Skatteudvalget 2024-25
L 123 Bilag 3
Offentligt
2972073_0001.png
L 123
Teknisk gennemgang
Nedsættelse af bo- og gaveafgiften og indførelse af retskrav på
skematisk værdiansættelse ved generationsskifte og mulighed
for succession ved overdragelse af ejendomsvirksomheder
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0002.png
L 123 - Lovforslagets baggrund og indhold
Forslaget udmønter dele af Aftale om et stærkere erhvervsliv
Forslaget indeholder fire hovedelementer
1.
Nedsættelse af bo-
og gaveafgiften fra 15 pct. til 10
pct. ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder
2.
Indførelse af retskrav på skematisk værdiansættelse
af erhvervsvirksomheder ved generationsskifte
3.
Indførelse af mulighed for overdragelse af aktiv
ejendomsudlejningsvirksomhed med succession
4.
Søskende sidestilles med nær familie ved
gavebeskatning
2
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0003.png
Gældende regler
- Beskatning ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder
Beskatning af overdrager
Overdrageren/dødsboet beskattes af avancen på
virksomheden i ejertiden beregnet af handelsværdien på
overdragelsestidspunktet
Avancebeskatningen kan overføres til erhververen ved
overdragelse med succession inden for familien. Ved
succession omfatter familien: børn, børnebørn, søskende,
søskendes børn og børnebørn
Succession er ikke mulig ved passiv kapitalanbringelse
(pengetankselskaber)
3
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0004.png
Gældende regler
- Beskatning ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder
Beskatning af modtager
Ved arv eller gave skal modtagere inden for den nære
familie betale bo-
eller gaveafgift på 15 pct. af værdien af
det modtagne. Ved arv og gave omfatter nær familie ikke
søskende (før 2027) og deres børn og børnebørn
Uden for den nære familie betales bo- og tillægsboafgift
på i alt 36,25 pct. af arv, og gaver er skattepligtig
indkomst
Afgiften/skatten beregnes af handelsværdien
Ved overdragelse med succession nedsættes
afgiftsgrundlaget med passivposter eller kursværdien af
den overtagne skattebyrde
4
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0005.png
1 -
Nedsættelse af bo-
og gaveafgiften
Bo-
og gaveafgiften nedsættes fra 15 til 10 pct. ved
generationsskifte af erhvervsvirksomheder fra 1. oktober
2024
Afgiftsnedsættelsen omfatter arv ved dødsfald fra den 1.
oktober 2024 og gaver ydet fra den 1. oktober 2024
Afgiftsnedsættelsen omfatter samme overdragelser som
den tilbagerullede afgiftsnedsættelse fra 2016-19
5
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0006.png
1 -
Nedsættelse af bo-
og gaveafgiften
Afgiftsnedsættelsen omfatter samme overdragelser som den tilbagerullede afgiftsnedsættelse fra 2016-19
Krav til det overdragne
Erhvervsvirksomheder omfatter aktier og
personligt drevne virksomheder
Passiv kapitalanbringelse (fast ejendom,
kontanter, værdipapirer el.lign.) er ikke
omfattet, dog fremtidig lempelse vedr. aktive
ejendomsvirksomheder
Dvs. successionsbetingelserne skal være
opfyldt
Krav til overdrageren
Overdrageren skal have ejet virksomheden i
mindst 1 år forud for overdragelsen og
deltaget aktivt i virksomheden
Krav til erhververen
Afgiftsnedsættelse gælder kun overdragelse
til den nære familie
Barnløse virksomhedsejere kan overdrage til
nedsat afgift til søskende, søskendes børn
og børnebørn (dvs. uden for den nære
familie)
Erhververen skal opretholde ejerskabet i
mindst 3 år. Ved salg i 3-årsperioden
forhøjes afgiften forholdsmæssigt efter
ejertiden
6
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0007.png
2 -
Værdiansættelse af erhvervsvirksomheder
Gældende regler
Ved beregning af bo- og gaveafgift skal virksomheden
ifølge boafgiftsloven værdiansættes til handelsværdien
Handelsværdien kan som udgangspunkt fastsættes efter
de såkaldte aktie- og goodwillcirkulærer, hvilket sker i 90-
95 pct. af sagerne
Der gælder ikke et retskrav, dvs. at Skattestyrelsen kan
fravige værdien, hvis det kan godtgøres, at den ikke er et
retvisende udtryk for handelsværdien
Aktie- og
goodwillcirkulærerne fastsætter værdien af et
selskab til den regnskabsmæssige egenkapital med tillæg
af en skematisk fastsat goodwill
Goodwillværdien opgøres skematisk som den
kapitalisererede værdi af virksomhedens merindtjening i en
skønsmæssigt fastsat levetid, oftest 7 år
7
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0008.png
2 -
Retskrav på skematisk værdiansættelse
Forslag til ny model
Der indføres et retskrav på skematisk værdiansættelse af
erhvervsvirksomheder ved generationsskifte
Retskravet gælder samme overdragelser, som er omfattet
af den nedsatte bo- og gaveafgift fra 1. oktober 2024
Retskravet gælder, selvom den skematiske værdi afviger fra
en kendt handelsværdi
8
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0009.png
2 -
Retskrav på skematisk værdiansættelse
Forslag til ny model
Den foreslåede skematiske værdiansættelsesmetode
svarer med visse ændringer til metoden i aktie-
og
goodwillcirkulærerne
Den skematiske værdi udgør summen af selskabets
bogførte egenkapital med tillæg af en kapitaliseret værdi af
virksomhedens vægtede merindtjening i de seneste 5
regnskabsår forud for overdragelsen.
Ved kapitaliseringen af merindtjeningen anvendes en
skematisk opgørelse af merindtjeningens levetid med en
øvre grænse på 15
Levetider og kapitaliseringsfaktorer fremgår af tabeller i
loven
9
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0010.png
2 -
Strukturen i den skematisk værdiansættelse
Værdi af virksomhed
Egenkapital
Værdi
af goodwill
(immaterielle aktiver)
Merindtjening
Kapitaliseringsfaktor
Driftsresultat
Normalforrentning
10
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0011.png
2
– Simpelt eksempel på en skematisk værdiansættelse
Opgørelse af egenkapital:
Egenkapital
Aflæses for seneste regnskabsår
Beregnet værdi af merindtjening:
Historisk driftsresultat
Driftsaktiver
Vægtet gennemsnit af virksomhedens
driftsresultat i de fem forudgående
regnskabsår
Opgjort i seneste regnskabsår
Opgøres årligt af skattemyndighederne
pba. renteoplysninger fra Nationalbanken
4.000
1.200
10.000
Normalforrentningssats
Normalforrentning
7 pct
10.000 * 7 pct. = 700
1.200 - 700 = 500
Kapitalafkastsatsen opgøres årligt af
Skatteministeriet pba. tal fra Nationalbanken
Fremtidigt driftsresultat minus
normalforrentning
Fastlæggelse af kapitaliseringsfaktor:
Merindtjening
Omsætningsvækst
Afkast på inv. kapital
Levetid på goodwill
De seneste fem regnskabsår
De seneste fem regnskabsår
10,4 pct.
8,5 pct.
8 år
Kan aflæses hos skattemyndigheden pba.
virksomhedens omsætningsvækst og
afkast på investeret kapital
Når levetiden er kendt kan
kapitaliseringsfaktoren også aflæses hos
skattemyndighederne
Kapitaliseringsfaktor
2,92
Beregnet værdi af goodwill:
Merindtjening x Kapitaliseringsfaktor
Værdi af goodwill
Samlet værdi af virksomhed Egenkapital + Værdi af goodwill
1.460
4.000 + 1.460 = 5.460
11
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0012.png
2 -
Retskrav på skematisk værdiansættelse
Forslag til ny model
– sammenligning med gældende regler
Elementer
Virksomhedens vægtede merindtjening
Merindtjeningens levetid
Kapitalisering af merindtjeningen
Egenkapitalen
Retskrav på anvendelse af den
skematiske værdi
Aktie-
og goodwillcirkulærerne
Seneste 3 årsregnskaber
Fastsættes skønsmæssigt (normalt 7 år)
Ny model
Seneste 5 årsregnskaber
Fastsættes skematisk (maks. 15 år)
Skematisk kapitaliseringsfaktor, hvor
Uændret
merindtjeningen henfalder over levetiden
Bogført regnskabsmæssig egenkapital
med visse reguleringer
Ikke retskrav. Skattestyrelsen kan fravige
værdiansættelsen, hvis den ikke svarer til
handelsværdien
Uændret
Der gælder et retskrav
12
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0013.png
2 -
Retskrav på skematisk værdiansættelse
Forslag til ny model
Skematisk værdiansættelse kan ikke anvendes i nogle
afgrænsede tilfælde:
Når virksomhedens væsentligste aktivitet ikke har haft
kommercielle salg i mindst 3 år
Når virksomhedens væsentligste aktivitet består i
udvikling eller ejerskab af immaterielle aktiver, der endnu
ikke har givet afkast
Udenfor bo- og gaveafgift, fx aktieavance ved fraflytning
til udlandet (exitbeskatning)
I disse tilfælde skal der fastsættes en konkret vurderet
handelsværdi af virksomheden
13
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0014.png
3 - Passiv kapitalanbringelse (Pengetankreglen)
Gældende regler
Der er ikke adgang til succession ved overdragelse af aktier
i pengetankselskaber
Succession skal lempe det likviditetstræk på virksomheden,
som avancebeskatningen ved generationsskifte ellers ville
medføre
Likviditetshensynet anses ikke at foreligge, hvis
virksomheden består i passiv kapitalanbringelse, som
relativt let kan afstås eller belånes til betaling af skatten
Et selskab anses som et pengetankselskab, hvis mindst 50
pct. af selskabets indtægter eller aktiver vedrører fast
ejendom, kontanter, værdipapirer el.lign.
14
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0015.png
3 - Succession ved aktiv ejendomsvirksomhed
Aktiv udlejning af fast ejendom skal ikke anses for passiv
kapitalanbringelse fra 1. januar 2025 og vil dermed kunne
overdrages med succession
Familien skal have bestemmende indflydelse over
udlejningsejendommen (ejerandel på over 50 pct.)
Ejendommen skal have været ejet og udlejet i mindst 1 år
forud for overdragelsen
Opgaven om indgåelse af væsentlige aftaler vedrørende
udlejningsvirksomhedens drift må ikke være overladt til en
uafhængig tredjemand
Succession kan ikke ske, hvis erhverver bliver skattefri efter
parcelhusreglen, fx salg af forældrekøbslejlighed til barnet
(lejer)
15
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0016.png
4 -
Søskende sidestilles med nære familiemedlemmer
Ved gaver til søskende skal der betales afgift med 15 pct.
af gavens værdi (efter bundfradrag) i stedet for
indkomstskat
Gælder generelt (ikke kun erhvervsvirksomheder)
Søskende skal også anses som nær familie i relation til
arv (indført ved personskattereformen fra 2023)
Begge ændringer gælder fra 2027
16
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0017.png
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget (I)
Statens indtægter fra bo-
og gaveafgift:
I perioden 2011-23
har de årlige indtægter fra bo-
og gaveafgift udgjort ca.
7,5 mia. kr. (2025-niveau).
Der findes ikke regnskabsdata for hvor stor en andel af provenuet, der
vedrører erhvervsvirksomheder.
Ny metode til at vurdere provenuet fra erhvervsvirksomheder:
Skatteministeriet har udviklet en ny metode til at vurdere provenuet fra
erhvervsvirksomheder baseret på historiske virksomhedsoverdragelser.
Metoden vurderes mere retvisende end tidligere. Bl.a. sker der en korrektion
for anvendelsen af gældsbrevet ifm. et generationsskifte.
Bo- og gaveafgiftsprovenuet fra erhvervsvirksomheder estimeres til knap 3
mia. kr. strukturelt
Skønnet er forbundet med usikkerhed og vil kunne afvige betydeligt i enkelt
år afhængig af hvilke virksomheder der generationsskiftes og hvilke metoder
de anvender.
17
L 123 - 2024-25 - Bilag 3: Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025
2972073_0018.png
De økonomiske konsekvenser
af lovforslaget (II)
De provenumæssige konsekvenser af lovforslaget:
Den nye model er anvendt til at vurdere de provenumæssige konsekvenser
ved den nedsatte bo-
og gaveafgift og retskravet på skematisk
værdiansættelse.
De to initiativer hænger tæt sammen, og i provenuvurderingen af
afgiftsnedsættelsen er taget højde for indførelsen af retskravet.
I provenuvirkningen af den bedre adgang til succession er taget
udgangspunkt i skøn for den ejendomsmasse, der overdrages med
succession.
Den foreslåede
sidestilling af søskende med nær familie ved
gavebeskatning vurderes kun at have en meget beskeden provenueffekt.
Tabel 1: Samlede økonomiske konsekvenser
Mio. kr. (2025-niveau)
Nedsættelse af bo-
og gaveafgiften ved
overdragelse af erhvervsvirksomheder til nære
familiemedlemmer *
Værdiansættelse ved overdragelse af
erhvervsvirksomheder til nære
familiemedlemmer
Bedre mulighed for succession ved overdragelse
af ejendomsvirksomheder og lempelse af
pengetankregler
I alt
Varigt provenu efter
tilbageløb og adfærd
-420
-900
-110
-1.430
* I den opgjorte virkning indgår effekten af den foreslåede tilføjelse af søskende til
gaveafgiftskredsen
18