Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
L 124 Bilag 2
Offentligt
2985198_0001.png
Teknisk gennemgang af lovforslag L124
– lovforslag om modernisering af Køge
Bugt Strandpark
Den 18. februar 2025
Foto: Henrik Hedelund, Ishøj Kommune, for Strandparken I/S
L 124 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation til teknisk gennemgang d. 18. februar 2025
2985198_0002.png
Køge Bugt Strandpark
Strandparken blev anlagt i 1970-erne og strækker sig gennem
Brøndby, Greve, Hvidovre, Ishøj og Vallensbæk Kommuner
Strandparken indeholder en række faciliteter til brug for det
almene friluftsliv og andre rekreative formål. Strandparken
rummer også kunstmuseet Arken
Der er behov for at modernisere og udvikle strandparken
Moderniseringen skal ske under hensyntagen til kystlandskabet og
de særlige naturtyper som strandeng, fersk eng, overdrev og søer,
der er vigtige yngle-, fouragerings- og rasteområder for fugle
2
L 124 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation til teknisk gennemgang d. 18. februar 2025
2985198_0003.png
Baggrund for lovforslaget
Aftale fra juni 2022 om opfølgning på evaluering af planloven
Der skal udarbejdes en lov, der muliggør en modernisering og klimasikring af
Køge Bugt Strandpark under hensyntagen til kystlandskabet og områdets natur
Principaftale fra september 2022 mellem daværende indenrigs- og
boligminister og kommunerne
Uddyber og konkretiserer indholdet af en særlov for strandparken
Lovforberedende arbejde fra efteråret 2022 til nu
Udkast til lovforslag er udarbejdet og ministergodkendt i By-, Land- og
Kirkeministeriet, Miljø- og Ligestillingsministeriet og Ministeriet for Grøn Trepart
3
L 124 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation til teknisk gennemgang d. 18. februar 2025
2985198_0004.png
22 områdeudpegninger
A. 8 primære samlings- og aktivitetspunkter
B. 4 understøttende områder med faciliteter
og aktiviteter
C. 2 områder til undervisning og formidling
D. 1 område til udvidelse af museet ARKEN
E. 1 område i havnebassin til byggeri til
vandaktiviteter
F. 4 områder til ekstensive aktiviteter
G. 2 områder til udvikling af natur
4
L 124 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation til teknisk gennemgang d. 18. februar 2025
2985198_0005.png
Anlæg på land
Bilag til lovforslaget fastlægger anlæggenes
anvendelsesmuligheder, omfang og placering
Lovforslaget giver bl.a. mulighed for cafeer, toiletbygninger,
shelterpladser og broer til både og badning samt stier
Anlæggene kan opføres uden dispensation fra
naturbeskyttelseslovens beskyttelseslinjer
Krav om detaljerede lokalplanforslag, der kan lægges til grund for
habitatvurdering (som normalt foretages ifbm. dispensation)
Anlæg må ikke skade klittens funktion og skal være sikret mod
erosion og oversvømmelse
28-02-2025
5
L 124 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation til teknisk gennemgang d. 18. februar 2025
2985198_0006.png
Eksempel på bilag for anlæg på land
Anlæg, herunder bygninger, der kan planlægges for inden for
byggefeltet inden for områdeudpegningen:
Restaurant, foreningsfaciliteter, toiletter, bad, omklædning, sauna og
opbevaring: Op til i alt 1.560 m², heraf restaurant op til 360 m
2
-
maksimal bygningshøjde 8,5 meter over naturligt terræn.
Anlæg, herunder bygninger, der kan planlægges for inden for
områdeudpegningen:
Terrasseanlæg: Op til 500 m².
Kørevej: Op til 1.200 m²
Parkering: Op til 900 m².
Eventplads og jolleopbevaring: Op til i alt 1.520 m².
Eventpladsen må etableres med fast belægning.
6
L 124 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation til teknisk gennemgang d. 18. februar 2025
2985198_0007.png
Anlæg på søterritoriet og kystbeskyttelse
Bilag til lovforslaget fastlægger anlæggenes anvendelsesmuligheder, omfang
og placering
Lovforslaget giver bl.a. mulighed for badebroer, formidlingsbro og
oplevelsesbro med snorkelbane
I 5 år fra lovens ikrafttræden kan Miljøstyrelsen kun give tilladelse til anlæg
omfattet af lovforslaget
Andre myndigheder kan fortsat give tilladelser, men er orienteret om den
ønskede udnyttelse efter lovforslaget
Lovforslaget regulerer ikke den udbygning af kystbeskyttelse i Køge Bugt
Strandpark, som kommunerne koordinerer.
7
L 124 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation til teknisk gennemgang d. 18. februar 2025
2985198_0008.png
Resultatet af den offentlige høring
Lovforslaget har været i offentlig høring fra 10. oktober til 11.
november 2024
Der er indkommet 10 høringssvar, herunder fra
strandparkkommunerne og Danmarks Naturfredningsforening
Strandparkkommunerne takker for imødekommelsen af mange af
kommunernes ønsker og kommer med en række generelle og
konkrete bemærkninger til lovforslaget
Danmarks Naturfredningsforening er enig i behovet for
modernisering af strandparken, men finder, at en særlov er
unødvendig, og at lovforslaget på visse punkter går for langt
28-02-2025
8
L 124 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation til teknisk gennemgang d. 18. februar 2025
2985198_0009.png
Strandparkkommunernes bemærkninger
Bemærkningerne fra kommunerne har især givet anledning til
Øget fleksibilitet i anvendelsesmulighederne
Præcisering af mulighederne for at bevare eksisterende
bebyggelse
Præcisering af, at lovforslaget ikke berører kommunernes
kompetence efter bade-/bådebrobekendtgørelsen
Præcisering af, at det øgede detaljeringskrav til lokalplanforslag
kun vedrører krav af relevans for habitatvurderingen
Enkelte udvidede muligheder for anlæg
28-02-2025
9
L 124 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation til teknisk gennemgang d. 18. februar 2025
2985198_0010.png
Strandparkkommunernes bemærkninger
Bemærkninger fra kommunerne, der ikke er imødekommet
Vandvandrehjem i Ishøj Kommune, da dette kræver opfyld af
søterritoriet og vil være oversvømmelsestruet
Øgede muligheder for anlæg i enkelte A-områder, som vurderes at
indebære en for stor påvirkning af kystlandskabet
Forlængelse af tidsfristen for tilladelse efter kystbeskyttelsesloven
28-02-2025
10
L 124 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation til teknisk gennemgang d. 18. februar 2025
2985198_0011.png
Videre proces
Der er 1. behandling af lovforslaget den 20. februar 2025
Loven kan træde i kraft den 1. juli 2025
Kommunerne vedtager lokalplaner for anlæg på land og opnår
Miljøstyrelsens tilladelse til anlæg på søterritoriet
Anlæggene i strandparken kan etableres
28-02-2025
11