Retsudvalget 2024-25
L 120
Offentligt
2985803_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. marts 2025
Politikontoret
Emilie Green Lykke
2025-01599
3607782
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning (Forsøgsordning med elektronisk kontrol som supplement
til opholdsforbud) (L 120)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning (Forsøgsordning
med elektronisk kontrol som supplement til opholdsforbud) (L 120), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. februar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 120 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som medfører, at fodlænken kan påbydes for en periode af fem år som i Norge
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning
(Forsøgsordning med elektronisk kontrol som supplement til
opholdsforbud) (L 120):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, som
medfører, at fodlænken kan påbydes for en periode af fem år
som i Norge, og kan ministeren støtte et sådant
ændringsforslag?”
Svar:
1.
Det følger af § 5, stk. 1, 1. og 2. pkt., i lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning (tilholdsloven), at et tilhold gives for et bestemt tidsrum på indtil
5 år, jf. dog § 2 a, stk. 2 (om strakstilhold), og at et opholdsforbud gives for
et bestemt tidsrum på indtil 1 år.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, lægges der op til, at et påbud om elektronisk
kontrol efter § 4 a, stk. 1, gives for et bestemt tidsrum på indtil 1 år.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, skal det ses
i sammenhæng med, at den elektroniske kontrol udgør et supplement til et
opholdsforbud, som efter gældende ret kan vare i op til ét år. Hvis
opholdsforbuddet bortfalder, vil et påbud om elektronisk kontrol således
bortfalde samtidig med opholdsforbuddet.
En ændring, hvorefter elektronisk kontrol kan påbydes for et tidsrum på
indtil fem år, vil efter Justitsministeriets opfattelse indebære, at der også skal
foretages en ændring af tidsrummet for opholdsforbud.
Det bemærkes i den sammenhæng, at hvis et opholdsforbud vil kunne gives
for et tidsrum på indtil fem år, vil det blive sidestillet med tidsrummet for et
tilhold. Som det fremgår af bemærkningerne til tilholdslovens § 5, var det
hensigten, at et opholdsforbud skal have en kortere gyldighed end tilhold,
henset til at opholdsforbud er mere indgribende over for den, som forbuddet
retter sig mod, end et tilhold, jf. Folketingstidende 2011-12, tillæg A, L 10
som fremsat, side 38.
Justitsministeriet finder fortsat, at et opholdsforbud og et påbud om
elektronisk kontrol som supplement til et opholdsforbud er mere
indgribende over for den person, som forbuddet og påbuddet retter sig mod,
end et tilhold. Justitsministeriet finder på den baggrund, at det nuværende
Side 2/4
L 120 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som medfører, at fodlænken kan påbydes for en periode af fem år som i Norge
tidsrum på indtil ét år for opholdsforbud og det foreslåede tidsrum på indtil
ét år for påbud om elektronisk kontrol er passende.
Justitsministeriet bemærker i den forbindelse, som det også fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, at fristen på ét år – på samme
måde som efter de gældende regler om opholdsforbud – kan forlænges ved
meddelelse af et nyt påbud om elektronisk kontrol før eller ved udløbet af
fristen, hvis betingelserne for påbud om elektronisk kontrol på det
pågældende tidspunkt er opfyldt.
Justitsministeriet bemærker samtidig, at Rigspolitiet og kriminalforsorgen
ca. tre år efter ordningens ikrafttrædelse vil foretage en evaluering af
ordningen med henblik på, om ordningen f.eks. skal justeres. Det vil i den
forbindelse kunne overvejes, om tidsrummet for opholdsforbud og påbud
om elektronisk kontrol vil skulle tilpasses.
På baggrund af ovenstående kan regeringen ikke støtte ændringsforslaget.
2.
Et ændringsforslag, som indebærer, at elektronisk kontrol som
supplement til opholdsforbud kan påbydes for en periode på fem år, kan dog
udformes på følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning
(Forsøgsordning med elektronisk kontrol som supplement til
opholdsforbud) (L 120)
Ændringsforslag
Af (…) tiltrådt af (…):
Ȥ 1
x)
Nr. 3
affattes således:
»3.
§ 5
affattes således:
§ 5.
Et tilhold gives for et bestemt tidsrum på indtil 5 år, jf. dog § 2 a, stk.
2. Et opholdsforbud gives for et bestemt tidsrum på indtil 5 år.
Stk. 2.
Et påbud om elektronisk kontrol efter § 4 a, stk. 1, gives for et
bestemt tidsrum på indtil 5 år.««
Side 3/4
L 120 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som medfører, at fodlænken kan påbydes for en periode af fem år som i Norge
[Fastsættelse af tidsrummet for opholdsforbud og påbud om elektronisk
kontrol som supplement til opholdsforbud]
Bemærkninger
Til nr. x
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 3, nyaffattes
således, at et opholdsforbud efter § 5, stk. 1, 2. pkt., i lov om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning gives for et bestemt tidsrum på indtil 5 år, og
at et påbud om elektronisk kontrol efter § 5, stk. 2, gives for et bestemt
tidsrum på indtil 5 år.
Ændringsforslaget indebærer, at et opholdsforbud og et påbud om
elektronisk kontrol vil kunne meddeles i op til fem år. Det skal ses i
sammenhæng med, at den elektroniske kontrol udgør et supplement til et
opholdsforbud, som efter den foreslåede ændring vil kunne vare i op til fem
år.”
Side 4/4