Finansudvalget 2024-25
L 129 Bilag 1
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 129
Folketinget 2024-25
Skriftlig fremsættelse (30. januar 2025)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2024
(Lovforslag nr. L 129)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de be-
villingsændringer, som i finansårets løb er foretaget på for-
ventet efterbevilling. FTB har dermed en bevillingsretlig og
ikke en statsfinansiel funktion.
Bevillingsændringer på FTB for 2024
En stor del af ændringerne i forhold til finansloven for
2024 har enten tidligere været forelagt Folketinget i form af
lovforslag eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneu-
trale overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2024 indeholder nettomerbevillinger for i alt
8.058,9 mio. kr. i forhold til finansloven for 2024. Netto-
merbevillingerne skyldes særligt vedtagelse af aktstykker,
jf. tabel 1,
og kan særligt henføres til udgifter vedrørende
rekonstruktion af SAS samt en udvidelse af Ukrainefonden i
2024.
Tabel 1. Fordeling af nettoudgifter på kategorier på FTB24
TB-kategorier
Ny lovgivning
Aktstykker
Overførsel mellem ministerområder
Overførsel mellem hovedkonti
Dispositionsbegrænsninger
Direkte efterbevilling
Andre bevillingsforslag
I alt
Ændringer, der ikke optages på FTB for 2024
Økonomiske dispositioner i finansåret, der foretages in-
den for allerede givne bevillingsmæssige hjemler, optages
som udgangspunkt ikke på FTB.
Blandt de væsentligste dispositioner, der således ikke
optages på FTB, kan nævnes ændrede skøn for lovbundne
udgifter og skatter mv.
Mio. kr.
-71,3
10.693,6
0,0
0,0
-2,3
-473,2
-2.087,9
8.058,9
Da ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der ikke no-
gen direkte sammenhæng mellem saldoen på statens drifts-,
anlægs- og udlånsbudget (DAU-saldoen) på FTB og det
endelige resultat i statsregnskabet, som der udarbejdes skøn
for i Økonomisk Redegørelse,
jf. tabel 2.
I tabellen fremgår
DAU-saldoen i FTB og statsregnskabet samt det seneste
skøn i december i perioden fra 2014 til 2024.
AE003228
Finansmin., j.nr. 2025-602
L 129 - 2024-25 - Bilag 1: Materiale vedr. forslag til lov om tillægsbevilling for 2024, fra finansministeren
2
Tabel 2. DAU-saldoen i 2014-2024 på FTB, decemberskøn samt statsregnskabet
Mia. kr.
FTB
Skøn, ØR, december
Statsregnskab
2014
-11,1
-2,1
6,7
2015
-3,2
8,2
28,4
2016
-35,5
-14,8
-8,5
2017
-16,9
18,9
30,9
2018
-2,0
35,9
41,1
2019
8,0
2,6
61,2
2020
-64,4
-14,5
2021
2022
49,1
186,1
2023
86,6
108,3
2024
79,9
-
3)
-62,1 -128,0
33,1
40,5 17,4
2)
-17,6 109,3
1)
1) Skøn fra august 2022 grundet folketingsvalg og regeringsdannelse i 2022.
2) Overskuddet på FTB kan henføres til det budgetterede DAU-overskud på 25,5 mia. kr. på FL24 (december 2023)
samt totale nettomerudgifter i løbet af finansåret 2024 på 8,1 mia. kr. Afvigelsen mellem FTB og skønnet fra Økonomisk
Redegørelse december 2024 kan primært henføres til et ændret indtægtsskøn i forhold til det budgetterede.
3) Statsregnskabet for 2024 planlægges offentliggjort medio marts 2025.
Specifikation af bevillingsændringer på FTB 2024
Forslaget til lov om tillægsbevilling for 2024 udviser
nettomerbevillinger på 10.768,4 mio. kr. under delloftet for
driftsudgifter, nettomerbevillinger på 78,1 mio. kr. under
Tabel 3. Hovedoversigt over FTB 2024
Mio. kr.
delloftet for indkomstoverførsler, nettomindrebevillinger på
2.372,2 mio. kr. uden for loft samt nettomerindtægter på
415,4 mio. kr. på indtægtsbudgettet,
jf. tabel 3.
Delloftet for
driftsudgifter
0,0
0,0
0,0
0,0
37,6
1.187,8
1.811,2
84,7
0,0
394,5
15.963,7
27,2
3,0
-1.224,8
-180,0
-96,1
-355,3
-39,3
26,5
513,1
228,8
18,9
353,0
Delloftet for
indkomstover-
førsler
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
6,0
0,0
0,0
70,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Udgifter
udenfor loft
54,8
-10,3
34,0
0,0
0,0
4.544,7
-1.478,9
0,0
0,0
-16,1
4.282,4
-530,2
101,7
1.089,4
-90,9
0,0
50,5
9,2
0,0
509,1
199,8
0,0
202,3
Indtægts-
budget
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-112,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
349,4
§ 1. Kongen
§ 2. Medlemmer af det kongelige hus m.fl.
§ 3. Folketinget
§ 5. Statsministeriet
§ 6. Udenrigsministeriet
§ 7. Finansministeriet
§ 8. Erhvervsministeriet
§ 9. Skatteministeriet
§ 10. Økonomiministeriet
§ 11. Justitsministeriet
§ 12. Forsvarsministeriet
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
§ 21. Kulturministeriet
§ 22. Kirkeministeriet
§ 23. Miljøministeriet
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
§ 28. Transportministeriet
L 129 - 2024-25 - Bilag 1: Materiale vedr. forslag til lov om tillægsbevilling for 2024, fra finansministeren
3
§ 29. Klima, Energi- og Forsyningsministeriet
§ 35. Generelle reserver
§ 36. Pensionsvæsenet
§ 37. Renter
§ 38. Skatter og afgifter
I alt
-231,0
-7.755,1
0,0
0,0
0,0
10.768,4
0,0
0,0
1,2
0,0
0,0
78,1
0,0
-11.325,9
0,0
2,2
0,0
-2.372,2
0,0
0,0
0,0
31,4
147,3
415,4
De væsentligste bevægelser under delloftet for driftsud-
gifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter uden for
loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det følgende.
1. Oversigt over væsentlige bevægelser under delloftet
for driftsudgifter
Nettemerbevillingen på
§ 7. Finansministeriet
på 1.187,8
mio. kr. kan primært henføres til en opjustering af det dan-
ske EU-bidrag under delloftet på 1.173,7 mio. kr. som følge
af opdaterede skøn.
Nettomerbevillingen på
§ 8. Erhvervsministeriet
på
1.811,2 mio. kr. kan henføres til en række modsatrettede
bevægelser, herunder en tilførsel af 1.000,0 mio. kr. til Dan-
marks Eksport- og Investeringsfond til en investeringsord-
ning i produktionsfaciliteter inden for vindmøller og elektro-
lysatorer,
jf. akt. 110 af 18. januar 2024.
Nettomerbevillingen på
§ 9. Skatteministeriet
på 84,7
mio. kr. kan primært henføres til opjustering af udgifterne til
de civilretlige tiltag i udbyttesagen i 2024,
jf. akt. 223 af 20.
juni 2024,
og en række modsatrettede bevægelser vedrøren-
de udgifter på bolig- og ejendomsområdet samt DUT-aftaler
for lov- og cirkulæreprogram 2023-2024,
jf. akt. 216 af 20.
juni 2024.
Nettomerbevillingen på
§ 11. Justitsministeriet
på 394,5
mio. kr. kan primært henføres til udgifter på 179,2 mio. kr.
som følge af politiets arbejde med implementering af EU-
retsakter Schengenområdet,
jf. akt. 97 af 12. december 2024,
og politiets indsats med opretholdelse af den midlertidige
grænsekontrol,
jf. akt. 65 af 28. november 2024.
Der har
dertil været udgifter på 53,6 mio. kr. som følge af kriminal-
forsorgens håndtering af merbelæg i 2024 i forbindelse med
COVID-19-relateret kriminalitet,
jf. akt. 63 af 28. november
2024,
og styrkelse af kriminalforsorgens bygge-og rekrutte-
ringsorganisation,
jf. akt. 139 af 2. maj 2024.
Nettomerbevillingen på
§ 12. Forsvarsministeriet
på
15.963,7 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til udgifter
som følge af udmøntning af militær støtte fra Ukrainefon-
den.
Nettomindrebevillingen på
§ 16. Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet
på 1.224,8 mio. kr. kan primært henføres til en
række initiativer ifm. bloktilskudsaktstykket,
jf. akt 216 af
20. juni 2024,
og vaccinationsindsatsen,
jf. akt. 276 af 19.
september 2024.
Nettomindrebevillingen på
§ 17. Beskæftigelsesministeri-
et
på 180,0 mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter
som følge af udmøntning af § 17.19.79. Reserve til fore-
byggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet,
jf. akt 112 af
12. december 2024,
udmøntning af § 17.19.79.55. Reserve
til forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet,
jf. akt
246 af 27. juni 2024
samt nulstilling af den kommunale
DUT-reserve på § 17.19.79.30. Kommunalt lov- og cirkulæ-
reprogram.
Nettomindrebevillingen på
§ 19. Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
på 96,1 mio. kr. dækker over en række
modsatrettede bevægelser, hvoraf den primære er mindreud-
gifter på 135,9 mio. kr. som følge af aktivitetsændringer på
de videregående uddannelser.
Nettomindrebevillingen på
§ 20. Børne- og Undervis-
ningsministeriet
på 355,3 mio. kr. kan primært henføres til
nedskrivning af de aktivitetsstyrede konti på i alt 319,3 mio.
kr., hvor de største nedskrivninger vedrører § 20.31.01. Er-
hvervsuddannelser på 139,7 mio. kr. og § 20.74.02. Almene
voksenuddannelser på 88,3 mio. kr. I den modsatte retning
er der opskrivning på 106,5 mio. kr. som følge af tiltrådte
aktstykker, der bl.a. kan henføres til udmøntning af reserven
til landdistrikter og udmøntning af implementeringsmidler
ifm. folkeskolens kvalitetsprogram,
jf. Aftale om folkesko-
lens kvalitetsprogram
af marts 2024. Dertil udmøntes 49,9
mio. kr.,
jf. fortroligt akt. BD af 27. juni 2024
og
fortroligt
akt. H af 5. december 2024.
Nettomerbevillingen på
§ 23. Miljøministeriet
på 513,1
mio. kr. kan primært henføres til overførsel på 155,0 mio.
kr. til at yde tilskud til Randers Kommunes arbejde med
jordskredet ved Ølst,
jf. akt 130 af 14. marts 2024,
samt
omprioritering af forventede mindreudgifter til tilskud til
drikkevandsbeskyttelse på 32,7 mio. kr. og Klimaskovfon-
den på 193,9 mio. kr.,
jf. akt 131 af 12. december 2024.
Nettomerbevillingen på
§ 24. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
på 228,8 mio. kr. kan henføres til en
række bevægelser, herunder primært 144,1 mio. kr. til en
tilskuds- og kompensationsordning for metanreducerende
foder,
jf. akt 74 af 28. november 2024,
og 62,1 mio. kr. i
mindreindtægt som følge af et tilbagebetalingskrav fra EU-
Kommissionen angående uoverensstemmelse mellem Land-
brugsstyrelsens forvaltnings- og kontrolsystemer og EU-reg-
lerne herfor,
jf. akt 125 af 12. december 2024.
Nettomerbevillingen på
§ 28. Transportministeriet
på
353,0 mio. kr. kan primært henføres til, at der er opta-
get en negativ indtægtsbevilling på 196,7 mio. kr. på §
28.53.02. Puljer til den kollektive trafik sfa. en tilbageførsel
af tidligere optaget indtægtsbevilling fra EU-tilskud til grøn
omstilling af indenrigsfærger ifm. EU’s genopretningsmidler
i 2021 og 2022. Dertil er der tilført 92,7 mio. kr. til §
L 129 - 2024-25 - Bilag 1: Materiale vedr. forslag til lov om tillægsbevilling for 2024, fra finansministeren
4
28.11.42. Udgifter til postale ydelser,
jf. fortroligt akt. BE af
20. juni 2024.
Nettomindrebevillingen på
§ 29. Klima-, Energi- og For-
syningsministeriet
på 231,0 mio. kr. kan primært henføres
til forhøjelse af fjernvarmepuljen for 261,0 mio. kr. og ned-
justering af pulje til testvindmøller på 110,1 mio. kr.,
jf.
akt. 177 af 8. maj 2024,
nedjustering af udbud til biogas
og andre grønne gasser på 125,9 mio. kr. sfa. forsinkelse,
jf. akt. 206 af 20. juni 2024
samt nedjustering af Erhvervs-
puljen på 150,0 mio. kr. og nedjustering af den resterende
bevilling til udbud til biogas og andre grønne gasser for 86,6
mio. kr.,
jf. akt. 131 af 12. december 2024.
Nettomindrebevillingen på
§ 35. Generelle reserver
på
7.755,1 mio. kr. kan primært henføres til udmøntning af
midler til en række ministerområder ved aktstykker, herun-
der § 35.11.47. Reserve til EU-bidrag, § 35.11.01. Merud-
gifter ved nye bevillingsforslag og § 35.11.74. Reserve til
håndtering af udgifter til fordrevne ukrainere i Danmark.
2. Oversigt over væsentlige bevægelser for udgifter
under delloftet for indkomstoverførsler
Nettomerbevillingen på
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
på 70,9 mio. kr. kan primært henføres til merudgifter
til berigtigelser af refusion af kommunale udgifter på §
17.31.31. Berigtigelser vedrørende refusion af kommunale
udgifter samt merudgifter på § 17.62.05. Afdrag, afskrivnin-
ger og genvundne afskrivninger for boligydelseslån, bolig-
sikringslån og beboerindskudslån mv.
3. Oversigt over væsentlige bevægelser uden for ud-
giftsloft
Nettomerbevillingen på
§ 1. Kongen
på 54,8 mio. kr.
kan henføres til en merbevilling som følge af tronskiftet,
jf.
lov nr. 621 af 11. juni 2024
om kong Frederik den Tiendes
civilliste.
Nettomindrebevilling på
§ 2. Medlemmer af det kongeli-
ge hus m.fl.
på 10,3 mio. kr. kan henføres til
lov nr. 623
af 11. juni 2024
om årpenge for dronning Margrethe samt
ophævelse af
lov nr. 135 af 19. marts 1986
om årpenge for
kronprins Frederik.
Nettomerbevillingen på
§ 7. Finansministeriet
på 4.544,7
mio. kr. kan primært henføres til indbudgettering af udgifter
for 9.084,9 mio. kr. og indtægter på 5.679,3 mio. kr. forbun-
det med rekonstruktion af SAS.
Nettomindrebevillingen på
§ 8. Erhvervsministeriet
på
1.478,9 mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter på i
alt 1.170,7 mio. kr. som følge af efterregulering af udbetalte
tilskud under en række COVID-19-kompensationsordninger.
Nettomerbevillingen på
§ 12. Forsvarsministeriet
på
4.282,4 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til udgifter som
følge af udmøntning af anden delaftale under forsvarsforli-
get 2024-2033 samt udmøntning af militær støtte fra Ukrai-
nefonden.
Nettomindrebevillingen på
§ 14. Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet
på 530,2 mio. kr. kan primært henføres
til nulstilling af reserver og budgetregulering vedrørende
kommunale indkomstoverførsler og øvrige ordninger omfat-
tet af budgetgarantien på § 14.11.78. Reserver og budgetre-
gulering vedrørende kommunale indkomstoverførsler.
Nettomerbevillingen på
§ 15. Social-, Bolig- og Ældremi-
nisteriet
på 101,7 mio. kr. kan primært henføres til nedskriv-
ning af udgifter til ydelsesstøtte til almene boliger og ned-
skrivning af indtægter til finansiering af alment nybyggeri
som følge af et lavere renteniveau og inflation samt et lavere
aktivitetsniveau end forudsat på finansloven for 2024.
Nettomerbevillingen på
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsmi-
nisteriet
på 1.089,4 mio. kr. kan henføres til en række ini-
tiativer ifm. bloktilskudsaktstykket, herunder de generelle
tilskud til kommunerne og regionerne,
jf. akt 216 af 20. juni
2024.
Nettomindrebevillingen på
§ 17. Beskæftigelsesministeri-
et
på 90,9 mio. kr. kan henføres til mindreudgifter som følge
af nulstillingen af de kommunale DUT-reserver vedr. ind-
komstoverførsler på § 17.19.78. Reserver og budgetregule-
ring vedrørende indkomstoverførsler.
Nettomerbevillingen på
§ 20. Børne- og Undervisnings-
ministeriet
på 50,5 mio. kr. kan henføres til tiltrådt aktstyk-
ke,
jf. fortroligt akt. BD af 27. juni 2024
og
fortroligt akt. H
af 5. december 2024.
Nettomerbevillingen på
§ 23. Miljøministeriet
på 509,1
mio. kr. kan primært henføres til statslig medfinansiering
på samlet 196,7 mio. kr. til kystbeskyttelse og havne,
jf.
akt. 176 af 2. maj 2024,
samt udmøntning af akutpakke 2
til forbedring af vandmiljøet på 200,0 mio. kr. til opkøb af
ejendomme og arealer,
jf. akt. 88 af 5. december 2024.
Nettomerbevillingen på
§ 24. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
på 199,8 mio. kr. kan henføres til
overførsel fra de generelle reserver til en erstatningspulje til
jordfordeling i forbindelse med arealomlægningsindsatsen i
regi af Aftale om Implementering af et Grønt Danmark,
jf.
akt. 73 af 28. november 2024.
Nettomerbevillingen på
§ 28. Transportministeriet
på
202,3 mio. kr. kan primært henføres til en merudgiftsbevil-
ling på 157,4 mio. kr. vedr. indtægter fra EU’s genopret-
ningsfacilitet til cykelpulje på § 28.21.21. Mindre anlægs-
projekter & Transportpuljer mv. Dertil er der tilført 75,0
mio. kr. til § 28.21.23. Vejdirektoratets tilskudspulje, med
henblik på at oprette en pulje til grøn omstilling af tung vej-
tansport og yde tilsagn om tilskud til nulemissionslastbiler
og dertilhørende infrastruktur,
jf. akt. 245 af 27. juni 2024.
Nettomindrebevillingen på
§ 35. Generelle reserver
på
11.325,9 mio. kr. kan primært henføres til udmøntning af
midler fra § 35.11.69. Ukrainefond ved aktstykker samt
delvis udmøntning ved aktstykker og delvis nulstilling af
§ 35.11.09. Midtvejs- og efterregulering af det kommunale
bloktilskud mv.
4. Oversigt over væsentlige bevægelser under ind-
tægtsbudgettet
Nettomindreindtægten på
§ 17. Beskæftigelsesministeri-
et
på 112,7 mio. kr. kan henføres til udmøntning af §
17.19.79.55. Reserve til forebyggelse af nedslidning på ar-
bejdsmarkedet på § 17.22.20 Branchefællesskaber for ar-
bejdsmiljø,
jf. akt. 246 af 27. juni 2024.
L 129 - 2024-25 - Bilag 1: Materiale vedr. forslag til lov om tillægsbevilling for 2024, fra finansministeren
5
Nettomerindtægten på
§ 28. Transportministeriet
på
349,4 mio. kr. kan primært henføres til en indtægtsbevilling
på 157,4 mio. kr. vedr. indtægter fra EU’s genopretningsfa-
cilitet til cykelpulje opført på § 28.21.21. Mindre anlægspro-
jekter & Transportpuljer mv. Dertil er der optaget 180,0 mio.
kr. i merindtægt fra udbyttebetaling fra DSB og DSB S-tog
A/S på § 28.11.66. Aktieudbytte mv.