Udkast
Bekendtgørelse om kommunernes pligt til varsling, vejledning m.v.
af modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse,
uddannelseshjælp eller kontanthjælp, hvis hjælp kan bortfalde eller blive nedsat
som følge af 225-timersreglen
I medfør af § 13 f, stk. 17, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 25. juni 2024, som
ændret ved lov nr. xx af xx.xx 2024, L 13….fastsættes efter bemyndigelse:
Område og begreber
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse for varsling, vejledning m.v. af modtagere af selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, der står foran at blive omfattet
af reglerne i lovens § 13 f, § 13 g, § 13 h og § 26, stk. 5-11, om bortfald eller nedsættelse af hjælpen, fordi
den pågældende ikke opfylder lovens krav om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste
12 kalendermåneder.
§ 2.
Ved »overgangsdato« forstås i denne bekendtgørelse det tidspunkt, hvor et ægtepars eller en ugift
persons ret til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp
fremover vil blive vurderet efter reglerne i lovens § 13 f, § 13 g, § 13 h og § 26, stk. 5-11, dvs. det tidspunkt,
hvor ægteparret eller den ugifte person har modtaget hjælp efter lovens § 11 i sammenlagt et år eller
derover inden for 3 år.
§ 3.
Ved »bortfaldsdato« forstås i denne bekendtgørelse det tidspunkt, hvor hjælpen til en ægtefælle eller
en ugift person bortfalder eller nedsættes, fordi den pågældende ægtefælle eller ugifte person ikke
opfylder lovens krav om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
Udsendelse af varslingsbrev, vejledning m.v.
§ 4.
Senest 6 måneder før overgangsdatoen for et ægtepar eller en ugift person skal kommunen beregne
bortfaldsdatoen for hver ægtefælle og for den ugifte person. Beregningen baseres på de oplysninger, der
ligger i kommunens sag om ordinært og ustøttet arbejde og om eventuelle forlængelsesgrunde, jf. lovens §
13 f, stk. 12 og 13, og § 13 h. Beregningen opdateres løbende. Er det ikke muligt at beregne en
bortfaldsdato, f.eks. fordi ægtefællen eller den ugifte person for tiden er sygemeldt, skal kommunen, så
snart det er muligt, foretage en beregning.
Stk. 2.
Senest 6 måneder før den beregnede bortfaldsdato skal kommunen sende et varslingsbrev til
ægtefællen eller den ugifte person, der redegør for reglerne i lovens § 13 f, § 13 g, § 13 h og § 26, stk. 5-11,
og de konsekvenser, det vil få for den pågældendes hjælp, hvis vedkommende ikke opfylder lovens krav om
ordinært og ustøttet arbejde inden for en periode, jf. dog stk. 7.
Stk. 3.
I varslingsbrevet skal kommunen angive den beregnede bortfaldsdato under forudsætning af, at der
ikke sker ændringer i ægtefællens eller den ugifte persons forhold. Kommunen skal desuden i
varslingsbrevet vejlede ægtefællen eller den ugifte person om mulighederne for at søge arbejde på
Jobnet.dk eller i øvrigt på de måder, der er sædvanlige inden for de arbejdsområder, som det er relevant
for den pågældende at søge arbejde inden for.
Stk. 4.
Kommunen skal sende nyt varslingsbrev efter stk. 2 til ægtefæller, når ingen af ægtefællerne