Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 12
Offentligt
2941503_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5779
21. november 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 13 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 13:
”Vil
ministeren i forlængelse af orienteringen til Beskæftigelsesudvalget om udvik-
lingen på kontanthjælpsområdet jf. BEU alm. del bilag 280 (Folketingsåret 2023-
24) redegøre for, hvordan målgruppen for 37-timers arbejdspligt fordeler sig på
- Køn
- Alder
- Ledighedsperiode (opgjort på 1års intervaller)
- Visitationskategorier
- Antal år, hvor borgeren har været bosat i Danmark (opgjort på 1 års intervaller)?”
Svar:
Indledningsvist bemærkes det, at sammensætningen af karakteristika for kontant-
hjælpsmodtagere vil bevæge sig frem til lovforslagets forventede ikrafttrædelses-
tidspunkt. Der er tale om et øjebliksbillede, og det er først ved ikrafttrædelsen, at
den egentlige fordeling kendes. Det gælder også for den forventede målgruppe for
arbejdspligten.
Nedenfor vises karakteristika for de borgere, som forventes at blive kategoriseret
som mindstesatsmodtagere og omfattes af arbejdspligten, såfremt kontanthjælpsaf-
talerne var gældende i maj 2024, jf. også BEU alm. del bilag 280 (Folketingsåret
2023-24).
Med udgangspunkt i et nedslag i maj 2024 er omtrent 57 pct. kvinder og 43 pct.
mænd,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kønsfordeling i pct. for estimerede målgruppe for arbejdspligten i maj 2024
Køn
Kvinder
Mænd
Andel i pct.
57
43
L 12 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om hvordan målgruppen for 37-timers arbejdspligt fordeler sig på køn, alder, ledighedsperiode, visitationskategorier og antal år, hvor borgeren har været bosat i Danmark
2941503_0002.png
Anm.: De fremviste karakteristika tager udgangspunkt i maj 2024.
Kilde: CPR-register, E-indkomst, STAR's ydelsesregistre, DFDG og egne beregninger.
Størstedelen i den estimerede målgruppe er i alderen 30 til 49 år (50 pct.),
jf. tabel
2.
Tabel 2
Aldersfordeling i pct. for estimerede målgruppe for arbejdspligten, maj 2024
Alder
Under 30 år
Mellem 30-49 år
Over 49 år
Andel i pct.
24
50
27
Anm.: De fremviste karakteristika tager udgangspunkt i maj 2024. På grund af afrunding summer tallene ikke til 100
procent.
Kilde: CPR-register, E-indkomst, STAR's ydelsesregistre, DFDG og egne beregninger.
Tabel 3 viser fordelingen på visitationskategorier. Jobparate nedenfor indbefatter
visitationskategorierne job-, uddannelses- og åbenlyst uddannelsesparate. Største-
delen af mindstesatsmodtagere vurderes at være aktivitetsparate (67 pct.),
jf. tabel
3.
Tabel 3
Fordeling af visitationskategorier i pct. for estimerede målgruppe for arbejdspligten i maj 2024
Visitationskategorier
Jobparate
1
Aktivitetsparate
Andel i pct.
33
67
Anm.: De fremviste karakteristika tager udgangspunkt i maj 2024. 1) Åbenlys uddannelsesparate og
uddannelsesparate er opgjort som 'Jobparat', mens ukendt visitation er opgjort som 'Aktivitetsparat'.
Kilde: CPR-register, E-indkomst, STAR's ydelsesregistre, DFDG og egne beregninger.
Med udgangspunkt i den estimerede målgruppe for arbejdspligten fra maj 2024
skønnes omtrent 58 pct. at have tilbragt 10 eller flere leveår i riget,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Fordeling af leveår i Danmark i pct. for estimerede målgruppe for arbejdspligten i maj 2024
Leveår i riget
0-1 år
1-2 år
2-3 år
3-4 år
4-5 år
5-6 år
Andel i pct.
1
4
2
3
2
2
3
2
L 12 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om hvordan målgruppen for 37-timers arbejdspligt fordeler sig på køn, alder, ledighedsperiode, visitationskategorier og antal år, hvor borgeren har været bosat i Danmark
2941503_0003.png
6-7 år
7-8 år
8-9 år
9-10 år
10+ år
I alt
4
7
9
6
58
100
Anm.: De fremviste karakteristika tager udgangspunkt i maj 2024. 1) Antal leveår er beregnet på baggrund af
samtlige leveår i Danmark, Grønland og Færørenerne. Her er ikke noget afbrydelseskriterie, hvorved
personen kan være udrejst og senere indrejst til Danmark igen. Perioden, hvor personen er udrejst, indgår
ikke i opgørelsen af antal leveår i Danmark, men tidligere perioder i Danmark indgår i opgørelsen af antal
leveår i Danmark. Der kan forekomme afrundinger.
Kilde: CPR-register, E-indkomst, STAR's ydelsesregistre, DFDG og egne beregninger.
Der er omtrent 10 pct. af mindstesatsmodtagere, som vil have en ydelsesanciennitet
på mere end ti år,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Fordeling af ydelsesanciennitet i pct. for estimerede målgruppe for arbejdspligten i maj 2024
Ydelsesanciennitet
0-1 år
1-2 år
2-3 år
3-4 år
4-5 år
5-6 år
6-7 år
7-8 år
8-9 år
9-10 år
10+ år
I alt
Andel i pct.
19
23
14
7
6
5
5
4
4
3
10
100
Anm.: De fremviste karakteristika tager udgangspunkt i maj 2024. Ydelsesancienniteten er beregnet på baggrund af
en kontanthjælpslignende ydelse (kontanthjælp, uddannelseshjælp og SHO-ydelse) og afbrydelseskriteriet er
på en kalendermåned. Der kan forekomme afrundinger.
Kilde: CPR-register, E-indkomst, STAR's ydelsesregistre, DFDG og egne beregninger.
Som nævnt indledningsvis vil karakteristika for målgruppen ændre sig frem til
ikrafttrædelsestidspunktet. Dertil bemærkes, at detaljerede opgørelser ikke nødven-
digvis er repræsentative for fordelingen af karakteristika ud i tid.
Beregningsgrundlaget for en
ny arbejdspligt med klare krav til borgere i kontant-
hjælpssystemet som ikke opfylder optjeningsreglerne
tager udgangspunkt i data fra
2019. Det bemærkes, at køns-, og aldersfordelingen samt fordelingen mellem visi-
3
L 12 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om hvordan målgruppen for 37-timers arbejdspligt fordeler sig på køn, alder, ledighedsperiode, visitationskategorier og antal år, hvor borgeren har været bosat i Danmark
tationskategorier i maj 2024 nogenlunde svarer til opgørelser baseret på bereg-
ningsgrundlaget fra 2019.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
4