Skatteudvalget 2024-25
L 123 Bilag 10
Offentligt
2986407_0001.png
Deloitte Statsautoriseret
Revisionspartnerselskab
Weidekampsgade 6
2300 København S
Telefon: 36102030
www.deloitte.dk
Til Folketingets Skatteudvalg
27. februar 2025
Bemærkninger til L123
Efter at have gennemgået lovforslaget L123, som medfører en nedsættelse af bo- og gaveafgiften og indførelse af et
retskrav på en skematisk værdiansættelse ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til et nært familiemedlem,
bedre mulighed for succession ved overdragelse af ejendomsvirksomheder og lempelse af pengetankregler m.v.),
ønsker vi at sikre klarhed omkring nedenstående forhold.
Vi skal derfor anmode besvarelse af nedenstående spørgsmål.
Spørgsmål 1
Skatteministeren bedes be-/afkræfte om det er et krav, at årsregnskabet skal være revideret som det fremgår af
lovforslagets bemærkninger, hvor følgende er anført:
”…
at der ikke er tale om en adgang til skønsmæssigt at regulere størrelsen af den egenkapital, der fremgår
af et revideret årsregnskab…” (side 15)
Vi kan hertil bemærke, at en lang række selskaber ikke bliver revideret, men alene har (valgt) en lavere grad af
erklæringssikkerhed og der ligeledes ikke er krav om revision af personligt ejet virksomheder.
Spørgsmål 2
Skatteministeren bedes bekræfte, at der også kan tages udgangspunkt i et årsregnskab, der er aflagt efter reglerne i
IFRS eller anden officiel udenlandsk regnskabsstandard fx ved måling af udenlandske selskaber jf. BAL § 12a. Vi
bemærker hertil, at det fremgår flere steder i lovforslagets bemærkninger og i selve lovteksten, at der henvises til
årsregnskabsloven.
Spørgsmål 3
Skatteministeren bedes bekræfte, hvordan genberegningen af gaveafgiften skal ske ved afståelse inden for 3-
årsperioden.
I følgende eksempel er afgiftsgrundlaget efter den skematiske værdiansættelsesmodel beregnet til DKK 10.000.000 i
forbindelse med overdragelse af et holdingselskab med et 100% ejet datterselskab, hvoraf der skal svares 10% i
gaveafgift. Ved et salg af datterselskabet efter 2 år, hvorefter holdingselskabet udgør en pengetank, konstateres en
højere handelsværdi. Afgiftsgrundlaget kan herefter beregnes til DKK 20.000.000 efter passivpost/fradrag for latent
skat. Vi forstår lovforslaget således, at den effektive gaveafgiftssats i dette tilfælde vil udgøre 11,67% (10% + 1,67%).
1
L 123 - 2024-25 - Bilag 10: Henvendelse af 27/2-25 fra Deloitte
2986407_0002.png
Den samlede udløste gaveafgift kan, efter vores opfattelser, herefter opgøres som følger:
Afgiftsgrundlag ved overdragelse
Afgiftssats
Gaveafgift
Afgiftsgrundlag ved frasalg, efter 2 år
Afgiftssats ved afståelse
Gaveafgift herefter
Allerede betalt
Samlet forhøjelse
10.000.000
10,00%
1.000.000
20.000.000
11,67%
2.333.333
-1.000.000
1.333.333
Spørgsmål 4
I mange tilfælde vil den forhøjede gaveafgift skulle finansieres med midler fra den overdragne virksomhed. Dermed
opstår der en situation, hvor der reelt betales gaveafgift af gaveafgiften, hvis der på et senere tidspunkt skal ske
udlodning fra den overdragne virksomhed, hvilket anses for uhensigtsmæssigt. Endvidere anses det for
uhensigtsmæssigt, hvis en forhøjelse af gaveafgiften pålægges renter fra og med overdragelsestidspunktet, hvilket i
visse tilfælde kan medføre en større byrde.
Som følge af ovenstående anmoder vi Skatteministeren om at bekræfte, at man kan vælge at overdrage med 15% i
gaveafgift, således at der ved frasalg i 3-årsperioden ikke skal ske genberegning af gaveafgiften og situationen med
betaling af gaveafgift af gaveafgiften samt renteberegning heraf kan undgås. Vi finder det stærkt problematisk for
retssikkerheden, hvis virksomhedsejerne skal leve med denne byrde.
Spørgsmål 5
Skatteministeren bedes bekræfte, at der fortsat består et retskrav efter den nye værdiansættelsesmodel, hvis en
virksomhed overdrages med succession til virksomhedsejerens to børn og berigtigelsen sker i form af en gave på ex.
5% af overdragelsessummen, og resten af berigtigelsen fordeles på passiv post og et rentefrit anfordringsgældsbrev.
Virksomhedsejere, der generationsskifter en mindre virksomhed, har ofte behov for at kunne få en del af
overdragelsessummen ud som efterfølgende afdrag på et gældsbrev fra erhververen, for at have likviditet til sin 3.
alder.
Spørgsmål 6
Det følger af bestemmelserne i boafgiftsloven, at førend der kan ske overdragelse til den foreslåede reducerede bo-
/gaveafgiftssats på 10%, skal betingelserne for overdragelse med skattemæssig succession efter
aktieavancebeskatningslovens § 34 ligeledes være opfyldt. Det er derfor vores opfattelse, at vurderingen af
betingelserne for overdragelse med skattemæssig succession ligeledes er omfattet af 6-månedersfristen i
boafgiftslovens § 27. Skatteministeren bedes bekræfte dette.
Skatteministeren bedes tillige bekræfte, at vurderingen af successionsbetingelserne ved en overdragelse med
skattemæssig succession ligeledes er omfattet af 6-månedersfristen i boafgiftslovens § 27 i de tilfælde, hvor
betingelserne for overdragelse til den reducerede bo-/gaveafgift efter boafgiftslovens §§ 1 a henholdsvis 23 a ikke
opfyldes.
Vi står naturligvis til rådighed ved spørgsmål.
L 123 - 2024-25 - Bilag 10: Henvendelse af 27/2-25 fra Deloitte
2986407_0003.png
Med venlig hilsen
Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
Ursula Riis
Partner
Martin Christensen
Senior Manager