Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 13 Bilag 8
Offentligt
2949255_0001.png
§
34
HVORFOR ER DEN
VIGTIG?
Præsentation for Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Onsdag d. 4. december 2024
Kira West, formand for Rådet for Socialt Udsatte
Heinz Wolf, chefkonsulent i Kirkens Korshær
L 13 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra Kirkens Korshær og Rådet for Socialt Udsattes foretræde for udvalget den 4/12-24
2949255_0002.png
HVAD ER
§
34-
YDELSE?
§ 34 i lov om aktiv socialpolitik
giver kommunerne mulighed for at
bevilge en løbende støtte til
personer, der har høje boligudgifter
eller stor forsørgerbyrde
L 13 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra Kirkens Korshær og Rådet for Socialt Udsattes foretræde for udvalget den 4/12-24
2949255_0003.png
HVEM RAMMER
AFSKAFFELSEN AF
§
34?
• Mennesker i hjemløshed
• Sårbare og udsatte
mennesker i risiko for
udsættelse
• Unge med psykiske
handicap
• Mennesker med lav
betalingsevne og dårlig
mulighed for at øge indtægt
L 13 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra Kirkens Korshær og Rådet for Socialt Udsattes foretræde for udvalget den 4/12-24
2949255_0004.png
PROBLEMETS OMFANG
I Odense modtager
mere end 1.000 borgere
i gennemsnit 1.100 kr.
pr. måned i § 34-ydelse
I København laves budgetter,
når udsatte indstilles til en bolig
via kommunen. Ca. 75 % af
disse budgetter rummer § 34-
ydelse
I Esbjerg
modtager 323
borgere § 34-
ydelse
I en
omegnskommune
modtager 304
borgere § 34-ydelse
Knap 18.000 borgere får
ifølge
Ydelseskommissionens
støtte efter § 34. Nye tal
fra DST tyder på, at det
ikke har ændret sig
L 13 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra Kirkens Korshær og Rådet for Socialt Udsattes foretræde for udvalget den 4/12-24
2949255_0005.png
VORES
ANBEFALING
Bevar mulighed for § 34-støtte
Hvis det ikke er muligt, lav som minimum en
overgangsordning, så det først træder i kraft i
2027
L 13 - 2024-25 - Bilag 8: Præsentation fra Kirkens Korshær og Rådet for Socialt Udsattes foretræde for udvalget den 4/12-24
2949255_0006.png
SPØRGSMÅL?