Afskaffelse af særlig støtte for kontanthjælpsmodtagere risikerer at
underminere indsatsen mod hjemløshed og forringe levevilkårene for
unge med psykiske handicap
Det fremsatte lovforslag L 13, der lovudmønter en reform af kontanthjælpssystemet, lægger op til
en afskaffelse af den særlige støtte til høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kaldet § 34-
ydelsen.
I dag bidrager §34 ydelsen til at hjælpe hjemløse og unge med psykiske handicap i bolig, § 34 er
dermed med til at skabe tryghed ved økonomien i de boliger, kommunerne har anvist. Denne
mulighed vil forsvinde med § 34 tilskud.
Det er særligt enlige kontanthjælpsmodtagere, der i dag får § 34-ydelse, der er med til at
understøtte deres mulighed for en bolig, de kan betale. § 34 ydelse til høje boligudgifter kan dække
en bredere palet af udgifter end husleje. Ydelsen beregnes på grundlag af borgerens
nettoboligudgift. I nettoboligudgiften medregnes bl.a. udgifter til vand, varme, gas, elektricitet,
ydelser vedrørende boligindskudslån og lignende løbende udgifter, der har tilknytning til boligen.
Særligt efter en periode med store stigninger på forbrugsudgifter har § 34 -ydelsen været et
væsentligt grundlag for at kunne tilbyde boliger til borgere med de laveste ydelser – herunder
hjemløse og unge med diagnoser eller handicap.
Det vil derfor være undergravende for bl.a. indsatsen mod hjemløshed, som iværksat med
Aftale
om Fonden for blandede byer - flere billigere boliger og en vej ud af hjemløshed,
at § 34 fjernes.
Den er central i mange kommuner – både generelt i forhold til at anvise hjemløse til boliger, der
ligger indenfor deres betalingsevne, men også i forhold til at fastholde borgere (herunder tidligere
hjemløse) i de boliger, de er anvist til.
Afskaffelsen rammer ikke kun hjemløse og tidligere hjemløse. De lavere ydelser vil fx også ramme
unge, som (endnu) ikke har været ramt af hjemløshed, men fx har psykiske handicap (ADHD,
autismespektrum-forstyrrelser o. lign.). En analyse fra Cepos fra 15. november 2024 viser, at
enlige under 30 år uden børn har oplevet et fald på 23, 5 % i disponibel indkomst siden 2000
1
.
De berørte målgrupper er generelt set langt fra arbejdsmarkedet, og det vurderes, at meget få på
kort sigt vil kunne øge deres indkomst via beskæftigelse.
Samtidig må en afskaffelse af §34 ydelsen forventes at forlænge ventetid, der i dag er på bolig,
fordi færre boliger kan benyttes til anvisning. Dette vil forlænge borgernes ophold på diverse
institutioner. Afskaffelsen vil forsinke realiseringen af hjemløsestrategiens mål. De målgrupper, som
er hjemløse og venter på tilbud om bolig kan næppe forventes at skaffe sig beskæftigelse, før de
får bolig. Tilsvarende for gruppen unge med psykiske handicap.
Det er derfor BL, Rådet for Socialt Udsatte og DHs anbefaling
at §34 støtten bevares i sin
nuværende form så kontanthjælpsmodtagere også fremadrettet kan få mulighed for denne særlige
støtte. Hvis der ikke kan skabe enighed om det, så kan kravene til hvornår man kan modtage §34
støtte eventuelt skærpes eller der kan indføres en overgangsordning, der sikrer at ingen akut bliver
sat ud af deres bolig.
1
Danskernes-disponible-indkomst-er-vokset-markant-siden-ar-2000.pdf