Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 13 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag til 2. behandlingen af forslag til lov om ændring af
ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, ophæ-
velse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn,
afklaring, rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.) (L 13, fremsat den
2. oktober 2024)
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <…>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 10, stk. 2, 4. pkt.,
ændres »opfølgning og kontakt-
forløbet, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. stk. 1, sidste pkt.«
til: »opfølgningen, jf. stk. 1, 1. og 2. pkt., eller i forbindelse med opfølgningen på
den beskæftigelsesrettede indsats, jf. stk. 1, 3. pkt.«
[Præcisering af, hvornår afklaring kan ske]
2)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 10 g, stk. 1,
indsættes efter »§ 26, stk.
2,«: »og § 31«.
[Præcisering af, at reglerne om fradrag i kontanthjælp for arbejdsindtægter efter §
31 er omfattet af bestemmelsen]
3)
I den under
nr. 10
foreslåede affattelse af
§ 10 i, stk. 1,
indsættes efter »§ 26, stk.
2,«: »og § 31«.
[Præcisering af, at reglerne om fradrag i kontanthjælp for arbejdsindtægter efter §
31 er omfattet af bestemmelsen]
4)
I den under
nr. 12
foreslåede affattelse af
§ 10 k, stk. 1,
indsættes efter »§ 26,
stk. 2,«: »og § 31«.
[Præcisering af, at reglerne om fradrag i kontanthjælp for arbejdsindtægter efter §
31 er omfattet af bestemmelsen]
5)
I den under
nr. 35
foreslåede
§ 19, stk. 3, nr. 2,
ændres »mellem 25 og 29 år« til:
»i alderen 25 til 29 år«.
[Præcisering af, at de 29-årige også er omfattet af bestemmelsen]
6)
I den under
nr. 35
foreslåede
§ 20, stk. 1, 1. pkt.,
udgår: »(2024-niveau)«.
[Præcisering for at tydeliggøre, at beløbet ikke satsreguleres]
7)
I den under
nr. 41
foreslåede
§ 25 b, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
L 13 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
»En gift eller samlevende person, som modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nr.
2, og har fået kontanthjælpen med eventuelle tillæg nedsat efter §§ 10 f, 10 h og 10
j, eller § 26, stk. 2, er dog ikke omfattet af boligstøtteloftet efter 1. pkt.«
[Præcisering af at personer, der får nedsat hjælp i en karantæneperiode, og gifte og
samlevende modtagere af forhøjet sats, der samberegnes med en modtager af mind-
stesats, er undtaget fra boligstøtteloftet]
8)
I den under
nr. 41
foreslåede
§ 25 b, stk. 5,
ændres »personer, hvor Udbetaling
Danmark har truffet afgørelse om, at personen kan anses for enlig forsørger efter
lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, og personer« til: »en
person, hvor Udbetaling Danmark har truffet afgørelse om, at personen kan anses
for enlig forsørger efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebi-
drag, og en person«.
[Sproglig præcisering]
9)
I den under
nr. 58
foreslåede
§ 31, stk. 1,
indsættes efter »stk. 5«: », jf. dog stk.
3«.
[Præcisering af fribeløb og indkomstloft for gifte og samlevende, der samberegnes
med en modtager af mindstesats]
10)
I den under
nr. 58
foreslåede
§ 31, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»En gift eller samlevende person, som har fået kontanthjælpen efter § 16, stk. 1,
med eventuelle tillæg nedsat efter § 26, stk. 2, har et fribeløb efter stk. 2, nr. 2, og
et indkomstloft efter stk. 5, nr. 2.«
[Præcisering af fribeløb og indkomstloft for gifte og samlevende, der samberegnes
med en modtager af mindstesats]
11)
Nr. 64
affattes således:
»64.
I
§ 35, stk. 4,
ændres ”2019-niveau” til: ”2024-niveau følgende”, og
nr. 1-4
af-
fattes således:
1) 200 kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20 på mindre end 6.553
kr. pr. måned.
2) 450 kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20 på mindst 6.553 kr. og
højst 9.642 kr. pr. måned.
3) 600 kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20 på mere end 9.642 kr.
og mindre end 13.723 kr. pr. måned.
4) 700 kr. for personer, der modtager hjælp efter §§ 16-20 på mindst 13.723 kr.
pr. måned.«
12)
I
nr. 73
indsættes efter
»69 k, stk. 4«: »§ 74 g, stk. 2«,
og
»§ 76, stk. 1, 3. pkt.«
ændres til:
»§ 76, stk. 1, 4. pkt.«
[Konsekvensrettelse]
L 13 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
13)
I den under
nr. 77
foreslåede affattelse af
§ 68, stk. 2, nr. 4,
ændres »(2024-ni-
veau). Den samlede ydelse kan højst« til: »(2024-niveau), idet den samlede ydelse
højst kan«.
[Lovteknisk præcisering]
14)
I den under
nr. 80
foreslåede affattelse af
§ 69 j, stk. 2, nr. 4,
ændres »(2024-
niveau). Den samlede ydelse kan højst« til: »(2024-niveau), idet den samlede
ydelse højst kan«.
[Lovteknisk præcisering]
15)
I den under
nr. 96
foreslåede affattelse af
§ 79, stk. 3,
indsættes i
1. pkt.
efter
»ATP-bidrag,«: »at hjælpen ikke er nedsat efter §§ 10 f, 10 h og 10 j, og § 26, stk.
2, og«.
[Præcisering af, at der ikke skal indbetales ATP-bidrag for personer, der får nedsat
hjælpen i en karantæneperiode efter §§ 10 f, 10 h og 10 j eller nedsat efter § 26,
stk. 2]
16)
Efter nr. 104 indsættes:
»01.
I
§ 82 a, stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres »stk. 1-6« til: »stk. 1-7«.
02.
I
§ 82 a, stk. 8,
der bliver stk. 9, ændres »stk. 1-7« til: »stk. 1-8«.
[Teknisk ændring]
Til § 2
17)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 36 a,
ændres i
stk. 1, 1. pkt.,
»afklare personen«
til: »foretage en afklaring, jf. stk. 2«, og i
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »afklare personen«
til: »foretage en afklaring«, og »den pågældende« ændres til: »personen«.
[Sproglig præcisering]
18)
I
nr. 15
ændres »§ 22, stk. 3, nr. 8« til: »§ 23, stk. 2, nr. 8«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 9
19)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 45 g, stk. 1
og
3,
ændres »eller« til:
»og«.
[Korrektion af ordlyden af den gældende § 45 g, stk. 1 og 3]
Til § 10
20)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 2, 1. pkt.,
ændres »12-14« til: »11-
13«, og »4-10 og 12-14« ændres til: »4-9 og 11-13«.
[Konsekvensrettelse]
L 13 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Ny paragraf
21)
Efter § 25 indsættes før overskriften før § 26:
Ȥ 01.
I lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 831 af 14. juni 2022, § 4 i lov nr. 1575 af 12. de-
cember 2023, § 1 i lov nr. 266 af 19. marts 2024 og senest ved L 51 (samling 2024-
25) [§
1 i lov nr. […] af […] 2024] foretages følgende ændring:
1.
I
§ 30 c, stk. 1,
ændres »§ 22, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik« til: »§ 16,
stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik med eventuelle tillæg efter §§ 17 og 18 i
lov om aktiv socialpolitik«
[Ændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 35-37]
Til § 26
22)
I
stk. 3
ændres »110, 114 og 117« til: »112, 116 og 119«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 14]
23)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »modtage efter den foreslåede § 16, jf. lovforslagets § 1,
nr. 35,« til: »modtage efter § 16 i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1, nr.
35,«.
[Sproglig korrektion]
24)
I
stk. 4, 4. pkt.,
ændres »tillæg efter de foreslåede §§ 17-20, jf. lovforslagets §
1, nr. 35« til: »tillæg efter §§ 17-20 i lov om aktiv socialpolitik, jf. denne lovs § 1,
nr. 35«.
[Sproglig korrektion]
Til § 27
25)
I
stk. 3, 2. pkt.,
udgår ordene »Forslaget til«.
[Sproglig korrektion]
26)
I
stk. 7
ændres »117« til: »119«.
[konsekvens af ændringsforslag nr. 16]
Bemærkninger
Til nr. 1
L 13 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Med det i lovforslagets § 1, nr. 4, foreslåede § 10, stk. 2, 4. pkt., i lov om aktiv so-
cialpolitik henvises til, at afklaring efter § 36 a i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats kan ske i forbindelse med opfølgning og kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. stk. 1, sidste pkt.
Ved opfølgning forstås den opfølgning, som kommunen foretager med henblik på
at sikre, at betingelserne for at give hjælp fortsat er opfyldt, jf. § 10, stk. 1, 1. pkt.,
og hvor kommunen også skal følge op på, om der er grundlag for at yde andre for-
mer for hjælp, jf. § 10, stk. 1, 2. pkt. Opfølgning efter 1. og 2.pkt. skal som mini-
mum finde sted hver 3. måned. Jobcenterets opfølgning på den beskæftigelsesret-
tede indsats, jf. § 10, stk. 1, 3. pkt., sker i forbindelse med kontaktforløbet, jf. kapi-
tel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Der foreslås med ændringsforslaget en sproglig korrektion for at tydeliggøre, at af-
klaringen efter § 36 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats både kan ske i forbin-
delse med kommunens generelle opfølgning og i forbindelse med opfølgningen på
den beskæftigelsesrettede indsats.
Forslaget medfører ikke indholdsmæssige ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 8, foreslås det at nyaffatte § 10 g, stk. 1, således at for
personer, der er omfattet af den 3-årige karantæne i § 10 f, stk. 1, og som modtager
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, vil § 26, stk. 2, finde tilsvarende anvendelse som for
gifte og samlevende modtagere af kontanthjælp efter § 16, stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ændringen er en konsekvens af for-
slaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet.
Det foreslås at indsætte en henvisning i lovforslagets § 1, nr. 8, til det med lov-
forslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31.
Med forslaget vil personer, der i den 3-årige karantæneperiode modtager kontant-
hjælp efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter § 16, stk. 2, skulle have beregnet
indkomstfradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk. 2.
Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye ind-
komstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om perso-
nen modtager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, eller kontant-
hjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr.
1. Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende efter §
16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil ikke have noget fribeløb, samtidig er et
indkomstloft på 85 pct. af den maksimale dagpengesats ikke relevant for personer,
der modtager hjemmeboende sats.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås det at nyaffatte § 10 i, stk. 1, således at for
personer, der er omfattet af den 3-årige karantæne i § 10 h, stk. 1, og som modtager
kontanthjælp efter § 16, stk. 1, vil § 26, stk. 2, finde tilsvarende anvendelse som for
gifte og samlevende modtagere af kontanthjælp efter § 16, stk. 2.
L 13 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ændringen er en konsekvens af for-
slaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet.
Det foreslås at indsætte en henvisning i lovforslagets § 1, nr. 10, til det med lov-
forslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31.
Med forslaget vil personer, der i den 3-årige karantæneperiode modtager kontant-
hjælp efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter § 16, stk. 2, skulle have beregnet
indkomstfradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk. 2.
Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye ind-
komstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om perso-
nen modtager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, eller kontant-
hjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr.
1. Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende efter §
16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil ikke have noget fribeløb, samtidig er et
indkomstloft på 85 pct. af den maksimale dagpengesats ikke relevant for personer,
der modtager hjemmeboende sats.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås det at nyaffatte § 10 k, stk. 1, således at for
personer, der er omfattet af karantæne i 12 uger efter § 10 j, stk. 1, og som modta-
ger kontanthjælp efter § 16, stk. 1, vil § 26, stk. 2, finde tilsvarende anvendelse
som for gifte og samlevende modtagere af kontanthjælp efter § 16, stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at ændringen er en konsekvens af for-
slaget om en ny ydelsesstruktur for hjælp i kontanthjælpssystemet.
Det foreslås at indsætte en henvisning i lovforslagets § 1, nr. 12, til det med lov-
forslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye indkomstfradrag i lovens § 31.
Med forslaget vil personer, der i en karantæneperiode på 12 uger modtager kon-
tanthjælp efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter § 16, stk. 2, skulle have be-
regnet indkomstfradrag efter § 31, som hvis de modtog hjælp efter § 16, stk. 2.
Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye ind-
komstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om perso-
nen modtager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, eller kontant-
hjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr.
1. Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende efter §
16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil ikke have noget fribeløb, samtidig er et
indkomstloft på 85 pct. af den maksimale dagpengesats ikke relevant for personer,
der modtager hjemmeboende sats.
Til nr. 5
I forslaget til § 19, stk. 3, 2. pkt., som affattet ved § 1, nr. 35, fremgår det, at perso-
ner, der er mellem 25 og 29 år, kan få et månedligt ungetillæg på 2.500 kr. (12024-
nivereau).
Bestemmelsen vil også skulle omfatte personer, der er fyldt 29 år.
L 13 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Der foretages derfor en sproglig præcisering, således at det fremgår, at personer,
der er fyldt 29 år, også er omfattet af bestemmelsen og dermed kan modtage et un-
getillæg på 2.500 kr. (2024-niveau).
Til nr. 6
I § 20, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved § 1, nr. 35, udgår (2024-niveau). Baggrunden
for ændringen er, at det midlertidige tilpasningstillæg ikke vil skulle satsreguleres.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 1, nr. 41, foreslås det at ophæve de gældende regler om kon-
tanthjælpsloftet og indsætte nye regler om et boligstøtteloft med forslaget til § 25 b.
Boligstøtteloftet skal gælde for gifte eller samlevende personer, der modtager hjælp
med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, og betyder, at der som boligstøtteloft
maksimalt kan ydes 350 kr. (2024-niveau) i boligstøtte efter kapitel 1-9 i lov om
individuel boligstøtte til en omfattet person.
Det foreslås at indsætte henvisninger i lovforslagets § 1, nr. 41, til karantæneord-
ningerne i lovens §§ 10 f, 10 h og 10 j og den med lovforslagets § 1, nr. 43, foreslå-
ede affattelse af lovens § 26, stk. 2.
Præciseringen betyder, at en gift eller samlevende person, som modtager kontant-
hjælp efter § 16, stk. 1, nr. 2, og har fået kontanthjælpen med eventuelle tillæg ned-
sat i en karantæneperiode efter §§ 10 f, 10 h og 10 j, eller samberegnet hjælpen
med en modtager af mindstesats efter § 26, stk. 2, ikke er omfattet af boligstøttelof-
tet.
Med forslaget vil det være tydeligt, at gifte og samlevende personer, der modtager
hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, i en karantæneperiode, hvor hjæl-
pen efter de nævnte bestemmelser alene kan udbetales på niveau med hjælp efter §
16, stk. 2, er undtaget boligstøtteloftet.
Tilsvarende vil det være tydeligt, at gifte og samlevende personer, der modtager
hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, og som får kontanthjælpen beregnet
sammen med en ægtefælle eller samlever, som modtager mindstesats efter § 16,
stk. 2, og derfor får kontanthjælpen efter § 16, stk. 1, nedsat til det beløb, som ville
kunne modtages efter § 16, stk. 2 med eventuelle tillæg efter §§ 17 og 18, er undta-
get boligstøtteloftet.
Til nr. 8
Der er alene tale om en sproglig præcisering af bestemmelsen, så det står tydeligt,
at bestemmelsen ikke omhandler en gruppe af personer, men en person, der ikke
anses for samlevende i relation til boligstøtteloftet, hvor Udbetaling Danmark har
truffet afgørelse om, at personen kan anses for enlig forsørger efter lov om børne-
tilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, eller hvis personen, modtager til-
læg til enlige ikke-forsørgere efter § 18.
Til nr. 9
L 13 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås at indsætte
”jf. dog stk. 3” efter henvisningen til stk. 5 i lovens § 31,
stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 58, som følge af forslaget til indsættelse af et nyt 2.
pkt. i stk. 3 i lovens § 31, jf. forslaget til § 1, nr. 10.
Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye ind-
komstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om perso-
nen modtager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, eller kontant-
hjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr. 1 eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr.
1. Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende efter §
16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil efter forslagets indhold ikke have noget
fribeløb. For disse personer vil kommunen skulle fradrage 65 pct. af arbejdsind-
komsten i kontanthjælpen efter de foreslåede § 31, stk. 1 og 4. Et indkomstloft på
85 pct. af den maksimale dagpengesats er ikke relevant for personer, der modtager
hjemmeboende sats, idet hjælpen vil være fradraget fuldt ud, inden summen af kon-
tanthjælp og lønindkomst udgør 85 pct. af den maksimale dagpengesats svarende
til 17.305 kr.
Med forslaget vil det være fastsat i loven, at personer, der modtager kontanthjælp
efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter § 16, stk. 2, som følge af forslaget til §
26, stk. 2, om samberegning med en ægtefælle eller samlever, som modtager mind-
stesats efter § 16, stk. 2, skal have beregnet indkomstfradrag efter § 31, som hvis
de modtog hjælp efter § 16, stk. 2.
Det betyder, at begge ægtefæller eller samlevende i et par, hvor den ene er beretti-
get til mindstesats, mens den anden er berettiget til forhøjet sats, som dog nedsæt-
tes, så kontanthjælpen svarer til mindstesats, jf. forslaget til § 26, stk. 2, vil have et
fribeløb på 5.000 kr. og et indkomstloft på 85 pct. af dagpengemaksimum. De får
dermed begge det indkomstfradrag, som passer til mindstesatsen.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 1, nr. 58, foreslås det nye lempeligere indkomstfradrag med
forslaget til lovens § 31.
Det fremgår samtidig af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 43, om ændringer
til lovens
§ 26, stk. 2, at ”Det foreslås at nyaffatte § 26, stk. 2, således, at er en
per-
son, der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 2, gift eller samlevende med en per-
son, der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 1, nedsættes kontanthjælpen efter §
16, stk. 1, med eventuelle tillæg efter §§ 17-20, således at begge modtager det be-
løb, de hver især ville have modtaget efter § 16, stk. 2, med eventuelle tillæg efter
§§ 17 og 18.
Efter forslaget til nyaffattelse af § 26, stk. 2, vil kommunen skulle beregne hjælpen
til et ægtepar eller samlevende, hvor den ene kommer til at modtage mindstesats,
og hvor den anden kommer til at modtage grundsats eller forhøjet sats, på den
måde, at kontanthjælpen vil blive nedsat, så begge vil modtage det beløb, de hver
ville have modtaget i mindstesats. Dette svarer til en videreførelse af princippet i
den gældende regel i lovens § 26, stk. 2, dog justeres reglen som følge af de nye
satser i det nye kontanthjælpssystem.
L 13 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Nyaffattelsen af § 26, stk. 2, betyder, at en ægtefælle eller en samlever, der modta-
ger forhøjet sats, ikke kan modtage særligt ungetillæg og midlertidigt tilpasningstil-
læg efter §§ 19 og 20, da disse tillæg ikke ydes til personer, der får hjælp efter §
16, stk. 2.
I forhold til forslaget om det lempeligere indkomstfradrag, jf. forslaget til § 31, vil
der her gælde, at begge ægtefæller eller samlevende i et par, hvor den ene er beret-
tiget til mindstesats, mens den anden er berettiget til forhøjet sats som dog nedsæt-
tes, så kontanthjælpen svarer til mindstesats, jf. forslaget til § 26, stk. 2, vil have et
fribeløb på 5.000 kr. og et indkomstloft på 85 pct. af dagpengemaksimum. Det
skyldes, at parrets samlede sats inkl. tillæg vil blive nedsat til to gange mindstesats
inkl. tillæg. De får derfor et indkomstfradrag, som passer til mindstesatsen.”
Det foreslås at indsætte et 2. pkt. i stk. 3 i lovens § 31, jf. lovforslagets § 1, nr. 58.
Forslaget er en konsekvens af det i lovforslagets § 1, nr. 58, foreslåede nye ind-
komstfradrag i lovens § 31, hvor fribeløb og indkomstlofter afhænger af, om perso-
nen modtager kontanthjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, eller kontant-
hjælp med grundsats efter § 16, stk. 1, nr. 1, eller mindstesats efter § 16, stk. 2, nr.
1. Personer, der kommer til at modtage kontanthjælp som hjemmeboende efter §
16, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 2, nr. 2, vil efter forslagets indhold ikke have noget
fribeløb. For disse personer vil kommunen skulle fradrage 65 pct. af arbejdsind-
komsten i kontanthjælpen efter de foreslåede § 31, stk. 1 og 4. Et indkomstloft på
85 pct. af den maksimale dagpengesats er ikke relevant for personer, der modtager
hjemmeboende sats, idet hjælpen vil være fradraget fuldt ud, inden summen af kon-
tanthjælp og lønindkomst udgør 85 pct. af den maksimale dagpengesats svarende
til 17.305 kr.
Med forslaget vil det være fastsat i loven, at personer, der modtager kontanthjælp
efter § 16, stk. 1, på niveau med hjælp efter § 16, stk. 2, som følge af forslaget til §
26, stk. 2, om samberegning med en ægtefælle eller samlever, som modtager mind-
stesats efter § 16, stk. 2, skal have beregnet indkomstfradrag efter § 31, som hvis
de modtog hjælp efter § 16, stk. 2.
Det betyder, at begge ægtefæller eller samlevende i et par, hvor den ene er beretti-
get til mindstesats, mens den anden er berettiget til forhøjet sats, som dog nedsæt-
tes, så kontanthjælpen svarer til mindstesats, jf. forslaget til § 26, stk. 2, vil have et
fribeløb på 5.000 kr. og et indkomstloft på 85 pct. af dagpengemaksimum. De får
dermed begge det indkomstfradrag, som passer til mindstesatsen.
Til nr. 11
Der er alene tale om en lovteknisk ændring. Ændringen har ingen indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 12
Der er i lovforslagets § 1, nr. 73, ved en fejl henvist til § 76, stk. 1, 3. pkt. Der
skulle rettelig have været henvist til § 76, stk. 1, 4. pkt. Med ændringsforslaget kor-
rigeres henvisningen. Der er alene tale om en teknisk ændring.
Endvidere indsættes med ændringsforslaget en henvisning til § 74 g, stk. 2, som
ved en fejl ikke er medtaget i forslaget til § 1, nr. 73. Der henvises i § 74 g, stk. 2,
L 13 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
til bemyndigelsesbestemmelsen i § 13, stk. 16, som med lovforslagets § 1, nr. 25,
bliver § 13, stk. 14.
Med ændringsforslaget vil henvisningen i § 74 g, stk. 2, til § 13, stk. 16, rettelig
blive ændret til § 13, stk. 14. Der er tale om konsekvensændring.
Til nr. 13
Der er tale om en lovteknisk korrektion.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk korrektion.
Til nr. 15
Med lovforslagets § 1, nr. 96, foreslås det at nyaffatte § 79, stk. 3, 1. pkt., således,
at for personer, der modtager hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, er det
en betingelse for indbetaling af ATP-bidrag, at der ikke er foretaget fradrag i hjæl-
pen efter reglerne i §§ 30-33, 36-40 a, 42 og 43.
Det foreslås at indsætte en henvisning i nr. 96 til de med lovforslagets § 1, nr. 7, 9
og 11 foreslåede ændringer i §§ 10 f, 10 h og 10 j, om karantæne i ydelsessystemet.
Med forslaget vil der ikke skulle indbetales ATP-bidrag for personer, der modtager
hjælp med forhøjet sats efter § 16, stk. 1, nr. 2, i en karantæneperioden, hvor hjæl-
pen efter de nævnte bestemmelser alene kan udbetales på niveau med hjælp efter §
16, stk. 2.
Det foreslås endvidere at indsætte en henvisning i nr. 96 til den med lovforslagets §
1, nr. 43, foreslåede ændring i § 26, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik. Med forsla-
get vil personer, der får nedsat hjælp efter § 16, stk. 1, fordi de er gift eller samle-
vende med en person, der modtager kontanthjælp efter § 16, stk. 2, ikke skulle be-
tale ATP-bidrag.
Til nr. 16
Ved lovforslagets § 1, nr. 104, er det foreslået, at der indsættes et nyt stk. 6 i § 82 a
i lov om aktiv socialpolitik, hvorefter stk. 7 og 8 bliver stk. 8 og 9.
I § 82 a, stk. 7, i lov om aktiv socialpolitik henvises til stk. 1-6. Med indsættelsen
af et nyt stk. 6 i § 82 a skal henvisningen rettelig være stk. 1-7. Med ændringsfor-
slaget korrigeres henvisningen. Der er alene tale om en teknisk ændring.
I § 82 a, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik henvises til stk. 1-7. Med indsættelsen
af et nyt stk. 6 i § 82 a skal henvisningen rettelig være stk. 1-8. Med ændringsfor-
slaget korrigeres henvisningen. Der er alene tale om en teknisk ændring.
Til nr. 17
Der er alene tale om sproglige præciseringer, så der bliver en tydelig henvisning til,
hvad afklaringen skal bestå af.
Ændringsforslaget medfører ikke materielle ændringer af bestemmelsen.
L 13 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 18
Ved en fejl er der i lovforslagets § 2, nr. 15, ikke citeret korrekt fra den gældende §
62, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Med ændringsforslaget rettes denne fejl. Der er alene tale om en teknisk ændring.
Ændringen har ingen materielle konsekvenser.
Til nr. 19
Ved en fejl er der i lovforslagets § 9, nr. 3, ikke citeret korrekt fra den gældende §
45, stk. 1 og 3, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig før-
tidspension m.v.
Med ændringsforslaget rettes denne fejl. Der er alene tale om en teknisk ændring.
Ændringen har ingen materielle konsekvenser.
Til nr. 20
Ved en fejl blev der med lovforslagets § 10, nr. 1, i § 2, 1. pkt., i lov om kommu-
nernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne ikke foretaget en ændring af henvisningen til §
3, stk. 1, nr. 4-10. Der er derfor behov for at medtage § 3, stk. 1, nr. 4-10, i ændrin-
gen af § 2, 1. pkt.
Det foreslås, at i nr. 1, ændres »12-14« til: »11-13«, og »4-10 og 12-14« ændres til:
»4-9 og 11-13««.
Baggrunden for ændringen er, at § 3, stk. 1, nr. 6 og 14, som affattet ved lovens §
10, nr. 3 og 4, udgår.
Samtidig overflyttes særlig støtte til kommunerne, således at § 3, stk. 1, nr. 15, som
med forslaget bliver til § 3, stk. 1, nr. 13, skal indgå i opremsningen af bestemmel-
ser, som kommunerne vil kunne modtage refusion for.
Med ændringen henvises der således i § 2, 1. pkt., til § 3, stk. 1, nr. 4-9 og 11-13.
Til nr. 21
I den gældende § 30 c, stk. 1, i lov midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, henvises til »§ 22, stk. 2, nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om en ny ydelsesstruktur for
hjælp i kontanthjælpssystemet, jf. lovforslagets § 1, nr. 35-37, hvor selvforsørgel-
ses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp er-
stattes af kontanthjælp med en af satserne mindstesats, grundsats, forhøjet sats og
sats for hjemmeboende samt eventuelle tillæg, som tildeles på baggrund af perso-
nens personlige forhold.
Den foreslåede ændring indebærer ikke materielle ændringer.
Til nr. 22
L 13 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
I lovens ikrafttrædelsesbestemmelse er henvist til, at lovens § 1, nr. 110, 114 og
117, har virkning fra den 1. januar 2025.
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 16, således at der rette-
lig henvises til lovens § 1, nr. 112, 116 og 119. Der er alene tale om en teknisk æn-
dring.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget foretages en sproglig korrektion af § 26, stk. 4, 1. pkt., som
med ændringsforslag nr. 21 om indsættelse af en ny paragraf bliver § 27, stk. 4, 1.
pkt., da der ikke længere er tale om foreslåede bestemmelser.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget foretages en ændring af sproglig korrektion af § 26, stk. 4,
4. pkt., som med ændringsforslag nr. 21 om indsættelse af en ny paragraf bliver §
27, stk. 4, 4. pkt., da der ikke længere er tale om foreslåede bestemmelser.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget foretages en ændring af sproglig korrektion af § 27, stk. 3,
som med ændringsforslag nr. 21 om indsættelse af en ny paragraf bliver § 28, stk.
3, da der ikke længere er tale om foreslåede bestemmelser.
Til nr. 26
Med ændringsforslag nr. 16 indsættes to nye numre i lovforslagets § 1. Det indebæ-
rer, at § 1, nr. 117, herefter bliver § 1, nr. 119.
Med § 27, stk. 7, som med ændringsforslag nr. 21 om indsættelse af en ny paragraf
bliver § 28, stk. 7, indføres en overgangbestemmelse, hvorefter lovens § 1, nr. 117,
som med ændringsforslag nr. 16 bliver § 1, nr. 119, ikke finder anvendelse for til-
bagebetalingskrav, som vedrører hjælp til boligindskud, som er udbetalt før den 1.
januar 2019.
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 16, således at der rette-
ligt henvises til lovens § 1, nr. 119. Der er alene tale om en teknisk ændring.