Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 12
Offentligt
2941474_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velásquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 5156
21. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 12 (L 12) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 12:
”Vil
ministeren i lyset af, at ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
har lagt op til at frisætte kommunerne i forhold til hvilken indsats, de vil give til de
ledige, og at der er samtidig er lagt op til en besparelse på beskæftigelsesindsatsen
på 3 milliarder kr., og at beskæftigelsesministeren samtidig for kort tid siden orien-
terede Beskæftigelsesudvalget om, at mange kommuner allerede i dag har proble-
mer med at give virksomhedsrettede tilbud til ledige i det forudsatte omfang, og at
man på den anden side har arbejdspligten, hvor der stilles store krav til at kommu-
nerne skal sikre kontinuerlig indsats til målgruppen for arbejdspligten, redegøre
for, om der ikke en bekymring for, at opgaven med kontinuerlig indsats til mål-
gruppen for arbejdspligten kommer til at være på bekostning af andre grupper af le-
dige?”
Svar:
Grundlæggende er det en kommunal opgave at tilrettelægge og prioritere beskæfti-
gelsesindsatsen inden for de økonomiske og lovgivningsmæssige rammer. Arbejds-
pligten ændrer ikke på, at kommunerne fortsat skal efterleve de øvrige krav, der
bliver stillet i beskæftigelsesindsatsen.
Samtidigt er regeringen bevidst om, at beskæftigelsesindsatsen er blevet alt for pro-
cestung. Vi har derfor i regeringsgrundlaget fastlagt ambitiøse mål om at gennem-
føre en reform af beskæftigelsesindsatsen. Det skal bl.a. ske ved at nedlægge job-
centrene, sætte kommunerne fri af statslige proceskrav og prioritere de indsatser,
der hjælper ledige tættere på arbejdsmarkedet. På den måde får kommunerne frihed
til at tilrettelægge indsatsen med fokus på den enkelte borgers individuelle behov
og vilkår.
Jeg anerkender, at kommunerne står over for en stor opgave ift. at implementere ar-
bejdspligten. Men der er stadig behov for, at vi stiller større krav til nyankomne ud-
lændinge og til indvandrere, som er kommet til Danmark for mange år siden, men
som alligevel ikke er blevet en del af det arbejdende fællesskab. Det er til trods for,
at beskæftigelsen er rekordhøj, og at borgerne har de bedste vilkår for at finde et ar-
bejde.
L 12 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om der er bekymring for, at kravene til kontinuerlig indsats for målgruppen af arbejdspligten vil gå ud over indsatsen for andre ledige, givet at kommunerne frisættes i deres beskæftigelsesindsats, samtidig med at der spares 3 milliarder kr., og at mange kommuner allerede har udfordringer med virksomhedsrettede tilbud
Derfor indfører vi en arbejdspligt, hvor vi øger indsatsen betragteligt for en gruppe
borgere, som i alt for mange tilfælde har været overladt til sig selv. Det er både ri-
meligt for samfundet, og det er værdigt for den enkelte.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2