Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 13 Bilag 9
Offentligt
2950506_0001.png
Til lovforslag nr.
L 13
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 4. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love
(Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring,
rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 24 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, KF og RV) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har en række kriti-
ske bemærkninger til lovforslaget, som udmønter den fore-
slåede kontanthjælpsreform. EL finder det nødvendigt at
påpege de alvorlige konsekvenser for udsatte grupper i det
danske samfund, herunder børn, unge med handicap og
diagnoser og personer, der er i risiko for at blive hjemløse.
I dag lever 47.000 børn i Danmark i fattigdom – et tal,
der er resultatet af bevidste politiske beslutninger. Disse
børn har ikke haft indflydelse på, hvilke livsvilkår de fødes
ind i, og de bør ikke betale prisen for voksne beslutningsta-
geres prioriteringer. Der er veldokumenterede konsekvenser
ved børnefattigdom. Blot 1 år i økonomisk usikkerhed kan
påvirke børns muligheder for uddannelse, trivsel og sociale
relationer. Trods løfter fra regeringen om at løfte flere børn
ud af fattigdom vælger man nu at lade en tidligere aftale
falde til jorden. 5.000 børn, som tidligere blev løftet ud af
fattigdom, svigtes igen. Samtidig er inflation og energikrise
blevet undskyldninger for ikke at sikre et sikkerhedsnet for
familierne, selv om det ville have kostet blot 300 mio. kr.
at fastholde en midlertidig løsning. Dette beløb står i skarp
kontrast til de milliarder af kroner, der er givet til skattelet-
telser og arvemidler til Danmarks rigeste.
EL betragter denne prioritering som uacceptabel. Dan-
mark er blandt verdens rigeste lande, og Danmark har både
ressourcerne og forpligtelsen til at sikre, at alle børn vokser
op i økonomisk tryghed. Med reformen fjernes vigtige øko-
nomiske sikkerhedsnet for unge med handicap og diagnoser,
herunder en reduktion i deres kontanthjælp. Dette sker med
den begrundelse, at økonomisk pres skulle motivere de unge
til at tage en uddannelse eller finde beskæftigelse. Men er-
faringerne viser noget andet. Disse unge er ofte på kontant-
hjælp, fordi de har behov for støtte, ikke fordi de vælger det
som en bekvem løsning.
Evidens viser, at reduktion i ydelserne ikke har øget be-
skæftigelsen blandt disse unge. Tværtimod risikerer man at
marginalisere dem yderligere og fratage dem mulighederne
for at blive en del af samfundet. Det er en alvorlig fejlpriori-
tering, når man tager penge fra denne sårbare gruppe for at
finansiere nødvendige brobygningsinitiativer inden for psy-
kiatrien. EL bifalder intentionen om at styrke psykiatriind-
satsen, men det bør ikke ske på bekostning af unge med
handicap og diagnoser.
Lovforslaget medfører desuden en afskaffelse af § 34 i
lov om aktiv socialpolitik, som sikrer særlig støtte til bolig-
AX030663
L 13 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4/12-24
2950506_0002.png
2
udgifter for udsatte grupper. Denne ændring har potentielt
katastrofale konsekvenser for hundredvis af husstande på
landsplan, der mister den nødvendige støtte til at betale
deres husleje. Flere kommuner anvender § 34 som en syste-
matisk del af deres arbejde for at forebygge hjemløshed. Ek-
sempelvis vil en mindre kommune miste denne mulighed for
276 husstande, der står til at miste ydelsen helt. Dette kan
i praksis betyde forskellen mellem at kunne blive boende i
sin bolig eller ej. EL frygter, at denne ændring vil føre til
en markant stigning i antallet af hjemløse i Danmark – et
problem, der i forvejen er stigende. Afskaffelsen af § 34 er
ikke blot en social skævvridning, men også en økonomisk
kortsigtet beslutning. At øge risikoen for hjemløshed bety-
der samtidig øgede udgifter til nødherberger, social støtte og
genhusning på længere sigt.
Danmark har råd til at behandle sine mest sårbare borgere
med værdighed. Det bør være en selvfølge i et velfærdssam-
fund. EL kan derfor ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af DF):
Til § 1
1)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 10, stk. 2, 4. pkt.,
ændres
»opfølgning og kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, jf. stk. 1, sidste pkt.« til: »op-
følgningen, jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., eller i forbindelse med
opfølgningen på den beskæftigelsesrettede indsats, jf. stk. 1,
3. pkt.«
[Præcisering af, hvornår afklaring kan ske]
2)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 10 g, stk. 1,
indsættes efter »§ 26, stk. 2,«: »og § 31«.
[Præcisering af, at reglerne om fradrag i kontanthjælp for
arbejdsindtægter efter § 31 er omfattet af bestemmelsen]
3)
I den under
nr. 10
foreslåede affattelse af
§ 10 i, stk. 1,
indsættes efter »§ 26, stk. 2,«: »og § 31«.
[Præcisering af, at reglerne om fradrag i kontanthjælp for
arbejdsindtægter efter § 31 er omfattet af bestemmelsen]
4)
I den under
nr. 12
foreslåede affattelse af
§ 10 k, stk.
1,
indsættes efter »§ 26, stk. 2,«: »og § 31«.
[Præcisering af, at reglerne om fradrag i kontanthjælp for
arbejdsindtægter efter § 31 er omfattet af bestemmelsen]
5)
I den under
nr. 35
foreslåede
§ 19
ændres i
stk. 3, nr.
2,
»mellem 25 og 29 år« til: »i alderen 25 til 29 år«.
[Præcisering af, at de 29-årige også er omfattet af bestem-
melsen]
6)
I den under
nr. 35
foreslåede
§ 20
udgår i
stk. 1, 1. pkt.
»(2024-niveau)«.
[Præcisering for at tydeliggøre, at beløbet ikke satsregule-
res]
7)
I den under
nr. 41
foreslåede
§ 25 b
indsættes i
stk. 1
som
2. pkt.:
»En gift eller samlevende person, som modtager kontant-
hjælp efter § 16, stk. 1, nr. 2, og har fået kontanthjælpen
med eventuelle tillæg nedsat efter §§ 10 f, 10 h og 10 j, eller
§ 26, stk. 2, er dog ikke omfattet af boligstøtteloftet efter 1.
pkt.«
[Præcisering af, at personer, der får nedsat hjælp i en karan-
tæneperiode, og gifte og samlevende modtagere af forhøjet
sats, der samberegnes med en modtager af mindstesats, er
undtaget fra boligstøtteloftet]
8)
I den under
nr. 41
foreslåede
§ 25 b
ændres i
stk. 5
»personer, hvor Udbetaling Danmark har truffet afgørelse
om, at personen kan anses for enlig forsørger efter lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, og
personer« til: »en person, hvor Udbetaling Danmark har
truffet afgørelse om, at personen kan anses for enlig forsør-
ger efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag, og en person«.
[Sproglig præcisering]
9)
I den under
nr. 58
foreslåede affattelse af
§ 31
indsæt-
tes i
stk. 1, 2. pkt.,
efter »stk. 5«: », jf. dog stk. 3«.
[Præcisering af fribeløb og indkomstloft for gifte og samle-
vende, der samberegnes med en modtager af mindstesats]
10)
I den under
nr. 58
foreslåede affattelse af
§ 31
indsæt-
tes i
stk. 3
som
2. pkt.:
»En gift eller samlevende person, som har fået kontant-
hjælpen efter § 16, stk. 1, med eventuelle tillæg nedsat efter
§ 26, stk. 2, har et fribeløb efter stk. 2, nr. 2, og et indkomst-
loft efter stk. 5, nr. 2.«
[Præcisering af fribeløb og indkomstloft for gifte og samle-
vende, der samberegnes med en modtager af mindstesats]
11)
Nr. 64
affattes således:
»64.
I
§ 35, stk. 4,
ændres »2019-niveau« til: »2024-niveau
følgende«, og
nr. 1-4
affattes således:
»1) 200 kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20
på mindre end 6.553 kr. pr. måned.
2) 450 kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20
på mindst 6.553 kr. og højst 9.642 kr. pr. måned.
3) 600 kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20
på mere end 9.642 kr. og mindre end 13.723 kr. pr.
måned.
4) 700 kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20
på mindst 13.723 kr. pr. måned.««
[Lovteknisk korrektion]
12)
I
nr. 73
indsættes efter
»69 k, stk. 4,«: »§ 74 g, stk.
2,«,
og
»§ 76, stk. 1, 3. pkt.«
ændres til:
Ȥ 76, stk. 1, 4.
pkt.«
[Konsekvensrettelse]
L 13 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4/12-24
2950506_0003.png
3
13)
I den under
nr. 77
foreslåede affattelse af
§ 68, stk.
2,
ændres i
nr. 4
»(2024-niveau). Den samlede ydelse kan
højst« til: »(2024-niveau), idet den samlede ydelse højst
kan«.
[Lovteknisk præcisering]
14)
I den under
nr. 80
foreslåede affattelse af
§ 69 j, stk.
2,
ændres i
nr. 4
»(2024-niveau). Den samlede ydelse kan
højst« til: »(2024-niveau), idet den samlede ydelse højst
kan«.
[Lovteknisk præcisering]
15)
I den under
nr. 96
foreslåede affattelse af
§ 79, stk. 3,
indsættes i
1. pkt.
efter »ATP-bidrag,«: »at hjælpen ikke er
nedsat efter §§ 10 f, 10 h og 10 j og § 26, stk. 2, og«.
[Præcisering af, at der ikke skal indbetales ATP-bidrag for
personer, der får nedsat hjælpen i en karantæneperiode efter
§§ 10 f, 10 h og 10 j eller efter § 26, stk. 2]
16)
Efter nr. 104 indsættes:
»01.
I
§ 82 a, stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres »stk. 1-6« til:
»stk. 1-7«.
02.
I
§ 82 a, stk. 8,
der bliver stk. 9, ændres »stk. 1-7« til:
»stk. 1-8«.«
[Kosekvensændringer]
Til § 2
17)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 36 a
ændres i
stk. 1,
1. pkt.,
»afklare personen« til: »foretage en afklaring, jf. stk.
2«, i
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »afklare personen« til: »foretage
en afklaring«, og »den pågældende« ændres til: »personen«.
[Sproglig præcisering]
18)
I den under
nr. 15
foreslåede ændring af
§ 62, stk. 2,
ændres »§ 22, stk. 3, nr. 8« til: »§ 23, stk. 2, nr. 8«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 9
19)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 45 g, stk. 1
og
3,
ændres »eller« til: »og«.
[Korrektion af ordlyden af den gældende § 45 g, stk. 1 og 3]
Til § 10
20)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 2
affattes således:
Ȥ 2.
Kommunerne har ret til refusion af udgifterne til
visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, jf. § 3,
stk. 1, nr. 4-9 og 11-13. Kommunerne skal medfinansiere
visse offentlige ydelser udbetalt af arbejdsløshedskasserne
og Udbetaling Danmark, jf. § 3, stk. 1, nr. 1, 2 og 10.««
[Konsekvensrettelse]
Ny paragraf
21)
Efter § 25 indsættes før overskriften før § 26:
Ȥ 01
I lov nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 266 af 19. marts 2024
og senest ved lov nr. 1309 af 30. november 2024, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 30 c, stk. 1,
ændres »§ 22, stk. 2, nr. 1, i lov om
aktiv socialpolitik« til: »§ 16, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv
socialpolitik med eventuelle tillæg efter §§ 17 og 18 i lov
om aktiv socialpolitik«.«
[Ændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 35-37]
Til § 26
22)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »modtage efter den foreslåede
§ 16, jf. lovforslagets § 1, nr. 35,« til: »modtage efter § 16 i
lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1, nr. 35,«.
[Sproglig korrektion]
23)
I
stk. 4, 4. pkt.,
ændres »tillæg efter de foreslåede §§
17-20, jf. lovforslagets § 1, nr. 35« til: »tillæg efter §§ 17-20
i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1, nr. 35«.
[Sproglig korrektion]
Til § 27
24)
I
stk. 3, 2. pkt.,
udgår ordene »Forslaget til«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med det i lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede § 10, stk. 2,
4. pkt., i lov om aktiv socialpolitik henvises til, at afklaring
efter § 36 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan ske i
forbindelse med opfølgning og kontaktforløbet, jf. kapitel 7
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. stk. 1, sidste pkt.
Ved opfølgning forstås den opfølgning, som kommunen
foretager med henblik på at sikre, at betingelserne for at
give hjælp fortsat er opfyldt, jf. § 10, stk. 1, 1. pkt., og
hvor kommunen også skal følge op på, om der er grundlag
for at yde andre former for hjælp, jf. § 10, stk. 1, 2. pkt.
Opfølgning efter 1. og 2. pkt. skal som minimum finde
sted hver tredje måned. Jobcenterets opfølgning på den be-
skæftigelsesrettede indsats, jf. § 10, stk. 1, 3. pkt., sker i
forbindelse med kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Der foreslås med ændringsforslaget en sproglig korrek-
tion for at tydeliggøre, at afklaringen efter § 36 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats både kan ske i forbindelse
med kommunens generelle opfølgning og i forbindelse med
opfølgningen på den beskæftigelsesrettede indsats.
Forslaget medfører ikke indholdsmæssige ændringer af
bestemmelsen.
L 13 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4/12-24
2950506_0004.png
4
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det at nyaffatte
§ 10 g, stk. 1, således at for personer, der er omfattet af
den 3-årige karantæne i § 10 f, stk. 1, og som modtager
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, vil § 26, stk. 2, finde tilsva-
rende anvendelse som for gifte og samlevende modtagere af
kontanthjælp efter § 16, stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ændringen
er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for
hjælp i kontanthjælpssystemet.
Det foreslås at indsætte en henvisning i lovforslagets §
1, nr. 8, til det med lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye
indkomstfradrag i lovens § 31.
Med forslaget vil personer, der i den 3-årige karantæne-
periode modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, på niveau
med hjælp efter § 16, stk. 2, skulle have beregnet indkomst-
fradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk.
2.
Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1,
nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31, hvor
fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om personen mod-
tager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr.
2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr.
1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1. Personer, der
kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende
efter § 16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil ikke have
noget fribeløb, og samtidig er et indkomstloft på 85 pct. af
den maksimale dagpengesats ikke relevant for personer, der
modtager hjemmeboende sats.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås det at nyaffatte
§ 10 i, stk. 1, således at for personer, der er omfattet af
den 3-årige karantæne i § 10 h, stk. 1, og som modtager
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, vil § 26, stk. 2, finde tilsva-
rende anvendelse som for gifte og samlevende modtagere af
kontanthjælp efter § 16, stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ændringen
er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for
hjælp i kontanthjælpssystemet.
Det foreslås at indsætte en henvisning i lovforslagets § 1,
nr. 10, til det med lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye
indkomstfradrag i lovens § 31.
Med forslaget vil personer, der i den 3-årige karantæne-
periode modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, på niveau
med hjælp efter § 16, stk. 2, skulle have beregnet indkomst-
fradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk.
2.
Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1,
nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31, hvor
fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om personen mod-
tager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr.
2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr.
1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1. Personer, der
kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende
efter § 16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil ikke have
noget fribeløb, og samtidig er et indkomstloft på 85 pct. af
den maksimale dagpengesats ikke relevant for personer, der
modtager hjemmeboende sats.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås det at nyaffatte
§ 10 k, stk. 1, således at for personer, der er omfattet af
karantæne i 12 uger efter § 10 j, stk. 1, og som modtager
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, vil § 26, stk. 2, finde tilsva-
rende anvendelse som for gifte og samlevende modtagere af
kontanthjælp efter § 16, stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ændringen
er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for
hjælp i kontanthjælpssystemet.
Det foreslås at indsætte en henvisning i lovforslagets § 1,
nr. 12, til det med lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye
indkomstfradrag i lovens § 31.
Med forslaget vil personer, der i en karantæneperiode på
12 uger modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, på niveau
med hjælp efter § 16, stk. 2, skulle have beregnet indkomst-
fradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk.
2.
Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1,
nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31, hvor
fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om personen mod-
tager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr.
2, eller kontanthjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr.
1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1. Personer, der
kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende
efter § 16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil ikke have
noget fribeløb, og samtidig er et indkomstloft på 85 pct. af
den maksimale dagpengesats ikke relevant for personer, der
modtager hjemmeboende sats.
Til nr. 5
I forslaget til § 19, stk. 3, 2. pkt., som affattet ved lovfor-
slagets § 1, nr. 35, fremgår det, at personer, der er mellem
25 og 29 år, kan få et månedligt ungetillæg på 2.500 kr.
(2024-niveau).
Bestemmelsen vil også skulle omfatte personer, der er
fyldt 29 år.
Der foretages derfor en sproglig præcisering, således at
det fremgår, at personer, der er fyldt 29 år, også er omfattet
af bestemmelsen og dermed kan modtage et ungetillæg på
2.500 kr. (2024-niveau).
Til nr. 6
I § 20, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved lovforslagets § 1,
nr. 35, udgår »(2024-niveau)«. Baggrunden for ændringen
er, at det midlertidige tilpasningstillæg ikke vil skulle satsre-
guleres.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 1, nr. 41, foreslås det at ophæve
de gældende regler om kontanthjælpsloftet og indsætte nye
regler om et boligstøtteloft med forslaget til § 25 b. Bolig-
støtteloftet skal gælde for gifte eller samlevende personer,
der modtager hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr.
2, og betyder, at der som boligstøtteloft maksimalt kan ydes
L 13 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4/12-24
2950506_0005.png
5
350 kr. (2024-niveau) i boligstøtte efter kapitel 1-9 i lov om
individuel boligstøtte til en omfattet person.
Det foreslås at indsætte henvisninger i lovforslagets § 1,
nr. 41, til karantæneordningerne i lovens §§ 10 f, 10 h og 10
j og den med lovforslagets § 1, nr. 43, foreslåede affattelse
af lovens § 26, stk. 2.
Præciseringen betyder, at en gift eller samlevende person,
som modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr. 2, og har
fået kontanthjælpen med eventuelle tillæg nedsat i en karan-
tæneperiode efter §§ 10 f, 10 h og 10 j, eller samberegnet
hjælpen med en modtager af mindstesats efter § 26, stk. 2,
ikke er omfattet af boligstøtteloftet.
Med forslaget vil det være tydeligt, at gifte og samleven-
de personer, der modtager hjælp med forhøjet sats efter §
16, stk. 1, nr. 2, i en karantæneperiode, hvor hjælpen efter
de nævnte bestemmelser alene kan udbetales på niveau med
hjælp efter § 16, stk. 2, er undtaget boligstøtteloftet.
Tilsvarende vil det være tydeligt, at gifte og samlevende
personer, der modtager hjælp med forhøjet sats efter § 16,
stk. 1, nr. 2, og som får kontanthjælpen beregnet sammen
med en ægtefælle eller samlever, som modtager mindstesats
efter § 16, stk. 2, og derfor får kontanthjælpen efter § 16,
stk. 1, nedsat til det beløb, som ville kunne modtages efter
§ 16, stk. 2 med eventuelle tillæg efter §§ 17 og 18, er
undtaget boligstøtteloftet.
Til nr. 8
Der er alene tale om en sproglig præcisering af bestem-
melsen, så det står tydeligt, at bestemmelsen ikke omhandler
en gruppe af personer, men en person, der ikke anses for
samlevende i relation til boligstøtteloftet, hvor Udbetaling
Danmark har truffet afgørelse om, at personen kan anses for
enlig forsørger efter lov om børnetilskud og forskudsvis ud-
betaling af børnebidrag, eller hvis personen modtager tillæg
til enlige ikkeforsørgere efter § 18.
Til nr. 9
Det foreslås at indsætte »jf. dog stk. 3« efter henvisnin-
gen til stk. 5 i lovens § 31, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 58,
som følge af forslaget om indsættelse af et nyt 2. pkt. i stk. 3
i lovens § 31, jf. forslaget til § 1, nr. 10.
Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1, nr.
58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31, hvor fri-
beløb og indkomstlofter afhænger af, om personen modtager
kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, eller
kontanthjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller
mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1. Personer, der kommer
til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende efter § 16,
stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 2, vil efter forslagets indhold ikke
have noget fribeløb. For disse personer vil kommunen skul-
le fradrage 65 pct. af arbejdsindkomsten i kontanthjælpen
efter de foreslåede § 31, stk. 1 og 4. Et indkomstloft på
85 pct. af den maksimale dagpengesats er ikke relevant for
personer, der modtager hjemmeboende sats, idet hjælpen vil
være fradraget fuldt ud, inden summen af kontanthjælp og
lønindkomst udgør 85 pct. af den maksimale dagpengesats
svarende til 17.305 kr.
Med forslaget vil det være fastsat i loven, at personer,
der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, på niveau med
hjælp efter § 16, stk. 2, som følge af forslaget til § 26, stk.
2, om samberegning med en ægtefælle eller samlever, som
modtager mindstesats efter § 16, stk. 2, skal have beregnet
indkomstfradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter
§ 16, stk. 2.
Det betyder, at begge ægtefæller eller samlevende i et
par, hvor den ene er berettiget til mindstesats, mens den
anden er berettiget til forhøjet sats, som dog nedsættes, så
kontanthjælpen svarer til mindstesats, jf. forslaget til § 26,
stk. 2, vil have et fribeløb på 5.000 kr. og et indkomstloft
på 85 pct. af dagpengemaksimum. De får dermed begge det
indkomstfradrag, som passer til mindstesatsen.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 1, nr. 58, foreslås det nye lempelige-
re indkomstfradrag med forslaget til lovens § 31.
Det fremgår samtidig af bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 43, om ændringer til lovens § 26, stk. 2, at »Det
foreslås at nyaffatte § 26, stk. 2, således, at er en person,
der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 2, gift eller sam-
levende med en person, der modtager kontanthjælp efter §
16, stk. 1, nedsættes kontanthjælpen efter § 16, stk. 1, med
eventuelle tillæg efter §§ 17-20, således at begge modtager
det beløb, de hver især ville have modtaget efter § 16, stk. 2,
med eventuelle tillæg efter §§ 17 og 18.
Efter forslaget til nyaffattelse af § 26, stk. 2, vil kommu-
nen skulle beregne hjælpen til et ægtepar eller samlevende,
hvor den ene kommer til at modtage mindstesats, og hvor
den anden kommer til at modtage grundsats eller forhøjet
sats, på den måde, at kontanthjælpen vil blive nedsat, så
begge vil modtage det beløb, de hver ville have modtaget i
mindstesats. Dette svarer til en videreførelse af princippet i
den gældende regel i lovens § 26, stk. 2, dog justeres reglen
som følge af de nye satser i det nye kontanthjælpssystem.
Nyaffattelsen af § 26, stk. 2, betyder, at en ægtefælle eller
en samlever, der modtager forhøjet sats, ikke kan modtage
særligt ungetillæg og midlertidigt tilpasningstillæg efter §§
19 og 20, da disse tillæg ikke ydes til personer, der får hjælp
efter § 16, stk. 2.
I forhold til forslaget om det lempeligere indkomstfra-
drag, jf. forslaget til § 31, vil der her gælde, at begge ægte-
fæller eller samlevende i et par, hvor den ene er berettiget
til mindstesats, mens den anden er berettiget til forhøjet sats,
som dog nedsættes, så kontanthjælpen svarer til mindstesats,
jf. forslaget til § 26, stk. 2, vil have et fribeløb på 5.000 kr.
og et indkomstloft på 85 pct. af dagpengemaksimum. Det
skyldes, at parrets samlede sats inklusive tillæg vil blive
nedsat til to gange mindstesats inklusive tillæg. De får der-
for et indkomstfradrag, som passer til mindstesatsen.«
Det foreslås at indsætte et 2. pkt. i stk. 3 i lovens § 31, jf.
lovforslagets § 1, nr. 58.
Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1, nr.
58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31, hvor fri-
beløb og indkomstlofter afhænger af, om personen modtager
kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, eller
kontanthjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller
L 13 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4/12-24
2950506_0006.png
6
mindstesats efter § 16, stk. 2, nr. 1. Personer, der kommer
til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende efter § 16,
stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil efter forslagets indhold
ikke have noget fribeløb. For disse personer vil kommunen
skulle fradrage 65 pct. af arbejdsindkomsten i kontanthjæl-
pen efter de foreslåede § 31, stk. 1 og 4. Et indkomstloft på
85 pct. af den maksimale dagpengesats er ikke relevant for
personer, der modtager hjemmeboende sats, idet hjælpen vil
være fradraget fuldt ud, inden summen af kontanthjælp og
lønindkomst udgør 85 pct. af den maksimale dagpengesats
svarende til 17.305 kr.
Med forslaget vil det være fastsat i loven, at personer,
der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, på niveau med
hjælp efter § 16, stk. 2, som følge af forslaget til § 26, stk.
2, om samberegning med en ægtefælle eller samlever, som
modtager mindstesats efter § 16, stk. 2, skal have beregnet
indkomstfradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter
§ 16, stk. 2.
Det betyder, at begge ægtefæller eller samlevende i et
par, hvor den ene er berettiget til mindstesats, mens den
anden er berettiget til forhøjet sats, som dog nedsættes, så
kontanthjælpen svarer til mindstesats, jf. forslaget til § 26,
stk. 2, vil have et fribeløb på 5.000 kr. og et indkomstloft
på 85 pct. af dagpengemaksimum. De får dermed begge det
indkomstfradrag, som passer til mindstesatsen.
Til nr. 11
Der er alene tale om en lovteknisk ændring. Ændringen
har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 12
Der er i lovforslagets § 1, nr. 73, ved en fejl henvist til
§ 76, stk. 1, 3. pkt. Der skulle rettelig have været henvist
til § 76, stk. 1, 4. pkt. Med ændringsforslaget korrigeres
henvisningen. Der er alene tale om en teknisk ændring.
Endvidere indsættes med ændringsforslaget en henvis-
ning til § 74 g, stk. 2, som ved en fejl ikke er medtaget
i forslaget til § 1, nr. 73. Der henvises i § 74 g, stk. 2,
til bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, som med
lovforslagets § 1, nr. 25, bliver § 13, stk. 14.
Med ændringsforslaget vil henvisningen i § 74 g, stk. 2,
til § 13, stk. 16, rettelig blive ændret til § 13, stk. 14. Der er
tale om en konsekvensændring.
Til nr. 13
Der er tale om en lovteknisk korrektion.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk korrektion.
Til nr. 15
Med lovforslagets § 1, nr. 96, foreslås det at nyaffatte
§ 79, stk. 3, 1. pkt., således at for personer, der modtager
hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, er det
en betingelse for indbetaling af ATP-bidrag, at der ikke er
foretaget fradrag i hjælpen efter reglerne i §§ 30-33, 36-40
a, 42 og 43.
Det foreslås at indsætte en henvisning i nr. 96 til de med
lovforslagets § 1, nr. 7, 9 og 11, foreslåede ændringer i §§
10 f, 10 h og 10 j om karantæne i ydelsessystemet. Med for-
slaget vil der ikke skulle indbetales ATP-bidrag for personer,
der modtager hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr.
2, i en karantæneperioden, hvor hjælpen efter de nævnte
bestemmelser alene kan udbetales på niveau med hjælp efter
§ 16, stk. 2.
Det foreslås endvidere at indsætte en henvisning i nr. 96
til den med lovforslagets § 1, nr. 43, foreslåede ændring i §
26, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik. Med forslaget vil per-
soner, der får nedsat hjælp efter § 16, stk. 1, fordi de er gift
eller samlevende med en person, der modtager kontanthjælp
efter § 16, stk. 2, ikke skulle betale ATP-bidrag.
Til nr. 16
Ved lovforslagets § 1, nr. 104, er det foreslået, at der
indsættes et nyt stk. 6 i § 82 a i lov om aktiv socialpolitik,
hvorefter stk. 7 og 8 bliver stk. 8 og 9.
I § 82 a, stk. 7, i lov om aktiv socialpolitik henvises til
stk. 1-6. Med indsættelsen af et nyt stk. 6 i § 82 a skal
henvisningen rettelig være stk. 1-7. Med ændringsforslaget
korrigeres henvisningen. Der er alene tale om en teknisk
ændring.
I § 82 a, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik henvises til
stk. 1-7. Med indsættelsen af et nyt stk. 6 i § 82 a skal
henvisningen rettelig være stk. 1-8. Med ændringsforslaget
korrigeres henvisningen. Der er alene tale om en teknisk
ændring.
Til nr. 17
Der er alene tale om sproglige præciseringer, så der bli-
ver en tydelig henvisning til, hvad afklaringen skal bestå af.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af
bestemmelsen.
Til nr. 18
Ved en fejl er der i lovforslagets § 2, nr. 15, ikke citeret
korrekt fra den gældende § 62, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Med ændringsforslaget rettes denne fejl. Der er alene
tale om en teknisk ændring. Ændringen har ingen materielle
konsekvenser.
Til nr. 19
Ved en fejl er der i lovforslagets § 9, nr. 3, ikke citeret
korrekt fra den gældende § 45, stk. 1 og 3, i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
Med ændringsforslaget rettes denne fejl. Der er alene
tale om en teknisk ændring. Ændringen har ingen materielle
konsekvenser.
Til nr. 20
Ved en fejl blev der med lovforslagets § 10, nr. 1, i § 2, 1.
pkt., i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne ikke foretaget en ændring af henvis-
ningen til § 3, stk. 1, nr. 4-10. Der er derfor behov for at
medtage § 3, stk. 1, nr. 4-10, i ændringen af § 2, 1. pkt.
L 13 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4/12-24
2950506_0007.png
7
Det foreslås, at lovforslagets § 10, nr. 1, nyaffattes, så
det af § 2 kommer til at fremgå, at kommunerne har ret
til refusion af udgifterne til visse offentlige ydelser udbetalt
af kommunerne, jf. § 3, stk. 1, nr. 4-9 og 11-13. Kommuner-
ne skal medfinansiere visse offentlige ydelser udbetalt af
arbejdsløshedskasserne og Udbetaling Danmark, jf. § 3, stk.
1, nr. 1, 2 og 10.
Bestemmelsens 1. pkt. regulerer, hvilke offentlige ydelser
kommunerne modtager refusion for, mens 2. pkt. regulerer,
hvilke ydelser kommunerne skal medfinansiere.
Det drejer sig bl.a. om kontanthjælp, arbejdsløshedsdag-
penge, sygedagpenge, fleksløntilskud, ledighedsydelse og
førtids- og seniorpension.
Baggrunden for ændringen er, at § 3, stk. 1, nr. 6 og 14,
som affattet ved lovens § 10, nr. 3 og 4, udgår.
Samtidig overflyttes særlig støtte til kommunerne, såle-
des at § 3, stk. 1, nr. 15, som med forslaget bliver til § 3, stk.
1, nr. 13, skal indgå i opremsningen af bestemmelser, som
kommunerne vil kunne modtage refusion for.
Til nr. 21
I den gældende § 30 c, stk. 1, i lov midlertidig opholdstil-
ladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, henvises til
§ 22, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik. Den foreslåe-
de ændring er en konsekvens af forslaget om en ny ydelses-
struktur for hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp erstat-
tes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grund-
sats, forhøjet sats og sats for hjemmeboende samt eventuelle
tillæg, som tildeles på baggrund af personens personlige
forhold.
Den foreslåede ændring indebærer ikke materielle æn-
dringer.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget foretages en sproglig korrektion
af § 26, stk. 4, 1. pkt., som med ændringsforslag nr. 21 om
indsættelse af en ny paragraf bliver § 27, stk. 4, 1. pkt., da
der ikke længere er tale om foreslåede bestemmelser.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget foretages en sproglig korrektion
af § 26, stk. 4, 4. pkt., som med ændringsforslag nr. 21 om
indsættelse af en ny paragraf bliver § 27, stk. 4, 4. pkt., da
der ikke længere er tale om foreslåede bestemmelser.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget foretages en sproglig korrektion
af § 27, stk. 3, som med ændringsforslag nr. 21 om ind-
sættelse af en ny paragraf bliver § 28, stk. 3, da der ikke
længere er tale om foreslåede bestemmelser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til
1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 24.
juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
204, folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret med undtagelse af et spørgsmål, som
forventes besvaret inden 2. behandling.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S)
Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V)
Hans Andersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF)
Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
L 13 - 2024-25 - Bilag 9: Betænkning afgivet 4/12-24
2950506_0008.png
8
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6