Tak for ordet. I Varde mangler man en borger, for Melanie Hansen, som JydskeVestkysten har omtalt i de seneste dage, og som er derfra, har måttet gå under jorden et andet sted i Danmark med kommunens og politiets hjælp. Hun har været udsat for partnervold. Hun har været bortført af sin ekskæreste, og han har oven i købet tidligere skudt en kvinde. Så det er alvor, og hun frygter for sit liv og har set rigtig meget frem til den omvendte fodlænke.
Den gode nyhed er, at vi kan starte ordningen op. Den dårlige er, at det er en reduceret ordning, som vi ike engang er sikre på kommer Melanie Hansen til gavn. Derfor håber jeg stadig, at vi kan diskutere, om det her ikke burde være en landsdækkende ordning, så vi dækker de mest truede mennesker først, så Melanie og andre ofre har en større chance for at få hverdagen og trygheden tilbage i deres liv.
Regeringen har langt om længe fremsat et forslag om at indføre de her norske omvendte fodlænker, som bare har vist sig virkelig effektive i kampen mod stalking, chikane, intimidering og brud på tilhold. Vi er jo rigtig glade for, at det endelig sker, for det var i al beskedenhed SF, der foreslog at introducere de her fodlænker i et forslag, som vi til marts behandlede her i salen for snart 2 år siden.
Det er på tide, at der sker noget, for vi har som samfund et kæmpe uløst problem med grænseoverskridende stalkingadfærd, brud på tilhold, partnervold og andet, som kan afhjælpes med den her moderne teknologi. Det er faktisk ikke for sjov, at man i Norge endda også har fremrykket en udvidelse af fodlænkeprogrammet, for det har vist sig at være en grundlæggende effektiv måde at forhindre brud på tilhold på, som i dag er alt for hyppige, og som jo virkelig er grænseoverskridende for de kvinder, som det går ud over. Af samme grund kan det undre, at den forsøgsordning, der nu sættes i gang i Danmark, begrænses til kun tre politikredse, fordi brud på tilhold jo finder sted overalt i landet, og vi havde som sagt gerne set det afspejlet her i ordningen.
Så synes jeg umiddelbart, at en forsøgsperiode på 3 år er meget lang, især når ordningen ikke er landsdækkende. Vi har allerede ventet 2 år, siden vi fremsatte forslaget om de omvendte fodlænker i marts 2023. At der skal gå 5 år, før vi tager stilling til, om alle ofre skal have muligheden for noget, som er afprøvet med succes i Norge, virker bare som ualmindelig lang tid. Jeg tror, det vil vise sig, at ordningen er effektiv. Det tyder erfaringerne fra Norge også på, og det var jo også det, vi hørte Venstres ordfører sige: at han regner med, at det her bliver en permanent ordning. Derfor synes jeg jo godt, at vi kunne diskutere, om der ikke var en mulighed for at gøre det her til en landsdækkende ordning lidt hurtigere.
Samtidig kan man jo frygte, at det meget begrænsede antal fodlænker, som iværksættes, vil betyde, at der vil være nogle, som jo ikke får den her gps-fodlænke på, men som virkelig burde have det, selv om de lever op til alle de formelle krav. Taberne ved vi jo godt hvem bliver. Det bliver de kvinder og mænd, som bliver opsøgt, stalket, intimideret i deres eget hjem, hvor de burde kunne føle sig allermest trygge. Vi synes måske heller ikke lige helt, at det her rimer på regeringens mantra om, at vi ikke må lade kapacitet bestemme vores straf- og retspolitik.
For få år siden fik vi faktisk et indblik i, når det handler om brud på tilhold, at der var, som jeg husker det, 13 personer, som stod bag næsten alle brud på tilhold. Mange havde 100 af brud på samvittigheden. Vi er bekymret for, at vi skal vente meget lang tid med at række ofrene en redningskrans her.
Danner og Dansk Kvindesamfund anbefaler, at ordningen afgrænses til partnervoldssager og sager, hvor stalking indgår, eller hvor der er en risiko for drab. Jeg synes, det giver rigtig god mening at sætte ind der, hvor risikoen er størst, og det bør vi vel lytte til, synes jeg. Landsorganisationen af Kvindekrisecentre og Lev Uden Vold påpeger også, at evalueringer bør foretages løbende, så ordningen kan tilpasse bedst muligt, og at Folketinget bør inddrages, såfremt ordningen gøres permanent. Det er jo alt sammen gode pointer, som vi også i SF støtter op om.
Der er også flere høringssvar, der bemærker, at det er afgørende, at politiet sideløbende med ordningens sikres tilstrækkelig kvalificeret uddannelse i voldsforståelse og risikovurderinger. Det er vi også helt enige i bør tages med i det endelige forslag.
Men hvorom alting er, og selv om jeg stadig væk håber, at vi kan diskutere det her, kommer SF jo også til at bakke det her op, for det er trods alt et fremskridt i forhold til den nuværende tilstand. Tak for ordet.