Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 12
Offentligt
2941496_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5779
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 16 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 16:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan personer i 37 timers arbejdspligt fordeler sig
på landets kommuner?”
Svar:
Indledningsvist bemærkes det, at sammensætningen af karakteristika for kontant-
hjælpsmodtagere vil bevæge sig frem til lovforslagets forventede ikrafttrædelses-
tidspunkt. Der er tale om et øjebliksbillede, og det er først ved ikrafttrædelsen, at
den egentlige fordeling kendes. Det gælder også for den forventede målgruppe for
arbejdspligten.
Med
Aftale om en ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontanthjælpssyste-
met som ikke opfylder optjeningsreglerne
lægges der op til at indføre en ny arbejds-
pligt. Målgruppen for arbejdspligten er borgere, som ikke lever op til kravet om
lovligt ophold i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år
(opholdskravet)
og kravet om 2�½ års fuldtidsbeskæftigelse inden for de seneste 10 år
(beskæftigel-
seskravet).
Tabel 1 viser den skønnede målgruppe for arbejdspligten fordelt på kommuner,
hvis reformen af kontanthjælpssystemet var trådt i kraft i 2019. Størstedelen af
målgruppen for arbejdspligten findes i de fire største byer: København, Århus,
Odense og Aalborg.
Tabel 1
Skønnede målgruppe for arbejdspligten fordelt på kommuner, 2019.
Kommune
København
Århus
Odense
Aalborg
Vejle
Esbjerg
Andel i pct.
17
8
6
4
2
2
L 12 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm., om hvordan personer i 37 timers arbejdspligt fordeler sig på landets kommuner
2941496_0002.png
Slagelse
Randers
Silkeborg
Viborg
Frederiksberg
Roskilde
Kolding
Brøndby
Høje Taastrup
Guldborgsund
Sønderborg
Horsens
Helsingør
Holbæk
Næstved
Haderslev
Holstebro
Gentofte
Gladsaxe
Hvidovre
Køge
Svendborg
Fredericia
Frederikshavn
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Fredensborg
Rudersdal
Kalundborg
Lolland
Vordingborg
Faaborg-Midtfyn
Skanderborg
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Hjørring
Ballerup
Albertslund
Furesø
Hillerød
Egedal
Frederikssund
Greve
Gribskov
Assens
Kerteminde
Nordfyns
Tønder
Varde
Vejen
Aabenraa
Norddjurs
Favrskov
Ikast-Brande
Skive
2
2
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
L 12 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm., om hvordan personer i 37 timers arbejdspligt fordeler sig på landets kommuner
2941496_0003.png
Vesthimmerlands
Mariagerfjord
Jammerbugt
Glostrup
Herlev
Allerød
Hørsholm
Halsnæs
Odsherred
Faxe
Ringsted
Stevns
Sorø
Lejre
Bornholms Regionskommune
Middelfart
Nyborg
Billund
Syddjurs
Odder
Thisted
Brønderslev-Dronninglund
Rebild
Dragør
Vallensbæk
Solrød
Langeland
Lemvig
Struer
Morsø
Resterende kommuner med
borgere i arbejdspligten samt uoplyste**
I alt
1
1
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
100*
Anm.: De fremviste karakteristika tager udgangspunkt i 2019. Der er taget udgangspunkt i nedslag i november
2019. Herning Kommune fremgår ikke af ovenstående oversigt. * = Bemærk at andelen ikke summerer til
100 grundet afrundinger. ** = De resterende kommuner er Ærø, Læsø, Fanø og Samsø. Heri indgår også
borgere med uoplyste kommuner i 2019.
Kilde: Beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3