil for eksempel også kunne være tilfældet, hvis køretøjet er et
udenlandsk udlejnings- eller leasingkøretøj, og afgiften tidligere
er blevet pålagt en anden udenlandsk fører under brug af samme
køretøj. Hvis den aktuelle fører i sådanne situationer vælger at
betale kontrolafgiften for at få mulighed for at passere den faste
forbindelse, vil et sådant forhold skulle anses som et civilretligt
anliggende mellem den betalende, aktuelle fører og den skyldner,
der oprindelig blev pålagt afgiften.
Det er Transportministeriets vurdering, at indførelse af en undta-
gelse i forhold til udenlandske køretøjer, der er videresolgt til en
ny ejer, vil gøre ordningen vanskelig at administrere i praksis,
hvilket vil underminere lovforslagets formål om effektiv opkræv-
ning over for udenlandske skyldnere. Transportministeriet finder
derfor, at de foreslåede regler, er nødvendige for at opnå lov-
forslagets formål.
2.2.2. Køretøjer omfattet af passagenægtelse
Dansk PersonTransport bemærker, at udenlandske busser ikke ek-
splicit nævnes i lovforslaget og anfører, at de
er i tvivl om lovens
anvendelsesområde med hensyn til håndhævelse af udenlandske
bussers forseelser i Danmark. Dansk PersonTransport opfordrer
til, at det i lovforslagets bemærkninger nævnes eksplicit, at de for-
bedrede håndhævelsesmuligheder også gælder for udenlandske
busser. Det vil bidrage til klarhed og sikre, at der ikke er tvivl om
lovens anvendelsesområde.
Transportministeriet bemærker, at adgangen til at nægte pas-
sage i den foreslåede § 120 c gælder i forhold til motordrevne kø-
retøjer. Motordrevne køretøjer skal forstås i overensstemmelse
med definitionen i færdselslovens § 2, nr. 14, hvoraf følger, at et
motordrevet køretøj er et køretøj, der er forsynet med motor som
drivkraft. En bus er et motordrevet køretøj. Udenlandske busser
vil således kunne nægtes passage af faste forbindelser, hvis betin-
gelserne i den foreslåede § 120 c i øvrigt er opfyldt.
Da det fremgår udtrykkeligt af ordlyden af den foreslåede § 120 c,
stk. 1, at adgangen til passagenægtelse omfatter motordrevne kø-
retøjer, finder Transportministeriet, at der ikke er behov for at
præcisere dette yderligere.
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0011.png
Side 11/15
Dansk Erhverv og DTL bemærker, at adgang til at nægte passage af
faste forbindelser bør omfatte samtlige af en udenlandsk transport-
virksomheds køretøjer, hvis der til blot ét af virksomhedens køretø-
jer er knyttet en ubetalt kontrolafgift eller bøde
Transportministeriet bemærker, at den foreslåede ordning om
passagenægtelse er et indgribende, men nødvendigt tiltag. På
grund af tiltagets indgribende karakter er det ud fra en proporti-
onalitetsafvejning afgørende, at opkrævningstiltaget ikke er mere
indgriben end nødvendigt. Det er Transportministeriets vurde-
ring, at det ikke vil være proportionalt, at samtlige af en uden-
landsk transportvirksomheds køretøjer skal kunne nægtes pas-
sage, hvis
der til blot ét af virksomhedens køretøjer er knyttet en
forfalden kontrolafgift eller bøde.
2.2.3. Øget kontrol
DTL bemærker, at der bør være permanent kontrol ikke kun ved
Storebæltsforbindelsen, men også ved alle dansk-tyske grænse-
overgange, ved Øresundsforbindelsen, ved alle færgehavne med
godsforbindelse til udlandet, samt ved den kommende Femern-for-
bindelse.
Transportministeriet skal henvise til bemærkningerne til lov-
forslagets § 1, nr. 1, hvoraf følger at muligheden for passagenæg-
telse efter den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse på fa-
ste forbindelser (broer og tunneler), som Sund & Bælt Holding
A/S til enhver tid måtte drive. Passagenægtelse i medfør af den
foreslåede bestemmelse vil blive etableret på Storebæltsforbindel-
sen, men er ikke begrænset hertil. Bestemmelsen vil således blandt
andet også give mulighed for etablering af passagenægtelse på
andre faste forbindelser, som Sund & Bælt Holding A/S måtte
komme til at drive.
2.2.4.
Opkrævningsperioden
Dansk Erhverv og DTL bemærker, at opkrævningsperioden (tiden
på spærrelisten) bør være længere, f.eks. 12 eller 18 måneder.
Transportministeriet skal henvises til pkt. 2.1.2 i lovforslagets al-
mindelige bemærkningerne, hvoraf fremgår, at
passagenægtelse
af faste forbindelser alene vil være virkningsfuld i forhold til køre-
tøjer, der har gentagen transport til Danmark. Tilbagevendende
transport må antages at finde sted indenfor en periode af 6 måne-
der. Det fremgår på den baggrund endvidere af bemærkningerne
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0012.png
Side 12/15
til lovforslagets § 1, nr. 1, (den foreslåede § 120 c, 2), at
det forven-
tes, at opkrævningsperioden i medfør af den foreslåede bestem-
melse vil blive fastsat til 6 måneder. Det fremgår endvidere, at pe-
rioden dog kan tilpasses, hvis det måtte vise sig, at tilbageven-
dende transport sker indenfor en kortere eller længere periode.
2.2.5. Forebyggelse af kødannelse
Dansk Erhverv og DI Transport bemærker, at nægtelse af passage
over Storebæltsforbindelsen ikke må resultere i kødannelse.
DI Transport opfordre til, at det tydeligt kommunikeres til bran-
chen, hvordan passagenægtelsen i praksis vil finde sted, så bran-
chens aktører ved, hvordan de skal tilgå betalingsanlægget ved Sto-
rebæltsforbindelsen i tilfælde, hvor andre køretøjer nægtes passage
og af den grund vil spærre baner ved betalingsanlægget.
Transportministeriet har noteret sig Dansk Erhvervs og DI
Transports bemærkninger og skal i øvrigt henvises til pkt. 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, hvoraf fremgår, at Sund
& Bælt Holding A/S vil fastlægge procedurer for passagenæg-
telse, som tilgodeser, at passagenægtelsen ikke medfører kødan-
nelse. Det fremgår endvidere, at passagenægtelse i perioder med
særlig trængsel, hvor yderligere kødannelse ikke vil kunne und-
gås, for eksempel i forbindelse med ferietrafik og højtider, ikke vil
skulle gennemføres.
2.2.6.
Forhøjelse af vejledende bødeniveau
Dansk Erhverv bemærker, at Dansk Erhverv støtter op om at for-
høje det vejledende bødeniveau til 9.000 kr. for overtrædelse af
vejafgiftsloven. Det påpeges, at det kan overvejes at indføre genta-
gelsesvirkning. Dansk Erhverv opfordrer samtidig til, at alle data,
statistikker og oplysninger om vejafgiften bliver lagt frem.
DI Transport bemærker, at man finder, at en bøde på 9.000 kr.
som følge af en simpel administrativ fejl ikke er proportional.
DTL finder, at det vejledende bødeniveau for overtrædelse af vejaf-
giftsloven bør forhøjes for at bevare en præventiv effekt. Herudover
foreslår DTL, at der skal indtræde gentagelsesvirkning ved yderli-
gere overtrædelser.
Finans og Leasing påpeger, at ejer ikke hæfter solidarisk for bøder
under vejafgiftsloven.
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0013.png
Side 13/15
ITD bemærker, at ITD ikke kan støtte forslaget om at hæve bødeni-
veauet, da det kan ramme vognmænd, som forsøger at overholde
lovgivningen, hårdt. ITD bemærker, at det er uproportionalt, at der
kan være tale om bøder på 45.000 kr., hvis en boks ved en fejl ikke
har været aktiv på grund af manglende strøm i fem dage.
ITD mener, at sanktionen bør gradueres efter de konkrete forhold,
og at der skal ses på, om overtrædelsen er begået forsætligt eller
uagtsomt. ITD henviser i den forbindelse til belgisk regulering og
lavere bødeniveau heri end foreslået i lovforslaget.
ITD bemærker, at det er væsentligt, at kontrollen er så effektiv, at
et køretøj registreres i kontrollen langt oftere end seks eller 11
gange, som lovforslagets beregningseksempel for antal bøder, før
det ikke kan betale sig ikke at betale vejafgift, anvender. ITD me-
ner, at det bør tilstræbes, at kontrollen mindst en gang i døgnet re-
gistrerer et givent køretøj. ITD nævner et eksempel med, at hvis et
køretøj kører 160 dage på et år, men bliver fanget i kontrollen 100
af disse dage, giver det en bøde på 450.000 kr. eller 900.000 kr. i
alt på et år.
ITD bemærker herudover, at man er betænkelig ved, at der sankti-
oneres ved fejlagtig registrering af køretøjets CO2-emissions- eller
vægtklasse. ITD påpeger, at der generelt er fejlagtige registreringer
i Motorregisteret.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at organisationen er bekymret
for, at bødeniveauet hæves allerede, inden afgiften træder i kraft,
og før, at der er erfaringer med ordningen. Landbrug & Fødevarer
påpeger, at et generelt højere bødeniveau også rammer de virk-
somheder, som forsøger at overholde reglerne, men som kan op-
leve tekniske udfordringer med køretøjsudstyret eller have start-
problemer i ordningen. Landbrug & Fødevarer finder dette proble-
matisk og er bekymrede for, at lovlydige vognmænd rammes hårdt
på grund af tekniske udstyr.
Landbrug & Fødevarer ønsker, at bødeniveauet differentieres efter
overtrædelsens karakter og antallet af overtrædelser. Samtidig
havde organisationen gerne set, at der var erfaringer med ordnin-
gen, inden det blev besluttet at ændre bødeniveauet. Landbrug &
Fødevarer ønsker, at der i starten af vejafgiftsordningen kun ud-
skrives bøder, når der ikke er monteret køretøjsudstyr, eller hvis
der sker bevidst snyd.
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0014.png
Side 14/15
Transportministeriet skal indledningsvis bemærke, at dette lov-
forslag har en foreslået ikrafttrædelsesdato på 1. juli 2025, jf. lov-
forslagets § 4. Vejafgiftsordningen, jf. lov om vejafgift, finder an-
vendelse fra den 1. januar 2025, hvor det vejledende bødeniveau
vil følge de oprindelig fastsatte retningslinjer, hvorefter bøden
som udgangspunkt vil være på 4.500 kr. pr. overtrædelse.
Det er Transportministeriets forventning, at eventuelle startvan-
skeligheder i forbindelse med ordningens ikrafttrædelse vil være
håndteret inden den foreslåede bødeforhøjelse træder i kraft den
1. juli 2025.
Transportministeriet skal i øvrigt bemærke, at det følger af vejaf-
giftslovens § 16, stk. 1, at den, der overtræder vejafgiftslovens § 7,
stk. 1, eller § 8, stk. 1 eller 5, straffes med bøde, uanset om over-
trædelsen ikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller
uagtsom. Vejafgiftsloven opererer således med et objektivt straf-
ansvar. Det indebærer, at det ikke har betydning for strafansva-
ret, hvad årsagen til overtrædelsen er.
Den foreslåede ændring af vejafgiftsloven angår alene ændring af
det vejledende bødeniveau, som er foreslået i 2023 ved vejafgifts-
loven og ikke, om tilregnelseskravet i vejafgiftsloven (objektivt
ansvar) skal ændres. For så vidt angår baggrund for, at der er
valgt et objektivt strafansvar for overtrædelse af vejafgiftslovens
regler henvises til forarbejderne til lov nr. 763 af 13. juni 2023.
Transportministeriet skal i øvrigt henvise til pkt. 2.3.2 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger, hvoraf fremgår, at det foreslåede
bødeniveau skal være passende i forhold til tilfælde af systematisk
snyd, men samtidig også, at det ikke må blive for højt i forhold til
mere enkeltstående fejl og forglemmelser. Det fremgår endvidere,
at det er Transportministeriets vurdering, at et vejledende bøde-
niveau på 9.000 kr. rummer en sådan balance.
2.2.7. Adgang til oplysninger om skyldnere
Finans og Leasing bemærker, at som ejer af lastbilerne er deres
medlemmer solidarisk hæftende (med brugerne) for vejafgifterne.
Det er derfor et stort fokus for leasingselskaberne, at leasingta-
gerne betaler deres vejafgifter, så leasinggiver ikke skal pålægges at
betale. Finans og Leasing er bekymrede for, at ubetalte vejafgifter
kan hobe sig op i længere tid hos vognmanden, og at store beløb i
sidste ende (eventuelt ved vognmands konkurs) skal betales af lea-
singgiver.
L 131 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2974637_0015.png
Side 15/15
Organisationen ønsker derfor et værktøj til at kunne kontrollere, at
leasingtager løbende betaler sine vejafgifter. Det foreslås, at lea-
singselskaber får adgang til at få indsigt i, om en leasingtager har
betalt sine vejafgifter. Denne indsigt/adgang bør blandt andet gives
løbende ved indsigt i Sund & Bælt Holding A/S´ data om den på-
gældende vognmand eller lastbil eller på konkret forespørgsel til
Sund & Bælt Holding A/S, f.eks. om en konkret lastbil.
Transportministeriet har noteret sig Finans og Leasings forslag.
Transportministeriet bemærker, at en adgang til data hos Sund &
Bælt Holding A/S, i det af Finans og Leasing foreslåede omfang,
vil indebære en videregivelse af oplysninger om strafbare forhold.
Det er Transportministeriets umiddelbare vurdering, at dette
vanskeligt vil kunne ske inden for rammerne af den databeskyt-
telsesretlige lovgivning.
3.
Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
I § 120 c og § 16 a er ”føreren” eller ”førere” erstattet af
”skyldneren” eller ”skyldnere”.
Ændringen har ikke mate-
riel betydning for lovforslagets indhold.
Transportministeriet har på eget foranledning i øvrigt ind-
sat enkelte præciserende tilføjelser i lovforslagets bemærk-
ninger. Tilføjelserne har ikke materiel betydning for lov-
forslagets indhold.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig og redaktionel
karakter.