Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 13 Bilag 12
Offentligt
2956888_0001.png
Til lovforslag nr.
L 13
Folketinget 2024-25
Ændringsforslag stillet den 10. december 2024
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love
(Reform af kontanthjælpssystemet, ophævelse af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet, fritidstillæg til børn, afklaring,
rettighedsbaseret tilskud til medicin m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
Af
beskæftigelsesministeren:
Til § 1
1)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 13
indsæt-
tes i
stk. 1
efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Det er en betingelse for, at en person, der er omfattet af
arbejdspligt i § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
eller integrationslovens § 20 d, kan få kontanthjælp efter
§ 11, at personen står til rådighed for de aktiviteter, som
indgår i arbejdspligten.«
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 12 om arbejdspligt]
2)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 13
ind-
sættes i
stk. 2, nr. 2,
efter »rehabiliteringsteamet«: », fra
forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning som
led i arbejdspligt efter regler fastsat i medfør af § 105 c i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens §
20 d, stk. 4,«.
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 12 om arbejdspligt]
3)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 13
indsæt-
tes i
stk. 2, nr. 5,
efter »hvor den ledige er givet et tilbud«:
»eller er omfattet af arbejdspligten«, og efter »et program«
indsættes: »eller er omfattet af arbejdspligten«.
[Konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lovfor-
slag nr. L 12 om arbejdspligt]
4)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 13
ind-
sættes i
stk. 3, nr. 3,
efter »rehabiliteringsteamet«: », fra
forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning som
led i arbejdspligt efter regler fastsat i medfør af § 105 c i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats«.
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 12 om arbejdspligt]
5)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 13
indsæt-
tes i
stk. 3, nr. 5,
efter »hvor den ledige er givet et tilbud«:
»eller er omfattet af arbejdspligten«.
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 12 om arbejdspligt]
6)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 13
indsæt-
tes i
stk. 4
efter »hvor personen er givet et tilbud«: »eller er
omfattet af arbejdspligten«, og efter »et program« indsættes:
»eller er omfattet af arbejdspligten«.
[Konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lovfor-
slag nr. L 12 om arbejdspligt]
7)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 13
ind-
sættes i
stk. 5, 1. pkt.,
efter »et rimeligt tilbud«: »eller er
omfattet af arbejdspligten«, efter »et program« indsættes:
»eller er omfattet af arbejdspligten«, og »§ 16, stk. 5, 1.
pkt.« ændres til: »§ 16, stk. 4, 1. pkt.«
[Konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lovfor-
slag nr. L 12 om arbejdspligt]
8)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 13
indsæt-
tes i
stk. 5, 2. pkt.,
efter »læse-, skrive- og regnetest«: »,
medmindre personen er omfattet af arbejdspligten, jf. stk. 1,
3. pkt«.
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 12 om arbejdspligt]
AX030817
L 13 - 2024-25 - Bilag 12: Ændringsforslag nr. 1-14 af beskæftigelsesministeren stillet den 10. december 2024
2956888_0002.png
2
9)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 13
indsæt-
tes i
stk. 5, 3. pkt.,
efter »læse-, skrive- og regnetest,«: »hvis
personen ikke er omfattet af arbejdspligten, jf. stk. 1, 3.
pkt.,«, og
5. pkt.
affattes således:
»En person, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelses-
kravene, og som ikke er omfattet af et program efter integra-
tionsloven, herunder personer, der er omfattet af arbejdsplig-
ten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
har pligt til at deltage i en læse-, skrive- og regnetest, hvis
jobcenteret vurderer, at der er behov herfor.«
[Konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lovfor-
slag nr. L 12 om arbejdspligt]
10)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 13
indsæt-
tes i
stk. 6
som
2. pkt.:
»Hvis personen ikke opfylder opholds- og beskæftigelses-
kravene og er omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er det endvidere en
betingelse, at personen deltager i de aktiviteter, som indgår i
arbejdspligten.«
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 12 om arbejdspligt]
11)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 13
ændres
i
stk. 7
»stk. 6« til: »stk. 6, 1. pkt.,«, og efter »efter integrati-
onsloven« indsættes: »eller arbejdspligten efter § 105 b i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens §
20 d«.
[Konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lovfor-
slag nr. L 12 om arbejdspligt]
12)
Efter nr. 67 indsættes:
»01.
I
§ 36, stk. 1,
ændres »§ 13, stk. 5, 2.-4. pkt., og stk. 14,
2. pkt.« til: »§ 13, stk. 5, 2.-5. pkt.««
[Konsekvensændring som følge af nyaffattelsen af § 13, stk.
5, 5. pkt.]
Til § 24
13)
I
nr. 2
udgår i
den indledende tekst
»§ 16, stk. 3,«.
[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 12 om arbejdspligt]
14)
I
nr. 3
ændres i
den indledende tekst
»§ 16, stk. 7« til:
»§ 16, stk. 6«, og »§ 23 b, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt.,«
udgår.
[Konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lovfor-
slag nr. L 12 om arbejdspligt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L
12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for
borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigel-
seskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25,
som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en ar-
bejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller be-
skæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv social-
politik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten
i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk. 1, at indsætte et nyt 3. pkt.,
hvorefter det vil blive en betingelse for, at en person, der er
omfattet af arbejdspligt i § 105 a i lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d, vil kunne få
kontanthjælp efter § 11, at personen står til rådighed for de
aktiviteter, som indgår i arbejdspligten
Baggrunden for forslaget er, at personer, der er omfattet
af arbejdspligten, jf. det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L
12, som led i rådighedsforpligtelsen vil kunne blive tilbudt
en jobrettet indsats, jf. § 105 b i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats eller integrationslovens § 20 d. De aktiviteter,
som vil kunne indgå i arbejdspligten, vil skulle fremgå af
personens »Min plan«, jf. §§ 41 og 42 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og et program efter integrationslovens
kapitel 4. Personen skal således stå til rådighed for de aktivi-
teter, der er beskrevet i »Min plan« eller et program efter
integrationsloven.
Til nr. 2
Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L
12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for
borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigel-
seskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25,
som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en ar-
bejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller be-
skæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv social-
politik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten
i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk. 2, nr. 2, at der efter
»rehabiliteringsteamet« indsættes: », fra forberedelsestid til
danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt ef-
ter regler fastsat i medfør af § 105 c i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d, stk.
4«.
Den foreslåede ændring indebærer, at personer, der mod-
tager kontanthjælp, og som er omfattet af arbejdspligten i
henholdsvis § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
eller integrationslovens § 20 d, jf. § 1, nr. 26, og § 3, nr.
11, i det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12, i lighed
med øvrige modtagere af hjælp som led i rådighedsforplig-
telsen, aktivt skal søge at udnytte deres arbejdsmuligheder,
herunder være aktivt jobsøgende og møde til samtaler eller
aktiviteter, som jobcenteret indkalder til eller tilbyder den
ledige.
Samtidig tydeliggøres det, at personer, der er omfattet
af arbejdspligten, også skal stå til rådighed for den indsats,
som de har fået som led i arbejdspligten, jf. § 105 b i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvilket bl.a. vil kun-
ne bestå af tilbud om virksomhedspraktik, ansættelse med
løntilskud, nytteindsats og i særlige tilfælde vejledning og
opkvalificering med korte kurser med et klart og tydeligt
beskæftigelsesrettet fokus.
L 13 - 2024-25 - Bilag 12: Ændringsforslag nr. 1-14 af beskæftigelsesministeren stillet den 10. december 2024
2956888_0003.png
3
For personer, der er omfattet af arbejdspligten efter inte-
grationslovens § 20 d, vil indsatsen kunne bestå af danskud-
dannelse efter integrationslovens § 21 eller beskæftigelses-
rettede tilbud efter integrationslovens § 23.
Hvis en person f.eks. udebliver fra en samtale, jf. § 13,
stk. 2, nr. 2, skal kommunen foretage en rådighedsvurdering
af personen og undersøge, om pågældende skal have en
sanktion som følge af udeblivelsen, eller om pågældende
havde en rimelig grund til udeblivelse.
Med forslaget vil kommunen endvidere få pligt til at
vurdere, om en person, der er omfattet af arbejdspligt,
fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte
sine arbejdsmuligheder, hvis personen udebliver fra forbe-
redelsestid til danskundervisning og jobsøgning. Ændringen
medfører, at det vil blive en del af rådighedsforpligtelsen,
at personer, der omfattes af arbejdspligten, skal møde til
forberedelsestid til danskundervisning og jobsøgning, hvis
det indgår som en aktivitet i personens deltagelse i arbejds-
pligten.
Forslaget medfører endvidere, at hvis en person uden ri-
melig grund udebliver fra forberedelsestid til danskundervis-
ning eller jobsøgning som led i arbejdspligten, vil personen
skulle sanktioneres med et fradrag i hjælpen, jf. forslaget til
ændring af § 36, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik, jf. § 2,
nr. 8, i det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12.
Til nr. 3
Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L
12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for
borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigel-
seskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25,
som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en ar-
bejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller be-
skæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv social-
politik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten
i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk. 2, nr. 5, at der efter »hvor
den ledige er givet et tilbud« indsættes: »eller er omfattet
af arbejdspligten,«, og efter »et program« indsættes »eller er
omfattet af arbejdspligten«.
Ændringen af bestemmelsen om sygemelding i § 13, stk.
2, nr. 5, i lov om aktiv socialpolitik betyder, at bestemmel-
sen også gælder for personer, der er omfattet af arbejdsplig-
ten i § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
integrationslovens § 20 d. Det betyder, at når en person,
der har ansøgt om eller får kontanthjælp, er givet et tilbud,
herunder er omfattet af arbejdspligten efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, et tilbud efter kapitel 5 i lov om kom-
pensation til handicappede i erhverv m.v. eller et tilbud m.v.
i medfør af et program, herunder omfattet af arbejdspligten
efter integrationsloven, eller skal møde til jobsamtale hos
en arbejdsgiver, vil personen også kunne melde sygdom til
tilbudsstedet.
Det betyder, at sygemelding også vil kunne ske til til-
budsstedet, således at undladelse heraf vil indebære, at kom-
munen vil få pligt til at vurdere, om personen fortsat opfyl-
der betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmu-
ligheder, herunder hvis personen er omfattet af arbejdsplig-
ten.
Forslaget vil betyde, at kommunerne vil få frihed til
at beslutte, hvortil sygemelding skal ske, og at kommuner-
ne vil kunne sanktionere for manglende sygemelding til til-
budsstedet, hvis kommunen har angivet, at den pågældende
person skal sygemelde sig til tilbudsstedet også i tilfælde,
hvor personen er omfattet af arbejdspligten.
Selv om kommunen vælger tilbudsstedet som modtager
af sygemeldingen, er det stadig kommunens ansvar at sikre,
at der kommer tilbagemeldinger fra tilbudsstedet, så der kan
tages stilling til en eventuel sanktion og til, om sygemeldin-
gen er korrekt.
Til nr. 4
Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L
12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for
borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigel-
seskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25,
som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en ar-
bejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller be-
skæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv social-
politik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten
i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk. 3, nr. 3, at der efter
»rehabiliteringsteamet« indsættes: », fra forberedelsestid til
danskundervisning og jobsøgning som led i arbejdspligt ef-
ter regler fastsat i medfør af § 105 c i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats«.
Den foreslåede ændring indebærer, at personer, der mod-
tager kontanthjælp, og som er omfattet af arbejdspligten i §
105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. § 1, nr. 26,
i det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12, i lighed med
andre personer, der modtager hjælp som led i rådighedsfor-
pligtelsen, aktivt skal søge at udnytte deres arbejdsmulighe-
der, herunder være aktivt jobsøgende og møde til samtaler
eller aktiviteter, som jobcenteret indkalder til eller tilbyder
den ledige.
Samtidig tydeliggøres det, at personer, der er omfattet
af arbejdspligten, skal stå til rådighed for den indsats, som
de har fået som led i arbejdspligten, jf. § 105 b i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, hvilket bl.a. vil kunne bestå
af tilbud om virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud,
nytteindsats og i særlige tilfælde vejledning og opkvalifice-
ring med korte kurser med et klart og tydeligt beskæftigel-
sesrettet fokus.
De aktiviteter, som kan indgå i arbejdspligten, vil fremgå
af personens »Min plan«, jf. §§ 41 og 42 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Personen skal således stå til rådighed
for de aktiviteter, der er beskrevet i »Min plan«. Forslaget
vil medføre en udvidelse af rådighedsforpligtelsen for disse
personer, idet de både vil skulle stå til rådighed for en ud-
dannelsesrettet og en jobrettet indsats.
Med forslaget får kommunen pligt til at vurdere, om en
person, der er omfattet af arbejdspligt, fortsat opfylder betin-
gelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmuligheder,
hvis personen udebliver fra forberedelsestid til danskunder-
L 13 - 2024-25 - Bilag 12: Ændringsforslag nr. 1-14 af beskæftigelsesministeren stillet den 10. december 2024
2956888_0004.png
4
visning og jobsøgning. Ændringen medfører, at det bliver
en del af rådighedsforpligtelsen, at personer, der omfattes
af arbejdspligten, skal møde til forberedelsestid til danskun-
dervisning og jobsøgning, hvis det indgår som en aktivitet i
personens deltagelse i arbejdspligten.
Forslaget medfører endvidere, at hvis en person uden ri-
melig grund udebliver fra forberedelsestid til danskundervis-
ning eller jobsøgning som led i arbejdspligten, vil personen
skulle sanktioneres med et fradrag i hjælpen, jf. forslaget til
ændring af § 36, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik, jf. § 2,
nr. 8, i det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 12.
Hvis en person f.eks. udebliver fra en samtale, jf. forsla-
get til § 13, stk. 3, nr. 3, skal kommunen foretage en rådig-
hedsvurdering af personen og undersøge, om pågældende
skal have en sanktion som følge af udeblivelsen, eller om
pågældende havde en rimelig grund til udeblivelse.
Endelig foreslås en mindre ændring af bestemmelsen om
sygemelding for en person, der har ansøgt om eller får ud-
dannelseshjælp, hvor den ledige er givet et tilbud eller er
omfattet af arbejdspligten efter lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats.
Til nr. 5
Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L
12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for
borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigel-
seskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25,
som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en ar-
bejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller be-
skæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv social-
politik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten
i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk. 3, nr. 5, at der efter »hvor
den ledige er givet et tilbud« indsættes: »eller er omfattet af
arbejdspligten,«.
Ændringen af bestemmelsen om sygemelding i § 13, stk.
3, nr. 5, i lov om aktiv socialpolitik betyder, at bestemmel-
sen også gælder for personer, der er omfattet af arbejdsplig-
ten i § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det
betyder, at når en person, der har ansøgt om eller får kon-
tanthjælp, er givet et tilbud, herunder er omfattet af arbejds-
pligten efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, vil per-
sonen også kunne melde sygdom til tilbudsstedet.
Det betyder, at sygemelding også vil kunne ske til til-
budsstedet, således at undladelse heraf vil indebære, at kom-
munen vil få pligt til at vurdere, om personen fortsat opfyl-
der betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmu-
ligheder, herunder hvis personen er omfattet af arbejdsplig-
ten.
Forslaget vil betyde, at kommunerne vil få frihed til
at beslutte, hvortil sygemelding skal ske, og at kommuner-
ne vil kunne sanktionere for manglende sygemelding til til-
budsstedet, hvis kommunen har angivet, at den pågældende
person skal sygemelde sig til tilbudsstedet også i tilfælde,
hvor personen er omfattet af arbejdspligten.
Selv om kommunen vælger tilbudsstedet som modtager
af sygemeldingen, er det stadig kommunens ansvar at sikre,
at der kommer tilbagemeldinger fra tilbudsstedet, så der kan
tages stilling til en eventuel sanktion og til, om sygemeldin-
gen er korrekt.
Til nr. 6
Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L
12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for
borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigel-
seskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25,
som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en ar-
bejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller be-
skæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv social-
politik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten
i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk. 4, at der efter »hvor
personen er givet et tilbud« indsættes: »eller er omfattet af
arbejdspligten«, og efter »et program« indsættes »eller er
omfattet af arbejdspligten«.
§ 13, stk. 4, viderefører de gældende regler, dog således
at bestemmelsen også vil gælde, hvis personen flere gange
melder sig syg, når pågældende er omfattet af arbejdsplig-
ten.
Kommunen skal således vurdere, om en person, der mod-
tager hjælp efter § 11, fortsat opfylder betingelserne for at
stå til rådighed i forbindelse med sygemeldinger.
Kommunen vil i forbindelse med vurderingen kunne give
personen et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats eller anmode personen om en lægeerklæring.
Kommunen skal dog ikke foretage en vurdering af perso-
nens rådighed, hvis det ikke vurderes at være relevant, f.eks.
hvis der er tale om forudsigelige smålidelser som influen-
za, eller hvis der tydeligvis er tale om langvarig, kronisk
eller alvorlig sygdom. Det vil være op til kommunen at
vurdere, hvornår der skal foretages en rådighedsvurdering
på baggrund af gentagne sygemeldinger. I den vurdering vil
personens adfærd i øvrigt kunne indgå.
Kommunen skal have fokus på, om modtageren af hjælp
har særlige udfordringer i forhold til helbredet, og hvilke
foranstaltninger der vil kunne iværksættes for at imødegå
sådanne udfordringer. Dette vil kunne ske ved indhentelse af
en generel helbredserklæring fra en læge.
Rådighedsvurderingen skal være med til at sikre, at det
ikke er manglende vilje til at tage imod et tilbud og forsøg
på at unddrage sig disse, der begrunder sygemeldingerne.
Til nr. 7
Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L
12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for
borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigel-
seskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25,
som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en ar-
bejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller be-
skæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv social-
politik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten
i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
L 13 - 2024-25 - Bilag 12: Ændringsforslag nr. 1-14 af beskæftigelsesministeren stillet den 10. december 2024
2956888_0005.png
5
Det foreslås derfor i § 13, stk. 5, 1. pkt., at der efter »et
rimeligt tilbud« indsættes: »eller er omfattet af arbejdsplig-
ten,«, efter »et program« indsættes:», eller er omfattet af
arbejdspligten«, og »§ 16, stk. 5, 1. pkt.« ændres til: »§ 16,
stk. 4, 1. pkt.«
Det foreslås i § 13, stk. 5, 1. pkt., at det er en betingel-
se for at få hjælp, at personen og dennes ægtefælle tager
imod et rimeligt tilbud eller deltager i arbejdspligten efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et tilbud efter
kapitel 5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv
m.v., tager imod beskæftigelsesfremmende foranstaltninger
eller deltager i de enkelte dele af introduktionsprogrammet
eller er omfattet af arbejdspligten efter integrationsloven,
medmindre personen i medfør af § 106 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller § 16, stk. 4, 1. pkt., i integrati-
onsloven ikke er forpligtet til at tage imod tilbud.
Udgangspunktet vil være, at en person skal tage imod
de tilbud, som kommunen tilbyder, herunder deltage i ar-
bejdspligten. For personer, der er omfattet af et integrations-
program eller arbejdspligten efter integrationsloven, gælder,
at de skal deltage i de tilbud, som kommunen giver efter
integrationsloven.
Hvis personen er omfattet af en mindre intensiv indsats
efter § 106 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller §
16, stk. 4, 1. pkt., i integrationsloven, skal personen ikke stå
til rådighed.
Det gælder f.eks., hvis personen kan dokumentere, at
personen skal påbegynde ordinært job på fuld tid eller fleks-
job eller skal på barsel eller overgå til efterløn, fleksydelse,
tidlig pension, seniorpension eller folkepension.
Hvis personen kan dokumentere, at personen er hjem-
sendt på grund af vejrlig eller materialemangel, eller perso-
nen er omfattet af en arbejdsfordelingsordning, skal perso-
nen heller ikke stå til rådighed. Det samme gælder, hvis
personen vil kunne dokumentere, at den pågældende inden
for de næste 6 uger på almindelige vilkår skal påbegynde et
fuldtidsstudie i form af en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser eller en anden erhvervsrettet uddannel-
se, der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles
med eller overstiger en erhvervsuddannelse, idet denne frita-
gelsesmulighed dog ikke gælder for personer, som er uddan-
nelsesparate eller aktivitetsparate modtagere af hjælp, som
ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Til nr. 8
Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L
12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for
borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigel-
seskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25,
som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en ar-
bejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller be-
skæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv social-
politik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten
i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk. 5, 2. pkt., at der efter »læ-
se-, skrive- og regnetest« indsættes: », medmindre personen
er omfattet af arbejdspligten, jf. stk. 1, 3. pkt.«
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at
personer, der er omfattet af arbejdspligten i § 105 a i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke længere vil have
ret til læse-, skrive-, regne- og ordblindekurser, medmindre
jobcenteret som led i arbejdspligten vurderer, at personen
skal tilbydes et sådant kursus.
Til nr. 9
Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L
12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for
borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigel-
seskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25,
som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en ar-
bejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller be-
skæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv social-
politik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten
i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
Det forslås derfor i § 13, stk. 5, 3. pkt., at der efter
»læse-, skrive- og regnetest« indsættes: »hvis personen ikke
er omfattet af arbejdspligten, jf. stk. 1, 3. pkt.,«.
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at
personer, der er omfattet af arbejdspligten i § 105 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke længere vil have ret til
læse-, skrive-, regne- og ordblindekurser.
Det foreslås videre, at § 13, stk. 5, 5 pkt., i lov om aktiv
socialpolitik, affattes således: »En person, der ikke opfylder
opholds- og beskæftigelseskravene, som ikke er omfattet af
et program efter integrationsloven, herunder personer, der er
omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, har pligt til at deltage i en læse-, skri-
ve- og regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at der er behov
herfor.«
Baggrunden for ændringen er, at en person, der bliver
omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvor jobcenteret vurderer, at der er
behov for en læse-, skrive- og regnetest, fordi det vil være
et krav, at personen har taget den obligatoriske test, som
Børne- og Undervisningsministeriet udarbejder for at få af-
klaret, om personen vil have behov og forudsætninger for
at deltage et danskkursus eller i et regne- eller ordblindekur-
sus.
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at
personer omfattet af arbejdspligten efter § 105 a, vil kunne
få tilbud om danskkursus og regne- eller ordblindekursus
efter § 105 b, stk. 2, nr. 1 og 2, hvor der skal foreligge en
test, inden tilbuddene vil kunne gives.
Øvrige personer, der ikke opfylder opholds- og beskæfti-
gelseskravene, og som ikke er omfattet af et program efter
integrationsloven, har pligt til at deltage i en læse-, skrive-
og regnetest, hvis jobcenteret vurderer, at der er behov for
det. Dette kan f.eks. være, hvis der stilles krav om en sådan
test i forhold til f.eks. et regne- eller ordblindekursus.
I forhold til personer, der tidligere modtog selvforsørgel-
ses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse og med denne
lovs § 1, nr. 35, fremadrettet vil modtage kontanthjælp, og
som er omfattet af arbejdspligt efter integrationslovens § 20
d, har det ikke tidligere og vil det ikke fremover blive en del
L 13 - 2024-25 - Bilag 12: Ændringsforslag nr. 1-14 af beskæftigelsesministeren stillet den 10. december 2024
2956888_0006.png
6
af deres rådighedsforpligtelse, at de vil skulle deltage i en
læse-, skrive- eller regnetest.
Til nr. 10
Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L
12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for
borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigel-
seskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25,
som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en ar-
bejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller be-
skæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv social-
politik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten
i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk. 6, at der efter 1. pkt.
indsættes et nyt punktum om, at hvis personen ikke opfyl-
der opholds- og beskæftigelseskravene og er omfattet af ar-
bejdspligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, er det endvidere en betingelse, at personen deltager i
de aktiviteter, som indgår i arbejdspligten.
Med forslaget til § 13, stk. 6, 2. pkt., vil det således for
en person, som er omfattet af stk. 1, 2. og 3. pkt., være
en betingelse for at få hjælp, at personen medvirker ved be-
skæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af aktiviteter
pålagt efter §§ 30 og 30 a, og at personen deltager i arbejds-
pligten efter § 105 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
En uddannelsesparat person, der modtager kontanthjælp,
herunder en person, som ikke opfylder opholds- og beskæf-
tigelseskravet i § 11, og som ikke er omfattet af et pro-
gram efter integrationsloven, skal for at udnytte sine uddan-
nelsesmuligheder medvirke ved beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger i form af aktiviteter, tilbud m.v. pålagt og
beskrevet i uddannelsespålægget efter § 30 og jobrettede
aktiviteter i § 30 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelses-
kravet i § 11, herunder personer, der ikke er omfattet af et
program efter integrationsloven, som er omfattet af arbejds-
pligten, skal endvidere stå til rådighed for de aktiviteter, der
er givet i medfør af arbejdspligten i § 105 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Til nr. 11
Som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L
12 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for
borgere, som ikke opfylder opholdskravet og beskæftigel-
seskravet i kontanthjælpssystemet), folketingsåret 2024-25,
som vedtaget ved 3. behandling, hvor der indføres en ar-
bejdspligt for personer, der ikke opfylder opholds- eller be-
skæftigelseskravet i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv social-
politik, er der behov for at indsætte regler om arbejdspligten
i § 13 i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås derfor i § 13, stk. 7, at »stk. 6« ændres til:
»stk. 6, 1. pkt.«, og at der efter »efter integrationsloven«
indsættes: »eller arbejdspligten efter § 105 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 20 d«.
Ændringen fra stk. 6 til stk. 6, 1. pkt., er en konsekvens
af indsættelsen at et nyt punktum i § 6, i forhold til personer,
der er omfattet af arbejdspligten efter § 105 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Det betyder efter forslaget til ændring af § 13, stk. 7, 1.
pkt., at en uddannelses- eller jobparat modtager af hjælp,
som har en rimelig grund, ikke har pligt til at udnytte sine
uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved at deltage i tilbud
om uddannelse eller arbejde, jf. stk. 1, beskæftigelsesfrem-
mende foranstaltninger m.v. efter stk. 5, beskæftigelsesfrem-
mende foranstaltninger efter §§ 30 og 30 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats efter stk. 6, 1. pkt., tilbud efter et
program efter integrationsloven, eller arbejdspligten efter §
105 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller integrati-
onslovens § 20 d.
De rimelige grunde gælder – som efter de gældende
regler – både i forbindelse med at kommunerne afgiver et
tilbud, indkalder til jobsamtaler, henviser til arbejde m.v.,
og hvis personen under deltagelsen i tilbuddet eller forud
for en selvbooket jobsamtale eller påbegyndelse af henvist
arbejde m.v. får en rimelig grund, herunder hvis personen
er omfattet af arbejdspligten, jf. § 105 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og integrationslovens § 20 d.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 25, til forsla-
get om nyaffattelse af § 13, stk. 7.
Til nr. 12
På baggrund af ændringsforslag nr. 9 om bl.a. nyaffattel-
se af § 13, stk. 5, 5. pkt., er det nødvendigt at ændre i § 36,
stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, således at personer, der er
omfattet af § 13, stk. 5, 5. pkt., vil kunne sanktioneres, hvis
de udebliver fra en test, som jobcenteret har vurderet der er
behov for.
Det foreslås derfor, at i § 36, stk. 1, ændres »§ 13, stk. 5,
2-4. pkt. og stk. 14, 2. pkt.« til: »§ 13, stk. 5, 2-5. pkt.«
Det betyder, at en person, der er omfattet af arbejdsplig-
ten, og som siger nej til en test eller ikke møder til testen, jf.
ændringsforslag nr. 9 om affattelsen af § 13, stk. 5, 5. pkt.,
vil kunne blive sanktioneret med en dagssats, jf. § 36, stk. 2.
Dette gælder også for øvrige kontanthjælpsmodtagere,
som har pligt til at deltage i en læse-, skrive- og regnetest.
Til nr. 13 og 14
De foreslåede ændringer er en konsekvens af vedtagelsen
af lovforslag nr. L 12 om ændring af lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre
love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholds-
kravet og beskæftigelseskravet i kontanthjælpssystemet),
folketingsåret 2024-25.