Deloitte Statsautoriseret
Revisionspartnerselskab
Weidekampsgade 6
2300 København S
Telefon: 36102030
www.deloitte.dk
Til Folketingets Skatteudvalg
27. februar 2025
Bemærkninger til L123
Efter at have gennemgået lovforslaget L123, som medfører en nedsættelse af bo- og gaveafgiften og indførelse af et
retskrav på en skematisk værdiansættelse ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til et nært familiemedlem,
bedre mulighed for succession ved overdragelse af ejendomsvirksomheder og lempelse af pengetankregler m.v.),
ønsker vi at sikre klarhed omkring nedenstående forhold.
Vi skal derfor anmode besvarelse af nedenstående spørgsmål.
Spørgsmål 1
Skatteministeren bedes be-/afkræfte om det er et krav, at årsregnskabet skal være revideret som det fremgår af
lovforslagets bemærkninger, hvor følgende er anført:
”…
at der ikke er tale om en adgang til skønsmæssigt at regulere størrelsen af den egenkapital, der fremgår
af et revideret årsregnskab…” (side 15)
Vi kan hertil bemærke, at en lang række selskaber ikke bliver revideret, men alene har (valgt) en lavere grad af
erklæringssikkerhed og der ligeledes ikke er krav om revision af personligt ejet virksomheder.
Spørgsmål 2
Skatteministeren bedes bekræfte, at der også kan tages udgangspunkt i et årsregnskab, der er aflagt efter reglerne i
IFRS eller anden officiel udenlandsk regnskabsstandard fx ved måling af udenlandske selskaber jf. BAL § 12a. Vi
bemærker hertil, at det fremgår flere steder i lovforslagets bemærkninger og i selve lovteksten, at der henvises til
årsregnskabsloven.
Spørgsmål 3
Skatteministeren bedes bekræfte, hvordan genberegningen af gaveafgiften skal ske ved afståelse inden for 3-
årsperioden.
I følgende eksempel er afgiftsgrundlaget efter den skematiske værdiansættelsesmodel beregnet til DKK 10.000.000 i
forbindelse med overdragelse af et holdingselskab med et 100% ejet datterselskab, hvoraf der skal svares 10% i
gaveafgift. Ved et salg af datterselskabet efter 2 år, hvorefter holdingselskabet udgør en pengetank, konstateres en
højere handelsværdi. Afgiftsgrundlaget kan herefter beregnes til DKK 20.000.000 efter passivpost/fradrag for latent
skat. Vi forstår lovforslaget således, at den effektive gaveafgiftssats i dette tilfælde vil udgøre 11,67% (10% + 1,67%).
1