Jeg tror faktisk, Venstres ordfører lagde ud med at sige, at han var glad i dag. Der kan jeg da godt sige, at det er vi sådan set også i Danmarksdemokraterne. Vi synes, at det er rigtig godt, at vi nu får lovbehandlet L 123, som udmønter de dele af den aftale, som vi også i Danmarksdemokraterne var en del af tilbage i juni 2024. Det er jo »Aftale om et stærkere erhvervsliv«, som er bredt funderet her i Folketinget. Så er det rigtigt, at der er et par venstrefløjspartier, som af forskellige årsager ikke er med, men stadig væk er det en rimelig bred politisk aftale, der er indgået.
Hvis man kigger på indholdet, kan man jo sige, at der er fire hovedpunkter, og det er der flere ordførere der har været inde på. Det handler om gave- og boafgiften og de steder, hvor det giver udfordringer og problemer for især de familieejede virksomheder her i Danmark. Det er jo sådan, at der i forhold til at drive virksomhed i Danmark og have den i familieeje faktisk er over 60.000 af dem her i Danmark, og de har over 800.000 ansatte. Så at vi har de her mange arbejdspladser i Danmark, er ikke bare sådan noget, man skal tage for givet.
Det er faktisk sådan, at hvis man kigger tilbage på finanskrisen i 2008, kan man se, at nogle af de virksomheder, der klarede sig bedst, og som ikke begyndte at lave udflytningsplaner til Kina og alt muligt andet, var rigtig mange af de danske familieejede virksomheder, og de bidrog også stadig væk med at etablere lærlinge- og praktikpladser rundtomkring i hele Danmark. Det er med andre ord sammenhængskraften i Danmark, vi er inde i, for de her virksomheder er ikke bare LEGO, BESTSELLER, Grundfos, Danfoss og Mærsk. Det er rigtig, rigtig mange andre virksomheder. Vi har ikke 60.000 virksomheder som LEGO i Danmark.
Jeg vil næsten ønske, at vi havde det, for så kunne vi godt nok sætte skatten ned for os alle sammen ligesom i Saudi-Arabien og alle mulige andre steder på jordkloden. Men sådan er det bare ikke. Ganske få af virksomhederne er meget, meget store og eksporterer og genererer rigtig stor valutaindtjening til Danmark og har også mange arbejdspladser i Danmark. Men langt, langt de fleste af de her 60.000 virksomheder består af vognmænd, af elektrikerfirmaer, af tømrermestre, af landmænd, af dem, der har en engros-handel osv. Det kan være hvem som helst. Mange af dem er familieejede virksomheder, som har været her i generationer.
Derfor er jeg også som ordfører lidt ærgerlig over, at det bliver gjort til genstand for mistænkeliggørelse og en form for brødnid, i forhold til hvad det egentlig er, man giver folk en forestilling om. Det her drejer sig om at gøre overgangsprocedurerne mere rimelige for de her virksomheder. Det er virksomheder, der har valgt at blive i Danmark og investere kapital i Danmark. Det er virksomheder, der skaffer arbejdspladser, og jeg kan ikke forstå, at der er partier her i Folketinget, som ser det som noget, der skal mistænkeliggøres. Jeg synes faktisk, at vi skal være stolte over, at der er privat initiativ og engagement her i Danmark. Det skal vi ikke mistænkeliggøre. Det skal vi understøtte.
Det betyder ikke, at de ikke skal betale skat. Trækker de penge ud af virksomheden, betaler de også skat, og alle deres medarbejdere, deres vareindkøb osv. genererer lønindkomst til beskatning og giver momsindtægter, punktafgifter og alt muligt andet. Derfor er det altså rigtig vigtigt, at vi skaber nogle gode vilkår for de her virksomheder, også når de står i et generationsskifte. Det er det, der sker med det her forslag, og jeg synes egentlig, vi skal være glade for, at vi langt om længe er kommet i mål med i hvert fald at komme et rigtig godt skridt hen ad vejen. Vi ser jo gerne, at vi kommer ned på 5 pct. Det var også det, vi lavede et finanslovsudspil om i 2024, hvormed vi genererede penge og anviste finansiering, også længerevarende finansiering, til, hvordan man kunne komme i mål med det.
Et af formålene med det er, at vi skal sikre, at ikke alle vores familieejede virksomheder i forbindelse med et generationsskifte af skattemæssige grunde vælger at sælge, lave fundatser, lave salg til kapitalfonde og alt muligt andet for at undgå fremtidige skatter. Gør de det, betyder det sådan set, at vi risikerer, at flere virksomheder kommer i kapitalsfondseje, og hvis man kigger på kapitalfonde, er de gennemsnitligt kortere tid ejet af den samme investor end en familieejet virksomhed. Derfor er det til ugunst for Danmark, hvis ikke vi kerer os om de her typer af virksomheder, og derfor er vi i Danmarksdemokraterne glade for at være en del af den aftale.