Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 122 Bilag 1
Offentligt
2968331_0001.png
September 2024/ KAO27.
september 2024
Høringssvar
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om
fastlæggelse af en ramme for fastsættelse af krav til
miljøvenligt design for bæredygtige produkter mv.
(Ecodesignforordningen)
Vi ønsker at udtrykke vores støtte til lovforslaget om ecodesignforordningen, som vi
mener er et vigtig skridt mod en mere bæredygtig fremtid. Med bedre produkter på
EU’s indre marked, får vi også
mindre restaffald, fordi produkter i højere grad end nu,
vil kunne repareres, genbruges og genanvendes.
Lovforslaget er en rammelov, hvis detaljer først senere vil udmøntes i retsakter og
bekendtgørelser, hvorfor Brancheforeningen Cirkulær i dette høringssvar, vil adres-
sere de overordnede linjer i lovforslaget, vi mener kræver politisk opmærksomhed.
1) Værn mod dårlige varer, og dermed dårligt affald, fra online platforme
Lovforslaget anviser en række muligheder for håndhævelse
af brud på EU’s regler
for varer omsat på det indre marked på online platforme. Der er ingen tvivl om, at
set
fra vores side, at dårlige varer, der ikke overholder EU’s miljøstandarder, også
dår-
ligt affald, der ikke kan genanvendes.
I forlængelse af dette, vil vi gerne kvittere for, at EU-kommissionen har sat platfor-
men Temu under skærpet tilsyn. Behovet
for tilsyn er enormt på tværs af EU’s med-
lemslande.
Anbefaling:
Regeringen og Folketinget anvender lovrammen fuldt ud, og imple-
menterer de skrappest mulige regler imod online platforme, der sælger produkter
uden at opfylde EU’s miljø-
og sikkerhedsstandarder.
2) Produktpas og mærkning
Produktpas vil give forbrugerne vigtige oplysninger om produkters livscyklus, herun-
der materialer, produktionsmetoder og genanvendelsesmuligheder. Dette vil hjælpe
forbrugerne med at træffe informerede valg.
Ved at implementere tydelig mærkning kan vi tilskynde producenterne til at bruge
mere bæredygtige materialer og metoder. Dette vil bidrage til at reducere produk-
ternes miljøpåvirkning.
Produktpas vil være et redskab til at fremme den cirkulære økonomi ved at gøre det
lettere at genanvende og genbruge produkter.
Anbefaling:
Regeringen og Folketinget anvender lovrammen fuldt ud og inklude-
rer ydermere specifikationer for, hvordan produkter kan skilles ad og genbruges.
3) Offentlige indkøb som motor for den cirkulære dagsorden
Lovforslaget sætter en ramme for mulige krav til offentlige indkøb, som vi mener, vil
kunne understøtte et marked for bæredygtige produkter, hvis kravene
Brancheforeningen Cirkulær
Vester Farimagsgade 1, 5. sal
DK-1606 København V
+ 45 72 31 20 70
[email protected]
cirkulaer.dk
1
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2968331_0002.png
implementeres fuldt ud. Der lægges op til en række tiltag, som vil kunne under-
støtte Statens, regionernes og kommunernes klimastrategier og virksomhedernes
bæredygtighedsmål på konkret og effektiv vis
hvis den politiske ambition er til
stede.
Anbefaling:
Regeringen og Folketinget anvender lovrammen fuldt ud og vedtager
nye ambitiøse standarder og specifikationer for bæredygtige offentlige indkøb.
4) Effektivt tilsyn er altafgørende
Opgaven med at føre kontrol med varer, der omsættes på det danske marked, ligger
hos Sikkerhedsstyrelsen, hvilket beskrives i lovforslaget.
Set i lyset af de hyppige nyhedshistorier om regelbrud og ulovlige produkter på hyl-
derne hos store internationale onlineplatforme, bør kontrollen af varer, der omsæt-
tes i Danmark, skærpes betydeligt til gavn for danske forbrugere, danske producen-
ter og Danmarks miljø.
Anbefaling:
I forbindelse med implementeringen af den udvidede Ecodesignfor-
ordning,, anbefaler vi, at der rettes politisk fokus mod betydelig øget kontrol i Sikker-
hedsstyrelsen.
Vi opfordrer til en grundig behandling af dette lovforslag og ser frem til at se kon-
krete tiltag i retsakter og bekendtgørelser, der kan implementeres for at understøtte
en grønnere og mere cirkulær økonomi, hvor produkters levetid øges betydeligt, så
vores planetære ressourcetræk mindskes.
Venlig Hilsen
Kathrine Olldag
Politisk chef, Brancheforeningen Cirkulær
2
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2968331_0003.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt til:
[email protected]
og cc
[email protected]
Journalnummer 2024-2218
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
27. september 2024
Dok.nr. D-2024-038651
Høringssvar til høring over forslag til lov om supplerende bestemmelser
til forordning om fastlæggelse af en ramme for fastsættelse af krav til
miljøvenligt design for bæredygtige produkter m.v.
(ecodesignforordning)
Danske Advokater takker for muligheden for at afgive høringssvar. Vores høringssvar
er udarbejdet i samarbejde med Danske Advokaters fagudvalg for IP, forbruger- og
markedsføringsret.
Høringen giver anledning til følgende bemærkninger til forslaget til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om fastlæggelse af en ramme for
fastsættelse af krav til miljøvenligt design for bæredygtige produkter m.v.
(ecodesignforordning).
Overordnede bemærkninger
Danske Advokater støtter produkters miljømæssige bæredygtighed, og at
kontrolmyndigheden har tilstrækkelige kontrolbeføjelser og sanktionsmuligheder
sammenholdt med klare retssikkerhedsgarantier for de erhvervsdrivende.
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser i udkastet
§ 10
Den foreslåede § 10 er en videreførelse af bestemmelserne i ecodesignlovens § 10 b,
hvoraf fremgår, at kontrolmyndigheden til enhver tid mod behørig legitimation og
uden retskendelse har adgang til alle erhvervsmæssige lokaliteter og transportmidler,
hvor der kan findes energirelaterede produkter.
En tilsvarende bestemmelse findes også i produktlovens § 11.
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Både de gældende bestemmelser og den foreslåede bestemmelse hjemler en meget
bred og ubegrænset adgang til uvarslede besøg uden retskendelse på alle
erhvervsmæssige lokaliteter, hvor der findes produkter, som er omfattet af loven.
Det bemærkes imidlertid, at kontrolbesøg uden retskendelse er en meget indgribende
foranstaltning, der kræver konkrete og tungtvejende grunde. Kontrolbesøg uden
retskendelse bør derfor være forbeholdt tilfælde, hvor der forud er konstateret
konkrete overtrædelser, eller begrundet mistanke/formodning om overtrædelser, og
hvor der typisk også har været dialog med virksomheden herom.
Der skal derfor efter
Danske Advokaters vurdering
foreligge meget tungtvejende
grunde til at foretage kontrolbesøg uden retskendelse, og helt generelt bør
kontrolbesøg uden retskendelse forbeholdes til varslede besøg.
Afsluttende bemærkninger
Danske Advokater står altid gerne til rådighed for uddybende spørgsmål eller dialog.
Med venlig hilsen
Susanne Bager
Juridisk konsulent
Danske Advokater
[email protected]
2/2
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2968331_0005.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
[email protected]; [email protected]
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Journalnummer - 2024-2218
Den 27. september 2024
Dansk Erhvervs høringssvar til lov om supplerende bestemmelser til forordning om
fastlæggelse af en ramme for fastsættelse af krav til miljøvenligt design for bæredyg-
tige produkter m.v.
Dansk Erhverv takker for fremsendelse af udkastet til høringen og har nedenstående kommenta-
rer til det fremsendte.
§ 9, stk. 2
Ift. dækning af omkostninger ved kontrol, så er det ikke fordrende, at sikkerhedsstyrelsen
udtager et produkt, men det er producenten, der skal stå for at få det testet. Hvordan af-
gøres det hvilket test-laboratorium der skal vælges i de tilfælde?
”Måling og afprøvning” rammer
skævt i forhold til verifikation af visse forventede ecode-
sign krav. F.eks. er det i dag ikke muligt at påvise mængden af genanvendt materiale i et
produkt gennem test, men alene gennem ”chain-of-custody” certificeringer.
Et krav på
genanvendt materiale bør sættes på aggregeret portfolio-niveau.
§ 11 - Forbud
Ӥ
11. Sikkerhedsstyrelsen kan træffe afgørelser om forbud mod at bringe et produkt i omsæt-
ning eller gøre det tilgængeligt på markedet eller forbud mod markedsføring eller erhvervs-
mæssig ibrugtagning af et produkt, hvis et produkt ikke er i overensstemmelse med eller en er-
hvervsdrivende ikke lever op til regler i denne lov, regler fastsat i medfør af denne lov, i ecode-
signforordningen eller i delegerede retsakter og i gennemførelsesretsakter, vedtaget i henhold
til ecodesignforordningen, eller i markedsovervågningsforordningen, for så vidt angår denne
lovs anvendelsesområde, kan. Forbuddet kan træffes over for enhver, der har bragt et produkt i
omsætning, har været et led i afsætningen af et produkt eller erhvervsmæssigt ibrugtager pro-
duktet”
Der er behov for, at man gør sig klart, hvilke værktøjer og sanktioner man har overfor, hvilke ak-
tører. Vil en onlinemarkedsplads, der formidler produkter fra sælgere i tredjelande (f.eks. Kina)
til danske forbrugere være omfattet af begrebet 'erhvervsdrivende' eller hvem ville forbuddet i den
konkret nævnte situation skulle træffes overfor?
Dette er yderst relevant at få fastlagt, idet der i den konkrete situation ikke er andre end platfor-
men, som typisk har en etablering i EU, der ligger indenfor Europæisk jurisdiktion.
[email protected]
anhc/anhc
Side 1/3
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
DANSK ERHVERV
Hvis man ønsker, at dette forbud skal kunne rettes mod onlinemarkedspladser, bør man i den for-
bindelse sikre sig, at dette fremgår af § 11, idet en onlinemarkedsplads i den ovenfor nævnte situa-
tion normalt hverken kan siges at have bragt produktet i omsætning, har været et led i afsætnin-
gen af et produkt (onlinemarkedspladsen har ikke ejet produktet) eller erhvervsmæssigt har taget
produktet i brug.
Dansk Erhverv finder det afgørende, at man sikrer sig, at man kan træffe afgørelse overfor en on-
linemarkedsplads om at fjerne både det konkrete brudt og alle andre produkter, der er sammen-
lignelige og som pga. sin konstruktion eller andre forhold må antages at lide af de samme mang-
ler, som det konkrete produkt, der er udtaget. Det ses meget ofte, at disse onlinemarkedspladser
blotnedtager et enkelt varenummer, men opretholder salget af identiske produkter, blot med an-
dre varenumre.
§ 14 - Onlinemarkedspladser
Det er meget vigtigt, at onlinemarkedspladser bliver mødt af de samme forpligtelser for de pro-
dukter, der udbydes til salg på disse platforme, som ved andre salgsmetoder. Platformene skal
have et ansvar og en forpligtelse for, at det individuelle produkt efterlever produktkravene.
Stk. 2
I stedet for at påbyde udbydere af en onlinemarkedsplads til at vise en advarsel til slutbrugerne i
forbindelse med indhold, der henviser til et produkt, der ikke er i overensstemmelse med regler i
denne lov, så børe Sikkerhedsstyrelsen begære lukningen af en onlinemarkedsplads, jf. § 15, hvis
en sådan markedsplads gentagne gange ikke overholder reglerne fastsat i ecodesignforordningen
eller i relaterede delegerede retsakter. Det er Dansk Erhvervs holdning, at en sådan advarsel til
slutbrugerne ikke er tilstrækkeligt for at hindre salget af ulovlige produkter, og heller ikke er sam-
menligneligt med de krav en fysisk butik er underlagt.
Et forbud og påbud bør også omfatte identiske produkter, som har eller må antages at måtte have
de samme mangler/non-compliances.
§ 15
En blokering af onlinemarkedspladser bør ikke kun betinges af salg eller formidlet salg af produk-
ter, der udgør
”en
alvorlig risiko”.
Som udgangspunkt bør dette (en
alvorlig risiko)
defineres,
men det giver derudover også god mening, at blokere en markedsplads ved gentagne overtrædel-
ser. Dette bør gælde både for overtrædelser af Ecodesignforordningens krav, men også andre
krav, der indebærer en risiko ved non-compliance, eftersom det reelt er det eneste effektive red-
skab de danske myndigheder har for at sikre efterlevelse hos onlinemarkedspladser.
Sikkerhedsstyrelsen skal være opmærksomme på, hvor stor en risiko det udgør for de danske for-
brugere og forhandlere, hvis ikke disse platforme holdes ansvarlige for non-compliant produkter.
Det vil gå imod hensigten med Ecodesignforordning, samt andre lovgivninger der fremmer den
Side 2/3
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
DANSK ERHVERV
grønne omstilling. Desuden vil det være enormt konkurrenceforvridende, hvis der kan sælge va-
rer, der ikke efterlever Ecodesign-kravene, mens EU baserede producenter har den fulde forplig-
telse til dette.
Med venlig hilsen
Andreas Hastrup Clemmensen
Chefkonsulent
Side 3/3
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2968331_0008.png
24. september 2024
LOBU
DI-2021-23557
Deres sagsnr.: 2024 - 2218
Energistyrelsen ([email protected])
Att. Anne Thestrup ([email protected])
DI’s høringssvar vedrørende lovforslag om supplerende bestemmelser til ecode-
signforordningen
DI takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende de supplerende bestemmelser om
ecodesignforordningen.
DI er stærk tilhænger af ecodesignforordningen og den produktspecifikke tilgang til produktregule-
ring på EU-plan. Vi anser det for en helt afgørende del af denne form for regulering, at der finder
kontrol sted i medlemsstaterne,
ikke mindst af de produkter, der kommer ind over EU’s grænser.
Derfor er dette lovforslag vigtigt, og prioritering af kontrolarbejdet - også ressourcemæssigt - i
Danmark og i de andre medlemsstater, er afgørende.
Kontrol
Generelt lægges der op til at videreføre de eksisterende regler langt hen ad vejen. DI vurderer, at
de eksisterende regler har fungeret udmærket, og at det springende punkt i mindre grad er reg-
lerne end ressourcerne til at gennemføre kontrollerne.
Markedsovervågningsforordningen har som bekendt til formål at forbedre det indre markeds
funktion, bl.a. ved at gennemføre kontrol i ”passende omfang”.
I betragtning af, at ecodesignfor-
ordningen udvider ecodesigndirektivets gyldighedsområde betydeligt, bør ressourcerne til at gen-
nemføre kontroller ligeledes øges. Hertil kommer, at der bør investeres i udnyttelse af de mulighe-
der, som digitale produktpas udgør for kontrolmyndighederne.
DI bakker op om en risikobaseret tilgang til kontrol, hvor der også tages hensyn til erhvervsdriven-
des interesser. Det bemærkes igen, at erhvervsdrivendes interesser ikke alene vedrører den, der
kontrolleres, men også at der generelt etableres et kontrolregime, der betyder, at virksomhederne
konkurrerer på lige vilkår, idet alle overholder den til en hver tid gældende EU-lovgivning.
Beskyttelse af forretningshemmeligheder
Generelt bakker DI op om markedsovervågningsforordningens artikel 17 om gennemsigtighed
samt om respekt for fortrolighedsprincippet, tavshedspligten og forretningshemmeligheder.
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR-nr.: 16077593
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
DI støtter imidlertid den foreslåede hjemmel til at undlade offentliggørelse i Lovtidende af ophavs-
retlige årsager. Det er vigtigt at finde en balance i hensynet til transparens i lovgivningsprocessen
og hensyn til beskyttelse af ophavsretten hos virksomhederne. Vi finder, at det er en fornuftig løs-
ning at overveje denne balance i hvert enkelt tilfælde.
Sprogkrav
DI bakker op om den forventede anvendelse af bemyndigelsen vedrørende sprogkrav, dvs. krav
om, at oplysninger skal forelægge på dansk, norsk, svensk eller engelsk. DI vil i øvrigt opfordre til,
at der så vidt overhovedet muligt åbnes for, at information leveres digitalt frem for på papir. Ud-
over den åbenlyse fordel mht. ressourceforbrug og administrativ byrdelettelse for virksomhe-
derne, giver digitale løsninger mere fleksibilitet med hensyn til sprog.
Onlinemarkedspladser
Det er afgørende for DI, at kontrolregimet sikrer, at onlinemarkedspladser fra tredjelande overhol-
der de samme krav som danske og europæiske virksomheder og dermed sikrer lige konkurrence-
vilkår. Derfor er det glædeligt, at der med lovforslaget er fokus på kontrol af onlinemarkedsplad-
ser. DI bakker desuden op om myndighedernes mulighed for at blokere hjemmesider, hvor der
sælges ulovlige produkter, der udgør en risiko for sundhed, sikkerhed eller lignende.
Klageadgang
DI finder, at afskåret klageadgang er problematisk, ikke mindst når helt nye produktområder om-
fattes af lovgivningen, hvilket er en udviklingsproces for både virksomheder og myndigheder. Der
henvises til, at der er tale om meget tekniske forhold, men netop dette understreger behovet for
en klagemulighed, da dokumentationen for regelefterlevelse af kommende ecodesignkrav i bety-
delig grad forventes at afhænge af måle- og opgørelsesmetoder.
Interessentinddragelse og rådgivning
DI vil i øvrigt opfordre til, at de forskellige myndigheder ansvarlige for ecodesignforordningen fort-
sætter Energistyrelsens gode arbejde med interessentinddragelse under ecodesigndirektivet. Her-
til kan tilføjes, at DI har foreslået etableringen af et egentligt videnscenter for ecodesign for at
hjælpe danske virksomheder på vej og om muligt gøre tidlig omlægning til ecodesign til en konkur-
rencefordel. Det er således DI’s vurdering, at mange virksomheder kan have brug for hjælp med
den helt konkrete ændring af design og produktion i en mere cirkulær retning.
Med venlig hilsen
Louise Bünemann
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2968331_0010.png
27. september 2024
Klima, -Energi, og Forsyningsministeriet
Sendt til: [email protected] og [email protected]
Høringssvar vedr. journalnummer 2024-2218
Høringssvar til forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om fastlæggelse af
en ramme for fastsættelse af krav til miljøvenligt design for bæredygtige produkter m.v.
Dansk Mode og Textil (DM&T) takker for muligheden for at komme med input til høringen vedr.
forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om fastlæggelse af en ramme for
fastsættelse af krav til miljøvenligt design for bæredygtige produkter m.v.
DM&T bakker op om ecodesign-forordningen og de supplerende bestemmelser. Vi har dog en
række opmærksomhedspunkter, som vi gerne vil rejse. Det drejer sig om følgende steder i
forslaget:
Kapitel 3, § 6, kontrol og kontrolmyndighed
Kapitel 3, § 9, oplysningspligt mv., stk. 2
Kapitel 3 § 11, forbud og § 12 påbud
Kapitel 3 § 14, online markedspladser
Kapitel 3 § 15, online markedspladser
Kapitel 3, § 6, kontrol og kontrolmyndighed
Forslaget foreslår bestemmelser der fordeler roller og ansvar for de myndigheder der vil blive
bemyndiget til at understøtte håndhævelse af kravene i ecodesign-forordningen. Vi bakker op
om en tydelig ansvarsfordeling mellem myndigheder da ecodesignforordningen går på tværs af
en række ressortområder. Vi appellerer endvidere til, at man i praksis opretholder et stærkt
tværministerielt samarbejde i håndhævelsen af ecodesignforordningen hvor
ansvarsfordelingen er tydelig for de virksomheder der er underlagt kravene.
Kapitel 3, § 9, oplysningspligt mv., stk. 2
Artikel 2 redegør for processen omkring stikprøvekontrol, hvoraf det fremgår, at SIK udtager et
produkt, men at det er den erhvervsdrivende, der vil stå for at udføre “måling og afprøvning af,
om dennes produkter overholder reglerne” samt betale for måling og afprøvning. Det fremgår
dog ikke, om det også er den erhvervsdrivende der skal stå for praktik, herunder vælge
udbyder til måling og afprøvning. Det fremstår endvidere uklart hvad ”måling og afprøvning”
indebærer i forhold til processen omkring “anvist prøvningssted”, som der refereres til i stk. 3.
Den benyttede terminologi ”måling og afprøvning” forekommer ydermere upræcis i forhold til
verifikation af visse forventede ecodesign krav. F.eks. er det i dag ikke muligt at påvise
mængden af genanvendt materiale i et produkt gennem test, men alene gennem ”chain-of-
HERNING + COPENHAGEN
DMOGT.DK
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2968331_0011.png
custody” certificeringer. Samtidig er det endnu ikke besluttet fra EU’s side hvorvidt et
eventuelt krav om genanvendt materiale sættes på aggregeret portfolio niveau eller
produktniveau. Spørgsmålet er, om denne type reference til ”afprøvning” er i
uoverensstemmelse med den måde at sætte krav på. Vi opfordrer til at terminologi og
verifikationsmetode justeres i forhold til de kravene.
Kapitel 3 § 11 forbud og § 12 påbud
DM&T bakker op om forbud såvel som påbud, men har en række bekymringer i anvendelsen
overfor ikke-europæiske online markedspladser.
Vil en online markedsplads betragtes som en 'erhvervsdrivende' i denne
sammenhæng, eller er det den oprindelige producent i f.eks. Kina, der er den
erhvervsdrivende?
Hvis markedspladsen ikke er den ansvarlige, vil dette system ikke fungere, da SIK i
realiteten ikke kan udøve håndhævelse overfor en producent i Kina.
Vi opfordrer til at man overvejer, at der tilføjes en bemyndigelse til, at SIK kan
forbyde/tvinge en erhvervsdrivende til at fjerne andre produkter på sin platform, som
har eller må forventes at lide af de samme mangler, som det konkrete produkt, der er
udtaget til test. Dette er særligt relevant for visse markedspladser, som ofte nedtager
et enkelt varenummer, men opretholder salget af identiske produkter, blot med andre
varenumre.
Kapitel 3 § 14 online markedspladser
DM&T finder det positivt at online markedspladser adresseres direkte i forslaget. I forlængelse
af ovenstående kommentar til § 11 og 12 har vi følgende bemærkninger:
Det er afgørende, at online markedspladser bliver tydeligt forpligtet ift. for de
produkter, der udbydes til salg på deres platforme. Ansvaret bør indeholde en tydelig
forpligtelse til at individuelle produkter er i overensstemmelse med kravene i
ecodesignforordningen. Det er ikke tilstrækkeligt, at der sættes systemer op.
Forbud og påbud bør også omfatte identiske produkter, som har eller må antages at
måtte have de samme mangler/non-compliances.
Såfremt online markedspladser ikke bliver genstand for præcis de samme krav og
forpligtelser som europæiske virksomheder, stilles europæiske virksomheder i en ulige
konkurrencemæssig situation, hvormed man risikerer at underminere markedet.
Kapitel 3 § 15 online markedspladser
Artikel 15 (linje 3) omtaler, at der kan ske en “blokering af en onlinemarkedsplads hvis et
påbud efter § 14 ikke er efterkommet, eller hvis onlinemarkedspladsen gentagne gange har
solgt eller formidlet salg af produkter, der udgør en alvorlig risiko”. Vi bakker op om at SIK får
denne bemyndigelse, men det bør tydeligt defineres hvad en “alvorlig risiko” er. Det fremstår
uklart i de nuværende formuleringer.
Ydermere kan det overvejes hvorvidt en blokade af markedspladser der gentagne gange
overtræder kravene også kan bruges i forbindelse med håndhævelse af andre krav.
HERNING + COPENHAGEN
DMOGT.DK
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2968331_0012.png
Vi står naturligvis til rådighed for en uddybning af vores kommentarer samt yderligere
drøftelser.
Med venlig hilsen,
Dansk Mode & Textil
HERNING + COPENHAGEN
DMOGT.DK
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2968331_0013.png
27. september 2024
Ingeniørforeningen, IDA
Kalvebod Brygge 31-33
DK-1780 København V
Tlf. +45 33 18 48 48
ida.dk
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Høringssvar til j. 2024-2218
IDA’s høringssvar til:
Lovforslag om supplerende bestemmelser til forordning om
fastlæggelse af en ramme for fastsættelse af krav til
miljøvenligt design for bæredygtige produkter m.v. (Ecodesign)
Kontakt i IDA
Navn: Jens Dahlstrøm
Mail: [email protected]
Tlf: 21 52 97 65
I IDA følger vi implementeringen af Ecodesign forordningen og de
kommende produktkrav med retningslinjer for de enkelte
produktgrupper nøje, da det bl.a. er en forudsætning for en langt
højere cirkularitet end det nuværende danske niveau på blot 4% og en
reduktion af det danske forbrug af jomfruelige ressourcer og
ressourceforbrugets klimapåvirkning.
Ecodesign-forordningen giver ikke de nationale myndigheder mulighed
for at skærpe kravene til specifikke produkters miljøpåvirkning, men
effekten af specifikke produktkrav udviklet inden for rammerne af
forordningen afhænger i høj grad af, hvilke ressourcer der afsættes til
overvågning og kontrol af, at virksomhederne overholder lovgivningen.
I IDA er vi særligt opmærksomme på:
At onlineplatforme og markedspladser ikke har et
produktansvar i forordningen og derfor er reguleringen heraf
ekstra afhængig af en robust kontrolindsats. Det vil være
afgørende, at de ansvarlige statslige myndigheder tilføres
tilstrækkelige ressourcer til at kontrollere, at produkter
markedsført på online platforme mv. overholder de specifikke
ecodesignkrav. Overordnet mener vi dog, at forordningen ikke
er designet på en måde, som gør det realistisk at kontrollere
onlineplatforme og markedspladser i tilstrækkelig grad, og at
de burde inkluderes i en form for produktansvar.
Af samme årsager er det vigtigt, at de kommende
produktspecifikke forordninger medfører ekstra bevillinger til
de tilsynsførende myndigheder, så de kan leve op til
kontrolbehovet.
IDA
Et fællesskab, der realiserer potentialet i teknologi og viden
Vores mere end 135.000 medlemmer med tekniske, naturvidenskabelige og it-uddannelser arbejder for at skabe vækst
og job samtidig med, at vi får løst store samfundsudfordringer.
L 122 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
IDA mener derudover ikke, at ecodesign-forordningen som
helhed og de efterfølgende specifikke produktkrav bør
underlægges regeringens dogmer for implementering af
erhvervsrelateret EU-regulering, da det vil udskyde nødvendige
reduktioner af ressourceforbrug og klimabelastning.
På vegne af IDA.
Jens Dahlstrøm
Chefkonsulent, Energi & Klima i IDA
[email protected]
Side 2 af 2